EMS BIAS. tooo. Zaterdag 19 December 1908. Antirevolutionair 23sle Jaargang N°. 1408 Orgaan voor de 2Kni<fIiollaii«lscIic en ^eeitwsclie Eilanden. Hiiuwjaarwenschen IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN. SOMMEESDIJK. %Sle stukken voor «Ie Hodactie bestemd, %dvertentiësi en verdere Administratie franco toe te Kenden aan den Uitgever. Drieërlei democratie Door de antithese een andere antithese. Weer een Christelijke school. Ï»P 5)ËI UITfAIJM. Buitenland. Deze Courant verschijnt eiken "Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UJTOEVEB, Telefoon Intercom*». Aio. 3. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsrnimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. In het nummer van dit blad, hetwelk in den morgen van 1 JANUARI as. verschijnt, zullen, evenals vorige jaren, gebracht aan Familie, Vrienden en Begunstigers, opgenomen worden, tegen den geringen prijs van slechts 25 cents, indien de advertentie 5 of minder regels bedraagt. Elke regel meer 5 cent. Daar van deze wijze om elkaar geluk te wenschen, steeds meer wordt gebruik gemaakt, omdat het 't om slachtige verzenden van naamkaartjes kan vervangen, zal het ons aange naam zijn, reeds nu de advertentiën daarvoor te ontvangen, teneinde voor een goede plaatsing te kunnen zorg dragen. DE UITGEVER. Er is een Christen-Democratie. Een liberale. Een Socialistische. En geboren uit een antithese, doch zelve weer een nieuwe antithese formeerend of gene- reerend. De Openbaring Gods eischt 'i geeste lijk welvaren eens volks in de eerste plaats; zoek eerst het Koninkrijk Gods en alle dingen zullen u toegeworpen worden. Weest in geen ding bezorgd, maar laat uwe begeerten in alles door bidden en smeeken met dankzegging bekend worden bij God. Wij weten, dat alle dingen mede werken ten goede, dengene die God liefhebben. Ik het mijne oogen op naar de ber gen, vanwaar mijne hulp komen zal. Mijne hulp is van den Heere, die hemel en aarde gemaakt heeft. Hij zal uwen voet niet laten wankelen, uw bewaarder zal niet sluimeren, Zie, de Bewaarder Israels zal niet sluimeren noch slapen De Heere is uw Bewaar der, de Heere is uwe Schaduw aan uwe rechterhandde zon zal u des daags niet steken, noch de maan des nachts De Heere zal u bewaren van alle kwaad, uwe ziel zal Hij bewaren. De Heere zal uwen uitgang en ingang bewaren van nu aan tot in eeuwigheid. Ziedaar slechts uit de vele teksten der H. Schrift een paar uitgekozen, waarin de Christelijke Democratie haar steun- en uitgangspunt vindt. Om het Volk is 't ons te doen om 't heele volk; om 't volk in al zijn rangen en standen om dat heele Volk te doordringen van het besef, dat het bij brood alleen niet bestaan kan, maar wel bij brood en alle woord, dat uit den mond Gods uitgaat, en dat Hij, die dat brood geeft of onthoudt is de Bewaarder Israels, Hij eeniglijk en alleen. Tran Hem moet alle hulp komen. En wordt 't alleen van Hem verwacht, dan zal de zon ons Land en Volk niet «steken,noch de maan des nachts!; dan zal Hij Land en Volk bewaren van alle kwaad, dan zal Hij de ziel der individueele personen, de ziel des Volks bewaren, de ziel der Kerk bewa ren dan z d 't zijn God Nederland en Uranje in voorspoed één, in tegen spoed een één in bloei, één in verdor ring maar die verdorring zal niet komen, want in het houden zijner geboden ligt ook voor Gezin, School, Kerk, Maatschap en Staat grooten loon. De Christendemocratie grijpt het heele Volk aan roept dat heele Volk op tot één Geloof, één Doop, één Geest. De Christendemocratie roept en schreeuwt om recht en gerechtigheid en rechtvaardigheid, die een volk ver hoogt, maar de zonde is de schandvlek der natiën, zoo wordt er bijgevoegd. De Christendemocratie hoort 't ge ween der armen en ellendigen en is de kreet der verdrukking gekomen in de ooren van den Heere Zebaothook zij, de Christendemocratie beluistert hem en ze trilt en weent met de weenen den, doch wreekt zich niet op de onderdrukkers, want Mij komt de wrake toe, zegt de Heere. Die wraak is de lust der Sociaal- Democraten. We hebben al zoo lang liefgehad (zoo sprak er een) laten we nu haten. Die wraak barst los bij den Socialist, wanneer hij de vuisten balt tegen de brandkast en de villa'swanneer hij de rijken knarsetandend in hun weelde righeid opmerkt en gadeslaat. Die wraak is er niet bij de Liberale Democratie, maar haar actie staat los van de Openbaring, los van 't geestelijk levenlos van de ziel eens volks. Zoek eerst het Koninkrijk Gods dus 't geestelijke leven eens volks voorop. Ruim baan dus voor de Kerk Ruim baan voor den Bijbel Ruim baan voor eene Christelijke School. Ruim baan voor geestelijke vrijheid. En de poort ontsloten voor die allen, opdat er zij gelijkheid in voor waarden, niet alleen, zooals het door de Liberale Democraten alleen wordt begeerd, om sociaal vooruit te kunnen komenmaar opdat er zij gelijkheid in voorwaarden om èn in den gees telijken en daarna ook, om in den maatschappelijken strijd te kunnen voortvaren. De Christendemocratie wil vrijheid, snakt naar geestelijke vrijheid, naar gewetensvrijheidmaar ook vraagt om sociale rechtvaardigheidvraagt om dezelfde sociale voorwaarden als de rijke; vraagt om ruime kansen voor den arme, voor den arbeider om mensch, meer mensch, een wel varend mensch te kunnen worden, die door die welvaart zich geestelijk meer ontspannen en geestelijk meer genieten kan. En nu ontstaat schijnbaar een nieuwe antithese want er zijn hardloopers, die te snel en tragen, die te langzaam gaan op dat nieuw gebaande pad naar de Sociale ordening, naar dat stelsel van Betere Voorwaarden en zoo ontmoet men de Conservatieven en de »Democraten« zelfs in de partij der Christen-Democratieook in die der Liberale Democratieook in die der Sociaal-Democratie, 't Is bij elk de kwestieWie loopt er harder, wie loopt er langzamer. En zooals we zeidenZelfs in de Democraten van alle drie soorten alle lijnrechtstaande tegenover de Individualistische School der Oud- Liberalen, vindt ge die schakeering van Hard en Langzaam; de »antithese« van Democratie en Conservatief. Maar ieder voelt, dat de antithese daarom niet kloptniet houdbaar iswant daar zit geen beginsel in. 't Is een gradueel verschil, dat Hard en Langzaam loopenmaar loopen is ons aller wachtwoord in tegenoverstelling van stilstaan, wat alleen de Oud- Liberalen doen willen. Daarom is wel de antithese juist Geloof en Ongeloof Ook juist: Openbaring en Rede. Ook juistIndividualistische oftewel Democratische-Sociale Ordening. Maar onjuist; Democratie of Con servatisme. Dit laatste is geen antithese van beginselen hoogstens een tegenstelling van utiliteit, van nuttigheid en voor zichtigheid, tenzij men met Conser vatieven alleen bedoelt de Oud Libe ralen dan is de antithese weer juist. Die gelooven, haasten niet, zegt Het Woord en in de gemeente Den Bommel heeft men dat begrepen. Blind in de toekomst, maar ziende op 't gebod hebben ze ook de handen daar aan den ploeg geslagen, doende wat er te doen was in hope zaaiende nooit versagend, maar 't oog op Hem geslagen, die de harten der gevers neigt als waterbeken. En waren er soms donkere oogen- blikken in hun actiewaren de met gezellen soms geneigd de »verzenen« op te heften en de warmte der andere broeders te doovennochtans, de kleine schare moedigen hield voet bij stuk en nu nu zal men tot bouwen overgaan. Zoo heeft elke school en ook deze eene historie, maar door Gods heilige vinger geschreven en daarom zoo belangrijk En wat een eer, dat Hij daar menschen voor wilde gebruiken, kleine luijden, de niet-vele-edelen en de niet-vele rijken. Hartelijk gelukgewenscht, broeders met uw succes en Soli Deo Gloria. Zoo breekt men het Neutraliteits beginsel af. Zoo erlangt men een positief op bouwend opvoedingssysteem. Zoo wekt men geen twijfelzucht in de harten der jeugdigen, maar zeker heid, maar waarheid, maar standvas tigheid. Zoo wordt 't Geloof behouden. Zoo de Jeugd beveiligd tegen Libe ralisme en Socialisme. Zoo de Religie geplant en gefun deerd en bevestigd. 't Gaat goed zoo. Want ook van Melissant hoorden we goede berichten. Weg met die Neutraliteit 'k Had juist Het Volk gelezen. Het sociaal-democratisch hoofdorgaan. En 'k was het er van harte mee eens Vaak overkomt me dit niet en de datum, als het gebeurt, mag wel met een wit krijtje aan den balk geteekend worden. Niemand schrikke er echter van. Geen ketter kan 't zoo bont maken, of hij zegt nog wel eens een wijs en waar woord. Waarom wou dit dan een socialist niet kunnen overkomen Te meer, wijl Het Volk zijn wijs en waar woord slechts »in commissies zei en het vaderschap dezer wijsheid en waarheid heelemaal niet aan Het Volk toekomt, maar aan een onver- valschten ^bourgeois*, die zoover ik weet geen rood draadje aan 't lijf heeft, zoodat ons socialistisch dagblad slechts de eer heeft op dezes mans brochure gewezen te hebben en ons er enkele brokstukken uit te hebben voorgelegd. Interessante dingen overigens De menschen houden tegenwoordig veel van een sHaagschen roman.t Kort geleden is er weer een nieuwe uitgekomen onder 't boven-opschrift »Van kussen en tranen. 'k Heb er zoo es in geneusd en wat zou ik graag die Haagsche jongelui door 'n paar Friesche of Geldersche landarbeiders met flinke knokkels es laten opstofielen Maar dit is nu ^Haagsche werkelijkheids Titel»Onze dure bureaucratie. Onderwerp Een kijkje in de ambtenaren wereld aan onze ministeriën. Men zegt zoo wel eens van 'n boeiend verhaal, dat niemand het zonder droge oogen lezen kan. Nu, je oogen blijven wél droog bij deze brochureMaar ik zet het iemand, om ze te lezen en dan de vuisten niet in elkaar te -klemmen van kwaadheid over zóó roekelooze verspilling van 's lands geld Dat zijn nu es geen praatjes. De schrijver zelf is oud-ambtenaar en heeft dat bureaucratisch leventje mee ge maakt hij spreekt dus uit eigen ervaring. En de uitgever is niemand minder dan Martinus Nijhoff, »je« officieele uitgever, die gerust niet meehelpen zal, om sklets- praatjes in het land te verbreiden. En nu enkele bijzonderheden. De schrijver, de heer Schorel, heeft het eerst over den arbeid aan de ministeriën zelf en hij noemt dien geestdoadend en tijdroovend in de hoogste mate; ware molentjes draaierij dat woord is van mij. »Er zijn ministeriën,i zegt hij, »waar de behandeling van de meeste stukken zich tot niet veel anders dan tot de doorzending naar een andere autoriteit bepaalt. Voorts wordt er veel overgeschreven. Riem na riem met inkt beklad. 't Kleinste zaakje vaak onder groote vellen folio begraven. En wat overgeschreven is, moet weer zorgvuldig met het oorspronkelijke verge leken worden, of er geen schrijffouten in zijn. Nauwkeurig is bepaald, dat dit ver gelijkend onderzoek moet geschieden, door iemand, die 'n trapje hooger staat op den ambtelijken ladder, dan de schrijver. Duf, dof, doodsch is er het leven. Zich moe werken doen de heeren niet. Onlangs heeft in de kranten een lijstje van *>werkuren« gestaan, dat wel op onderdeelen, maar niet in hoofdzaak is weersproken en waaruit blijkt, dat de zes-urige arbeidsdag al 'n heele zware is, ook al behoeven die zes uren dan ook niet vol te worden »ge- werkt,* Geen wonder, dat de heeren vaak bezig heid zoeken en dat kleine ruzietjes en allerlei afgunstjes en rangverschillen zijn aan de orde van den dag. En dat niet alleen onder de kleintjes,* maar ook onder de j.grooten« onder de eersten na den minister Staat een Secretaris- Generaal in rang boven een Administrateur of een Directeur-Generaal, ja dan neen? Theoretische vraag, zal men zeggenNeen, de heer Schorel leert dit wel anders Heeft de Secretaris-Generaal het recht de anderen te ontbieden, als hij ze spreken wil, of moet hij naar hen toegaan En dan gebeurt het, dat mijnheer de Secretaris- Generaal het vertikt en dat mijnheer de Directeur-Generaal het vertikt, net precies als de twee bokken, die elkaar op 't von dertje tegenkwamen Totdat mijnheer de Minister er aan te pas komt, om »deze groote kinderen duidelijk te maken, wat ieders plicht is* 1 Er is op 't oogenblik een wetsontwerp aanhangig, om de heeren aan de ministeriën tractementsverhooging te geven. Op zich zelf te begrijpen 't leven wordt duurdet en alle tractementen gaan wat de hoogte in. Maar, zegt de heer Schorel, laten de Kamers nu es zorgen, dat de paarden, die de haver verdienen, die krijgen Want dat moet soms raar gaan. Naar 't oordeel van den schrijver. De grooten slokken eerst uit den hoorn des overvloeds en 't restje is voor de kleinen. Wie in de gunst staat, krijgt op slag wie niet, die blijft wat hij is, 't Is gebeurd, dat iemand bij den minister klagen kwamExcellentie nu ben ik weer ge passeerd Ir »Ja was 't antwoord 't spijt me wel, maar je rapport luidt, dat je onbetrouwbaar bent in 't cijferen »Maar, Excellentie cijferwerk heb ik nooit, dus dat kan niet waar zijn >Hm!< was 't antwoord 3>ik kan er niets aan doen ik moet zien door de oogen van anderen Een hoofdeigenschap heeft de bureaucra tie Zij zet zich altijd uit 1 Dat is haar glorie, steeds nieuwe baantjes voort te brengen van klerk tot kommies en adjunct, en weet ik al watZij is van een onuit puttelijke vruchtbaarheid en heeft deze groote natuurdrift met al het geschapene gemeenDe zorg voor de instandhouding en uitbreiding der soort Duf, dof, doodsch is haar leven Leest de vermakelijke schets van den schrijver »De Departementsgebruiken schijnen te willen, dat men aan uiterlijke ken merken den rang kan onderkennen van hem, bij wien men komt. Zoo zitten bv. in den regel lagere ambtenaren in een kamer zonder kleed. Een tweede klerk krijgt dan onder zijn lessenaar een kleedje, ongeveer even breed als zijn stoel. De eerste klerk heeft een kleedje, dat bree der is dan zijn stoelde adjunct-commies heeft nog een breeder kleedjede com mies klimt tot een kleed, dat aan weers zijden van den lessenaar uitsteekt; en de hoofdcommies heeft pas recht op een gespijkerd kleed of een zeil, dat de ge- heele oppervlakte der kamer beslaat.* Een hiërarchie in kleedjes Wat zullen wij nu zeggen? Wèg met den ganschen stoethaspel Ganschelijk nietwe kunnen het zonder die ambtenaren niet, al laten ze ons ook drie maanden wachten op een stuk van zes regels schrifts Wat dan verbetering eischen ach, laat een zoutzak eens stijf staan Maar laten we toch in elk geval zorgen, dat we niet verder verambtenaard worden 't is nu al mooi zoode goeden niet te na gesproken, die machteloos staan tegenover den algemeenen sleur I En laat de Tweede Kamer es dat zou een subleem idéé zijn een »enquette« openen inzake de ambtenaren aan de mi nisteriën Naar hun werktijd, salaris, pro motie, onderlinge verhouding, bureaukleed jes Dat zou de kneppel in 't hoenderhok zijn UITKIJK. ENGELAND. We hebben eenige dagen geleden melding gemaakt van dr. Martin's be schouwingen over 't gebruik van lucht schepen in oorlogstijd. Een goede vloot van Zeppelins zou aan Duitschland een machtigen voorsprong op zijn vijanden bezorgen ja, Martin beweerde zelfs, dat Roberts enkel daarom een millioen sol daten wilde, omdat hij den inval van een Duitsch leger uit de lucht vreesde. En daartegen hielp de sterke vloot van Engeland niets. 't Behoort alles nog tot het rijk der fantasie, maar 't is toch opmerkelijk, dat men in „deskundige kringen" aan het werkelijkheid-worden, en dat binnen korten tijd, wel terdege gelooft. Pas weer heeft R. P. Hearne een boek

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1908 | | pagina 1