Eilanden. Mrs. I I I 4 Zaterdag 5 Maart 1910 25ste Jaargang N°. 1534. Orgaan h y es, A ntirevo lu tion air IN HOCSIGNO VINCES ier, ONS ZONDAGSBLAD. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. SOMMELSDTJK. Óoltgensplaat. De Uitgever. OP USTMIJÜ. 1 .t t voor de Miiift!i@I!a.nflf»eit© en I'heid vochtig |n uitstrooien, |jdige levering 1" en „Piatz." 2902 leas®, enz. 1, Qoes Deze Courant -verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. j, w r .70nder 30 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad 7,50; zonder f 4,50 per jaar Afzonderlijke nnmniers 5 Cent UITGEVEB T. BOEKHOVEN, Telefoon Intercom». So. 8. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. G-roote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. ■%BSe Hit sikken voor «le ileilaeise bestemd, tilierJenilCB en verdere iilitiiiiistrafie franco toe te xeiiden aan den Uitgever. 'Magazijn liiflerileefling, [>522 en ?>24 lij de Kerkstraat REAM. rt Anno 1885) .8 nitpMe elüöeuis Cos- j fte en Mm, ;GH im M- I |fl8 fle nieuTSïo Schotse)® siCr beding iiaar Sr. 'LAAT, Idrr.inistraóië'n jp Binnen- en ïdsehe Effecten en landerijen vat betreft het tegen koersen den tegen zeer 34-05 .hade. In— 4 °/0 's jaars. tot de firma E.Z. »A. aar 1850 wer- everd. 3132 Met dankbaarheid kunnen we melden, dat een zeer groot aan- cal onzer lezers ons bericht deden, dat zij gaarne ons Zondagsblad er geregeld bij wenschten te ontvan gen. r Met dankbaarheid, schreven we, want we krijgen daardoor het be wijs, dat ons streven op prijs ge steld wordt. Ons Zondagsblad kost vooral aan de talrijke gravures veel en als iedere a-onné ook het Zon dagsblad er bij neemt, kunnen de hooge kosten er eenigszins it komen. En wat is nu é-é n k w a r t j e in de drie maandenBovendien krijgt men daarvoor op het einde van 't jaar een keurig boek, dat blijvende waarde heeft, vooral voor hen, die kinderen hebben. Omdat het grootste deel onzer lezers zich reeds opgegeven heb- Skpn als abonné zenden we aan r'llen (behalve die enkele die het reeds aischreven) ons Zon dagsblad er geregeld bij en ver zoeken vriendelijk aan hen die het Blad niet wenschen te ontvangen, dit ons even te melden. Dit is de gemakkelijkste manier. Ons streven onzen lezers aan bevelende, SSeBanyi'ijiie datums. 23 Maartter visielegging en ver krijgbaarstelling der voorloopige kie zerslijst en bijbehoorende lijsten. 23 Maart tot en met 15 April: gelegenheid tot reclame. Tot 21 Aprilter visielegging en verkrijgbaarstelling der reclames. Voor 15 Meidifinitieve vaststelling der kiezerslijst On§ Program, Art. 2 Art. 1 van Ons Program luidde: De antirevolutionaire of Christe lijk Historische richting vertegen woordigt, voorzooveel ons land aangaat, den grondtoon vau ons volkskarakter, gelijk dit door Oranje geleid, onder invloed der Hervor ming, omstreeks 1572 zijn stempel ontving, en wenscht dit, overeen komstig den gewijzigden volkstoe stand, in een vorm, die aan de behoeften van onzen tijd voldoet, te ontwikkelen. Maar dit artikel behandeld zijnde gaan we over tot art. 2 Dit luidt Noch in den volkswil, noch in de wet, maar alleen in God vindt, de Autirev. of Christ. Hist, partij de bron van het souvereine gezag en verwerpt mitsdien eenerzijds het beginsel van volkssouvereiniteit; ter wijl zij anderzijds de souveriniteit van Oranje eert, als onder de leiding Gods in onze Geschiedenis gewor telddoor de mannen van 1813 in den Nederlandschen staat tot ontwik keling gebrachten door de Grond wet als zoodanig bevestigd. Uit den aard der zaak zal de uit werking van dit artikel in bijzonder heden niet afdalen in de eerste plaats niet, omdat zelfs over een en ander nog geen gelijke meening bestaat en in de tweede plaats omdat 't onder werp, dat hier aangeroerd wordt zoo omvangrijk is, dat in een krant daar voor geen stee zou zijn. Want immers het artikel spreekt over het Gezag. Enj waar ter wereld wordt geen Gezag ^uitgeoefend En door wie En hoe sEn over wie Heel 't menschenleven rust op 't Gezag. Het bestaan van Keizer-en Konink rijken, van Republiekenvan Staat Maatschappij en Gezin, van stad en dorp rust op 't Gezag. Denk U het Gezag weg van vader over kindvan boer over arbeiders, van patroon over knechtvan meer dere over minderevan de overheid over hare onderdanen, en eilievewat toestand doorleeft ge dan. Denk om wat onze vaderen deden in 1567 toen ze van onder 't Gezag van een Alva zich terugtrokken naar 't Buitenland. Om den Tachtigjarigen Oorlog. Om de Afzwering van Fi ips in 1581, Om de Binnelandsche onlusten in 1650, toen het ging om het Gezag der Staten Generaal tegenover het Gezag vun eenige Hollandsche regenten Denk om 1688, toen onze Stadhou der Willem III zijn schoonvader, met ondersteuning van het Engelsche volk en onze Staten, uit Engeland deed vluchten. I enk om 1795, toen onze stadhou der Willem V als balling zich te Scheveningen inscheepte en zijn Land nimmer weer zag. Denk om het ingeperkt Gezag, dat Koning Willem I door de door hem geëischte Constitutie of Grondwet, zich zelf oplegde, d. i. de inperking, die hij zelf vroeg. Denk om onze Grondwet, en de ar tikelen. die het Gezag raken, en waar bij dat Gezag besnoeid is. Ga naar de Oudheid met uw ge dachten of naar de binnenlanden van Azie en Afrika, waar het despotis me heerscht; dagelijks als een ge woonte als een recht der heerschers. Vraag in Europa naar 't gezag van den Czaar der Russen of den Sultan van Turkije of van NeerlanJs Konin gin en zeg dan, of dat Gezag nu in zijn uitwerking het zelfde is of zijn kan. Al dit bovengenoemde geldt het poli tiek gezag. Maar ge hoort dagelijks van werk stakingen in de Maatschappijge herinnert u de spoorwegstaking in 1903; ge kent uit Frankrijk de staking der electriciensder post- en telegraafambtenaren en veertien daag geleden was er te Amsterdam aan een school een onderwijzersstaking Maar immers ook die stakingen hou den onmiddellijk verband met 't,Gezag. Ge hoort van ouderlijk gezag en ontzetting uit die macht door rechters en Voogdijraden. Ge hoort van Cura- teele eens vaders of eener moeder. Ga met uw gedachten weer terug naar 't patriarchaal gezag van Abra ham, Izaak en Jacob enz. zooals we dit, uit Gods Woord kennen en zooals 't nog in de binnenlanden van Azie voorkomt. Ga naar Sumatra en ge merkt daar 't matriarchaal of moederlijk gezag in plaats van dat des vaars. Maar immerswaar ter wereld ge uw voet zet, ge ziet u elk oogenblik van den dag omringd door 't gezag Een mensch heeft gezag en macht over zijn naaste; over de voorwerpen, die zijn eigendom zijn over zijn huis, zijn vee, zijn grond, zijn geld. Die mensch leest boeken, welke »met gezag« spreken; hij leest gezaghebbende schryversci hij leest Gods Woord, en erkent de »autoriteit« of het gezag van dat Woordhij leest artikelen van geleer den, die in dezen of genen tak van wetenschap met »gezag« bekleed zijn en dat uitoefenen. Hij hoort de kritiek van den eenen geleerde over den andervan den eenen dichter over den andervan den eenen schilder over den ander en hij zegtdie criticus kan wel gelijk hebben, want zijn woord heeft beslist gezag. Wil een mensch wat weten, hij zoekt iets in een of ander botk op, waarvan ieder zegt, dat het geraad pleegd m et worden, want dat het gezag heeft GezagWaar ge staat of gaat, oopt of zit, schrijft of denkt;zwijgt of redevoertde heele mensch met lichaam en ziel, verstand en kracht staat roet de milioenen op de aarde Hke seconde van den dag onder Ge zag en oefent, moet oefenen gehoor- zaamheid tegenover 't wettig gezag breekt af het onwettig gezag. Alle strijd op aarde loopt over 't gezag en zijn overtreding. Zóó begon de strijd in 't Paradijs tegen 't Goddelijk Gezag. En allo eeuwen door is 't gezag de inzet van derr strijd geweest, als gevo'g der eerste zonde onzer eerste ouders Goddelijk en menschelijk gezag. Maar zeiden we dan te veel, dat een Krant geen plaats is om over de volle beteekenis van art. Z van Üns Program te spreken V Heeft mr. Troelstra dat gezegd? »De School met den Bijbel« heeft in een artikel dezen regel Troelstra zal wel waarheid ge sproken hebben toen hij zei»ik zelf heb van een liberalen professor geleerd hoe Oranje louter dient voor boeren bedrog.» Een lib. professor had dus gezegd, dat Oranje maar boerenbedrog was. Wonder zou 't niet wezen. Mr. Cort van der Linden spreekt van een vliegwiel», dat de staats machine doet draaien. Mr. van Houten spreekt van een »ornament« of versiering. Wijlen minister Pierson sprak van 't rhart« der natie. Allen doelden ze op de onwaarde van Oranje en 't Koningschap, 't Zou dus geen wonder zijn, als mr. Troelstra goed gehoord had, dat een lib. professor hem leerde, dat Oranje voor boerenbedrog dient, 't Is 't liberale beginsel in volle consekwen- tie. De liberale beginselen zijn zoo en niets anders. En als ze in de praktijk huldigen 't Oranjehuis, dan is dit om den naam »üranje«, maar niet om 't beginsel van Souvereiniteit- Liberalen zijn van huis uit anti- koningsgeziudrepublikeinsch Vlaggentcoi voor Juliana volop! maar ui beginsel; vrij van 't monar --~ chaal Gezag en voor den geopenbaar- den Volkswil! Bij de wieg van Juliana. Een nieuwe schoolstrijd is ontbrand, merkte een persorgaan dezer dagen op, bij de wieg van Juliana. Deze strijdzullen de Liberalen of de Sociaal Democraten de baas blijven in de School. Aanleiding tot den strijd was het beleggen van een »anti-nationaal» Schoolfeest te Almelo, in de Kamer besproken. Onderwijzers en socialisti sche kinderen deden daar aan mee. Voortzetting van den strijdDe rede van Ossendorp over liet niet zingen van Oranjeliederen en de behandeling der Vad. Geschiedenis in de School. Nieuw voedsel voor den strijdDe circulaire van Burg. en Wetb. van Rotterdam, dat de onderwijzers Oran je liefde moeten aankweeken, of anders de School verlaten. Voortzettingallerlei moties voor Ossendorps opvatting. Voortzetting: mr. Troelstra roept alle onderwijzers op tegen de circulaire en de overheid moet eens durven om er de sociaal-dem. onderwijzers uitte bannen. Bij de wieg van Juliana is de strijd begonnen Om 't Oranjehuis en 't Gezag der Souvereine. Tegen de Vaderlandsliefde en Oranje- min. Tegen »boerenbedrog« ook Wat zal van dien strijd in de Op. School worden De Socialisten gaan er niet uit Zoo komen de geesten openbaar En buiten dien strijd staat de Chris telijke School roepend, dat 't laatste gedoopte kind in hare banken plaats neme, waar 't behoort naar de afge legde Doopsbeloften. Vrijheid van spreken. Een der eerste beginselen van den Staatsburger is vrijheid. Een der uitwassen die met geweld desnoods moet afgehakt worden, is losbandigheid. Nu is elke vrijheid, en dit is haar eigenaardig karakter, beperkt door de omstandigheden des levens gebonden aan de ordinantiën Gods voor alle terrein van menschelijke openbaring. De losbandigheid, het woord zegt 't reeds, stoort zich aan geen omstandig heden en ordinantiën. Wat is nu de ordinantie,Gods bij al ons sprekenhet voordeel en 't belang van ons zelt. Jvan onzen naaste, van de kringen waarin en waarvoor we leven. Zeer zeker komt de zonde daar storend tusschen inmaar de bedoeling moet toch aldus wezen God liefhebben en onzen naaste als ons zelf. Daarom mag vrijheid van spreken nooit beletwant steltdat men God niet erkent, dan toch blijft nog het belang van zich zelf en zijn naaste. En de vrijheid om voor eigen belan gen of die van anderen op te komen zoo op staatkundig als op Maatschap pelijk terrein moet onverlet blijven. Maar: vrijheid moet ook vrijheid zijngeen losbandigheid. De vrijheid kent haar maathaar tijdhaar wijzeoverziet haar ver houdingen tot theden, tot de toekomst; houdt met alle feiten rekening De losbandigheid houdt met niets en niemand rekening. De Vrijheid voelt zich gebondenen dies vrijheid van spreken uitstekend Maar gebonden door de omstandig heden door levenservaringdoor levenswetten, die rondom ons heer- schen. En die levenswetten staan weer met God in nauw verband, of sterker God schiep die. Buiten Gods Woord wordt vrijheid-dwang van den heer- scher of losbandigheid van den on- derdaa iwant buiten Gods Woord leert men de levensverhoudingen nooit goed kennen En die moet men kennen anders wordt de vrijheid ge dood Land erhuiziDg naar onze Oost De Standaard heeft er onlangs een ar tikel over geschreven, dat mij uit het hart gegrepen was. 'k Heb dit onderwerp aleens meer ter sprake gebracht en 't was me een ware verheugenis, toen ik zag, dat ook ons hoofdorgaan de zaak tenminste de moeite van bespreken waard acht. »Uilkijk zei me indertijd zeker iemand, »'t Is of je de meuschen met geweld uit ons land jagen wilt! We kunnen ze zelf zoo goed gebruiken En vooral onze chris- tenmenschen deuk er aan dat elke stem telt 't Was iemand uit een bloeiende, voor uitgaande stad, waar veel meer menschen in kwamen, dan er uit gingen. Ik kon hem dus wel begrijpen. Hij weet niet, hoe het op 't platteland nijpen kan en hoe soms in de vruchtbaarste streken armoede en achteruitgang worden gezien. De oorzaken Iaat ik nu rusten. Maar het feit ligt er toe. En daar is 't waarlijk geen wonder, dat zooveel arbeiders als boeren trachten hun bestaan te verheffen, door in een ander land, waar nog grond te over is hun be drijf onder gunstigen voorwaarden te her vatten. Het is nu eenmaal zoo, met name in 't bedrijf van den veeboer, dat een bepaald aantal bunders slechts een bepaald aantal beesten voeden en daardoor insgelijks een bepaald aantal menschen dragen kan. Men spreekt van >inteDsieven« bouw. Ongetwijfeld is ook hier door beteren waterafvoer en voordeeliger bemesting de grasopbrengst te verhoogen, maar véél maakt dit niet uit. Slecht door grasland tot bouwland te maken en den landbouw tot tuinbouw te verfijnen, kunnen meer men schen op dezelfde oppervlakte hun brood hebbeD. Maar ook hieraan komt een eind. En elders kan men dat niet. Waarvan dan 't noodzakelijk gevolg is, dat de ouderen zich zoo goed en zoo kwaad als 't gaat, zoeken te redden en de jon geren een ander vaderland zoeken. De tocht gaat naar Amerika. 't Zij naar de Vereenigde Staten't zij naar Canada, Argentinië of waar ook. En in de eerste io en 20 jaar zal dat zoo wel blijven. Maar nu staat het zoo, dat die land verhuizers in het tweede en derde geslacht reeds voor den Nederlandschen stam ver loren zijn. Zij vergeten hun landstaal. Zij vergeten hun vaderland. Amerika wordt geheel het land hunner inwoning. En daar kan niemand hun een verwijt van maken. In geslachten Vaderlan ders blijven in een vreemd land, zou de landverhuizing buiten de nationale gemeen schap van hun nieuw vaderland sluiten dat gaat niet Het verlies is trouwens voor wie blijven erger dan voor wie weggingen. Engeland leert ons, wat een machtigen i i

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1