De getrouwe dienstmaagd.
ui.
Stichtelijke Overdenking.
Alleerp
Sprokkelingen.
Nieuwe Tonge.
Herkingen.
Stellendam,
Ouddorp.
Jongelingsvereenigingen,
Middelharnïs.
Stad aan 't Haringvliet.
Stellendam,
Catechisatie op de gewone uren.
Doopsgezinde Kerk.
Vergadering de. Knapenvereening op G G.
«Samuel,» iedere Donderdagavond 7 uur in
de Consistorie der Geref. Kerk.
op aarde staat ons niet beschreven dan
om onszelf als diep gevallen zondare n
te leeren kennen.
Hij, de overste Leidsman, de Voleinder
des Geloofs, is in alle dingen verzocht
geweest om te kunnen helpen die ver
zocht worden.
Gelijk Hij verlaten hing, wijl God
Hem aanzag als beladen met schuld en
vloek van velen, zoo vei laten ligt een
mensch die van zijn jeugd af een boos hart
in zich omdraagt.
Duidelijk en klaar wordt dit aan
schouwd, als de Heilige Geest een licht
ontsteekt. Dan wordt voor den zondaar
eerst recht tastbaar welk een duisternis
in hem heerscht. Nu kan de angst niet
uitblijven. Benauwdheid wordt geboren
in zijne ziele. De rechtvaardigheid
Gods en het oordeel van den Rechter
doen hem vreezen.
Waar is nu hulp Kan hij zich zelf
uitredden Neen Thans zal zijn hoop
moeten gevestigd worden op Hem, die
verlaten aan het vloekhout hing. Daar
om heeft Jezus met eene groole stem
geroepen de klacht der benauwdheid.
Ook de verlaten zondaar zal zijn stem
opheffen en klagen tot den Heere. En
spreken. Dan billijkt hij den weg des
Heeren, noemt Hem rechtyaardig in al
Zijn doen, doch smeekt om Zijne ge
meenschap.
Zoo is de weg in den aanvang, zoo
blijft de ervaring in den voortgang op
het pad des levens.
Niet alleen, maar met Hein, die Zij
nen Zoon alleen heeft gelaten, zal uw
weg en werk moeten geschieden.
Hij kwam om de verlorenen te zoe
ken en het afgedwaalde weerom te
brengen. Daarom, zijt gij alleen in de
woestijn, klaag en roep om den goeden
Herder
Louise Sche.ppler werkte zooveel zij kon in
en buiten de pastorie. Alleenlijk voor's Heeren
zaak wenschte zij haar leven en krachten
te besteden Daarom ging zij er idet toe over
in het huwelijk te treden, alhoewel ver
scheidene malen de gelegenheid tot haar
kwam. Zelfs wilde zij na den diepbetreur-
den dood van Oberlin 's vrouw geen loon
ontvangen. Beslist, weigerde zij ook Öe
geringste betaling voor hare onbetaalbare
diehsten. Oberlin wilde daarvan niet weten
en drong ten sterkste bij haar aan om het
geld aan te nemen, maar toen hij zag,
hoezeer het haar verdriet aandeed, moest
hij wel aflaten In eenen brief door haar
geschreven in Januari 1793, na het
overlijden van haren vader, vraagt zii
den predikant haar als dochter aan te ne
men en geen loon te geven. „Want zoo
gaat zij voort daar gij mij overigens in elk
opzicht als een uwer eigene kinderen be
handelt, zoo wensch ik ernstig, het ook in
dit bijzonder stuk te zijn. Tot mijn lichame
lijk onderhoud is maar weinig van nood'-,
mijne kleederen, kousen en klompen zullen
iets kosten, maar als ik daarvoor iets van
noode heb, zal ik het aan u vragen, zoo
zielelijden, waarvan wij ons geen be
grip kunnen maken.
De angst van de ziel, afgesneden
liggend door hare overtredingen, is groot.
Geen steun of versterking in woord
of daad van den Almachtige te beko
men, is vreeselijk in den tijd van duis
ternis.
Als zoo moet lijden een menschenkind,
hoe zwaar is 't dan voor Hem die als
een Lam Gods, voor de zonde der wereld
geslacht werd.
Wanneer een zondaar, ontdekt aan
zijne opstand tegen God, kan komen
tot radeloosheid, welk een ontzettende
bange nre heeft de Zone Gods dan
moeten doormaken, daar Hij voor zoo
vele zondaren de straf droeg.
Het lijden van Christus is door het
verstand niet te beschrijven, door het
menschel ijk gevoel niet te beseffen.
De lijdensweg des Heeren gedurende
en aan het eind van Zijn omwandeling
ZondagschoolNam. van 1-2 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
BeroepenTe Rotterdam (vac-Ds A. H.
Roose), N. M. Bcsht Jr., te Loosduinen
Te Oenkerke, J. L. N. Zillinger Molenaar,
te Bolsward. Te 's-Heerenberg J. J. ten
Bhiggencate, te Borkulo. Te Westerwijt-
werd (toez.), H. C Canuegieter, te Midwol-
de en De Leek. Te Dienum, D. A. van
Krevelen, te Oosterhesselen Te Emnes-
Buiten, W. Bieshaar, te Zet+en Te Goes
•J de Vries, te Ovezaude. Te Maastricht,
A. Steehouwer, te Eysden. Te Oud-Beier -
land, B. v. d. Wal, te Hasselt.
Aangenomen: Naar Bodegraven, S v.
Dorp, te Zegveld.
BedanktVoor Haselt, I) M. Boonstra,
te Montfort. Voor Oldeberkoop, J. D.
Dardenne Ankringa, te Lutkewiemm.
Gereformeerde Jferk.
Tweetallen; .Te. Roodeschool, Tj. Algera
te Murmerwoude.en J. Voerman, te Wes-
terlee. Te De Leek..JU- Meiiulertsma, te
Witmarsum en Tj Algera, te Murmerwoude.
BeroepenTe Uitwijk en Waardhuizen,
II. Hummelen, cand. van de V. U te 't
Zandt (Gron.) Te Oosterend, M M. Horjus
te Soest Te lerseke, G. W. Akkershuis,
te Diiisburs-RuhrortTe Moordrecht, H.
En omtrent de negende ure
riep Jezns meteen groote stem,
zeggende ELI,' ELI, .LAMA
SABACHTHANI! dat is: mijn
God, mijn God waarom hebt
Gij mij verlaten
Mattheus 2746.
De Koning der Joden hangt aan het
kruis van de menschen verstooten en
van God verlaten. Duister is het iu de
ziel des Heeren, donker gelijk de duis
ternis, die over de geheele aarde heerscht.
Drie uren lang bijna heeft de zon haar
schijnsel niet gegeven. Ook in Jezus is
geen licht, Eenjbange klacht zendt Hij
ten hemel»mijn God, mijn Godwaarom
hebt Gij mij verlaten» Schoon uitgeput
roept Hij met een luide stem de be
nauwdheid zijns harten uit naar den
IJooge. Te midden van Zijn lijden voor
de ongerechtigheden zijns volks, mag Hij
nog God als zijn God erkennen. Zijn
ziel houd vast aan den Onzienlijke. Bang
is het Hem, maar het uitzicht op
DE OVERSTROOMING IN FRIESLAND.
Het heele dorp Wartena één eiland.
DE OVERSTROOMING IN FRIESLAND.
De weg van Wartena naar Warga. Liggende jb oom stammen moeten den golfslag breken van het bij onstuimig
weer dreigend aanzwalpende water.
Er zal duisternis zijn en verlatenheid
van God als de zonde, kort of lang,
heerschappij voert. Zie het bij David,
na zijne ongerechtigheid met Bathseba.
Den 51en Psalm doet ons blikken in den
donkeren toestand zijner ziel in die
dagen. Maar deze psalm le,ert ons gelijk
de klacht des Heeren, hoe het mogelijk
is voor een tijd van God verlaten te
zijn en toch door Hem bemind te wor
den.
De angst en benauwdheid was groot
en zwaar bij Jezus, maar nochtans
vangt Hij Zijn klacht aan „Mijn God
En David zucht, maar noemt den
Heere tegen wien hij gezondigd had, „God
mijns heilsT' Geen terugval in den staat
van zondaar, geen afval der Heiligen
wordt hier beschreven. Als vader moet
de Heere Zijne kinderen doen gevoelen
wanneer zij tegen Zijn wil en bevel
handelen, doch verstooten neen
nooit
De verlatenheid moge ondraaglijk
zijn, ze is nog klein in vergelijking met
het geen Jezus moest doorstaan. Zal
dan de Heere niet wederkeeren tot de
Zijnen, waar Hij Zijn eeniggeboren Zoon
uit die ontzettende angsten der helle
heeft weergebracht en tot heerlijkheid
verheven.
Wat klaagt dan een iegelijk mensch
een ieder klage van wege zijne zonde
wordt o blinde voor uw staat en toe
stand u toegeroepen.
Gij ziet niet, hoe gij zijt zonder God
in de wereld. Gij bemerkt niet uw dood
zijn in zonden en misdaden. Het zijn
uwe ongerechtigheden die scheiding
maken tusschen u en uwen God. -
Wilt gij uwen toestand kennen naar
waarheid vraag dan om te zien wat u
in den weg staat.
Onderzoek uzelf. Spreekt God tot u
Leeft gij in gemeenschap met Hem?
Zoo niet dan zijt gij van Hem ver
laten. Gij wandelt alleen het leven door
al is uw gezelschap voor het oog der
wereld en in uw eigen meening ook
nog zoo groot en aangenaam.
Gij zijt dood, al zijn uwe werken op
aarde ook getuigen van uwe krachten,
want dit is het eeuwige levenGod te
kennen en Jezus Christus, dien Hij ge
zonden heeft.
als een kind aan zijnen vader och, ik bid
u, lieve Papa, erkent mij deze gunst, en
verwaardig u om mij als uwe in trouw
aanhangende dochter te beschouwen."
Een gunstig antwoord op dezen brief kon
niet uitblijven. Nu gaf Oberlin gaarne ge
hoor aan haar wenschen.
De reohstreeksclie aanleiding van Louis
zal den lezer leeren hoe stand vastig Louise
weigerde loon aan te nemen. Oberlin had
beproefd langs een oniweg eeniggeld in han
den van zijne dienstbode te brengen. Door
een zijner vrienden liet hij van uit Straats
burg een pakje, waarin gold, per post aan
haar adres bezorgen. Louise begreep echtei
de toedracht der zaak en richte daarop het
bovenvermelde verzoek aan baren meester.
Zoo kwam zij nu ais kind in huis niet
alleen met bewilliging van Oberlin, maar
ook tot vreugde van het zevental kinderen
die haar zeer beminden
Thans was haar hegeeren vervuld. Zii
had steeds liet geestelijke hoven het stof
felijke gesteld en zich vergenoegd met een
beseheiden deel voor liet dagelijksoh leven.
Doordrongen van de waarheid, dat een
mensch niets in de wereld brengt en ook
niets met zich zal nemen, was het haai'
verhingen voor het tijdelijke het dagelijksch
brood te hebben om des te meer voor
anderen tot zegen te kunnen zijn.
Tot 1826 leefden allen in de pastorie én
werkten in den dienst des Heeren. Zij zagen
rondom hen hoe er verandering begon te
komen iu liet leven en denken der dorps
bewoners. En bij menigeen was de inwendi
ge verandering door de werking des H. Gees-
tes merkbaar. l)at het Woord des Heeren
een scherp zwaard is, mochten zij ook in
andere bevestigd zien, 59 jaren had Oberlin
mogen werken en arbeiden, maar toen
brak het oogenblik aan, waarin hij opge
roepen werd naar het land der ruste.
(Wordt vervolgd.)
De ware Christen is niet hij, die dik"
wijls naar de kerk gaat; maar deze, die
én in huis én in de kerk zich beijvert om
do verborgenheden des Goddelijkeli Woords
te verstaan,
H yperius.
Beter is met strengheid te beminnen, dan
met zachtheid te bedriegen en verderven.
Augustinus.
DE OVERSTROOMING IN FRIESLAND.
Een boer in Wartena vaart over zijn land.
Catechisatie Maandag voorin, van 11-12,
nam. van 1-2 en 2-3, 's avonds van (3-7 en
7-S ure; Dinsdag voorm. van 11-12 ure,
Donderdag nam. van 1-2 en 2r3 nre.
Ned. Hervormde Kerk.
A.s. Zondag bevestiging van nieuwe
lidmaten, nl. Leendert van den lol Dz. en
Johannes Adam Röber Tz.
Met attestatie overgekomen van Oude
Tenge Cornelis Dekker.
Catechisatie Worden alleen gehouden
voor kinderen van 10-12 jaar.
ZondagschoolNamidddag van 4-5 uur
voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor
de grootere in de Openbare school.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Nam. van 1-2 uur.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering iederen eersten
Maandag der maand, 's avonds 7 uur.
ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes
boven 10 jaar van 2,30-3,80 uur meisjes
beneden 10 jaar; van 3,30-4,30 uur jongens.
Catechisatie: Dinsdagavond 6,30-7,30 u.
jongens van 12-16 jaarvan 7,30-8,30 uur
meisjes van 12-16 jaar. Woensdagmiddag
van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Woens
dagavond 6,30-7.30 uur jongens van 16 jaar
en daarbovenvan 7,30-5,30 uur meisjes
van 16 jaar en daarboven.
Gereformeerde Kerk.
Hummelen, cand. van de V. U. Te Waar
der I. D. van der Velden te Kralingen
Te Schoonhoven (B) en Willige-Langerak,
W. Veder te Breukelcn.
AangenomenNaar Krommenie, L. van
Wijk cand. te Thesinge Naar Heerenveen
J. B. Netelenbos, te Oostkopalle.
Bedankt: Voor Middelbands, W. Mul
der te Ede. Voor Roodeschool J. Thijs,
te Zuidbroek.
Doopsgez. Gemeente.
AangenomenNaar Rottevalle. A. Stiel,
te Terliorne.
Dortsch-Geref. Gem.
BeroepenTe Kampen, G. H. Kersten, te
Rotterdam.
Vergadering der Jongelingsveroeniging
op G. G. »Pred. 12: 13b«, iedere Zondag
namiddag ten 3-4,45 uur in de Chr School.
Agenda voor a.s. ZondagSchets voor
Schriftonderzoek J. B. no. 12, 19e Jaarg.
en Overheid Staat en Maatschappij.
Vergadering derKnapenvereeniging, ie
dere Zondag, middags van 1,45-3 uur.
Vergadering der Jongelingsvereeniging op
G. G. Emanuel" des Zondagsmiddag om
1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk.
De inleiders voor a.s Zondag zijnW.
van Sprang, Hand. 7: 30—60 en C. Esse-
liuk, Kerkgeschiedenis.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G G. »Timotheus« iedere Vrijdagavond
7 uur in de Consistorie der Geref. Kerk.
Zijnen God, bij Wien uitkomsten zijn
zelfs tegen den dood, is niet benomen.
Toch moet Hij klagenwaarom hebt
gij mij verlaten
De Heere weet, hoe God machtig is
om te helpenvan die bijstand echter
is Hij verstoken.
Nu de benauwdheden grooter en
heviger worden, nu de krachten uitge
put. zijn, moet Hij alleen lijden. Nu de
zielsangsten vanwege den toorn Gods
den Heere doen bezwijken, hangt Hij
daar verlaten.
Vruchteloos is het te trachten de
diepte der he teekenis van deze woorden
te peilen. Zij bevatten eene mate van