EERSTE BLAD.
Zaterdag 8 Augustus 1908.
23ste Jaargang N°. 1370.
CO.,
[S.
r^ndsm^
I
1
Jf n tirevo lu tionair
¥®®F de Zufdliollaiidsclie en Zeeuwsche Eilanden.
1
delharnis.
delharnis.
IN HOC SIGNO VINCES
BOL
Mosselen enz.
T. BOEKHOVEN,
n eene
d, 11 Cent per Kilo.
12
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
s
.5, .2 -o
s
s
2
SOMMELSDIJK.
Alle voor de liedactie bestemd, Advertenties! eo verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever.
Werkeloosheid.
vu
DEN USTMIJM.
)MTEt
EKITE UK,
VERDAM.
efd aan voor het verzen
den van
sn Fransche Weekmarkten
Expeditiën naar Binnen-
egen de billijkste prijzen.
Sla a a *a
eten op binnen- en
ijzen.
uizen en Landerijen
eekbanken.
enz.
'O'
deponeerd handelsmerk
bij Joh y. Ballegoojj.
A. C. A. Poots.
A. van Eosteren.
L. "W. Zaaijor
A. van Oostenbrugge
S en MAIS-
IJSTMEEL,
<D i
•73 CD
fl :fl>
c3 gD
G
<D
<D
-4-3
fltj
a
<D
ÖD
'3
S-i
O
rO
H
&H
•73
w
T3
cö
£-<
c3
bD
A3
u
ui
«i—i
SH
[Ö3
O
'o
O
O
~*-x
O
O
zn
O
73
C3
03
bD
:fl>
-*-»
a
E*
c3
c3
73
PH
v©
03
73
03
c3
O
N
4-3
fl
•H
i 1
"K
3
O
fl*
fl*
fl '"O
'a .5
5 fl O
flU O) Sh
q
&C O fl
S
W O ,JJ
ft. f 'O
?2 a
■w ej ,5
03 2
®.s
a o
as
s- S
a
fl S js
<D
a I N
-a "S
XI rt
«at:
öfi
i—s O
CD T3
O
O o
e>
zo
73
fl
O
73
bfi
N
CD
r-H
a
bD
a
iH
<D
4-»
m
<D
O
ES3
fl
O
s
g W>
-g
tn
Dezo Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag*
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent..
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER
Telefoon Intercomm. Mo. 3.
Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën wordeD ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Den Haag heeft, zoo schreven we,
het Noorsche stelsel. D.w.z, niet alleen
aan de vakvereenigingen wordt bijslag
gegeven maar ookaananderedameigen-
lijke vakorganisaties en dan daarbij
nog zijn die corporaties verplicht niet-
leden aan te nemen. De verordering
van 't Haagsche fonds luidt als volgt
Art. 1. Het Gemeentelijk Werk
loozenfonds beeft ten'doel de verzeke-
kering tegen de geldelijke gevolgen
der onvrijwillige werkeloosheid j aan
te moedigen Ook zal het Fonds reis
geld kunnen voorschieten aan personen
die elders werk kunnen vinden. Het
Kapitaal van 't Fonds bedraagt f100
en wordt door de Gemeente verstrekt.
Het fonds is gevestigd te('sGravenhage.
Art. 2 handelt over de Inkomsten
nl. een vaste bijdrage der Gemeente
en allerlei geldelijke ondersteuning.
Art. 3 bespreekt de saamstelling
van het Bestuur nl. 7 leden en 4
plaatsvervangers. Eén lid, tevens voor
zitter, wordt door den Raad benoemd.
De 6 andere, alsmede de plaatsver
vangende leden worden door B. en W.
benoemd. Drie leden en twee plaats
vervangers moeten op het het tijdstip
hunner benoeming deel uitmaken van
het Bestuur eener vereeniging als
bedoeld bij art. 8. Alle benoemingen
geschieden voor den tijd van 3 jaar.
De aftredenen zijn dadelijk herbe
noembaar. Een tusschentijdsbenoemde
treedt af tegelijk met de overige leden.
Het Bestuur wordt bijgestaan door
een Secretaris, die door den Raad
benoemd en uit de Gemeentekas be
zoldigd wordt
Art. 4. Het Bestuur beslist nopens
alle over de uitvoering der vordering
of van bet in art. 13 bedoelde reglement
gerezen geschillen.
Art. 5, 6, 7. Zien op machtiging
van Yoorz. jen Secretarisover 't
uitbrengen van verslag en de opheffing
van het Fonds.
Art- 8. De uitkeeringen bij werke
loosheid geschieden in den vorm van
bijslag bij de uitkeeringen, welke door
vereenigingen aan werklooze personen
worden gedaan.
Art. 9. Geen bijslag wordt gegeven
aan hen, wier werkeloosheid bet on
middellijk gevolg is van werkstaking
uitsluiting, ziekte, lichamelijke onge-
schiktheid of ongeval.
Art. 10. Het Bestuur stelt het be-
irag van den bijslag maandelijks vast.
beze zal nooit grooter mogen zijn dan
üe uitkeeringen van de vereeniging
en aan éénzelfden persoon tot een
Oedrag van ten hoogste 50 cents per
ra&gedurende nietlangerdan90 dagen
'neen tijdvak van 12 maanden, kunnen
Worden'
gegeven.
Art. li. De bijslag wordt gegeven
J uitkeeringen van vereenigingen,
'ie voor deze uitkeeringen eene af-
onderlijRe kas hebben, tot welkeflas
niet-leden als deelnemer kunnen
°etreden. Als deelnemer aan de kas
euer vakvereeniging behoeven slechts
°ugelaten te worden personen, die tot
j betreffende va^ behooren. Voor
e m het le lid bedoelde deelnemers
ogen de bijdragen aan de kas 10
I rcent-of, behoudens goedkeuring van
het Bestuur, 15 percent hooger ge
steld worden dan voor de leden.
Art. 12. De bijslag wordt gegeven
aan personen, die bij het intreden der
werkeloosheid sedert ten minste zes
maanden regelmatig hun bijdrage aan
de vereenigingskas hebben gestort.
Over de eerste drie dagen der wer
keloosheid wordt geen bijslag gegeven.
Voor hen, die binnen den tijd van
zes maanden, nadat hij bijslag on -
vangen heeft, wederom werkeloos
wordt, geldt de verplichting tot stor
ting der bijdrage, ingevolge het eerste
lid, niet voor den tijd, waarover hem
bijslag is uitgekeerd en drie daaraan
vo rafgaande dagen. De verzekerde is
verplicht gedurende de werkeloosheid
zich dagelijks aan te melden op de
Gemeentelijke Arbeidsbeurs, uitge
zonderd de dagen, waarop deze ge
sloten is. Geen bijslag wordt gegeven
aan dengene, die weigert voor hem
passenden arbeid te verrichten.
Art. 13, 14,15. Over voorwaarden
der vereeniging; over toezicht en
weigering van den bijslag.
Art. lb. Reisgeld kan worden voor
geschoten aan personen, die hiervoor
worden aanbevolen door de directie
der Gemeentelijke Arbeidsbeurs.
Waar we nu door 'tciteeren van
't Amsterdamsche en 't Haagsche
Reglement genoegzamen kijk gegeven
hebben op de organisatie der werk-
loozenverzekering, kunnen we in een
slotartikel nog iets zeggen, wat de
Regeering tegen de werkeloosheid
heeft voorgesteld.
(Slot volgt.)
Christelijke Sabbatschenners n.l.
HHÜ Roomsch-Katholieken
Het Volk had Woensdag het volgende
stukje uit Leeuwarden onder 't motto
Christelij ke Sabbatschenners.
Zondagmorgen maakte de Katho
lieke vereeniging St. Vitus te Leeu
warden een boottocht naar de Boni-
faciusbron te Dokkumaan boord
waren een drietal geestelijken, 's
Avonds kwamen deze bedevaart
gangers, zingend«Jaapje is ge
trouwd® en »Wien Neerlandsbloed«
te Leeuwarden terug.
En dan vraagt het
Waar blijven nu onze antirevo
lutionairen, die steeds den mond vol
hebben als socialistische arbeiders
op Zondag betoogen?
Ons antwoord is Van beide groepen
èn van Roomschen èn van Socialisten
is zulk een optreden zeer afkeurens
waardig. Trouwens, wie zich op Zon
dag overgeeft aan arbeid, die ook in
de week kan geschiedenwie den
Zondag ontheiligt, van wat partij ook
hij moge zijn, staat schuldig.
Wie op Zondag in de kroeg loopt
staat net zoo schuldig als Socialist of
Roomsche, die dan op een boot of op
de straat zijn «Jaapje is getrouwd«
uitschreeuwt.
Wie Zondags op hoeken en kaaien
staat en de Kerk niet aanziet, staat
even schuldig als Roomsche of Socia
list, die op Zondag een pleziertochtje
gaan maken met als slotstuk een
»Jaapje is getrouwd«.
De Roomschen uit Leeuwarden staan
schuldig aan Sabbatsontheiliging. En
dat is te betreuren. Laten allen met
G.eref, belijdenis zorgen, dat de Room
schen niet van ons kunnen zeggen
Ze zien den splinter in ons oog, maar
den balk in eigen oog merken ze niet.
Dat zou ook betreurenswaardig zijn,
als dat moest getuigd worden.
En toch is er onder vele Protes
tanten geen losmaking van den Zon
dag Is er onder ons Sabbatsheiliging?
Ook onder 'tjonge geslacht? Of is de
verwildering niet grooter dan de heili
ging Komt het Jonge geslacht zoo
trouw ter kerk als het oude Of vindt
ge ze niet op andere plaatsen, langs
dijken en wegen, zoo niet erger, en
dan vaak, als de Gemeente op gaat
naar 't Huis des Gebeds
De Roomschen hebben een andere,
meer liberale, meer vrijheidgevende
opvatting van Zondagsheiliging dan
de Protestantenmaar laten wij Pro
testanten ernstig toezien. Er valt in
onzen kring heel wat te reformeeren
Als een Roomsche jolig is op Zondag,
hoe ook af te keuren, dan is dat,
helaasnog niet geheel in strijd met
zijn kerkelijke beginselen als de soci
alist betoogingen houdt op Zondag,
is dit in overeenstemming met zijn
anti-religieus gevoelmaar als Pro
testanten op Zondag uit den band
springen, is zoo'n handelwijze absoluut
in strijd met de godsdienstige begin
selen, die onze vaderen en wij, kinde
ren der Reformatie, ingegoten zijn.
Nog .eens laat ons over ons zeiven
wakenEn den Roomsche, noch
Socialist in dezen gelijk zijn.
Wat verdienen de arbeiders dezer
jagende heeren?
Een viertal heeren uit Twente, uit
Enschede en het berucht geworden
Rijsen, eenige industrieelen aldaar,
waaronder de bekende namen Van Heek
en Ter Horst uit Noorwegen vertrokken
per stoomschip naar de Noordelijke
IJszee ter jacht Ze maakten buit (heel
interessant nietwaar!) 4 ijsberen en 15
zeerobben, waaronder bijzonder groote
exemplarenen nog ander wild. Hun
vaartuig voer uit Spitsbergen door een
bijna volkomen met ijs bedekte zee,
waar het zich slechts met moeite een
weg kon banen, bereikte daarop een
gedeelte van de IJszee, waar het ijs
blijkbaar door een storm op zijde was
gedreven. Hier werden robben ge
schoten.
Op een ijsschots zagen de jagers te
middernacht twee groote ijsberen.
Beiden werden op 120 pas afstands
geveld en één door den heer Van Heek.
Den volgenden dag werd een derde
beer omsingeld en buit gemaakt. De
vierde werd zwemmende in zee gezien
en genaderd in een roeiboot, vanwaar
de heer Ter Horst het dier vermees
terde. Tengevolge van opkomend on
stuimig weer waren de jagers genood
zaakt zich spoedig uit de ijsstreken
terug te trekken.
Leuk, heel belangrijkzoo'n jacht
op robben. In SpitsbergenEn dan
vooral de beren niet te vergeten.
Van den heer Ter Horst, den eenen
berenjager uit Spitsbergen, weet u!
schreef onze partijgenoot mr. Sybrandi
in het Twentsch Volksblad; d w.z.
over zijn arbeiders:
Er moet wat bij verdiend wor
den. Anders is het loon een honger
loon.
Het eene hongerloon moet 't
andere aanvullen.
Ja, ja! daar gaat wat om in dat
wereldje
De heer jaagt naar dolzinnige ge
noegens En de knecht?
De andere kan zich bijna dood wer
ken om 't hoofd boven water te houden
voor vrouw en kinderen en tevens de
beurs te vullen van zoo'n geldkoning
die het vermorst.
Vruchten van eigen akker.
De werkstaking, de met zooveel
ophef geproclameerde staking der
arbeidersde solidaire werkstaking
is totaal mislukt in Frankrijk
De roode Clemenceau is zich zelf
zeer zeker mee gevallenwant met
krachtige hand heeft hij de agitatie
onderdrukt.
Met kracht het Gezag gehandhaafd.
Als Minister heeft hij getoond, dat
zijn collega Viviani, die »de lichten
des hemels had uitgedoofd« en den
arbeiders een God ontnomen had, wel
theoretisch den opstand mag prediken,
(immers wie God loochent ondermijnt
het Gezag) maar dat hij, Clemenceau
geroepen is, om de praktijk dier
Godvergetenden paal en perk testellen.
Ja zoo gaat het.
In theorie kunnen Clemenceau en
Viviaui de dwaaste leerstellingen ver
kondigen. En zoolang het dan nog
maar bij woorden blijft, mag een
verantwoordelijk magistraat tevreden
zijn. Hij ziet zijn propaganda beloond.
Doch komen als gevolg der denkbeel
den alom verspreid, de daden van
rebellie, dan worden die eigen Over
heden benauwd voor de treurige ge
volgen hunner leer.
Dan ijveren ze met een Jehu's ijver
om 't revolutionaire kwaad te fnuiken
om de oproerstokers te vermorzelen.
Dan zijn ze als de tamste bourgeois
d.i. gereed om aanstonds de sabel te
doen kletteren.
En als dit noodzakelijk isterecht
dan het wapen gebruikt.
We willen maar zeggen de theorie
is dien heeren vaak aardig, maar
voor de praktijk zijn ze doodsbenauwd.
Blinde leidslieden der blinden, die
Ministers
Veel sportmen zullen er onder mijn lezers
niet zijn.
Over 't algemeen doet men in onze krin
gen slechts matig aan sport en daar zijn
redenen voor. Wil men de een of andere
sport goed beoefenen, dan is het no o dig,
dat men met anderen saam een gezelschap
vormt, voor de oefening zelve en voor de
gezelligheid.
En daarin juist schuilt de moeilijkheid.
Zóó zelfs, dat hier en daar reeds de
gedachte werd uitgesproken, om een chris
telijke-! vereeniging op te richten ter beoefe
ning van de een of andere sport.
Natuurlijk verschafte een desbetreffend
bericht een heerlijk oogenblik aan de redactie
van vele neutrale en vrijzinnige bladen
terwijl Uilenspiegel, de Ware Jacob et
tuttiquantie niet wisten op wat manier ze
die idee zouden uitwerken, om toch de
lever der lezers maar goed aan 't schudden
te krijgen
Het lijkt zonderling, zoo op 't eerste
hooren.
Een christelijke vereeniging, om te turnen,
te schermen, te hardloopen en vér-springen
ja, dat luidt alevel wat »raar.«
En ook, wie er niet om lacht, vraagt
zich af of 't nu noodig is, om de anti-these
overal met de haren bij te sleepen.
Ja dat kan er naar zijn
Onlangs werd, ergens in 'n klein stedeken
van Holland, waar ik bijgeval nogal goed
bekend ben, een Oranje-vereeniging opge
richt een prijzenswaardig doel. Maar de
onzen, die óók ter vergadering gekomen
waren, stónden er op, dat men in 't Bestuur
■zou kiezen vier mannen van Rechts en vier
van Links Ja, ze wilden dat zelfs in 't
reglement zien opgenomen Nu, daar
kwam niet van, wijl het zoo moeilijk te
redigeeren was. Maar in de praktijk, bij de
stemming, hield men er zich toch aan, wijl
onze mannen beslist zeiden, dat ze anders
niet meededen.
Over dat geval werd door de vrijzinnig
heid ook 'n heibeltje gemaakt.
Dat men nu zelfs, bij een zóó neutrale
zaak als een Oranje-vereeniging, de »anti-
these« in 't vuur moest brengen
Maar de zaak is, dat onze lieden lang
zamerhand wat wijzer worden.
In bedoeld stedeken staat het ongeveer
halt-om-half, maar op zulke vergaderingen
hebben de vrijzinnigen steeds 'n kleine meer
derheid, wijl een klein smaldeel der onzen,
uit verkeerd begrepen vroomheid, aan zulke
»wereldsche« feesten niet wil meedoen.
Waarvan aleens meer het resultaat was
geweest, dat wij per gratie een manneken
in 't Bestuur hadden, die bij voorkomende
gelegenheden met een welwillenden glimlach
werd aangehoord, maar onmiddellijk daarna
werd overstemd.
Zulke ervaringen doet men telkens op.
Onze mannen zijn in 't oog der vrijzinni
gen, ook voor zulke neutrale vereenigingen
wel verkiesbaar, maar niet verkieslijk, Hun
geldelijke bijdragen echter worden op den
zelfden prijs gesteld als die, welke van vrij
zinnige zijde komen, 't Is niet te verwonderen,
als men zulke ervaringen heeft opgedaan,
dat men dan te wei k gaat als Jantje Secuur
en het ronduit zegt, dat de niet-vrijzinnigen
evenveel recht moeten hebben óók in
de praktijk als de anderen.
Zoodoende kan men weieens gedwongen
worden, om de anti-these in te halen, waar
men ze eigenlijk zou kunnen missen.
Om nu op de sport terug te komen.
Daar is 't niet zoozeer de keuze van een
bestuur, als vaak de aard van 't gansche
gezelschap, dat ons dwingen zou tot afzon
dering.
Vooreerst: Sport kan schoon zijn, maar
ze kan ook ontaarden in stofvergoding en
menschonteering, waar wij niet aan mógen
meedoen.
Ook de sport kan beoefend worden ter
eere Gods.
Sport dient tot sterking, tot oefening, ter
staling van het lichaam en al zijn onder
deden, tot het verkrijgen van een betere
houding, een sneller tredzij leert het
lichaam vlug en vaardig elke beweging uit
oefenen, die de ziel van haar eischtzij
dient, om de schoonheid des lichaams te
verhoogen en te beter te doen uitkomen.
Daar steekt op zichzelf niets zondigs in.
Integendeel. Als de Heere God het niet
beneden zich achtte af te dalen op deze
aarde en het eerste menschenlichaam te
boetseeren uit het stof; als Hij de eerste
vrouw, mogen we 't zoo zeggen, met god
delijke studie bouwde uit de rib van Adam
dan mogen wij allerminst dat lichaam
verslungelen en veronachtzamen en ligt het
op onzen weg, waar we kunnen, de schoon
heid des lichaams te verhoogen, opdat God
ook in dezen de eer ontvange.
Ja, dat licht vooral op ónzen weg.
De materialist gelooft aan een vergaan-
tot-stof en een stoi-blijvende christen
daarentegen belijdt de heerlijke waarheid
ook van de^ opstanding des vleesches
hoe zou hij voor zijn lichaam onverschillig
kunnen zijn
Maar hoort nu de sport-taal en zie
de sportmanieren
Het lichaam is hier alles. Een paar
dikbespierde turnersarmen en Hink getrainde
voetbalbeenen worden zoo ongeveer als de
grootste gaven Gods beschouwd indien
nog maar als gaven Gods
Voor zielegrootheid hebben die sportmen
geen oog, want met de ziel kan men geen