Woensdag 5 Mei 1909.
24sle Jaargang N°. 1447.
A ntirevo lu
Orgaan
voor ile Xuitlliollanüsclie en Zeeuwsehe Eilanden.
IN HOC SIGNO VINCES
T. BOEKHOVEN,
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per po«t 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER
SOMMELSDIJK.
Telefoon Interconra. Wo.
Advertentiën 10 Cent per regel eu 3/2 maal.
Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar do plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
,%He «lukken voor de Blednelie heslemd, Advertentiën eu verdere Administratie franco toe te Kenden aan den iilgeYer.
Werd op onze Centrale vergadering
de heer Vegtel met algemeene stem
men Candidaat gesteld, thans kunnen
we rneedeelen, dat hij deze Candida-
tuur volgaarne heelt aanvaard. Hopen
de dat onder Gods -zegen de strijd,
dien we zullen aanbinden met den
besten uitslag bekroond mag worden,
worde ieder onzer opgewekt om alle
geoorloofde en eerlijke middelen te
gebruiken, die hem ten dienste staan
om onzen Candidaat te doen overwin
nen. Nog slechts eenige weken meer!
Ergoaan 't werk met toewijding.
Namens de Cent ale,
J. VAN DER WAAL,
Secretaris
Kan Links reyeeren
Kan het regeer en P
We zouden vragen durvenwil
het? En we willen vragen durlt het?
Wie de partij-groepeering gade
slaat in het Linksche Kamp, krijgt
vanzelf den indruk, d.it ze niet willen
en niet durven. Trouwens «ie alge
meene gedachte, die in heel Nederland
boven drijit, ook in Li be rale kringe,
is dezelaat Hechts aan 't werk blij
ven en tneke niemand weer at wat
pas na zooveel teleurstelling sinds
1905 is opgebouwd.
Ieder voelt heter moet weer be
stendige arbeid komen er is nu al
genoeg afgebroken, laat er dan toch
eindelijk eens een opbouw komen.
De Unie-Liberalen in hun zwenking
naar. Staatspensionee.ring om kiezers
te kunnen lokken, denken er precies
zoo over. Want met beide banden
zullen ze elke pensiot.eering steunen,
die den werkman nu toch eens einde
lijk voorthelpt.
't Is de uit het hart opgeborrelde
gedachte, die van onrust en wrevel
getuigtvan onrust en wrevel, hoe
zij met de andere tegenstanders de
schuld zijn, door hun treurige actie
in 1903, dat de werkman nog geen
halven cent pensioen in uitzicht kan
worden gesteld.
En daarom roepen en schreeuwen
ze uit een bang gewetenwat er
komt van eenige Itegeeringstatel. dat
komt erwe pakken 't met twee handen
aan. Maar Staatspensioneering schui
ven ze hij de stembus voorop om den
ounoozelen kiezer lekker te maken.
Onrust en wrevel heerscht in de
liberale geledereneen gevoel van
onmacht heeft ze allen beklemd, en
die onrust, en die wrevel, en dat
hulpelooze gevoel: 't ls alles de wroe
ging, dat ze in 1905 zooveel hebben
vernietigd en vernield. Daarom is bet.
begrijpelijk, dat ze huiverig zijn, al
zullen ze ook bij de stembus den
strijd aanbinden, om Regeeringspartij
te worden. Ze durven liet niet aan.
En ze willen liever toezien als groote
inindeiheid dan regeeivn als kleine
meerderheid.
Zoo staan de zaken bij onze tegen
standers.
Als ze overwinnen, is dat tegen
hun zin en ten ongunste hunner re
putatir. Want clan zal weer blijken,
dat ze niet kunnen regeeren Wie
hier Rechts helpt, helpt dubbel.
Hij verlost de Liberalen van een
ondragelijke nachtmerrie, die ben
bezwaart om de teugels in handen te
nemen
Hij versterkt de Rechtsche Coalitie,
die met een kleine meerderheid weinig
of niets tot stand kan brengén.
Tuin» en (Landnotiw.
HOEVEEL VERSCHILT HET VETGEHAL
TE VAN DE MELK EENER ZELFDE KOE
HET EENE JAAR BIJ HET ANDERE?
Ziedaar een vraag, welke onlangs werd ge
daan in 't sFriesch Weekb!ad.« De vrager,
dacht wellicht en velen met hem dat
een koe met hoog gehalte, niet altijd even
hoog was, dat ze, dit jaar een hoog gehalte
hebbend, een volgende periode wel minder
vette melk kan leveren.
Ziehier nu een paar antwoorden op bedoelde
vraag.
Als antwoord op deze vraag heb ik voor
handen de resultaten van 307 koeien. Lactatie
periode 1907/8 en 1908/9.
niet grooter dan 0.05 125 of 40.7
vanaf 0.05 tot en meto.i 81 26.4 j>
u s O.l t j 0.15 44 14.3
I 0.15 0.2 28 9.1
I grooter dan 0.2 29 9.4
gelijk vetgehalte bij 14 koeien,
verschil van 0.01 21
0.02 v 19 V
v 0.03 23
s 0.0 4 s> 2l
0.05 27
Hartwerd. (was get.) n. t. de boer.
Controleur.
Mijnheer de Redacteur!
Naar aanleiding van bovengenoemd artikeltje
in het nummer van j.l. Zaterdag verzoek ik U
beleefd het volgende te willen plaatsen in het
e.v. Friesch Weekblad.
Van 450 koeien, toebehoorende aan 23 vee
houders, heb ik de opbrengst van twee achter,
een volgende jaren nagegaan en vergeleken.
Ik kreeg daarbij de volgende uitkomsten:
Bij 17 koeien of 3was het vetgeh. gelijk.
146
'43
73
46
12
5
8
3*'/„
3'7.
i67,
'o 7,
'7.
'7.
sr
I
0.01 tot 0.04
o o5
o.[O
o.l 5
0.00
0.25
0.30
0.09
0.14
v 0.19
f> 0.24
0.29
o.3ö
Hooger verschil dan 0.357,, kwam niet voor
bij koeien, die normaal hadden afgekalfd en
waarvan de lactatie periode volledig was.
Het onderzoek van de koeien heeft plaats
overeenkomstig de eischen van het Fr. Rund
vee Stamboek.
Met dank voor de plaatsing.
Hoogachtend,
(was get.) W. POSTMA,
Controleur, Wirdum.
De lezers zijn 't stellig met ons eens, dat
hieruit duidelijk blijkt, hoe 't vetgehalte een
individuëele eigenschap van 't dier is. »Hoog«
blijft «hoogt en slaag» blijft »iaag«.
W raas? baalt.
Vragen en Antwoorden worden koetelooe geplaatst.
Antwoorden of niededeelingen
z(jn niet hetzelfde nummer gemerkt als de vragen
waarop ze betrekking hebben.
Vragen.
294. Weet u ook of 't boekje over bemes
ting van Kapelaan Roes (voor kleigrond) al
verschenen is
295. Zijn uilen nuttige vogels
Antwoorden en mededeelingen.
292. Verdund zoutzuur? Dat is zoutzuur
met wat water er door. U koopt zoutzuur bij
drogist of apotheker en doet er zelf water door,
zooveel u blieltb.v. u koopt één flesch, giet
de helft er van in een tweede en vult de
beide, nu half volle, met water aan. U heel't
dan zoutzuur van 507
293. Bloemluizen 't Die kennen we niet.
De vrager bedoelt zeker bloedluizen. l)at zijn
lastige rakkers, die nog al eens op appelboomen
en ook andere vruchtboomen leven. Ze ver
bergen zich onder een soort wit, wollig pluis,
dat wel schimmel gelijkt. Strijkt men dit weg,
dan ziet men de luisjes. Drukt men ze dood,
zoo komt een op bloed gelijkend vocht voor
den dag.
ftliiwutmlaitil.
De Blijde gebeurtenis.
NEDERLANDEN.
's-G r a v e n h a g e, den 4den Mei 1909.
Omtrent den gezondheidstoestand van H.
M, de Koningin en van H. K. H. de Prinses
Juliana is door de geneesheeren uitgegeven
het navolgende bulletin
De toestand van H. M, de Koningin en
van de Pnnses laat niets te wenschen over.
Piof. Dr. B, J. KOUWER,
Dr. ROESSINGH,
PRINSES JULIANA.
De namen der Prinses zijn
JULIANA, Louise, Emma, Marie, Wil-
helmina, Prinses van Oranje-Nassau, Her-
ogin van Mecklenburg.
H. K H., JULIANA, Louise, Emma,
Marie, Wilheltmna, Prinses van Orauje-
Nassau, Hertogin van Mecklenburg, enz.,
enz,, is heden in de Registers vaD den
Burgelijken Stand ingeschreven.
Uit deze namen blijkt, dat de jeugdige
Prinses is genoemd naar Hare beide groot
moeders, Hare Majesteit de Koningin-
Moeder en Hare Koninklijke Hoogheid de
Groot-Hertogin Marie van Mecklenburg eu
naar hare Moeder.
Het is de bedoeling van het Koninklijk
Oudepaar geweest om door daaraan den
naam Louise toe te voegen, de nagedach
tenis te eeren van Louise de Cohgny, de
de echtgenoole van Willem den Zwijger,
terwijl de Prinses den roepsnaam JULIANA
zal dragen ter eere der nagedachtenis van
de zoo hoogstaande en uitnemende Moeder
der stamvaders van de beide takken vau
het Huis van Orauje-Nassau, Gravin Juliana
van Nassau, geboren Gravin van Stolberg.
Feestelijke opening der Stoomtram
wegen op oeree en Overllakkee.
Vooraf eenige bijzonderheden betreffende het
tramwegnct op de Zuid-Hollaudsche en Zeeuw-
sehe eilanden, die we ontleeneu aan een door de
Kott. Tramwegmaatsoh. b(j Brusse uitgegeven
buekske. breedvoerig slaan deze zaken in de van
de betrokken Departementen uitgegane slakken,
op dat net betrekking hebbend. In de Tweede
Kanier heeft er gedacliienwisseling over plaat»
gehad, ntaar dat alles zou zoo'u groote plaats
ruimte vullen, dat we, nu slechts letttndopwut
men ziet en niet op hetgeen wat voorbij is, 't
kort en zaakrijk verslag uit dat boekske opnemen.
Aanvankelijk was alleen sprake van den aan
leg van een stoomtramweg van Rotterdam naar
Zuid-Beijerland met een zijtak van Kroosvrijk
naar Oud-Beijerland. Bij de Wet van 20 Maart
'96 werd ten behoeve van dien aanleg een rente
loos voorschot verleend tot een maximum van
ruim 2661)09 gulden. De Staten van Zuid-Holland
hadden een half jaar te voren reeds een voor
schot verleend ad 234000 ruim. Gemeenten en
polder» Bteunden met subsidies ad 1325 gulden
per jaar.
Tijdens de voorbereiding van den aanleg kwam
er contact tusschen de R. T. M. en 't Comité,
dat een tramverbinding Schouwen-Duiveland tuet
den vasten wal beoogde met dit gevolg, dat de
R. T. M. in beginsel besloot tot den aanleg van
een Tramweg van Brouwershaven Daar Steen
bergen en van een zijtak van Numansdorp naar
een aan 'tHollandsch Diep temaken haven, als
mede tot de exploitatie van stoomboot-veer
diensten tusschen Nuinanadorp-Zijpe en Zijpe-
Amia Jacobapolder. Gemeenten en polders aldaar
verbonden zich gedurende de eerste 20 jaar een
subsidie te verleenen van 3675 gulden, terwijl
de Staten van Z.eland 250000guldeD uittrokken,
en 'tRijk 3000U0 gulden als renteloos voorschot
beschikbaar stelde.
Tijdens deze besprekingen over de verbinding
Schouwen-Duiveland met de Hoekscha Waard
werd van de zijde van 't Dep. van Waterstaat
te kennen gegeven, dat men het op prijs stelde,
zoo tegelijkertijd voorzien werd in een betere
verbinding met Goeree en Overflskkee. Vanzelf
dat een cu ander langen tijd van onderzoek en
beraadslaging vorderde, maar het plan kwam ten
slotte tot stand en verloste ons eiland uit zijn
isolement, tegelijkertijd Voorne-Putten-en IJsel-
iuoude, terwijl de aansluiting van de Hoekscha
Waard door een tweetal zijtakkeu werd voltooid.
Bij de Wet van 23 Mei '99 werd eeo renteloos
voorschot verleend van ten hoogste l'/t millioen
ten behoeve van den aanleg van stoomtramwegen.
1. Van Middelharnis Ouddorp en MiddelUaruis-
Volkerak.
2. Van Hellevoetsluis naar Rotterdam met
zijtak van Spijkenisse-Brielle-Oostvoorne.
3. Van Oud-Beijerland-Goudswaard.
4. Van Ötrijen-Blaakscbendijk en Middeldijk-
Veer Zwijndrecht-Dordt.
Ook werd besloten tot den aanleg voor rekening
van den Staat van:
1. Havenwerken te Middelharnis en Helle
voetsluis.
2. Keu overbrugging der Oude Maas bij Spij
ten isse.
3. Ken idem van het kanaal van Voorne.
4. Keu aanlegplaats aan 't Volkerak.
Den 4 Dec. 1900 verleenden de Staten van
Zuid-Holland een renteloos voorschot ten bedrage
van Va iu de kosten van aanleg, vcorloopig vast
gesteld op 7a vau ruim 4 millioen. Het Rijk
verhoogde zijn voorschot van 1 'I, millioen met
230000 gulden. Ook zou teStellendam voor Rijks
rekening e»n aanlegplaats gemaakt worden bo
vendien zou 'tRijk 160000 voorschot geven tot
dekking der meerdere kosten wegens het geven
van zoodanige meerdere breedte aan den onder
bouw der lijnen op Goeiee eu Ovtrfiakkee en
Voorne-Putten, dat ze ten allen tijde voor normaal
spoor kunnen worden ingericht.
Vermelden we nu nog, dat ook van 't Ministerie
van Waterstaat is uitgegaan naar de Kamer een
Wetsontwerp met teekening om op Schouwen-
Duiveland de tramlijn door te trekken van Brou
wershaven naar Burg; dat dit ontwerp echter
nog door geen Voorloopig Verslag gevolgd is,
maar zeer zeker te bekwamer Ifjd de goedkeuring
zal wegdragen der fctaten Gene:aal.
Over de onteigeningen zwijgen we; ze liggen
nog ver8ch bij de belanghebbenden in't geheugen
en we hebben steeds gehoord, dat de R. T. M.
zeer joviaal en correct in dezen is opgetreden.
Om eenig denkbeeld te geven, wat enorme
kosten aan zulken aanleg verbonden is, nemen
we ten slotte nog eenige cijfers over.
De aanlegkosteu plus het rollend materieel
bsdroegen voor
de lijn Rotterdam-Zuid-Beijerland f 1,120,000,
r Brouwershaven-Steenbergen t 1,053,000,
de verbindingsbaati te Numansdorp f 249,000.
De overige tramwegen op de eilanden zullen
vermoedelijk bedragen 67, millioen.
De veerdiensten enz. vorderden een uitgaaf
van 450,000 gulden.
En wanneer werden de lijnen geopend?
De lijn Rotterdam-Zuid-Beijerlund l Mei 1838.
Brouwershayen-Jteeiibergeii 30 Apr. 1900
De verbindiDgsbaan te Numansd. 15Oct.l90u.
De lijn Oud-Beijerl. -Goudswaard 1 Mei 1903.
Rlaakscbedijk-Strijen 15 Juli 1904.
Middeldijk-Zwijndrecht 1 Oct. 1904.
Roiterdam-Spijkenisse I Oct. 1904.
Spjjkenisse-Hellevaetsluis I Nov. 1905.
Sp(jkenis9e-Oostvoorne 1 Sept. 1906.
en de lijn
Middelharnis Ooltgensplaat i
Middel harnis-Oud Jorp 1 Mei 1909.
Middelharnis-Hsven
f
En nu de feestdag. Met z'u somberen morgen.
Regenvlagen uit donkere wolkbonken. Toch, de
vogel9 kweelden vroolijk; dat was een tnöoi
verschijnsel. Tot de zon doorbrak en wat blij
licht goot op de morsige wegen eu ontevreden
gezichten der werklieden.
Naar 't emplapement te Middelharnis om half
elf om op te wachten de uitgeDOodigden uit
Ooltgensplaat, Onddorp en tusschenliggende ge
meenten. Daar wapperden de vlaggen en was
gezellige bezigheid van zoo velen, die de laatste
hand legden aan de door den feestdag opgelegde
werkzaamheden. De locomoiief, netjes aangekleed
om op dezen dag toch vooral niet te „zwart" te
zien, al zou ze ook Inwendig zuchten, dat zij er
maar weer uit moest, dat haar nu juist geen
rust geschonken werd. Voor de remise keurige
versiering, eene entree die al eenigszlns deed
vermoeden, hoe piek fijn de firma Allan zou
dr*peeren en stofleeren, waar het een feestzaal
in haar interieur zou betreffen.
Daar komen beide trams én van Ouddorp én
van De Plaat gelijktijdig binnen de wachtende
gasten op 't perron Btappen in met „Sernpre
Crescendo" en voort gaat het naar de buitenhaven
onder de vroolyke tonen van het bekende corps,
Het stoomschip „Van der Sleiden" wa» in aan
tocht de feestgenooten en persmannen uit
Holland naderden en ieder haastte zich van ons
om zich te groepeeren aan 't begiu van de brug,
waar de Directie enz. werd opgewacht en zou
toegesproken worden door den Burgemeester van
Middelharnis. De gasten naderden en de Burge
meester spr»k:
Heeren Directie der R. T. M.het is mij ook
namens de Burgemeesters van dit eiland een
voorrecht u welkom te mogen lieeten op deze
plaats. Een voorrecht dit ook te mogen doen
namens de burgerij, wier vertegenwoordiger ik
de eer heb te zijn. Te hooger is onze blijdschap,
waar deze dag samenvalt met de blijde gebeur
tenis, die onze gedachten heenvoert Daar de
residentie, naar de Koninklijke jeugdige Moeder
en de geboren Prinses, naar de Vorstelijke familie
aldaar (Bravo's I) Al vertoeven onze gedachten
van u en van ons in 't Vorstelijk '9 Gravetthage,
toch verheugen we ons in dezen feestdag der
R. T. M; een dag lang verbeid; dertien jaar ge
leden reeds ging er sprake van, dat er pogingen
zouden in 't werk gesteld worden om ons eiiaod
uit zyn isolement op te heffen en nu is 't
oogenblik aanstaande, dat de lijn zoolang verbeid,
zal worden geopend. Wat 't verleden opleverde,
weten wewat de toekomst baren zal, weten we
niet; maar u brengende ons aller oprechte hulde
voor uw initiatief, voor uw volhardingsvermogen
om deze lijn bij de andere tot stand te brengen,
hopen en verwachten we, dat ze versterken mag
den groei en bloei van ens eilund, dat dit wel
zijn samenvallen zal met de welvaart der tram
lijn is ongetwijfeld zeker. Hoofden van Depar-
tcmenteu en de Prov. btaten hebbeu met de
polderbesturen getoond hart te hebben voor de
belangen van ons eiland; een wenscb gekoesterd
om ons eiland nieuw leven in te gieten. Moge
al die verlangens Mijne Heeren vervuld worden
en welvaart en voorspoed spruiten uit de actie
zoovele jaren door u aan den dag gelegd (Bravo's).
Daarna antwoordde rar. Knottenbelt, voorzitter
der R. T. M.
Mijnheer de Burgemeester! Heb dank voor de
hartelijke woorden zooeyen door u gesproken.
Ja 'tis waar, onze gedachten zijn bij de Konink
lijke Moeder en onder den indruk van die voor
ons allen zoo heuglijke gebeurtenis kan 'tniet
anders of de opening der Tram zal in de annalen
ODzer Maatschappij een eenig zeldzame bladzijde
vullen, waar ze samenvalt met de geboorte van
een Prinses. (Bravo's), We hopen, dat uwe wen
schen vervuld zullen worden en deze lijn bevor
derlijk mag wezen aan den groei, bloei en welvaart
van dit eiland. Voorzeker zijn er nogmeuschen,
die meenen en meenden, dat wie den moed
greep dit eiland te bezoeken een Columbns-
aohtige poging waagde om een der onherberg
zaamste oorden van Nederland te gaan zien. Hoe
zulk een zich echter vergissen zou, Diet kennende
de historie van dit eiland. Was het niet dat in
1490 Goeree toonde te bezitten vrouwen als Kenau
Hasselaar; heeft Sommelsdijk niet zijn herinne
ringen aan het geslacht Van Aersenwordt te
Oude Tonge niet bewaard 't Misgewaad van
Adriaan Florisz. eerst pastoor te Goedereede,
later op den Pauselijken stoel gezeten. Heeft
Middelharnis niet zijn fraai gerestaureerd raad
huis, door een bekwaam bouwmeester ter hand
genomen en is zij niet de geboorteplaats van een
anderen Bouwmeester, die genoeg bekendis, als
ik hem bij zijn voornaam noem Louis. Neen,
Flakkee mag genoemd worden onder de Zuid-
Hollandsche cu Zeeuwsche eilanden en 't zal ons
een vreugd zijn als door onze lijn de welvaart
van dit nu nog tamelijk geisoleerde eiland zeer
moge verhoogen. (Bravo's.)
De trams vulden zich en voorwaarts, terug
naar 't station, waar ge3chaard,stouden een gezel
schap jongens en meisjes der O. X,. Schooi met
hun onderwijzeressen) om daar 't volgende
versje te zingen
DE TREAI.
Wijze „De Zilvervloot".
Als je nu te Ouddorp of Ooltgensplaat
Je familie eens wilt bezoeken,
Of kijken, hoe het met je vrienden gaat:
De trem rijdt naar alle hoeken 1
Refrein:
Hoezee, hoezee, de tram rijdt op Flakkee!
Kijk, kijk, daar komt ze aan
Ze blijft hier even staan I
Stap in, stap in en rij maur mee! (bis.)
Heb je soms een oome, die woont te Goereê,
Ut een tante aan de Zuidzijde,
Je stapt in de trem en je rijdt maar mee
En maakt je familie blijde I (enz.)
Ben je misschien koopmau of groothandelaar
En doe je op 't eiland 2aken,
Je komt hier maar heeu, want de stoomtrein
[staat kiaar
Om het reizen gemakkelijk te maken, (enz.)
Moet je met konijnen of koeien naar de stad'
Uf in Rotterdam gaan feesten,
De stoomtrein vervoertvoor een stuiver of wat
De menschen en de beesten, (enz.)
Heel leuk die versjes en ze zongen ze vroolijk.
Nog een korte toespraak van mr. Knottenbelt
tot onderwijzers en leerlingennog een hoerah
en weer ingestapt naar Ooltgensplaat. Veel bij
zonders leverde deze rit niet opmenschen eu
nog eens menscher, lachend, belangstellend en
prettig gestemd.
Nieuwe Tonge had iets allerleukst. Op een paal
was een kwarto velletje papier gespijkerd, met
potlood beschreven en dit opschrift:
HULDE AAN DE TRAM s. v. p
Dat „s. v. p." was eenig. Vermoedelijk was
't aan 't adres der gasten en die hebben beslist
die wenseb tot op 't laatste oogenblik van ge
zellig samenzijn ter harte genomen.
Oude Tonge voorbij naar Ooltgensplaat, waar
onder een hevige stortbui de heer Wolters, voor
zitter van „Algemeen Belang" ook namens
„Schuttevaer" en -Boerenbelang" de hulde ver
tolkte, die deze colleges aan deR.T. M. brengen
wilde. Natuurlijk was het weerde bekende groet
en bloeihet isolement en de verlosoing ervan
vreugd en blijheid en een hoop op een prachtige
toekomst.
Jammer dat 't zoo regendeen de meesten
gingen dan ook niet naar 'tsteiger kijken, maar
bleven in den waggon zitten. Zeer aardig was
de Poort met haar Welkom, daar had Ooltgens
plaat eer vanl Precies op den bestemden tijd
reden we weer af naar Ouddorp.
Heel aardig liggen de dorpen zoo uit de tram
gezieD. Dirfcsland voorbij met zjjn drukke be
langstelling; voorbij Melissant, waar 't Muziek
gezelschap aan den weg geschaard stond en speelde;
Stellendam met zijn schoolkinderen; Goeree met
zijn prachtig versierden dom door zeldzame vlag-
gentooi in vollen feestdos naar Ouddorp, waar
dhr. P. Voogd de feestrede uitsprak waarna 't
Muziekgezelschap 't Wilhelmus speelde, 't Most
gezegdOuddorp had er werk van gemaakt
mooie eerepoorteu van Welkom eo Hulde sierden
't dorp, dat door de gasten eeDS opgenomeu en
waarbij niet nagelaten werd 't mooie Gemeente
huis te bekijken, waarbeen de goedwillige bur
gervader, dhr. van Vessem ons heenleidde.
Doch alles heeft zijn tijd. En na vriendelijke
groeten en plichtplegingen aan 't Ogddorpsche
publiek, dat met allerlei attentie de Oranjestrikjes
bevorderde (want ze wisten 't nog niet, dat er
een Prinses was geboren en de klok bad om 2
uur dan ook nog niet geluid, volgens beweren)
keerden we naar Middelharnis terug, Naar de
schitterende eetzaal. Schitterend zeggen we, en
dat is voor de firma Allan geen overdreven be-
tuigenis. Ze was om met Van der Hoogen te
spreken uit de Camera Obscura; ze was char
mant, allercharmanst. Hulde nan die firrt'a 1
Zullen we nu 't rojjaJediner bespreken Vraag
al9 ge wat weten wilt, het den Boekhouder der
Tram en zwijg dan verder maar. Maar ook een
pluim op den hoed der Gasdireetie, wier gasin-
stellatie uitmuntend en keurig was. In een
woord: heel do feestzaal; de bekleeding der
wandende fafeldekking; de bloeinengaard en
de verlichting; 't was prachtig en hier past ook
een Hulde aan de heeren die daartoe 't hunne
bijdroegen.
De toasten Of we ze zullen vermelden Neen,
want ieder begrijpt, dat ze inhielden een lofrede
op de overwinningen, die de R. T. M. en al
haar personeel van den boogsi-n chet lot den
lage,-en in rang, behaald hadden op demoeilijk-
^±JL M.