De getrouwe dienstmaagd. ui. Stichtelijke Overdenking. Alleerp Sprokkelingen. Nieuwe Tonge. Herkingen. Stellendam, Ouddorp. Jongelingsvereenigingen, Middelharnïs. Stad aan 't Haringvliet. Stellendam, Catechisatie op de gewone uren. Doopsgezinde Kerk. Vergadering de. Knapenvereening op G G. «Samuel,» iedere Donderdagavond 7 uur in de Consistorie der Geref. Kerk. op aarde staat ons niet beschreven dan om onszelf als diep gevallen zondare n te leeren kennen. Hij, de overste Leidsman, de Voleinder des Geloofs, is in alle dingen verzocht geweest om te kunnen helpen die ver zocht worden. Gelijk Hij verlaten hing, wijl God Hem aanzag als beladen met schuld en vloek van velen, zoo vei laten ligt een mensch die van zijn jeugd af een boos hart in zich omdraagt. Duidelijk en klaar wordt dit aan schouwd, als de Heilige Geest een licht ontsteekt. Dan wordt voor den zondaar eerst recht tastbaar welk een duisternis in hem heerscht. Nu kan de angst niet uitblijven. Benauwdheid wordt geboren in zijne ziele. De rechtvaardigheid Gods en het oordeel van den Rechter doen hem vreezen. Waar is nu hulp Kan hij zich zelf uitredden Neen Thans zal zijn hoop moeten gevestigd worden op Hem, die verlaten aan het vloekhout hing. Daar om heeft Jezus met eene groole stem geroepen de klacht der benauwdheid. Ook de verlaten zondaar zal zijn stem opheffen en klagen tot den Heere. En spreken. Dan billijkt hij den weg des Heeren, noemt Hem rechtyaardig in al Zijn doen, doch smeekt om Zijne ge meenschap. Zoo is de weg in den aanvang, zoo blijft de ervaring in den voortgang op het pad des levens. Niet alleen, maar met Hein, die Zij nen Zoon alleen heeft gelaten, zal uw weg en werk moeten geschieden. Hij kwam om de verlorenen te zoe ken en het afgedwaalde weerom te brengen. Daarom, zijt gij alleen in de woestijn, klaag en roep om den goeden Herder Louise Sche.ppler werkte zooveel zij kon in en buiten de pastorie. Alleenlijk voor's Heeren zaak wenschte zij haar leven en krachten te besteden Daarom ging zij er idet toe over in het huwelijk te treden, alhoewel ver scheidene malen de gelegenheid tot haar kwam. Zelfs wilde zij na den diepbetreur- den dood van Oberlin 's vrouw geen loon ontvangen. Beslist, weigerde zij ook Öe geringste betaling voor hare onbetaalbare diehsten. Oberlin wilde daarvan niet weten en drong ten sterkste bij haar aan om het geld aan te nemen, maar toen hij zag, hoezeer het haar verdriet aandeed, moest hij wel aflaten In eenen brief door haar geschreven in Januari 1793, na het overlijden van haren vader, vraagt zii den predikant haar als dochter aan te ne men en geen loon te geven. „Want zoo gaat zij voort daar gij mij overigens in elk opzicht als een uwer eigene kinderen be handelt, zoo wensch ik ernstig, het ook in dit bijzonder stuk te zijn. Tot mijn lichame lijk onderhoud is maar weinig van nood'-, mijne kleederen, kousen en klompen zullen iets kosten, maar als ik daarvoor iets van noode heb, zal ik het aan u vragen, zoo zielelijden, waarvan wij ons geen be grip kunnen maken. De angst van de ziel, afgesneden liggend door hare overtredingen, is groot. Geen steun of versterking in woord of daad van den Almachtige te beko men, is vreeselijk in den tijd van duis ternis. Als zoo moet lijden een menschenkind, hoe zwaar is 't dan voor Hem die als een Lam Gods, voor de zonde der wereld geslacht werd. Wanneer een zondaar, ontdekt aan zijne opstand tegen God, kan komen tot radeloosheid, welk een ontzettende bange nre heeft de Zone Gods dan moeten doormaken, daar Hij voor zoo vele zondaren de straf droeg. Het lijden van Christus is door het verstand niet te beschrijven, door het menschel ijk gevoel niet te beseffen. De lijdensweg des Heeren gedurende en aan het eind van Zijn omwandeling ZondagschoolNam. van 1-2 uur. Ned. Hervormde Kerk. BeroepenTe Rotterdam (vac-Ds A. H. Roose), N. M. Bcsht Jr., te Loosduinen Te Oenkerke, J. L. N. Zillinger Molenaar, te Bolsward. Te 's-Heerenberg J. J. ten Bhiggencate, te Borkulo. Te Westerwijt- werd (toez.), H. C Canuegieter, te Midwol- de en De Leek. Te Dienum, D. A. van Krevelen, te Oosterhesselen Te Emnes- Buiten, W. Bieshaar, te Zet+en Te Goes •J de Vries, te Ovezaude. Te Maastricht, A. Steehouwer, te Eysden. Te Oud-Beier - land, B. v. d. Wal, te Hasselt. Aangenomen: Naar Bodegraven, S v. Dorp, te Zegveld. BedanktVoor Haselt, I) M. Boonstra, te Montfort. Voor Oldeberkoop, J. D. Dardenne Ankringa, te Lutkewiemm. Gereformeerde Jferk. Tweetallen; .Te. Roodeschool, Tj. Algera te Murmerwoude.en J. Voerman, te Wes- terlee. Te De Leek..JU- Meiiulertsma, te Witmarsum en Tj Algera, te Murmerwoude. BeroepenTe Uitwijk en Waardhuizen, II. Hummelen, cand. van de V. U te 't Zandt (Gron.) Te Oosterend, M M. Horjus te Soest Te lerseke, G. W. Akkershuis, te Diiisburs-RuhrortTe Moordrecht, H. En omtrent de negende ure riep Jezns meteen groote stem, zeggende ELI,' ELI, .LAMA SABACHTHANI! dat is: mijn God, mijn God waarom hebt Gij mij verlaten Mattheus 2746. De Koning der Joden hangt aan het kruis van de menschen verstooten en van God verlaten. Duister is het iu de ziel des Heeren, donker gelijk de duis ternis, die over de geheele aarde heerscht. Drie uren lang bijna heeft de zon haar schijnsel niet gegeven. Ook in Jezus is geen licht, Eenjbange klacht zendt Hij ten hemel»mijn God, mijn Godwaarom hebt Gij mij verlaten» Schoon uitgeput roept Hij met een luide stem de be nauwdheid zijns harten uit naar den IJooge. Te midden van Zijn lijden voor de ongerechtigheden zijns volks, mag Hij nog God als zijn God erkennen. Zijn ziel houd vast aan den Onzienlijke. Bang is het Hem, maar het uitzicht op DE OVERSTROOMING IN FRIESLAND. Het heele dorp Wartena één eiland. DE OVERSTROOMING IN FRIESLAND. De weg van Wartena naar Warga. Liggende jb oom stammen moeten den golfslag breken van het bij onstuimig weer dreigend aanzwalpende water. Er zal duisternis zijn en verlatenheid van God als de zonde, kort of lang, heerschappij voert. Zie het bij David, na zijne ongerechtigheid met Bathseba. Den 51en Psalm doet ons blikken in den donkeren toestand zijner ziel in die dagen. Maar deze psalm le,ert ons gelijk de klacht des Heeren, hoe het mogelijk is voor een tijd van God verlaten te zijn en toch door Hem bemind te wor den. De angst en benauwdheid was groot en zwaar bij Jezus, maar nochtans vangt Hij Zijn klacht aan „Mijn God En David zucht, maar noemt den Heere tegen wien hij gezondigd had, „God mijns heilsT' Geen terugval in den staat van zondaar, geen afval der Heiligen wordt hier beschreven. Als vader moet de Heere Zijne kinderen doen gevoelen wanneer zij tegen Zijn wil en bevel handelen, doch verstooten neen nooit De verlatenheid moge ondraaglijk zijn, ze is nog klein in vergelijking met het geen Jezus moest doorstaan. Zal dan de Heere niet wederkeeren tot de Zijnen, waar Hij Zijn eeniggeboren Zoon uit die ontzettende angsten der helle heeft weergebracht en tot heerlijkheid verheven. Wat klaagt dan een iegelijk mensch een ieder klage van wege zijne zonde wordt o blinde voor uw staat en toe stand u toegeroepen. Gij ziet niet, hoe gij zijt zonder God in de wereld. Gij bemerkt niet uw dood zijn in zonden en misdaden. Het zijn uwe ongerechtigheden die scheiding maken tusschen u en uwen God. - Wilt gij uwen toestand kennen naar waarheid vraag dan om te zien wat u in den weg staat. Onderzoek uzelf. Spreekt God tot u Leeft gij in gemeenschap met Hem? Zoo niet dan zijt gij van Hem ver laten. Gij wandelt alleen het leven door al is uw gezelschap voor het oog der wereld en in uw eigen meening ook nog zoo groot en aangenaam. Gij zijt dood, al zijn uwe werken op aarde ook getuigen van uwe krachten, want dit is het eeuwige levenGod te kennen en Jezus Christus, dien Hij ge zonden heeft. als een kind aan zijnen vader och, ik bid u, lieve Papa, erkent mij deze gunst, en verwaardig u om mij als uwe in trouw aanhangende dochter te beschouwen." Een gunstig antwoord op dezen brief kon niet uitblijven. Nu gaf Oberlin gaarne ge hoor aan haar wenschen. De reohstreeksclie aanleiding van Louis zal den lezer leeren hoe stand vastig Louise weigerde loon aan te nemen. Oberlin had beproefd langs een oniweg eeniggeld in han den van zijne dienstbode te brengen. Door een zijner vrienden liet hij van uit Straats burg een pakje, waarin gold, per post aan haar adres bezorgen. Louise begreep echtei de toedracht der zaak en richte daarop het bovenvermelde verzoek aan baren meester. Zoo kwam zij nu ais kind in huis niet alleen met bewilliging van Oberlin, maar ook tot vreugde van het zevental kinderen die haar zeer beminden Thans was haar hegeeren vervuld. Zii had steeds liet geestelijke hoven het stof felijke gesteld en zich vergenoegd met een beseheiden deel voor liet dagelijksoh leven. Doordrongen van de waarheid, dat een mensch niets in de wereld brengt en ook niets met zich zal nemen, was het haai' verhingen voor het tijdelijke het dagelijksch brood te hebben om des te meer voor anderen tot zegen te kunnen zijn. Tot 1826 leefden allen in de pastorie én werkten in den dienst des Heeren. Zij zagen rondom hen hoe er verandering begon te komen iu liet leven en denken der dorps bewoners. En bij menigeen was de inwendi ge verandering door de werking des H. Gees- tes merkbaar. l)at het Woord des Heeren een scherp zwaard is, mochten zij ook in andere bevestigd zien, 59 jaren had Oberlin mogen werken en arbeiden, maar toen brak het oogenblik aan, waarin hij opge roepen werd naar het land der ruste. (Wordt vervolgd.) De ware Christen is niet hij, die dik" wijls naar de kerk gaat; maar deze, die én in huis én in de kerk zich beijvert om do verborgenheden des Goddelijkeli Woords te verstaan, H yperius. Beter is met strengheid te beminnen, dan met zachtheid te bedriegen en verderven. Augustinus. DE OVERSTROOMING IN FRIESLAND. Een boer in Wartena vaart over zijn land. Catechisatie Maandag voorin, van 11-12, nam. van 1-2 en 2-3, 's avonds van (3-7 en 7-S ure; Dinsdag voorm. van 11-12 ure, Donderdag nam. van 1-2 en 2r3 nre. Ned. Hervormde Kerk. A.s. Zondag bevestiging van nieuwe lidmaten, nl. Leendert van den lol Dz. en Johannes Adam Röber Tz. Met attestatie overgekomen van Oude Tenge Cornelis Dekker. Catechisatie Worden alleen gehouden voor kinderen van 10-12 jaar. ZondagschoolNamidddag van 4-5 uur voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor de grootere in de Openbare school. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. van 1-2 uur. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering iederen eersten Maandag der maand, 's avonds 7 uur. ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes boven 10 jaar van 2,30-3,80 uur meisjes beneden 10 jaar; van 3,30-4,30 uur jongens. Catechisatie: Dinsdagavond 6,30-7,30 u. jongens van 12-16 jaarvan 7,30-8,30 uur meisjes van 12-16 jaar. Woensdagmiddag van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Woens dagavond 6,30-7.30 uur jongens van 16 jaar en daarbovenvan 7,30-5,30 uur meisjes van 16 jaar en daarboven. Gereformeerde Kerk. Hummelen, cand. van de V. U. Te Waar der I. D. van der Velden te Kralingen Te Schoonhoven (B) en Willige-Langerak, W. Veder te Breukelcn. AangenomenNaar Krommenie, L. van Wijk cand. te Thesinge Naar Heerenveen J. B. Netelenbos, te Oostkopalle. Bedankt: Voor Middelbands, W. Mul der te Ede. Voor Roodeschool J. Thijs, te Zuidbroek. Doopsgez. Gemeente. AangenomenNaar Rottevalle. A. Stiel, te Terliorne. Dortsch-Geref. Gem. BeroepenTe Kampen, G. H. Kersten, te Rotterdam. Vergadering der Jongelingsveroeniging op G. G. »Pred. 12: 13b«, iedere Zondag namiddag ten 3-4,45 uur in de Chr School. Agenda voor a.s. ZondagSchets voor Schriftonderzoek J. B. no. 12, 19e Jaarg. en Overheid Staat en Maatschappij. Vergadering derKnapenvereeniging, ie dere Zondag, middags van 1,45-3 uur. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. Emanuel" des Zondagsmiddag om 1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk. De inleiders voor a.s Zondag zijnW. van Sprang, Hand. 7: 30—60 en C. Esse- liuk, Kerkgeschiedenis. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G G. »Timotheus« iedere Vrijdagavond 7 uur in de Consistorie der Geref. Kerk. Zijnen God, bij Wien uitkomsten zijn zelfs tegen den dood, is niet benomen. Toch moet Hij klagenwaarom hebt gij mij verlaten De Heere weet, hoe God machtig is om te helpenvan die bijstand echter is Hij verstoken. Nu de benauwdheden grooter en heviger worden, nu de krachten uitge put. zijn, moet Hij alleen lijden. Nu de zielsangsten vanwege den toorn Gods den Heere doen bezwijken, hangt Hij daar verlaten. Vruchteloos is het te trachten de diepte der he teekenis van deze woorden te peilen. Zij bevatten eene mate van

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 14