uin. Zaterdag 10 April 1909. 24sle Jaargang N°. 1440. voor lie Znidbollandfiebr en Zeeuwsche Eilanden. EME BLAB. An tirevo tionair Orgaan Z Sz. IN HOCSIGNO VINCES EER, aas, i, enz. el» 6,00 1.75 2.25 3,75 I, AT, ensplaat. nnen- en Effecten. anderijen treft het koersen 0 s jaitrs. 1 Gulden, )OGrH s s a a o T. BOEKHOVEN, SOMMELSDIJK. 49e bukken voor «le ïSerfaciie besjemel, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. IPaasehleesf. De Vorst des Levens gedood, 't Is zoo het Israël uit Petrus dagen had het uit onwetendheid gedaan. Ze meenden, dat Christus een volksmis leider was; ee:i man. die tie pretentie maakte boven Abraham Izaak. Jacob en iMozes te staan; opgetreden met de bedoeling om de Ündtestamen - tische voorschriften te verwaarloozen, waaraan rx^en zooveel werkelijke waarde hechtte; dat is aan die vor men, hoewel het hart erverre van was En deze gebrandmerkte miskenner van den Oudtestamentischen »vorm«, waar immers in Hem de waai heiden de werkelijkheid en vervul! wezig wasdeze was onwetendheid, dat hij 't Leven was, die de doode vormen geestelijk nieuw Leven in blies; uitonwetendheid.dat hij 't Leven was, dus bron van nieuw hoog aangevuurd geestelijk Leven; bron van nieuw opbloeiend leven voor alle terreinzóó dat vorm en wezen elkaar dekten. De Vorst des Levens was gedood. De Koning had voor de onderdanen 't leven gelaten; zijn bartebloed had Hij voor hem vergoten. Vrijwillig had Hij 't aardsche leven aanvaard; vrijwillig legde Hij het af. Hij had over eigen leven immers als een Koning te gebieden. Maar dat der onderdanen was ook in zijne hand. Hij was Voist; van eeuwigheid be zitter van een goddelijk bestaan leven bezittend, leven gevénd, leven nemend leven verfrisschend leven verdorrend. Hij was Vorst over 't lichamelijk en 't geestelijk leven over 't hemelsche en 't aarsche. Een ademtocht des lichaams, maar ook der zieleze vloeiden uit Hem uit; in f.Adam blies Hij; en lichaam en ziel bloeiden en botten uit tot naderende volkomenheid.) Adam viel en de tijdelijke, geeste lijke en eeuwige dood was de bezoldi ging zijner zonde, die de Vorst des levens aan den overtreder, den ondank baren bezitter van 't leven, noodzake lijker wijze en rechtvaardig schenken moest. Wie de hoogste gave eens Konings versmaadt, heeft niet anders dan de meest onteerende straf te verwachten. Wie 't leven verwaarloost, staat nabij den dood. Doch die Vorst des Levens werd gedood; den mensch in alles gelijk wordende, uitgenomen de zonde, stierf Hij. Maar Hij werd opgewekt. Waarom Om te betuigen, dat Hij Vorst des Levens wasontbindende de smarten des doods voor zijn volk. Om te kunnen in gaan »in zijne heerlijkheid®, dat is; om weer 't hemelsch leven te gaan genieten, dat. Hem op aarde omsluierd werd. Om verhoogd te worden tot een Vorst en Zaligmaker. Om Israel te geven bekeering en vergeving der zonden. Om onze rechtvaardigmaking. Om Zijn Vorstelijke majesteit te open baren in hemel en op aarde, over dooden en levenden heerschende. Om de eerstgeborene uit de dooden te zijn en daardoor de eerste in allen. Die opwekking baarde een krachtige prediking; een houvast voor't gelool een gefundeerde hoop op een eeuwig leven en mitsdien een begeerte tot losmaking van aardsche banden en een verlangen van de zuchtende Schepping naar verlossing en herstel. De Vorst des Levens opgewekt. Om eenmaal te oordeelen over onze daden. Hoe we op alle terrein des levens ons jegens Hem hebben gedragen. Ook over ons Staatsleven. Of we Zijn Naam beleden hebben. OI we den naam hadden, dat we leefden, doch zie, we waren »dood«. Indien we nog »dood« zijn en Chris tus niet willen erkennen als de Koning en Vorst van 't Staatsleven, dat dan het Paaschfeest ons bekeere van de dwaling onzes wegs. Dat er door de werking des Geestes inzicht moge komen, dat de Vorst des Levens geen »doode« onderdanen in gunst kan ge denken. Vorst des Levens ook op Staatkundig terrein. Door de Mannen der Revolutie daar dood verklaard. Voor ons: Levensvorst De Bond voor Staatspdie de Kumer-candidaten het mes op de keel zet door zijn vragenlijst en de ont zegging van steun bij de stembus vindt navolging in de handelwijze van den Mannenbond voor Vrouwenkies recht. Lees dit bericht uit de N. R. Crt. van 29 Maart Aan de ingekomen antwoorden zal op ruime schaal publiciteit worden gegeven. En nemen de candidaten de vragen voor kennisgeving aan, dan wordt dat ook den volke verkondigd. Treurig toch, zoo'n optreden. Een candidaat wordt zoodoende de knecht van lielhebberjj-gezelschappen, die, op een denkbeeld broedende, nu eens gaan kakelen, zonder eieren te leggen. Bangmakerij en onredelijke drang. Aanstonds komt de Bond van Stu- cadoors de Bond van Behangers en Stoffeerders de Bond van Metselaars de Barbiersbondde Bond van ja, laten we eindigen 't is al te bespot telijk, zooals 't er nu naar toe gaat. En 't getuigt ervan, dat ons poli tieke leven inzinkt. OP 2&E* UKliiUü. B'oor Huis en Hof. - ?r missen, irs rabat. f2,00 f 1,75 lUit istratiën. gen zeer 2416 DELFT AG. volgestort eent Cre- deposito, verkoop uit belee- 11 verricht het K»s- 2413 190H 1,769,48 3,4.02,46 '/2 170,17 ur. iEEST. mmissaris. imstreken I». 12,50 89 MM e» 89 S Jigsaw I Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER Telefoon Intercomm. Mo. 3. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en *js maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. WegensdenlnvwI- lenden a*4aa«ehfl8»s verschil «a as. W«K*n«dii^ tïEKrtl maisaitier van ons hlad. En den Vorst des Levens hebt gij gedood, welken God opgewekt heelt. Hand. III: 15. gedooduit Het tnes op de keel. Mannenbond voor Vrouwenkiesrecht. In hoofdzaak om te bespreken de actie die gevoerd zal worden voor de aanstaande verkiezingen voor de Tweede Kamer heeft gistermiddag de Mannenbond voor Vrouwenkiesrecht ondervoorzitter- schap van mr. E. W. van Straaten een algemeene vergadering gehouden te Am sterdam. Alle afdeelingen waren verte genwoordigd. Uitvoerig werd van gedachten gewis seld over de houding van den Bond bij de a.s. verkiezingen en de propaganda in den verkiezingsstrijd. Aangenomen werden de voorsteden van het hoofdbe stuur strekkende om aan de candidaten voor de Tweede Kamer der Slaten- Generaal de volgende vragen te stellen I. Zijt gij bereid mede te werken, tot die wijzigingen in de Grondwet, die ten doel hebben, de uitsluiting van de vrouw van het kiesrecht cd de verkiesbaarheid voor de vertegenwoordigde lichamen weg te nemen II. Zijt gij bereid mede te werken tot het opnemen van bepalingen, hetzij in de Grondwet, hetzij in de Kieswet, de Provinciale wet en de Gemeentewet, die ten doel hebben de vrouw onder dezelfde voorwaarden als den man, kiesrecht en verkiesbaarheid voor de vertegenwoor digende lichamen te verkenen Deze vragen zullen in de gemeenten, waar afdeelingen bestaan door de afdee- lingsbesturen aan de candidaten gesteld worden, terwijl voor de overige kiesdi stricteu de vragen door het hoofdbestuur aan de candidaten gesteld zullen worder. Uit de besprekingen bleek dat het in de bedoeling licht op ruime schaal pubi- cileit te geven aan de ingekomen ant woorden mochten sommige candidaten nalaten de vragen te beantwoorden dan zal ook daarvan melding worden gemaakt. Zeer in den breede wordt van gedach ten gewisseld over het debatteeren op vergaderingen tijdens de verkiezings campagne vooral op die vergaderingen waar vrouwen niet worden toegelaten of haar niet het woord wordt verleend zal namens den Mannenbond den candidaten hun meening worden gevraagd ten aanzien van vrouwenkiesrecht en het wenscheüjke voor de invoering van deze hervorming in het licht gesteld worden. Het oude rijmpje blijkt weer waar »Als de kok met de keukenmeid kijft, Dan hoort men, waar de boter blijft, Kok en keukenmeid zijn in dit verband de twee P's; de oude S. D. A. P. en de nieuwe S. D. P. Sinds enkele weken kijven ze, dat de markt saamkropt en plukharen ze, dat de vlokken in 't rond vliegen. Even scheen het, dat de Secretaris van het Internationaal Bureau, de breuk Dog bijkrammen zou, maar de hoofden zijn te verhit tn de hartstochten te hoog gegaan, dan dat kok en keukenmeid in den eersten tijd tenminste weer met elkaar zouden uitgaan I Liever kijven ze de buurt te hoop. 't Is gewoonlijk geen oorenvveelde, zulk een burentwist, maar men hoort dan soms in enkele woorden, huiselijke mysteriën ont raadselen, waar men vaak naar heeft gegist, doch waaromtrent men geen zekerheid krij gen koD. Het blijkt dan, waar de boter blijft Dat bleek al op het Deventer congres, waarvan ik 't verslag zorgvuldig bewaar niet omdat het zulk een veredelende en verheffende lectuur is, maar omdat we daar eens hebben kuDnen hooren, hoe de apos telen der sociaal-democratie over elkander denken. Ik gebruikte daar het woord ^apostelen Men weet, hoe het er twaalf waren twaalf »voormannen« die te Zwolle vóór 15 jaar de S. D. A. P. sticht'ien. Er was toen ook juist een geweldige crisis geweest, door het drijven en heerschen van Domela Nieuicenhuis veroorzaakt en kra- keelensmoede waren de opposanten van hen gescheiden, om op eigen gelegenheid de wateren te gaan bevaren Schertsenderwijs werden ze de »twaalf apostelen* der Sociaal-democratie genoemd. Ik laat nu daar, of zulk een scherts, zulk een vergelijking met de »heiiige mannen Gods* geoorloofd is, maar onwillekeurig ging ik dezer dagen die zoogenaamde sapos- lelen« met de gezanten van Christus ver gelijken i Ook zij waren zondige menschen Petrus, Johannes, Thomas en Nathanael, Tusschen hen heerschte geen zoetsappige lievigheid, waarmee zoo vaak innerlijke nijd wordt bemanteld. Integendeel ook zij hadden hun »kwesties Tusschen Paulus en Barnabas rees een j> verbittering* terzake van Johannes Markus. Petrus zag zich door Paulus bestraft, wegens zijn dubbelzinnige houding te Antiochië. En zoo was er wel eens meer iets, dat de goede harmonie verstoorde tusschen het twaalftal, dat Jezus uitverkoren had Maar dan toch welk een verschil Vergelijk het beeld dat ge krijgt van dat eerste, echte twaalftal nu eens met de predikers van het ^evangelie der ontevre denheid Hoe werden Jezus' apostelen, ondanks alle verschil in karakter, afkomst, opvoeding en aanleg, toch saamgesnoerd door den band der liefde Hoe achtte de een den ander uitnemender dan zichzelf Hoe was het de liefde van Christus, die in hun harten een vuur ontstak, waardoor alle persoonliike twisten werden verteerd waardoor de liefde tot de broederen altijd weer opvlamde en de ijver voor de zaak des Heeren al wat tusschen hen opkwam, naar achter drong Vergelijk nu daar eens mee de wijze, waarop de pseudo-apostelen elkaar te lijf gaan 't Was te Deventer één uitgieting van haat en nijd en krakeel, die nog door gaat op de meetings, waar ze voor 't oog der schare, om het kampioenschap voor Nederland worstelen En in het vuur hunner woede zeggen ze elkander vaak in letterkundigen zin de waarheid verraden ze, waar de boter blijft »Gij hebt van de partij een roomsche kerk gemaaktbeet Gorter zijn vijand Troelstra toe op het Deventer congres. Dat was een dubbele hatelijkheid. Een hatelijkheid aan 't adres van Troelstra en eene aan 't adres der roomsche kerk. Dat laatste laten we rusteD. De vijandschap van Gorter gaat niet slechts tegen de roomsche, maar tegen elke chiistelijke kerk, gelijk door zijn geestverwanten in Frankrijk duidelijk bewezen wordt Maar let nu eens op de beschuldiging zélf. De hatelijkheid gelaten voor wat ze is, komt de beschuldiging dan toch hierop neer, dat de partij, die dan toch voorgeeft de arbeiders te willen brengen uit het diensthuis van het socialisme in de groene velden der blijde vrijheid dat juist die partij haar eigen medestanders in het ergste dwangbuis steekt, dat men maar uitdenken kan Dat bedoelde Gorter er dan toch maar mee. Nu branden we onze vingers niet aan de vraag, wie er gelijk heeftTroelstra of hijDat moeten de heeren ouder elkaar maar uitzoeken. Maar 't is dan toch op merkelijk, dat juist dit de groote grief is, die de uitgeworpenen tegen de S. D. A P. inbrengen, dat zij nl. de persoonlijke vrij heid aan knellende banden legt Doch laten we verder gaan. Op de groote Amsterdamsche meeiing, waar Troelstra drie uren lang de oude partij verdedigd heeft, zeide hij o. m. »De burgerlijke politiek, de liberale Unie, volgt de S. D. AP. in alles; zij zou wel willen voorgaan, maar moet volgen.* Volgens 't verslag, hadden de sociaal- democratiërs daar schik van. Troelstra wou er mee aantoonen, dat de methode der zijnen toch zoo gek nog niet wasdat zij in elk geval goede resul taten gaf. Jawel maar tevens schepte hij koren in onzen zak 't Is vaD ons niet te vergen, dat we de ooren zullen dichtstoppen, als kok en keu kenmeid zóó kijven, dat men 't huizen ver hoort. Wat Troelstra zich daar liet ontvallen, is precies hetzelfde, wat wij altijd zagen aankomen en waartegen onzerzijds reeds vóór jaren gewaarschuwd is I Wij spraken van »Dezweep vanTroelstra* Maar, o wee wat werd men dan boos Dat was de menschen bang maken met het »roode spook,* om zelf een »politiek for tuintje* te hebben. De S. D. A. P was immers maar een kleine partij. Die mocht es een prikje geven aan de groote liberale hoofdmassa, waardoor deze wat opdrong, maar 't was toch al te gek, om te zeggen, dat het »kleine hoopken» de groote rna.ssa regeerde Thans komt de hoofdman 't zelf beves tigen 't Is net, als we altijd zeitjen. De S. D. A. P. is de kleine sleepboot, die den vijfmaster vooritrekt en zijn koers bepaalt. De drijver, die op den olifant zit en hem stuurt naar zijn wil 't Is toch wel leuk! Jarenlang hebt ge dit staande gehouden, onder een gebrul van tegenspraak en dan komt de kok in een booze bui en, kijvend met de keukenmeid, zegt hij: »Die vent heeft ge lijk hij weet, waar de boter blijft Een verwijt, dat de nieuwe partij de oude gedurig naar 't hoofd slingert is dat deze de arbeiders stijft in 't najagen van allerlei kleine verbeteringen in hun lot, waardoor eigenlijk de zegepraal der soci alistische ideeën wordt tegengewerkt. Zoo moet zells op 't platteland gepoogd zijn, om de arme arbeiders in 't bezit te stellen van een eigen lapje grond. Sociaal-democratisch is dit heelemaal niet. 't Is een gewone, burgerlijke »ber- vorming,* waar mannen uit alle partijen aan kunnen meewerkeD. Troelstra omkende dit streven niet. Maar zoo luidde zijn verdediging zóó moeten we, met name de platteland arbeiders achter ons aan krijgen. En uit de zaal werd geroepen Je moest eerst maar es honger hebben Zoo'n kijfpartij is toch leerzaam. Ieder weet nu, wat het beteekent, als de poes de nagels inhoudt. En die kunst verstaat de S. D. A. P. Ge moet zoo'n propagandist hooren, als hij een nieuw arbeidsveld ontgintOch, zoo zacht en hef vaak Zoo heelemaal niet ^Marxistisch*! Ach, neen De sociaal-democratie wii slechts den arbeider wat vooiuithelper. Wie zou zulk een edel streven niet steunen Maar uit den mond van kok en keukenmeid hebben de arbeiders, en met name op het platteland, nu kunnen hooren, waarom de vogelaar zacht lokkend, fluitZóó alleen vangt hij ze in de socialistische kooi 1 UITKIJK. Slapen en zonsondergang, ontwaken en zons opgang moesten dingen zfjn, die Bamenvallen. De beschaving heeft nagemaakte zonnen uitge vonden, welke duisternis en slaap verdrjjven. Maar de natuur laat zich niet verschalken. De zenuwen moeten hooge rente betalen voor het gestolen licht. Ieder moet trachten zfln persoon lijken slaaprhytmus te ontdekkendat wil zeggen het aantal uren te vinden, dat hij noodig heeft om geheel uitgeslapen te zyn. Dat aantal uren moet een heilig getal voor hem zijn. Maar de duivelgezelligheid wil er voortdurend wat afne men. Wie zijn vermoeidheid bestrijdt met nicotiDe, alcohol, thee en koffie, doet zfjn getronwsten wachter een blinddoek voor de oogen. De volgende toiletregelen,overgenomen uiteen Engelsch blad, kunnen zeker ook hier wel gelden 1. Verwacht niet, dat uw haar glanzig zal zfjn, als ge het niet geregeld 's avonds en 's morgens borstelt. 2. Koop geen goedkoope schoenen of handschoenen. 3. Draag uw uitgaanscostuum niet in huis. i. Koop geen goedkoope linten ter opsiering. 5. Zend geen stuk goed naar de waschvrouw, vóórdat het gemerkt is. 0. Berg nooit een kleedingstuk weg, vóórdat het goed is afgeborsteld. 7. Vergeet niet af en toe de mouwen te laten uitstrijken. 8. Draag uw schoenen en laarzen niet zoo lang onversteld, tot de zolen geheel zijn doorgesleten. 9. Berg nooit een kleedingstuk onmiddelijk weg in de kast; laat het eerst wat luchten. 10, Hang nooit een kleed anders op dan aan twee lussen. Tfll

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1909 | | pagina 1