voor de Zuidliollandwelie en Zeeaawselie Eilanden. Woensdag 0 Maart 1910, 25sle Jaargang JN°. 1535. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN. iielany rijke datum* Ons Program, Deze Courant vcrecbijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder BI Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad f7,a0 zondef ƒ4,50 per jaar, Afzonderlijke nummers 5 Cent. (JITÖSYEB SOMMKLSDIJK. TeleSoon Intcrconai. So. 8. Advertent,iën 10 cent per regel en s/j maal. Reclames SO per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. 4ï!e stukken voos* de Btedaelie tiesteiiad, Advertenties: eis verdere Administratie franco toe te aesMleu aan desa Uitgever. '23 Maartter visielegging en ver- krijgbaarstelling der voorloopige kie zerslijst en bijbehoorende lijsten. 23 Maart tot en met 15 April gelegenheid tot reclame. Tot 21 April: ter visielegging en verkrijgbaarstelliug der reclames. Voor 15 Meidifinitieve vaststelling der kiezerslijst Art. 2. II. Artikel 2 luidt in zijn aanbel Noch in den volkswil, noch in de wet, maar alleen in God vindt de Antirev. of Christ. Hist, partij de bron van het Souverein gezag. En 't vervolgt: we verwerpen dus deVolkssouvereiniteit, maar eeren de Souvereiniteit van Oranje. De bron van 't gezag ligt in God en uit Hem vloeit dus op de Overheid en over de menschen onderling, en over de menschen jegens hun «eigen dommen,® gezag uit. Gezag in den volstrekten zin des Woords heelt niemand dan God alleen. Hij alleen is De Souverein, De Ai- machtige, Die maar spreekt en 't is er, Die maar gebiedt en 't staat er. Sou- vereine macht over elkaar over wat ons eigendom iskan niet bestaan omdat een mensch geheel van God en in alles athankelijk is. Want Wat is souvereine macht; wat souverein gezag P Dat is de macht en 't gezag, waarboven geen macht ol gezag denk baar is. En omdat er slechts één Wezen is in hemel en op aarde, waar boven niemand staat, is er dus ook maar één Souverein, een Heerschei-, Een Oppermachtige, Souvereine macht en gezag komt op aarde dus niet en nooit voor, want een mensch is zelf al hankelijk maar wat hij bezit, over wien hij heerscht, is ook af hankelijk. Een koningiu kan niet zijn, zonder onderdanen die onderdanen zijn weer voortgesproten uit voorgeslachten die voorgeslachten werden weer uit oudere geslachten geborenen deze vonden hun stamhoofd in Adamen Adam was zoon van God. Zoo moet dus de Koningin met haar gezag zelf naar God terug. Zoo is 't ook met ons Nederland, ontworsteld uit de ba ren die -zeëen zijn Godes, want Hij schiep ze. Zoo luidt Zijn woord Mij is gegeven alle macht in hemel en op aardeook aidus «want daar is geen macht dan van Goden de machten, die daar zijn, die zijn van God geordineerd. Maar uit Hem vloeit gezag naar de aardegezag van ouders over kinde ren gezag van oudere kinderen over de jongeregezag van den man over de vrouwgezag van den vader over de knechtenvan moeder op haar terrein over de dienstmaagden gezag van den mensch over de dieren «ge zag® van de sterkere dieren over de zwakkeregezag van den geleerde over die hem in zijn boeken nalezen gezag van den kunstenaar, die in tonen ol met penseel de bewondering der hoorders of toeschouwers afdwingt enz. Nu moet men echter onderscheid maken tusschen Wettelijk en Zedelijk gezag. Beide soorten vindt men in de Kerk, m de Maatschappij en in den Staat. Een predikant, ouderling of diaken neen van Godswege ambtelijk d.i. wettelijk gezag; we moeten hen ge hoorzamen in de kerk. Maar ze heb ben zedelijk gezag, als ze ons oproepen om bv. een School te stichten ook dan gaan we met hen mee, we volgen hen en steunen hen, niet, omdat dit moet, want buiten de Kerkelijke zaken hebben ze geen wettelijk gezag, maar omdat we ze vertrouwen en erkennen als onze meerderen. Een ouder heeft wettelij k gezag, want de Heere zegt tot kinderen Eert uwen vader en uwe moeder. Maar ze heb ben ook 'zedelijk gezag, wat hieruit blijkt, dat een getrouwde zoon menig maal nog den raad van z"n vader komt inwinnen, hoe hij in eenig geval han delen moet. Een onderwijzer heeft in de school wettelijk gezag maar buiten de School zedelijk gezag, zoodat zijn leerlingen, die soms al jaren van school af zijn, hem toch nog wel eens komen raad plegen. Een professor heeft in de Academie wettelijk gezag naast dat van de cura toren maar zijn zedelijk gezag gaat vaak zoo ver. dat hij «schoolmaakt, d.i. een kring van mannen om zich vormt, die gedrongen worden zijn beginselen te propageeren en overal te belijden. Een patroon heelt wettelijk gezag over zijn knechtmaar ook vaak zoo veel zedelijk gezag, dat de knecht bij allerlei andere werkzaamheden in wo ning of tuin of vergadering eerst eens even bij zijn patroon aanwipt en vraagt wat hij «van 't zaakje« denkt en «hoe hij dat in 't vat zou gieten. Een koning heeft wettelijk gezag maar de gestorven Koning van België bv. had geen zedelijk gezag, omdat hofschandaaltjes aan de orde van den dag waren. Zoo heeft dus elke levenskring wet telijk en zedelijk gezag. Soms vloeken die twee tegen elkaar. Denk om een dronken vader, die zijn zedelijk gezag verspeelt; hoewel zijn wettelijk be houdt, tenzij hij ontzet wordt uit de ouderlijke macht; denk om een patroon die nooit toezicht houdt op zijn werk volk wettelijk gezag bezit hij altijd, maar zijn zedelijk gezag veriiest hij op den duurdenk om koningen en prinsen, die wettelijk gezag bezitten, maar door hun ontuchtig leven het zedelijk gezag vertrappen. Wettelijk en zedelijk gezag moeten elkaar altijd dekken, dan is 't goed. Doch 't gebeurt vaak, „dat ze dit niet doen en dat komt omdat de zonde op de gezagdragers ontbindend inwerkt. Dan komen hun gebreken zóó naar voren, en ze open baren zulke publieke ot nietpublieke fouten, dat de «dienaren® wel eens moeten twijfelen over hun »l^eer« of «vrouw,® en de onderdanen wel eens moeten uitroepen: «Ongelukkig het Land, welks koning een kind is.« Door de zonde is er zoo dikwijls strijd tusschen wettelijk en zedelijk gezag.. In het Paradijs was die strijd niet, 'en kon er niet zijn De man had in 't Paradijs gezag over de vrouw, want de Heere stelde Eva a'ls een hulpe tegenover Adam, en dat wettelijk gezag zou gebleven zijn alle verdere eeuwen door en de vrouw zou altijd die »hulpe« gebleven zijn, maar zie nu wat door de zonde geschiedt van den man en wat door die der vrouw. Denk om de baasachtige vrouwen, onder wier plak de goedzakkige of onnoozele man dagelijks leeftom de booze mannen, die de vrouw als slavin zouden willen gebruiken in plaats van als een »hulpe« denk om de geëman cipeerde dames onzer eeuw, die den mannen het werk uit de handen zou den nemen en de gelijke van hen willen zijn. Door den man, door zijn zonde en door de zonde zijner vrouw, door bei der optreden dekt het wettelijk gezag, het zedelijk gezag niet altijd. En dat is zoo op alle terreinen. Gehoorzamen moet menmaar men w'l en kan niet altijd door 't gedrag der gezagsdragers. Vrucht van eigen akker. De wet op 't L. O. schrijft voor opleiding tot christelijke en maat schappelijke deugden voor Protestant- sche, Roomsche en Israelietische kin deren. In de praktijk is die onmogelijke eisch der wet, uitgeloopen op neutraal on derwijs, goed voor Israëlieten, die van den Christus niet willen weten goed voor Roomschen, die der Hervorming gram zijn, en goed voor christenen, die de beteekenis van den Heiligen Doop niet doorzien. De Openbare School is dus gods dienstig neutraal Maar nu zijn de Socialisten zich bewust geworden en vijanden van 't Koningschap, een familiekwaal van 't Liberalisme over geërfd, beweren zijMoet de openbare School neutraal zijn voor Israëlieten en Roomschen enz. op godsdienstig gebied, dan voor ons op godsdienstig en politiek ge'ned, want, zoo voegen ze er bij, we zijn niet als onze vade ren, de Liberalen, die halverwege blijven stilstaan in de actie hunner beginselen, wij, Socialisten, willen consekwent zijn. En die Consekwentie eisclit, dat wij, haters van 't Koninklijk Gezag en Vorstelijke Kinderen, aan de kinderen geen Oranjeliefde inprenten, noch eerbied voor 't hoofd van den Staat. Deze vruchten zijn van den liberalen akker. De liberale beginselen zijn op dat punt geen grein anders of beter dan die der Socialisten. De historie kan als getuige optreden en, herhaaldelijk sprekend, teekent zij de Liberale beginselen als Gezagondermijnende beginselen: als een partij, die het Volk de teugels in handen zou geven, of de geldmannen uit dat volk. Republikeinsch in hart en nieren en zoekend naar eigen macht en gezag De Socialisten hebben op hun po litiek standpunt volkomen gelijk, dat ze inzake Neutraliteit geen stap ach teruit gaan voor Liberale overheden. Maar anderzijds moeten ze zwichten want op de overheidsschool moet geëischt eerbied voor de Koningm, en hooghouding van Haar gezag. Zijt ge Christelvjk-Hislorisch Elke antirevolutionair is Christelijk- Historisch maar niet liberaal. Wat doen echter liberalen? Niet doorziende, dat een Christelijk-Histo- risch man den bijbel als gids, regel en toetssteen van zijn politiek aanvaart maar geloovende, dat de Christ.-Hist. alleen slechts bedoelt kerkje spelen, wordt zoon liberale man lid eener Christelijk - Historische kiesvereeniging Maar oweedra komt de ontnuchte ringWant een echte Christ.-Histor. kiesvereeniging is een politieke.ver- gadering en bemoeit zich met geen Geref. noch Ilerv. kerkwel met de bijbelsche beginselen op politiek ter rein. En dan gebeurt ditof de liberaal gaat er uit, en de antirev. werken met de Christ.-Ilist. samen of hij gaat de kiesvereeniging niet uitroept er nog een twintig liberale confraters bij en de heele Christ.-Hist. kiesvereeniging is geworden een volbloed liberale met een valsche vlag Zij heet dan nog Christ.-Hist., maar is een liberale een tegen Gods woord vijandige kiesv. geworden. Tuin- cms liandbottw. EEN NIEUWE KALI-MESTSTOF? We willen iets mededeelen oyer Kali-meel. Feitelijk was het ons plan daarover te zwijgen, doch nu we van meer dan één zijde vernemen, dat verscheidene landbouwers door de brutale reclame, welke voor dit product gemaakt wordt, zijn gaan koopen tegen naar onze meening veel te hoogeu prijs, meenen we onze lezers door de volgende inlichtingen te moeten waarschuwen. Kalimeel ia een fijngemalen gesteente, z. g. n. Phonoliet-gesteente, dat in groote rotsen aan den Rijn in de buurt van Brohl voorkomt. Dit gesteen te bevat 9 10°/o kali, d.w. z. totaal kali, maar van die kali is in water zoo goed als niets oplos baar-, in zoutzuur is gemiddeld 3% oplosbaar, de rest is alleen met krachmiddelen los te smelten. Tot nu t09 gold algemeen de leer, dat alleen gemakkelijk oplosbare kali-verbindingen voorde praktische bemesting groote waarde hebben. Men weet, dat als kalimest in de allereerste plaats de Stassfiirter kalizouten in aanmerking komen, en deze zijn geheel in water oplosbaar. Nu is Prof. Wein voor den dag gekomen met proeven, die zouden bewijzen dat de onoplosbare kali in kali- meel gelijkwaardig zou zijn met de in water oplosbare kali der Stassüirter kalizouten. Dat heeft groote opschudding verwekt in de geleerde land- bouwwereld. Niemand ender de landbouwkundi gen heeft geloof kunnen slaan aan de uitkomsten van Prof. Weiu's proeven. Maar er werd van die proeven direct een zeer gretig gebruik gemaakt door de verkoopers van kalimeel. Ook in ons land geschiedde het door de Kalimeel- maatschappy. De waarde van het Kalimeel wordt daarin zoo hoog voorgesteld, dat vele onwetende landbouwers zich daardoor laten bewegen die „goedkoope kali" tekoop3n. Goedkoop Luister iez r Na Prof. Wein zijn verschillende geleerde proeven gaan nemen met kalimeel; 't waren niet de eerste de beste. Mannen als Prof. Wagner, Prof. Pache, Prof. Remy, Prof. Schneidewind enz. bemoeiden zich er mee. En de uitkomsten Wat te verwachten was, is uitgekomen bij alle proeven is geblekeD, dat de kali van hat kalimeel min derwaardig is, vergeleken bij die van de Stas sfiirter kalizouten. Volgens genoemde deskundigen kan men alleerf werking verwachten van het deel der kali, dat in zoutzuur oplosbaar is. De rest der kali, zal niet, of misschien zoo uiterst langzaam tot werking komen, dat men deze als waardeloos kan beschouwen. Prof. Remy, zegt dan ook, dat men nauwelijks verder over het gebruik van kalimeel behoeft te spreken I Onze plaatsruimte laat niet toe, dat we de proeven der genoemde heeren, die we hier voor ons hebben, uitvoerig aauha)en.~Mocht dit ge- wenscht blijken, dat kan nog steeds geschieden. De zaak komt dus hierop neer, dat slechts pirn. 3kali in kalimeel van beteekenis zijn voorde plantenvoeding. Te betwijfelen valt nog, of deze waarde gelijk is aan die van de in water oplosbare kali in de Stassfiirter kalizonten. Dit betwijfelen we nog ten zeerste; laat ons dit echter een oogen- blik aannemen. Dan zou dus een zak kalimeel van 100 K. G. slechts het vierde deel mogen kosten van een zak kainiet met minstens 12'/2°IQ en tegenwoordig meestal 13% en meer kali. Het vierde deelEen zak kainiet ko3t ongeveer 2. Een zak kalimeel zou dus ruim twee kwartjes mogen kosten 11 Eu dezer dagen kwam ons een prijscourant in handen, waarin kalimeel werd aaugeboden tegen twee gulden per 100 K. G. Dit is dus volgené de tot nu toe bekende uitspra ken van deskundigen van naam i maal te duur! Wie na deze waarschuwing nog kalimeel weuscht te koopen, fiat, 't zij zool Doet het hem zelf geen voordeel, zooveel te meer den kalimeel- verkooper. Leven en laten leven is heel mooi, maar men denkt toch het eerst aan eigen leven geloof ik. Uit de 8*er§. ^Paganistische factoren®, In de N. R. Crt. lazen wij dit bericht Het eerste Boeddhisten klooster in Europa. Het Italiaan- sche tijdschrift Caenobiutn dat te Lugano verschijnt deelt mede dat de Boeddhisti sche monnik Bhikkoe van plan is het eerste Boeddhistenklooster zal komen te staan op een lief plekje in het bosch bij Paz in het gebergte van Novaggio. Acht monniken zijn reeds bestemd om het klooster te betrekken, onder wie een Hollander. De Boeddhisten schijnen er op te rekenen spoedig meer aanhangers te zullen vinden. Een architect te Breslau moet reeds het ontwerp van het klooster in gereedheid hebben, Is het niet een droevig teeken des tijds Het heidendom wint terrein in Europa dat zoo oneindig veel aan het Evangelie van Jezus Christus te danken heeft 1 (Arnhemsch Dagblad.) Met eigen wapens geslagen. Dat de rede van Mr. Troelstra te Rot terdam, op de protestmeeting tegen de circulaire door B. en W. dier stad tot de onderwijzers gericht, van zijn anti-Oranje gezindheid blijk gaf, behoeft nauwelijks te worden gezegd. Wij achten onze ruimte te goed en hebben te veel respect voor onze lezers om ze een gedeelte uit het verslag dezer vergadering uit »Het Volk® voor te leggen. Toch willen wij even op één zaak de aandacht vestigen, Mr. Troelstra zei o.m. Ik zelf heb van een liberalen professor geleerd hoe Oranje louter dient voor boerenbedrog Oranje heet nu de grond slag, maar Van Houten noemde het een kroonlijst. Hier sprak de heer Troelstra een voor de liberalen harde waarheid. Al het gejammer in de liberale bladen over het gevaar dat de openbare school dreigt waarin de kreten van de Nieuwe Courant® het blad van de partij van Mr. Van Houten, niet het minst duidelijk te ondei scheiden zijn had achterwege kun nen blijven, als niet die librralen zelf het gezag en den eerbied voor ons Vorstenhuis en het Koningschap hadden ondermijnd. Nu worden ze met hun eigen wapens geslagen, (De Hilver en Vechtbode.) Nieuwe schoolstrijd. Een nieuwe schoolstrijd is ontbrand. Van gansch anderen aard dan wij achter den rug hebben, of méénen achter den rug te hebben. Twijfel daaraan is uitgeslooten, Niemand minder dan mr. Troelstra heeft op de groote meeting te Rotterdam den oorlog verklaard. Of zooals llij het zal Zeggen den oorlog aanvaard Men kent den loop der feiten. B. en W. van Rotterdam hebben per circulaire aan de openbare onderwijzers laten weten, dat zij B. en W. van de «absolute neutraliteit* niets moeten hebben. Dat de kinders onderwezen moeten worden in 't geen het Oranjehuis voor ons volk is geweest. En dat aangekweekt moeten worden eerbied en liefde voor het Koningshuis, Nu was diieërlei mogelijk, a) De onderwijzers konden de billijkheid dezer circulaire inzien en zich daarnaar gedragen, h) Ze konden de Openbare School verlaten om op eigen, vrij terrein huu heil te zoeken. c) Ze kunnen met alle mogelijke middel n om 't bezit der O. School den strijd aar- binden. De billijkheid nu zien ze niet in. 'n Russische oekase, zeggen ze. 'n Aanslag op de vrijheid De O. School verlaten willen ze ook niet. Wij zijn er en wij blijven er, zegt Troelstra. Maar ze willen er om vechten. In woord en geschrifte. Door onvermoeide propaganda. En vooral bij de stembus. Valt er hier en daar een in dien strijd, zoo zullen ze hem met elkander ondersteunen En dan voorts, zij aan zij met de S. D. A. P., zullen ze trachten de Openbare School te veroveren. Laten we éér hun dit gelukken mocht zorgen dat de vrije school regel geworden is (Onze Courant.)

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1