Uit de landen der Midder nachtzon. Stichtelijke Overdenking, Wat? Vijf minuten. De tunnel van Hiskïa, Bij de Platen. Als alle andere landen van Europa heb ben Zweden en Noorwegen langzamerhand veel verloren van hun plaatselijke kleur. Sinds de zomerreizigers hunne tochten heb ben uitgestrekt tot zelfs aan de Noordkaap, is vooral in de steden de nationale Noor- sche kleederdracht vervangen door eene meer burgerlijke. Toch is er in 't liooge Noorden nog veel typisch landelijks te vinden wat onze foto's duidelijk doen zien. De Laplanders, die het rendier, een soort hert, tot huisdier hebben gemaakt, zijn zeker wel het meest eigenaardig volkje uit die koude gewesten. Onmisbaar is hem dien trouwen viervoe ter, zijn rendier. Het dient hem beurtelings tot koe, schaap, geit of paard. Reiulieren- LAPLANDERS IN HUN KAMP, Geen medelijden van zondaren wenscht Hij. Hij toch gaat vrijwillig den lijdens weg, maar zij, afgewekenen van God, zullen door het rechtvaardig oordeel de gevolgen der zonde in dit en het vol gend leven ervaren. Daarom kan Hij niet beklaagd worden door menschen. die zeiven in veel meer beklagenswaar- digen staat verkeeren. Wat Hem dierbaar is, is diteen zondaar weenend over zijne zonden, die den Heere den bitteren lijdensbeker hebben doen drinken. Een schreien over den diepen afval van God geeft een volgen van Jezus naar Golgotha in den rechten zin. Zoo is de waarschuwing van den Zoon des menschen ook tot de men schen van alle tijden gericht. Hij roept hen tot het zien van eigen ellende, Hij vraagt niet medelijden met Hem van de schepselen, maar medelijden met zichzelven. Geen aandoening des harten, geen ontroering des geestes, geen tranen vloed over des Heeren hittere smarten en smadelijke behandeling kan de ge lukzaligheid in den mensch brengen. Welk een deugd het ook is, zacht van gemoed en week van harte te zijn omtrent het lijden op aarde, geen za ligmakende genade is er in aanwezig. Eeist, als de liefde Gods is uitgestort, kan het harte jegens medeschepselen de rechte gevoeligheid betoonen. Dan worden alle dingen, ook de smarten, bechouwd in het licht der eeuwigheid. Slechts een groen hout leeft. Plet dorre hout wordt bewaard voor het vuur. 't Straffend gericht Gods komt over de zondaren, Het Joodsche volk is getuchtigd en uit het land der vaderen geworpen. Een streng oordeel is door de hand der Romeinen over hen voltrokken. Toen hebben zij geweend en geklaagd over hun bitter lot, doch te laat. Och, dat ieder mocht verstaan, wan neer de ware tijd van weenen aanbreekt. Worde het gegeven te kennen de bron Want indien zij dit doen aan het groene hout, wat zal aan het dorre geschieden Lucas 23:31. 't Is den Overpriesters en hoofdlie den van het volk gelukt Pilatus te brengen tot veroordeeling van den Hee re. Door bedrog en bedreiging hebben zij van hen verkregen het doodvonnis over Jezus, wiens dood zij begeerden. Nu wordt de gevangene heengeleid naar den kruisheuvel. Dien moeielijken gang moet Hij nog gaan, beladen met zijn kruis. Uitgeput door smaad en hoon, door doornenkroon en geeseling, door ziele- smart en lichaamspijn sleept de Zone Gods zich voort door de straten van Jeruzalem. Dra zien de krijgsknechten zich ge noodzaakt Simon van Cyrene het kruis te doen dragen, waar des Heeren kracht faalt. Eu de menigte van vrouwen wordt ontroerd en op 't diepst bewogen hij het zien van dit ontzettend lijden. Hare tranen kunnen zij niet inhoudenhaar medelijden met den diep beklagenswaar- digen Lijder vermogen zij niet te ver- hergen. Maar de Zaligmaker, hoe verschrik kelijk Zijne smarten ook zijn, lean niet nalaten een waarschuwend woord te richten tot die vrouwen. Hij weet, welk oordeel Gods aan staande is en wil nog wijzen op het dreigende gevaar. Onafwijsbaar zeker zal de Heere uit den hemel bezoeken het snoode onrecht Zijnen Zoon aan gedaan: „Want indien zij dit doen aan het groene hout, wat zal aan het dor re geschiedenvermaant Jezus. Hiermede geeft Christus duidelijk te kennen, dat zijn dood eene bezoeking zal brengen over het Joodsche volk. En niet alleen geven zijne woorden te ken-' nen wat de toorn Gods in de toekomst zal brengenzij doelen ook op de ver harding, die aireede gekomen is. Het oude bondsvolk wordt vergeleken bij hout zonder levenssappen. Bedenk wat nut de mensch trekt uit groen hout en waartoe het doode hout wordt gebruikt. Zoolang de boom en zijne takken leven, zullen vruchten voortgebracht worden. Zijn zij echter verdroogd, dan is er geene verwachting. Zij worden afgebroken, saamgeraapt en in het vuur geworpen. Zoo stelt dan Christus zijne vijanden voor als afgesneden door den levenden God. Bij hun verstooten van Hem, die zich openbaart, als het Leven, liggen zij in den dood. Nu zij Hem, die goede vruchten geeft, verbannen, is uit hen geen vrucht in der eeuwigheid. Geen hoop blijft er overig of de God delijke Landman mocht komen en nog een jaar toeven met het uitroeien van den dooden boom en het afhakken der dorre takken. Christus ontneemt door Zijn vermaan den grond aan alle verontschuldigingen die zouden ingebracht kunnen worden. Hij vraagt een antwoord. Als dit ge daan wordt aan Eenen, die zonder zjnde is geweest, wat zal er dan wor den van de overtreders der Wet, zoo roept Hij haar geweten toe. Nogmaals beproeft Hij hen te brengen tot een weenen over hare zonden. van de bewegingen des harten iu het beschouwen van den lijdensweg des Heeren. Hij, het groene hout, duldt smarten en schimpwoorden. Onrecht en slagen draagt Hij stil. Vol ontferming ziet Hij op de weenenden. Nog wijst Hij de dwa lenden het rechte spoor. Volgt gij Hem op dien weg, treurend over Zijn onrechtvaardig lijden Volgt gij Hem op dien weg, klagend over uwe ongerechtigheden Zie, waar flij is het groene hout, daar wordt in Hem gevon den het ware leven. Hij noemt Zich den waren wijnstok en de Zijnen de ranken. Aldus wordt het groene hout der takken gevoed uit Zijn leven. Het leven in en buiten Christus kan alzoo onderscheiden worden. Niets uit zichzelve, zoo belijden Gods kinderen, maar al uit Hem, die het leven verwierf door Zijnen dood. Zij hebben zich bui ten Hem leeren kennen als dor en zon der vruchten der gerechtigheid. Treurend over hunne doodigheid en onmacht, zijn zij door de genadewerking des Heeren ten leven gebracht. Door des Heeren woord worden ook openbaar de waarlijk bekommerden. Zij kunnen zich toetsen aan dit vermaan. Weenen zij over het lijden van den Zone Gods of over de oorzaak van dit lij den in en door henzelf Dat zij maar bewogen worden tot het blijven volgen naar Golgotha om in Zijnen dood be graven, met Hem op te staan in een nieuw leven. Maar wat zal aan het dorre geschie den'? wat? Als de Zoon zoodanig moest lijden om de zonde te verzoenen, hoe zullen zij dan betalen uit zichzelf Zon der borg is géene verwachting. Op een jaarfeest van een jongelingsver- eeniging in New-York werd eens aan iede re» spreker slechts vijf minuten gegeven om te spreken. Dr. Ircneus Crime opende' liet jaarfeest aldus «Mijne jonge vriendenMen heeft mij verzocht niet langer dan vijf minuten te spreken. Er kan in die vijf minuten wei nig gesproken worden, maar voel gedaan worden. In 5 minuten kan 'h geheele stad inbrand worden gestoken, '11 schip in den grond geboord, een ziel voor eeuwig verloren gaan. In een oogenblik heeft Ezau, toen hij honger had, zijn eerstgeboorterecht ver kocht voor een schotel linzenmocs ook vele jonge menschen geven hun eer en goeden naam voor nog veel geringer prijs weg. Eén oneerlijke daad, éèu vuil woord bezoedeld de ziel zoodanig, dat een gehee le oceaan van water haar niet weder schoon kan wasschen. Bedenk,wanneer ge tot zonde verleid wordt, dat gé in vijf minuten uw goeden naam kunt verliezen, uwe ziel voor eeuwig met gewetenswroe ging belasten en uwe ouders door verdriet en harteleed een te vroege dood kunt be zorgen. Kan echter in vijf minuten zooveel on heil gesticht, in den zelfden tijd kan ook veel goeds worden tot stand gebracht. In vijf minuten kunt gij het besluit ne men van nu ai' aan een nuttig en eerbaar leven te gaan leiden dit hebt ge in uwe macht en dit. besluit kan even goed in vijf minuten, als in vijf jaren worden genomen. Het heden hebt ge in uwe hand, de toe komst niet. Wie op 't kleine acht geeft, dien zal 't groote niet ontgaan ontzegt geen waarde aan de minuten, dan zullen de uren u tpe- behooren. Door dit in toepassing te brengen, heb ik een boekje geschreven. Telkens wanneer ik een oogenblik wachten moest op mijn ontbijt, nam ik de pen ter hand en schreef, al naar ik tijd had, enkele zinnen. Aldus kwam het boekje gereed en ééne week, nadat liet verschenen was, hoorde ik van den zegen, dien liet gesticht had en ook later was liet ook nog voor velen tot zegen. EEN LAPLANDER MET ZIJN VOOR HEM ONMISBAAR RENDIER. Als Ilc soms denkt, dat Ik [iets kan, Is Ik weldra gevangen man Daarom 't maar goed voor Ik [zal wezen Gestaag zijn eigen Ik te vrec- zen BBS OS SBB EEN VISSCHERSHUT IN NOORWEGEN. I.*1 —J- Drie onzer Oorlogschepen: de «PIET HE1N«, de »EVERTSEN« en de «JACOB v. HEEMSKERCK«, liggende in het Oosterdok te Amsterdam. In 2 Koningen 20 20(en 2 Kronieken 32 30) lezen wij dat Hislcia een watergang gemaakt en water in de stad Jeruzalem gebracht, heeft. Hij beoogde daarmede te voorkomen, dat de stad zich bij een mo gelijke belegering niet door watergebrek zou moeten overgeven. Hoe hij dit heeft tot stand gebracht leert ons een inschrift, in dien tunnel gevonden in het jaar I880. Op den zijwand is in Oud-Hebreeuwsche letters een kort bericht aangaande liet maken van dezen gang me degedeeld. Door verwering zijn enkele woor den weggevallen, doch dit is er nog te ontcijferen (Voltooid werd) deze tunnel. En aldus was het verloop der doorgraving. Toen nog drie ellen (te doorsteken) waren,(hoor de men) de stem van den een, die den an der toeriep. Want er was (een scheur) in de rotsen, beginnende aan de zuidzijde E11 op den dag der doorgraving sloegen de steenhouwers naar elkander heen, bijl tegen bijl. Toen stroomden de wateren van den uitgang in den vijver 1200 ellen ver. En 100 ellen was do hoogte der rotsen boven de hoofden der steenhouwers. Van twee zijden is het werk alzoo aan gevangen. Ook de tegenovergestelde rich ting der groeven, in den rotswand dooi de beitels gedreven, is daarvan een bewijs. Een moeilijk werk in die dagen met beperkte hulpmiddelen. Dit blijkt wel uit de richting van den tunnel, die niet recht van de bron (thans de maria- bron) naar den vijver (thans de siloakvijver) loopt. De af stand van bron en vijver is dan ook 335 meter en de lengte van den tunnel 533 meter. melk verschaft den Lap kaas en boter 't vleesch van 't rendier is smakelijk, de huid geeft dien menschen wanne kleeding- stukken, de pezen vormen draden en touwen de beenderen worden gesneden tot lepels en naalden. Zoo is liet rendier een bewonderingswaar- dig beest, dat bij al deze voordeelen zich nog onderscheidt door matigheid en groote werkkracht. Gespannen voor de slede kan het groote afstanden afleggen, wat den Lappen vooral in den langen, donkeren wintertijd zooveel waard is. In den korten zomer treft den vreemde ling b;venal liet verschijnsel der midder nachtzon. Er is dan in die streken geen nachtde zon blijft even boven den horizon en werpt hare stralen in telkens [wisselen de kleuren. De zuiverheid van de lucht in het Noorden geeft vooral tegen den avond aan het klare blauw des hemels een too- verachtigen gloed, schooner, dieper zelf dan die van een Italiaanschen hemel. Geen wonder dan ook, dat Skandinavië steeds meer toeristen trekt, die wilden genieten van de stille pracht van dit Alpen, meren- en fjordenland. Het had mij geen enkele minuut gekost die ik op andere wijze had kunnen besteden. Kleine waterdi uppele», kleine korrefs zand. Vormen groote zeeën, groote stukken land. Wanneer ik elke vijf minuten, die mij door vervelende menschen Zijn ontroofd,of, die door andereiPverloreu heb, omdat zij op de vergaderingen niet stipt op tijd kwa men, had kunnen gebruiken voor nuttige studie, dan zou ik thans meer zijn, dan ik ben, en meer weten dan ik weet. Verdauwelt nooit vijf minuten van uwen tijd en berooft er anderen niet van, door hen op 11 te laten wachten. Vijf minuten 's morgens en vijf minuten 's avonds kunnen u in twee of drie jaren gelegenheid geven een vreemde taal te lepren. Verloren geld kan worden teruggevonden; een zoekgemaakt vermogen kan herwonnen worden en de gezondheid kan door genees middelen en gezonde leefwijze vaak wor-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 14