23s,f Jaargang N*. 1406. foor de %uidhollaiid*clie en Keeuwiehe Skilanden. Zaterdag 12 December 1908. An tirevo tionair Orgaan IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. SOMMELSDIJK. ,-tlle stukken voor «le Kedactse bestemd, A«lvertessfiësi en versier© Administratie franc© toe te ®en«ie« aan «Sen Ultarever. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij "vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER Teleiuwn 5 intercom». S®. 2. Advertenties 10 cent per regel en s/2 maai. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/smaal. Dienstaanvragen an Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Aövertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. msn bul lief €3ewij»ig,<! Uire- rapport In de 22ste vergadering der Unie, gehouden te Utrecht, den 17den April 1900, door eene Commissie daartoe benoemd, werd 'n rapport uitgebracht over het doel, dat men zich in d'è naaste toekomst voorstelde. Die Commissie bestond uit de heeren A. E. Mackay te 's HageH. Bavinck te Amsterdam T. Bos te Dokkum H. J. Emous te AmsterdamTh. Heemskerk te Amsterdam R. Husen te Utrecht; A. W. van Kluive te Middelburg; A. Kuyper te 's Graven- hage; A F. de Savornin Lobman te 's Hage; T. P. Mackay te s Hage; M. Noordtzij te KampenH. Pierson te Zetten Schimmelperminck van der Ooye van Hoevelaken te Hoevelaken J. Woltjer te Amsterdam; D. Wijn beek te Zwolle en II Derksen te Rot terdam, Waar het Unie-rapport ook in de Kamer enz. druk besproken is en pen punt van ernstige beraadslaging in de toekomst zal uitmaken, wenschen we een en ander daarover te zeggen Drie grieven vrerden aangevoerd tegen de bestaande regeling van 't Lager Onderwijs. 1zoolang het grootste deel van de kosten der openbare school mede door de wijze waarop de, meeste Gemeentebesturen, in strijd met den geest der schoolwet, de school geldheffmg hebben geregeldten laste komt van de Gemeente kas, blijft er een ongewenschte rechtsongelijkheid bestaan tus sehen diegenen, die het voor hen bruikbare onderwijs van Gemeen tewege ontvangen en diegenen, die dit zelve bekostigen. 2. zelfs lotsverbetering van de open bare onderwijzers is niet mogelijk zonder de reeds te zwaar gedrukte Gemeenten nog meer te belasten, terwijl ook het Rijk die slechts ter harte kan nemen, indien, ter- wille van het in de wet opgenomen beginsel van rechtsgelijkheid, de bijdrage aan alle scholen wordt verhoogd 3. het blijkt meer en meer, dat vele openbare scholen onder de leiding komen van onderwijzers, wier beginselen door de ouders der aldaar schoolgaande kinderen worden afgekeurd, zonder dat iemand bij machte is zoodanige onderwijzers te weren. Kort saamgevat waren dus dit de grieven der Commissie 1- de Gemeente zit door deOpenb. School op zware lasten, en er blijft door de eigenaardige schoolgeld heffing rechtsongelijkheid bestaan, 2 lotsverbetering der Openb onder wijzers wordt daardoor verhin derd 3. de geest van 't onderwijs stemt niet overal tot tevredenheid. De vraag deed zich voorIs het wijs om de Gemeente nog langer te doen dragen de zware Schoolkosten En was het niet beter om die kosten te brengen ten laste van het Rijk n w,as het ook niet beter om, als an t Rijk de schoolkosten eener HoetmfDte,0vnernam' tevens te bepalen, in a- n ^an 00k aan a^e scholen le Gemeente, onverschillig van welke richting eene bijdrage op gelijken voet zou uitkeeren Bij de vaststelling dier bijdrage zou alles in aanmerking moe ten komen, wat voor het houden eener school vereischt werd, dus: 1. de minimumjaarwedde voor het onderwijzend personeel. 2 het minimumbedrag, dat voor eiken onderwijzer betaald moet worden om hem een pensioen te verzekeren. 3. de huur voor een vrije woning ten gebruike van het hoofd der School. 4. een zekere vergoeding voor loka liteit. 5. hetgeen noodig is voor het aan schaffen en onderhouden der schoolmeubelen, schoolboeken, leermiddelen en schoolbehoeften, voor verlichting, verwarming en schoonhouden der lokalen. Intusschen is er een overgangstijd vak noodig. Het zou zeker eenigen tijd duren, voordat door allen de voordee- len van den nieuwen toestand werden ingezien. Hier of daar zou voldoenden ijver ontbreken om voor allen de noodige scholen op te richten. En daarom Dit belangrijke «daarom® in een volgend artikel. (Slot volgt.) Naar een ander maatschappelijk stelsel. Wat is het begin geweest van onzen strijd 1 Eerslens de school. En helaas is zij de oorzaak geweest, dat zooveel jaren zijn voorbijgegaan, waarin ook in en buiten de Kamers aan de maat schappelijke moeilijkheden van dui zenden niet is gedacht Die schoolstrijd nam aller gedachten in beslag, maar om de grondslagen van een beter maatschappelijk stelsel dachten wei nigen En toch, ook daar de antithese, die sliep of voortdommelde. De oud-liberale school heerschte nog oppermachtig. Door haar leer stellingen bracht zij een beginsel in de Maatschappij, dat haar dood zou geweest zijn: het bekende laat-maar waaien-stelsel. Daardoor werd de maatschap ontwrichtof zooals het typisch is uitgedrukt«gepulveri seerd.® De ondergang der maatschap pij moest volgen, omdat het overwicht van tiet eene deel des volks over het andere zoo groot werd, dat een om vallen, een in- en wegzinken beslist volgen moest. Eigenbelang, een schoone eigenschap in veel gevallen, zou hier de reden geweest en geworden zijn, dat de werklieden werden uitgeperst als een citroen uitgemergeld naakt en broo deloos aan den dijk gezetdat vrouwen en kinderen de huisgezinnen uit en de fabrieken werden ingejaagddat zware en lange werktijden voor de mannen het dividend van den fabrieks eigenaar moesten verhoogen. Het beginsel, dat die oud-liberale school indroeg in het leven, was de dood, en volkomen in strijd met de ordinantiën Gods. En wie, die maar eenigermate met Gods Woord op de hoogte is, weet niet, hoe de Christelijke leer vijandig staat tegenover zoo'n stelsel, dat on gewild en onbedoeld op uitzuigerij en verdrukking moest uitloopen. De armen werden armeren de rijken werden rijkerhet huiselijk leven knakte en verdordede maat schappelijke orde werd bedreigdde Zondagsrust verwoesthet geestelijk leven ondermijnd en alles ging op in het zwoegen dag aan. dag en het peinzen om nog, nog meer te schrapen of om van de ellende verlost te worden anderzijds. Maar er kwam protest. Protest van Christelijke zijde. Protest van Vrijzinnige zijde. Protest van Socialisten. Protest door de werklieden zelf, die de hoofden opstaken en riepen om een ander maatschappelijk stelsel. En die protesten, tegen den indivi dualistischen geest der eeuw vonden een rijken voedingsbodem ze werden krachtiger; ze overschreeuwden te recht eiken anderen toonen toen de schoolstrijd taande na ontvangen betrekkelijke rechtsgelijkheid was de Maatschap rijp om over een nieuw stelsel ernstiger dan ooit te gaan spreken en te handelen. Een heter beginsel verkondigd Het individualisme zat op den troon en daarmee dat brute.en brutale eigen belang, dat om niemand denkt en dacht, dan om zich zelf. En daar tegenover kwam het ver langen naar een beter beginsel. Het beginsel van Sociale Ordening. Het moest uit zijn met dat zich zelf zoeken dat Kaïnswoord«Ben ik mijn broeders hoeder« moest verstom men, en overal ontwaakte de idee dat de arbeider ook een mensch is; dat hij ook aan den rijken disch des levens zijn genoegzame plaats moestinnemenj; dat ook hij het volle recht had op waardeering van zijn gaven, krachten, persoonlijkheid en arbeid|dat ook hij lid der eenige maatschap is en be hoorde te deelen in al de zegeningen, die uit een onvermoeid en nuttig be steed leven voortvloeien. Een beter beginsel werd ingedragen. En men kent de gevolgen. De Christelijke idee van saamwer king en toenadering tusschen Kapitaal en Arbeid werd van de daken ver kondigd; «Democratie® werd een woord, dat op duizenden lippen begon te zwevenal meer, al aanhoudender, met al meer klem en kracht werd het uitgesproken en men luisterde de Maatschappij dronk dat woord in als de woestijnzeiziger, moe en mat en verlaten, en amechtig, zich laaft in de oase onder de schaduw der palmen aan het heerlijke frissche water van het meer in die woestenij ontsprongen. Naar een beter beginsel. M aar hier openbaarde zich toch ook de antithese. En, er ontwikkelde zich een Chris ten-Democratie; een Liberale Demo cratie en een Socialistische Demo cratie: alle drie tegen de individua listische Staatsonthouding; alle drie vóór Sociale ordeningmaar toch onderscheiden, omdat Rede en Open baring zich niet op alle terrein, dat door de Democratie werd omvangen en opgeëischt, verzoenlijk tegenover elkaar stonden. Zou 't waar zijn In de bladen wordt reeds gefluis terd van een Wekker II. Want niet alleen op Sumatra geschiedden on rechtmatigheden, door Wekker I aan 't licht gebracht, zij 't ook op mis schien niet altijd voorzichtige en waarheid getrouwe wijzemaar nu verluidt dat ook in Celebes zulke on waardig optreden van ons leger valt te constateeren en dat ook daarvan een geschrift zal verschijnen. Zou 't waar zijn Gelukkig dat we in den Minister van Koloniën een man hebben, die ook in zulke zaken het koren van het kaf weet te schiften en met kracht optreden zal om elke onrechtmatige daad tegen te gaan. Wroeten in eigen ingewand. De Coalitie van Rechts staat er flink voor. Eén in geest en streven hoopt ze den strijd in 1909 te aanvaarden. Tegen wie Tegen een niet-eensgezinde Link- sche Concentratie. Tegen de Sociaal Democraten, die bezig zijn door wroeten in eigen inge wand, hun reeds wankelende kracht, nog meer te verzwakken. En wie dan ook de Linksche partijen gadeslaatze gehoord in de Kamer gezien heeft, hoe ze machteloos stond bij de Algemeene Beraadslaging om zelfs door een makke motie van de zoogenaamde frontverandering van het Kabinet te doen blijken en het te wagen om voor het Kabinet een hinderpaal tot verder regeeren in den weg te leggen wie dat alles gadeslaat, gaat met hoop de toekomst in. Bij onsgeen wroeten maar een hechte en sterke band om allen. Bij Linksmalaise wantrouwen verdeeldheid. Dat geeft den burger moed Of zooals de N. R. C. in 1905 zeiDe moed geeft tien vooruit «P DKMT UITKIJK. Er schijnen betere dagen op komst. 'k Bedoel voor de christelijke vakbewe ging in ons vaderland. Er wordt weieens gezegd, dat wij achter zijn, zonder dat we 't verdienen en 't gaat ons wel eens naar 't spreekwoord, dat wie ééns steelt, altijd een dief is of naar dat andere, dat wie den naam van luiaard heeft, altijd te laat komt, maar wat onze christelijke vakbeweging betreft ja dan zijn we laat laten we hopen nog niet te laat Zeker onze hoed is niet pluimloos Het goede mag zoo goed gezegd, als 't verkeerde. Op schoolgebied bv. zijn we gansch Europa vóór en hebben wij onze vaderen voorop schitterend het bestaansrecht der vrije, christelijke school bewezen. En dat niet slechts theoretisch, wat geen geld kost I Neen we hebben er onze millioenen voor over gehad in den loop van zestig jaar Wat het kerkelijk leven betreft o, zekerer is veel reden tot verootmoediging maar toch, als 't nu aankomt op een vergelijking tusschen de orthodoxe groepen eenerzijds en de Kerkelijk vrijzinnigen ander zijds dan durven we 't oordeel van onpartijdige scheidsrechters afwachten, aan welke zijde het kerkelijk leven 't meest bloeit en vrucht draagt. Onze werken van barmhartigheid o, er ontbreekt nog veel aan, maar toch door Gods genade mochten we iets doen voor kranken en ellendigen, waarop ook de wereld soms als een voorbeeld wijst. .Maar nu onze christelijke vakbeweging Ai mij! Wat staat ze nog op dunne, knikkende pootjes Als we Unitas uitzonderen, die de chr. textiei arbeiders wist te organiseeren, bene vens enkele kleinere bonden in 't Zuiden, die zuiver roomsch zijn wat schiet er dan over Ik zeg dit waarlijk niet, om den arbeid der chr. protest, vakvereeniging te verklei nen, maar zeg zelfHeeft deze ondanks al haar pogen, grooten invloed kunnen oefenen op de massa's Twee vossen slopen er rond. Twee leelijke, kleine, bijtende vossen. Die zooveel kwaad doen in dezen wijn gaard De eerste is het Kerkelijk vosje. Ik geef op 't oogenblik aan niemand de schuld ik constateer de feiten maar doch ik vrees, dat onze achterkleinkinderen, die misschien veel langer dagen zullen beleven dan wij, het niet gelooven zullen, als ze in de geschiedenis lezen, dat de christelijke smeden en timmerlieden, kaarsenmakers en steenbakkers, in 't begin der twintigste eeuw, voor hun aanbelangen, zich vereenigen in bonden, gesplist naar de kerkelijke gezind heid der leden. Dat is toch eigenlijk al te gek. Dat een iegelijk zijn eigen kerk lief heeft, is even natuurlijk, als dat hij zijn moeder bemintMaar er is onder ons christenvolk een streven om alles, letterlijk alles maat schappij, politiek, wetenschap en kunst het kerkelijk stempei op te drukken. Daar zijn honderd christelijke veenarbei ders in een plaats en die zullen zich nu tot vier christelijke vakvereenigicgen gaan sa menvoegen veertig Hervormden, dertig Gereformeerden, twintig Lutherschen en tien DarbistenEn dan zullen ze elk in hun eigen vaandel schrijven gaanEendracht maakt macht Is 't dan wonder, als de christelijke »mid- denstofs zich van zulk gedoe afwendt en de vakbelangen te ernstig en te gewichtig acht, om er zulk een dwaas spel mee te spelen P Gelukkig komt er een kentering. En 't was een moedgevend teeken, dat onlangs mannen uit onderscheiden kerken mannen, die in onze vakbeweging vooraan staan, bijeenkwamen en zelfs de mogelijkheid bespraken van een iwferconfessioneele vak organisatie, waartoe dus ook de roomschen zouden kunnen behooren In hoeverre dit oorbaar ware, bespreek ik thans niet. Er zal vooreerst niet veel van komen, want de bisschoppen sturen openlijk aan op eigen, roomsche vakvereenigingen. Toch zullen we ons verheugen, als er slechts samenwerking en straks samensmel ting tusschen de protestantsche christelijke vakvereenigingen verkregen wordt en de tijd kon wel eens nabij zijn, dat die kerkelijke vos opgevangen werd en een muilband om zijn bijtenden bek kreeg Maar er loopt nóg een vos rond. Die van het verkeerde conservatisme. Die vos doet veel kwaad onder onze bur gerij en bijt vooral onze patroons. Laat men toch de zaken eens nuchter bezien Als onze Christen-vakarbeiders zich ver eenigen, om te verkrijgen verbetering hun ner positie, in zedelijk en stoffelijk opzicht wat kwaad doen zij dan Toch zien niet weinigen dit met leede oogen aan, 't Is eenigszins te begrijpen. Zij redeneeren zóo s>Die vakbeweging stuurt aan op hoogere loonen, korten arbeid- duur, betere vakopleiding en allerlei andere, wel mooie, maar toch ook dure zaken. En de patroon kan dat alles maar betalen Zuiver eigenbelang, zal men zeggen. Ja, dat kan wel, maar ge moet niet vergeten dat onze patroons ook niet altijd op rozen gaan Soms. ja regent het zege ningen, maar de tijden komen ook van langdurige droogte en onder de kleinere patroons vooral, zijn er velen, die vaak den vasten arbeider benijden, Wijl men nu den naaste wel alzóó lief moet hebben, als zichzelf, doch niet liever, kan men zulk een redeneering uit eigenbelang maar niet ineens veroordeelen. Toch zit hier de grondfout. A Is het de christelijke vakbeweging er om te doen was, van de patroons »af te halen, wat er gehaald kan wordeD, dan ja I hebben

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1908 | | pagina 1