v®®r de Zui(lli®lland*che est Zeenwsclie Eilanden. ING ledden, Dr. B. P. OFFRINGA ItasphiiL Zaterdag 24 October 1908. ers 3 Antirevolutionair 23sle Jaargang V. 1392. Orgaan raard. >lic. if Advertentiën. den IN HOC SIGNO VINCES PUDE TONCrE. DIEKSLAND. T. BOEKHOVEN. SOMMELSDIJK. Dirkslanrf. Ai Ie sSiikfeen voor «Be Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te asenden aan den Uitgever. Uit de Pers. prteering yg- elas - schoenen im, box- iaf f4.00 Ruiten land. ENGELAND. Ui oud- en Tandarts, (Kunsttanden en gebitten.) Stationsweg 25, ROTTERDAM. Spreekuren eiken werkdag 1—B. Voor on- en minvermogenden 10. ig1 ihaai Eendracht aliek f 0,10 zijn terwijl fie bden inge- 'iisbci' 11108 liden Circus pij Iflie worden ]is een proef jor de firma I Amsterdam )eze koffie is feehappelijke |nd, dat alle |i, die anders i vervliegen. i de inwer- rnden i)eze tan de boon j en daar de j I die van ge- J gebruiker taring Want! MElJER'sl Ir als met 5 D se Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Aionnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Biitonland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. 41 Kinderlijke nummers 5 Cent. 18ÏEBDAM ippel, prijs co door ge it van post- be: UITGEVER Telefoon Intercom*». No. f Advertentiëïi 10 oent per regel en 3/i maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maak Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. B m i chade rij zen bij TTERDAM. )r. Kuyper weer in de Kamer. Iet lijdt o i. geen twijfel, of Dr. Kuy- zal, nu hij in Sneek en Ommen ge en is, wel weder zitting nemen in de ede Kamer. )at is een heugelijk feit. roor de antirev. in de eerste puais, die Diemand liever dan hun leider de be- iging der belangen van land en volk ïvolksvertegenwoording zien opgedragen, /oor de antiiev. kamerclub, die, na de putatie van twee harer beste leden bij i optreden van dit Ministerie, zich weer jijkt zal zien met den beste onder de Sten, met den stoersten strijder voor de ha' r heilige beginselen, met den generalis- sin is onder de hoofdofficieren. loor het Ministerie, dat, levende uit de inselen van de partijen der rechterzijde zoi als die door Kuyper, Lohman en Schaep* man zijn vertolkt en voorgestaan, de tweede dit krachtig trio tot de verdediging l dier beginselen in de Kamer tot zijn steun zal zien optreden. Voor de Tweede Kamer in haar geheel, die met het optreden van een zoo intelligent denker, hoog begaafd spreker en stoere werker als Dr. Kuyper, haar peil zoozeer zat zien verhoogd. Tenslotte voor geheel ons Christelijk Nederland, dat aan den organisator van ons Christelijk volksdeel, den kampvechter voor de vrije school, den ontwerper van vele sociale wetten, den bedwinger der staking in 1903, in één woord den Chiis- teri-volksleider en Christen-staatsman zoo ODDoembaar veel is verplicht. Een groote eer voor ons volk zulk een man als zijn vertegenwoordiger te mogen bezitten! Hilver en Vechtbode.J a «dellen. GE. ch rij ven 1 e r 1 ij k ïen clen- a c h t i g daar het kleine op mijn n, maar s, is nu vrijheid :n lande Echt liberalistisch. Door den Minister van oorlog is dezer dagen een order uitgevaardigd waarin het veitplichtend gesteld wordt, vóór het eten in de kazerne een oogenblik stilte te gebieden, teil einde hen, die dit wenschen, gelegenheid te geven een gebed te doen. Naar aanleiding van die dienstorder schrijft een inzender in de »N. Crt.« het volgende »Een order, zeer eenvoudig in zijn toepassing, dofch van ingrijpenden aard wat betreft het grondbeginsel waarvan wordt uitgegaan, is defer dagen door den Minister van Oorlog uilegeven De commandeerende officier treft, in verband met de locale gesteldheid, de ver- eifèhte maatregelen, dat bij de gemeenschap pelijke maaltijden, door het inachtnemen van eejlige oogenblikken van stilte, aan de aanzit- tetden behoorlijk gelegenheid worde gegeven trfbidden.a 'Vc bedoeling is blijkbaar geweest, dat iedere goBsdienstige overtuiging in de kazerne vrij irt et zijn en dat de gewoonte van bidden voor :1 ook door andersdenkenden behoort te 'den geëerbiedigd. werkelijkheid is juist het omgekeerde hetgeen is bedoeld het geval, let zoo hooge beginsel dat het leger in dit cht volkomen neutraal moet zijn door geen rlijke godsdienstplechtigheden in de kazerne verplichte tegenwoordigheden van anders- kenden toe te staan is thans voor het eerst getast ter wille van de veelal »naam«- stenen, die een uiterlijken vorm wenschen ;even aan hun gevoelens, voordat zij hun tltijd gaan nuttigen. laartoe worden die andersdenkenden ge- >ngen het aan te zien, dat door een bepaalde agorie van geloovigen een uiterlijk bewijs 1 hun godsdienstige richting mag worden t toongesteld, waarvoor zij verplicht worden te in acht te nemen. Dit kan niet anders ergernis verwekken. Onder die anders- <1 ikenden reken ik niet de onverschilligen ii mers die denken in het geheel niet doch ii >de eerste plaats de ongeloovigen, die evenals anderen recht hebben op eerbiediging van n beginselenten tweede sommige ware C ristenen, die in het volle vertrouwen op de liefde en almacht van het Opperwezen het niet noodig, ja zelfs verkeerd achten om dagelijks voor tafel de zegening van spijs en drank af te smeeken ten derde degenen die zulks wel noodig achten, doch het gebed te heilig vinden om daarbij een uiterlijke vertooning te maken tegenover anderen, die daarvoor niets gevoelen ten vierde zij, die heel goed begrijpen, dat de waarde van een gebed niet afhangt van het vouwen van handen en het sluiten van oogen en die dit daarom liever in stilte doen als zij alleen zijn al is het middageten dan nog niet opgedischt. Doch niet alleen voor de andersdenkenden, ook ter wille van hen, die gewoon zijn thuis voor tafel te bidden, acht ik den maatregel niet aangenaam. Te moeten bidden, wetende, dat tegelijkertijd allerlei andere manschappen, die dat gebed onnoodig achten en die naar hun eten verlangen, daarop staan te wachten en denkensis het haast uit ?<t dit moet, dunkt mij, de harmonische stemming die bij een gebed noodig is en den diepen zin daarvan storen en het maken tot een soort uiterlijke belijdenis van zekere godsdienstige opvattingen. En nu de practische toepassing en de gevol gen. Hoe lang moet die stilte in acht worden genomen Er zijn menschen, die gewoon zijn vrij lang te bidden voor tafel, andere slechts enkele woorden te prevelen. Waar blijft de grens van deze godsdienst plechtigheden nu de eerste schrede is gedaan De Christelijke verecnigingen, die de bepaling hebben uitgelokt, zullen nu'gaan aandringen om stilte na den maaltijd, om stilte 's avonds bij het naar bed gaan en 's morgens bij het opstaan, teneinde een gebed te kunnen doen. Andere godsdienstige richtingen zouden even veel recht hebben op de invoering van hun godsdienstige uitingen in de kazerne. Ergernis en partijgeest zullen het gevolg zijn. De godsdienst is een zaak van het hart, de meest persoonlijke zaak, die men zich kan indenken. Alle oprecht gemeende godsdien stige overtuigingen moeten in het leger, waar ieder zonder onderscheid van geloofsrichting verplicht is te vertoeven, worden gerespecteerd. Geen geloofsdaad van een enkel persoon of van enkele personen mag hinderlijk zijn of ergernis kunnen verwekken bij anderen. Zuilen de militaire autoriteiten thans recht vaardig hierover kunnen waken De onlangs uitgegeven order zal zulks belet ten. Moge deze daarom spoedig wederom worden ingetrokken.» Heeft men ooit hooghartiger liberalistisch geschetter gehoord. Wie bidden zijn de >naam-christenen< die aan anderen met huil schijnvroomheid maar ergernis geven. De niet-bidders daarentegen, dat zijn de echte Christenen, de ware vromen. En deze moet de Overheid altijd en overal de hand boven 't hoofd houden, 't Zou toch onver antwoordelijk zijn, als de Regeering de niet- bidders met hun teere vroomheid en hun gevoelige harten maar steeds zich liet ergeren aan de onoprechtheid van die vormendie- naars Hetzelfde hooghartige standpunt, dat steeds door een groot deel der vrijzinnigen wordt ingenomen. Tracht niet met uw godsdienst in het openbaar leven te kernen. In de kerk en in de binnenkamer gaat het nog even wel haalt men dan meelijdend de schouders over u op, maar daar blijft het in den regel dan ook bij. Maar op het openbaar terrein moet ge met uw godsdienst wegblijven, want dan ergert ge de vrijzinnigheid met deze, zooals zij het noemen, sschijnvroom- heid.c Dat terrein eischt de vrijzinnigheid voor zichzelf op. Of de christen door het vloeken en zweren, het ontheiligen van den dag des Heeren enz. door het openbaar leven geërgerd wordt, daar stoort men zich niet aan, als de vrijzinnigheid maar niet door uw vroomheid >geërgerd« wordt. En dan wordt dat z>neutraliteit« genoemd. (Wageningsch Nieuwsblad.) Optimi corruptie. De wijze van optreden van den candidaat De Meester in het district Ommen heeft teleurgesteld; althans zoo wat de hem geest verwante bladen hem in den mond legden, werkelijk aizoo door hem gesproken is. Iemand die nog kort geleden geroepen werd tot de gewichtige taak van Voorzitter van den Ministerraad staat te hoog, om zich in het debat met politieke tegenstanders te veroorloven, wat zelfs in de dii minores niet verschoonlijk is. Bij een politieken strijd te grijpen naar de doleantie van voor ruim twintig jaar, en ter winning van stemmen te speculeeren op de kerkelijke vinnigheden, die sommige Her vormden ontsieren, had een man als De Meester beneden zijn waardigheid moeten achtenen we durven bijna voor zeker uitspreken, dat hij er nu reeds leed over draagt. Vermoedelijk heeft hij zich, in het district aangekomen, in een onbewaakt oogenblik laten prikkelen en benevelen door locale geestverwanten, die hem den beker van fanatiek venijn aan de lippen hebben gezet. Doch ook dit moest hem als gewezen Minister niet overkomen zijn. De eere van den Staatsman is het juist, door breedte van blik en ruimte van opvatting boven de plaatselijke grootheden van zijn partij ver heven te zijn, en daardoor niet te vallen in den strik, waar zij keer op keer in ge klemd zitten. Juist omdat we hem steeds hoog stelden, deed deze uitglijding van den tegen-candidaat ons pijnlijk aan. Optimi corruptio pessima, orakelden de Romeinen reeds, en hier was bederf. Het zou winste zijn, als de heer De Meester, dit van achteren zelf inziende, zijn giftig woord openlijk herriep. Standaard S'aganistische factoren. De rede van Mr. Lohman, te Nijverdal gehouden, waarvan we gisteren ook in ons blad iets konden lezen, was stellig zeer in teressant. Ook om de wijze waarop Dr. Kuyper door Mr. Lohman als candidaat voor Om men werd aanbevolen, Wij kunnen natuurlijk niet alles nog eens aanstippen wat mr. Lohman behandelde. Toch wijzen wij op de weerlegging die Mr. Lohman gaf van het oude praatje, dat Dr. Kuyper het volk zou willen verdeelen in Christenen en paganisten. Ook te Ommen was deze stembus-leugen weer verspreid. Mr. Lohman wees er op, dat er menschen waren, die het verband tusschen de diepere beginselen en de staatkuude beseften, en ook menschen die dat verband ontkenden. Dienaangaande zeide hij, dat er steeds een antithese geweest was, en liet voJgeD »Deze antithese bestaat nog, doch niet tusschen christenen en paganisten. Deze onderscheiding heeft Dr. Kuyper nooit gewild. Inderdaad is dit de waarheid. Dr. Kuyper heeft in 1904 geschreven, dat de Christ, volksgeest reageert tegen het weer opkomen van paganistische factoren. Mocht dat niet gezegd worden Wie o.m. aan vrije liefde, neo-malthusi- anisme zelfmoord-verdediging, en het brute materialisme onzer dagen denkt, moet aan stonds toegeven, dat Dr. Kuyper niets te veel schreef. Maar van een splitsing tusschen Christe nen en paganisten was geen sprake. Rotterdammer Blijkens opgaven in de „Labour Ga- zette" is de werkloosheid in September sedert de laatste 10 jaren nooit 200 groot geweest als thans. Werkloos zijn er nu 9,4 proc, terwijl in vorige jaren sedert 1899 het hoogste percentage bijna 7 proc. was. (1904.) Het vorige jaar was het werkloosheid percentage in September 4,6; in Augustus van dit jaar 8,9. Evenals Thome, die op Trafalgar Square zei„als jullie iets bestormen willen, bestormt dan de bakkerswinkels," heelt nu ook Grayson, het dezer dagen geschorste Lagerhuislidj in een druk bezochte vergadering de werkloozen aan gespoord tot stelen als ze brood noodig hebben. Niet onmogeljjk, dat deze twee opruiers nog deswege met den rechter zullen kennis maken. FRANKRIJK. Naar aanleiding van de beangstigende uitbreiding, die de werkloosheid in Enge land aanneemt, heeft een Parjjseh blad zicb gewend tot den directeur van de afdeeling arbeid van het ministerie van handel, die den toestand in Frankrijk, hoewel allesbehalve schitterend, toch ook niet bepaald slecht noemde. De statistiek van 30 September wijst een gemiddelde aan van 8 pCt. werkloozen over geheel Frankrijk, d.i. 2 pCt. boven den normalen stand. In 1903 steeg dit gemiddelde tot 10 pOt. in 1904 tot 11 pCt. Dit waren de twee slechtste jaren sinds de statistiek werkt. Onder de 4 pOt. is het nooit gedaald. Bovendien, verklaarde de direc teur voor den geregelden gang van het werk is het noodig, dat er een zeker aantal werkloozen zijn, al was het maar alleen om de zieke of ontslagen werk lieden aan te vullen. De tegenwoordige overschrijding van het minimum van 4 pOt. weet hij aan de heersehende industrieele crisis, die om de tien jaren met een bijna wiskun stige zekerheid terugkeert. De oorzaak hiervoor moet waarschijnlijk gezocht worden in het te groote vertrouwen op de toekomst, hetwelk zich van de indus- trieelen meester maakt in de dagen van voorspoed. De metaalindustrie bv.beleefde na het einde van den Russischen oorlog gouden dagen fabrieken rezen toen uit den grond, banken werden gesticht. Spoe dig was er overproductie en de ellende begon. Te Parijs schatte de directeur het aantal werkloozen op 60,000 4 70,000. Maar sinds in 1890 de statistiek werd ingesteld, heeft de Fransche hoofdstad al veel ernstiger tijden op dit gebied doorge maakt. DUITSCHLAND. Yan het „Walhalla" bij Regensburg, waarin Zondag een buste van Bismarck werd onthuld, werd reeds de eerste steen gelegd in 1830, maar eerst in 1842 was het kostbare gebouw klaar. Hoog op een heuvel staande, met de Donau bene den zich, schittert de marmeren tempel in Dorischen stijl den toeschouwer van verre tegen. Hij is 75 M. lang, 35 M. breed en 21 M. hoog en heeft 18 mill, gulden gekost. De tempel ligt in een eikenbosch en men betreedt het gewelf in* een bassement, door, boven aangeko men, een lange trap met marmeren treden af te gaan. Het inwendige van den tempel vormt een zaal van 55 bij 16 M. met een vergulde zoldering. De marmeren vloer is een meesterwerk. Langs de waDden van de zaal zijn de borstbeelden van 102 groote en roem rijke mannen geplaatstvorsten, leger aanvoerders, bisschoppen, geloofshelden, staatslieden, geleerden, dichters, kunste naars, geneesheeren, uitvinders, enz. verder 65 marmeren tafels met de namen van Duitsche heroën, van wien geen afbeeldingen bewaard zijn gebleven. En nu is ook het borstbeeld van Bismarck in dit Beiersche Pantheon bijgezet. De mooiste versiering van de zaal, naast de godinnen van de Overwinning die de lange reeks van eenvoudige borst beelden breken, bestaat uit een prachtig marmeren fries (85 M. lang en 1 M. hoog) van prof. Martin Wagner uit Würzburg met voorstellingen uit de oudste geschie denis der Duitschers, van hun volksver huizing uit Oost-Europa fot aan hun bekeering door Bonifacius. Wagner heeft er met twee helpers 10 jaar aan gewerkt. Men prijst zijn werk als het mooiste relief, dat in Duitschland te vinden ia. AMERIKA. Uit Tokio wordt bericht, dat de oor logsvloot der Yereenigde Staten in Japan met zeer groote geestdrift is begroet. In alle straten der hoofstad zjjn eerepoorten opgericht en overal ziet men Amerikaan- sche en Japansche vlaggen naast elkander wapperen. In alle couranten staat het Ameri- kaansche volkslied gedrukt en de voor naamste bladen wijden hartelijke wel komstartikelen (in het Engelsch) aan de Amerikaansche bezoekers. „Japan", zoo wordt daarin, Diet zonder Oostereche overdrijving, gezegd, „Japan is eeuwige dankbaarheid verschuldigd aan de groote republiek, die het Japansche land naar het licht der nieuwere beschaving heeft geleid en die 't altijd vriendschappelijk is, welke nooit door het kleinste wolkje werd verduisterd en die, als het kan nu nog inniger is geworden." En 't is nog niet eens een jaar geleden dat men vreesde voor een oorlog om de „hegemonie in den Grooten Oceaan" Zondagavond waren de voornaamste Amerikaansche zeeofficieren de gasten aan een groot feestmaal, gegeven door den burgemeester. Bij die gelegenheid gaf admiraal Sperry, de Amerikaansche vloot voogd, deze ontboezeming ten beste „Het doel met dezen tocht van de Ame rikaansche slagschepen is de ontwikke ling van de Amerikaansche vloot te bevorderen voor vredelievende doelein den." VAN DEN BALKAN. Yolgens een te Parijs ontvangen bericht uit Londen zon de Dnitsche gezant te Konstantinopel aan een lid der Turksche regeering en verscheidene aanzienlijke personen gezegd hebben, dat voor Turkije de eenig mogelijke oplossing zou zijn den oorlog te verklaren aan BulgarijeNa de verklaring der Duitsche regeering, dat zij met Frankrijk wil samenwerken tot handhaving van den vrede in den Balkan vindt men die houding van haar gezant hoogst zonderling. Geheel in orde schijnt de zaak overigens niet te zijn, want volgens berichten uit Bofia hebben de Bulgaarsche ministers besloten geen cent aan Turkije te betalen voor de onaf hankelijkheid en liever oorlog te voeren. Er is wel een partij, die bereid is met Turkije te onderhandelen, maar zij heeft bezwaar tegen een schadeloos stelling van 200 millioen francs, waarvoor natuurlijk een leening zou moeten worden gesloten, wat in strijd is met de politiek der democratische party welke thans aan het bewind is.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1908 | | pagina 5