voor de Kaidholland§che en Keenwiche Eilanden.
Woensdag 11 Augustus 1909.
Antirevolutionair
24ste Jaargang N°. 1475.
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
T. BOEKHOVEN,
SOMMELSDIJK.
Alle stukken voor de Itedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Bitgever.
Kie naar Frankrijk.
H.
Lodewijk Filips was dan in 1848
gevlucht. Een nieuwe grondwet kwam
tot stand en de souvereiniteit zou
berusten bij het Fransche volk, een
president zou voor 4 jaar gekozen
worden door 't volk de president zou
de uitvoerende macht bezittende
750 kamerleden de wetgevende macht.
De eerste president was Lodw. Napo
leon (10 Dec. '48) tot '52, toen hij
zich als Keizer opwierp door een daad
van geweld, omdat hij vreesde niet
meer als president te worden herbe
noemd. Het garnizoen te Parijs stelde
hij samen uit mannen, die hem genegen
warenThiers en Cavaignac liet hij
gevangen nemen de vergaderzaal der
Kamer deed hij sluiten en met militair
geweld werd elk verzet gedempt.
Frankrijk was van 52 tot 70 een
keizerrijk. Eenige rust kreeg 't geslin
gerde Land. Totdat de Fransch-Duit-
sche oorlog ontstond met den val,
als gevolg daarvan, van het derde
Keizerrijk. Partijschappen in Frank
rijk eenerzijds, met den ontevreden
volkswil over de trage staatkundige
hervormingenanderzijds de wil van
Bismarck om de Duitsche eenheid te
bevestigen waren de oorzaken tot
dezen oorlog, die zoo treurig voor
Frankrijk afliep. Keizer Napoleon was
gevangen op 't Duitsche slot Wilhelms-
hove en de Republiek werd uitgeroe
pen door de proclamatie van Gambetta.
Thiers werd president.
Ministerie na Ministerie viel. Zie
hier een lijst, van wat we vonden
30 Aug. 1871. Het eerste Ministerie.
18 Mei 1873. Een nieuw. Mac Mahon
wordt president.
22 Mei 1874. Een nieuw.
11 Maart 1875.
9 Maart 1876.
12 Dec. 1876.
16 Mei 1877.
23 Nov. 1877.
14 Dec. 1877.
30 Jan. 1879.
4 Febr. 1879.
29 Dec. 1879. i>
23 Sept. 1880. Terry,
beslist anti-clericaal.
14 Nov. 1881.
30 Jan. 1882.
7 Aug. 1882.
28 Jan. 1883.
18 Febr. 1883.
30 Maart 1885.
7 Jan, 1886.
3 Dec. 1886.
Mei 1888.
3 Dec. 1887. Garnot, de nieuwe
President der Fr. R.
21 Febr. 1888. Een nieuw.
14 Maart 1890. -
19 Febr. 1892.
28 Nov. 1892.
10 Jan. 1893.
29 Nov. 1893.
30 Mei 1894.
24 Juni 1894. Carnot vermoord
Casimir Perier, President.
Jan. 1895. Een nieuw Ministerie.
Perier bedankt als president der Rep.
en Felix Faure volgt hem op
28 Oct. 1895. Een nieuw. Bour
geois, een radicaal.
22 April 1896. Een nieuw.
14 Juni 1898.
25 Oct. 1898.
18 Febr. 1899. Faure sterft,
Loubet, President der Rep.
22 Juni 1899. Een nieuw.
3 Juni 1902.
14 Jan. 1905. Com
bes-Congregaties.
23 Oct. 1906. Sar-
rien, radicaal-socialist-Clemenceau.
24 Juli 1909. Een nieuw. Bri-
andSocialistisch Voorzitter van het
Kabinet.
Fallières, de huidige président, in-
plaats van Loubet, ziet dus de ideeën
»marcheeren,t vooruitgaan, ontwikke
len, opschuiven naar Rood
Het nieuwe Ministerie is socialis
tisch.
Wie kent niet Millerand Wie niet
VivianiEn ook Briand
En deze socialistische heeren zullen
nu Frankrijk leiden en besturen. Het
Kabinet is nu aldus samengesteld
Briand (Socialist) Minister van
Binnenl. Zaken en Voorzitter.
Barthou Min. v. Justitie.
Pichon Buitenl. Zak.
Brun Oorlog.
Boue de Lapereye Min. v. Marine.
Cohery Min. van Finantien.
Milleraud (Socialist) Min. van
Openbare werken en Posterijen.
Doumergue Min. van Openbaar
Onderwijs.
Dupuy Min. van Handel.
Ruau Landbouw.
Trouillot Koloniën.
Viviani (Socialist) Min. v. Arbeid.
Let nu op de drie Departementen,
waar een Socialist de baas is en denkt
dan om het verleden met zijn werk
stakingen en troebelen en gelooft dan,
dat dit Kabinet de revolutionaire ele
menten temperen kan, al wil het dit
doen. Het Gezag handhaven Of voor
den volkswil buigen en kruipen Ge
slingerd Frankrijk, we benijden U niet.
Maar gelukkige dagen kunnen voor U
niet aanbreken, omdat in uw inwendig,
staatkundig en maatschappelijk leven
de eenige voorwaarde ontbreekt tot
zegen en heilde erkenning, dat God
regeert en Hij de machten instelt.
Daarom zal er steeds roering zijn
in lagere en hoogere kringen. Onrust
en ontevredenheid met 't bestaande,
omdat ge in materialisme opgaat.
Gewoonte of overtuiging
Koning David was gewoonlezen
we in de Schrift, om in bange dagen
zijn benauwdheid aan God te klagen.
Hij was dat gewoon, maar tevens was
'tzijn overtuiging, dat er nergens op
aarde iets was, voor wien hij beter
zijn levensmoeilijkheden kon uit
storten dan voor Hem.
Een gewoonte kan tweede natuur
worden.
Men kan gewoon zijn bij de stem
bus rechts te stemmen, zonder dat
dit nog diepe overtuiging is.
Men kan gewoon zijn het pleidooi
te voeren voor de antirev. beginselen,
terwijl inderdaad de kennis er van
voor alle terrein des levens faaltIets
instinctiefs.
Gewoonte en sleur, hoe uitnemend
ook in 'tgoede; zijn nog geen over
tuiging van het noodzakelijke van dat
goede. Bidden is vaak gewoonte
vormniet altijd overtuiging. Over
tuiging moet het bij ons worden, dat
de antirev. beginselen de beste zijn.
En waarom de beste
Omdat ze rekening houden met de
Heilige Schrift. De Bybel is de Gids
en Leidsman.
\oor het persoonlijk leven sluit dit
in, een gelooven en erkennen en be
leven van die Schrift in gedrag en
wandel. En dus sieraden voor onze
omgeving.
Voor het huiselijk leven beteekent
dit, dat we priesters zijn en ons op
offeren voor de geestelijke en stoffelijke
belangen onzer kinderen. Hun op
voeding Christelijk en hun kerkgaan
trouw.
Voor het maatschappelijk leven,
dat we de plaats weten in te nemen,
waar God ons gezet heeft. Tevreden
met wat Hij over ons beschikt en
strevend naar hooger en beter.
Voor het Staatkundig leven een wet
geving, die met Hem rekent en de
historische toestanden niet vernielt.
Overtuiging moet het worden, dat
de mensch dan waarlijk mensch is,
als hij is antirevolutionair op alle
terrein. Wie antirev. is, is de belijder
van God en zijn Drieëenig Wezen
Koning over ziel en lichaam; over
graf en doodover ons stoffelijk en
geestelijk bestaanover koning en
onderdaan. In den Staat en in de Kerk.
Een antirevolutionair, die zijn Bijbel
verwaarloost is een lantaarndrager
met den lantaarn op den rug. Een
bergbeklimmer zonder stok en touw.
Een schipper zonder kompas. Een
luchtvaarder met gebroken motor
stang, die duikelt.
Goede gewoonten zijn uitstekend.
Uit gewoonte bleef de oude Republiek
tot 1795 in stand Maar uit overtui
ging haalde men de revolutionaire
Franschen hier en moest de Staat
zinken.
Uit gewoonte en overtuiging
heerschten de Regenten over den
minderen manheerschte het Libe
ralisme over de volken na Napoleons
vaten met overtuiging wierpen de
duizenden dat Liberale juk welge
meend af.
De Sociale kwestie opgelost.
Zou het zoo moeilijk zijn de Sociale
kwestie op te lossen Neen, mits
maar de mensch gewillig het oor
leende aan 's Heeren Woord, dat een
maal sprakVervult de aarde.
Die aarde is zoo groot.
In de 17e eeuw gaf Vossius aan,
dat er 500 millioen menschen woon
dendr. Berghaus beweerde in 1843,
dat er 1270 millioen waren; en dr.
Behm meende in 1866 1305 millioen.
Thans berekent men 1478 millioen op
de 136 millioen vierkante kilometers
d. i. één mensch op een Hecto Are
of bunder.
Eén mensch op een bunder; als men
de heele wereld rekent.
In Europa: 35 menschen op 1 bunder
Azië19
Afrika: 8
Amerika:4
Austr. 1^2
Wat liggen er dus in Afrika, Ame
rika, Australië enz. uitgestrekte, on
bewoonde en onbebouwde streken.
Bijna s/4 van 't menschdom woont
maar op 1/1 der aardoppervlakte.
De aarde zou nog niet overvuld
zijn, als er 2800 millioen op woonden.
Dus tweemaal zooveel als nu.
En hoe zou de pijnigende prikkel
der werkeloosheid gedoofd worden,
als de verhuizingen naar die leege
Landen op groote schaal geschiedden.
Hoe zou er dan ruimte komen in
Europa; in de groote centra's.
Hoe zou de arbeids- en winst ver
deeling als gevolg daarvan noodzake
lijk zich ten goede moeten wijzigen.
Er zijn te veel menschen, wordt nu
beweerd.
't Is niet zoo. Er zijn er veel te
weinig. Maar ze zijn te ongelijkmatig
verdeeld over de aarde.
Daarom zit de bevolking »op hóop-
jesa; en 'twerk op »hoopjesa; en 't
geld op »hoopjes«. 't Een is 't gevolg
van 'tander.
De wereld vervullen is de eisch
der Schrift.
Werken ion der alle creaturenc;
geestelijk en stoffelijkdat is de be
doeling Gods naar Zijn getuigenis.
Verwijderen.
M me de Stael schreef eens over der
liberalen ideeën deze woorden
Treurige toestand. Want ze bedoel
de, dat een bespottelijke vereering van
de religie haar, d. i. de religie uit
alle zaken van het leven verwijderde
en uitbandedat de eerb'ed zgn. zoo
groot was, dat men de religie plaatste,
uitgeleide deed, buiten den kring van
den menschelijken geest. Groen van
Prinsterer noemde hetden godsdienst,
het Christendom isoleeren, afzonderen.
En ja, na zooveel jaar is het nog
net eender. De godsdienst moet geiso-
leerd worden geëcarteerdop zij gezet
uit het leven. Met Hem niet gerekend.
Tenzij met een eigengemaakte God.
Het liberalisme is nog in niets ver
anderd. Nog belijdt het de revolutio
naire beginselen.
Dwazen, die het nog steunen.
Dwazen, die er nog mee heulen.
Dwazen, die het nog een goed hart
toedragen.
Want 't Liberalisme wil nog heden
ten dage niets anders dan den Gods
dienst Duiten sluiten buiten den kring
van 't menschelijk denken, lezen,
spreken en belijden.
Kennen en kunnen buiten God om.
Denken, gevoelen en begeeren, los
van God.
Als in de dagen van oudsécarter
la réligionla conduire hors du cercle
de l'esprit.
Vraagbaak.
Tuin- en Landbouw.
Lit «Ie Pers.
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER
Telefoon Intercom». No. 8.
Advertentiën 10 Cent per regel en maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nnr.
(Slot volgt.)
Une veneration dérisoire écartait la
réligion de toutes les aflaires de la vie
c'etait pour ainsi dire, a force de ré
vérences, la conduire hors du cercle
de l'esprit humain.
Vragen en Antwoorden worden kotttloot geplaatst.
Antwoorden of mededeelingen
zjjn met hetselfde nummer gemerkt als de vragen
waarop ze betrekking hebben.
Vragen.
325. Ik liet voor my op Ouddorp sjalotten
koopen, die ik hier uitplantte. Nu heb ik ze
gerooid en wil ze verkoopen, maar dat gaat niet
omdat het strooigeel is. Nu is mijn vraag wordt
stroogeel op Ouddorp geteeld en kunnen de men
schen er even zoo goed af als van de zoogenaamd
bruine
(Welke Ouddorpsche lezer geeft hierop 't ant
woord Red.
328. Ik heb aardappels gepoot op ontgonnen
zandgrond voorvrucht Rogge, 't Land ligt onge
veer 1.40 M. boven peil. Diep omgewerkt met
ondergrondsploeg. Geen banken er onder. Be
mest met stalmest, kaïniet en Thomasslakken en
4 weken vóór 't poten met Amm. Super.
Nu zijn de aardappels dood in een week tijd».
De ziekte zit er heelemaai niet in. Ze zien,
althans het loof, geel. Waar schrijft U dat aan
toe. Men wou mij hier wijsmaken dat het aan
de Ammoniak 8uper lag en ik geloof vast, dat
wind en droogte de schuldigen zijn?
327. Is Reuzen of Honingklavers ook goed
geschikt voor Vee of Paardenvoer?
Melissant. M. v. d. B.
Antwoorden en mededeelingen.
323. Kweekgras en tarwe familie van elkaar
Ja. Beide behooren tot het geslacht Triticum.
Gewone tarwe heet Triticum Vulgare en kweek
draagt den naam Triticum Repens.
324. Het wezeltje nuttig? Beslist 1 Vooral als
muizsnverdelger staat 't diertje bekend.
GRAS IMKUILEN.
Nu de hooioogst gedeeltelijk mislukte en waar
ze nog gelukte, zeer weinig opleverde, nu er dus
gebrek aan voer schijnt te komen is 't niet ver
keerd, een enkel woord te zeggen over 't inkuilen
van gras. Temeer, wijl er hier en daar op 't
moment zooveel gras is, te veel, om alles door
't vee te doen verbruiken. Om van die veelheid
nu te profiteeren, moet men aan 't inkuilen. De
meest eenvoudige en minst kostbare manier van
inkuilen ls deze, dat men 't gemaaide gras zoo
spoedig mogelijk in hoopen opstapelt en deze
daarna met aarde bedekt. De aarde bekomt men
uit een greppel, welke rondom den hoop gegra
ven wordt. In Reinders Handboek lezen we
omtrent deze wijze van inkuilen .deze methode
is van toepassing in een vochtigen bodem met
hoogstaand grondwater." De schrijver wil hier
mede natnarljjk te kennen geven, dat men daar
(op zulke gronden) bij 't graven van een kuil
't zichzelf te wijten zou hebben, dat 't onderste
gras licht in 't water zou komen. In dit opzicht
zal dus ieder met den door wijlen den heer R.
gegeven raad meegaan. Maar de dan volgende
woorden.Slechts bjj goede voorzorgen is het
resulaat hiermede met de genoemde wijze
van inkuilen verkregen gunstig" zijn door de
praktjjk gelogenstraft. Heel v«el boeren in
Friesland kuilen.in, gelijk wij dit hier seideD.
En ofschoon er wel eens een hoop minder goed
was of zells slecht, toch zijn de meesten erover
tevreden, ofschoon allen aan hpoi de voorkeur
geven. Maar men kan niet altvia doen, wat men
graag zou willen, is 't niet zoo Dus als ik boer
was en 'k kreeg teveel gras dan nam ik nu
vast eens de proef met wat in te kuilen.
Wie was de leider
Eenige maanden geleden werd te Maas
tricht een glasblazersstaking begonnen aan
de glasfabriek »Stella.c De leiding hiervan
berustte bij den stakingsspecialiteit, den
heer J. Oudegeest, van 1903 wèlbekend,
die, als secretaris van het Ned. Vakver
bond de ziel van deze slaking was.
Omtrent den afloop dezer staking, schrijft
het Sociaal Weekblad
De strijd der glasblazers te Maastricht
tegen de directie der glasfabriek Stella*
is na drie en een halve maand strijd
geëindigd. Dit einde is zeker geen over
winning voor de arbeiders, evenmin een
succes voor de taktiek, die het Neder-
landsch Vakverbond bij dit conflict
gevolgd heeft
Een zoodanige afloop van eene staking
waarbij men nog kort te voren vol goe
den moed was, een voortduren der sta
king gedurende eenige maanden voor
waarschijnlijk hield en thans een
eindigen van het conflict, omdat verder
strijden nutteloos heet, omdat het aantal
dergenen, die niet herplaats zullen wor
den, slechts vermeerderd zou worden,
dit is waarlijk iets, waarover men een
weinig verbaasd moet zijn.
En het orgaan van het Nederl. Ar
beiders Secretariaat De Arbeid oordeelt:
Te beklagen zijn de arme stakkers,
die zoo helsch misleid werden door het
N. V. V. In het geheel was 700 gul
den per week noodig. En die kon het
N. V. V. met zijn 40.000 leden niet
opbrengen. Nog geen twee cent per
week en per lid.
Neen, zoo vreeselijke schandaad is in
de Nederlandsche arbeiders-beweging
stellig nooit te voren volvoerd.
En nu zijn de soc.-dem. ten slotte
nog schaamteloos genoeg om het den
armen misleiden voor te spiegelen, dat
.gij gelooft het waarlijk niet
dat Begout totaal op is
Kon ellendiger bedrog uitgedacht
worden.
De staking is schandelijk verloren,
maar de lui als Oudegeest en dergelijken
trekken zich daar niets van aan.
Ze trekken zich daar niets van aanJa
wel, als er propaganda mee gemaakt kan
worden, gelijk in den Amsterdamschen
Raad, de heer Oudegeest (let wel dezelfde
die nu in Maastricht de leiding had) kort
voor de Kamerverkiezing beproefde, met
de in 1903 uit gemeentedienst ontslagen
stakers Is het niet treurig dat deze men
schen, die leven ten koste van de arbeiders,
leiders zijn? Standaard