voor de Zuidliollandwelie en Zeeaawselie Eilanden.
Woensdag 0 Maart 1910,
25sle Jaargang JN°. 1535.
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
T. BOEKHOVEN.
iielany rijke datum*
Ons Program,
Deze Courant vcrecbijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent.
zonder BI
Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad f7,a0 zondef ƒ4,50 per jaar,
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
(JITÖSYEB
SOMMKLSDIJK.
TeleSoon Intcrconai. So. 8.
Advertent,iën 10 cent per regel en s/j maal. Reclames SO per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
4ï!e stukken voos* de Btedaelie tiesteiiad, Advertenties: eis verdere Administratie franco toe te aesMleu aan desa Uitgever.
'23 Maartter visielegging en ver-
krijgbaarstelling der voorloopige kie
zerslijst en bijbehoorende lijsten.
23 Maart tot en met 15 April
gelegenheid tot reclame.
Tot 21 April: ter visielegging en
verkrijgbaarstelliug der reclames.
Voor 15 Meidifinitieve vaststelling
der kiezerslijst
Art. 2.
II.
Artikel 2 luidt in zijn aanbel
Noch in den volkswil, noch in
de wet, maar alleen in God vindt
de Antirev. of Christ. Hist, partij
de bron van het Souverein gezag.
En 't vervolgt: we verwerpen dus
deVolkssouvereiniteit, maar eeren
de Souvereiniteit van Oranje.
De bron van 't gezag ligt in God
en uit Hem vloeit dus op de Overheid
en over de menschen onderling, en
over de menschen jegens hun «eigen
dommen,® gezag uit.
Gezag in den volstrekten zin des
Woords heelt niemand dan God alleen.
Hij alleen is De Souverein, De Ai-
machtige, Die maar spreekt en 't is er,
Die maar gebiedt en 't staat er. Sou-
vereine macht over elkaar over wat
ons eigendom iskan niet bestaan
omdat een mensch geheel van God
en in alles athankelijk is. Want Wat
is souvereine macht; wat souverein
gezag P Dat is de macht en 't gezag,
waarboven geen macht ol gezag denk
baar is. En omdat er slechts één
Wezen is in hemel en op aarde, waar
boven niemand staat, is er dus ook
maar één Souverein, een Heerschei-,
Een Oppermachtige, Souvereine macht
en gezag komt op aarde dus niet en
nooit voor, want een mensch is zelf
al hankelijk maar wat hij bezit, over
wien hij heerscht, is ook af hankelijk.
Een koningiu kan niet zijn, zonder
onderdanen die onderdanen zijn weer
voortgesproten uit voorgeslachten
die voorgeslachten werden weer uit
oudere geslachten geborenen deze
vonden hun stamhoofd in Adamen
Adam was zoon van God. Zoo moet
dus de Koningin met haar gezag zelf
naar God terug. Zoo is 't ook met
ons Nederland, ontworsteld uit de ba
ren die -zeëen zijn Godes, want Hij
schiep ze.
Zoo luidt Zijn woord Mij is gegeven
alle macht in hemel en op aardeook
aidus «want daar is geen macht dan
van Goden de machten, die daar
zijn, die zijn van God geordineerd.
Maar uit Hem vloeit gezag naar de
aardegezag van ouders over kinde
ren gezag van oudere kinderen over
de jongeregezag van den man over
de vrouwgezag van den vader over
de knechtenvan moeder op haar
terrein over de dienstmaagden gezag
van den mensch over de dieren «ge
zag® van de sterkere dieren over de
zwakkeregezag van den geleerde
over die hem in zijn boeken nalezen
gezag van den kunstenaar, die in tonen
ol met penseel de bewondering der
hoorders of toeschouwers afdwingt enz.
Nu moet men echter onderscheid
maken tusschen Wettelijk en Zedelijk
gezag.
Beide soorten vindt men in de Kerk,
m de Maatschappij en in den Staat.
Een predikant, ouderling of diaken
neen van Godswege ambtelijk d.i.
wettelijk gezag; we moeten hen ge
hoorzamen in de kerk. Maar ze heb
ben zedelijk gezag, als ze ons oproepen
om bv. een School te stichten ook
dan gaan we met hen mee, we volgen
hen en steunen hen, niet, omdat dit
moet, want buiten de Kerkelijke zaken
hebben ze geen wettelijk gezag, maar
omdat we ze vertrouwen en erkennen
als onze meerderen.
Een ouder heeft wettelij k gezag, want
de Heere zegt tot kinderen Eert uwen
vader en uwe moeder. Maar ze heb
ben ook 'zedelijk gezag, wat hieruit
blijkt, dat een getrouwde zoon menig
maal nog den raad van z"n vader komt
inwinnen, hoe hij in eenig geval han
delen moet.
Een onderwijzer heeft in de school
wettelijk gezag maar buiten de School
zedelijk gezag, zoodat zijn leerlingen,
die soms al jaren van school af zijn,
hem toch nog wel eens komen raad
plegen.
Een professor heeft in de Academie
wettelijk gezag naast dat van de cura
toren maar zijn zedelijk gezag gaat
vaak zoo ver. dat hij «schoolmaakt,
d.i. een kring van mannen om zich
vormt, die gedrongen worden zijn
beginselen te propageeren en overal
te belijden.
Een patroon heelt wettelijk gezag
over zijn knechtmaar ook vaak zoo
veel zedelijk gezag, dat de knecht bij
allerlei andere werkzaamheden in wo
ning of tuin of vergadering eerst eens
even bij zijn patroon aanwipt en vraagt
wat hij «van 't zaakje« denkt en «hoe
hij dat in 't vat zou gieten.
Een koning heeft wettelijk gezag
maar de gestorven Koning van België
bv. had geen zedelijk gezag, omdat
hofschandaaltjes aan de orde van den
dag waren.
Zoo heeft dus elke levenskring wet
telijk en zedelijk gezag. Soms vloeken
die twee tegen elkaar. Denk om een
dronken vader, die zijn zedelijk gezag
verspeelt; hoewel zijn wettelijk be
houdt, tenzij hij ontzet wordt uit de
ouderlijke macht; denk om een patroon
die nooit toezicht houdt op zijn werk
volk wettelijk gezag bezit hij altijd,
maar zijn zedelijk gezag veriiest hij
op den duurdenk om koningen en
prinsen, die wettelijk gezag bezitten,
maar door hun ontuchtig leven het
zedelijk gezag vertrappen. Wettelijk
en zedelijk gezag moeten elkaar altijd
dekken, dan is 't goed. Doch 't gebeurt
vaak, „dat ze dit niet doen en dat komt
omdat de zonde op de gezagdragers
ontbindend inwerkt. Dan komen hun
gebreken zóó naar voren, en ze open
baren zulke publieke ot nietpublieke
fouten, dat de «dienaren® wel eens
moeten twijfelen over hun »l^eer« of
«vrouw,® en de onderdanen wel eens
moeten uitroepen: «Ongelukkig het
Land, welks koning een kind is.«
Door de zonde is er zoo dikwijls
strijd tusschen wettelijk en zedelijk
gezag.. In het Paradijs was die strijd
niet, 'en kon er niet zijn De man had
in 't Paradijs gezag over de vrouw,
want de Heere stelde Eva a'ls een
hulpe tegenover Adam, en dat wettelijk
gezag zou gebleven zijn alle verdere
eeuwen door en de vrouw zou altijd
die »hulpe« gebleven zijn, maar zie
nu wat door de zonde geschiedt van
den man en wat door die der vrouw.
Denk om de baasachtige vrouwen,
onder wier plak de goedzakkige of
onnoozele man dagelijks leeftom de
booze mannen, die de vrouw als slavin
zouden willen gebruiken in plaats van
als een »hulpe« denk om de geëman
cipeerde dames onzer eeuw, die den
mannen het werk uit de handen zou
den nemen en de gelijke van hen
willen zijn.
Door den man, door zijn zonde en
door de zonde zijner vrouw, door bei
der optreden dekt het wettelijk gezag,
het zedelijk gezag niet altijd. En dat
is zoo op alle terreinen. Gehoorzamen
moet menmaar men w'l en kan niet
altijd door 't gedrag der gezagsdragers.
Vrucht van eigen akker.
De wet op 't L. O. schrijft voor
opleiding tot christelijke en maat
schappelijke deugden voor Protestant-
sche, Roomsche en Israelietische kin
deren.
In de praktijk is die onmogelijke eisch
der wet, uitgeloopen op neutraal on
derwijs, goed voor Israëlieten, die van
den Christus niet willen weten goed
voor Roomschen, die der Hervorming
gram zijn, en goed voor christenen,
die de beteekenis van den Heiligen
Doop niet doorzien.
De Openbare School is dus gods
dienstig neutraal Maar nu zijn
de Socialisten zich bewust geworden
en vijanden van 't Koningschap, een
familiekwaal van 't Liberalisme over
geërfd, beweren zijMoet de openbare
School neutraal zijn voor Israëlieten
en Roomschen enz. op godsdienstig
gebied, dan voor ons op godsdienstig
en politiek ge'ned, want, zoo voegen
ze er bij, we zijn niet als onze vade
ren, de Liberalen, die halverwege
blijven stilstaan in de actie hunner
beginselen, wij, Socialisten, willen
consekwent zijn.
En die Consekwentie eisclit, dat wij,
haters van 't Koninklijk Gezag en
Vorstelijke Kinderen, aan de kinderen
geen Oranjeliefde inprenten, noch
eerbied voor 't hoofd van den Staat.
Deze vruchten zijn van den liberalen
akker.
De liberale beginselen zijn op dat
punt geen grein anders of beter dan
die der Socialisten. De historie kan
als getuige optreden en, herhaaldelijk
sprekend, teekent zij de Liberale
beginselen als Gezagondermijnende
beginselen: als een partij, die het
Volk de teugels in handen zou geven,
of de geldmannen uit dat volk.
Republikeinsch in hart en nieren
en zoekend naar eigen macht en gezag
De Socialisten hebben op hun po
litiek standpunt volkomen gelijk, dat
ze inzake Neutraliteit geen stap ach
teruit gaan voor Liberale overheden.
Maar anderzijds moeten ze zwichten
want op de overheidsschool moet
geëischt eerbied voor de Koningm,
en hooghouding van Haar gezag.
Zijt ge Christelvjk-Hislorisch
Elke antirevolutionair is Christelijk-
Historisch maar niet liberaal.
Wat doen echter liberalen? Niet
doorziende, dat een Christelijk-Histo-
risch man den bijbel als gids, regel
en toetssteen van zijn politiek aanvaart
maar geloovende, dat de Christ.-Hist.
alleen slechts bedoelt kerkje spelen,
wordt zoon liberale man lid eener
Christelijk - Historische kiesvereeniging
Maar oweedra komt de ontnuchte
ringWant een echte Christ.-Histor.
kiesvereeniging is een politieke.ver-
gadering en bemoeit zich met geen
Geref. noch Ilerv. kerkwel met de
bijbelsche beginselen op politiek ter
rein.
En dan gebeurt ditof de liberaal
gaat er uit, en de antirev. werken met
de Christ.-Ilist. samen of hij gaat de
kiesvereeniging niet uitroept er nog
een twintig liberale confraters bij en
de heele Christ.-Hist. kiesvereeniging
is geworden een volbloed liberale met
een valsche vlag Zij heet dan nog
Christ.-Hist., maar is een liberale een
tegen Gods woord vijandige kiesv.
geworden.
Tuin- cms liandbottw.
EEN NIEUWE KALI-MESTSTOF?
We willen iets mededeelen oyer Kali-meel.
Feitelijk was het ons plan daarover te zwijgen,
doch nu we van meer dan één zijde vernemen,
dat verscheidene landbouwers door de brutale
reclame, welke voor dit product gemaakt wordt,
zijn gaan koopen tegen naar onze meening veel
te hoogeu prijs, meenen we onze lezers door de
volgende inlichtingen te moeten waarschuwen.
Kalimeel ia een fijngemalen gesteente, z. g. n.
Phonoliet-gesteente, dat in groote rotsen aan den
Rijn in de buurt van Brohl voorkomt. Dit gesteen
te bevat 9 10°/o kali, d.w. z. totaal kali, maar
van die kali is in water zoo goed als niets oplos
baar-, in zoutzuur is gemiddeld 3% oplosbaar, de
rest is alleen met krachmiddelen los te smelten.
Tot nu t09 gold algemeen de leer, dat alleen
gemakkelijk oplosbare kali-verbindingen voorde
praktische bemesting groote waarde hebben. Men
weet, dat als kalimest in de allereerste plaats de
Stassfiirter kalizouten in aanmerking komen, en
deze zijn geheel in water oplosbaar. Nu is Prof.
Wein voor den dag gekomen met proeven, die
zouden bewijzen dat de onoplosbare kali in kali-
meel gelijkwaardig zou zijn met de in water
oplosbare kali der Stassüirter kalizouten. Dat heeft
groote opschudding verwekt in de geleerde land-
bouwwereld. Niemand ender de landbouwkundi
gen heeft geloof kunnen slaan aan de uitkomsten
van Prof. Weiu's proeven. Maar er werd
van die proeven direct een zeer gretig gebruik
gemaakt door de verkoopers van kalimeel. Ook
in ons land geschiedde het door de Kalimeel-
maatschappy. De waarde van het Kalimeel wordt
daarin zoo hoog voorgesteld, dat vele onwetende
landbouwers zich daardoor laten bewegen die
„goedkoope kali" tekoop3n. Goedkoop Luister
iez r
Na Prof. Wein zijn verschillende geleerde
proeven gaan nemen met kalimeel; 't waren niet
de eerste de beste. Mannen als Prof. Wagner,
Prof. Pache, Prof. Remy, Prof. Schneidewind enz.
bemoeiden zich er mee. En de uitkomsten Wat
te verwachten was, is uitgekomen bij alle proeven
is geblekeD, dat de kali van hat kalimeel min
derwaardig is, vergeleken bij die van de Stas
sfiirter kalizouten. Volgens genoemde deskundigen
kan men alleerf werking verwachten van het deel
der kali, dat in zoutzuur oplosbaar is. De rest
der kali, zal niet, of misschien zoo uiterst langzaam
tot werking komen, dat men deze als waardeloos
kan beschouwen. Prof. Remy, zegt dan ook, dat
men nauwelijks verder over het gebruik van
kalimeel behoeft te spreken I
Onze plaatsruimte laat niet toe, dat we de
proeven der genoemde heeren, die we hier voor
ons hebben, uitvoerig aauha)en.~Mocht dit ge-
wenscht blijken, dat kan nog steeds geschieden.
De zaak komt dus hierop neer, dat slechts pirn.
3kali in kalimeel van beteekenis zijn voorde
plantenvoeding. Te betwijfelen valt nog, of deze
waarde gelijk is aan die van de in water oplosbare
kali in de Stassfiirter kalizonten. Dit betwijfelen
we nog ten zeerste; laat ons dit echter een oogen-
blik aannemen. Dan zou dus een zak kalimeel
van 100 K. G. slechts het vierde deel mogen kosten
van een zak kainiet met minstens 12'/2°IQ en
tegenwoordig meestal 13% en meer kali. Het
vierde deelEen zak kainiet ko3t ongeveer 2.
Een zak kalimeel zou dus ruim twee kwartjes
mogen kosten 11 Eu dezer dagen kwam
ons een prijscourant in handen, waarin kalimeel
werd aaugeboden tegen twee gulden per 100 K. G.
Dit is dus volgené de tot nu toe bekende uitspra
ken van deskundigen van naam i maal te duur!
Wie na deze waarschuwing nog kalimeel
weuscht te koopen, fiat, 't zij zool Doet het hem
zelf geen voordeel, zooveel te meer den kalimeel-
verkooper.
Leven en laten leven is heel mooi, maar men
denkt toch het eerst aan eigen leven geloof ik.
Uit de 8*er§.
^Paganistische factoren®,
In de N. R. Crt. lazen wij dit bericht
Het eerste Boeddhisten
klooster in Europa. Het Italiaan-
sche tijdschrift Caenobiutn dat te Lugano
verschijnt deelt mede dat de Boeddhisti
sche monnik Bhikkoe van plan is het eerste
Boeddhistenklooster zal komen te staan op
een lief plekje in het bosch bij Paz in het
gebergte van Novaggio. Acht monniken zijn
reeds bestemd om het klooster te betrekken,
onder wie een Hollander. De Boeddhisten
schijnen er op te rekenen spoedig meer
aanhangers te zullen vinden. Een architect
te Breslau moet reeds het ontwerp van
het klooster in gereedheid hebben,
Is het niet een droevig teeken des tijds
Het heidendom wint terrein in Europa
dat zoo oneindig veel aan het Evangelie
van Jezus Christus te danken heeft 1
(Arnhemsch Dagblad.)
Met eigen wapens geslagen.
Dat de rede van Mr. Troelstra te Rot
terdam, op de protestmeeting tegen de
circulaire door B. en W. dier stad tot de
onderwijzers gericht, van zijn anti-Oranje
gezindheid blijk gaf, behoeft nauwelijks te
worden gezegd.
Wij achten onze ruimte te goed en hebben
te veel respect voor onze lezers om ze een
gedeelte uit het verslag dezer vergadering
uit »Het Volk® voor te leggen.
Toch willen wij even op één zaak de
aandacht vestigen,
Mr. Troelstra zei o.m.
Ik zelf heb van een liberalen professor
geleerd hoe Oranje louter dient voor
boerenbedrog Oranje heet nu de grond
slag, maar Van Houten noemde het een
kroonlijst.
Hier sprak de heer Troelstra een voor
de liberalen harde waarheid.
Al het gejammer in de liberale bladen
over het gevaar dat de openbare school
dreigt waarin de kreten van de Nieuwe
Courant® het blad van de partij van Mr.
Van Houten, niet het minst duidelijk te
ondei scheiden zijn had achterwege kun
nen blijven, als niet die librralen zelf het
gezag en den eerbied voor ons Vorstenhuis
en het Koningschap hadden ondermijnd.
Nu worden ze met hun eigen wapens
geslagen, (De Hilver en Vechtbode.)
Nieuwe schoolstrijd.
Een nieuwe schoolstrijd is ontbrand.
Van gansch anderen aard dan wij achter
den rug hebben, of méénen achter
den rug te hebben.
Twijfel daaraan is uitgeslooten,
Niemand minder dan mr. Troelstra heeft
op de groote meeting te Rotterdam den
oorlog verklaard. Of zooals llij het zal Zeggen
den oorlog aanvaard
Men kent den loop der feiten.
B. en W. van Rotterdam hebben per
circulaire aan de openbare onderwijzers
laten weten, dat zij B. en W. van
de «absolute neutraliteit* niets moeten
hebben.
Dat de kinders onderwezen moeten worden
in 't geen het Oranjehuis voor ons volk is
geweest. En dat aangekweekt moeten worden
eerbied en liefde voor het Koningshuis,
Nu was diieërlei mogelijk,
a) De onderwijzers konden de billijkheid
dezer circulaire inzien en zich daarnaar
gedragen,
h) Ze konden de Openbare School verlaten
om op eigen, vrij terrein huu heil te
zoeken.
c) Ze kunnen met alle mogelijke middel n
om 't bezit der O. School den strijd aar-
binden.
De billijkheid nu zien ze niet in.
'n Russische oekase, zeggen ze.
'n Aanslag op de vrijheid
De O. School verlaten willen ze ook
niet. Wij zijn er en wij blijven er, zegt
Troelstra.
Maar ze willen er om vechten.
In woord en geschrifte.
Door onvermoeide propaganda.
En vooral bij de stembus.
Valt er hier en daar een in dien strijd,
zoo zullen ze hem met elkander ondersteunen
En dan voorts, zij aan zij met de S. D.
A. P., zullen ze trachten de Openbare School
te veroveren.
Laten we éér hun dit gelukken mocht
zorgen dat de vrije school regel geworden
is
(Onze Courant.)