EERSTE m Zaterdag 19 Maart 1910. Antirevolutionair &5sle Jaargang N°. 1538. Orgaan tooi* de KHidbollandicbe en Zeenwiche Eilanden. m IN HOCSIGNO VINCES i T. BOEKHOVEN. OHS ZONDAGSBLAD. SOMMELSDIJK. - AHe Hf ukken voer «Ie iledactie bestemd, Advertentiën ess verdere Administratie franco toe te Kenden aan den Uitgever. Program, De Bijbel uit de Openbare School. De Liberalen en 't Koningschap. van het Koningschapin haar wezen lijke beteekenis en kracht, door hen ondermijnd werd.a Ontslagen gevangenen. OP «>55 tlli'HlJfl*. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Gent. zo^er 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad ft,50; zonder 4,50 per jaar Afzonderlijke nummers 5 Gent. Met Zondagsblad 7 Cent. UXTGEYER Telefoois Intercom». So. 3. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal. Dien staan vragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Met dankbaarheid kunnen we melden, dat een zeer groot aan tal onzer lezers ons bericht deden, dat zij gaarne ons Zondagsblad er geregeld bij wenschten te ontvan- gen. Met dankbaarheid, schreven we, want we krijgen daardoor het be wijs, dat ons streven op prijs ge steld wordt. Ons Zondagsblad kost vooral aan de talrijke gravures veel en als iedere atonné ook het Zon dagsblad er bij neemt, kunnen de hooge kosten er eenigszins uit komen. En wat is nu n k w a r t j e in de drie maandenBovendien krijgt men daarvoor op het einde van 't jaar een keurig boek, dat blijvende i waarde heeft, vooral voor hen, die kinderen hebben. Omdat het grootste deel onzer lezers zich reeds opgegeven heb ben als abonné zenden we aan allen (behalve die enkele die het reeds alschreven) ons Zon dagsblad er geregeld bij en ver zoeken vriendelijk aan hen die het Blad niet wenschen te ontvangen, dit ons even te melden, of kef aan den plaa(sel|jk«B Agent op te geven. Dit is de gemakkelijkste manier. Ons streven onzen lezers aan bevelende. De Uitgever. Art. 2. IV. Neen! De bron van 't gezag ligt niet in den volkswil. Ligt ook niet in het ware volksbelang, vastgelegd in een wet. Ligt ook niet in een vroegere geweld daad. Ligt ook niet in een contract tus- schenden een en ander ol tusschenVolk en Overheid. Ligt ook niet in het algemeen belang, dat ieder heeft bij een rustig en ordentelijk Staats- en Maatschapsleven. De oorsprong of bron van alle gezag ligt in God. Daarom gaat Ons Program voort en zegt Wij verwerpen het beginsel van volkssouvereiniteit, terwijl wij anderzijds de souvereiniteit van Oranje eeren, als onder de leiding Gods in onze Geschie denis geworteld door de man nen van 1813 in den Neder- landschen staat tot ontwikkeling gebracht en door de Grondwet ais zoodanig bevestigd. Dit slot loopt dus over hetfeit.dat het Huis van Oranje onze Overheid is in het Staatsleven en dus ook voor een deel in 't geheele leven I Ben tusschenvraag kunnen we stel len is er op aarde altijd een Overheid geweest, zooals er wel altijd een ouderlijk gezag is geweest En 't antwoord is: neen als gevolg der zonde is de Overheid ingesteld. (Art. 36 der Geloofsbelijdenis.) Een andere vraagWat is de taak der Overheid? Antwoord: recht oefe nen en handhaven, en beschermen wat onder eigen afzonderlijk gezag levend, ten ondergang neigt, °en recht op leven heeft. Een andere vraagHoe heeft het Huis van Oranje die souvereiniteit over ons volk verworven Waar is de wortel van die macht gelegd en wanneer t Een andere vraagIs 't Huis van Oranje op rechtvaardige wijze aan de regeering gekomen ot is er oudtijds geweld gebruikt om de souvereiniteit te verwerven Een andere vraagHadden we in 18J3 geen nieuwe Republiek kunnen zijn; of. kunnen worden een Repu bliek met een President als Frankrijk of Amerika Of met andere woorden waren we verplicht een Oranje uit Engeland te roepen om den troon te bestijgen Veel zou over een en ander te schrijven zijn, doch we volstaan met de woorden van Ons Program de souvereiniteit van 't Huis van Oranje is in onze historie geworteld in 1813 is Nederland een Ko ninkrijk geworden onder een Oranjevorst in 1813 heeft Koning Willem I om een grondwet gevraagd en daarin is zijn souvereiniteit, voor hem en zijn nakomelingen vastgelegd. Hoe dus 't Huis van Oranje ook gekomen zij tot 't Koningschap dit is en blijft de hoofdzaakDe macht van dit Huis, van onze koningin is uit God, Die uit 't verleden;" onder allerlei invloeden en omstandigheden, bij allerlei lotswisselingen onzer natie, Oranjetelgen deed geboren worden, aan wie Hij de macht schonk. We gehoorzamen hen, om Gods wil en daarin ligt ook de vaste steun van der Antirevolutionairen trouw aan het Stamhuis. Is Haar gezag gebouwd slechts op den volkswiloch, die wil is zoo wis pelturig. Vandaag een Hosanna, mor gen een Kruis hem En steun voor 't gezag geeft de leer van den volkswil niet. Is Haar gezag gebouwd op de wet een nieuwe Volksvertegenwoordiging, buigend voor den volkswil, kan de wet veranderen en 't gezag ondermijnen, Is Haar gezag gebouwd op de ver kregen rechten in ouden tijd, na omwenteling of na opdracht door Staten, dan mag historisch dat gezag vast staan en 't Christelijk zijn die historie te eerbiedigen, maar nog hechter is de steun aan 't gezag ver leend door de erkentenis, dat in die historie Gods raadsbesluit om 't Oran jehuis de macht op te dragen naar buiten treedt. Is Haar gezag naar de leer der voorstanders van Volkssouvereiniteit en Staatsouvereiniteit, naar de leer van Liberalen en Socialisten vastlig gend in volkswil, in wet, in overeen komst of verdrag, in historie, dan zijn die gronden niet hecht genoeg om dat gezag tegen aanslagen te beveiligen meer nog, dan staat zelfs het Volk in zijn rechten machteloos tegen de Overheid Want wie het Gezag van een Koning beknibbelt, doet het met het zelfde recht een volkof wilt ge 't andersals de Overheid haar gezag van God ontvangt, is zij ook aan Hem verantwoordelijkverantwoordelijk voor zijn rechterstoel met wat zij met de onderdanen doet, en welke vrijhe den en rechten zij dat Volk geelt of ontneemt. Maar verantwoordelijk zijnde aan de Wet, aan 't Volk, wordt een Over heid gedreven van den eenen kant naar den anderen; treedt ze nu gedwee, dan weer gestrengnu rechtvaardig, dan weer onrechtvaardig op. Doch met God in rekening staande, drijft de^Overheidsconscientie haar tot' wijze en verstandige maatregelen, die niets anders en steeds het heil des Volks beoogen. De souvereiniteit van Oranje in onze historie geworteld in de Grond wet vastgelegd, en de Antirev. partij aanvaardt met 't gansche Nederland - sche Volk die wettelijke besluiten. Ge Antirev. pirtij eert 't Oranje huis om 't verleden maar zou ook eiken Gezagdrager op den troon hulde bewijzen, omdat in onze partij niet in de eerste plaats gevraagd wordtwelk Stamhuis regeertmaar een Stamhuis regeert, dat uiet zonder, maar door Gods bestel over ons is aangesteld. Het Gezag is in handen der Antirev. partij veilig. En wanneer in den Staat een spoorwegstaking uitbreekt; wan neer Gemeenteambtenaren roekeloos optreden tegenover 't wettig Gezag; dan staat de Antirev. partij aan de zijde van de handhavers van 't Gezag. Omdat God 'dat Gezag instelde. En de Overheid met macht be kleedde tot straf der boozen en tot bescherming der goeden, opdat wij een stil en gerust leven leiden mogen. Sinds het jaar 1857 moest de Bij bei uit de Openbare School geweerd. 'Neutraal zou 't ouderwijs zijn. Zwijgen over zijn geboorte, zijn jijden en sterven, zijn opstanding, zijn hemel vaart, zijn zitten ter rechterhand Gods, vanwaar hij komen zal om te oordeelen de ouders, die wel hun knderen laten doopen, maar voorts met de verplich tingen, welke die Doop hen oplegt, geen rekening wenschen te houden op schoolterrein. De Doop eischt, dat den kinderen ook in de school over leven en dood over verlossing en vervloeking, over redding en wegstooting van 's Heeren aange zicht gesproken wordt. De Doop verbiedt alle neutraliteit en zwijgen over Christus en zijn Mid- delaarswerk, waarin ook kinderen door genade deelen kunnen. De Doop is zelf niet een neutraliteit maar is een getuigen en betuigen van zonde en belofte tot redding. Mag dan aan een gedoopt kind neu traal onderwijs gegeven worde. Ouders ziet toeWat hebt gij bij den Doop beloofd Vraag 't dan nog uwen leer- aar Hij zal toch zeker wel de beteeke- nis der Doopsbelofte verstaan De Liberalen hebben de Koningin lief! Maar de Koningin is 't Koning schap niet. Wat zei Groen van Prinsterer 26 Sept. 1849 »Men heeft wel eens de opmer king gemaakt dat de liberalen in het brengen van hulde aan den persoon van dezen of genen Koning zeer mild waren, terwijl de instelling Hulde brengen aan den persoon van Oranje is heel iets anders dan hulde brengen aan de instelling van 't Koningschap. In den persoon kan men eeren zijn goedhartig karakterzijn liefde voor den evenmensch zijn mededeelzaam heid zijn godsdientszin zijn afkomst en bloedverwantschapzijn helden- natuur en sympathie voor kunst, letteren en wetenschap enz. enz. Maar dit alles heeft niets te maken met het Koningschap als instelling. Een braaf Oranjevorst kan onder een zwak Koningschap leven; terwijl een onhebbelijk Vorst net andersom zich verheugen mag in een krachtig Koningschap. Het Koningschap is geen persoon lijke deugd of ondeugd, maar een Goddelijke instelling in den Staat, ten behoeve der Natie, terwille van de minderheden om die te beschermen in hun vrijheden en rechten tegenover brutale, tyranniseerende meerder heden in Staat en Maatschappij. Wat is nu 't liberaal beginsel Zeer zekereeren den goeden Vorst, wat iedere landzaat trouwens doet en verplicht is, om zijns persoons wil, net zooals men eiken braven werkman eert. Maarde liberaal eert niet 't Konin gschap als instelling Gods tot stral der boozen en tot schut der goeden hij eert 't Parlementarisme, d. i. hij onderwerpt zich aan de wet door een Kamermeerderheid gemaakt; dus aan de macht der kiezers en hun wet is wil. De volkssouvereiniteit Maar in 't parlementaire stelsel is de Overheid een overbodigheidin dat stelsel is Nederland een republiek plus een Koning. Groen zeieen re publiek, waarin een Koning te veel is. Naar aanleiding van een verhooging van Subsidie door den Staat aan ver- eenigingen, die zich 't lot van ontsla gen gevangenen aantrekken, was er de vorige dagen een debat in de Twee de Kamer over 't lot dier menschen. De straf begint pas, als ze de gevan genis uit zijn: dat was de meening van alle sprekers en is ook de over tuiging van de ontslagenen zelf. Hoe komen de gestraften weer in de Maatschappij terecht Komen ze uit de gevangenisze vinden hun gezin soms ontredderdverwoestvergroot. Mpeder is door armoe kinderen rijker geworden en de eigen kinderen loopen langs straat en weg in desolaten toe stand. Het huisraad is verpand verkocht. De gevangene ontmoet z'n huisge- nooten in vervalEn dan zal hij werk gaan zoeken. Bij wien Wie wil zulk een hebben Een dief! Een oneerbare Een rooverEen dronkaard 1 Een leugenaar en meineedige 1 Wie wil hem in dienst nemen Waar is zijn getuigschrift van goed zedelijk gedrag? Burgemeester geeft het niet; kan het niet geven. Hij kan in zachter termen aanduiden, maar 't arrest is niet ongedaan te maken. Wie wil zulk een man met zoon rood pospoort hebben als knecht? Ongelukkigewaar moet ge heen Antwoordterug naar de gevange nis daar is brood daar slaapplaats, daar beschutting. Treurig is het lot vaak van ontslagen vevangenen. Hun straf begint pas, als ze in de gevangenis hun straf ontvangen heb ben. Daar werd me onlaDgs een krant toe gestuurd, die blijkens den inhoud in den titel in de eerste plaats bestemd is voor bouwkundigen, architecten, aannemers e.d.g. Wat ik ermee doen moest was me dan ook eerst niet helder, want verder dan het in-elkaar-knutselen van een kippenloop heb ik het in de architectuur nooit kunnen brengen. En dit weekblad - dat zag ik wel - mikte letterlijk en figuurlijk hooger dan een kippenloop. Maar 't werd mij dra duidelijk. Ik vond een artikel over woningbouw en woningtoestanden in Amsterdam en met name over de behuizing van wat men noemt den ^gezeten werkman*, die van f 2.50 tot f 3.75 per week verwoont. En onmid dellijk kwam de gedachte bij me op, om hier een en ander van mee te deelen in mijn rubriek die dan toch voor een groot deel onder de oogen van plattelandsbewo ners komt. Ruim zijn die woningen niet. De grond in een groote stad is verba zend duur en als een bouwondernemer tegen hoogen prijs een lapje grond be machtigd heeft, dan zit hij met liniaal en potlood uit te teekenen en te berekenen hoeveel woningen hij er met schik uit maken kan. Elke woning meer is ook zoo veel huur meer en daardoor wordt den huurder per centimeter toegemeten Dan trof het me hoe ongezond die wo ningen vaak zijn. Hierover zijn de geleerden het tegen woordig wel eens. dat de zon voor ons lichaamlijk welzijn even noodig is als brood. Een gezonde wonrng moet op haar tijd van den voet tot den nok goed door de zon worden bestraald om zoo te zeggen een zonnebad hebben. En een gezonde kamer moet, zoodra 't wat zomeren gaat als t ware met zonnelicht schoongespoeld worden, anders wordt je duf en muf, en een ware kweekplaats van bacteriën, die het op 's menschen leven toeleggen, een duffe zonlooze kamer is> voor velen, die aanleg hebben tot tuberculose en al wat daarmee in verband staat, de oorzaak van hun ondergang. Op dit punt is 't in de arbeiderswijken maar treurig gesteld. Ik zwijg nu nog van da donkere, som bere, licht- en luchtarme alkoven, waar men als er 's nachts geslapen is, hoestend en proestend uit wegvlucht vanwege de onzuivere atmosfeer. Maar ook de gansche bouwtrant, de hooge huizen, de richting der straten alles is van dien aard, dat een zonnige kamer een uitzondering is en dat in de meeste vertrekken slechts des morgens en des avonds wat afgewerkt* zonnelicht komt, terwijl het grootste gedeelte der muurvlakte eenvoudig nooit door de zon wordt ge stoofd. Ik sprak daar van de ^alkoven*. Die alkoven*, ^kabinetjes* en andere miniatuur- slaapplaatsen zijn gewoonlijk van dien aard, dat men er een of twee ledi kanten zetten kan en juist dan net kan omkeeren bij 't uit- en aankleeden. En toch zijn de bewoners genoodzaakt in die on- fnsche bedorven atmosfeer het derde ge deelte van hun leven door te brengen. Waar dan nog bijkomt dat de groote- stads-woningen eenvoudig niet rekeuen met talrijke gezinnen. Zoodra er meer dan twee of drie kinderen zijn dan wordt het 's nachts een opproppen en wegstoppen naast en boven elkander, tot groote schade van gezondheid en zedelijkheid. Natuurlijk kan de stads arbeider geen huis-alleen krijgeD.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1