Zaterdag 15 Januari 1910. 348tc Jaargang N°. 1520. voor «Ie Züi«lholUftii«l*cBae en Zeeuwsche Eilanden. PARTIJDAG Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN, Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nnmmers 5 Cent. UITGEVER SÖMMEL3DÏJK. Telefoon Intercoms». So. 3. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 por regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewaeht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle slsakkesi voor «Se S&etlarfie tsesfemd, Adverlesatiën esi verdere Administratie franco toe fie «enden san slen USSgrever. ONZE op Jansiari. Dat zal een genotvolle dag worden Van Ouddorp tot Ooltgensplaat ko men de vrienden opmen verlangt ernaar, elkaar als strijdmakkers voor één en 't zelfde doel, weer eens te ontmoeten; elkaar recht hartelijk de hand te drukken; het te doen merken, dat de liefde voor de partij blaakt, dat er eenheid is van geest en streven, samenbinding en samenwerking. Dit reeds is geestverkwikkend en zielverheffenddit, dat men zich met de honderden één weet in belijdenis van de heilige beginselen, die onze Vaderen zoo kernachtig vertolkten in hetSteunend op den Bijbel, verdedi gen we de Vrijheid! De vragen van den dag worden op onzen Partijdag behandeld, daarom ook zal ieder trachten die vergadering bij te wonen. Ja! op! ten heirdag! Orn elkaar te steunen in den poli- tieken strijd. Om veel leerzaams te beluisteren. Om ons beginsel te hooren bepleiten met kracht en gloed Om, gedragen door gebed en psalm gezang. den Koning der koningen toe te brengen Eere, die Hein alleen toe komt. Uns Program, in. Hoe luidt Art. 1 Aldus De antirevolutionaire of christe- lijk-historische richting vertegen woordigt, voor zooveel ons land aangaat, den grondtoon van ons volkskarakter, gelijk dit door Oranje geieid, onder invloed der Hervor ming, omstreeks 1572, zijn stempel ontvingen wenscht dit, overeen komstig den gewijzigden volkstoe stand, in een vorm, die aan de behoeften van onzen tijd voldoet, te ontwikkelen. Wij zijn dus antirevolutionair. Wij zijn ook christelijk-historisch. Beide woorden beteekenen twee zijden van onzen strijd. Eensdeels staan wij tegenover een geest, die zich sinds de Eransche Revolutie(l789) met wat daaraan voorafging, open baarde We zijn vijanden van dien modernen geest. We willen dien boozen geest uit ons Vaderland verdrijven. Maar niet alleen willen we een modernen geest verjagen, maar een christelijken geest daar tegenover in roepen. Een geest, die rekent met de idee des Christendoms en ook rekening houdt met wat de historie in onze landen heeft gewrocht. Beide woorden zijn van ongeveer gelijke beteekenis, maar antirevolutionair drukt een ver zet, een strijd, een vijandschap uit tegen de moderne idee, die sinds een eeuw, de hoofden en harten van dui zenden heeft bezielddrukt uit een verzet van dien aard, dat men op alle terrein des levens dien modernen geest geen voetstap grond laten wil, dat men hem aanvallen zal overal, zoodat hij g -en rust vindt voor 't hul van zijnen voet; dat hij als de duif van Noachs ark, wordt uitgelaten, maar nooit weer binnen gehaald het gevoelende, dat zijn plaats is buiten den kring van het geslacht, dat naar God vraagt. Christelijk Historisch is een minder hard, scherp, militant woord. Het duidt aan, wat richting we uit willen nl. dat de Christusopenbaring, zijn woord, zijn leer, zijn persoon het ideaal is van ons streven, dat we beamen de leer, die Hij den Apostelen heeft overgeleverd, om die op hun beurt den volke weer te verkondigen. En we beamen die leer niet alleen, maar willen haar ook op den huidigen toestand van Staat en Kerk toepassen. De richting, 't ideaal is dus christelijk, Christus-gezind; op Christus leer ge fundeerd en erkennend, dat God in de historie gesproken heeftdat die historie zijn werk is en Hij door die historie tot Volken en personen tot Koningen en Onderdanen wat, veel, zeer veel te zeggen heeltdat wij in ons Leven met die historie hebben te rekenen en in ons heden een nieuwe historie makenmaar ook, dat we luisteren willen naar de voetstap Gods, dien we het gansehe Verleden door ritselen hooren op het pad der we reldgebeurtenissen en staatswordin gen en staatswentelingen. Revolutionair herinnert aan de tijden toen de Eransche filosofen zich van God losmaakten in hun geschriften en daden. Toen ze verkondigden den vrijen wil van het individu om naar eigen goeddunken 't persoonlijk en kerkelijk en staatkundig leven in te richten. Toen ze ,t Woord des Heeren als bron van kennis verwierpen en 't Geloof verachteden. Toen ze alle macht uit den mensch deden opko men alle vrijheid deden wentelen om het eigen Ikalle beschaving grondvesten op de Rede en alle gods dienst deden verkeeren in een hu maniteit, in een menschenmin, die los was van den wortel nl. Christus 't Was een »Christendom« zonder Christuseen filosofie, maar geen religie. Ken idee, maar geen geloof En tegen die revolutie ging het protest uit. Het woord Christelijk-Ilistorisch is niet het eigendom gebleven der Anti revolutionaire partij. In November 1896 scheidde zich een deel van ons af, die zich noemdên de Vrije Anti revolutionaire partij (Lohman c. a.), doch tegenwoordig meer bekend onder den naam van vdechrist. historischen^. Den 24 Maart 1898 werd opgericht een »Bond van Kiesvereeningen op christeiijk historischen grondslag in de provincie Frieslanden (Dr. Schokking e. a) Den 25 Nov. 1900 werd gepubli ceerd het Program van den christelijk- historischen kiezer sbondn. (Dr, de Visser te Amsterdam). Maar deze drie „partijen" zijn op dit oogenblik tot elkaar genaderd, er is een gemeenschappelijk program en »de Nederlander«, het orgaan van mr. Lohman geeft zoo ongeveer het geluid aan voor alle drie. De Friezen hadden tot voor eenige dagen nog een Blaadje »de Banier«, maar is sinds Oudejaarsavond niet meer verschenen. Zoo en daarom bestaan er op het oogenblik maar twee groepen in Rechts nl. de Antirevolutionaire of Christedjk- Historische partij, en de uit drie stroo men saamgevloeide Christelijk-Hist, partij met de voormannen mr. Lohman dr. de Visser, dr. Schokking, mr. Ver kouteren, Koetsveld, mr, Idsinga, van Bylandt voorzitter der 2e Kamer, mr. Schimmelpennink voorz der le Kamer enz. enz. Wat is nu het verschil tusschen onze Antirev. partij en de saamge vloeide partijen van mr Lohman, dr. de Visser en dr. Schokking. In ons oog is het verschil nu prak tisch van geen waarde. Vroeger wel, omdat de Friesche Bond den klemtoon legde op het Protestantsch ka akter der Natie, en niet sympathiek stond tegen over de Roomsch-katholieke Staats partij. De Friesche Bond schreef 24 Maart 1898 in zijn Program dit: Art. 1. De Bond van Kiesvereeni- gingen op Christ. Hist grondslag verwerpt naar eisch der Heilige Schrift de onder de werking der Revolutiebeginselen in ons Staats leven ingedrongen neutraliteit; en tracht langs wettigen weg tot hervorming onzer Staatsinstellingen overeenkomstig de Christelijk Hist, beginselen. En dan Art. 2, waarop het vooral aankomt De Nederlandsche natie is volgens haren oorsprong, hare historie en haar karakter een gedoopte, prote- siantsche, hervormde natie. Dit christelijk, protestantsch, her vormd karakter der natie behoort te worden geëerbiedigd en gehandhaafd Het behoud van dit eigenaardig karakter der natie is de waarborg van gewetens- en godsdienstvrijheid, Ieder voelt, dat dit Art. 2 tegen de Roomschen is Da coalitie met de Room- schen was dien Bond niet naar den zin. Doch tegenwoordig dit program niet meer omdat, zooals we boven zeiden, de Bond saamgevloeid is met de parüj van mr. Lohman en Ur. de Visser. Tegenwoordig aanvaardt heel Rechts de Coalitie, omdat ze allen in zien,! dat 'c Socialisme een grooter vijand is voor de Ned Herv. Kerk dan de Roomschen. De Socialisien willen elke Kerk vernietigenen alle gods dienst uit de harten uitbannen. Nog eens Praktisch is er tusschen de Antirev. par ij en de saamgevloeide Drie geen verschil. In en buiten de Kamer slaat men op 'tzelfde aambeeld: Gods eere trachten te bevorderen op alle terrein van School en Kerk Maat schappij en Staat. Wil men nog verschil maken, dan zou men hoogstens kunnen zeggen de Drie hechten nogal aan de Hervormde Kerk; terwijl de Antirevolutionairen de Kerk er buiten laten In onze partij is ieder welkom Ned. Herv., Gereformeerd, Luthersch Doopsgezind, enz. In de Drie voelen zich meer uit sluitend de Hervormden thuis, die vooral het Kerkelijk, en niet 't Staat kundig vraagstuk op den voorgrond schuiven. Doch de Antirev. partij zegtde Kerk er buiten 1 De Staat't mikpunt Godsdienst - en gewetensvrijheid voor ieder, ook voor de RoomschenEen Gereformeerde kan lid zijn en van de Antirev. partij en evengoed van de Christ.-historische Drie. Mits in de kiesvereeniging maar geen »Kerkje« gespeelt wordt. Daar zijn we vijanden van. Politiek is politiek, is Staatkunde, maar geen Kerkzaak. Wereldsch. Geen mensch, die omkomt aan de zuigkracht van den geest des tijds. üud en jong leeft tegenwoordig lich ter en luchter. Het snelle leven belet een bestendig, ernstig doordenken van de tijdsomstandigheden, die nochtans door haar aard en karakter den mensch aftrekken van een doorzoeken van het Woord des Heeren. Het leven is dagelijks der afwisseling vol en de Pers doet het hare om het gepeins over zekeie vraagstukken van geestelijk of godsdienstig leven te sltaken en maar weer te gaan spinnen alan alles wat in de Landen, Steden en Dorpen en Gezinnen over de heele gereld geschiedt. De eene gedachte s|toot de andere weg en dit kan niet anders dan ten koste von een geeste lijk leven uitloopen, juist ook, omdat ons hart he geestelijke leven van nature haat. Eu zoo werkt ons hart, het dage- lijksch leven de legio verschijnselen op alle gebied, waar we in geschriften op worden gewezen, mee om ons geestelijk leven ondiep en onfrisch en lauw te maken De antirev. partij mag daar wel oog voor hebben, want zij vooral is het, die, zonder Bijbel, verschrompelt Zoodra in de antirev. partij dat Boek minder, maar andere lectuur meer in de huisgezinnen wordt ge brachtlectuur, wars van dat Woord en wereldsch in uitgangspunt en doel, gaat de Partij achteruit. Voorde Ant. partij is niets zoo noodig. dan open kerken; Evangelieprediking van schuld en genade met kracht en klem en aanhoudend protest tegen het mee afdrijven op 's werelds wateren. En aan het aldrij ven doet ieder onzer reeds mee. Want de zuigkracht des tijds is machtig en sterk. Aan »politiek doencc is daarom in onze dagen goed. Maar den Bijbel onderzoeken hem bestendig lezen en kracht er uit put ten voor 't leven is meer noodzakelijk. Zonder Bijbel geen antirevolu tionair Met een bijbel de antirevolutio nair gefundeerd De Openbare School. Het is een gunstig verschijnsel, dat er nog openbare onderwijzers zijn, die vijandig staan tegen den Bond. Bedriegen ons de teekenen der tijden echter niet, dan zal de actie, tegen den Bond begonnen, op niets uitloopen een nieuwen Bond moge men stichten, maar hij zal geen levensvatbaarheid erlangenhij zal naast den grooten, een kwijnend, armoedig leven blijven lijden. Alle actie, door de vijanden van den Grooten Bond tegen dezen in 't werk gesteld, wordt in de toekomst doodge marteld en de eventueele nieuwe Bond wordt genegeerd, miskend, ter- zijgeduwd. Hoe komt dat Omdat al van jaren en jaren terug de Bond van Ned. Onderwijzers de drijver is geweest van alle actie, dii op 't Schoolleven zich openbaarde. Hij telt duizenden leden, d e, hoewel niet allen mee den strijd voerend met sympathie, voor elk punt van 't Pro gram, toch in hoofdzaak het met den Bond eens zijn of de vruchten der actie plukken met genot. In den Bond zien ze de Sociaal-Democraten vooraan staanen dit vinden ze echtwant de S D. halen de kastanjes uit 't vuur en de rest smult eraan mee. Omdat ze door de actie van de S. D, die »durven«, vooruitgaan in hun posi tie als anderszinszullen de anderen in den Bond blijven, meeloopend achter de S. D., azend op den arbeid dezer voormannen. Daarom; omdat in den Bond de Soc. Dem. pioniers zijn, en de anderen daarvan zijn gediend daarom bljjlt men in den Bond en daarom zal een nieuwe Bond geen kracht presteeren. Nog sterker men durft niet uit den ouden Bond, omdat men zich er thuis gevoelt ter wille der praktijk. uitkijk. mm eiü geldt ï-Calvijn en Nederland-s: Het is een aantrekkelijk onderwerp En in onzen lichtgeraakten, strijdzuchtigen tijd een dankbaar onderwerp ook want ik kan me niet voorstellen, dat men daarmee nu één Nederlander kwetsen kan^ door Süm- mierlijk te beschrijven, wat de persoon van Calvijn voor Nederland is geweest. De roomsch-katholieken zetten natuurlijk hun vraagteekens en hebben hun beginsel- bezwaren. Zij houden, op hun standpunt, vol, dat Calvijn, zoogoed als Luther, een voorlooper is geweest van de Revolutie, ook zonder dat hij 't zelf wist ot wilde. Maar diezelfde roornsch katholieken er kennen óók weer, dat er in Caivijn's leer en der calvinisten levenspraktijk een krachtig verweer is tegen de uitspattingen der Revo lutie en den alval van den levenden God. Zoo zelfs, dat ze reeds sinds jaren met ons in politiek bondgenootschap leven. Aan die zijde blijft men dus staan op een eigen standpunt, maar men neemt daar geen ergernis aan een onderwerp als »Cal- vijn en Nederlands. Maar ook de heel- en half-modernen onzer dagen zullen er geen aanstoot aan nemen, immers, ook zij deden ijverig aan de Calvijn-hulde meê, al begrepen wij niet goed, hoe zulks mogelijk was. Er is dus haast geen dankbaarder onder werp dan »Caivijn en Nederland« en de schrijver, die het kiest, kan bij voorbaat op welwillende lezers rekenen.. Ik weet niet of prof, H. H. Kuyper er zoo over dacht, toen hij in de Utrechtsche serie i-Christendom en Maatschappijn dat onderwerp in een z1^ veilige brochure be handelde. Denkelijk kwam de uitgever op de idee, zocht een auteur en vond hij prof. Kuyper bereid. Die korte brochuretjes zijn eigenlijk niet naar m^n smaak, 't Is een onmogelijkheid, om zulk een onderwerp in veertig korte bladzijden, 'k zeg niet eens uit te putten, doch ook maar eenigszins volledig te be handelen Calvijn is daar toch te groot voor. En zijn invloed op ons vadetiand te be langrijk. t Heeft er zoo iets van of men 'n reus in een jongenspakje steken wil; of ook een zwaren Oldenburger voor 'n hondenkarretje wil spannen. 'tls zoo echt de geest der eeuw. Maak het in elk geval kort. Dikke boeken kan het tegenwoordig ge slacht niet meer lezen. Folianten, als waarmee Uitenbogaardt en Trig land elkander be streden, zijn veel. véél te dik. Dat kan ik nu nog plaatsen, 'k Heb zèif over Trigland' drie volle wtnters gedaan, en niet iedereen heeft daar lust en tijd toe. Maar 't mag, schijnt het wel, tegenwoordig zelfs geen boek meer zijn. 't Moet een brochure wezen, die geen -dikte bijzet in den binnenzak van de jas. Men heeft anders geen tijd. Ons gc-jaagde leven vraagt zoovéél Eiken dag éen of meer dagbladen, dan de wekelijksche kranten en de tijdschr ften voor boeken blijft zoo weinig tijd overwie nog wat te zeggen heeft, moet het dan maar in een brochure doen, zelfs al is hij een professor in z'n vak Plet baat echter niet, of men al pruilelt en

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1