Woensdag 5 Mei 1909. 24sle Jaargang N°. 1447. A ntirevo lu Orgaan voor ile Xuitlliollanüsclie en Zeeuwsehe Eilanden. IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN, Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per po«t 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER SOMMELSDIJK. Telefoon Interconra. Wo. Advertentiën 10 Cent per regel eu 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar do plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. ,%He «lukken voor de Blednelie heslemd, Advertentiën eu verdere Administratie franco toe te Kenden aan den iilgeYer. Werd op onze Centrale vergadering de heer Vegtel met algemeene stem men Candidaat gesteld, thans kunnen we rneedeelen, dat hij deze Candida- tuur volgaarne heelt aanvaard. Hopen de dat onder Gods -zegen de strijd, dien we zullen aanbinden met den besten uitslag bekroond mag worden, worde ieder onzer opgewekt om alle geoorloofde en eerlijke middelen te gebruiken, die hem ten dienste staan om onzen Candidaat te doen overwin nen. Nog slechts eenige weken meer! Ergoaan 't werk met toewijding. Namens de Cent ale, J. VAN DER WAAL, Secretaris Kan Links reyeeren Kan het regeer en P We zouden vragen durvenwil het? En we willen vragen durlt het? Wie de partij-groepeering gade slaat in het Linksche Kamp, krijgt vanzelf den indruk, d.it ze niet willen en niet durven. Trouwens «ie alge meene gedachte, die in heel Nederland boven drijit, ook in Li be rale kringe, is dezelaat Hechts aan 't werk blij ven en tneke niemand weer at wat pas na zooveel teleurstelling sinds 1905 is opgebouwd. Ieder voelt heter moet weer be stendige arbeid komen er is nu al genoeg afgebroken, laat er dan toch eindelijk eens een opbouw komen. De Unie-Liberalen in hun zwenking naar. Staatspensionee.ring om kiezers te kunnen lokken, denken er precies zoo over. Want met beide banden zullen ze elke pensiot.eering steunen, die den werkman nu toch eens einde lijk voorthelpt. 't Is de uit het hart opgeborrelde gedachte, die van onrust en wrevel getuigtvan onrust en wrevel, hoe zij met de andere tegenstanders de schuld zijn, door hun treurige actie in 1903, dat de werkman nog geen halven cent pensioen in uitzicht kan worden gesteld. En daarom roepen en schreeuwen ze uit een bang gewetenwat er komt van eenige Itegeeringstatel. dat komt erwe pakken 't met twee handen aan. Maar Staatspensioneering schui ven ze hij de stembus voorop om den ounoozelen kiezer lekker te maken. Onrust en wrevel heerscht in de liberale geledereneen gevoel van onmacht heeft ze allen beklemd, en die onrust, en die wrevel, en dat hulpelooze gevoel: 't ls alles de wroe ging, dat ze in 1905 zooveel hebben vernietigd en vernield. Daarom is bet. begrijpelijk, dat ze huiverig zijn, al zullen ze ook bij de stembus den strijd aanbinden, om Regeeringspartij te worden. Ze durven liet niet aan. En ze willen liever toezien als groote inindeiheid dan regeeivn als kleine meerderheid. Zoo staan de zaken bij onze tegen standers. Als ze overwinnen, is dat tegen hun zin en ten ongunste hunner re putatir. Want clan zal weer blijken, dat ze niet kunnen regeeren Wie hier Rechts helpt, helpt dubbel. Hij verlost de Liberalen van een ondragelijke nachtmerrie, die ben bezwaart om de teugels in handen te nemen Hij versterkt de Rechtsche Coalitie, die met een kleine meerderheid weinig of niets tot stand kan brengén. Tuin» en (Landnotiw. HOEVEEL VERSCHILT HET VETGEHAL TE VAN DE MELK EENER ZELFDE KOE HET EENE JAAR BIJ HET ANDERE? Ziedaar een vraag, welke onlangs werd ge daan in 't sFriesch Weekb!ad.« De vrager, dacht wellicht en velen met hem dat een koe met hoog gehalte, niet altijd even hoog was, dat ze, dit jaar een hoog gehalte hebbend, een volgende periode wel minder vette melk kan leveren. Ziehier nu een paar antwoorden op bedoelde vraag. Als antwoord op deze vraag heb ik voor handen de resultaten van 307 koeien. Lactatie periode 1907/8 en 1908/9. niet grooter dan 0.05 125 of 40.7 vanaf 0.05 tot en meto.i 81 26.4 j> u s O.l t j 0.15 44 14.3 I 0.15 0.2 28 9.1 I grooter dan 0.2 29 9.4 gelijk vetgehalte bij 14 koeien, verschil van 0.01 21 0.02 v 19 V v 0.03 23 s 0.0 4 s> 2l 0.05 27 Hartwerd. (was get.) n. t. de boer. Controleur. Mijnheer de Redacteur! Naar aanleiding van bovengenoemd artikeltje in het nummer van j.l. Zaterdag verzoek ik U beleefd het volgende te willen plaatsen in het e.v. Friesch Weekblad. Van 450 koeien, toebehoorende aan 23 vee houders, heb ik de opbrengst van twee achter, een volgende jaren nagegaan en vergeleken. Ik kreeg daarbij de volgende uitkomsten: Bij 17 koeien of 3was het vetgeh. gelijk. 146 '43 73 46 12 5 8 3*'/„ 3'7. i67, 'o 7, '7. '7. sr I 0.01 tot 0.04 o o5 o.[O o.l 5 0.00 0.25 0.30 0.09 0.14 v 0.19 f> 0.24 0.29 o.3ö Hooger verschil dan 0.357,, kwam niet voor bij koeien, die normaal hadden afgekalfd en waarvan de lactatie periode volledig was. Het onderzoek van de koeien heeft plaats overeenkomstig de eischen van het Fr. Rund vee Stamboek. Met dank voor de plaatsing. Hoogachtend, (was get.) W. POSTMA, Controleur, Wirdum. De lezers zijn 't stellig met ons eens, dat hieruit duidelijk blijkt, hoe 't vetgehalte een individuëele eigenschap van 't dier is. »Hoog« blijft «hoogt en slaag» blijft »iaag«. W raas? baalt. Vragen en Antwoorden worden koetelooe geplaatst. Antwoorden of niededeelingen z(jn niet hetzelfde nummer gemerkt als de vragen waarop ze betrekking hebben. Vragen. 294. Weet u ook of 't boekje over bemes ting van Kapelaan Roes (voor kleigrond) al verschenen is 295. Zijn uilen nuttige vogels Antwoorden en mededeelingen. 292. Verdund zoutzuur? Dat is zoutzuur met wat water er door. U koopt zoutzuur bij drogist of apotheker en doet er zelf water door, zooveel u blieltb.v. u koopt één flesch, giet de helft er van in een tweede en vult de beide, nu half volle, met water aan. U heel't dan zoutzuur van 507 293. Bloemluizen 't Die kennen we niet. De vrager bedoelt zeker bloedluizen. l)at zijn lastige rakkers, die nog al eens op appelboomen en ook andere vruchtboomen leven. Ze ver bergen zich onder een soort wit, wollig pluis, dat wel schimmel gelijkt. Strijkt men dit weg, dan ziet men de luisjes. Drukt men ze dood, zoo komt een op bloed gelijkend vocht voor den dag. ftliiwutmlaitil. De Blijde gebeurtenis. NEDERLANDEN. 's-G r a v e n h a g e, den 4den Mei 1909. Omtrent den gezondheidstoestand van H. M, de Koningin en van H. K. H. de Prinses Juliana is door de geneesheeren uitgegeven het navolgende bulletin De toestand van H. M, de Koningin en van de Pnnses laat niets te wenschen over. Piof. Dr. B, J. KOUWER, Dr. ROESSINGH, PRINSES JULIANA. De namen der Prinses zijn JULIANA, Louise, Emma, Marie, Wil- helmina, Prinses van Oranje-Nassau, Her- ogin van Mecklenburg. H. K H., JULIANA, Louise, Emma, Marie, Wilheltmna, Prinses van Orauje- Nassau, Hertogin van Mecklenburg, enz., enz,, is heden in de Registers vaD den Burgelijken Stand ingeschreven. Uit deze namen blijkt, dat de jeugdige Prinses is genoemd naar Hare beide groot moeders, Hare Majesteit de Koningin- Moeder en Hare Koninklijke Hoogheid de Groot-Hertogin Marie van Mecklenburg eu naar hare Moeder. Het is de bedoeling van het Koninklijk Oudepaar geweest om door daaraan den naam Louise toe te voegen, de nagedach tenis te eeren van Louise de Cohgny, de de echtgenoole van Willem den Zwijger, terwijl de Prinses den roepsnaam JULIANA zal dragen ter eere der nagedachtenis van de zoo hoogstaande en uitnemende Moeder der stamvaders van de beide takken vau het Huis van Orauje-Nassau, Gravin Juliana van Nassau, geboren Gravin van Stolberg. Feestelijke opening der Stoomtram wegen op oeree en Overllakkee. Vooraf eenige bijzonderheden betreffende het tramwegnct op de Zuid-Hollaudsche en Zeeuw- sehe eilanden, die we ontleeneu aan een door de Kott. Tramwegmaatsoh. b(j Brusse uitgegeven buekske. breedvoerig slaan deze zaken in de van de betrokken Departementen uitgegane slakken, op dat net betrekking hebbend. In de Tweede Kanier heeft er gedacliienwisseling over plaat» gehad, ntaar dat alles zou zoo'u groote plaats ruimte vullen, dat we, nu slechts letttndopwut men ziet en niet op hetgeen wat voorbij is, 't kort en zaakrijk verslag uit dat boekske opnemen. Aanvankelijk was alleen sprake van den aan leg van een stoomtramweg van Rotterdam naar Zuid-Beijerland met een zijtak van Kroosvrijk naar Oud-Beijerland. Bij de Wet van 20 Maart '96 werd ten behoeve van dien aanleg een rente loos voorschot verleend tot een maximum van ruim 2661)09 gulden. De Staten van Zuid-Holland hadden een half jaar te voren reeds een voor schot verleend ad 234000 ruim. Gemeenten en polder» Bteunden met subsidies ad 1325 gulden per jaar. Tijdens de voorbereiding van den aanleg kwam er contact tusschen de R. T. M. en 't Comité, dat een tramverbinding Schouwen-Duiveland tuet den vasten wal beoogde met dit gevolg, dat de R. T. M. in beginsel besloot tot den aanleg van een Tramweg van Brouwershaven Daar Steen bergen en van een zijtak van Numansdorp naar een aan 'tHollandsch Diep temaken haven, als mede tot de exploitatie van stoomboot-veer diensten tusschen Nuinanadorp-Zijpe en Zijpe- Amia Jacobapolder. Gemeenten en polders aldaar verbonden zich gedurende de eerste 20 jaar een subsidie te verleenen van 3675 gulden, terwijl de Staten van Z.eland 250000guldeD uittrokken, en 'tRijk 3000U0 gulden als renteloos voorschot beschikbaar stelde. Tijdens deze besprekingen over de verbinding Schouwen-Duiveland met de Hoekscha Waard werd van de zijde van 't Dep. van Waterstaat te kennen gegeven, dat men het op prijs stelde, zoo tegelijkertijd voorzien werd in een betere verbinding met Goeree en Overflskkee. Vanzelf dat een cu ander langen tijd van onderzoek en beraadslaging vorderde, maar het plan kwam ten slotte tot stand en verloste ons eiland uit zijn isolement, tegelijkertijd Voorne-Putten-en IJsel- iuoude, terwijl de aansluiting van de Hoekscha Waard door een tweetal zijtakkeu werd voltooid. Bij de Wet van 23 Mei '99 werd eeo renteloos voorschot verleend van ten hoogste l'/t millioen ten behoeve van den aanleg van stoomtramwegen. 1. Van Middelharnis Ouddorp en MiddelUaruis- Volkerak. 2. Van Hellevoetsluis naar Rotterdam met zijtak van Spijkenisse-Brielle-Oostvoorne. 3. Van Oud-Beijerland-Goudswaard. 4. Van Ötrijen-Blaakscbendijk en Middeldijk- Veer Zwijndrecht-Dordt. Ook werd besloten tot den aanleg voor rekening van den Staat van: 1. Havenwerken te Middelharnis en Helle voetsluis. 2. Keu overbrugging der Oude Maas bij Spij ten isse. 3. Ken idem van het kanaal van Voorne. 4. Keu aanlegplaats aan 't Volkerak. Den 4 Dec. 1900 verleenden de Staten van Zuid-Holland een renteloos voorschot ten bedrage van Va iu de kosten van aanleg, vcorloopig vast gesteld op 7a vau ruim 4 millioen. Het Rijk verhoogde zijn voorschot van 1 'I, millioen met 230000 gulden. Ook zou teStellendam voor Rijks rekening e»n aanlegplaats gemaakt worden bo vendien zou 'tRijk 160000 voorschot geven tot dekking der meerdere kosten wegens het geven van zoodanige meerdere breedte aan den onder bouw der lijnen op Goeiee eu Ovtrfiakkee en Voorne-Putten, dat ze ten allen tijde voor normaal spoor kunnen worden ingericht. Vermelden we nu nog, dat ook van 't Ministerie van Waterstaat is uitgegaan naar de Kamer een Wetsontwerp met teekening om op Schouwen- Duiveland de tramlijn door te trekken van Brou wershaven naar Burg; dat dit ontwerp echter nog door geen Voorloopig Verslag gevolgd is, maar zeer zeker te bekwamer Ifjd de goedkeuring zal wegdragen der fctaten Gene:aal. Over de onteigeningen zwijgen we; ze liggen nog ver8ch bij de belanghebbenden in't geheugen en we hebben steeds gehoord, dat de R. T. M. zeer joviaal en correct in dezen is opgetreden. Om eenig denkbeeld te geven, wat enorme kosten aan zulken aanleg verbonden is, nemen we ten slotte nog eenige cijfers over. De aanlegkosteu plus het rollend materieel bsdroegen voor de lijn Rotterdam-Zuid-Beijerland f 1,120,000, r Brouwershaven-Steenbergen t 1,053,000, de verbindingsbaati te Numansdorp f 249,000. De overige tramwegen op de eilanden zullen vermoedelijk bedragen 67, millioen. De veerdiensten enz. vorderden een uitgaaf van 450,000 gulden. En wanneer werden de lijnen geopend? De lijn Rotterdam-Zuid-Beijerlund l Mei 1838. Brouwershayen-Jteeiibergeii 30 Apr. 1900 De verbindiDgsbaan te Numansd. 15Oct.l90u. De lijn Oud-Beijerl. -Goudswaard 1 Mei 1903. Rlaakscbedijk-Strijen 15 Juli 1904. Middeldijk-Zwijndrecht 1 Oct. 1904. Roiterdam-Spijkenisse I Oct. 1904. Spjjkenisse-Hellevaetsluis I Nov. 1905. Sp(jkenis9e-Oostvoorne 1 Sept. 1906. en de lijn Middelharnis Ooltgensplaat i Middel harnis-Oud Jorp 1 Mei 1909. Middelharnis-Hsven f En nu de feestdag. Met z'u somberen morgen. Regenvlagen uit donkere wolkbonken. Toch, de vogel9 kweelden vroolijk; dat was een tnöoi verschijnsel. Tot de zon doorbrak en wat blij licht goot op de morsige wegen eu ontevreden gezichten der werklieden. Naar 't emplapement te Middelharnis om half elf om op te wachten de uitgeDOodigden uit Ooltgensplaat, Onddorp en tusschenliggende ge meenten. Daar wapperden de vlaggen en was gezellige bezigheid van zoo velen, die de laatste hand legden aan de door den feestdag opgelegde werkzaamheden. De locomoiief, netjes aangekleed om op dezen dag toch vooral niet te „zwart" te zien, al zou ze ook Inwendig zuchten, dat zij er maar weer uit moest, dat haar nu juist geen rust geschonken werd. Voor de remise keurige versiering, eene entree die al eenigszlns deed vermoeden, hoe piek fijn de firma Allan zou dr*peeren en stofleeren, waar het een feestzaal in haar interieur zou betreffen. Daar komen beide trams én van Ouddorp én van De Plaat gelijktijdig binnen de wachtende gasten op 't perron Btappen in met „Sernpre Crescendo" en voort gaat het naar de buitenhaven onder de vroolyke tonen van het bekende corps, Het stoomschip „Van der Sleiden" wa» in aan tocht de feestgenooten en persmannen uit Holland naderden en ieder haastte zich van ons om zich te groepeeren aan 't begiu van de brug, waar de Directie enz. werd opgewacht en zou toegesproken worden door den Burgemeester van Middelharnis. De gasten naderden en de Burge meester spr»k: Heeren Directie der R. T. M.het is mij ook namens de Burgemeesters van dit eiland een voorrecht u welkom te mogen lieeten op deze plaats. Een voorrecht dit ook te mogen doen namens de burgerij, wier vertegenwoordiger ik de eer heb te zijn. Te hooger is onze blijdschap, waar deze dag samenvalt met de blijde gebeur tenis, die onze gedachten heenvoert Daar de residentie, naar de Koninklijke jeugdige Moeder en de geboren Prinses, naar de Vorstelijke familie aldaar (Bravo's I) Al vertoeven onze gedachten van u en van ons in 't Vorstelijk '9 Gravetthage, toch verheugen we ons in dezen feestdag der R. T. M; een dag lang verbeid; dertien jaar ge leden reeds ging er sprake van, dat er pogingen zouden in 't werk gesteld worden om ons eiiaod uit zyn isolement op te heffen en nu is 't oogenblik aanstaande, dat de lijn zoolang verbeid, zal worden geopend. Wat 't verleden opleverde, weten wewat de toekomst baren zal, weten we niet; maar u brengende ons aller oprechte hulde voor uw initiatief, voor uw volhardingsvermogen om deze lijn bij de andere tot stand te brengen, hopen en verwachten we, dat ze versterken mag den groei en bloei van ens eilund, dat dit wel zijn samenvallen zal met de welvaart der tram lijn is ongetwijfeld zeker. Hoofden van Depar- tcmenteu en de Prov. btaten hebbeu met de polderbesturen getoond hart te hebben voor de belangen van ons eiland; een wenscb gekoesterd om ons eiland nieuw leven in te gieten. Moge al die verlangens Mijne Heeren vervuld worden en welvaart en voorspoed spruiten uit de actie zoovele jaren door u aan den dag gelegd (Bravo's). Daarna antwoordde rar. Knottenbelt, voorzitter der R. T. M. Mijnheer de Burgemeester! Heb dank voor de hartelijke woorden zooeyen door u gesproken. Ja 'tis waar, onze gedachten zijn bij de Konink lijke Moeder en onder den indruk van die voor ons allen zoo heuglijke gebeurtenis kan 'tniet anders of de opening der Tram zal in de annalen ODzer Maatschappij een eenig zeldzame bladzijde vullen, waar ze samenvalt met de geboorte van een Prinses. (Bravo's), We hopen, dat uwe wen schen vervuld zullen worden en deze lijn bevor derlijk mag wezen aan den groei, bloei en welvaart van dit eiland. Voorzeker zijn er nogmeuschen, die meenen en meenden, dat wie den moed greep dit eiland te bezoeken een Columbns- aohtige poging waagde om een der onherberg zaamste oorden van Nederland te gaan zien. Hoe zulk een zich echter vergissen zou, Diet kennende de historie van dit eiland. Was het niet dat in 1490 Goeree toonde te bezitten vrouwen als Kenau Hasselaar; heeft Sommelsdijk niet zijn herinne ringen aan het geslacht Van Aersenwordt te Oude Tonge niet bewaard 't Misgewaad van Adriaan Florisz. eerst pastoor te Goedereede, later op den Pauselijken stoel gezeten. Heeft Middelharnis niet zijn fraai gerestaureerd raad huis, door een bekwaam bouwmeester ter hand genomen en is zij niet de geboorteplaats van een anderen Bouwmeester, die genoeg bekendis, als ik hem bij zijn voornaam noem Louis. Neen, Flakkee mag genoemd worden onder de Zuid- Hollandsche cu Zeeuwsche eilanden en 't zal ons een vreugd zijn als door onze lijn de welvaart van dit nu nog tamelijk geisoleerde eiland zeer moge verhoogen. (Bravo's.) De trams vulden zich en voorwaarts, terug naar 't station, waar ge3chaard,stouden een gezel schap jongens en meisjes der O. X,. Schooi met hun onderwijzeressen) om daar 't volgende versje te zingen DE TREAI. Wijze „De Zilvervloot". Als je nu te Ouddorp of Ooltgensplaat Je familie eens wilt bezoeken, Of kijken, hoe het met je vrienden gaat: De trem rijdt naar alle hoeken 1 Refrein: Hoezee, hoezee, de tram rijdt op Flakkee! Kijk, kijk, daar komt ze aan Ze blijft hier even staan I Stap in, stap in en rij maur mee! (bis.) Heb je soms een oome, die woont te Goereê, Ut een tante aan de Zuidzijde, Je stapt in de trem en je rijdt maar mee En maakt je familie blijde I (enz.) Ben je misschien koopmau of groothandelaar En doe je op 't eiland 2aken, Je komt hier maar heeu, want de stoomtrein [staat kiaar Om het reizen gemakkelijk te maken, (enz.) Moet je met konijnen of koeien naar de stad' Uf in Rotterdam gaan feesten, De stoomtrein vervoertvoor een stuiver of wat De menschen en de beesten, (enz.) Heel leuk die versjes en ze zongen ze vroolijk. Nog een korte toespraak van mr. Knottenbelt tot onderwijzers en leerlingennog een hoerah en weer ingestapt naar Ooltgensplaat. Veel bij zonders leverde deze rit niet opmenschen eu nog eens menscher, lachend, belangstellend en prettig gestemd. Nieuwe Tonge had iets allerleukst. Op een paal was een kwarto velletje papier gespijkerd, met potlood beschreven en dit opschrift: HULDE AAN DE TRAM s. v. p Dat „s. v. p." was eenig. Vermoedelijk was 't aan 't adres der gasten en die hebben beslist die wenseb tot op 't laatste oogenblik van ge zellig samenzijn ter harte genomen. Oude Tonge voorbij naar Ooltgensplaat, waar onder een hevige stortbui de heer Wolters, voor zitter van „Algemeen Belang" ook namens „Schuttevaer" en -Boerenbelang" de hulde ver tolkte, die deze colleges aan deR.T. M. brengen wilde. Natuurlijk was het weerde bekende groet en bloeihet isolement en de verlosoing ervan vreugd en blijheid en een hoop op een prachtige toekomst. Jammer dat 't zoo regendeen de meesten gingen dan ook niet naar 'tsteiger kijken, maar bleven in den waggon zitten. Zeer aardig was de Poort met haar Welkom, daar had Ooltgens plaat eer vanl Precies op den bestemden tijd reden we weer af naar Ouddorp. Heel aardig liggen de dorpen zoo uit de tram gezieD. Dirfcsland voorbij met zjjn drukke be langstelling; voorbij Melissant, waar 't Muziek gezelschap aan den weg geschaard stond en speelde; Stellendam met zijn schoolkinderen; Goeree met zijn prachtig versierden dom door zeldzame vlag- gentooi in vollen feestdos naar Ouddorp, waar dhr. P. Voogd de feestrede uitsprak waarna 't Muziekgezelschap 't Wilhelmus speelde, 't Most gezegdOuddorp had er werk van gemaakt mooie eerepoorteu van Welkom eo Hulde sierden 't dorp, dat door de gasten eeDS opgenomeu en waarbij niet nagelaten werd 't mooie Gemeente huis te bekijken, waarbeen de goedwillige bur gervader, dhr. van Vessem ons heenleidde. Doch alles heeft zijn tijd. En na vriendelijke groeten en plichtplegingen aan 't Ogddorpsche publiek, dat met allerlei attentie de Oranjestrikjes bevorderde (want ze wisten 't nog niet, dat er een Prinses was geboren en de klok bad om 2 uur dan ook nog niet geluid, volgens beweren) keerden we naar Middelharnis terug, Naar de schitterende eetzaal. Schitterend zeggen we, en dat is voor de firma Allan geen overdreven be- tuigenis. Ze was om met Van der Hoogen te spreken uit de Camera Obscura; ze was char mant, allercharmanst. Hulde nan die firrt'a 1 Zullen we nu 't rojjaJediner bespreken Vraag al9 ge wat weten wilt, het den Boekhouder der Tram en zwijg dan verder maar. Maar ook een pluim op den hoed der Gasdireetie, wier gasin- stellatie uitmuntend en keurig was. In een woord: heel do feestzaal; de bekleeding der wandende fafeldekking; de bloeinengaard en de verlichting; 't was prachtig en hier past ook een Hulde aan de heeren die daartoe 't hunne bijdroegen. De toasten Of we ze zullen vermelden Neen, want ieder begrijpt, dat ze inhielden een lofrede op de overwinningen, die de R. T. M. en al haar personeel van den boogsi-n chet lot den lage,-en in rang, behaald hadden op demoeilijk- ^±JL M.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1909 | | pagina 1