Uit de landen der Midder
nachtzon.
Stichtelijke Overdenking,
Wat?
Vijf minuten.
De tunnel van Hiskïa,
Bij de Platen.
Als alle andere landen van Europa heb
ben Zweden en Noorwegen langzamerhand
veel verloren van hun plaatselijke kleur.
Sinds de zomerreizigers hunne tochten heb
ben uitgestrekt tot zelfs aan de Noordkaap,
is vooral in de steden de nationale Noor-
sche kleederdracht vervangen door eene
meer burgerlijke. Toch is er in 't liooge
Noorden nog veel typisch landelijks te vinden
wat onze foto's duidelijk doen zien.
De Laplanders, die het rendier, een soort
hert, tot huisdier hebben gemaakt, zijn
zeker wel het meest eigenaardig volkje uit
die koude gewesten.
Onmisbaar is hem dien trouwen viervoe
ter, zijn rendier. Het dient hem beurtelings
tot koe, schaap, geit of paard. Reiulieren-
LAPLANDERS IN HUN KAMP,
Geen medelijden van zondaren wenscht
Hij. Hij toch gaat vrijwillig den lijdens
weg, maar zij, afgewekenen van God,
zullen door het rechtvaardig oordeel de
gevolgen der zonde in dit en het vol
gend leven ervaren. Daarom kan Hij
niet beklaagd worden door menschen.
die zeiven in veel meer beklagenswaar-
digen staat verkeeren.
Wat Hem dierbaar is, is diteen
zondaar weenend over zijne zonden,
die den Heere den bitteren lijdensbeker
hebben doen drinken. Een schreien over
den diepen afval van God geeft een
volgen van Jezus naar Golgotha in den
rechten zin.
Zoo is de waarschuwing van den
Zoon des menschen ook tot de men
schen van alle tijden gericht. Hij roept
hen tot het zien van eigen ellende, Hij
vraagt niet medelijden met Hem van
de schepselen, maar medelijden met
zichzelven.
Geen aandoening des harten, geen
ontroering des geestes, geen tranen
vloed over des Heeren hittere smarten
en smadelijke behandeling kan de ge
lukzaligheid in den mensch brengen.
Welk een deugd het ook is, zacht van
gemoed en week van harte te zijn
omtrent het lijden op aarde, geen za
ligmakende genade is er in aanwezig.
Eeist, als de liefde Gods is uitgestort,
kan het harte jegens medeschepselen
de rechte gevoeligheid betoonen. Dan
worden alle dingen, ook de smarten,
bechouwd in het licht der eeuwigheid.
Slechts een groen hout leeft.
Plet dorre hout wordt bewaard voor
het vuur. 't Straffend gericht Gods
komt over de zondaren, Het Joodsche
volk is getuchtigd en uit het land der
vaderen geworpen. Een streng oordeel
is door de hand der Romeinen over hen
voltrokken. Toen hebben zij geweend
en geklaagd over hun bitter lot, doch
te laat.
Och, dat ieder mocht verstaan, wan
neer de ware tijd van weenen aanbreekt.
Worde het gegeven te kennen de bron
Want indien zij dit doen aan
het groene hout, wat zal aan
het dorre geschieden
Lucas 23:31.
't Is den Overpriesters en hoofdlie
den van het volk gelukt Pilatus te
brengen tot veroordeeling van den Hee
re. Door bedrog en bedreiging hebben
zij van hen verkregen het doodvonnis
over Jezus, wiens dood zij begeerden.
Nu wordt de gevangene heengeleid
naar den kruisheuvel.
Dien moeielijken gang moet Hij nog
gaan, beladen met zijn kruis.
Uitgeput door smaad en hoon, door
doornenkroon en geeseling, door ziele-
smart en lichaamspijn sleept de Zone
Gods zich voort door de straten van
Jeruzalem.
Dra zien de krijgsknechten zich ge
noodzaakt Simon van Cyrene het kruis
te doen dragen, waar des Heeren kracht
faalt.
Eu de menigte van vrouwen wordt
ontroerd en op 't diepst bewogen hij
het zien van dit ontzettend lijden. Hare
tranen kunnen zij niet inhoudenhaar
medelijden met den diep beklagenswaar-
digen Lijder vermogen zij niet te ver-
hergen.
Maar de Zaligmaker, hoe verschrik
kelijk Zijne smarten ook zijn, lean niet
nalaten een waarschuwend woord te
richten tot die vrouwen.
Hij weet, welk oordeel Gods aan
staande is en wil nog wijzen op het
dreigende gevaar. Onafwijsbaar zeker
zal de Heere uit den hemel bezoeken
het snoode onrecht Zijnen Zoon aan
gedaan: „Want indien zij dit doen aan
het groene hout, wat zal aan het dor
re geschiedenvermaant Jezus.
Hiermede geeft Christus duidelijk te
kennen, dat zijn dood eene bezoeking
zal brengen over het Joodsche volk. En
niet alleen geven zijne woorden te ken-'
nen wat de toorn Gods in de toekomst
zal brengenzij doelen ook op de ver
harding, die aireede gekomen is. Het
oude bondsvolk wordt vergeleken bij
hout zonder levenssappen.
Bedenk wat nut de mensch trekt
uit groen hout en waartoe het doode
hout wordt gebruikt. Zoolang de boom
en zijne takken leven, zullen vruchten
voortgebracht worden. Zijn zij echter
verdroogd, dan is er geene verwachting.
Zij worden afgebroken, saamgeraapt en
in het vuur geworpen.
Zoo stelt dan Christus zijne vijanden
voor als afgesneden door den levenden
God. Bij hun verstooten van Hem, die
zich openbaart, als het Leven, liggen
zij in den dood. Nu zij Hem, die goede
vruchten geeft, verbannen, is uit hen
geen vrucht in der eeuwigheid.
Geen hoop blijft er overig of de God
delijke Landman mocht komen en nog
een jaar toeven met het uitroeien van
den dooden boom en het afhakken der
dorre takken.
Christus ontneemt door Zijn vermaan
den grond aan alle verontschuldigingen
die zouden ingebracht kunnen worden.
Hij vraagt een antwoord. Als dit ge
daan wordt aan Eenen, die zonder
zjnde is geweest, wat zal er dan wor
den van de overtreders der Wet, zoo
roept Hij haar geweten toe. Nogmaals
beproeft Hij hen te brengen tot een
weenen over hare zonden.
van de bewegingen des harten iu het
beschouwen van den lijdensweg des
Heeren.
Hij, het groene hout, duldt smarten
en schimpwoorden. Onrecht en slagen
draagt Hij stil. Vol ontferming ziet Hij
op de weenenden. Nog wijst Hij de dwa
lenden het rechte spoor.
Volgt gij Hem op dien weg, treurend
over Zijn onrechtvaardig lijden Volgt
gij Hem op dien weg, klagend over uwe
ongerechtigheden Zie, waar flij is het
groene hout, daar wordt in Hem gevon
den het ware leven.
Hij noemt Zich den waren wijnstok en
de Zijnen de ranken. Aldus wordt het
groene hout der takken gevoed uit Zijn
leven. Het leven in en buiten Christus
kan alzoo onderscheiden worden. Niets
uit zichzelve, zoo belijden Gods kinderen,
maar al uit Hem, die het leven verwierf
door Zijnen dood. Zij hebben zich bui
ten Hem leeren kennen als dor en zon
der vruchten der gerechtigheid. Treurend
over hunne doodigheid en onmacht, zijn
zij door de genadewerking des Heeren
ten leven gebracht.
Door des Heeren woord worden ook
openbaar de waarlijk bekommerden. Zij
kunnen zich toetsen aan dit vermaan.
Weenen zij over het lijden van den Zone
Gods of over de oorzaak van dit lij
den in en door henzelf Dat zij maar
bewogen worden tot het blijven volgen
naar Golgotha om in Zijnen dood be
graven, met Hem op te staan in een
nieuw leven.
Maar wat zal aan het dorre geschie
den'? wat? Als de Zoon zoodanig moest
lijden om de zonde te verzoenen, hoe
zullen zij dan betalen uit zichzelf Zon
der borg is géene verwachting.
Op een jaarfeest van een jongelingsver-
eeniging in New-York werd eens aan iede
re» spreker slechts vijf minuten gegeven
om te spreken.
Dr. Ircneus Crime opende' liet jaarfeest
aldus
«Mijne jonge vriendenMen heeft mij
verzocht niet langer dan vijf minuten te
spreken. Er kan in die vijf minuten wei
nig gesproken worden, maar voel gedaan
worden.
In 5 minuten kan 'h geheele stad inbrand
worden gestoken, '11 schip in den grond
geboord, een ziel voor eeuwig verloren
gaan. In een oogenblik heeft Ezau, toen
hij honger had, zijn eerstgeboorterecht ver
kocht voor een schotel linzenmocs ook
vele jonge menschen geven hun eer en
goeden naam voor nog veel geringer prijs
weg. Eén oneerlijke daad, éèu vuil woord
bezoedeld de ziel zoodanig, dat een gehee
le oceaan van water haar niet weder
schoon kan wasschen. Bedenk,wanneer
ge tot zonde verleid wordt, dat gé in vijf
minuten uw goeden naam kunt verliezen,
uwe ziel voor eeuwig met gewetenswroe
ging belasten en uwe ouders door verdriet
en harteleed een te vroege dood kunt be
zorgen.
Kan echter in vijf minuten zooveel on
heil gesticht, in den zelfden tijd kan ook
veel goeds worden tot stand gebracht.
In vijf minuten kunt gij het besluit ne
men van nu ai' aan een nuttig en eerbaar
leven te gaan leiden dit hebt ge in uwe
macht en dit. besluit kan even goed in vijf
minuten, als in vijf jaren worden genomen.
Het heden hebt ge in uwe hand, de toe
komst niet.
Wie op 't kleine acht geeft, dien zal 't
groote niet ontgaan ontzegt geen waarde
aan de minuten, dan zullen de uren u tpe-
behooren.
Door dit in toepassing te brengen, heb
ik een boekje geschreven. Telkens wanneer
ik een oogenblik wachten moest op mijn
ontbijt, nam ik de pen ter hand en schreef,
al naar ik tijd had, enkele zinnen.
Aldus kwam het boekje gereed en ééne
week, nadat liet verschenen was, hoorde
ik van den zegen, dien liet gesticht had en
ook later was liet ook nog voor velen tot
zegen.
EEN LAPLANDER MET ZIJN VOOR HEM ONMISBAAR RENDIER.
Als Ilc soms denkt, dat Ik
[iets kan,
Is Ik weldra gevangen man
Daarom 't maar goed voor Ik
[zal wezen
Gestaag zijn eigen Ik te vrec-
zen
BBS OS SBB
EEN VISSCHERSHUT IN NOORWEGEN.
I.*1 —J-
Drie onzer Oorlogschepen: de «PIET HE1N«, de »EVERTSEN« en de «JACOB v. HEEMSKERCK«,
liggende in het Oosterdok te Amsterdam.
In 2 Koningen 20 20(en 2 Kronieken 32
30) lezen wij dat Hislcia een watergang
gemaakt en water in de stad Jeruzalem
gebracht, heeft. Hij beoogde daarmede te
voorkomen, dat de stad zich bij een mo
gelijke belegering niet door watergebrek zou
moeten overgeven.
Hoe hij dit heeft tot stand gebracht leert
ons een inschrift, in dien tunnel gevonden
in het jaar I880. Op den zijwand is in
Oud-Hebreeuwsche letters een kort bericht
aangaande liet maken van dezen gang me
degedeeld. Door verwering zijn enkele woor
den weggevallen, doch dit is er nog te
ontcijferen
(Voltooid werd) deze tunnel. En aldus
was het verloop der doorgraving. Toen nog
drie ellen (te doorsteken) waren,(hoor
de men) de stem van den een, die den an
der toeriep. Want er was (een scheur) in
de rotsen, beginnende aan de zuidzijde
E11 op den dag der doorgraving sloegen
de steenhouwers naar elkander heen, bijl
tegen bijl. Toen stroomden de wateren van
den uitgang in den vijver 1200 ellen ver.
En 100 ellen was do hoogte der rotsen
boven de hoofden der steenhouwers.
Van twee zijden is het werk alzoo aan
gevangen. Ook de tegenovergestelde rich
ting der groeven, in den rotswand dooi
de beitels gedreven, is daarvan een bewijs.
Een moeilijk werk in die dagen
met beperkte hulpmiddelen.
Dit blijkt wel uit de richting
van den tunnel, die niet recht
van de bron (thans de maria-
bron) naar den vijver (thans
de siloakvijver) loopt. De af
stand van bron en vijver is
dan ook 335 meter en de lengte
van den tunnel 533 meter.
melk verschaft den Lap kaas en boter
't vleesch van 't rendier is smakelijk, de
huid geeft dien menschen wanne kleeding-
stukken, de pezen vormen draden en touwen
de beenderen worden gesneden tot lepels
en naalden.
Zoo is liet rendier een bewonderingswaar-
dig beest, dat bij al deze voordeelen zich
nog onderscheidt door matigheid en groote
werkkracht.
Gespannen voor de slede kan het groote
afstanden afleggen, wat den Lappen vooral
in den langen, donkeren wintertijd zooveel
waard is.
In den korten zomer treft den vreemde
ling b;venal liet verschijnsel der midder
nachtzon. Er is dan in die streken geen
nachtde zon blijft even boven den horizon
en werpt hare stralen in telkens [wisselen
de kleuren. De zuiverheid van de lucht in
het Noorden geeft vooral tegen den avond
aan het klare blauw des hemels een too-
verachtigen gloed, schooner, dieper zelf
dan die van een Italiaanschen hemel. Geen
wonder dan ook, dat Skandinavië steeds
meer toeristen trekt, die wilden genieten van
de stille pracht van dit Alpen, meren- en
fjordenland.
Het had mij geen enkele minuut gekost
die ik op andere wijze had kunnen besteden.
Kleine waterdi uppele», kleine korrefs zand.
Vormen groote zeeën, groote stukken land.
Wanneer ik elke vijf minuten, die mij
door vervelende menschen Zijn ontroofd,of,
die door andereiPverloreu heb, omdat zij
op de vergaderingen niet stipt op tijd kwa
men, had kunnen gebruiken voor nuttige
studie, dan zou ik thans meer zijn, dan
ik ben, en meer weten dan ik weet.
Verdauwelt nooit vijf minuten van uwen
tijd en berooft er anderen niet van, door
hen op 11 te laten wachten.
Vijf minuten 's morgens en vijf minuten
's avonds kunnen u in twee of drie jaren
gelegenheid geven een vreemde taal te lepren.
Verloren geld kan worden teruggevonden;
een zoekgemaakt vermogen kan herwonnen
worden en de gezondheid kan door genees
middelen en gezonde leefwijze vaak wor-