Woensdag 21 Juli 1909. 24ste Jaargang N°. 1469. voor ile %iii<lliollun<l«clic en Keenwsche Eilanden. Antirevo lutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN, SOMMELSDIJK. Alle «tukken voor «Ie Medactie kestemd, Advertentsëu en verdere Administratie franco toe te zenden aan «len Uitgever. Volksgeloof. Tuin- en Landbouw. iif de Fers. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER Telefoon Intercomm. BI o. 2. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 unr. IV. üe leerstellingen van Voltaire, Rous seau en de Encyclopedistendeze zijn de oorzaken geweest van het ongeloof; van de wegkwijning des Volksgeloots, die zichtbaar werd toen de Neder landen in hun spannende dagen leefden en de Patriotten den Prins tot heengaan noopten de Prinses be- leedigd werd; het geloof in God ver zwakte en een vaag deïsme, een atheisme en neologie hare intrede deed ook in ons Land. Op alle terrein zonk het Volksgeloof in God en Heilige Schrift in. En een brutale Godont- en miskenning rijpte in de scheuren van een losgewrongen kerkbelijdenis en omvergeworpen Staatsorde. Wat leerden dan die mannen? Een valsche wijsbegeerte, die den mensch boven God stelde en het ge loot aan de Openbaring beneden het vertrouwen op eigen inzichten. Die valsche wijsbegeerte stelde het verstand voor ieder, oorsprong en toetssteen van waarheid en recht. En zoo verbrak men alle banden van geloof en gezag. 't Geloof werd vooroordeel. Gehoorzaamheid werd slavernij. En die valsche filosofie, dat ongeloof aan het Christendom vond ingang in de harten van duizend maal duizenden. Geen wonder trouwens Die leer strookt immers volkomen met den wil van het onwedergeboren hart! Als God te zijn, was reeds de booze influistering van Satan in 't Paradijsen dat als God te willen zijn, was de val van onze eerste ouders Adam en Eva. Die leer stemt ganschelijk overeen met 't karakter en den wil van den natuurlijken mensch. Hij is zichzelf ten god en ten meesterlaat ons hunne banden verscheuren en hunne touwen van ons werpen. De mensch in de hoogte. God naar de laagte. Verschrikkelijke leer! maar aan lokkelijk omdat 't ijdele menschenhart er zoo door gestreeld werd. De Rede alles! Gods Woord niets. En die leer ging aan het werk. In 't Gezin. In de School. In de Kerk. In de Maatschappij. In den Staat. Overal werd ze aanvaard, gevierd, gehuldigd. Haar werd gebracht 't offer van zijn gansche ziel, lichaam, kracht en verstand. Zoo verviel met 't verzaken van 't geloof aan God elke band van geloof en ondergeschiktheid en bleef er geen ander richtsnoer dan individueel ver stand, individueele smaak, indivi dueele wil, individueele godsdienst begrip. Hier ging het gelden Een ieder deed wat goed was in zijne oogen. Maar daardoor werd het Christendom be stormd. Ieder viel, want hij was immers vrij om te doen en te denken wat hij wou, het Christendom en de Kerk aan. Alle band aan God en Zijn Woord was wegwat wijsheid en eenparig verzet zou er nu nog kunnen zijn om te handhaven wat veler eeuwen belijdenis was geweest Het Christendom werd bestormd! De Kerk schudde op hare grond vesten. Het Gezag der Overheden wankelde. De gehoorzaamheid en 't geloof zagen zich bij den wortel afgebroken. In vriendengewaad, speculeerend op de boosheden van 't verdorven hartzich aanpassend aan de ver dorvenheden onzer natuur, wandelde de booze verderfengel als een Engel des lichts onder de volken en in de Staten. Het Volksgeloof verduisterde meer en meer. Het Volksongeloof nam hand over hand toe. Anarchie op 't terrein des geestes. Liberalisme op 't terrein der politiek. Egoisme en concurrentiegeest, het ieder voor-zich op 't terrein der econo mische toestanden. Leervrijheid op 't terrein der Kerk. Geen vrijheid, doch dwang de in- konsekwente uiting van den geest der eeuw, hoewel in de neutraliteits- idee weer de positieve erkenning om 't ongeloot in God niet tegen te werken of er een krachtigen dam tegen op te werpen door een positief stelling nemen voor Gods Woord op't terrein der opvoeding. Het Volksgeloof in God en Zijn Christus en den Heiligen Geest zonk in. En een veertig, vijftig jaar geleden was in Nederland die toestand nog merkbaar, totdat de restauratie kwam in de denkwereld. Een restauratie, die de Kerken de eere begon terug te geven, die haar ontrootd was. Van den Staat regelen vroeg, die meewerken zouden om zijne Christelijke grondslagen te handhaven. Aan de school de neutraliteit ontwrong. Aan de economie den doodenden angel voor de maatschap ontnam. In een woordna die revolutionaire dagen, toen het ongeloot, als grootste krankheid der eeuw zich hevig open baarde, kwam de reactie, het verzet. En zie nu reeds rondom u. Het Volksgeloof wordt weer leven dig. Staat en Kerk, School en Gezin leven meer bij de Waarheid dan eer tijds. Er is een strijd gestredenEr is veel leeds geledenEr is veel gebeds gebeden. En nog is 't wel geen vrede hier beneenMaar 't Volksgeloof groeit en bloeit weer. De kerken worden op tal van plaat sen voller dan ooit. De prediking is met de leer der Vaderen in over eenstemming d. i. God op 't hoogst verheerlijkt en de mensch 't diepst vernederd. De scholen van Christelijke beginselen uitgaande, verrijzen legio. Overal, ja door heel Nederland werkt de Geest des Heeren en waait over het volk. Ook over personen Die vraag blij ve hier onbeantwoord ISlot volgt Openbaar onderwijs en de anti's. Verleden week schreef »Vooruit« naar aanleiding der raadsverkiezingen: »Waar ïn de naaste toekomst, de openbare school bovendien sterk bedreigd wordt is dat een reden te meer om de vrijzinnige candidaten krachtig te steunen". Nu was dat een praatje uit ver legenheid aan argumenten; want 't is een feit, dat de openbare school eerst en het meest wordt afgebroken door de socialistische onderwijzers en voor zoover wij weten, heeft Vooruit" nog nooit bezwaar gemaakt tegen dit soort opvoeders der jeugd. Laat ze dus eerst propaganda gaan maken tegen die heeren onderwijzers, voordat ze tegen onze mannen waar schuwt. Herzie uw school en zie dan naar de Anti's Maar 't is ook een feit, dat de tegen standers van de openbare school tegen woordig in alle kringen van liberalisme aangetroffen wordenzelfs minister Rink en mr. Rorgesius hebben 't niet op haar voorzien. Maar 't is ook een feit, dat dr. Bos (vrijz. democr.) en de heer Roodhuizen (Unie-lib.) propaganda maken voor volkomen vrijheid op onderwijsgebied. En zij staan niet alleen. En 't laatste feit is dit en niet 't minst sprekend, dat in Amsterdam de kiesvereeniging »Vooruitgang« ver leden jaar een motie aannam tegen den antirev. wethouder van onderwijs en hem bij zijn aftreding als raads lid steunde. O, wreedheid der historie! Onze anti's zullen in dezen hun taak wel juist opvatten en een voor beeld nemen aan de Liberalen dr. Bos en anderen. Zoo'n y>liberaah voorbeeld zal toch zeker wel navolging mogen verwerven door onze mannen. Winst uit de nederlaag. We hebben 'tin ons district verlo ren. Waardoor? Omdat de liberale partij de meeste kiezers tot zich trok. Dat is al zeer duidelijk. Hoe kwam zij aan die kiezers Door de burgemeesters, die vóór 15 Febr. vischten op alle wateren. Door de valsche leuze van Staats- pensioneering en 't leugenachtige duur brood in de verkiezingsdagen. Door de weinige actie op Flakkee van onze zijde. Door antipathieën tegen onzen Can- didaat, omdat hij Gereformeerd was. Daarvoor in hoofdzaak zijn we zelfs achteruit gegaan. Maar we slaan winst uit de neder laag. De organisatie wordt herzien. Ge maakte fouten zijn besproken en goed onder de oogen gezien. Toekomstige plannen beraamd. In één woordwe zullen niet stil zitten in deze vier jaar. En onze Centrale zal onder den zegen Gods pogen het verloren terrein te her winnen. Propaganda dat is 't machtwoord. Werven Kiezerslijsten Lezingen houden! Vergaderen En als een Geref. prediking de harten in beslag neemt, dan staat de toekomst niets donker. Crediet geven. Het 6e Nationaal Congres van den Middenstandsbond te Amsterdam zal zich vooral bezig houden met het vraagstuk van het crediet geven. Een allermoeilijkst vraagstuk. Vraag het onzen handeldrijvenden en industrieelen middenstanders maar eens, hoe ze zelf het gevaarlijke er van voor hun stand inzien. Hoor ze maar eens klagen over dat op 't leitje schrijven. Ze wilden wel om heel hun affaire, dat dat crediet geven uit de mode raakte. Maar nu mag de theoreticus zeggen, dat het onzin is om door crediet geven klanten te lokken en te houden en dat geen enkelen stand het goed kan gaan en voorspoedig, die zich wil opgericht houden op den schijnbodem van een leven boven zijn kracht maar weiger nu eens zulk een klant te leveren, die boven zijn kracht leeft en maar inkoopen doet, zonder te betalen. De winkelier, zegt men, moet zoo'n man niet aanmoedigen en hij moet zijn omzet niet baseeren op zulke te veel koopende en te weinig betalende afnemers doch ieder weet, hoe mooi dat is in theorie en hoe moeilijk in de practijk. Waar is 'twas 't crediet geven uit de modeieder kooper en verkooper zou er wel bij varen. Maar op 't platte land zal zoo'n toestand, vooral in den winter, wel tot de ijdele wenschen blijven behooren. 't Blijft ontzettend moeilijk dat vraagstuk. Shylockof het pond vleesch. Sommigen onzer kennen het blijspel van Shakespeare: de Koopman van Venetie. Daarin komen voor twee hoofdpersonen nl. Antonio, de koop man of scheepsreeder, met Sbylok, een Jood. Antonio was als borg geld schuldig aan den Jood, maar kon niet op tijd betalen en nu was 't contract, dat, als Antonio niet betaalde, de Jood een pond vleesch mocht halen uit Antonio's lichaam Dit ontaarde contract is echter ver nietigd door Portia, die, verloofde van Bassanio, zich als rechter verkleedde en uitsprak, dat wel het pond vleesch mocht uitgesneden worden, maar ook niets meer of minder en dat hij niet dood bloeden mocht. Daar zag de Jood tegen opwant hij kreeg naar de wet van Venetie zware straf, als hij meer of minder dan één pond wegsneed. Slot wasde Jood is terug gekrabbeld en kreeg nog straf, omdat bij op slinksche wijs iemand naar 't leven stond. Zie de liberale Persals een Shy lock de Jood zouden ze dr. Kuyper onder handen nemen. 't Mes is gewet. Shylocks plan mis lukt echter en hij staat ten spot van de rechters en getuigen. O, Liberale Pers O, Shylock Ambtenaars-souvereiniteit Er is Goddelijke souvereiniteit. Er is Menschelijke souvereiniteit. Er is Volks-souvereiniteit. Er is een souvereiniteit der Weten schap en Kunst, enz. Er is souvereiniteit in eigen kring. Er is in Amsterdam een streven naar ambtenaars-souvereiniteit. Een ontslagen Gemeente-ambtenaar, de heer Gulden, een socialist, is ge kozen tot Raadslid. Hij moet verbeelden de verpersoon lijking van de almacht der Amster- damsche ambtenaars. Want die zullen in de hoofdstad des lands het heft der regeering in handen hebben. Als in Frankrijk de elektriciens en de postambtenaren. De ambtenaars gaan vormen een macht, wien 't om de macht der autoriteiten te doen is. En willen dezen niet op al hun wenschen acht geven, dan scheldt men ze uit en plaatst zich vierkant tegen 't Gezag. Men ondermijnt dat en laat zich candidaat stellen als bru taal protest tegen de goede handelingen van den Gemeenteraad. De ambte naren willen souverein zijn, maar ze zijn 't niet; ze zijn dienstbaren en ondergeschikten. Ook hun begrip over Gezag is een dwaalbegrip en een der vormen van ongeloof aan Gods Woord, dat zich over 't Gezag anders u'tlaat. Late kaïnletbemestlag op vla». „Vlas heeft noodig een krachtigen bodem, doch kan geen groote hoeveelheden gemakkelijk opneembare stikstof gebruiken. Ter verbetering van de qualiteit op die grondsoorten, die door gaans miDdersoortig vlas leveren, is wel met suc ces gebruik gemaakt van eene late kaïnietbemes- ting. Het schijnt, dat de daarin aanwezige chlo riden de vezel zachter en taaier maken, terwijl de gewenschte gele kleur meer behouden blijft." Zie daar enkele regels aangehaald uil het pas verschenen werk over Plantenteelt, bewerkt door den heer W. J. Mansholt, Rij kslandbouwieeraar voor de provincie Groningen. Hoewel 't natuurlijk niet mogelijk is, dat de vlasverbouwer nog dit jaar met de in 't bovenstaande opgesloten wenken zjjn voordeel doen kan, toch is 't niet kwaad, hem er thans op te wijzen. Misschien zullen velen bij 't lezen van dit opstelletje en denkende aan bun minderwaardig gewas, het door den heer Mansholt gezegde in bun oor knoopen en er in ieder geval 't volgend jaar de proef mee nemen. Wie weet, of ze na afloop daarvan niet zullen zeggen: „hadden we dat nu maar eer gedaan." Ten slotte zij nog vermeld, hoe ook door den leeraar aan de Rijkslandbouwschool te Wagenin- gen, den heer J. Z. ten Rodengate Marissen in zijn werk „bijzondere plantenteelt" vermeld wordt: Het 9chijnt vast te staan, dat chloriden de kwa liteiten van 't vlas verbeteren. Vragen en Antwoorden worden kosteloos geplaatst. Antwoorden of mededeelingen zjjn met hetzelfde nummer gemerkt ala de vragen waarop ze betrekking hebben. Vragen. 318. Is 't nu niet de rechten tijd. om schuim aarde op te doen? 319. Wat is 't nieuwste werkje over veevoede- ring? 320. Op welke manier moet men Veekmollen verweideren daar aan vangen geen doen is. Antwoorden en mededeelingen. 315. Thomasslakkenmeel goed voor weiland? Zeker 't Wordt hoog geroemd door velen.'t Werk niet zoo snel als super, doch duurt ook langer. 316. Klaverruitere? Dat zijn een stel stokken, die men bezigt voor 't ophangen van klaver, erwten enz. Met 6 stokken maakt men één ruiter. 317. Aardbeiengelei. Voor een pond aarbeien neemt men een pond beste witte suiker, waarvan men de helft over de vruchten in een diepen schotel strooit, dien men zoo een nacht over laat staan. Den volgenden dag kookt men de andere helft van de suiker met de helft van een half flescbje bessensap tot stroop, voegt de gesuikerde aardbeien daarbij en kookt het tot alles gelei is. Zie hier een recept, dat we ergeDS vonden en waarnaar al heel wat heerlijke Jam gemaakt is. 'tKomt wei wat duur, maar 'tis fijn! Wie geeft nu inlichtingen over aalbessenjam Bekwame mannen. Het niet verkiezen van den heer Roëll in Utrecht, heeft aan de linksche pers woorden van bittere verontwaardiging ont lokt volkomen begrijpelijk, want het heen gaan van den oud-Kamervoorzitter is een verlies, vooral voor de vrijzinnigheid. Doch waarom heeft de vrijzinnigheid dah voor dezen eminenten Staatsman niet een ze'.el opengemaakt Dat ze dit niet deed, doet wel een weinig aan de oprechtheid van haar verontwaardiging twijfelen. Doch vele vrijzinnigen gaan voort met hun verkropt gemoed lucht te geven, door vooral te schelden op den man, die den zetel des heeren Roêl in de Kamer ver overde en we zijn het dan ook volmaakt eens met »De Stichtsche Crt.,« dat dit een zeer onedele manier van doen is, die trou wens de zaak voor de vrijzinnigheid niet beter maakt. Want, zoo redeneert »De Stichtsche« Voelen dan de Liberalen niet, dat ze door de bekwaamheid van hun mannen tegenover de nietswaardigheid van de onze in het licht te stellen, het verpletterende van hun neder laag nog meer te doen uitkomen Ziet, heeren als uw mannen sullen waren en de onze genieën, o dan was het geen wonder, dat gij de nederlaag hebt geleden. Dan lag het shchts aan de personen, en dan zoudt gij kunnen hopen om later, als gij bekwamer mannen bezat, te winnen. Maar zoo is het niet. Wij weten zeer goed, dat gij. Liberalen, veel rijker zijl in bekwame mannen dan wij. Daar hebt gij door uw schoolwetten voor middelbaar en hooger onderwijs en door uw eenzijdige benoemingen wel voor gezorgd. Maar als nu toch, in weerwil van uw

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1909 | | pagina 1