EERSTE BLAD. Zaterdag 3 October 1908. Antirevolutionair 23sle Jaargang N°. 1386. Orgaan vuur tie %iii(lltullaiit!*clie en Zeeuwsclie Eilanden. KAARTVAN NEDERLAND. IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN, voor slechts 75 Cent, SOMMELSDIJK. Alle stukken voor de Bierfactie besteraid, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Een Keurige, fijn uitgevoerde en dnidelijKe Algemeen Kiesrecht der Vrijz. Democraten. Een Christelijke Normaalschool. Oe Ongevallenwet. Ontzettende cijfers. Een gunstiger cijfer. OP DË.1 UITKIJK. Deze Courant verschijnt eiken "Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. TJITGEYER Telefoon Intereomm. Blo. 2. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht fot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Uitsluitend voor onze lezers bieden wij een extra koopje aan, nl. Deze kaart, waarop voorkomen alle gemeenten, rivieren, sporen, trammen, stoomvaartverbindingen met het bui tenland enz. enz., en ter grootte van 1 M. 5 cM. hoog bij 90 cM. breed, heeft altijd 2,— gekost. Wij bieden deze keurige kaart aan fr. p. p. 95 ct., netjes verpakt, op hou ten rol, zoodat ze niet kan beschadigen. Wij twijfelen er niet aan, of velen zullen hiervan profiteeren, waarom we spoed aanbevelen, omdat de voor raad niet groot meer is. Een onzer lezers die deze kaart reeds ontving schreef ons: »'t Is een mooie en duidelijke kaart en was zeer naar mijn genoegen, voor zoo'n luttelen prijs, en aanbe velend voor huis en school. Zoo is het. Een ieder haaste zich dus en zende postzegels of postwissel waarop „Voor de Kaart" en de toezending volgt omgaand. Sommelsdijk, W. BOEKHOVEN. De motie door de Vrijz. Democraten op 27 Sept. in hun Kiesrechtmeeting aangenomen luidt in hoofdzaak aldus Ze verklaart, dat een onvermoeide en krachtige strijd voor grondwetsher ziening om te komen tot algemeen kiesrecht voor maDnen en vrouwen des te dringender plicht is voor allen, die een democratische inrichting van ons staatswezen wenschen en van meening zijn, dat inzonderheid een rechtvaardige en doeltreffende sociale wetgeving slechts kan worden tot stand gebracht door een volksvertegenwoordiging, mede gekozen door hen, die tot dusver feitelijk van het kiesrecht zijn uitge sloten roept allen, die op dit punt geestverwanten zijn op, dien strijd met alle wettige middelen, met kracht en met warmte te voeren en niet te rusten, voordat het algemeen kiesrecht zal zijn verkregen. Er is wel iets in deze motie, dat afstoot nl. de krachtwoorden, die gansch in strijd zijn met de slappe actie, die tot heden door de Vrijz. Democraten voor dat kiesrecht is ge voerd. Er zal moeten zijn een sonver- moeidett, een »krachtige« strijd; een gevoel van s>dringenden« plicht; een strijd met kracht en met warmte. leder, die op de hoogte is, weet, dat sinds 1901, na de scheuring met de Liberale Unie door de Vrijz. De- mocn voor 't algemeen kiesrecht niets is gedaan, dan een wetsontwerp inge diend, dat geen algemeen kiesrecht voor mannen en vrouwen inhield en waar van de Memorie van Antwoord door ons nog niet is gelezen. Nu komt er dan eindelijk, althans met woorden, wat schot in de actie en men zal van nu voortaan onver moeid en krachtig en warmtevol den strijd strijden. De krachtwoorden zijn niet in over eenstemming met 't verleden. En we zullen de toekomst afwachten. In de motie trekt wel aan de erken ning, dat een rechtvaardige en doel treffende sociale wetgeving slechts kan worden tot stand gebracht door een andere volksvertegenwoordiging. Maar men spanne zijn verwachting ih dezen niet te hoog. Weer voeren we het pleit voor een Chr. Normaalsschool. Zoolang ze er niet is, zullen we tot actie opwekken. Een Christelijke Normaalschool is mogelijk op hlakkee is plicht. Er zijn thans zes Christelijke scholen, waar aan genoeg personeel is verbonden om zoo'n school tot stand te brengen. Als er de wil maar is, dan komt de daad tot stand, a.s. jaar in April. In Mei rijdt de tram. Wat zou dus de oprichting van zulk een school nog beletten P En dan, ais we zelf de koe bij de horens vatten, arbeiden we in de lijn, die ons, Chr. onderwijzers, is uitge stippeld nl. afkeer van de neutraliteit maar een opleiding, die Christelijken geest ademt en de jonge lui niet over levert aan een beginsel, dit met 't onze botst. Komt aan dan, laten we dezen winter eens overleggenlaten we eens bij elkaar komen als hoofden en als on derwijzers en eens met elkaar praten. Geld is er in de eerste jaren niet aan te verdienenook in de toekomst zal de verdienste pover zijnmaar moet het ons altijd om geld te doen zijn Is de zaak des Heeren ook niet veel meer waard dan een hand vol rijks daalders Is ons beginsel niet meer waard dan eenige zilverlingen. Moeite en opoffering zal ons deel zijn, indien we zoo'n school oprichten zeer zeker, maar moet de zaak des Heeren dan op loome en matte wijs worden be jegend Ze is toch meer waard, dan een betrekkelijk makkelijk leventje en een rustige schoolgang van 9 tot 42 en van 2 tot 4. Komt, broeders laten we organiseeren laten we aanpakken 't Is voor onze jongelingschap't Is voor onze eigen scholen, voor ons be ginsel, dat we tot arbeid roepen op dit terrein. De tijden zijn rijp. De opmerking van Minister Talma bij de interpellatie-Plate over de ver hoogde premie in het bootwerkersbe- drijt" te Rotterdam is juist en van be- teekenis. Sprekende over de klachten over die wet, zei hij Want dit doet mij zoo leed in de discussiën, die in de laatste weken, ik zou haast zeggen, in het laatste jaar, over de Ongevallenwet telkens in de pers zijn gevoerd, dat zoo menigmaal een grief, die m. i. terecht tegen een of andere in de Ongevallenwet voor komende bepaling gemaakt kan wor den, zoo wordt opgevoerd, dat zij bij het volk den indruk moet wekken, dat het eigenlijk wel twijfelachtig is, of we wel wijs gedaan hebben een der gelijke wet tot stand te brengen. Die opmerking is ter zake. Wie de aanmerkingen op de Onge vallenwet leest, krijgt vaak den indruk dat het niet in de eerste plaats om verbetering dier wet te doen, maar op intrekking en vernietiging. Ze wordt dan beschouwd als een ballast, die overboord moet worden geworpen, in plaats van te erkennen, dat ze is een stuurrad, hetwelk wel eens defect is, maar dan toch een stuurrad, dat de richting aangeeft, waarheen het arbeidersleven zich moet heen bewegen nl. naar voorziening van hun nood, als ze niet werken kunnen door onheilen of ongevallen in dat bedrijf gekregen. 't Ondraaglijke in onze Nederland- sche wetgeving is vooral dit, dat alles zoo treuzelig langzaam gaat en de fouten eener wet zoo eindeloos duren eer er afdoende wijziging komt. 't Gaat alles op zijn elf-en-dertigste, eer de hand eens aan zoo'n wet wordt ge slagen. En dat verdriet. Dat maakt zoo'n wet vaak hatelijker dan ze in werkelijkheid wel is. De accijns op Binnenlandsch en Buitenlandsch gedistilleerd wordt ge schat op 26 millioen. 14e heele begrooting is 200 millioen. Zoodat een achtste deel daarvan wordt opgebracht door »den borrek. Spreekt dit treurige cijfer, dat getal 26, niet boekdeelen En is 't niet waar om van drank- misbruik te spreken en te zeggen, dat hier een nationale zonde woekert, die knaagt aan ons volksleven en zooveel levensgeluk verwoest, 26 Millioen gulden alleen aan accijns. Er wordt dus veel meer uitgegeven door de ge- en misbruikers. En wat is de accijns op het vleesch Zegge: 4 millioen maar. Aldus: 26 millioen accijns komt er binnen voor den jenever en maar 4 millioen voor het geslachte vleesch. Is 't niet ontzettend? 't Zou net andersom moeten wezen. Ons volk moest minder drinken en meer vleesch kunnen koopen. En als er minder gedronken werd, zou er ook meer vleesch gebruikt kunnen worden; want wat beteekenen voor de dorstige menschen twintig borrels in een weeken 20 borrels is minstens al een gulden. En een gulden vleesch geeft reeds een uitstekend middagmaal, dat al de huisgenooten verkwikt. Wanneer zal ons volk ophouden van drank een dienaar te zijn? In 1898 was de accijns op suiker ruim 12 millioen. Nu, 10 jaar later, wordt ze geschat op 22 millioen, dat is dus een vooruit gang van 10 millioen. Dat cijfer ziet er blijder uit dan dat van den jeneveraccijns. Suiker is een voedingsmiddel en een genotmiddel tevens en gaat daarvan het bedrag aan accijns omhoog, dan is dat toe te juichen. Suikeraccijnsverlaging, die door den Minister in 't verschiet is gesteld, zal nog meer bevorderlijk zijn aan het toenemend gebruik, evenals de verhoo ging van den jenever accijns van f63 tot f 90 ook voordeelig zal zijn om het jenevergebruik tegen te gaan. Het jenevergebruik moet afnemen. En sterk ook. Vleesch- en suikeraccijns moeten toenemen. Dan krijgt men betere levensstoe- standen. En de sociale kwestie nadert haar oplossing, als des drankduivels kwaden invloed gebroken wordt. Het was een ontroerend betoog. 't Moet geschreven zijn door een Oosten- rijksch sociaal-democraat en ik las er een uittreksel van in het j>Het Volk«. De schijver teekende in korte maar scherpe trekken, hoe onder den invloed der sociaal democratie en van den klassenstrijd de massa der arbeiders afvalt van haar voorvaderlijk geloof. Dat woord geloof natuurlijk in een be paalde beteekenis genomen. Niemand zal de schapen Christi uit Zijne hand rukken ook Marx nietnoch een zijner profeten En het is onmogelijk, dat wie eenmaal door een waarachtig geloof Christus ingeplant is, door de theoriën van Marx of door de praktijken zijner volgers, als rank uit den goeden wijnstok zou kunnen weggerukt wor den. Het zaligmakend geloof, eenmaal geschon ken, is Gode zij dank 1 onaantastbaar. Geloof wordt hier in anderen zin gebruikt. Tien eeuwen van christelijke beschaving zijn niet over Europa heengegaan, zonder diepe indrukken in het volksleven, het volks gemoed, de volksverbeelding. In alles komt dat uit. Tot ver buiten den kring der ware geloo- vigen, kent men God, den Schepper en Onderhouder en Jezus Christus, den Man van Smarte. Men hoopt er op een hemel en siddert er voor de hel. Men gelooft er aan duivelen en engelen men brengt er zijn kind ter doopmen gaat er min of meer geregeld ter kerkmen stelt eenige prijs op een godsdienstige vorming der jeugd; men eert er min of meer Gods Woord en hecht nog waarde aan Gods gebod. Voor het eeuwige leven beslist dit alles nog niets. Menigeen is in zulk een omgeving gebo ren, leefde in zulk een christelijke atmosfeer en stierf toch weg zonder dat ooit zalig makende genade aan zijn ziel verheerlijkt is. Toch stellen wij dien christelijken gods dienstzin der schare op hoogen prijs. Onze God is wel vrijmachtig. Hij roept zijn verkorenen tot het leven, geheel naar zijn welbehagen, zonder zich aan eenige conditie van tijd of plaatst, ge slacht of gedrag te binden. Uit het heidensche Syrië nam de Heere een Naaman, om hem te stellen tot een toonbeeld zijner genade maar vergeten we niet, hoe dit hooge uitzondering was en hij als regel zijn kinderen verwekte uit Israël. Daarom stellen wij zoozeer prijs op het 2>geloof der natie*, waar reeds Groen van Prinsterer zich zoo telkens op beriep. En daarom ook ontroerde het ons zoo, toen die Oostenrijksche socialist ons precies voor- teekende het hellend vlak, waarlangs de massa afglijdt, als ze onder socialistische bearbeiding komt en waarop ze haar »geloof« geleidelijk verliest. De man windt er geen doekjes om. Hij doet duidelijk uitkomen, dat een sociaal-democraat nergens meer moeite heeft om zielen te winnen dan bij de massa der kleine burgers, boeren en veldarbeiders, waar het geloof nog het sterkst reageert. Ze beginnen dan ook, de socialisten, met in zulke kringen droppeisgewijs de idee van den ^klassenstrijd* in te spuiten. Heel voorzichtig wordt het den menschen telkens weer voorgepreekt, dat er twee klassen van menschen zijn, wier belangen onverzoenlijk zijn en die daarom niet anders kunnen doen, dan er om vechten, wie wel de sterkste is. Van godsdienst wordt niet gerept. Ja 't kan geen kwaad, in dit stadium te laten doorschemeren, dat Jezus eigenlijk in dien klassenstrijd óók partij gekozen heeft vóór de armen, tegen de bezitters en de kapitalisten. Dat maakt voor de schare den overgang tot het Socialisme te gemak kelijker. Men krijgt dan dézen toestand, dat de massa ijverig deelneemt aan den klassenstrijd en zich naarstig schikt onder de banier der S. D. A P., maar dat ze toch nog niet los is van haar Christelijken godsdienst. Dat geschiedt dan, zegt onze Oosten rijker, die blijkbaar een goeden kijk heeft op menschen en toestanden, tijdens en na de een of andere geweldige crisis, die de arbeiders-massa in gisting en beroering brengt, zoodat ze zich in slagorde schaart tegen de ^bourgeoisie*. Een reuzen-staking b.v.een geweldige uitsluiting of een staatkundige woeling ter verkrijging van algemeen stemrecht of iets dergelijks. Zoo iets als wij in 1903 beleefden. Die arbeiders zijn dan al zoo ver heen, dat ze, wat er ook gebeure, naast en bij hun ïklasse* blijven, onverschillig of die klasse gelijk of ongelijk heeft. En dan zien ze, dat al wat den godsdienst eertal wie den godsdienst belijdt en predikt, zich tegen hen kant. Dat is voor hen de kentering. Het omwerpen van hun levensroer. En dan gaat het hun gelijk dien geilen zoon van David de haat, waarmee ze dan, na zoo'n schok den godsdienst haten gaan, is gróóter dan de liefde, waarmee ze hem eerst lief hadden. Dat is dan de reactie. Net als toen Jezus voor Pilatus stond. Hoe kwam het, dat daar niet slechts de oversten, maar ook het volk Jezus' dood eischte en hem krijschend zijn haat in 't oor spuwde Het is zielkundig te verklaren. Onder die schare waren er velen, die gemeend, gehóópt hadden dat Jezus van Nazareth de man zou zijn, die Israel ver lossen zou. Verlossen nl. van de macht der Romeinen. En stel u dan de ontnuch tering voor, toen deze mannen dienzelfden Jezus, weerloos, gebonden en bespogen in de macht dezer Romeinen zagen overge geven Ze hadden zich in Hem bedrogen en die gedachte prikkelde hun haat. Zóó gaat het ook met de massa, die afdoolde naar de vlakte der sociaal-demo cratie. Lang had ze 't nog van den Gods dienst verwacht. Niet haar eeuwig heil, waar ze niet aan dacht, maar aardsche weldaden. Ze zag haar hoop verijdeld. Ze had zich vergist, schromelijk vergist, onbegrijpelijk vergist, ja in de dienaren van den godsdienst, maar meer nog in den godsdienst zélf die geen betere dienstknechten wist te vormen en te bezielen. En de lauwe liefde van voorheen slaat om in heftigen haat Tot zoover de Oostenrijksche socialist. Veel hebben we hier ditmaal niet aan toe te voegen, dan alléén dit ééne, met gebogen hoofd zij 't gezegd, dat deze dingen alzoo zijn en dat hierin niet weinig is, om ons 't aangezicht te doen bedekken van schaamte. Wat doen wij, om die schare, vóór ze over 't beslissende punt heen is eu uitberst in haat tegen den Christus voor zoover in ónze macht is .te brengen tot het geloof? O, ziende op de duizenden schapen, die daar ronddolen zónder herderdie steeds verder afschuiven en de groote grens reeds naderen wat zijn dan toch de ver schillen lusschen de christenen onderling nietig Verschillen, waarin ze een goed deel van hun kracht verteren 1 Dat er toch een edele wedijver en uiter ste inspanning zij, om het afgedrevene terecht te brengenIn vele gevallen kan het nog. Die acrisis*, waarvan die Oosten rijker spreekt, hebben nog maar betrekkelijk weinigen doorgemaakt. E$ is nog zooveel te redden Niet het minst door de Christelijke

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1908 | | pagina 1