NS". OEN voor de Zuidhollandsche en Keeuwmelie Eilanden. EXTRA TRAM PARTIJDAG. I :rm. •DEN huis, Woensdag 26 Januari 1910. 24ste Jaargang N°. 1523, Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Zegt het voort bensplaat. >11. T. BOEKHOVEN. 07. [waren. (LTMPLAAT) MAM. SOMMELSDIJK. IJlt «Se Per§. V 2752 ïandeldrij- tegen eene 3156 ERÜAM Interc. Mo. O jank. lui. beurzen; van hypotheken buitenl. Effecten billijke conditiën Pingen, die gratis fggen 8 pCt. irsmet drie feggen 8 pCt. 24.14 aan voor het vaiiteit, IR GEREN DE i«k Rabat. jfd aanbevolen. renboomen in a f 1.25 p st. af'1.50p st. af 1.p. st. bl af 1.p. st, n a f 0.15 p. st. a f 0.60 p. st. a f 0.60 p. st. a f 0.30 p. st. \t af0.10 tot f 0 08 laagplantsoen, Bloemplanten 2626 voor het aan is, vrucht- en pend BIJLEVELD. hte Logement Cuijck, wordt ryasen. IIO.IK en 2SS4 'kantooi aadsohe Beurzen en. wen, itbohade vaa gö biijefctwn on po* aiken. 3303 Desse Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Aboaaeinentsprljs per drie maanden franco per post 50 Cent» Buitenland hij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. ifzoaderlijke nummers 5 Cent. UÏTGEVEB Telefoon Intercom». Mo. 2. Advertenties! 10 cent per regel en 3/% maai. Reclames 30 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel cn k/sw8,a.l. Bienstaauvrageu en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groots letters en vignetten worden berekend naar de plaatsraimte die zij beslaan Advertentiëïl worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nar. Sir st «1I1 li eg» vfidir rit» gteslas'.iie irivorleafi^n verder*- iriiwlnislralif franco toe te zegadeo »aia deo un ge ver mis* *T Van $&©l«gesfi8gïli»a« 13.30 'g iiiidd. Wan Slndsloï'jv 13.30 's inidd. Terug uit ^IddeEhiirnis iiiitir beide sk'lt'JngefB 'savonds ÏO uur. Uns (Program. IV. Artikel 1 van üns Program luidt in zijn eerste gedeelte De antirev. of christelijk hist, richting vertegenwoordigt, voor zoo veel ons Land aangaat, den grond toon van ons volkskarakter, gelijk dit door Oranje geleid, onder invloed der Hervorming, omstreeks 1572 zijn stempel ontving. Waar we in ons vorig artikel over het grondbeginsel der partij geschreven hebben volgt nu als vanzelf de vraag: is dat antirevolutionaire beginsel iets nieuws of iets ouds? En 't antwoord luidt: 'tdagteekent van 1572 toen op ons volksleven een antirevolutionair stempel werd gedrukt. Was dat antirev. beginsel dan vóór 1572 totaal onbekend Neen, want de belijdenis van God Almachtig is zoo oud als de Schepping. Maar in 1572 kreeg die belijdenis door de Hervor ming een eigenaardige uitwerking op Kerk en Staat en School. Oudtijds was alles Roomsch Maar de Hervorming bracht een scheur in de Kerk en in den Staat. In de Kerk omdat toen naast de Roomsche kerk de Gereformeerde kerk werd geboren In den Staat kwam een scheur, omdat de tachtigjarige oorlog ontstond, die de Roomsche provinciën in het Zuiden afbrak van de Protestantscüe provin ciën in het Noordenmet dit gevolg, dat in 1581 door de Zeven provinciën aan Koning Filips de gehoorzaamheid werd opgezegd, maar de overige Tien provinciën aan hem getrouw bleven. De Hervorming scheurde Staat en Kerk en op beide werd een afzonder lijk zegel gedrukt Er kwam een Room sche naast een Gereformeerde kerk er kwam een Gereformeerde Staat, waarin de Roomschen werden geduld mits ze zich rustig hielden en hun godsdienst niet te openbaar aan den dag legden. Groen van Prinsterer zegt er dit van»De Hervormde Kerk was het middelpunt en de kern van het Ge- meenebest. Hier is de Republiek niet slechts met de Kerk vereenigd, zij is geboren uit de belijdenis der kerk. Elders is de bevolking Protestantsch geworden; hier is, door het samen vloeien van verdrevenen uit vele Natiën een Protestantsche Natie gevormd en het volkskarakter, niet verloren ge gaan, dat zij verre, maar in Christe- lyken zin veredeld en vernieuwd De Staat onderworpen, niet aan de kerk, maar aan het Hoofd der Kerk, Jezus Christus, wien alle macht gegeven is in hemel en op aarde, wiens Rijk, niet van of uit, maar over de wereld, en wiens gezag als van den Koning der koningen, verbindend ook voor de hoogste aardsche machten en over heden is. Gods Woord was de grond wet, van den Staat, Dit rusten op Gods Woord is treilend afgebeeld op de munt waar de Nederlandsche Maagd met de eene hand leunt op de H. Schrift, in de andere de speer met den vrijheids- hoed houdtsdewijl wij op den Bijbel steunen, wordt de vrijheid door ons beschermd«. En Groen voegt er later aan toe: Het Gereformeerde Volksgeloof, naar deze eigenaardigheid der zoogenaamde Calvinistische en Puriteinsche richting, is in elk hachelijk tijdsgewricht, de steun van Kerk en Vaderland geweest. De Nederlandsche Staat is door de Calvinisten gesticht. Het Calvinisme was de hoogste ontwikkelingsvorm van het godsdienstig-staatkundig beginsel der zestiende eeuw. Zoo blijkt dus, dat in 1572, toen het verzet tegen Alva, den koning van Spanje een Brielle kostte, het stempel het Gereformeerde stempel op ons Volksleven, op Staat en Kerk werd gezet Dit volkskarakter werd door Oranje geleid. Door den Vader des Vaderlands in de eerste plaatsdoor de latere Oranjes bevestigd. Dit Stamhuis is door God geroepen tot een taak, met de roeping van geen ander Stamhuis vergelijkbaar, zegt Groen. Wat was die taak. Om aan het hoofd der Repu bliek, ten behoeve van geheel de Chris tenheid, te waken en te strijden voor evangelie, vrijheid en recht. In een reeks van schrandere en godvruchtige staatslieden en helden, heeft het deze bestemming luisterrijk vervuld. Willem de Zwijger, en dit teekent hem in 1574, toen hij zei: raakt dit Land weder onder de tyrannie der- Spanjaarden, zoo zal in elk ander Land de godsdienst, menschelijkerwijs ge sproken, voor altijd uitgebiuscht wor den zonder dat er één vonk overig zij.« De strijd van Oranje ging dus niet alleen de Nederlanden aan, maar ook een groot deel van Europa. Hij had een internationale beteekenis. Even goed als dc strijd van Willem III in 1688, tegen Frankrijk. Groot was Willem van Oranje. De Hervormde Kerk verdedigde bij tegen 't Roomsche geloof en tegen de Over heden, die zich over haar te groote macht aanmatigden. De Roomschen beschermde hij tegen de onverdraag zaamheid der Hervormden. De kleinere steden tegen de overmacht der grootere De Schu terijen en Gemeenten tegen der Regenten willekeurige heerschap pij En door dien strijd op velerlei terrein èn voor Godsdienst, èn voor Geloof èn voor verdraagzaamheid èn machts overschrijding binnen- en buitenslands zette Oranje het stempel op ons volks karakter. Voor vrijheid en voor recht. Vóór de Gereformeerde leer of de eere Gods in Kerk en Staat. t Openbaar onderwijs. Aan de afdeeling 's Gravenhage van het Ned. Onderwijzers genootschap [niet de Bond) was de bekende uit lating van den Bondsvoorzitter zeer on aangenaam. Het liep over de neutrali teit, die volgens den Sociaiistischen voorzitter zoo ver moest gaan, dat over Oranje en 't Koningschap en 't Hoog ste Gezag in den Staat maar beter gezwegen werde en dat de nationale liederen door de kleinen niet mochten gezongen Om te doen merken, dat 't Genootschap 't met die opvatting niet eens was, nam de afdeeling de vol gende motie aan overwegende, dat aan het begrip neutraliteit eeni,uitbreidiDg gegeven wordt, die op geen enkel wetsarti kel steunt en het overgroote deel van het Ned. volk in zijn gevoelens van neutratitiet kwetst van oordeel, dat het openbaar la- lager onderwijs in Nederland zooveel doenlijk bij leerlingen nationale ge voelens behoort aan te kweeken en te wekken eerbied en vertrouwen in onzen huidigen staatsvorm en het regeerende vorstenhuis spreekt haar afkeuring uit over bovengenoemde neutraliteitspassage en besluit deze motie te puklicee- ren. Goed bedoeld en prijzenswaardig, deze motie Maar werkelijk mosterd na den maaltijd. Is 't Genootschap dan totaal onkun dig gebleven van den geest der Soci aal-Democraten, die al zoo lange jaren zich buiten de School openbaart. Ook in de School zich geopenbaard heeft. Waarom toen niet reeds geprotes teerd, toen die eerste uitingen van Oranjehaat en antipathie tegen de na- tionaïeliederen naar buiten kwam. Maar nu pas, nu de Bondsvoor zitter onder daverende toejuichingen van een legio onderwijzers en onder wijzeressen precies hetzelfde zegt, wat al zoo vaak is gezegd in anderen vorm en in daden gezegd nu pas, nu de vloed te hoog stijgt, komt de motie. Het smeulend vuur werd laaie vlam en het Genootschap komt nu vertellen dat ze den brand betreuren. Doch de vonk lieten de heeren smeulen. De motie komt te laat, om 't Genootschap te kunnen respecteeren voor zijn ijver voor de Openbare School. De motie komt precies op tijd, om aan te toonen. hoe een Systeem van opvoeding en onderwijs ook nu nog niet deugt, waar over de waarde en beteekenis ervan in eigen boezem wordt getwist. Twist over de neutraliteit door de neutraliieitsmannen typeert de neutraliteit zelf als een onhoudbaar stelsel. Tttiss» ess Lanrii»oyw. PROEFVELDEN MET GROENTEN. Oyer J908 werden in de Provincie Utrecht on derscheidene rijksproefvelden met verschillende groenten aangelegd, deels op zavel-, deels op zandgrond, 't Doel was in den regel te onderzoeken of de gebruikelijke bemesting meer of stalmest geheel of gedeeltelijk door kunstmeststoffen kan worden vervangen. Over 't algemeen waren de uitkomsten van dien aard, dat ze wel geschikt zijn om de bij vele tuinders nog bestaande voor- oordeelen tegen de kunstmeststoffen te overwint nen. Een beknopt overzicht zal den lezer in staat stellen zelf te oordeelen. Tuinboonen en Spruitkool op zavelgrond te Utrecht. Een veld van 2 Are werd bemest met 10 K. G. patentkali, 10 super van 14 pCt.10 slak, 4 chili en 4 zw. ammoniak. Het halve veld ontving bovendien 60 K. G. ongabluschte kalk. Bij vergissing had de proefnemer geen perceel met de gewone bemesting van stalmest en beer niettemin had de proef effect. Tijdens den groei stak het veld sterk af bij de gelijk beteelde der aangrenzende tuinderser bon vroeger met het plukken dar boonen worden begonnen, de pluk duurde langer en de oogst was aanmerkelijk grooter. De spruitkool op de niet gekalkte helft, viel bijna gebael weg door den knolvoet. Op de gekalkte helft kwamen pleksge- wjjs ook „wegvaiiers" voor; toch was de toestand hier veel gunstiger. De niet aangetaBte planten waren buitengewoon groot, en zwaar; nimmer werden in de omgeving dergelijke 9pruiten geoogst. De proefnemer was met het resultaat zeer inge nomen, zegt het Verslag. StoJcboonen en Sla op zavelgrond te Utrecht. Twee veldjes van 1 Are, het eerste kreeg 6 K. G. slak, 8 super van 14 pCt.5 patentkali, 2 zw. amo- niak en 1 chili; de beide laatste meststoffen kwa men slechts over het halve perceel. Perceel 2 bemest met stalmest en beer, terwijl beide stukken voor de helft gekalkt werden met 10 K. G. on- geblusohte kalk. Van het kunstmestperceel werden 14 manden boonen geplukt tegen 9 van No. 2. De boonen van perceel 1 waren ook „mooier" en werden om den smaak door de verbruikers zeer geprezen. Ook het stroo onderscheidt zich door meerdere lengte en stevigheid. Het gedeelte metstikBtof- mest was het best. Tusschen de met- en zonder kalkperceelen zag men geen v -rschii, de oogsten daarvan werden niet afzonderlijk gewogen. Het perceel trok zeer de aandacht. Erwten op zavelgrond te Utrecht. Aan perceel 1, groot 1 Are, werd gegeven 5 K. G. patentkali, 10 super van 14 pCt. en 2 chili (ov«r de helft); aan perceel 2 gewone stalmest en beer. De mid delste rij van elk der perceelen werd gemeten. Da rij op stalmest en beer leverde 9 kopmanden, die op kunstmest 13, dus 4 meer. Op deD kunstmest werd iets vroeger met den oogst begonnen, in zonderheid op de chili-helft, waar de oogst ook zichtbaar grooter was. Na de erwten werden bieten geteeld en de zichtbare nawerking was ook hier in het voordeel van het kunstmest. Vroege bloemkool en sla op zandgrond te Baarn. 1 Are werd bemest met4 K. G. zw. ammoniak, S chili, 12 super en 8 patentkali; 1 Are bovendien met 50 K. G, ongebluschte kalk, en 1 Are met 1000 K. G. stalmest (een zeer zware bemesting 1) No. 3, het stalmestpsrceel leverde de v-oegste en de meeste kroppen slatotaal 800 kroppen dan volgde No. 1 met S50 kroppen, terwijl No. 2 achteraan kwam met 250 kroppen. Aan bloemkool bracht perceel 3 voor een waarde van f 4.No. 1 voor f 10.en No. 2 voor f9.op. No. 1 dankt deze hooge opbrengst aan de vroege en mooie kooien. In totaal geldelijke opbrengst staat de kunstmest op No. 1 bovenaan. De kalk werkte zoowel bij de sla als op de bloem kool ongunstig. Vroege wortelen op zandgrond te Baarn. De 3 veldjes van 20 M* kregen per Are I 4 K. G. zw. ammoniak, 2K. G. chili, 10 super en 8 patentkali 11 idem, maar geen kali; III2000K. G. stalmest. De opbrengst per Are was op I vooreen waarde van f6.op II voor f8.op III voor f 10. Hier werd dus bij uitzondering het meest op den stalmest verkregen; dit zal evenwel niemand verwonderen, die let op de enormrijke bemesting 200 duizend Kilo per Hectare 11 De kwaliteid der wortelen was op alle perceelen best. Moeilijk te verklaren is, dat No. 2, zonder kali, meer opbracht dan No. 1, met kali. Bij proefnemingen komt men herhaaldelijk voor vreemde verschijnselen te staan. Breng ze naar de Christelijke School. Onder dit opschrift schrijft de Alblas- serwaard De uitspraak was oprecht brutaal. En tevens was ze brutaal-oprecht I 't Is wel goed, dat we haar voor passende gelegenheden in het hoofd pren ten en daarom herhalen we haar »Wij kunnen de kinderen niet leeren, wat boven hun bevattingsvermogen ligt. »Wij mogen hen geen liederen laten zingen, welke zij niet kunnen begrijpen. »Wij kunnen het niet duidelijk maken, welke staatkundige beteekenis, volgens veleD, de geboorte van ons prinsesje voor ons volk bestaan heeft. Wij kunnen hen niet doen gevoelen, waarom ze moeten juichen en jubelen bij de geboorte van een Koningskind en niet bij de geboorte van een ander kind Dus sprak, gelijk men weet, de voor zitter van den Bond van Nederlandsche onderwijzers in de rede, waarmee hij de jaarvergadering opende. De dames en heeren juichte hem toe. Drie opmerkingen willen wij hieraan vastknoopen, met betrekking tot de Open bare School. Opmerkingen, die we voor- en tegenstanders en vooral de weifelaars erngstig ter overweging geven. De eerste is deze. 3>Men« zegt, dat de groote meerder heid der openbare onderwijzers er anders over denkt, dan de heer Ossendorp. Of 't waar is, weten we niet. We willen het van harte hopen. Zeker is, dat tal van voorstanders der Openbare School hun ontevredenheid duidelijk lieten merken. Openlijk schreven ze zelfs in onze groote dagbladen, dat het zoo niet kandat daar wat tegen gedaan moet worden. Laten we daar eens op letten. Hier is veel uit te leeren. Ook wij zeggen, dat daar wat tegen gedaan moet worden, 't Is toch al te erg, dat openbare onderwijzers zoo staan tegenover ons Oranjehuiser maar van zwijgen omdat de kinderen er toch niets van begrijpen Let nu op, of er wat wordt gedaan. Ge zult zien van niet. Alles loopt met een sisser af. Er is geen verhaal op te krijgen Maar weet dan ook eens voor goed, dat het eenige, afdoend middel, om de kinderen van ons volk onder den invloed van zulke ouderwijzers weg te krijgen is Ze brengen naar de Chr. School Thans volgt onze tweede opmerking. Wat moet er toch, waar zulke onder wijzers in de school staau van onze Vader- landsche Geschiedenis terecht komen. Ook op de openbare school moet daarin onderwijs gegeven worden. De wet eischt dil. Het hoort bij de opvoeding. Nu hebben wij ai sinds jaren beweerd, dat de Openbare School met haar eisch van neutraliteit, het ouderwijs in onze Geschiedenis nooit geven kan. Ze zit met de j>andersdenkende«. Van 't schoonste tijdperk uit onze Historie, tijdens en na de Kerkhervorming, moet ze maar wat uit maken. Noch den roomschen, noch den protestanten op de eksteroogen trappen Maar nu wordt het nog erger Totnogtoe meenden we, dat de Open bare onderwijzers dan toch vaderlands liefde konden aankweeken en de kinderen eenig idee geven, wat het huis van Oranje voor Nederland is geweest. Maar ook dit kan niet, naar 't schijnt. Dat raakt »politiek« en »Godsdienst«. Het ligt boven het bevattigsvermogen der kinderen. Met het Wilhelmus is 't net zoo. Niets voor kinderen, dat lied. Ze begrijpen het niet. Altijd volgeni Ossendorp c.s. En dus kunnen dezen het den kinderen niet leeren. Wat blijft er dan van onze geschiedenis over Een band met wat losse bladen er in. En meer en meer wordt duidelijk, dat wie onze geschiedenis onverminkt wil hooren, voor zijn kinderen maar één uit weg open ziet Ze brengen naar de Chr. School En nu nog onze derde opmerking. Die niet het minst van belang is en die we neerleggen voor de consciëntie van alle vaders en moeders, die nog, om wat reeden dan ook, kinderen op de openbare school laten gaan. Lees en herlees eens, wat de heer Ossendorp en zijn handklappende vrien den zeggen. Wat is hun allerhoogste wijsheid Dat ze van deze dingen zwijgen. Ze zwijgen over onze koningiD. Ze zwijgen over de prinses. Ze zwijgen over het Wilhelmus. Ze zwijgen zooveel ze maar kunnen, over onze heerlijke historie over »Neder- land en Oranje*. Kwaad zeggen ze er niet van. Och, neen I in 't geheel geen kwaad. Kwaad nog goed ze zwijgen En ziet! nu voelt ineens iedereen, dat dit zwijgen toch feitelijk een daad van vijandschap is; dat door dit zwijgen eer bied en liefde voor ons vorstenhuis niet worden aangekweekt, maar afgebroken. Daarmee zijn we 't van harte eens. Maar let nu eens op, vragen we. Ook de Koningin is een mensch. En nu nemen de mannen van dezeD »Bond«, waartoe 7000 openbare onder wijzers behooren, al jaren lang dezelfde houding aan tegenover den hoogen God, Ze zeggen geen kwaad van den Heere. Tenminste binnen de schoolmuren niet. AlleenlijkZe zwijgen van Hem. Ze zwijgen van Zijn Woord; van Zijn j: Ei

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1