ndsm^j f Zaterdag 3 Juli 1909. 24slc Jaargang N". 1464, a A A n tirevo lutionair Orgaan 'RTE SZ. IN HOC SIGNO VINCES tooi* «Ie %ui«lliollaii«lsrlie en Jfieeuwsohe Eilanden. G. Heestermans mm, Gaas, T. BOEKHOVEN. SOMMEES DIJK. keus en, en«, v jj. ft lie Jongste. CONGE. ==- adres voor 'Hlv, TEER aren, Vernissen "hrverkoopera rabat' [roote sorteering imes rijg- elas- Jerbij-schoenen chroom, box- tva, vanaf f 4.00 dolt In 21861 •Sac Modellen. Handsel) ~>0RN, DELFT fEN HAAK. iMillioen Gulden, plaatst en Volgestort ).000. |HAP verleent Cre- |«!en in deposito, a,"i- en verkoop h pons, sluit belee- Jsatiên en verricht |hedea tot het Kas- 2413 Maart 1909 |nte 3°/0, f 4.145,820,72 - 1.423,163,71 '/2 - 176,312,17 Directeur. VAN EOREEST. resident Commissaris. larnis en omstreken :r koogh LHAMll. 05 s s s g 3 GC e«rd handelsmerk h v. Ballegooij. 0. k. Poots. van Eegferen. W. Zaaijer to Oostitóé 2445 'Mi! t Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent» Buitenland bij vooruitbetaling 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER TTeleloom intercom!». S«. 8. Advertentie» 10 cent por regel en 3/j maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent par regel en 4/s maal. Dlenstaanrragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsraimte die zij beslaan Advertenties! worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. stRifefeess voor «Ie HiedactSe besiemd, Ativerlentiën ess verdere Administratie frame© toe te asemden aan öen Uitgever. Rekenen we de Socialistische partij niet mee, dan is onder de drie grootste partijen nl. de Liberale partijde Roomsch Katholieken en de Antirevo lutionairen deze laatste de jongste. Onder de Liberale partij verstaan we dan alles wat zich liberaal noemt, al spreekt men dan ook van Oud-Libe raal, en Lnie liberaal en Vrijzinnig- Democraat. De Antrev. partij dagteekent van 1878 als Staatspartij, toen nl. haar Program /an beginselen openbaar werd. Vóór dien tijd leefden reeds de antir. beginselen, want die zijn zoo oud als de wered en daarom noemen de democraten ons ook conservatief, waarin ze in zooverre gelijk hebben, dat met voilï recht iemand conserva tief mag er. kan genoemd worden, die nog dez-lfde beginselen belijdt als Adam en E/a deden nl. dat de God des hemels 01 alle terrein moet geeërd en gedankt vorden. Onze beginselen zijn geconser'eerd ot bewaard geble ven al 6000 jaar ongeveer en nog zijn ze niet verouderd Integendeel, ze blijven altjd nieuw endemensch, die er zich aan vergast, wil er hoe langs zoo neer van genieten, want die beginselei raken den levenden God en Zijn eeuwigblijvend Woord, met zijnen Zom Jezus Christus, in 't vleesch geopeibaard. Maar ai ziji de beginselen zelf niet nieuw, noch -erouderd (we wonnen nog pas 9 zetils bij de 15) als partij dateeren we pis van 1878 De Roomscb-Katholieken traden in 1848 al op me de Liberalen en hun zuster de toermaals er- en bekende Conservatieve iartij. Wij zijn dus de jongste. Zeker, uit oizen stam is een loot uitgeschoten in 1894: de Christelijk- Historische parij, maar het kind lijkt zoo op de moeier, dat men geen val kenoog noodig heeft om de goede overeenstemmini; te constateeren en te erkennen, da »het een slecht kind is, dat niet riuir zijn moeder aart,« zooals 't spreekvoord zegt. Zeker, er is verschilelle loot heeft zachter bast en zacher kern dan de stam, die, verveerd als hij is door de vele regenvhgen, hagel, koude, vorst enz.altijd iolsterig en stokkerig en krachtig onvenettelijk is. De Chris tel Hist partij letft uit dezelfde begin selen als de ons; een paar punten uitgezonderd. Onder de driegrootste partijen is echter (de Chr. list. partij laten we nu eens los, oiriat ze^uit de onze geboren is) (en te Socialistische als kind der Liberale laten we ook eens los) is de A. f. partij de jongste. Stichter was M. Guillaume Groen van Prinsterer. daar na zijn dood viel de mantel opdr. Kuyper, die tot heden haar emitanten leider is ge weest. Ze is de jsigste, maar niet de minst beteekenetfe. Haar invloed reikt ver; haar «,cht is groot; haar kracht onverbreke'jk, omdat ze draagt het meest verhevi beginsel nl. den Staat te onderween aan de tucht des Heeren. Dat is haar ider.l. En indien ze darin te kort schiet in de toekomst, l;t em dat niet in haar beginsel, maa in de onmogelijk heid om door zondige menschen in een zondige maatschappij volkomen dat ideaal bereikt te krijgen. Nochtans: ende desespereert niet, zooals Jan P. Koen zei. En Koen deed koene daden in Indië. Onder zijn vlag was de landing en victorie zeker. Om na te volgen. Ook door ons de Jongste De 11000 gulden. We vermoedden wel, dat mr. Tide- man uit Bloemendaal terecht zou gezet worden. Deze mijnheer had in een kiezersvergadering te Ommen (district van dr. Kuyper) verteld, dat deze Oud-Minister in 4903 41000 gulden gekregen had omdat hij een zeker iemand een lintje had bezorgd. Dr. Kuyper komt in een Ingez. Stuk in de Stand, van '29 Juni tegen die onware verdachtmaking met kracht op en schrijft le. dat hij een aanzoek tot decoratie aan hem in 1902 gedaan afsneed. 2e. dat hij den Consul van Grieken land 1V2 jaar later voordroeg tot officier in Oranje Nassau omdat deze heer zich in nationalen zin verdienste lijk had gemaakt door aan de Neder- landsche krijgsgevangenen uit den Boerenoorlog, die de Engelschen op één der Bermudaeilanden hadden ondergebracht, de middelen te ver schaffen om naar hun vaderland terug te keeren; ook had deze heer aan de Nederlandsche kolonie te Ceylon geld gezonden voor de wederopbouwing van haar monumentale kerk uit de 17de eeuw, die was ingestort. Uit dien hoofde heeft dr. Kuyper toen dien Consul voorgedragen voor het officiers kruis. 3e. dat hij, dr. Kuyper na of in ver band met deze decoreering niets, onder wat vorm ook heeft ontvangen; noch voor hem zelf, noch voor eenige ver kiezingsactie. 4e. dat hij, dr. K., wel in 1904 bij de Provinciale Stembus 4000 gld. ont vangen heeft van dien consul; maar dat hij van dezen mijnheer bij elke verkiezing geld ontvangt. Ook nu weer in 1909. Omdat deze Consul Rechts is en geld genoeg bezit. 5e. dat hij, dr. K., wel 11000 ont vangen heeft, in 1905, maar dat dit geld door een jonge dame bijeen ver zameld was bij onderscheidene per sonen en dat niet op dr. Kuypers verzoek, maar uit eigen beweging. Die dame treedt nog telkens op tot steun. 6e. dat er heelernaal geen verband bestaat tusschen die door die dame bijeengebrachte verkiezingsgelden en de vroegere decoratie. 7e. dat de 11000 gld. aan 't Centraal- Comite zijn overgemaakt. De Liberale pers zal uit een en ander wel een slaatje zien te slaan na de overwinning door Rechts be haald doch 't zal ze niet lukken. Dr. K. komt hier ongedeerd uit den onbe- haaglijken strijd, dien Tideman on waardig aanbond. Godslastering. Liberale blaadjes hoort men spreken van Godslastering op politiek terrein. Heeft dat woord reden van bestaan voor een partij, die aan God niet ge- looit op politiek terrein.? Hoe kan iemand, die aan 't bestaan van God niet gelooft ons euvel duiden als wij dien naam verkeerd gebruiken. De naam van God is voor de lib. partij een klank, niets ineereen looze zinledige klank. God wordt door hen verzaakt. Welnu, dan moeten zij ook over »lastering« van Hem, dien ze niet kennen en willen kennen, den mond houden. Anders zou men weer van boeren bedrog moeten gaan spreken door de witte das, die waarlijk een liberaal niet dragen mag. Opkomen voor den naam en eere Gods op politiek terrein is den liberaal een aanstoot. Dat hij dan niet den godsdienstige uithange door van Godslastering te spreken. Hij meent er toch niets van. Waarom zoo boos In 't liberale kamp heerscht ont stemming over den val van twee grootheden Plate en Roëllde eerste in Rotterdam, de tweede in Utrecht. Dit is te billijken, mits men den poli- tilcen strijd voor een personenstrijd aanziet. Maar wie er niets anders in ziet, dan een strijd van beginsel tegen beginsel, kan toch moeilijk vertoornd zijn op de wederpartij, die de begin seldragers der andere partij tracht te wippen. De strijd mag nooit gaan tegen personen. Hij moet blijven een strijd tegen een tegen ons-over-staand be ginsel. In vroeger jaren, toen er maar één partij was, die in Liberaal en Con servatief uiteen viel ja, toen ging het om personen, omdat die beginselen lood om oud ijzer waren. Maar sinds de beginselen dieper opgegraven zijn en er werkelijk kloven bestaan tus schen de huidige partijen die niet zijn te dempen nu is er van personen strijd geen sprake meertenzij men, als de Liberalen in 1905 in hun haat tegen dr. Kuyper het volk met opzet en vastberaden opstookt en ophitst maar, en zie bij deze stembus van '09 het resultaat, dat men ten slotte met den kous op 't hoofd thuis komt en in een verpletterende min derheid aanschouwen kan, hoe een partij niet doodgeslagen wordt door op personen te schelden, maar al leen geslagen wordt door anderen van de beginselen dier partij te vervreem den. Rechts won met 60, ondanks en door den personenstrijd van 1905. Want de persoon werd in 1905 geraakt, niet het beginsel. Dat leefde voort uit denzelfden impuls; uit dezelfde brondat bleef sterk en schoot weer dieper wortel. Daarom won Rechts met 60. Laat men dus van Links niet toornen, dat groote boomen geveld zijn maar iaat het liberale beginsel zijn kracht op het volk ten goede doen gevoelen, zoo dit mogelijk is. En dit is niet mogelijk, zoolang het Woord des Heeren door hen miskend en de Kerk des Heeren aangeiloten wordt. De aanstaande gemeenteraads verkiezing te Oude Tonge. Dinsdag 6 Juli a.s. zullen de kiezers van Oude Tonge wederom ter stembus opgeroepen worden, thans ter vervul ling van twee vacatures in den ge meenteraad, ontstaan door de perio dieke aftreding van de twee liberale leden Ooms en Pulleman. Candidaten zijn G. Heestermans, gesteld door de Katholieke Kiesvereeniging; Ooms en Prince, gesteld door de Vrijzinnige Kiesvereeniging; en Ooms en Pulleman gesteld door een groep liberale kiezers. Welke candidaten zullen nu door de kiezers in den raad geroepen wor den de belangen der gemeente te behartigen Als van ouds stelde de vrijz. kies vereeniging weder twee candidaten voor de twee vacatures met het doel ook weder bij deze verkiezing een eventueele katholieke vertegenwoor diging in de raad te beletten. Zij handhaaft daarmede dus haar ouden stelregel: Alles voor ons; niets voor de minderheid. Een verheven en liberaal P standpunt Zullen de vrijzinnigen dan toch nooit de billijkheid inzien van een vertegen woordiging in den raad ook van de minderheden? Dat zij trachten de meerderheid in den raad te behouden is hun recht, maar zij gunnep toch warempel de minderheid ook haar vertegenwoor diging. Wanneer een ramp deze gemeente zou teisteren, dan zouden in eene commissie, tot leniging van nood en armoede, personen van allerlei rich ting aangezocht worden zitting te nemen, evenals dat bij feestcommissies en dergelijke placht te geschieden. Ook in de besturen van boerenbond, polders, ziekteverzekering enz. vindt men personen van allerlei rich'ing. En waarom Omdat er in die besturen besluiten genomen worden, niet over de belangen van ééne par lij. doch over die van verschillende richtingen en zoodoende iedere richting door haar vertegenwoordiger hare belangen kan doen bepleiten en aldus kan ver hinderen dat genoemde besluiten een zijdig en partijdig zijn. Maar geldt bovenstaande dan voor den gemeenteraad niet nog in grootere mate De vertegenwoording der gemeente, bestaande uit verschillende richtingen, opgedragen aan ééne partijIs dat goed en rechtvaardig? Is dat in het belang der gemeente? Vrijzinnigen, Katholieken en Anti- Revolutionairen, zij allen werken, door hun zaken en werkzaamheden, mede aan den bloei en de welvaart der gemeente; zij dragen allen naar hun vermogen bij in de plaatselijke belas tingen wat is er dan billijker dan dat iedere partij, gerekend naar het aantal harer kiezers, haar vertegen woordiging hebbe in den raad?! Welnu dan: De A. R, hebben een hunner in den gemeenteraad en zij zullen, daar twijfelen wij geen oogenblik aan, den candidaat der katholieken ten krach tigste steunen, maar wij vertrouwen ook, dat zeer, zeer vele liberalen zullen inzien, dat ook de Katholieken op een zetel in den gemeenteraad ten volle recht hebben en dat die vele liberale kiezers door hun stem uit te brengen ook op den Heer zullen toonen een liberale en royale standpunt in te nemen ten opzichte van de vertegenwoordiging der Oude Tongsche burgerij dan de vrijzinnige kiesvereeniging zelve. V* Clan den zonkant der beschaving. De groote steden liggen aan den zonkant der moderne cultuur, d.w.z. daar zijn de centra, de middelpunten van kennis en ontwikkeling. Daar viert de techniek haar triomfen. Daar straalt de industrie in modernen luis ter. Daar zijn de zetels van 't Gerecht. Daar staan de monumenten van bouw kunst en zijn de musea verrezen met haren oud-Hollandschen rijkdom en nieuw-lloliandschen sieradiën. Daar fluit de stoomer zijn afscheidsgroet naar verre streken. Daar is weelde, rijkdom, statie. En treft het dan niet, dat door de Rechtsche partijen bres geschoten is in die bolwerken van Liberalisme en Socialisme. Van Socialisme zelfs, dat daar in dien zonkant, ademt en wroet en de rotte plekken der over-verfijning dier moderne steden aanwijst en op en van die aangestoken plekken teert en leeft Rechts won in die groote steden. En men diene acht te geven op dat teeken des tijcls Want het bewijst., dat de kracht der Religie de sterkste muren breken en de zwaarste dammen scheuren kan. Als in de groote steden door de Christelijke beginselen terrein gewon nen wordt, bewijst dit, dat de Zonne der Gerechtigheid, Jezus Christ ui door breekt door 't intellectueele Nederland om »van zijn Geest uit te gieten op alle vleesch,zooals Gods Woord dit zoo kernachtig zegt. De stedelingen zeiven beginnen in te zien, dat de moderne, verfijnde beschaving hen naar een afgrond voert Dat de weelde zedenbederf kweekt en 't zedebederf een geestelijk verval. Nu komt er ontwaking. In de zon broeden de baselisken en sluimeren de adders. En dit gewaar wordende, koos men voor de Christe lijke beginselen, die in zich zelf de kracht bezitten de ware ri.i de Christe lijke beschaving te doen bloeien, die hierin bestaatdat Christus weer erkend wordt op alle erve des Levens en dat de luister van zijn Kerk en Woord weer overstrale de schaduwen, die achter dien zonkant vallen. De donkere sombere schaduwen der groote steden. Bane dat Woord zich maar breeder pad in deze vier jaar. Dan is de beschaving der groote steden, nu vaak een maskerade van onhebbelijkheden, ten voorbeeld voor 't platteland, dat tot heden nog in in meer dan één opzicht een voor beeld voor de steden is. OS» i'ITÜMIi. Den Kaag heeft altijd wat »Haeghscb.« En een Hagenaar »voelt« zich altijd nog 'n ietsje meer dan eenig ander groot stedeling, omdat op hem een naglans af straalt van den hofluister Den Iiaag is en blijft toch maar »de« residentie. Amsterdam, o zeker't is de hoofdstad maar Den Haag erkent het met denzelfden schalkschen glimlach van nu ja je be grijpt waarmee zoo menige vrouw erkent dat de echtgenoot het hoofd is van het huisgezin. Amsterdam gaat naar de beurs en doet zaken, maar de residentie is de fijne chique jufter, die door landzaat en vreemdeling bewonderend wordt nagekeken. Van Rotterdam kan voorts geen sprake zijn. Dat is de dienstbode, die altijd sjouwt die vuile karweitjes doet, voor de mkoopen zorgt en eigenlijk nooit is opgeknapt en helder is, dat je er inee voor den dag kunt kömer. In Rotterdam gonzen de werk bijen maar Den Haag is de fiere Koningin uit de koif, die altemet op de zonnige zomerdagen aan 't Scheveningsche strand met de galante hommels ter bruidvaart gaat. En ons Haagje weet, dat ze mooi is.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1909 | | pagina 1