voor de Zuidliollandsclie en Zeeuwsclie Eilanden, 1 M. els. Zaterdag 13 November 1909. 24sle Jaargang N". 1502. Antirevolutionair Orgaan EEESTE BLAB. IN HOC SIGNO VINCES platen, 1921. laatyer. 1 en l_J-, 12 Vleter. ateriee. Ins. 2352 Matsen, uggen. IS ïofleyeraiiciei. sterdam. Dingen. s). T. BOEKHOVEN. SOMMELSDIJK. -tllr «liBkkeit voor cl<* Kedaptie iirstemd, Udvertenfiën eo verdere Administratie franco toe te Kenden aan den Uftgrever. De Kiel van liet Volk - LI V II '865 lateriel. ken ontwerp. 3B 2 ix. blijft de van lig van InUEN km te :ee N Jr. LAAT, ioltgensplaat. iministratim. Binnen- en sche Effecten. 1 .3 en landerijen t betreft het egen koersen 1 tegen zeer 2416 de. 4 °/0 'a jaars. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgevïïk Telefoon Intercoman. Mo. 2. Advertentiën 10 cent per regel en 3/j maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal. Dienst,aanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing, i Grooto letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan I Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. ot van den énkele? Op Flakkee is de vraag beslist. Niet om de ziel van den Enkele, maar om de ziel des Volks is 't te doen. En toch waarom het verheeld! Ook op ons Eiland zijn nog eenigen, die ons standpunt niet innemen. Die met een boekske in een hoekske liever zitten gaan, dan zich te werpen naar hun gaven en krachten in den strijd des levens. Zieleleven, zielegenot, af zondering en mijding van het publieke leven vinden in die menschen een weltoebereiden akker en niet zonder gramstorigheid veroordeelen zij het doen en laten van hen, die op staat kundig, maatschappelijk en schoolter rein niets liever begeeren dan een schittering van de religie Zeker, onder hen zijn ten allen tijde geweest hoogst eerbiedwaardige personen; mannen des geloofs en des gebeds; maar voor actie op politiek en sociaal en school terrein waren zij niet te vinden. Ja, soms wel: ze steunden den liberaal direct, door op hem te stemmen of ze bleven thuis en steunden hem dus indirect. Zulke mannen worden nog op Flak kee gevonden. Weinigen gelukkig! Onverschillig omtrent politiek en maat schappij en school, dan in zoover, dat ze er voor bidden, of de tleere de harten bekeeren wil van allen, die ISion gram zijn of bekeeren wil de werkheiligen als Antirevolutionairen enz. of bekeeren wil den Roomsche, dien Antichrist. Ze bidden voor Libe ralen en Anti's, voor Christelijk Histo- rischen en Roomschen, voor heel het »diepgezonken« Vaderland, voor fan zeeërs en tollenaars; om bekeeiing en nog eens bekeering en altijd be keering, maar laten de wereld verder aan de Liberalen over, om de Anti's met een scheef oog aan te zien. Er zijn onder de gestorvenen en de nog levenden hoog eerbiedwaardige menschen, maar ze dwalen en zien niet in dat ze dwalen. Ze begrijpen de tee kenen der tijden niet. Het groote vraagstuk, waarom het gaat, begrijpen ze niet. Dit vraagstuk: moeten we alleen ijveren om de ziel van den Enkele of ook tevens om de ziel des Volks. De enkelingen op Flak kee antwoordenwerk alleen voor de ziel van den Enkele: preek en bid, bid en preek en als de Heere dan blazen wil in de dorre doodsbeenderen, dan, en dan pas zal er leven komen in dien stok-en-blok-mensch en is hij dan als een vuurbrand uit 't vuur gerukt, dan is het gejuich in den hemel over den zondaar, die zich heeft be keerd. En als alle menschen dan maar bekeerd zijn. dan verandert het aan schijn der aarde; dan is er een betere aarde en alle kwalen van Staat en Maatschappij houden op. Door bekee ring tot herstel. Die richting is niet nieuw; zever- schijnt in onzen tijd slechts in een opzichtëlijken vorm, omdat juist de geest des tijds thans een andere is en ineu veel meer mikt op de ziel des volks dan op dat van den Eenling, /roeger was er vooral in Duitschland een streven als nu nog, als overblijf sels uit ouden tijd, om vooral in per soonlijke vroomheid zijn kracht te zoeken. Wie met de Kerkgeschiedenis op de hoogte is, kent de Piëtisten, die protesteerden tegen de dorre or thodoxie in de Luthersche Kerk. Toen werden ze met den schimpnaam van fijnen en femelaars genoemd, omdat op aansporing van Spener stichtelijke voorlezingen of collegia pietatis ge houden werden over het N. Testament. Die vrome richting tegenover 't koude orthodoxe leven dier dagen noemde men het Pietisme. Tegenover de »zui- vere« leer plaatsten zij het heilige, onberispelijke leven, en d'it leven bracht dus vanzelf ingetogenheid, gestrengheid, soberheid, eenvoudig heid en somberheid mee. Hun leven had iets afgetrokkens, stroefs en stijfs onschuldige levensvreugde was uit den booze; lachen was bijna zonde en afgemetenheid in woorden en afgepast heid in spreken was een kenmerk van die richting. Gelijksoortige geestes- stroomingen waren in de Middeleeu wen ook al eens opgemerkt, denk maar eens aan Geert Groote en Tho mas a Kempe (de navolging van Chris tus!) denk aan 't Methodisme in Engeland, zooals aan Whitefield e.a. en tegenwoordig aan 't Leger des Heils. Denk om 't Reveil in ons Vaderland in 1830, uit Engeland overgekomen. Steeds ontmoeten we in de historie zulk een geestelijke strooming als reactie van een koud en kerkdienst of dogmatische, onvruchtbare orthodoxie. Het religieus aangelegde hart vroeg van den ijskorst verlost te worden en waar de leer slechts leer bleef, begon het hart te dorsten naar ware gemeen - schap met Christusniet meer de Kerk werd middelp.ant, integendeel men ging ze den rug toekeeren en zocht in afzondering den omgang met Christus en schrijvers, die Hem in al zijn genade en deugden uitbeeldden. En op Flakkee zijn er ook nog te vinden In de Kerk vinden ze zich niet thuis liefst houden ze gezelschap pen en stichten elkaar. Van politiek zijn ze vijanden, als tenminste de Antirev. in stemming of herstemming zijn, de liberalen hebben een schreef voor. Die liberalen zijn zulke goeje menschen, maar die Auti's, neen, die zijn vuilte. Voor Christelijke Scholen verzetten ze geen voetde Openbare is hun kostjeen als God eens een kind der Op. School bekeert, dan jube len ze over het kind, och neen, maar over die School en geven de Christe lijke en passant een flink en trap. Zacht en lieflijk is hun oordeel vaak over de Openbare School. Scherpbitter dat over de Christelijke. Zacht en lieflijk is hun oordeel over de Liberalen. Scherpbitter dat over de Anti's. Zacht en lieflijk is hun oordeel over hun bijeenkomsten. Onverschillig staan ze tegenover anderer Kerk en leeraren. Over hun ziel bekommeren zij zich naar hun inzichten. Maar de ziel des volks laat hen koud. Ze zouden ze overgeven aan eiken vijand, maar om de eere Gods te zoeken in Kamer, Staten en Raadzaal, om de eere Gods te zoeken en verspreiding van gods dienstige denkbeelden op school en sociaal terrein: daarvoor zijn ze niet te vinden. Ze ergeren er zich aan. Spreek ze niet over kiesvereenigin- gen, over Jongelingsvereenigingen, over Jongedochterskransjesover politieke lezingen en meetings en partijdagen over cursussen over sociale onderwer pen, over tentoonstellingen van land bouw of industrie, over verzekerings wezen enz. enz over alles, wat leven en roering brengt in 't maatschappelijk leven, wat de geesten wakker maakt en houdt, wat strekken kan om de Christelijke cultuur hooger op te voe ren en de Christelijke levenseischen belijnder voor te stellen: 't is alles voor die menschen uit den booze. De ziel van 't volkdaarom moet 't ons te doen zijn. En in de eerste plaats om de ziel van 't volk op te heffen tot haren Hemelschen Koning. Daarom ga de Evangelieprediking vrij uit. Vrijheid van Gods Woord. De kerkdeuren wijd open en de Christe lijke Scholen vrij van lasten. Maar daarnaast: door allerlei vereeniging gearbeid om licht te ontsteken, wat God op allerlei terrein wil. De Chr. Pers in alle woningen de huisvriend. Chr istelijke lectuur allerwege verspreid Christelijke zangscholen overal opge richt. Christelijke vereehigingen van knapen, jongens, meisjesjongemannen gehuwde mannen en vrouwen, overal. Politieker sprekers overal. Voor huizen van Barmhartigheid, gevangenen/pa ria's der maatschappij gezorgd. Overal van de daken predike men den Naam des Heeren op alle terrein. Want Hij is onze God! Daarom moet Hij geëerd worden door het volk Regeering ligt Of den weg der het wel. De Minister van Koloniën heeft zich minder gelukkig uitgelaten over de taak der Overheid aangaande de Zen ding. Hij schreef: de Zending te steunen en te bevorderen om haar werkzaamheid »als zoodanig, ligt niet op den weg der Regeering. De overtuiging van de meesten onzer is met die uitspraak niet in overeen stemming. De Zending heeft om haar werkzaamheid als zoodanig reeds, recht, gesteund te worden door elke Regeering. En dan toch zeker wel in de eerste plaats door een Christelijke Regeering. Ook door een Liberale Regeering. Waarom? Omdat overal waar de Zending optreedt, een tijd van rustigen arbeid en bestendigen vrede aanbreektde bekeerlingen steunen overal ons gezag tegenover den woelenden Islam en de tot verzet geneigde inboorlingen. Ze zijn een element van rust en onderdanigheid, en dit is voor onzen Staat van't hoogste belang. Uit dat oogpunt reeds moet elke Regeering er prijs op stellen de Zending de handen boven 't hoofd te houden en waar het maar eenigszins kan ze finantieel helpen. Dat wil daarom niet zeggen, dat men den Islam moet aanvallen. Late men ook hem vrij uit- en ingaan, maar men steune hem in geen enkel opzicht. Men eerbiedige hem, maar make er geen propaganda voor. De Zen.ding daarentegen steune men. Alle neutraliteit is hier uit den booze en maakt zelfs den Islam hoe langs zoo vrijmoediger in zijn prose lietenmakerij. Men moet in Indië officieel weten en zien, dat onze Re geering een Christendom belijdt en den Islam als een godsdienst be schouwt, die zijn afkeuring heeft. Politieke verschijnselen in het Oosten. In 't Oosten van Azië groeit ander leven. De afzondering van de Wester- sche beschaving heeft een eind ge nomen. China heeft een beginsel van een Constitutie. De jongelingschap breekt met ouderlijke inzettingen en kijkt de wereld in. China voor de Chineezen ritselt door berg en dal. De verspreide Chineezen in den Archipel onder zijn machtsfeer houden en ze steunen met Regeeringstoezicht van uit Peking. China gaat zich voelen en Japan heeft reeds tegenover Rusland geloond, ongedacht en onverwacht, een mo derne scheepsmacht te kunnen ex- ploiteeren, waarover Europa verbaasd stond. In Perzië staan de jongeren tegen over de hofpartij en bruist de geest van verzet. Medezeggenschap bij Regeerings- zaken verlangt men ook reeds in Azië. Dit zoo zijndeziende de worsteling- der geesten tot vrijmaking uit Oos tersche overleveringen, gewoonten, zeden en leerstellingen, moet onze Regeering nauwkeurig de gangen der Chineesche Staatkunde nagaan. Ons Indië ligt zoo dicht bij China. Amerika pakte de Philippijnen. Zou het zoo moeilijk zijn voor China ons aan te vallen. En kunnen we geleden schade ooit vergoed krijgen, vooral in onzen tijd, nu de mogendheden van Europa elkander niet vertrouwen en het Oos ten een kracht openbaart waarmee het Westen rekenen moet en die tot groote behoedzaamheid aanspoort tegenover Japan of China. Wat kun nen wij redden uit een Oosterschen brand Er zijn politieke verschijnselen in het Oosten, van vrijheid, vooruitgang, krachtig zelfbestaan, dat men de toe komst niet te helder in moet zien voor ons Koloniaal bézit. DIP SI3ÜS UIT HIJ 84. Ze gaat vooreerst nog niet op de »flesch.« Ik bedoel de Openbare school in Nederland. Daar is ze te taai en te stevig voor. Men hoort er zoo weieens over praten in onze kringen, dat het maar is een kwestie van tijd of de neutrale openbare school is i uitzondering geworden. Ook zonder eenige wetswijziging langs den weg eener revolu tie. Zoo hier en ginds lijkt het er naar. Daar zijn enkele streken in ons land, waar de Openbare school uit dorp na dorp wordt teruggedrongen en in de misère raakt. Maar zoo is 't lang overal nietEr zijn ook wel degelijk streken, waar ze de school is, waar aan de natie zich gehecht betoont of ook zich met zekere onverschillige gelatenheid mee tevreden stelt. Als t water-niveau rechts en links voor een sluis sterk verschilt, dan komt er, wan neer de sluisdeuren opengaan een groote beweging in het water en wie dan niet beter wist, zou meenen, dat er geen rust komt, voor al het water van Links naar Rechts is overgestroomd. Doch zoo gaat het juist niet. Het water blijft wielen en stroomen tot er evenwicht is. Dan houdt de beweging op en zoowel rechts als links blijft het op gelijke hoogte staan. Zco zal 't ook gaan op schoolgebied. Mackay zette de sluis 't eerst open Kuyper trok de deuren 'n flink eind verder straks komt wellicht iemand, die ze gehéél openzet. En zoo stroomt dan nu 't water met flinke vaart van links naar rechts. Maar eenmaal komt er evenwicht. Nu zitten er nog tal van ouders, die christelijk onderwijs voor hun kinderen be geeren aan de openbare school vast. Vooral de bouw valt niet mee 1 Maar de tijd zal komen, dat er alom in den nood is voorzien en ons land overdekt is met christelijke scholen Dan zal de >neutrale< school er nóg zijn. Of ze »Openbaar« zal zijn, d.i. of ze pu- blieke-overheids-school wezen zal, moeten we afwachten. Maar de school, die »neu traaU is, gelijk de moderne wereldbeschou wing dit woord opvat, zal ook dan niet verdwenen zijn. En als me niet alles bedriegt, zal de School met den Bijbel alsdan aan die modern neutrale school een zware concur rente hebbeD. Voorshands heeft de Christelijke school gemakkelijk werk De verhoogde subsidie stelt haar in staat, reeds meer terrein te veroveren, dat thans nog door de sfront- makers« is bezet. M^ar dat is goeddeels terrein, dat haar beginselshalve reeds toe komt. Terrein, dat door den openbaren onderwijzer lang bezet gehouden is, doch waar de eigenlijke bevolking zijn christelijken collega als vriend en broeder inhaalt. Zóó overwint men gemakkelijk 1 Maar met elk jaar dat de School m. d. Bijbel méér terrein bezet, wordt ook de bewaring en verdediging van dat terrein moeilijker. De grensbevolking bv. is onverschillig. 2>Christelijk« ot »neutraal« is haar vrijwel om 't evea kleinigheden bepalen haar keus en sympathie. En na zekeren tijd staan »christelijke« en 2>neutrale« scholen beide op eigen ter rein en kan noch zal de poging aan de overzijde uitblijven, om terug te winnen, wat verloren ging. De historie leert, hoe dit kan. Het roomsch-Katholicisme, dat in 1609 naar Barnevelt's getuigenis in twee of drie geslachten zou uitgestorven zijn, kwam tot nieuwen bloei. Het remonstrantisme, dat in 1619 over wonnen scheen, bleek anderhalve eeuw later in zijn grondgedachte de Kerk veroverd te hebben. Men moet niet vergeten, dat ook de openbare school bezig is, zich te verjongen en te vernieuwen, zij '1 ook naar ónze meening in ongunstigen zin. Er is geweest een doodende ontmoediging. Vorige school geslachten zijn moedeloos ten grave gedaald. De mannen, die van i860 af tot het eind der vorige eeuw voor de Openbare school in 't harnas stonden, zagen den strijd huns levens mislukt. De ééne natie moest hebbtn éé'ne school. Dat was hun ideaal. En omdat het niet met de liberale begin selen van Thorbecke strookte, om de bizondere schoei eenvoudig te verbieden, moest ze door de uitbreiding van het open baar onderwijs en daaruit voortvloeiend gebrek aan lucht langzaam stikken, 't Was jammer, maar 't was tot nut van 't volk. Dit nu is ten eenenmale mislukt. Totaal mislukt. Zelfs kwam omgekeerd, hier en ginds de Openbare School in 't gedrang, 't Kon niet anders, of een ge slacht, dat zóó den strijd zijns levens verloor, zonder kans zelfs op een ommekeer, moest in doffe berusting of in spijtig gemor, zich terugtrekken op eigen terrein. Maar een nieuw geslacht kwam op. Dat rekent met de feiten. De bijzondere school is er nu eeumaal en zij bloeit doch daarmee is de »neutrale« school nog niet verloren 1 Dit hebben die jongeren goed gezien. Allereerst wijzigden zij hun opvatting van het woord ^neutraal.* Voor de oude school was »neutraal« min of meer een negatief begrip Alles wat niet in strijd kwam met de godsdienstige begrippen van andersdenkenden. Nu werd ^neutraals iets positiefs. Vroeger moest de school neutraal zijn, omdat we nu eenmaal wonen in een land met gemengde bevolking. Thans is het Ze mag neutraal zijn, heerlijk voorrecht 1 Ze kan niet anders dan neutraal zijn, wil ze deugen 1 Een nieuw ideaal wordt gepredikt. i 5 I .-•#! Hi

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1909 | | pagina 1