uin.
Zaterdag 10 April 1909.
24sle Jaargang N°. 1440.
voor lie Znidbollandfiebr en Zeeuwsche Eilanden.
EME BLAB.
An tirevo tionair
Orgaan
Z Sz.
IN HOCSIGNO VINCES
EER,
aas,
i, enz.
el»
6,00
1.75
2.25
3,75
I,
AT,
ensplaat.
nnen- en
Effecten.
anderijen
treft het
koersen
0 s jaitrs.
1
Gulden,
)OGrH
s
s
a
a
o
T. BOEKHOVEN,
SOMMELSDIJK.
49e bukken voor «le ïSerfaciie besjemel, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever.
IPaasehleesf.
De Vorst des Levens gedood,
't Is zoo het Israël uit Petrus dagen
had het uit onwetendheid gedaan. Ze
meenden, dat Christus een volksmis
leider was; ee:i man. die tie pretentie
maakte boven Abraham Izaak. Jacob
en iMozes te staan; opgetreden met
de bedoeling om de Ündtestamen -
tische voorschriften te verwaarloozen,
waaraan rx^en zooveel werkelijke
waarde hechtte; dat is aan die vor
men, hoewel het hart erverre van was
En deze gebrandmerkte miskenner
van den Oudtestamentischen »vorm«,
waar immers in Hem de waai heiden
de werkelijkheid en vervul!
wezig wasdeze was
onwetendheid, dat hij 't Leven was,
die de doode vormen geestelijk nieuw
Leven in blies; uitonwetendheid.dat
hij 't Leven was, dus bron van nieuw
hoog aangevuurd geestelijk Leven;
bron van nieuw opbloeiend leven voor
alle terreinzóó dat vorm en wezen
elkaar dekten.
De Vorst des Levens was gedood.
De Koning had voor de onderdanen
't leven gelaten; zijn bartebloed had
Hij voor hem vergoten.
Vrijwillig had Hij 't aardsche leven
aanvaard; vrijwillig legde Hij het af.
Hij had over eigen leven immers als
een Koning te gebieden. Maar dat der
onderdanen was ook in zijne hand.
Hij was Voist; van eeuwigheid be
zitter van een goddelijk bestaan leven
bezittend, leven gevénd, leven nemend
leven verfrisschend leven verdorrend.
Hij was Vorst over 't lichamelijk en
't geestelijk leven over 't hemelsche
en 't aarsche.
Een ademtocht des lichaams, maar
ook der zieleze vloeiden uit Hem
uit; in f.Adam blies Hij; en lichaam
en ziel bloeiden en botten uit tot
naderende volkomenheid.)
Adam viel en de tijdelijke, geeste
lijke en eeuwige dood was de bezoldi
ging zijner zonde, die de Vorst des
levens aan den overtreder, den ondank
baren bezitter van 't leven, noodzake
lijker wijze en rechtvaardig schenken
moest.
Wie de hoogste gave eens Konings
versmaadt, heeft niet anders dan de
meest onteerende straf te verwachten.
Wie 't leven verwaarloost, staat nabij
den dood.
Doch die Vorst des Levens werd
gedood; den mensch in alles gelijk
wordende, uitgenomen de zonde, stierf
Hij.
Maar Hij werd opgewekt. Waarom
Om te betuigen, dat Hij Vorst des
Levens wasontbindende de smarten
des doods voor zijn volk. Om te kunnen
in gaan »in zijne heerlijkheid®, dat
is; om weer 't hemelsch leven te gaan
genieten, dat. Hem op aarde omsluierd
werd. Om verhoogd te worden tot
een Vorst en Zaligmaker. Om Israel
te geven bekeering en vergeving der
zonden. Om onze rechtvaardigmaking.
Om Zijn Vorstelijke majesteit te open
baren in hemel en op aarde, over
dooden en levenden heerschende. Om
de eerstgeborene uit de dooden te
zijn en daardoor de eerste in allen.
Die opwekking baarde een krachtige
prediking; een houvast voor't gelool
een gefundeerde hoop op een eeuwig
leven en mitsdien een begeerte tot
losmaking van aardsche banden en
een verlangen van de zuchtende
Schepping naar verlossing en herstel.
De Vorst des Levens opgewekt. Om
eenmaal te oordeelen over onze daden.
Hoe we op alle terrein des levens ons
jegens Hem hebben gedragen.
Ook over ons Staatsleven.
Of we Zijn Naam beleden hebben.
OI we den naam hadden, dat we
leefden, doch zie, we waren »dood«.
Indien we nog »dood« zijn en Chris
tus niet willen erkennen als de Koning
en Vorst van 't Staatsleven, dat dan
het Paaschfeest ons bekeere van de
dwaling onzes wegs. Dat er door de
werking des Geestes inzicht moge
komen, dat de Vorst des Levens geen
»doode« onderdanen in gunst kan ge
denken.
Vorst des Levens ook op Staatkundig
terrein. Door de Mannen der Revolutie
daar dood verklaard. Voor ons:
Levensvorst
De Bond voor Staatspdie de
Kumer-candidaten het mes op de keel
zet door zijn vragenlijst en de ont
zegging van steun bij de stembus
vindt navolging in de handelwijze van
den Mannenbond voor Vrouwenkies
recht.
Lees dit bericht uit de N. R. Crt.
van 29 Maart
Aan de ingekomen antwoorden zal
op ruime schaal publiciteit worden
gegeven.
En nemen de candidaten de vragen
voor kennisgeving aan, dan wordt
dat ook den volke verkondigd.
Treurig toch, zoo'n optreden.
Een candidaat wordt zoodoende de
knecht van lielhebberjj-gezelschappen,
die, op een denkbeeld broedende, nu
eens gaan kakelen, zonder eieren te
leggen.
Bangmakerij en onredelijke drang.
Aanstonds komt de Bond van Stu-
cadoors de Bond van Behangers en
Stoffeerders de Bond van Metselaars
de Barbiersbondde Bond van
ja, laten we eindigen 't is al te bespot
telijk, zooals 't er nu naar toe gaat.
En 't getuigt ervan, dat ons poli
tieke leven inzinkt.
OP 2&E* UKliiUü.
B'oor Huis en Hof.
-
?r
missen,
irs rabat.
f2,00
f 1,75
lUit
istratiën.
gen zeer
2416
DELFT
AG.
volgestort
eent Cre-
deposito,
verkoop
uit belee-
11 verricht
het K»s-
2413
190H
1,769,48
3,4.02,46 '/2
170,17
ur.
iEEST.
mmissaris.
imstreken
I».
12,50
89
MM
e»
89
S
Jigsaw
I
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER
Telefoon Intercomm. Mo. 3.
Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en *js maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
WegensdenlnvwI-
lenden a*4aa«ehfl8»s
verschil «a as. W«K*n«dii^
tïEKrtl maisaitier van ons
hlad.
En den Vorst des Levens hebt
gij gedood, welken God opgewekt
heelt. Hand. III: 15.
gedooduit
Het tnes op de keel.
Mannenbond voor Vrouwenkiesrecht.
In hoofdzaak om te bespreken de
actie die gevoerd zal worden voor de
aanstaande verkiezingen voor de Tweede
Kamer heeft gistermiddag de Mannenbond
voor Vrouwenkiesrecht ondervoorzitter-
schap van mr. E. W. van Straaten een
algemeene vergadering gehouden te Am
sterdam. Alle afdeelingen waren verte
genwoordigd.
Uitvoerig werd van gedachten gewis
seld over de houding van den Bond bij
de a.s. verkiezingen en de propaganda
in den verkiezingsstrijd. Aangenomen
werden de voorsteden van het hoofdbe
stuur strekkende om aan de candidaten
voor de Tweede Kamer der Slaten-
Generaal de volgende vragen te stellen
I. Zijt gij bereid mede te werken, tot
die wijzigingen in de Grondwet, die ten
doel hebben, de uitsluiting van de vrouw
van het kiesrecht cd de verkiesbaarheid
voor de vertegenwoordigde lichamen
weg te nemen
II. Zijt gij bereid mede te werken tot
het opnemen van bepalingen, hetzij in
de Grondwet, hetzij in de Kieswet, de
Provinciale wet en de Gemeentewet, die
ten doel hebben de vrouw onder dezelfde
voorwaarden als den man, kiesrecht en
verkiesbaarheid voor de vertegenwoor
digende lichamen te verkenen
Deze vragen zullen in de gemeenten,
waar afdeelingen bestaan door de afdee-
lingsbesturen aan de candidaten gesteld
worden, terwijl voor de overige kiesdi
stricteu de vragen door het hoofdbestuur
aan de candidaten gesteld zullen worder.
Uit de besprekingen bleek dat het in
de bedoeling licht op ruime schaal pubi-
cileit te geven aan de ingekomen ant
woorden mochten sommige candidaten
nalaten de vragen te beantwoorden dan
zal ook daarvan melding worden gemaakt.
Zeer in den breede wordt van gedach
ten gewisseld over het debatteeren op
vergaderingen tijdens de verkiezings
campagne vooral op die vergaderingen
waar vrouwen niet worden toegelaten of
haar niet het woord wordt verleend zal
namens den Mannenbond den candidaten
hun meening worden gevraagd ten aanzien
van vrouwenkiesrecht en het wenscheüjke
voor de invoering van deze hervorming
in het licht gesteld worden.
Het oude rijmpje blijkt weer waar
»Als de kok met de keukenmeid kijft,
Dan hoort men, waar de boter blijft,
Kok en keukenmeid zijn in dit verband
de twee P's; de oude S. D. A. P. en
de nieuwe S. D. P. Sinds enkele weken
kijven ze, dat de markt saamkropt en
plukharen ze, dat de vlokken in 't rond
vliegen.
Even scheen het, dat de Secretaris van
het Internationaal Bureau, de breuk Dog
bijkrammen zou, maar de hoofden zijn te
verhit tn de hartstochten te hoog gegaan,
dan dat kok en keukenmeid in den
eersten tijd tenminste weer met elkaar
zouden uitgaan I
Liever kijven ze de buurt te hoop.
't Is gewoonlijk geen oorenvveelde, zulk
een burentwist, maar men hoort dan soms in
enkele woorden, huiselijke mysteriën ont
raadselen, waar men vaak naar heeft gegist,
doch waaromtrent men geen zekerheid krij
gen koD.
Het blijkt dan, waar de boter blijft
Dat bleek al op het Deventer congres,
waarvan ik 't verslag zorgvuldig bewaar
niet omdat het zulk een veredelende en
verheffende lectuur is, maar omdat we daar
eens hebben kuDnen hooren, hoe de apos
telen der sociaal-democratie over elkander
denken.
Ik gebruikte daar het woord ^apostelen
Men weet, hoe het er twaalf waren
twaalf »voormannen« die te Zwolle vóór
15 jaar de S. D. A. P. sticht'ien. Er
was toen ook juist een geweldige crisis
geweest, door het drijven en heerschen van
Domela Nieuicenhuis veroorzaakt en kra-
keelensmoede waren de opposanten van hen
gescheiden, om op eigen gelegenheid de
wateren te gaan bevaren
Schertsenderwijs werden ze de »twaalf
apostelen* der Sociaal-democratie genoemd.
Ik laat nu daar, of zulk een scherts,
zulk een vergelijking met de »heiiige mannen
Gods* geoorloofd is, maar onwillekeurig
ging ik dezer dagen die zoogenaamde sapos-
lelen« met de gezanten van Christus ver
gelijken i
Ook zij waren zondige menschen Petrus,
Johannes, Thomas en Nathanael, Tusschen
hen heerschte geen zoetsappige lievigheid,
waarmee zoo vaak innerlijke nijd wordt
bemanteld. Integendeel ook zij hadden
hun »kwesties
Tusschen Paulus en Barnabas rees een
j> verbittering* terzake van Johannes Markus.
Petrus zag zich door Paulus bestraft, wegens
zijn dubbelzinnige houding te Antiochië.
En zoo was er wel eens meer iets, dat de
goede harmonie verstoorde tusschen het
twaalftal, dat Jezus uitverkoren had
Maar dan toch welk een verschil
Vergelijk het beeld dat ge krijgt van
dat eerste, echte twaalftal nu eens met de
predikers van het ^evangelie der ontevre
denheid
Hoe werden Jezus' apostelen, ondanks
alle verschil in karakter, afkomst, opvoeding
en aanleg, toch saamgesnoerd door den
band der liefde Hoe achtte de een den
ander uitnemender dan zichzelf Hoe was
het de liefde van Christus, die in hun harten
een vuur ontstak, waardoor alle persoonliike
twisten werden verteerd waardoor de liefde
tot de broederen altijd weer opvlamde en
de ijver voor de zaak des Heeren al wat
tusschen hen opkwam, naar achter drong
Vergelijk nu daar eens mee de wijze,
waarop de pseudo-apostelen elkaar te lijf
gaan 't Was te Deventer één uitgieting
van haat en nijd en krakeel, die nog door
gaat op de meetings, waar ze voor 't oog
der schare, om het kampioenschap voor
Nederland worstelen
En in het vuur hunner woede zeggen ze
elkander vaak in letterkundigen zin de
waarheid verraden ze, waar de boter blijft
»Gij hebt van de partij een roomsche
kerk gemaaktbeet Gorter zijn vijand
Troelstra toe op het Deventer congres.
Dat was een dubbele hatelijkheid.
Een hatelijkheid aan 't adres van Troelstra
en eene aan 't adres der roomsche kerk.
Dat laatste laten we rusteD. De vijandschap
van Gorter gaat niet slechts tegen de
roomsche, maar tegen elke chiistelijke kerk,
gelijk door zijn geestverwanten in Frankrijk
duidelijk bewezen wordt
Maar let nu eens op de beschuldiging zélf.
De hatelijkheid gelaten voor wat ze is,
komt de beschuldiging dan toch hierop
neer, dat de partij, die dan toch voorgeeft
de arbeiders te willen brengen uit het
diensthuis van het socialisme in de groene
velden der blijde vrijheid dat juist die
partij haar eigen medestanders in het ergste
dwangbuis steekt, dat men maar uitdenken
kan
Dat bedoelde Gorter er dan toch maar
mee.
Nu branden we onze vingers niet aan de
vraag, wie er gelijk heeftTroelstra of
hijDat moeten de heeren ouder elkaar
maar uitzoeken. Maar 't is dan toch op
merkelijk, dat juist dit de groote grief is,
die de uitgeworpenen tegen de S. D. A P.
inbrengen, dat zij nl. de persoonlijke vrij
heid aan knellende banden legt
Doch laten we verder gaan.
Op de groote Amsterdamsche meeiing,
waar Troelstra drie uren lang de oude
partij verdedigd heeft, zeide hij o. m.
»De burgerlijke politiek, de liberale Unie,
volgt de S. D. AP. in alles; zij zou
wel willen voorgaan, maar moet volgen.*
Volgens 't verslag, hadden de sociaal-
democratiërs daar schik van.
Troelstra wou er mee aantoonen, dat
de methode der zijnen toch zoo gek nog
niet wasdat zij in elk geval goede resul
taten gaf.
Jawel maar tevens schepte hij
koren in onzen zak
't Is vaD ons niet te vergen, dat we de
ooren zullen dichtstoppen, als kok en keu
kenmeid zóó kijven, dat men 't huizen ver
hoort.
Wat Troelstra zich daar liet ontvallen,
is precies hetzelfde, wat wij altijd zagen
aankomen en waartegen onzerzijds reeds
vóór jaren gewaarschuwd is I
Wij spraken van »Dezweep vanTroelstra*
Maar, o wee wat werd men dan boos
Dat was de menschen bang maken met het
»roode spook,* om zelf een »politiek for
tuintje* te hebben. De S. D. A. P was
immers maar een kleine partij. Die mocht
es een prikje geven aan de groote liberale
hoofdmassa, waardoor deze wat opdrong,
maar 't was toch al te gek, om te zeggen,
dat het »kleine hoopken» de groote rna.ssa
regeerde
Thans komt de hoofdman 't zelf beves
tigen
't Is net, als we altijd zeitjen.
De S. D. A. P. is de kleine sleepboot,
die den vijfmaster vooritrekt en zijn koers
bepaalt. De drijver, die op den olifant zit
en hem stuurt naar zijn wil
't Is toch wel leuk! Jarenlang hebt ge
dit staande gehouden, onder een gebrul
van tegenspraak en dan komt de
kok in een booze bui en, kijvend met de
keukenmeid, zegt hij: »Die vent heeft ge
lijk hij weet, waar de boter blijft
Een verwijt, dat de nieuwe partij de
oude gedurig naar 't hoofd slingert is dat
deze de arbeiders stijft in 't najagen van
allerlei kleine verbeteringen in hun lot,
waardoor eigenlijk de zegepraal der soci
alistische ideeën wordt tegengewerkt. Zoo
moet zells op 't platteland gepoogd zijn,
om de arme arbeiders in 't bezit te stellen
van een eigen lapje grond.
Sociaal-democratisch is dit heelemaal
niet. 't Is een gewone, burgerlijke »ber-
vorming,* waar mannen uit alle partijen
aan kunnen meewerkeD.
Troelstra omkende dit streven niet.
Maar zoo luidde zijn verdediging
zóó moeten we, met name de platteland
arbeiders achter ons aan krijgen.
En uit de zaal werd geroepen Je moest
eerst maar es honger hebben
Zoo'n kijfpartij is toch leerzaam.
Ieder weet nu, wat het beteekent, als
de poes de nagels inhoudt. En die kunst
verstaat de S. D. A. P. Ge moet zoo'n
propagandist hooren, als hij een nieuw
arbeidsveld ontgintOch, zoo zacht en
hef vaak Zoo heelemaal niet ^Marxistisch*!
Ach, neen De sociaal-democratie wii
slechts den arbeider wat vooiuithelper. Wie
zou zulk een edel streven niet steunen
Maar uit den mond van kok en keukenmeid
hebben de arbeiders, en met name op het
platteland, nu kunnen hooren, waarom de
vogelaar zacht lokkend, fluitZóó alleen
vangt hij ze in de socialistische kooi 1
UITKIJK.
Slapen en zonsondergang, ontwaken en zons
opgang moesten dingen zfjn, die Bamenvallen.
De beschaving heeft nagemaakte zonnen uitge
vonden, welke duisternis en slaap verdrjjven.
Maar de natuur laat zich niet verschalken. De
zenuwen moeten hooge rente betalen voor het
gestolen licht. Ieder moet trachten zfln persoon
lijken slaaprhytmus te ontdekkendat wil zeggen
het aantal uren te vinden, dat hij noodig heeft
om geheel uitgeslapen te zyn. Dat aantal uren
moet een heilig getal voor hem zijn. Maar de
duivelgezelligheid wil er voortdurend wat afne
men.
Wie zijn vermoeidheid bestrijdt met nicotiDe,
alcohol, thee en koffie, doet zfjn getronwsten
wachter een blinddoek voor de oogen.
De volgende toiletregelen,overgenomen uiteen
Engelsch blad, kunnen zeker ook hier wel gelden
1. Verwacht niet, dat uw haar glanzig zal zfjn,
als ge het niet geregeld 's avonds en 's morgens
borstelt. 2. Koop geen goedkoope schoenen of
handschoenen. 3. Draag uw uitgaanscostuum
niet in huis. i. Koop geen goedkoope linten
ter opsiering. 5. Zend geen stuk goed naar de
waschvrouw, vóórdat het gemerkt is. 0. Berg
nooit een kleedingstuk weg, vóórdat het goed is
afgeborsteld. 7. Vergeet niet af en toe de
mouwen te laten uitstrijken. 8. Draag uw
schoenen en laarzen niet zoo lang onversteld,
tot de zolen geheel zijn doorgesleten. 9. Berg
nooit een kleedingstuk onmiddelijk weg in de
kast; laat het eerst wat luchten. 10, Hang
nooit een kleed anders op dan aan twee lussen.
Tfll