'mem nis. EU BLAB. idsmd ;keriog ere 24ste Jaargang N°. 1474, ;eep 1 1.1» rl if Antirevolutionair Orgaan voor lie Ziiidhollaiidsche en %eeuwüche Eilanden. llgUS us IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN. ftummG i Oost» n Brugge ce. in zijn eigen 2191 l VOOH ook het wouden. P -t-3 S3 2 3 0 03 s 0 •p-a> G S tc s s jf cs (1? 03 be J3 a .2 f CD CD 0 §•2 1 -s SL. 0 'a, G 02 CD Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco por post 50 Cent. fRlUcRRmd bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UJTGEYEB SOMMELiSDIJK. felefoon Intcreoun. Bïo. 2. Advertentiën 10 cent per regel en 3/j maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/i maal. Dienstaanrragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. 4ï!e slsifefeesi voor «Se Kedactie bestemd, Adrertentiën esn verdere. Administratie franco toe te aenden aan den Uitgever. |le naar Frankrijk. Alweer een nieuw Ministerie, 't Eene is nauwelijks opgebouwd o;f 't staat reeds afgebroken te worden, Geen Onrustiger Eand op Staatkundig ter-- yein dan prankrijk, Geen Land, waar de revolutionaire ideeën van wanorde en anarchie meer ingang hebben ge vonden dan daar, Niets is daar besten diger dan de onbestendigheid der Ka-* ïtineitep. Geen wonder, De Revolutie Vap 17&Ö! was het tragische voorspel van allerlei binnenlandsche verwik kelingen, De volkswil, losgemaakt van het Christelijk geloof, toonde haar vijandschap in het telkens loswringen van oude historische toestanden, üp de Revolutie volgde de moord op Koning en Koningintoen het Schrik bewind met zijn Robespierre, die ver moord werddaarna het Directoire, dat werd omgeworpen door Nanojeons optreden. En ipjj,' de geesel Gods, de ipenschen- slaphter, de conseryatief van frapkryk boeide met geweldige ketenen de on rust in zijn Land, maar tevens de Welvaart in de andere Europeesche Staten door rijn oorlogen en verove- ringen. Tot den slag bij Waterloo in 1815, En eep nieuw KpninkryP yerreeë met Lod'èwijk 'den aChuiSri'deh. die Stierf m 1824; opgevolgd door Karei X, die vluchten moest in '1830 toen Lodewijk Filips Koning werd gie ylpchtep nqoost id *848 ,tocn de tweede Republiek werd uitge i roepen die vier, zegge vier jaar leefde, In 1852 werd Frankrijk een Keizer rijk tot 1870 onder Lod. Napoleon; door den Fransch-Dujtschen oqrlog riep Gambetta op 4Sept van dit jaar Üe BépnbljeU uit, De derde Wat wisseling van regeeringsvorm De volkswil niet erkennend, dat alle macht is uit Godmaar belijdend, dat harer was de macht om op te bouwen en af te brekenbelijdend, dat in 't Staatsleven met Hem niet behoeft te worden gerekend dat het noch God. noch meester boven zjph kepda, vpr- Wierp èlkep vorip van regiering in revolutionairen overmoed, dien ze moe was. Treurige twisten en partijschap pen verscheurden hef Land. 'tKon nint pnders. Verkregen rephten van adel en geestelijkheid konden zoo maar niet, zonder haat en reactie van hen, die ze verloren hadden, opzij gezet worden. De Revolutie van 1789 was een dievegge geweest en de nazaten van de bestolenen traden met geweld op óm l}et optstolene terpg te eischen. Pat is ajtijcl dé vloek oener Revolutie] De gevolgen zijn altijdmeerdere on rust en meerdere haat en vijandschap. Napoleon was in 1815 verjaagd, of de duizenden leegloopende soldaten mordende adel en geestelijkheid voedden de hoop om weer in 't bezit te komen van verloren goederen en voorrechten en Karei de tiende, de Bourbon, had niets geleerd uit het verleden. Ontevredenheid en wantrou wen overall En haat tegen de Bourbons. hf 't Re qifde a<H werd door Karei be gunstigd; achteruitgezet degenen, die onder Keizer Nap. roem en eer ver worven haddenzijn oogmerk om de door zijn voorganger Lod. XVM ge geven grondwet te vernietigen het bracht alles verbittering tegen de Bourbons, totdat in 1830 de maat vol was door de 25 Juli 1830 verschijnende Koninklijke verordeningen om de vrij heid der drukpers op te heffen; de kieswet te veranderen; de verkiezing der aigevaardigden te stellen in han den van een beperkt aantal kiezers. Deze verordeningen waren in strijd met de grondwet en deden 27 Juli den opstand ontbranden. De Bourbons moesten vluchten de Orleansen traden op als nieuwe Konin gen, 7 Aug. '30. Maar natuurlijk Ook die omkeering bracht de rust niet. De verstooten Bourbons zaten nergens stil en stook ten overal. Evenmin zaten stil Re famileden van Keizer Napoleon, Rn de goedmoedige burgerkoning Lod xviil maegi; in 1848 vluchten, alweer Rö.o,r" pen' 'gewelddadige, om,keering, Lodewijk, gewropht der revolutie van 1&30, hij, de barricaden-monarch van 1830, zou door een zelfde revolutie Kroon en scepter verliezen. De Fransche finantien kwijnden door den oorlog met Algiers en de sommen verslindende fortificaties, die rondom Parijs gelegd werden door den aanleg van spoorwegendoo^, de onvrucht bare jarpa "45 en 46 terwijl de in dustrie niet groeide, noch bloeide. De politieke toestand werd ongunstig door het verbod aan de werklieden enz. greep diep in de volksgemoederen in. Op- en omkoopen van stemmen der volksvertegenwoordigers knaagde aan de constitutioneele zeden. Ambten epj bedieningen werden yprsjachejrd. pep-' vorming wofQ Rh eisch,' 'Én de. rpgee.- ring bleëi qoof. lie bankets, reformatie werd'ep ipteep gejaagd. SchandtQqqepjep yqp onzedelijkheid in hqogprp kringen schrikten het volk op. Europa wees Frankrijk met den vinger na, En de Regeering moest vluchten, (Wordt vervolgd.) De da<je\'qad van betere tij/den,. Dp arbeiders hebben 't tegenwoordig veel beter dan in den vroegeren tijd Nijpende armoede was fopn onenigmaal hun deej. Jn kommer en ellende sleep ten ze vaak hun zorgzaam leven voort. Spreek maar eens met oude menschen, dan hoort ge over toestanden sproken, cjie diep treurig waren. 't Is tegenwoordig de eeuw van den werkman, üm hem draait alles op sociaal terrein. Naar de welvaart van den boer en patroon wordt weinig gevraagdals de arbeider maar haar boven ga$t, acht men rijn doel bereikt. Be wetgeving mikt op den arbeider en zijn levensbestaan om dat te ver heffen. En zonder of door de Wet gaat 't hem tegenwoordig goedde uitzon deringen en bijzondere levensomstan digheden of oorzaken nu eens daar gelaten. De dageraad van betere tijden is voor hem ontwaakt. Zie 't maar in huisvesting, kleedij en stand. Maar ook voor den Middenstand daagt die dageraad. Rij heeft ook bange dagen échter' zich en 't is nog allesbehalve weelde. De arbeider heeft het na rato beter dan de Middenstand en dat komt, omdat de arbeidende stand door de Wet en eigen organi satie en door luid tromgebrom op de publieke markt gehoor eisehte en verkreeg. De Middenstand hield zich stil droeg als de goedige ezel zonder mor ren alle belastingen enz. enz. en werd slachtoffer. Maar de dageraad gloort. Hij wordt wakker en laat zich hooren. Schijn baar doodgedrukt door 't Groot- Kapitaal begint hij tegen te spartelen en zich te weren: teekenen van ont wakend leven en energie. En de dag der bevrijding nadert De Wet gaat zich met hem bemoeien en 't publiek erkent, dat, waar de ar beider zijn beurt gehad heeft en op gehaald is uit Ren vroegeren jammer, nu de Middenstandswetgeving« ook eens voor den kleinen burgerman aan 't werk moet tijgen.. De dageraad vau een nieuwen das blinkt. De Middenstand organiseert zich. Hfj laat z'Ch hooren en roert de groote trom. Hij gaat zich verzetten tegen te vele sociale wetten, die den arbeider steu nen en hem niet bat?n, maar schaden. En uit dien strijd moet iets goeds komen. Het evenwicht wordt hersteld. Het gaat den arbeider goed Ge lukkig ièo'n toestand. Maar de Middenstand moet oak vooruit. En 't Groot-Kapitaal moet veeren laten. Ook dat isgced. Want zijn macht doodt veel geluk, dat duizenden ont beren door zijn overmacht. Die overmacht moet gefnuikt, Ook dat is de dageraad va», betere tijden. Harmonie mant es rijn in de Socitas. Nipt pijnlijke tegenstelling en brute ntaphtsoversphrijding door Ma- W,on. Tfy&n suitersten Er zijn menschen, o zoo bang voor «uitersten.Vroeger was dit aantal veel grooter dan thans, omdat toen het heele Nederlandsche voik. nog moe van de roeringen u.it den Franschen tijd op allerlei terrein de gematigdheid en verdraagzaamheid begeerde. Gematigd godsdienstig in de Kerk. Gem,atigdj liberal in den Staat. Gematigd en verdraagzaam. De bra- ve-Hendriks-tijd. Stijl en karakter als van 't Nut-van 't algemeen. De Revolutionaire Fransche tijd was te woelig en te nijpend geweest voor natie en geldbeurs. Napoleon was in pen uiterste van dwinglandij vervallen. En toen hij weg was, goed en wel op St. Helena, viel de centenaarslast van den schouder en wenschte men te leven niet meer in nijdige partijschap pen als voorheen, maar broederlijk, ontslagen als men allen was van den slavenketen. Eensgezind in liberale broederschap. Broeders en zusters in dezelfde kerk der Vaderen geen getwist meer over godsdienstige vraagstukken. En in den Staat alles stil; niet oproerig. De Revolutionaire daden waren dwaas de revolutionaire beginselen aanne- menlijk en begeerd. En daarom o wee die Bilderdijk en Da Costa en Groen, »drijvers«,« die ze warep. Onruststo kers, als ze optraden Die lieve, zoete rust stporden ze in Kerk en Staat. Tegenwoordig is dat al wat anders, De liberalen werden tot uitersten gedreven en gaan nu graag met de Socialisten mee, En de kerk wordt af keerig van gematigdbeden. Er is een levende begeerte naar de zuivere pre diking des Woords. De beginselen worden scherper omlijnd en heftiger bestreden. De gematigdheid wordt niet meer gezocht. De uiterstenniet meer gehaat. En de persoonlijke verhoudingen worden er beter op, behalve bij de gematigden en verdraagzamen, die de «uiterstenals in ouden tijd, onuit staanbaar vinden. Tot'in het merg en been der Natie. Zoover moet hef door Gods genade en de goede werking des Geestes, in ons Vaderland komen, dat de Religie tot in het merg en been der Natie door- en indringt. En die tijd nadert. Het modernisme taant en het libe rale godsdienstig-kerkelijk leven be zwijkt. Gereformeerde prediking wordt begeerd en gegeven en de liberalen blijven thuis en de modernen ergeren zich, zonder de betere toestanden te kunnen tegenhouden. De oude paden worden weer op gezocht en de predikanten, die half om half staan, trekken geen toehoor ders meer Ze zijn niet meer begeerd en de Gemeente verlangt, dat ze, als ae een beroep krijgen, maar asjeblieft weggaan of als ze oud zijn hoe eer hoe liever hun emeritaat aanvragen. Het volk wil geen water-en-melk- spijs meer, maar een herderlijk optre den op alle terrein in Gereformeerden zin. De beginselen werken door en men eischt, dat de Leeraar dat op alle terrein versta. En velen verstaan het zeer duidelijk. De Religie overal En alle geestelijke actie van de niet- godsdienstigen afgebroken. In Staat en Kerk en School ze tegenstaan Do Religie in den Gereformeerden zin trekt weer en eer we tien jaar verder zijn is ze in het merg en been der Natie doordrongen. Alles wat half- om-half staat, verdwijnt, 't Wordt belijdenis of ontkenning; liefde of haatsteun of verzet tegen de Religie. V Vergallopeerd. Na al wat 't Handelsblad over de zaak Sweerts heeft geschreven, wordt thans door vriend en vijand beweerd, dat 't eerstgenoemde blad zich treurig en duchtig heeft vergallopeerd. Geen tegenstander van dr. Kuyper, of hij erkent eerlijk en onomwonden, dat èn Sweerts èn dr. Kuyper in dezen zonder vlek of rimpel zijn. Heel dat verband tusschen Com missaris-aanbeveling en 't geld storten in onze partijkas was een verzinsel. Aldus het Vrij.z-Dem. orgaan Land en Volk. De storm, tegen dr. Kuyper opge stoken, velde eigen intrigiteit; velde ot deed sehade aan de rechtschapen heid van een orgaan als 't Handels blad, dat toch waarlijk geen propa- gandablaadje is als van een of ander eilandje van Nederland. Het groote Amsterdamsehe pers orgaan heeft van zijn goede reputatie ingeboet en de kleine keffertjes, die het nablaften, staan natuurlijk met een verlegen gezicht en weten zich niet te verontschuldigen. Ze schreven maar na zonder eens af te wachten of de waarheid niet bezig was den leugen te achterhalen. Dr. Kuyper komt ongedeerd uit den strijd. En 't Handelsblad haalt bakzeil. Ome Jongelingen en onze Nominee's op FlakJcee. Groot is de verantwoordelijkheid van onze leeraars en kerkeraden. De kinderen gaan van de dagschool afnaar 't land of vak en niets dan de huiselijke opvoeding steunt hen in hun godsdienstig leven plus de enkele catechisatiën in den winter. Dan komt de Jongelingsleeftijd. Waar is dan de band, die hen in het gods dienstig spoor houdt. Ze gaan trouwen en wat is de gods dienstige grond, waarop ze staan? Wat kennis bezitten ze dan? Welk is hun fundament van leven en leer Zekereen Geref. prediking is uit stekend fllinke catechisatiën zijn uit stekend een godsdienstige opvoeding thuis is uitstekend en de waarde van dit alles in geen woorden uit te drukken. Maar de Jongelingsvereeniging is een middelpunt voor hen, die hun kost baren tijd willen volkomen besteden en dorsten naar meerdere ontwikkeling. Leeraren op Flakkee, zijt Gij er U niet van bewust, dat een Jongelings- vereen. en een Jongedver. noodzakelijk is? Ze zijn een steun des gezins, der kerk, der samenleving. Kome de dag eens spoedig, dat er eens een J. V. of Jonged vereeniging verrijze, waar nu nog braakland is. Leeraren, verstaat uwe roeping in in deze. Ulül &J3'rfiIJ84. 2186 rd handelsmerk v. Ballegoog. A. Poots. in Eestoren. Zaaijor 2445 e- 0 0 P T3 •1— OS CD O P •r-l 03 03 "es <13 a; *o <13 «ph 3 O T3 O N s JZ3 «3 -#-3 <D TD Hoe meer het Handelsblad over deze kwestie schrijft, hoe minder het gelukt zijn armoede aan argumenten te beman telen. Het derde jaarverslag van Gereformeerd Schoolverband* ligt voor me en tot mijn blijdschap merkte ik daaruit, dat dit sver- band« vooruit gaat, zoodat reeds meer dan 2oo scholen daarbij zijn aangesloten. Toch is het nog weinig bekend en wordt er niet veel over gesproken in 't openbaar, terwijl het ook niet veel van zich doet sprekeD. Dat laatste vind ik geen kwaad teeken. Als schreeuwerige levenmaker is deze jongste spruit in de huishouding van ons christelijk onderwijs niet ter wereld gekomen. En ook bij den opgroei, kent hij z'n plaats en houdt zich bescheiden onderaan de tafel. Het treft b.v. bij 't doorbladeren van dit verslag en bij de lezing van wat er op de jaarvergadering te Zwolle is besproken, dat dit ^schoolverband* niet doet, of het er al is, of het alles al weet, maar eerlijk erkent, dat het in vele opzichten nog tastende en zoekende is, om den goeden weg te vinden. Verband is hetgeen >verbond«. Blijkbaar is hier gedacht aan ^kerkver band,* De gereformeerde kerken in ons laDd en daarbuiten treden, als men weet, onderling in een zeker verband*, dat rechteD geeft en ook verplichtingen meebrengt. Dit ver band komt classikaal, provinciaal en natio naal tot openbaring naar buiten, maar mag nooit zóó worden gelegd, dat de »soeve- reiniteit in eigen kring* van eenige kerk, wordt gekrenkt. Iets dergelijks wil ook, als ik 't goed be grijp, het »gereformeerdschoolverband*. Het is in zekeren zin in de plaats ge komen van de vroegere vereeniging voor gereformeerd schoolonderwijs, die opgeheven is. Maar het »verband« is toch weer iets geheel anders. Die vereeniging* bestond uit Meden*, die zich over 't gar.sche land verspreid vondencontributies betaalden 'k weet nog, hoe 'k in de Paaschvacantie

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1909 | | pagina 1