Kassiers. r^ndsm, v®®iB de SBoidbolIaiiilselie en Zeemwsclie Eilanden. Zaterdag 22 Januari 1910. A n tirevolu tionair 24sle Jaargang N". 1522. Orgaan ill (I I IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN, Beginselen. STEIJN Jr. NSPLAAT, rstraat. Sfceyn Ooi tgeasp laat. en Administration. icten op Binnen- en ;en)andselie Effecten. Ijzen. huizen en landerijen heid wat betreft het cnoten tegen koersen n derden tegen zeer 2416 randschade. ran '3°/04 's jaars. S11A11 riek en Magazijn van jen- en KMcrMeefling, jstraat 822 en 324 >ver de Wijde Kerkstraat ROTTERDAM. Groote ins-Opruioiing van Restante» (r-Paletots Dcmi-saisoiis ms, Pantalons, Kinder- Jonpiiesreiicosiiinnis Kiiidernaletots on Mmaiislcleeiliiig, bt o'iize EtaSsges. er zekering >osch. Jga men in zijn eigen 'IsflUk 3308 odepoaeerd handelsmerk m. bij Joh 7. Ballegooij. A. C. A. Poots. A. van Eesteren. L. W. Zaaijer A. van Oostonbrugge 2445 ht al hare zonden voor 't Heeren te belijden, en den te nemen, als haar Ver- iaker. ito had zij zich tot iemand nog uitgesproken, meest ernstige vrouwelijke ar mededeelden, dat men ieden dienst voor haar ge- de stad Groningen, ej tevens ■ees op wonderba'e liefde eid des Heeren,. die z©o gaf telkens iveef opnieuw gedachten des Vredes over n was het akof Caroline erstaanbareh drang er toe om hasr btrt voor deze )e]aDgsteden<e vriendin uit .n toen zj eenmaal zoo zij odk néts achter, welk ar vzrvulle, sedert zij dat et £va$elie van Mattheus Wordt vervolgd. W' Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER SOMMELSDIJK. telefoon Isstes-coiais». Bi®. 3. Advertentiën iO Cent per regel en s/2 maai. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en *js maal. Dienstaanvragea en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën Woeden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Itie stuhken v«or de 88edanie foesfemd, Adves'lenlien eis verdere .4dmliii§ira(ie franco Soe ie Kenden aan den Hoever. U BLAD. Zal de Partijdag'slagen? De Sprekers zijn bekenrl de heeren Duymar van Twist; de Wilde en Vegtelen elk op hun terrein der zake kundig. De Onderwerpen zijn urgentHet Militaire Vraagstuk De Verzeke ring tegen Werkeloosheid De Neu trale Zone. Het uur van opening is half twee. De toegangsprijs: '10 cent. Alles is dus kant en klaar op het papier maar nu blijft nog krek over, wat de hoofdzaak is voor een Partijdag de mannetjes, die de zaal of school moeten vullen. En zal dat aantal groot zijn of klein. We twijfelen niet, of de opkomst zal de verwachting beschamen. Het Bestuur der Centrale wacht een volle zaal. E11 daar is reden toe. Wie den broederband gevoeltwie mee wil strijden wie mee wil danken voor den zegen, die sinds jaren op het partijleven is uitgegoten bij kan niet anders dan zich aangetrokken gevoelen elkaar in grooten getale te ontmoeten, om daarmee getuigenis af te leggen ook ik schaam mij den Naam df-s Hee ren Jezus Christus nietook ik belijd, dat er voor 't leven van een Natie geen andere ontwikkeling is dan onder de vleugelen van den Man van Smarte. Met God voor Nederland en Oranje dat drievoudig snoer mag niet verbroken worden en in de belijdenis van dit beginsel voelen we ons een en die eenheid openbaren we op 26 Jan., zoo de Heere wil en we leven, „DE WAARHEIDSVRIEND" (Ned. Her?. Kelt). Het geritsel van nieuw leven in de Ned. Herv. Kerk houdt aan. Vóór ons ligt De Waarheidsvriend, wekelijksch orgaan van den Gereformeerden Bond tot verbreiding en verdediging van ae Waarheid in de Ned. Hervormde (Ge reformeerde) Kerk, onder redactie van het hoofdbestuurds. v. Grieken, Duy mar van Twist, ds. Jongebreur, ds. Westeringh, Fiiche, ds. v. d. Sluis, ds. Prins, ds. Goslinga, ds. Remme, met medewerking van anderen. In dit nommer staat ook een adver tentie, die reeds een blik werpt op het innerlijk bewegen van tal van predikantener staatAbonneert u op: Tot de Wet en tol de Getuigenis, leer redenen van Gereformeerde predikan ten der N. H. Kerk, onder redactie van ds. Beekenkamp en ds. Datema, met medewerking van de volgende predikanten (volgen 23 namen van predikanten), Dat deze beweging in de Ned Herv. Kerk, sinds eenige jaren begonnen, ons zeer sympathiek is, ligt in den aard der zaak. Dat hare actie doelt op verbreiding en verdediging der Waarheid, die in Jezus Christus is, is haar kracht en haar eere. Dat deze actie nooit anders dan tot heilrijken zegen worden kan en aanvankelijk reeds is voor Kerk, Staat en Maatschap pij, ligt in den aard der beweging en de vooropschuiving van de vermaning Tot de Wet en tot de Getuigenis, en zoo men daarnaar niet hoort, men zal geen dageraad zien Die beweging openbaart zich overal in het kloek uitkomen voor de gevaren, waaraan de Ned. Herv. Kerk nog steeds blootstaat, in de leer vrij heid van mo dernen en andere predikers; in de bewustheid, dat de tijd komen kan tot breuke met de Synodale organisatie. Maar ook op politiek terrein is deze beweging sinds lang een belang rijk teeken en een reden tot verheu ging. Lees b.v. het artikel in de Waar heidsvriend Beginselen, dat we over nemen, en erkent met ons, dat de antirevolutionaire partij geen beter pleitbezorgers kunnen erlangen dan de schrijver van dat artikel: De middelen, waardoor wij den wil van God leeren kennen, zoo door de schepping, onderhouding en regeering der geheele wereld, als door Zijn heilig en Goddelijk Woord, behooren, naar wij de vorige week betoogden, de rich ting aan te geven, waarnaar het staats beleid zich heeft te voegen. Voorop staat daarbij, dat wij op het terrein van staat en maatschappij in de allereerste plaats hebben te rekenen met het eerste middel. En dan hebben wij, uit hetgeen ons de natuur laat zien, en uit hetgeen van het tnenschelijk wezen tot ons komt, de gegevens te putten, die voor het staatsbeleid van noode zijn Dit laatste nu hebben wij met de reden te verwerken, maar niet zoo, dat daarbij de rede als de allesbeheerschende factor optreedt, maar die rede behoort, door de bijzondere Opepbaring voorge licht, ons Gods wil te leeren kennen. Op die bijzondere Openbaring komt het eeuig en alleen aan, en het al of niet rekenen daarmede scheidt ons volk in rechter- en linkerpartijen. De middelen hierboven bedoeld hebben we in toepassing te brengen. En zoo belijden wij dan, dat ook op staatkun dig terrein naar de eeuwige beginselen van Gods Woord behoort te worden geleefd. God Almachtig en zoo hebben wij het te gelooven heeft zich op bijzondere wijze, ter keering van de gevolgen der zonde, op velerlei wijze en in velerlei tijd aan ons geopenbaard. In Zijn Woord vinden we het licht en daarnevens de eeuwige beginselen, waar in tot een zeer belangrijke hoogte de ordinantiën Gods voor het menscheliik leven zijn aangeduid. Maar nu dient goed onderscheiden, dat de Heilige Schrift niet op de manier van een wetboek is ingericht, waarin wij zoo maar de verschillende bepalingen hebben op te slaan, die ons precies de tekst voor de wetgeving aan de hand doen. Zoo is het niet. Het Woord Gods is geen verzameling van wetsbe palingen, maar het is, om de toelichting op het Program van beginselen der antirevolutionaire partij na te zeggen 2>de gewaarmerkte oorkonde van èèn machtige levensopenbaring, die een ge schiedenis van eeuwen omvat, en waar de ordinantiën Gods, d. i. Zijn eeuwige en onveranderlijke beginselen wel in zijn maar meest in vermengden vorm, of, wilt ge, als gouderts verscholen in de mijn.* Duidelijkheidshalve zij daarom nog eens het standpunt aangegeven, waarop wij ten opzichte van staat en maatschappij staan. En dan is dit ons standpunt, dat wij belijden, dat uit de Heilige Schrift beginselen af te leiden zijn, die door de Overheid moeten uitgewi rkt, geformuleerd en toegepast worden, over eenkomstig de toestanden, waarin wij leven Die beginselen moeten opgezocht worden en moeten onze wetgeving be- heerschen. In God ligt de bron voor het gezag van de Overheid over het volk en uit die bron vloeien krachtens de bijzondere Openbaring de vrijheden van het volk voort. Met zulke schrij vers is samenbinding en vereeniging gewenscht en noodzake lijk in alle plaatsen in ons Vaderland. Slechts hier en daar is de Kerk helaas, te zeer een beletsel, dan dat op samen werking mag gehoopt. Diep treurig, voorzeker. Immers: zoo'n separatie is zonde en schade. Staande op den grondslag, dat de Bijbel eenig en alleen richtsnoer is, mag de Ned. Herv. zich niet van den Gereformeerde onttrekken, omdat ze Kerkelijk gescheiden zijn. Maar over de kerkmuren geve men elkaar de broederhand en uit beider hart welt het op: »Komt, gaat met ons en doet als wij.« De kerk late men de kerk. In Chris tus één. Maar in de Staatkunde en op het terrein van .School en Maatschappij helpe en steune men elkaar. Door Eendracht sterk, wandelend en voortmarcheerend onder het eonige en onbedrieglijke vaandel: Jezus Christus Koning, Wiens Eere beleden moet worden op alle terrein. Moge de Gerei', leer in de Ned. Herv. Kerk ook door dit orgaan van ds. v. Grieken verbreid worden en ons Staat kundig beginsel versterkt Een Christelijke, een Gereformeerde lectuur in de huizen. Geref. prediking in de kerken. Gerei', beginselen in de Schooljeugd. Gereformeerd overal. De Middenstand. 1» De Middenstand, hetzij dan indus trieel of handeldrijvend heeft het slech ter dan de Werkmansstand. En hij moet, gedrukt door allerlei belastingen, waarvan de Arbeidende Stand is buitenges oten, een dubbeltje vijfmaal omdraaien, eer hij 't uitgeeft. Werd, wat in zijn boeket staat altijd prompt betaaldwerd de concu- rentie wat de kop ingedruktwerd zijn eigen crediet wat steviger vastge legd door Credietbankenwerd zijn inkoop door aankoop in 't groot wat bevoordeeld kwamen de wissels lang zamer en de betalende klanten wat vlugger, dan zou 'ter nog al mee doorkunnen. En dan de ongevallenwet, en de hoold. omslag en de bedrijfs belasting en het Personeel, en dan nog »zijn stand« ophouden, zie, niet dat een en ander gadeslaat, erkent, dat de Middenstand niet op rozen wandelt. En naar evenredigheid hebben velen in den Arbeidenden Stand het beter dan in den Middenstand. SIP ËÈMm SJITI4IJIA. Het kwam van twee kanten tegelijk. In twee, nieuw verschenen weekbladen waarvan het ééne een politiek-sociale, het andere een kerkelijke stichting heeft, 't Laatste geredigeerd door mannen, die in de politiek antirevolutionair zijn. 't eeiste door mannen, die wel de christelijke beginselen voorstaan, maar uitdrukelijk vaststellen, dat ze geheel buiten de acualitie* staan. Om met dit blad te beginnen. Primo Januari kwam uit »De Beukelaars politiek-sociaal weekblad, onder redactie van dr. mr. Van de Laar, te Gendringen, die reeds eemge maanden ook het drie- wekelijksch tijdschrift Be Klaroen redegeert. Namen, die nogal strijdlustig luiden 1 Dat mag trouwens ook wel. De redacteur staat als christen tegenover de grondgedachte, waaruit de liberalen en socialisten leven, maar stelt zich anderzijds als politicus te weer tegen de »coa!itie«, die volgens hem meer bederft, dan goed maakt. Doch dit laat ik thans zoo. Waar ik de aandacht op wilde vestigen is, dat de heer Van de Laar in den po- litieken en socialen strijd de Kerk, en met name de Ned. Herv. Kerk op den voor grond trekt. Ziehier zijn eigen woorden »Bij heel dit streven op maatschap pelijk en staatkundig gebied worde ook de kerk op den voorgrond gesteld. Te vaak geschied dit niet juist roet betrek king tot onze Ned Herv. Kerk. In de christelijke politieke bladen toch wordt aan deze onze kerk meest weinig aan dacht geschonken, haar beteekenis voor ons volksleven althans zeer zelden betuigd. De leider dezer politieke bladen im mers behooren voor verre het grootste deel niet tot de Ned. Herv Kerk en zijn haar vaak weinig goed gezind, zoo kan dit wel moeilijk anders en wordt onze kerk in heel de algemeene christelijke pers te zeer op den achtergrond gedron gen, ook wij willen geen kerkelijke po litieke, geen macht, maar we! meer invloed voor de kerk s Tot zoover voor 'fc oogenblik üe Beu kelaar. Nu eerst het andere bedoelde blad. Een antipode van De Beukelaar. Niet strijdlustig, maar vredelievend tot in den naam: De Waarheidsvriend Niet poli tiek-sociaal, maar kerkelijk voorzoover het ook politieke beginselen bespreekt, onver dacht antirevolutionair. Hoofdredacteur is dr. Van Snelcen, die vaak voor onze kiesvereenigingen optreed en verder zit in de redactie o.a. de heer Duymar van Twist, het bekende antirevol. Kamerlid, 't Blad, mêe pas verschenen, is 't orgaan van de ^Gereformeerd-Hervormden* zooals ze met een korten term worden genoemd. Dit blad bespreekt den voortgang van 't Chr. onderwijs en in verband daarmee de kweekschool-opleiding en berispt de »ge- reformeerd-hervormden*, dat ze deze zaak te veel overlaten aan de sethischen* eenerzijds en de 2>gescheiden broeders* an derzijds. En dan vervolgt dit blad »Maar waarom is er onder de gerefor meerd-gezinde hervormden niet veel meer offervaardigheid en veel meer actie in deze zoo belangrijke zaak Dan kon het reeds lang anders zijn geweest. En dan op eerlijke wijze ons Hervormd karakter handhaven in deze zaak. Als wij krachtig meedoen op dit ter rein, dan kunnen vvij ook te gelegener tijd zeggen broeders, even goede vrien den, maar de directeur moet Hervormd zijn. Tot dusver dan de Waarheidsvriend. Hoever nu ook de twee aangehaalde bladen uiteen gaan, hierin komen ze over een, dat ze meer invloed wenschen voor de Hervormden. Daarover valt iets te zeggen. Ook deze zaak heeft twee zijden. De ééne kant is, dat men de kerkelijke kwestie niet overal bij halen moet. Op politiek, sociaal en onderwijsterrein kunnen en moeten de mannen van verschillende kerken krachtdadig samenwerken. Onze antirev. partij vraagt naar geen kerk. Wie haar 'program onderschrijft is welkom in haar rijen. Kijk het lijstje van onze antirev. Kamer en Statenleden eens nalees de namen eens van ons Centraa Comité en ge zult er mannen vinden van allerlei kerkelijke belijdenis. Ja, omdat nu de Hervormden met name genoemd zijn, durven we zeggen al weten we lang van alle politieke menschen niet, wat ze zijndurven wezeggen.dat de Hervormden niet achtergesteld worden. In Christelijk Nationaal en in Patri monium, zitten in de besturen enz. Her vormden net zoo goed als Gereformeerden. Van meet af hebben beiden uitgesproken Wij willen niet ^kerkelijk* zijn. Christelijk Volksonderwijs en de Chr. Nat. Werkmansbond, die de Hervormde Kerk wel op den voorgrond schuiven, varen dan ook 'wèl met de kerkelijke vlag in top, wat die andere vereenigingen niet doen. Tal van Hervormden zijn dan ook aan gesloten bij Chr. Nationaal en zijn lid van Patrimonium en met name de gereformeerd- hervormden die thans in de Waarheidsvriend hun orgaan kregen, werkten op vele plaatsen gaarne samen met de mannen der ger, kerken op politiek, sociaal en onderwijs gebied. Nu de andere zijde der medaille. Menschen blijven altijd menscheD, Een »geref.« is geen engel is een s>ge- reformeerde-hervormde* ook niet en een niet geref.-hervormde ook al niet. Men weet, hoe 't zelfs in de Jeruza- lemsche moedergemeente ging. Hoe de Grieken er reeds meende, dat hunne we duwen er verzuimd werdeD. En daarom is er niets tegen, dat er, om onzer zwakheden wil, bij samenwerking van hervormden en gereformeerden met het kerkelijk verschil gerekend wordt. Als men m'ar, broeders voor Gods aangezicht ernstig teil en elkander van weerszijden, zoo noodig, eens broederlijk de waarheid zegt, dan is er best een regeling te treffen waarbij geen wortel der bitterheid opschie ten kan. Zooals we b.v. verscheiden scholen kennen, waar 't onderwijzend personeel om en om gekozen wordt, zonder dat het ooit haken en oogen geeft. Daartoe is echter noodig, dat de »Her» vormden*, die van de ^Gereformeerden* alleen in Kerk verschillen en overigens op politiek, sociaal en schoolterrein eensgezind met hen zijn, zich naar den raad van de Waarheidsvriend* wakker toonen. Meedoen aan onze politieke actie. Meedoen in de sociale beweging. Meedoen op enze christelijke school. Een van hart en een van ziel en dan zult ge zien, dat er best wegen en middelen te vinden zijn, om van weers kanten elkanders kerkelijke exteroogen, te ontzien Mits het niet gaat, als de Beukelaar wil. Dat is iets heel anders. Die wil politieke en sociale actie in een bepaalde kerkelijke bedding sturen. Natuurlijk kunnen daar mannen van andere kerken niet aan meedoen. Maar 't is ook tegen alle reden in. Op schoolgebied om maar iets te noe-«. men staan b.v. de gereformeerden in en buiten de Herv, Kerk véél dichter bij elkaar, dan de gereformeerden en modernen die beiden in deze Kerk zijn. Ieder kome op voor 't recht in belaDg zijner eigen kerk. Maar kerkisme is uit den Booze UITKIJK. iliiilenlantl. Sneeuw en koude wordt gemeld uit verschillende landen. Hef groote Amerika spant daarbij de krooio. Van de kusten van den Pacific tot aan die vau den Atlautischen Oceaan, van de golf vau Mexico tot aan Kanada, van alle plaatsen komen berichten over zware sneeuwstormen en ondraaglijke koude. ■1 - 1 h 1 lil 1 M 1"

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1