EISTE BLAB. mm. Zaterdag 4 September 1909. 24sle Jaargang N". 1482. Antirevolutionair Orgaan voor de Znidliollandsclie en Zeeuwselie Eilanden. Kookt uw drinkwater en uw melk. IN HOC SIGNO VINCES ^el platen, T. BOEKHOVEN. Centrale A.B, Eiesv. on 4921. Imsterdamsche tijd.) jelegen halten. halten. legen halten. n halten. n halten. en halten. SOMMELSDIJK. Ille «lukken voor de Medactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te «enden aan den Uitgever. 15 Sept. D. V. is de bepaalde dag, niet waar? Volgens afspraak zouden we dan weer vergaderen over het bekende punt: Organisatie. Zijn de leden der Kiesv. al opgeroe pen en is er al een Lid gekozen? In «lk gevalOp 15 Sept. is er ver gadering en dan moet dit punt «Organisatie® finaal van de baan. Broeders 1 de winter komt en dan diene du» vooral die zaak in orde te zijn. De Secretaris, J. v. d. WAAL. Ken ander Ideaal. Het grootste deel der vorige eeuw was de triomt van 't Liberalisme. Op alle terrein van macht en ken nis, geld en goed, invloed en betee- kenis waren de Liberalen de heer- schende partij, niet meegerekend het land beneden den Moerdijk, waar 't Roomsch-Catholicisme zijn aanhan gers bij duizenden telde en nog telt. Maar boven den Moerdijk was Li beraal het wachtwoord. Liberale BurgemeestersLiberale Notarissen Liberale Dominees; Liberale School meesters; Liberale ambtenaren in Departementen, Griffie's, Staten en Raden, Liberaal de leden der Vroed schappen; der kerkeraden der School commissies. Liberaal de heer, libe raal z'n stalknecht Liberaal de vrouw, liberaal de keukendeerne. Men dacht Liberaal; zong Libe raal en verwenscbte Liberaal de andersdenkenden, die geen plan had den in 't groote koor mede te doen. Men dacht Liberaaldat ismen zou die fijnen wel krijgen 1 Hunner zou nimmer de toekomst van Land en Volk zijn. Stil zouden ze zijn, die woelgeesten en onruststokers. Onze mannen lieten zich niet uit het veid slaan. Ze waren zich be wust, dat de Liberale theorieën en de Liberale praktijk noodwendig tol afkeer wekken zouden. En ze hebben goed gezien. Bij den oproep van onze voorman nen kwamen de kleine luiden uit hun schuilhoek. Vroeger zwegen ze; zwegen ze geduldig en duldendmaar èèn schok slechts was noodig om hen te doen opschrikken. En die schrik kwam. De tyrannie van 't Liberalisme over de opvoeding der kinderen. De Onderwijskwestie greep in de ziel des volks. En de verwaar- loozing der Kerk zag men ten voeten uit En na dien schok waren oogen en harten vol. Toen kwam de uit breiding van 't Kiesrecht. En het volk nam die gelegenheid der stem bus te baat om te doen zien, dat het 't Liberale ideaal verfoeide Een an der ideaal glinsterde voor 't oog. Met de voorspiegelingen van 't Li beralisme was 't poover uitgekomen Het had beloofd eenheid des volks en der Natie en nooit was de verdeeld heid zoo scherp geworden. Het had beloofd vrijheid, en de dwang lag duimen dik op het leven. Het had beloofd vrijheid van geloof en gewe ten, en nooit werden geloof en gewe ten vileiner aangetast ten ondergang. Het had beloofd broederschap en steeds verdiepte zich de kloof tus schen arm en rijk. Het had beloofd gelijkheid, maar de Liberale beeren kregen de baantjes en benoemingen en maakten goeden sier van de cen ten van andersdenkenden. Het oude ideaal lag in't stof. Men trapte er op, liep er over heen. 't Was een en al teleurstelling ge weest. Daarom mikte men op een ander, een nieuw ideaal. De Christelijke partijen zagen hun aanwas grooter worden. Het Christelijk ideaal werd belonkt. En thans zie rondom U. En vraag dan, wat aanhang ze nog hebben, die oudtijds Land en Volk voor hun beginselen opeischten? Ze zijn verdeeld in allerlei fracties en velen hebben zich in eigen kring afgewend van 't oude ideaal. Er wenden zich nog meerderen af. 't Liberalisme is uiteengeslagen en de slachtoffers zijn vele. 't Christelijk ideaal maakt front te gen het Liberalisme. Tot heden is de overwinning aan de zijde van 't Christendom. Dat 't zoo blijve nog vele jaren. Christelijk Congres tegen het Alcoholisme. Allerwege wordt en is de strijd aan gebonden tegen Koning Alcohol, die geen andere ridderorden uitdeelt dan roode neuzen. We zouden een open deur in slaan, als we over de ellenden van den drank gingen uitweidendaar om wijzen we nu slechts op het Chris telijk Congres, waarin tegen den Alco hol gepropageerd werd. De volgende onderwerpen werden er behandeld: 1. De stand der Christ, drankbestrij ding in Nederland en in't Buitenland; 2. De Heilige Schrift en de Geheel- onthouniDg; 3. Locaal option of de keuze der burgerij om het aantal drinkgelegenheden te verminderen; 4. Het kind en het alcoholisme5. De ervaring van christelijke inrichtingen voor vervaarloosde kinderen; 6. Het werk onder de kinderen7. Inwendige zending en achterbuurtswerk8. Een verbodswet voor Indië9. De christe lijke verpleging van drankzuchtigen; 10. De alcohol in de cantine; 11. De alcohol op onze vloot. Wat dit laatste onderwerp aangaat, meldde het verslag het volgende: Hier is een terrein, dat braak ligt, dat op ontginning wacht. In vredestijd heeft onze vloot een personeel van 8582 man. Wordt er nu van rijkswege alcohol aan dat personeel verstrekt? Meer speciaal jenever? Vroeger tot 1 April 1895 bestond de dagelijksche zoo beruchte oorlam. Jarenlang is door drankbestrijders aangedrongen op de afschaffing van deze hartversterking. Nog in 1899 noemde de Min. van Marine het vrijwel onmogelijk. Maar Min. Elles bleek er in 1905 anders over te denken. Onder zeer bijzondere omstandigheden is de commandant nu gemachtigd jenever te doen verstrek ken. Aan boord wordt van Rijkswege geen jenever meer verstrekt In plaats daarvan kan de bemanning koffie met suiker krijgen, terwijl een scheepstoko, die geen alcoholhoudende dranken mag leveren, gelegenheid biedt om ver snaperingen te koopen. Er zijn marine- en kazernecantines. Het schenken en drinken van jenever in die inrichtin gen is van overheidswege geregele- menteerd. He Overheid treedt dus hier min of meer als schenkster op. Aan één persoon mogen slechtstwee bor rels per dag worden verkocht. Hier hebben we, zegt spreker, een roeping te vervullen. Wij moeten er bij de Regeering op aandringen om uit de cantiné den alcohol te verbannen. Juist, zoon actie zou uitstekend zijn. De Regeering mag niet optreden als schenkster. Willen de soldaten, onze Jantjes, zich versterken, dan moeten zij door de Regeering geen gelegen heid ontvangen om jenever te koopen. Elke band tusschen Regeering en cantinereglementeering moet verbro ken worden. Zij heeft te waken over het welbegrepen belang onzer «jon gens® en voor hen als voor ieder is de jenever een schade voor ziel en lichaam. De drankbestrijders hebben op dit terrein nog wel wat te doen. Wonen in den Haag. Tal van Kamerleden, een 45 tal der 100, wonen in den Haag. Vanzelf rijst de vraagis dat in orde Zeer zeker zijn er menschelijke re- redenen om liever in den Haag te wonen dan in zijn district; ieder kan die redenen begrijpen; 't Haagje is een weeldestaden de omgang met zijn medeburgers van rang en stand is niet verwerpellijk. Maar toch Er zijn bezwaren verbonden aan dat wonen in den Haag. De band met zijn district wordt daardoor in geen geval hechterintegendeel zelf slapper. Ja, men gaat zoo en dan zijn kiezers eens opzoeken, men houdt als de ont vanger of de notaris hier en daar zitdagmen ontvangt dan eenige men- schen die wat «op der hart® hebben en daarmee is de band met de kiezers op nieuw aangehaald Toch is dit het ware niet. Zoo mogelijk moet een Kamerlid wonen in zijn district, opdat er altijd contact zij en gevoeld wordt tusschen zijn kiezers en hem. Daarbij komt: het stadsche leven maakt een Kamerlid op den duur blind voor de eischen van 't platteland, dat hem afvaardigde. Hij verstaat het volk niet meer in zijn behoeften en in zijn wenschen. Het stadsche leven brengt hem in een heel ander milieu in een andere omgeving met andere denkbeelden enz. Neen het wonen in den Haag heeft voor een Kamerlid werkelijk bezwaren. Splitsing der Scholen. Nog kort geleden vergaderde het Nederlandsch O nder wij zers- gen oot- schap. De Voorz. sprak een inleidings- woord, waarin deze passage onze aandacht trok«Wanneer men ziet, hoe zorgvuldig in die gemeenten (waar schooltjes worden opgericht) de kleinen tusschen 6 en 12 jaar van elkaar worden gescheiden, omdat hun ouders behooren tot verschillende kerkge nootschappen, dan rijst de ernstige vraag, of "deze splitsing geen gevaar dreigt te, worden voor de eenheid van onze natie, voor de kracht van ons volk.® Wanneer men zooveel schooltjes gaat bouwen, als er kerkgenootschap pen zijn, is er in groote dorpen en steden een zeker gevaar. In kleine dor pen bestaat dat gevaar niet, omdat het aantal leden van zoo'n kerkge nootschap teluttel is om tot schoolbouw over te gaan. Hoogstens kan men op een klein dorp drie scholen krijgen of een Herv. met Geref. School, of een Herv. met een Roomsche School maar verder gaat die splitsing zelden plus nog de Openbare School. En we erkennen, dat een te groote splitsing schadelijk kan zijn. Maar niet op grond van hetgeen de spreker zei, dat nl. de eenheid onzer natie en de kracht van ons Volk gebroken wordt. Dit woord onzer tegenstanders heeft al de ronde gedaan sinds de eerste Chr. School in de veertiger jaren werd gesticht. Toen al klonk het, dat door de splitsing van Openbaar en Bijzon der onderwijs de eenheid der natie in gevaar was, en de kracht onzes volks werd gebroken. Zeventig jaar zijn sindsdien voorbij gegaan en de eenheid der Natie is in niets geschokt en de kracht des Volks in niets verminderd De oprichting van kleine schooltjes of schooltjes van allerlei kerkgenoot schappen bevestigt de eenheid eener natie. Wat noemt men een natie Eenige millioenen menschen, allen met èén schaar geknipt, met één geloof, één belijdenis? Immers neen. Een natie is veelvormig. En juist dan, als ge aan die veelvormigheid het volle leven guntalles naar zijn aardals de visch in 't water en de vogel in de lucht: dan pas is er eenheid in de natie en geen tweeheiddan leeft ieder uit z'n eigen beginselleven, onder waardeering van de meening eens andersdenkenden. Splitsing in de Natie krijgt ge dan pas, als ge het leven binden wil in een zeker keurslijf, zooals dat vroeger placht te gebeuren, toen de Openbare School de eenig heerschende was Dan komt er wrevel bij de tegenstanders van zulk een Schoolen die wrevel wordt vijandschap enz. Dan is wer kelijk de eenheid geknakt; en de kracht der natie ondermijnd; maar wanneer elk zijn eigen beginselleven kan uitleven, dan is er wel een be- ginselenstrijd, maar die verzwakt de eenheid niet. Integendeeleen strijd om beginselen versterkt de natie in elk opzicht; de historie kan het ge tuigen. Daarom: splitsing van scholen zal de kracht onzes volks niet breken; maar dan moet die splitsing ook ge volg zijn van verschillend beginsel. Zijn de beginselen dezelfde, dan is splitsing dwaas. Ook in de Openbare School komt splitsing. En die is goed. Waarom? Omdat er onder de voor standers dier School velen zijn, die geen Socialistisch onderwijzer over hun kinderen hebben willen. Die split sing is goed. OP DEI HlhSJK Recht heeft, wie desondanks het N. M. brandmerkt als een middel, veel erger dan de kwaal, maar recht heeft ook, wie hem vraagt, om dan andere, betere middelen ter bestrijding aan de hand te doen. 5,35 5,43 5,53 6,05 6,15 6,22 6,25 6,35 6,45 9,05 4,45 8.29 8,37 8,47 8,59 9,09 9,16 9.19 9.20 9.30 11,50 7,20 6,54 7,04 7,06 7,15 7,25 7,35 7,40 7,52 8,30 9,40 9,50 4,25 5,38 5,50 5,55 6,05 6,15 6,25 6,36 6,46 8,36 8,39 8,50 8,54 9,02 9,11 9.19 9.20 9,30 9,05 4,45 11,50 7,20 6,55 7.05 7.06 7,08 7,15 7,25 7,37 7,47 7,55 9,40 9,50 n gelegen 4,20 4,45 4,55 5,02 5,12 5,20 5,25 5,30 5,43 5,54 6- 6,05 7,20 7,51 7,55 8,03 8,10 8,15 8,28 8,39 8,45 8,50 10,05 10,36 10,40 10,48 10,55 11,— 11,13 11,24 11,30 11,35 3,55 4,- 4,06 4,17 4,30 4,35 4,43 4,52 4,55 5,30 7,35 7,40 7,46 7,57 8,10 8,15 8,22 8,30 8,34 9,05 5,50 6,02 8,15 8,27 10,20 10,25 10,31 10,42 10,55 11,- 11,07 11,15 11,19 11,50 11,10 3,— 6,10 3,12 6,22 8,35 8,47 2,35 2,58 3,01 3,10 3,26 3,39 3,47 3,55 4,13 4,36 4,40 4,51 5,12 5,30 5,38 5,47 6,35 7.01 7,06 7,17 7,38 7,54 8.02 8,09 9,25 9,50 9,54 10,06 10,26 10,43 10,51 3,35 3,44 3,52 4,15 4,30 4,41 4,44 5,10 6,30 6,39 6,47 7,15 7,38 7,50 7,55 8,25 8>- 8,10 8,18 8,38 8,52 9,02 9,05 9,30 9,10 9,19 9,26 9,50 10,06 10,17 10,20 10,45 ,33 3,53 ,44 4,04 ,54 4,14 ,18 4,38 6,19 6,30 6,40 7,04 9,07 9,18 9,28 9,52 ,31 4,41 ,55 5,05 ,05 5,15 jl6 5,26 7,50 8,14 8,24 8,35 10,17 10,41 10,51 11,02 3,43 4,07 4,12 4,28 6,30 6,54 6,59 7,15 9,19 9,43 9,48 10,04 4,51 5,07 6,12 3,36 6,15 6,25 6,35 6,59 7,10 7,38 7,54 7,58 8,20 4,56 5,07 8,44 8,55 9,07 9,33 9,44 10,07 10,23 10,28 10,52 10,05 10,16 5,12 5,23 5,43 5,53 6,02 7,38 7,49 8,09 8,19 8,28 9,50 10,01 10,20 10 30 laden en losaen ran vee zjjn rijden markttreinen niet. wordt niet verzekerd. Steiger wordt eerst op nader Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER Telefoon Intercom». Se. 2. Advertentiën 10 cent per regel en s/j maal. Reclames 10 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en Vjmaal. Dienstaanrragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Cijfers zijn leerzaamleerzamer vaal: dan menige christelijke romaD, Ik houd van cijfers, van staten, van statistieken, van jaarboekjes e. d. g. en mij in de cijfers verdiepende, gaat me niet zelden een helder licht op over de waarde van de bijbelsche geslachtslijsten. Cijfers zijn leerzaam. Niet het minst die, welke onlangs openbaar gemaakt zijn over den loop der bevolking in Nederland. Daaruit blijkt toch, jammer genoeg, dat de toename der bevolking percentsgewijze, langzaam maar stadig achteruitgaat en dat het aantal kinderen per gezin dezelfde neer- waartsche beweging vertoont. Over de oorzaak van dit feit behoeven we niet lang te spreken. Die staat vast. Buitengewone rampen, tegenspoeden werden ons gespaard; de landverhuizing was niet grooter dan voorheen, zoodat als aanneme lijke oorzaak slechts rest de langzame ver spreiding van 't gif, door de voorstanders van het Nieuw-Malthusianisme in ons volks leven gedroppeld. Nu zal ik over de middelen ter bestrij ding van dezen volkskanker niet uitweiden. Allesn geloof ik, dat er niet genoeg voor tegengif wordt gezorgd. Om dit tegengif toe te dienen, wachte men niet op de pers. De kwestiëo, die hier ter sprake komen, zijn van te kieschen aard, om ze in voor ieder verstaanbare taal, breedvoerig, in een blad te behandelen. Toch moet er veel meer worden gedaan. De vereeniging »Midder- nachtzending< arbeidt tegenwoordig ook in déze richting en verdient meer steun, om ook gratis, gelijk N. M. dit doet, brochures e. d. g. ouder de menschen te kunnen uit- reikeD. Ook onder ónze menschen, die zoo vaak door schoone praatjes, kwade lectuur en verkeerde samensprekingen op den dool weg worden gebrach'. Een moeilijke, doch schoone roeping is hier ook weggelegd voor de Kerk. Zij heeft door haar ambtsdragers, te zorgen, dat haar leden, tot jaren des onderscheids ge komen, goed van kwaad weten te onder scheiden en des Heeren ordinantiën kennen, opdat ze niet onwetend en halfwetend zon digen. Wat is echter tot dusver vaak de zwakheid van de tegen-propagande van kerk en par ticulieren Dat ze te veel negatief optreden, 't ls ermee als b v. inzake het verzekerings wezen. Wie in de laatste jaren naging, wat prof. Fabius schreef over verplichte verze kering en al wat daarmee samenhangt, geeft toe, dat hij veel waars zegt. Dat zijn critiek op de liberale Staatsidee juist is. Dat er, bekeken door zijn bril op de wetsontwerpen-Kuyper ook nog wel kritiek is uit te oefenen, al acht men ook de hoofdlijnen zuiver getrokken. Maar wat is nu 't geval Wie niet vanuit de studeerkamer over de volksnooden oor deelt, doch die nooden bestudeert ter plaatse waar ze dag-aap-dag, jaar-aan-jaar nijpen, die vraagt om zulk een kritiek, waardoor dan toch de weg geopend blijft, om in die sociale nooden te voorzien. Zoo nu ook op 't terrein der zedelijk heid. Als b.v. mr. Van Houten ons in gedachten verplaatst naar een wereldstad en daar teekent het leven en lijden der groote gezinnen in de hooge huurkazernes, vragend of dan zóó ons volk gezonder en krachiger wordt, als duizenden zijner zonen en dochteren in die krotten en kamertjes op die trappen en portalen, vaas en vies en voos, zijn jonge leven doorbrengt, dan erkennen wij volmondig van neen. Als een ander met ons nagaat de misères van vrouw en kinderen, waarvan de eerste met hard tobben moet bijverdienen, wat er aan 't kindje tekort komt en 't tal der laatsten steeds vermeerdert en als hij ons dan afvraagt, of die kinderen, menschelijker- wijs, tot flinke mannen en vrouwen in de maatschappij kunnen opgroeien, die in hun jeugd een goede opvoeding hebben gehad, dan moeten we met smart alweer neen antwoorden. Veel moet daartoe veranderd worden in onze wetten en zeden. Ook in onze zeden. Laat ik maar enkele voorbeelden mogen bijbrengen. Welk een contrast met de jaloerschheid, waarmee men in Israel de moeder van vele zonen aanzag, vormt het spottend, smadelijk, nu ruw-be- ledigend, dan bijtend-ironisch spreken »een hok met jongens* bij ons.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1909 | | pagina 1