voor de SKiiidliollandsche en Xeeuwsclie Eilanden. EEESTS BLAB. Zaterdag '13 October 1909. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES jM*1'' Smrgaüg N". 1496 Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. T. BOEKHOVEN. SOMMELSDIJK. Advertenties! 10 cent per regel en 3/i maal. Reclames 20 per regel, j Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing, j Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsraimte die zij beslaan I Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Illp üdikkeiB voor «Sc Hcdaclif toestemd, Adverïenfièn eo verdere /Administratie franc#» foe tc arenden aan «feu# Uitgever. iiuiverijt;. Het is een gunstig verschijnsel, wanneer de Liberalisten zich af keerig vertoonen van revolutionaire gedach ten, woorden en daden. Wanneer ze huiverig zich voelen voor gedachten, woorden en daden van opstand en rebellie tegenover rnenschen, maat schappij en Staat. Ook hierin schittert de goede invloed der Christelijke beginselen, die ver sperren den loop der beginselen, welke uit hun aard tot opstand tegen omver werping van historisch gegroeide en in de volksconscientie levende ideëen aansporen. Het Liberalisme is een revolutionair stelsel. Hierom is het revolutionair, omdat het den grondslag ondermijnt, waarop alle leven rust. Die grondslag is God. Het Liberalisme heelt tot fundament de Rede. Onderwerpt al het zienlijke en onzienlijke eenig en alleen aan die Rede. Historie, traditie, volksgewoon ten, ze worden door 't Liberalisme gerespecteerd, al naarmate de Rede daarover een goed- of af keurend oor deel uitspreekt. Het Geloof heeft voor haar geen waardehet «Bewijsa is alleen van kracht, gevoegd bij wat praktijk en ervaring in 't verleden hebben geleerddoor haar is »bewe zen.« Voor 't geestelijk leven van een volk heeft 't Liberalisme wel oog doch alleen op den grondslag van wat de Rede voor nuttig en oorbaar ver klaart. Dit alles nu is revolutionair. Is omkeer van begrippen. Geen steeneo- gegooi, geen wapengekletter, geen schot van een revolver of kogel uit een kanon is daarvoor noodig. Daar is ook wel een revolulie, die zich zóó openbaart. Maar 't Liberalisme voert een strijd met geestelijke wape nen om 't geestelijk leven eens volks om te zetten, niet naar God, maar van God af. Er is een revolutie door daden en door ideëen. Door de omwerking der ideëen tot verkeerde daden, die 't rechtsbesef schokken en de rechtsont wikkeling banen een ander spoor. Het Liberalisme en de Liberalisten zijn revolutionaireideëen en rnenschen. De Vrijheid, die zij voor zich opei- schen is niet de vrijheid, waartoe God in zijn Woord, tot verwerving, ver plicht. Des Christens Vrijheid is het kennen van God; het lief hebben van den Zaligmaker en daaruit gevolgde naastenliefde. l)e Vrijheid van't Libe ralisme is de vrijheid om binnen de perken van menschelijke wet en orde ning, in overeenstemming met de rege len van huidige beschaving en orde, te doen en te laten, wat hij zelf ver kiest. Zijn geestelijke en zedelijke vrijheid is voor den Liberalist de begeerte om naar zijn eigen Rede, gelouterd door ervaring, bestuurd door de eischen der samenleving te leven. Los van eiken band aan Gods Getuigenis. Des Christens geestelijke en zedelijke vrijheid is dezelfde, maar in band met en op de basis van 's Heeren ordinan tiën. Daarom kunnen beiden toch, met verschillend uitgangspunt, een konscientieus, hoogstaand en nobel mensch zijndaarom kunnen beiden ook zoo laagstaand en onnobel optre den en een aanfluiting en bespotting zijn voor hunsgelijken en dienstbaren. De Liberalist vertrapt dan de groene bloesems, die aan den boom der kennis bloeien, en ontvangt daarover 't oor deel, dat rechtvaardig isde Christen vertrapt ze evenzeer, maar snijdt zich tevens van den wortel af, waarop hij eerst tierde, nl. den wortel, die Christus heet. Dan doet hij den naam van »Christen« schande aan. Beiden zijn dan revolutionair. En dat geldt na tuurlijk op alle terrein; zoowel van 't Staatkundig als 't Sociaal als per soonlek teven. De Liberalist is een God verzakend mensch, omdat hij dan de ordeningen der samenleving miskent en de Rede misbruikt. De Christen is dat dan evenzeer, omdat hij 't Evangelie, hoewel 't erken nend, en aanvaardend in daden of woorden voor onnut verklaart. En deze Christen zal met dubbele slagen geslagen worden. Be eenvoudige man gevoelt de waar heid van dit betoog, door zijn vaak herhaalde opmerking»Een liberaal mensch mag alles doen, maar een Christen niet.« Natuurlijk bedoelt hij niet in reëlen zin, dat een Liberaal alles doen mag, wat verkeerd is maar hij bedoelt, dat de Christen gebonden moet zijn aan een hoogere levenswet, dan de Liberaal, die in die hoogere levenswet niet gelooft. En die opmerking is juist. Een Liberalist is in zijn beginselen altijd revolutionair, omdat hij zich niet afvraagt wat God wil. In zijn daden kan hij door de Rede geleid, wat het stoffelijke aardsche leven betreft, een voorbeeld zijn. In 't geestelijke leven is hij nimmer navolgenswaardig, dan voorzoover de Rede overeenstemt op eenig punt met de ordinantiën des Heeren. Gelukkig verschijnsel, zeiden wij in 't begin van ons artikel, als de Libe ralist er over huivert, revolutionair te zyn in daden van geweld en opstand. Alleen onnoozel is het, te meenen, dat 't Liberalisme de revolutie niet voedt en kweekt in de wereld der ideëen en der overtuigingen. Dat doet het dagelijks. Dat doet hst uit de overweging, dat de bron der Rede zuiverder is dan het Woord Gods. En die misvatting is de oorsprong van alle dwalingvan allen afval van allen religiehaatvan vijandschap tegen de Kerk, tegen de Christelijke instituten, die in een Land zich wen- schen te handhaven. Daarom is de krijg, de strijd tegen 't Liberalisme in den grond der zaak een godsdienststrijd met al de daaruit vloeiende gevolgen. Dat is de antithese in 't leven der Volkeren. Dat is de antithese op 't terrein der Staatkunde, zoogoed als op dat der Kerk, zoogoed op dat van 't per soonlijk als van 't huiselijk leven. Die antithese blijft. En de strijd blijft daarom ook. En die strijd wordt heftiger, naarmate 't Liberalisme de wereld voor zijn ideëen opeischt. Tegenover zijn eisch tot overgave, stelt de Christen Gods bevel tot ver dediging van Zijn Koninkrijk d.i. van Zijn Waarheid en Zijn Woord. Daarom zal 't Liberalisme 't ver liezen, omdat elke strijd niet gaat om eenige macht voor eenigen tijd op aarde; maar om de geheele macht tot op de komst van Christus op de wolken des hemels Om Zijn Goddelijke macht en de waarachtige waarheid van Zijn Getuigenis. Tijdelijk kan 't Liberalis me overwinnenmaar de eindtriomf is des Heeren. De Revolutie zal duren tot in geslachten. Want 't Liberalisme zal niet ophouden te bestaan. Alleen door 't Evangelie kan de erkenning van levensgemeenschap met God tot stand komen. Daarom tegen de Revo lutionaire denkwereld de Evange lische, waarvan Christus centrum is. Oud-Minister Veegens over de Staatspensioneering der Unie-liberalen. In een belangrijk artikel in De Vra gen des Tijds bespreekt de oud-minis- ler de nederlaag der liberalen. Een der oorzaken noemt hij de onbekookte leuze der Staatspensioneering, die we op FJakkee ook gehoord hebben. Hij schrijft: De rijen der Vrijzinnigen zullen nog meer dunnen, indien Staatspensionee ring om niet, de leus mocht blijven. Die profetie is meer dan profetie: een waarheid. Tal van kiezers zijn er aan linkschen kant, die geen Staatsgeld willen geven aan rnenschen welke er zelf voor moe ten zorgen, en dat de schatkist niet kan dragen ook. Staatspensioen lijkt mooi, maar zou een ramp zijn voor de Staatsfinantiën. Deselfde Minister over de zooge naamde Democratie der Unie-Libe ralen. Unie liberalen is een allegaartje van democraten en conservatieven. Jan en Alleman is er welkommaar met veel bravour noemen ze zich toch democratisch; wasch-wit; zuiver op de graat, van 24 karaat Mr. Veegens bekijkt dat nuchterder aldus (met 't 'oog op de schitterende nederlaag van 40 tegen 60). Om de mannen van 't behoud te believen, schoven zij 't A. R. achter waarts Juist. En dat noemt zich nog deeemooocraaatischchch De Politieke slimmelingen Ouddorp. 't Is nog belangena geen 15 Fe bruari. En de kiezerslijst is nog niet aan de orde. Maar laat men alvast een potje maken om de onkosten te betalen voor een mogelijke rechtszaak als er kiezers op de lijst komen en staan, die er niet op behooren. Uit zeer goede bron is ons mede gedeeld, dat de burgemeester in Feb. van dit jaar kiezers op de lijst heeft gehouden, waarvan het zeer, zeer twijfelachtig was, of ze er wel be hoorden. Maar omdat er nog al wat onkosten aan verbonden waren, liet de Antirev. Kiesv. het zaakje blauw blauw. Broeders in Ouddorpwaakt. De Burgemeester van Ouddorp heeft van zijn liberaal standpunt bekeken, ge lijk, dat hij er z'n mannetjes ophoudt maar wij moeten probeereu als er maar een gaatje is, om ze er af te krijgen. Op de kiezerslijst moet er geen een staan, van wie 't twijfelachtig is, of hij er wel op behoort. Houdt uw kruit droog, vrienden. En doe nu reeds de oogen open, wie er in de termen valt om geplaatst of geweerd te worden. Geloof niet, dat liberale burgemees ters en secretarissen met de oogen dicht zitten. Neen die eer mag men ze geven ze visschen overal en van gen nog al eens wat. Organische genezing der Maat schappij. Het woord organisch« begint ter rein te veroveren. Vroeger, in den ouden liberalen tijd, al lang geleden dus, hoorde men van niets dan van individualistisch en mechanisch. Individualistisch beteekentieder voor zichalles op zich zelfMe chanisch beteekent: buiten de levens verhoudingen omer tegen in. In den ouden liberalen tijd, (en hij komt nooit weerom!) dacht men niet om solidariteit, aan samenhang, aan band, aan wederzijdsche afhankelijk heid van daar uit dien tijd reeds onder den invloed van de toeneming van machinesde sociale kwestie. En toen die kwestie ernstiger zich liet aanzien, begon men aan 't deug delijke van zijn theorie te twijfelen en bekeek men eens nader de grond zuilen van de welvaart van een volk. Met dit gevolg, dat het, individualis tische standpunt werd afgekeurd en 't organische op den voorgrond trad. Op sociaal terrein kwam weer ge roep om de Gilden uit onze Repu bliek en de Vakvereeniging en Pa- troonsvereeniging verrezen. Sociale organenOp politiek terrein begon men te spreken van organisch kies recht en men prees niet meer 't in dividualistische. Op onderwijsterrein klonk hetniet de Staat, maar de Ouders hebben zeggenschap over de School, 't or ganisch schoolleven bloeide op, dat in Bond en Band krachtige uiting vond. 't Organische leven trekt meer en meer aan, en daarmee natuurlijk treedt het individualistisch en mecha nisch leven naar achter, 't Wordt weernaast elkaar en in contact met 't leven, zooals 'f zich in en door de organen d.i. gezinnen, vereenigingen, bonden enz. openbaart, Het wetsontwerp van Min. Talma: instelling van Bakkersraden is weer een lichtpunt op dien weg. Bedrijfs organisatie door geheel Nederland dat is de organische genezing van de: Natie. Uit en door 't Bedrijf tot herstel en de Staat zoolang als't kan er met zijn wetten buitenhouden. *t* De anarchist Ferrer. De liberale en socialistische pers houdt een pleidooi voor Ferrer, eenige dagen geleden in Spanje op 'tfschavot gevallen. Zoo geeft 't vat uit, wat 't in heeft. Die Pers is 't eens met dien man, dien hater van God en Kerk: den oproerling in Barcelona, den onrust stoker en evangelist der daar uitge broken revolutiën. Die Pers voelt zich eensgeestes met dien oproerling en Godverzaker en hater van alles wat naar Geloof en Kerk maar riekt. Opmerkelijk verschijnsel! Uiting van den woesten geest der eeuw. Teeken des tijds, waarop we acht te geven hebben. Uitbarsting van woede bij die Pers tegen de Spaansche regeering en de Roomsch-katholieke kerk. »Een martelaar der moderne inqui- sitie« wordt deze oproerki aaier gehee- ten en die Pers schrijft vol lof over dien »martelaar« en is vol smaad tegen de Kerk. In Spanje erkent men de rechtma tigheid van 't geslagen vonnis, maar alles wat Liberaal en Socialist is, neemt 'tvoor dezen ondermijner van't Gezag op; konden ze, ze zouden den Spaan- schen koning enz. doodsteenigen en Ferrer met een lauwér omhangen Ja, zulke Liberale beginselen zijn wel verachtelijk. Revolutie zit ze iu merg en nieren. Haat tegen God en Kerk en Geloof, 't Kan ook niet anders. ÜJTGEVKB Telefoon Intercom»!. So. 2. 4» De onberaden stap der Liberale Unie heeft bij vele oprechte vrijzinnigen het vertrouwen geschokt, dat hunne staat kundige leiders, naast warme harten voor de nooden der misdeelden, koele hoofden behouden hebben, die hen voor het be gaan van dwaasheden bewaren. Niet wei nigen hebben daaruit het besluit getrokken, dat afwezen van de stembus of tijdelijke versteikir.g van de meer bezonnen staat kundige groepen in de gegeven omstan digheden het meest geraden was. Men moge dat besluit onverstandig oordeelen, geheel onverklaarbaar was het niet. En het is te voorzien dat de rijen der vrij zinnigen in het vervolg nog meer zullen dunnen, indien staatspensioneering om niet de leus mocht blijven. Het strekt de leiders der vrijzinnig democraten tot eer, dat zij aan dezen volkswaan van den dag niet geofferd hebben. Zij hebben daardoor van het vertrouwen der natie op het vrijzinnig beleid gered wat er van te redden viel. Maar zij konden natuurlijk niet ten volle herstellen hetgeen bedorven was. Het zal nu van den verderen loop van zaken afhangen, of de vrijzinnige gelederen weer zich kunnen sluiten. Daartoe zal allereerst noodig zijD, dat de staatspensioneering om niet weder van het tooneel verdwijne. Die leus behoort niet op een vrijzinnig program; men late het monopolie daar van aan de socialisten. Voor een conservatief-vrijzinnig bond genootschap bestond geen reden meer, sedert de wet op het lager onderwijs in 1889, met medewerking van een deel der toenmalige linkerzijde, in den geest der kerkelijke partijen herzien werd. Dat bondgenootschap werd in 1894 door de conservatieven verbroken. Tak van Poort- vliet's kloeke poging tot kiesrechthervor ming werd door hen verijdeld en de oude liberale partij weid daarmede ontbonden. Voor de Liberale Unie scheen nu de aangewezen gedragslijn, de conservatieven verder hun eigen weg te laten gaan. In stede daarvan vond zij goed, onder ver schillende voorwensels, maar inderdaad om de mannen van het behoud te be lieven, het algemeen kiesrecht op den achtergrond te schuiven; eerst in 1897 vervolgens weder in 1901. Daardoor wer den vele hervormingsgezinden, die in het algemeen maken van het kiesrecht de noodzakelijke voorwaarden voor de ver- we:elijkiDg van hun streven hadden leeren zien, van de vrijzinige richting vervreemd. Teleurgesteld en ontmoedigd, gingen zij in niet geringen getalle tot het socia lisme over. Die afval zou nog grooter verhouding hebben aangenomen, indien niet te rechter tijd de vrijziDnig-demo- cratische bond aan beginselvaste hervor mingsgezinden een schuilplaats was komen bieden. In 1905 kwam de Liberale Unie van hare dwaling terug en wilde zij de grondwet in dier voege gewijzigd zien, dat invoering van algemeen kiesrecht mogelijk werd; in 1909 nam algemeen kiesrecht, na voorafgaande grondwetsherziening, op haar verkiezingsprogram de eerste slaats in. Maar het juiste oogenblik, waarop die leus met geestdrift zou zijn begroet, was voorbij het geschokt vertrouwen kon niet meer geheel hersteld worden, en wie zich eenmaal bij de socialisten had den aangesloten, keerden lang niet allen tot de vrijzinnige richting terug.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1909 | | pagina 1