voor «Ie Kiiidkollamlsche en Zeeiiwiselie Eilanden. Zaterdag 12 Februari 1910 Antirevolutionair 24sle Jaargang N°. 1528. Orgaan IN HOC SIGNO VINCES li HL Landbouw 0N8 ZONDAGSBLAD. T. BOEKHOVEN, Iet pllnstreerd ZoMapM. per 3 min. f0.75 Zonder 0,50 Het ZoManslM ALLEEN 0.30 Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent UITGEVER SOMMELSDIJK. Tolefcon Infercomn. So. 2. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maai. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. %!!e sfiafckesi voor «le Bledactie foestemd, Advertenfién en verdere Administratie franco toe te zenden aan den 8.Steever. mi m In aansluiting met ons vorig bericht, melden wij dat ons geil- lustreerd Zondagsblad D.V. op 19 en 26 Februari a.s. als gratis bijvoegsel zal verschijnen. Met 1 Maart wordt het geregeld iederen Zaterdag daarbij gevoegd. Natuurlijk kan dat alles niet voor denzelfden prijsen wordt daarom het abonnement van ons blad ge wijzigd als volgt: I! II )l II II Voor hen, die het Zondagsblad er dus niet bij nemen of niet bij kunnen nemen, zooals b.v. onze Katholieke lezers, bl ij ft^ de prijs f0.50. Het Zondagsblad zal gewijd zijn uitsluitend aan de geestelijke belangen. Elke week wenscht de Redacteur u te geven eene over denking van een woord Gods uit de Heilige Schrift, overeenkomstig de 3 Formulieren van Eenigheid. Behalve de kerkelijke berichten (Godsdienstoefeningen, enz.) zullen opgenomen worden mededeelin- gen van den arbeid in den dienst des Heeren tot verbreiding en bekendmaking der Waarheid in en buiten ons vaderland. Wat er op gebied van Kerk, School en V'ereeniging geschiedt op ons eiland tot bevordering van de geestelijke welvaart kan in dit blad een plaats vinden. Voorts zal het blad rijk geïllus treerd zijn. Wij twijfelen niet of velen onzer lezers zoo niet allen, zullen gaarne medewerken om deze uitgave te steunen, wat we op hoogen prijs hopen te stellen. He-lang vtyke dalums. Van 1 tot en met 14 Febr: gelegen heid tot aangifte voor de kiezerslijst. Voor 20 Februari: kennisgeving aan de belastingschuldigen, die nog niet betaald hebben, door den Rijks ontvanger. 1 Maartlaatste betaaldag der be lasting. 23 Maart: ter visielegging en ver krijgbaarstelling der voorloopige kie zerslijst en bijbehoorende lijsten. 23 Maart tot en met 15 April gelegenheid tot reclame. Tot 21 Aprilter visielegging en verkrijgbaarstelling der reclames. Voor" 15 Meidifinitieve vaststelling der kiezerslijst crkrulmellHg vaia krneiit. II. (Slot) Wat ge bij Links ziet aan individu alisme, ziet ge ook bij Rechts. De Antirevolutionairen. Uit deze is uitgegaan de Staalman- groep. Naast deze de Christen-Democraten van Rotterdam. De Christelijk Historischen, nog maar een paar jaar geleden wat door een fusie verbonden, maar overigens uiteenvallend in aanhangers van Dr. Schokking, aanhangers van dr. de Vis ser, aanhangers van mr. Lohman. Ziedaar nu een zes, zevental be kwame, hoogst respectabele mannen, die. ieder hun tarwe op hun eigen molen brengen en die allen beweren, dat dezelfde wind hun wieken draaien doet. De Roomschen, nog staande onder de sterke discipline der Kerk, buk kend voor een Kerkelijk Gezag, dat wij niet kennen, strijden ook reeds in eigen boezem met verdeeldheid. Ook daar individualisme. Ook daar de splijt zwam. Ook daar losweeking. Er is een Roomscne Staatspartij, maar ook een democratische volkspartij, ze mag klein zijn en van niet veel kracht, maar ze was er en is er, niet beter te weten nog en vindt in Twente haar 'middelpunt. Toch is het bij Rechts nog niet zoo erg als bij Links. Aker een Kabi net van Rechts is, zooals in '88 en 1901 en thans weer, mag geconstateerd worden, dat we 't wonderwel eens zijn. Wroeten in eigen ingewand komt niet veel voor. En zelfs in 't debat in de Pers is men voorzichtig om elkaar wederzijds niet te prikkelen. De vuile wasch wordt dan nog en familiezoo stilletjes, achter het huis, een eind van den publieken weg af, te bleeken ge legd en om te drogen gebruikt men dan den zolder maar, als 't wat al te ouiïg is daar op 't publieke erl. De Rechtschen houden niet van ver Kruimeling van kracht. Tegen den heer Staalman zei dr. Kuyper eens in de Kamer: «datbeen komt wel weer in t !id.« En bij de Kamerverkiezing in Den Heider zagen we «dat been® weer in 't lid. De Christelijk Historischen gingen in 1895 bij ons vandaan, maar we vonden elkaar weer in 1901 en in 1905 en in 1909. Niet in 't district Ede was dit zoo, waar ds. Rudolf onderst boven geloo- pen werd door eeu Christeliik-Histo- AJA jbt te it tcor IJL Ac, Opruiming van een partij dr. Kuyper. En in Breukelen ging het goed En in Wijk bij Duurstede ging het goed. De Christelijk Historischen zelf, vroeger gesplitst in drieën, kwamen tot elkaar en de Friezen met de Am sterdammers en met deRotterdammers zitten nu in 't Haagje bij mr. Lohman onder dak. Ze zitten daar wel verze kerd, en hun gemeenschappelijk pro gramman beginselen heeft veel over eenstemming met 't onze. Ook verschil Op 'Flakkee kunnen we van ver kruimeling nog niet veel gewaar wor den. Wel, zooals we in ons eerste artikel schreven, is er weinig organisatie leeft ieder op z'n eigen. Maar komt de »nood« aan den man, dan hebben we tot heden de splijtzwam niet ont dekt, dan toen de heeren Staalman en De Vries een inval deden in ons Eiland tegen de candidatuur Vegtel. Maar die poging is toen mislukt en wordt waarschijnlijk nimmer herhaald. Toch hooren we geritsel van een Christelijk Historische Kies ver eeniging te Stellendam. Het oordeel over dat «Christelijk Historisch® dier kiesvereeniging is verschillend; dat hangt af van het oordeel geveld over de mannen, die die beweging leiden. Afwachten is de boodschap. En uit kijken, wat ds. Hoogendijk presteert. De A. R, partij ziet met belangstelling naar Stellendam: want verkruimeiing van kracht is ons niet aangenaam als ten minste daar verkruimeling komt, want is die «Christelijk Hist.® een vermomde liberale vcreeniging, dan is van verkruimeiing bij ons partij- leven geen sprake, maar dan gaat dit de Liberale partij aan. Hoe kan men verkruimeling haten en tegengaan 't Door de liefde in Christus Deze is 't cement, die tweedracht tegen houdt. Hij de Koning, die alleen ge diend moet worden En om Christus wil één in liefde en saamwerking. Geen zoeken van eigen eeieigen macht eigen invloed Maar de Geest van Christus werke in ons allen, in heel Flakkee: «Vader, dat ze één zijn, zooals Wij één zijn.® Die Eenheid, geboren uit dezelfde liefde voor denzellden Christus en Zaligmaker, kan individualisme, afzon derlijk. optreden beletten, en saam- optrekkeu verzekeren op politiek ter rein. Maü' ook, daar rechtdraads tegen over «Zij zijn heengegaan, omdat ze van Mij niet waren. Tegun den Christusmen ga dan van ons, en fier ol vermomd openbare m. n zich ais onzen tegenstander. Vóór den Christusmaar dan ook allen, die üem eeren als Koning van Nederland, tot eenheid en samenwer king geroepen. Geen verkruimeling van kracht. Maar samenwerking. Maar eenheid. Maar eensgezind wedijveren in open baring van Geref. leven en belijden op politiek terrein. Maar één onder de Antirevolutio naire vlag, die in gouden letteren het devies verkondigt: Onze halpe staat in den Naam des Heeren! Oud-Minister Staal ook Conser vatief Oud-Minister Staal is een persoon lijkheid, die in het vorig Kabinet met 't Blijvend gedeelte geen »blijvende« rol gespeeld heeft. Pas bij Jzijn optre den brak hij het Volksleger af, dat er geen tak aan den stam bleef. En natuurlijk toen onrust en boosheid bij de zoogenaamde leger-democraten. Staal kreeg een standje van de antimi- litainisten. Maar in 1906 was alles omgekeerd. Staal was week geworden door de warmte der oppositie, die van zijn eigen partijgenooten gevoerd werd. En de tweede begrooting gaf den nacht van StaalStaal was triumfator was van een spotter met 't Volksle ger (in 1905) geworden een voorvech ter En de geschiedenis is verder be kent. De Eerste Kamer stak er een stokje voorde begrooting werd verworpen en de heer Staal trad af. Dat hadden era, zoo zeiden de demo craten, die conservatieve Kamerleden gedaan. Conservatief was de Tweede Kamer Conservatief de Eerste Kamer. Zij Unieliberalen en Socialisten-en Vrijz. Democr. waren je mannen En dit Kabinet, is ook al conservatief. Maar zie nu de Hand, der Eerst Kamer bldz. 355,7 Febr. j.l. Daar zegt de Oud Minister: De geachte afgevaardigde (v. Lo- ben Seis) noemde mij den wapen heraut van deze twee militaire Ministers (Wentholt en Kool) zoo ais de zaken nu staan acht ik het mij een eer hun wapenheraut te zijn. De heer v. Loben Seis kan er zeker van zijn, dat ik met dezelfde warm te, waarmede ik thans deze Ministers verdedig enz. enz. Minister Staal, de democraat van 1906 verdedigt met warmte de Minis ters Kool en Wentholt. Üf deze twee Ministers dan niet democraat zijn Niets dan stof opgejaagd. Het Kabinet de Meester heeft onder veel geratel en geroffel allerlei stot opgejaagd; maar toen dit stof door de Maartsche buien van 1908 wegdreef en de kit zers na 't vertrek van das. Kabinet de vraag stelden wat hebt ge meer gedaan dan de politieke lucht bezwaren en bezwangeren, toen moest het beste Liberale blad erkennen»'t Is heengegaan, zonder betreurd te zijn veel wiekengeklepper, maar geen meel.« Beloofd waren een rijksinkomsten belasting. Niets in 't Staatsblad. Beloofd een hoogere successiebelas ting. Niels in 't Staatsblad. Beloofd een belasting op moussee- rende wijnen. Niets in 't Staatsblad. Beloofd een belasting op speelkaar ten. Niets in 't Staatsblad. Beloofd een Tariefherziening. Niets in 't Staatsblad. Beloofd een debietrechl op tabak. Niets in 't Staatsblad. Beloofd een accijnsverhoog op jene ver. Niets in 't Staatsblad. Beloofd een verlaging van den sui keraccijns. Niets in 't Staatsblad. Beloofd een Grondswetsherziening. Niets in Staatsblad. Beloofd een Ouderdomsverzekering. Niets in 't Staatsblad. Beloofd een reformatie van de Mi- litiewet. Niets in ,t Staatsblad. Noch het Departement van Binnen- landsche zaken noch dat van Finan- tiënnoch dat van Arbeid, noch dat van Justitie hebben iets gepresteerd uit eigen energie. Het was, wat er nog goeds kwam, overschot uit het Kabi net Kuyper. En het stof, maar ook slechts «stof®, was van het Kabinet de Meester. Het ging heen zonder begeerd te zijn. Geen monument zal ooit op z'n graf worden opgericht. OF mMX UITHIJü. Zulk een boek paste mij 'k Heb in mijn jeugd ook zoo 't een en ander geleerd van de »kennis der na tuuren ben daardoor niet geheel onbekend met de »leer« van evenwicht en beweging, van warmte, magnetisme, electriciteit enz. 'k Weet nog van caiorian, atomen, Kilo grammeters en paardekrachten Maar al ligt m'n »jeugd<r niet zoo héél ver achter me 'k wil toch best erken nen, dat ik niet meer bij ben. Dat gaat zoo in 't leven. Vooreerst zijn er zoovele be langrijke zaken, die de aandacht vragen en dan daarbij is de ïkennis der natuur« de laatste tien jaren zoo voortuitgegaaDj dat er voor iemand, die er maar alleen wat in liefhebberen kon en over honderd andere zaken z'n aandacht moest verdeelen, ook werkelijk geen bijhouden aan was. Ik had daar weieens 't land aan. Ja, ik wist uit de kranten zoo iets, van de nieuwste toepassingen der spectraal- analyse van de X of Böntgen-stralen, van het radium enz, maar die kennis is uiter aard oppervlakkig. Doch daar kreeg ik dit boek. De titel is ^wetenschappelijke denkbeel den van onzen tijd«. 't Is uit het Engelsch vertaalt en 't beloofd in z'n voorrede, dat het iedereen, die een behoorlijke dosis gezond verstand heeft, ook al heeft ie nooit opzettelijk iets aan de natuurkunde gedaan, een idee geven zal van de laatste onder zoekingen en vondster op dit terrein. Me dacht dat kon ik wagen Met mijn kennis van vroeger had ik dan toch altijd een voorsprong op wie er hee- lemaal niets van wist. En zoo ben ik dan aan 't lezen gegaan. In zeldzame vrije kwartiertjes en in dubbel zeldzame vrije uren. Tegengevallen is me dat niet. Wel zal, wie nu nooit wat aan Natuur kunde deed, hier en daar z'n vinger es opsteken, om een vraag te doen of ook diepe rimpels van niet- begrijpen-trekken. Maar toch zal ook hij bij ernstig nadenken er wel komen, al is het lang geen orgelspe len met één vinger, en zonder kennis van muziek, zoo als ze dat tegenwoordig met 'n harmonola of koralion doen Maar nu iels over dat boek. Of liever, naar aanleiding van dat boek iets over de Wetenschappelijke denkbeel den van onze tijd,« met name op 't gebied der Natuurkunde. Voorin wordt de lezer gewaarschuwd om toch niet hier en daar es 'n hoofdstuk uit te pikken dat hij graag lezen wil, maar om bij bladzij één te beginnen en dan ge. regeld voort te gaan, omdat gedurig het volgende op het voorgaande is gebouwd, Een zeer billijke wensch. Maar ik heb met menige lezeres dit ge meen, dat ik het bladeren niet laten kan en zelf in een populair wetenschappelijk boek op de laatste bladzijden neus om te zien, of ze elkaar wel krijgen I En zietdaar trof me iets. Aan 't eind van dat dikke boek, waar in werkelijk veel nieuws wordt behandeld, erkent de schrijver >We zijn er ten volle van overtuigd, dat er nog zeer veel bestaat, waaromtrent wij weinig of niets weten. En dan Iaat hij met cursieve letters het woord van een wijze uit de zestiende eeuw »De eerste stap tot kennis iste weten, dat wij onwetend zijn.* Zie, dat vond ik nu nog eens echt wetenschappelijk. Dat klonk me nu net in de oorea, als het oude BijbelwoordWij zijn van gis teren en weten niets. Er zijn vele menschen die op het terrein der natuurkundige wetenschap heel in de vertte een klokje hebben hooren luiden, maar volstrekt niet weten waar de klepel hangt. Toch redeneeren zij er maarfrisch op los en als ge hen zoo hoort, dan is het, alsof er geen raadsel meer in hemel noch op aarde is overgebleven. Alles we ten zij uit te leggen. Op elke pot past 'n deksel. En ze lachen om de idee, dat er boven de schepping een Schepper zou sta^n en boven de wetten der natuur een Wetgever En toch wat een hopelooze verwar ring van denkbeelden, als ge zoo de ver schillende geleerden eens hoort, ook van onzen tijd. k Moest er soms om glimlachen. Zoo heeft het boek, dat ik straks noem de, ook een hoofdstuk over den ouderdom der aarde. Eerst wordt daar opgemerkt, dat de bijbelsche tijdrekening te krap is en de aarde ongetwijfeld meer dan óooo jaren oud moet zijn. Nu dat zullen we maar laten voor wat het isIn elk geval ziet

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1