I Zaterdag 17 Juli 1909. Ie zeep iellianiis. .ndsm^j voor «le Zuidltollitiitlsrlie en Zeeuwsehe Eilanden. EERSTE ML wen Antirevolutionair Orgaan 'zekering T. BOEKHOVEN. v. d. Baan v. d. Slik Struik Zaaijer, v. cL Haan I 'UAL VOOR Tïier o«k ti«t wïïcïiiivc seli. I- g «r .*J I s ■- s VI to a 24sle Jaargang NM. 1468. IN HOC SIGNO VINCES Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent» Buitenland by vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Ifzonderlijke nummers 5 Cent. UITCHSYEB SOMMELSDIJK. telefoon Intereomm. No. 8. Advertontiën 10 cent por regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letterB en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nnr. Alle stukken voor «ie Redactie bestemd, Advertenfiën ess verdere Administratie franco toe te zienden aan den Uitgever. Volh^eioot. 111. Wordt vervolgd Herstemming te Middelharnis. V. d. Slik, Over onze dominees. De puntjes op de i. Jhr. Eoëll niet OP DEHti OTM2JI4. I 4 H jemle woiulcn fff men in zijn eigen 2191 meerd handelsmerk Joh v, BalWoon. A C. A. Poots. van Eestoren. V. Zaaijer van Oostsnferngge 2445 S3 8CË^ -C o Q C/2 S-r 1H/ O [t, :G> o c 9 W» <D a <0 s g -* I lf S ja* I -r; <D 8 QJ CO g O 2 5 Cj -H löC a> •EP X) 'rt i O d> -o 2 "o s !-t O a o 2 N 1? S -o O 'X* C t g> g I O JÖ 'aS &4 0 T3 a o N aT -2 ~- S co g 5 O S-i S3 O 2 C3 cö s N 2 t£ «-G - Het Christendom baande zich een weg door woestenijen en langs onbe gaanbare wegen. Geen berg zoo hoog; geen dal zoo diepgeen zee zoo wijd en geen toegang, hoe versperd, of de vredeboden brachten daar 't Evangelie. Het Heidendom in Europa zonk inéén voor den alles beheerschenden invloed van Golgotha's kruis. De al taren werden afgebrokende offers waarlijk gewijd de beschaving drong doorde mensch werd weer menseh beelddrager Godsvragend om ver lossing; de vrouw werd uit bare slaafsche positie opgehaald tot gelijk waardige van den man de slaven keten losgemaakt; eigendom en goe deren onder de zedelijke wet gesteld en juiste grenzen aangegeven voor het »mijn en dijn«; de zeden verzacht de barmhartigheid uitgeroepen over het teedere en zwakke en ten onder gang gedoemde en het gezin gegeven die erkenning, die 't in de oudheid der Heidenen niet bezat. Er kwam Volksgeloof in Christus. En dat gemeenschappelijk geloof sloeg in Europa een band. de onmis bare band om de ontluikende maat schappijen. Eerst een band om de Staten zelf. Daarna in eiken Staat om de ge zinnen, dorpen, steden, provinciën. Daarmee tegelijk een band om eikaars belangen; om eikaars heden en toekomst. Gezin en Kerk; bedrijf en beroep; nering en hanteering; stoffelijk en geestelijk leven: 'twas al ingehaald in het net, dat de visscher der men schen en der menschen zielentrooster uitgeworpen had over de Staten en Volken. En dit is en blijft de kroon der Apostelen, der Christelijke kerk, der zendelingen, van den Paus, dat het kruis van Christus geplant werd en zich daar rondom verzamelden de vol ken in hun tempels en de gezinnen in hun Christelijke beschavings open baring en de scholen in hun Christe lijke opvoeding der jeugd. Totdat eene nieuwe openbaring kwam van Kerkbelijdenis en Kerk geloof maar toch één in het centrale puntJezus Christus, 't vleesch ge worden Woord, Zone Gods. Het Volksgeloof bleef hetzelfde, waar de kerkelijke vorm ging ver schillen. Zekerer kwamen in de be lijdenis der kerken andere gedachten naar den voorgronder waren ver schilpunten van ernstig karakter. Maar al ging het volk niet meer uitsluitend ter zelfde kerk opal kreeg zelfs onder den invloed van een tachtig jarigen strijd heel de Nederlandsche Staat een ander aanzienhet Volks geloof aan God, aan Christus en aan den Heiligen Geestaan het Drieëenig Wezen leed daar niet onder. Integen deel. Van alle zijden werd juist door dien strijd elk vraagstuk nader onder de oogen gezien en heel het volk be vestigd in het geloof, dat de Christe lijke kerk eeuwen her had beleden. Het Volksgeloof werd door dien strijd geschraagd en RoomschenOn- Yoomsch plukte de heerlijke vruchten in een meer oralijnder en scherper belijdenis der kerk. Het Volksgeloof vond stut en steun bij den Staatbij de kerkhoe haar naam ook wezen mocht. Gereformeerd en Roomsch Lutheraan of Baptist allen stonden pal voor de grondwaar heden van 't Christendom, hoewel in andere afgeleide stellingen verschil bleef bestaan. En die grondwaarheden leven nogmaar niet meer in het volk. Leven nog wel in de Christenen van Nederland. Want wat is er gebeurd in de 17e en 18e eeuw Waaraan is 'tte wijten, dat die grondwaarheden der Christelijke kerk, der Apostolische kerk uitgedrupt zijn uit de harten des volks. 't Waren de ongeloofstheorieën van de Franschen Voltaire, Rousseau en de Encyclopedisten, die 't Christelijk geloof verwoestten en den rotsgrond ondermijnden om der volken hoop, leven, geluk en heil te bouwen op een zandhoop, die bij den kleinsten storm inéén zonk. 't Was de Revolutiestroom, die beukte tegen de kerken en den Staat die 't Volksgeloof verzwakte en onder mijnde en wegnam en een nieuw schepsel teelde, dat wars van kerk en religie den God des hemels naar troon en kroon stond. Het Volksgeloof door de Revolutio naire theorieën doodgemaakt Maar daarover in een volgend artikel. 't Zal er spannen in ons dorpje. En als niet alle rechtsche hens op 't dek komen, vliegt er een ra van den mast en scheurt er een zeil stuk. De liberalen hebben bijna al getoond meester van 't terrein te zijnhun twee aftredenden zijn gekozen en nu nog moeten kampen twee rechtschen met een liberaal om de overige twee zetels. Op 't stembiljet, dat begrijpen de kiezers wel, staan maar ze moeten Struik beslist niet stemmen. Al willen ze nog zoo graag als ze 't doen, komt Struik er niet, en v. d. Slik ook niet. Alle voorkeur van Struik boven v. d. Slik, of andersom moet wijken en niemand stemme anders dan deze twee Dat zegt ze van de rechtsche domi nees in de Herv. en Geref. kerken. Maar waren de linksche dominees der Herv. kerk die dagen ook niet psesent Och, Och Heel de liberale predikantenwereld stond voor en op den stemdag en bij de herstemming op zijn achterste bee- nen in sommige districten. Ze liepen de deuren hunner lidmaten plat om linksche stemmen te winnen. Als de Liberalen het nog ergens winnen in Nederland, hebben ze dat te danken aan die Herv. dominees, welke of modern of water- en melk mannen zijn en het vuur uit hun schoenen loopen als mijnheer de kerk voogd of mijnheer de notabel eens bij dominee aanwipt om hem attent te maken op kiezer die en die. Laat men van Liberale zijde niet van de propa ganda onzer Rechtsche dominees spreken. De liberale dominees en de openbare onderwijzers zijn hun krachtigste pro pagandisten. Maar zoo lang zal dat niet meer duren. Het geslacht sterft uit. Maar wat voor de orthodoxe domi nees in de Ned. Herv. kerk een eer is, en een eer voor de Geref. en een eer voor de Pastoors is een schande voor de liberale predikanten. Dat, is 't verschil. Nog eensze moesten afhouden propaganda te maken, zij, bedienaars des Goddelijken Woords, zooals ze zich noemen, voor een partij, die de Herv. kerk afbreekt in haar belijdenis en de oorzaak is, dat duizenden in Nederland de ware leer der Schriften elders gaan beluis teren. Daar zijn die dominees zelf de schuld van. "t Is wel treurig en beiden aftredend. En dan willen we nog eens zien, of de meerderheid rechts blijft of Links wordt. Laat alle man van Rechts nu eens flink aanpakken. Ieder in zijn kring. En dan is 't nog niet voor ons verloren. Komt mannenmoed geelt tien vooruit Vooruit schrijft over de verkiezingen der Tweede Kamer en zegt Dominee hielp bij zijn huisbe zoek een handje mee. 't Is een gelukkig verschijnsel, dat algemeen bij de antirevolutionairen 't besef doordringt, dat in Kamer en Raadszaal de puntjes op de i's moeten gezet worden. De Liberalen komen met zoete woordjes en mooie praatjes en zoo haalden ze vroeger onze mannen het net over de ooren. O, die vleiende lip van een liberaal heeft al wat kwaad gesticht in onze rijen en onder onze mannen. Maar de oogen gaan open. Onze mannen zien het, dat ze met de liberalen mee kersen mogen eten, maar hen als slot, de pitten in 't ge zicht worden geworpen. Honingzoet treden de liberalen tegen onze mannen op, als deze de meerder heid hebben in eenig College. Elke stoel is te hard, waar onze mannen op moeten zitten: en de libe ralen presenteeren ons 't zachtste, wat ze hebben om ze te lijmen. En luisteren ze: ze zijn verloren. Ze zijn aan de haaien overgeleverd. Polit'espeurhonden worden in den hee- ten strijd tegen hen afgezondenEnz. enz. Maar dat Liberaal bedrog loopt in de gaten op den duur. En thans is 't zoover, dat onze man nen geen stap meer terzij gaan, maar recht op 'tdoel af, dat isbezuiniging op alles, waar een liberaal geld voor uitschieten wil. Onze mannen moeten niets meer door de vingers zien. Spaar geen enkel liberaal; want ze sparen ons ook nietdat moet de praktijk worden. Het Liberalisme intoomen! Zijn kracht breken overaldat moet 't ideaal zijn. En gebeurt dat: dan zijn de zetels van al onze mannen op Flakkee jaren lang verzekerd. 't Was zonde en schande, dat die anti's met de Roomschen en Christ. Hist, dat kopstuk der liberalen in Nederland, zelfs voorzitter der 2e Ka mer, durfden laten tuimelen. Dat men Dirk de Klerk liet duikelen, was nog oorbaar! Maar Roëll! En wat blijkt nu? Dat in Schoter- land, waar eene nieuwe verkiezing is uitgeschreven de naam van Roëll niet wordt genoemd. Waarom zetten ze dezen bekwamen man nu niet op de groslijst? Waarom is aanstonds na den afloop der stemmingen en herstemmingen niet Dirk de Klerk opgestaan of andere liberale Kamerleden? Maar niemand liet zijn zetel los dan IJzerman in Amsterdam en toen kozen de liberalen in zijn plaats prof. van Hamel en niet Roëll. Neendwaas zou 't zijn van de Rechtschen om aan zulke smoesjes over »knappe« liberale kopstukken gehoor te geven. Dat ze vallen, of ze knap zijn of bekwaam. Ze zijn liberaal en de rest is kool. Onze Rechtschen zijn als Kamer leden nooit minder gebleken dan een van Links. Noem maar namen van Herv. of Geref. of Roomsch-Kath. Kamerleden zij kunnen allen met een liberaal Kamerlid wedijveren in ijver, door zicht en bekwaamheid. Twee berichten tegenover elkaar ln Drenthe vierde onlangs een kras oud paar de gouden bruiloft, waarbij man en vrouw het feestkleed droegen, waarmee ze vijftig jaar geleden naar 't gemeentehuis waren gestapt. 't Was natuurlijk heel weinig gedragen. Zuik een kleed wordt in den regel even weinig gebruikt als de voordeur in menige boerenwoning. Maar dat het vijftig jaar duren kan is toch een bewijs van soliditeit en dat het dan nog bij een feestelijke ge legenheid gedragen wordt, toont dat de eigenaars aan de mode niet reuk-offeren of dat er in de mode weinig verandering komt, voorzoover 't zulke afgelegen streken betreft. En nu de pendant daarvan. Een rijke Amerikaansche dame, die in de voornaamste kringen van New-York den toon aangeeft, verklaarde onlangs, dat een werkelijk elegante dame een japon nooit meer dan éénmaal dragen mag al zou ze ook duizend gulden gekost hebben Dat was geen scherts, maar ernst. En met die uitspraak voor oogen, ver baast ons dan ook de mededeeling niet, dat er dames zijn, die 200,000 gulden aan kleedgeld noodig hebben. Van harte hoop ik, dat niet eene onzer vrouwen en dochteren deze dames benijden zal. De Schrift zegt zoo treffenddie de zonde doet, is een dienstknecht der zonde, of eigenlijk een slaaf der zonde. Nu is die ongebreidelde pronk- en praalzucht, die in het kleed louter een weeldeartikel ziet, ongetwijfeld zonde voor God. De gemoeds gesteldheid dezer weeldevrouwen kan geen andere zijn, dan die van Nebukadnezar, toen hij trotsch neerzag op het Babel, dat hij gebouwd had of ook van den rijken man, die schuur na schuur optrok in zijn verbeelding, om er zijn koren in op te tassen. 'tls de rijkdom, die zich op zijn schatten verhoovaardigt. Maar die dan ook zijn straf in zichzelf wegdraagt. Zou zulk een slavin der mode gelukkig zijn Ik las onlangs de verzuchting van zulk een dame, dat ze het zoo ont zettend druk hadLetterlijk tijd te kort kwam Een gejaagd leven leidde vanwege de dagelijksche zorgen voor haar toilet. Noem dat nu heusch niet overdreven Een dame uit de »groote wereldc te New-York deelde onlangs mede, dat ze aan haar stand en rijkdom verplicht is, alleen voor haar zeiltochtjes honderd vol ledige costumes te bezitten en even zooveel hoeden. Nu doet ze méér dan zeilen. Van een gezonde wandeling zal niet veel komen, wijl ze toch moeilijk met haar voeten het stof der aarde aanraken kan, waar iedereen al op geloopen heeft maar ze gaat toch rijden en tuffenze maakt visites en moet toch eten En voor al die bezigheden moet de pop opnieuw van boven tot beneden opgetuigd worden moeten lal van costuums worden uitgezocht, gepast, gekeurd, gekocht. Men verhaalt van Koning Filips II van Spanje, dat hij bij zijn dood wenschte, de armste schaapherder van zijn koninkrijk geweest te zijn, wijl dan wellicht méér ge- luks zijn deel ware geweest. Maar van menige mode dame onzer eeuw zou ik de verzuchting begrijpen kunnen, dat ze graag eens voor een poes met haar costumière zou willen ruilen met een frisch, eenvoudig toilet, van kleedzorgen vrij eens een paar dagen, zoo echt ordinair te voet, door bosch en struik zou willen dwalen en pret hebben, zooals de eenvoudige wereld schik heeft op een vroolijken, joligen uitgaansdag Welk een levenIJdelheid der ijdelheden Neen dan de Drentsche boer en boerin Jawel als ik kiezen moet, geef ik aan onze landgenoolen van de bruine heide de voorkeur. Maar liever nog houd ik de gul den middenweg. De vraag is, waartoe God ons de klee deren gegeven heeft. Wel, zegt iemand, dat is eenvoudig om de naaktheid van ons lichaam te bedekken en in het gure klimaat dat lichaam te be schutten tegen de koude. Ongetwijfeld is dat de hoofdoorzaak. Maar we zouden met ongeprepareerde dierenvellen dit doel óók kunnen bereikeD. Toch lezen we van den Heere Jezus, dat hij de gewone, wél toebereide kleeding van zijn tijd droeg, ja dat hij het niet ver smaadde, een rok zonder naad te dragen, wat eenigszins als een weeldeartikel kan worden beschouwdwaarom de krijgs knechten 't dan ook jammer vonden dien te scheuren. Daaruit volgt dus, dat de kleeding tot versiering van ons lichaam niet beslist is af te keuren. Dat ligt ook in den aard der zaak. De zonde heeft ook het menschelijk lichaam niet onaangetast gelalen en afge zien nu eens even van wat schaamte en welvoeglijkheid eischen, is in negen van de tien gevallen, in de werkelijkheid, een ont bloot lichaam een leelijk lichaam, waarvan we de gebreken door het kleed eenigszins trachten te verbergen. Wat volkomen behoorlijk is. Voor onzen God toonen we ons, zooals we uit en van onszelf zijn belijden we de melaatschheid onzer zielal onze verborgen afdwalingen. Maar zoo doen we voor de menschen Diet. En 't is geen huichelachtig bestaaD, als we ons van agrove zondens trachten vrij te houden en voor 't oog der menschen prijs stellen op een onberispelijk gedrag. Mits goed verstaan, kunnen we zeggen, dat we ons voor 't oog der menschen beter trachten voor te doen, dan we van nature in ons binnenste zijn en dat is te loven, tl

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1909 | | pagina 1