EERSTE BLAD. Zaterdag 8 Augustus 1908. 23ste Jaargang N°. 1370. CO., [S. r^ndsm^ I 1 Jf n tirevo lu tionair ¥®®F de Zufdliollaiidsclie en Zeeuwsche Eilanden. 1 delharnis. delharnis. IN HOC SIGNO VINCES BOL Mosselen enz. T. BOEKHOVEN, n eene d, 11 Cent per Kilo. 12 fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl s .5, .2 -o s s 2 SOMMELSDIJK. Alle voor de liedactie bestemd, Advertenties! eo verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Werkeloosheid. vu DEN USTMIJM. )MTEt EKITE UK, VERDAM. efd aan voor het verzen den van sn Fransche Weekmarkten Expeditiën naar Binnen- egen de billijkste prijzen. Sla a a *a eten op binnen- en ijzen. uizen en Landerijen eekbanken. enz. 'O' deponeerd handelsmerk bij Joh y. Ballegoojj. A. C. A. Poots. A. van Eosteren. L. "W. Zaaijor A. van Oostenbrugge S en MAIS- IJSTMEEL, <D i •73 CD fl :fl> c3 gD G <D <D -4-3 fltj a <D ÖD '3 S-i O rO H &H •73 w T3 cö £-< c3 bD A3 u ui «i—i SH [Ö3 O 'o O O ~*-x O O zn O 73 C3 03 bD :fl> -*-» a E* c3 c3 73 PH v© 03 73 03 c3 O N 4-3 fl •H i 1 "K 3 O fl* fl* fl '"O 'a .5 5 fl O flU O) Sh q &C O fl S W O ,JJ ft. f 'O ?2 a ■w ej ,5 03 2 ®.s a o as s- S a fl S js <D a I N -a "S XI rt «at: öfi i—s O CD T3 O O o e> zo 73 fl O 73 bfi N CD r-H a bD a iH <D 4-» m <D O ES3 fl O s g W> -g tn Dezo Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag* Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER Telefoon Intercomm. Mo. 3. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën wordeD ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Den Haag heeft, zoo schreven we, het Noorsche stelsel. D.w.z, niet alleen aan de vakvereenigingen wordt bijslag gegeven maar ookaananderedameigen- lijke vakorganisaties en dan daarbij nog zijn die corporaties verplicht niet- leden aan te nemen. De verordering van 't Haagsche fonds luidt als volgt Art. 1. Het Gemeentelijk Werk loozenfonds beeft ten'doel de verzeke- kering tegen de geldelijke gevolgen der onvrijwillige werkeloosheid j aan te moedigen Ook zal het Fonds reis geld kunnen voorschieten aan personen die elders werk kunnen vinden. Het Kapitaal van 't Fonds bedraagt f100 en wordt door de Gemeente verstrekt. Het fonds is gevestigd te('sGravenhage. Art. 2 handelt over de Inkomsten nl. een vaste bijdrage der Gemeente en allerlei geldelijke ondersteuning. Art. 3 bespreekt de saamstelling van het Bestuur nl. 7 leden en 4 plaatsvervangers. Eén lid, tevens voor zitter, wordt door den Raad benoemd. De 6 andere, alsmede de plaatsver vangende leden worden door B. en W. benoemd. Drie leden en twee plaats vervangers moeten op het het tijdstip hunner benoeming deel uitmaken van het Bestuur eener vereeniging als bedoeld bij art. 8. Alle benoemingen geschieden voor den tijd van 3 jaar. De aftredenen zijn dadelijk herbe noembaar. Een tusschentijdsbenoemde treedt af tegelijk met de overige leden. Het Bestuur wordt bijgestaan door een Secretaris, die door den Raad benoemd en uit de Gemeentekas be zoldigd wordt Art. 4. Het Bestuur beslist nopens alle over de uitvoering der vordering of van bet in art. 13 bedoelde reglement gerezen geschillen. Art. 5, 6, 7. Zien op machtiging van Yoorz. jen Secretarisover 't uitbrengen van verslag en de opheffing van het Fonds. Art- 8. De uitkeeringen bij werke loosheid geschieden in den vorm van bijslag bij de uitkeeringen, welke door vereenigingen aan werklooze personen worden gedaan. Art. 9. Geen bijslag wordt gegeven aan hen, wier werkeloosheid bet on middellijk gevolg is van werkstaking uitsluiting, ziekte, lichamelijke onge- schiktheid of ongeval. Art. 10. Het Bestuur stelt het be- irag van den bijslag maandelijks vast. beze zal nooit grooter mogen zijn dan üe uitkeeringen van de vereeniging en aan éénzelfden persoon tot een Oedrag van ten hoogste 50 cents per ra&gedurende nietlangerdan90 dagen 'neen tijdvak van 12 maanden, kunnen Worden' gegeven. Art. li. De bijslag wordt gegeven J uitkeeringen van vereenigingen, 'ie voor deze uitkeeringen eene af- onderlijRe kas hebben, tot welkeflas niet-leden als deelnemer kunnen °etreden. Als deelnemer aan de kas euer vakvereeniging behoeven slechts °ugelaten te worden personen, die tot j betreffende va^ behooren. Voor e m het le lid bedoelde deelnemers ogen de bijdragen aan de kas 10 I rcent-of, behoudens goedkeuring van het Bestuur, 15 percent hooger ge steld worden dan voor de leden. Art. 12. De bijslag wordt gegeven aan personen, die bij het intreden der werkeloosheid sedert ten minste zes maanden regelmatig hun bijdrage aan de vereenigingskas hebben gestort. Over de eerste drie dagen der wer keloosheid wordt geen bijslag gegeven. Voor hen, die binnen den tijd van zes maanden, nadat hij bijslag on - vangen heeft, wederom werkeloos wordt, geldt de verplichting tot stor ting der bijdrage, ingevolge het eerste lid, niet voor den tijd, waarover hem bijslag is uitgekeerd en drie daaraan vo rafgaande dagen. De verzekerde is verplicht gedurende de werkeloosheid zich dagelijks aan te melden op de Gemeentelijke Arbeidsbeurs, uitge zonderd de dagen, waarop deze ge sloten is. Geen bijslag wordt gegeven aan dengene, die weigert voor hem passenden arbeid te verrichten. Art. 13, 14,15. Over voorwaarden der vereeniging; over toezicht en weigering van den bijslag. Art. lb. Reisgeld kan worden voor geschoten aan personen, die hiervoor worden aanbevolen door de directie der Gemeentelijke Arbeidsbeurs. Waar we nu door 'tciteeren van 't Amsterdamsche en 't Haagsche Reglement genoegzamen kijk gegeven hebben op de organisatie der werk- loozenverzekering, kunnen we in een slotartikel nog iets zeggen, wat de Regeering tegen de werkeloosheid heeft voorgesteld. (Slot volgt.) Christelijke Sabbatschenners n.l. HHÜ Roomsch-Katholieken Het Volk had Woensdag het volgende stukje uit Leeuwarden onder 't motto Christelij ke Sabbatschenners. Zondagmorgen maakte de Katho lieke vereeniging St. Vitus te Leeu warden een boottocht naar de Boni- faciusbron te Dokkumaan boord waren een drietal geestelijken, 's Avonds kwamen deze bedevaart gangers, zingend«Jaapje is ge trouwd® en »Wien Neerlandsbloed« te Leeuwarden terug. En dan vraagt het Waar blijven nu onze antirevo lutionairen, die steeds den mond vol hebben als socialistische arbeiders op Zondag betoogen? Ons antwoord is Van beide groepen èn van Roomschen èn van Socialisten is zulk een optreden zeer afkeurens waardig. Trouwens, wie zich op Zon dag overgeeft aan arbeid, die ook in de week kan geschiedenwie den Zondag ontheiligt, van wat partij ook hij moge zijn, staat schuldig. Wie op Zondag in de kroeg loopt staat net zoo schuldig als Socialist of Roomsche, die dan op een boot of op de straat zijn «Jaapje is getrouwd« uitschreeuwt. Wie Zondags op hoeken en kaaien staat en de Kerk niet aanziet, staat even schuldig als Roomsche of Socia list, die op Zondag een pleziertochtje gaan maken met als slotstuk een »Jaapje is getrouwd«. De Roomschen uit Leeuwarden staan schuldig aan Sabbatsontheiliging. En dat is te betreuren. Laten allen met G.eref, belijdenis zorgen, dat de Room schen niet van ons kunnen zeggen Ze zien den splinter in ons oog, maar den balk in eigen oog merken ze niet. Dat zou ook betreurenswaardig zijn, als dat moest getuigd worden. En toch is er onder vele Protes tanten geen losmaking van den Zon dag Is er onder ons Sabbatsheiliging? Ook onder 'tjonge geslacht? Of is de verwildering niet grooter dan de heili ging Komt het Jonge geslacht zoo trouw ter kerk als het oude Of vindt ge ze niet op andere plaatsen, langs dijken en wegen, zoo niet erger, en dan vaak, als de Gemeente op gaat naar 't Huis des Gebeds De Roomschen hebben een andere, meer liberale, meer vrijheidgevende opvatting van Zondagsheiliging dan de Protestantenmaar laten wij Pro testanten ernstig toezien. Er valt in onzen kring heel wat te reformeeren Als een Roomsche jolig is op Zondag, hoe ook af te keuren, dan is dat, helaasnog niet geheel in strijd met zijn kerkelijke beginselen als de soci alist betoogingen houdt op Zondag, is dit in overeenstemming met zijn anti-religieus gevoelmaar als Pro testanten op Zondag uit den band springen, is zoo'n handelwijze absoluut in strijd met de godsdienstige begin selen, die onze vaderen en wij, kinde ren der Reformatie, ingegoten zijn. Nog .eens laat ons over ons zeiven wakenEn den Roomsche, noch Socialist in dezen gelijk zijn. Wat verdienen de arbeiders dezer jagende heeren? Een viertal heeren uit Twente, uit Enschede en het berucht geworden Rijsen, eenige industrieelen aldaar, waaronder de bekende namen Van Heek en Ter Horst uit Noorwegen vertrokken per stoomschip naar de Noordelijke IJszee ter jacht Ze maakten buit (heel interessant nietwaar!) 4 ijsberen en 15 zeerobben, waaronder bijzonder groote exemplarenen nog ander wild. Hun vaartuig voer uit Spitsbergen door een bijna volkomen met ijs bedekte zee, waar het zich slechts met moeite een weg kon banen, bereikte daarop een gedeelte van de IJszee, waar het ijs blijkbaar door een storm op zijde was gedreven. Hier werden robben ge schoten. Op een ijsschots zagen de jagers te middernacht twee groote ijsberen. Beiden werden op 120 pas afstands geveld en één door den heer Van Heek. Den volgenden dag werd een derde beer omsingeld en buit gemaakt. De vierde werd zwemmende in zee gezien en genaderd in een roeiboot, vanwaar de heer Ter Horst het dier vermees terde. Tengevolge van opkomend on stuimig weer waren de jagers genood zaakt zich spoedig uit de ijsstreken terug te trekken. Leuk, heel belangrijkzoo'n jacht op robben. In SpitsbergenEn dan vooral de beren niet te vergeten. Van den heer Ter Horst, den eenen berenjager uit Spitsbergen, weet u! schreef onze partijgenoot mr. Sybrandi in het Twentsch Volksblad; d w.z. over zijn arbeiders: Er moet wat bij verdiend wor den. Anders is het loon een honger loon. Het eene hongerloon moet 't andere aanvullen. Ja, ja! daar gaat wat om in dat wereldje De heer jaagt naar dolzinnige ge noegens En de knecht? De andere kan zich bijna dood wer ken om 't hoofd boven water te houden voor vrouw en kinderen en tevens de beurs te vullen van zoo'n geldkoning die het vermorst. Vruchten van eigen akker. De werkstaking, de met zooveel ophef geproclameerde staking der arbeidersde solidaire werkstaking is totaal mislukt in Frankrijk De roode Clemenceau is zich zelf zeer zeker mee gevallenwant met krachtige hand heeft hij de agitatie onderdrukt. Met kracht het Gezag gehandhaafd. Als Minister heeft hij getoond, dat zijn collega Viviani, die »de lichten des hemels had uitgedoofd« en den arbeiders een God ontnomen had, wel theoretisch den opstand mag prediken, (immers wie God loochent ondermijnt het Gezag) maar dat hij, Clemenceau geroepen is, om de praktijk dier Godvergetenden paal en perk testellen. Ja zoo gaat het. In theorie kunnen Clemenceau en Viviaui de dwaaste leerstellingen ver kondigen. En zoolang het dan nog maar bij woorden blijft, mag een verantwoordelijk magistraat tevreden zijn. Hij ziet zijn propaganda beloond. Doch komen als gevolg der denkbeel den alom verspreid, de daden van rebellie, dan worden die eigen Over heden benauwd voor de treurige ge volgen hunner leer. Dan ijveren ze met een Jehu's ijver om 't revolutionaire kwaad te fnuiken om de oproerstokers te vermorzelen. Dan zijn ze als de tamste bourgeois d.i. gereed om aanstonds de sabel te doen kletteren. En als dit noodzakelijk isterecht dan het wapen gebruikt. We willen maar zeggen de theorie is dien heeren vaak aardig, maar voor de praktijk zijn ze doodsbenauwd. Blinde leidslieden der blinden, die Ministers Veel sportmen zullen er onder mijn lezers niet zijn. Over 't algemeen doet men in onze krin gen slechts matig aan sport en daar zijn redenen voor. Wil men de een of andere sport goed beoefenen, dan is het no o dig, dat men met anderen saam een gezelschap vormt, voor de oefening zelve en voor de gezelligheid. En daarin juist schuilt de moeilijkheid. Zóó zelfs, dat hier en daar reeds de gedachte werd uitgesproken, om een chris telijke-! vereeniging op te richten ter beoefe ning van de een of andere sport. Natuurlijk verschafte een desbetreffend bericht een heerlijk oogenblik aan de redactie van vele neutrale en vrijzinnige bladen terwijl Uilenspiegel, de Ware Jacob et tuttiquantie niet wisten op wat manier ze die idee zouden uitwerken, om toch de lever der lezers maar goed aan 't schudden te krijgen Het lijkt zonderling, zoo op 't eerste hooren. Een christelijke vereeniging, om te turnen, te schermen, te hardloopen en vér-springen ja, dat luidt alevel wat »raar.« En ook, wie er niet om lacht, vraagt zich af of 't nu noodig is, om de anti-these overal met de haren bij te sleepen. Ja dat kan er naar zijn Onlangs werd, ergens in 'n klein stedeken van Holland, waar ik bijgeval nogal goed bekend ben, een Oranje-vereeniging opge richt een prijzenswaardig doel. Maar de onzen, die óók ter vergadering gekomen waren, stónden er op, dat men in 't Bestuur ■zou kiezen vier mannen van Rechts en vier van Links Ja, ze wilden dat zelfs in 't reglement zien opgenomen Nu, daar kwam niet van, wijl het zoo moeilijk te redigeeren was. Maar in de praktijk, bij de stemming, hield men er zich toch aan, wijl onze mannen beslist zeiden, dat ze anders niet meededen. Over dat geval werd door de vrijzinnig heid ook 'n heibeltje gemaakt. Dat men nu zelfs, bij een zóó neutrale zaak als een Oranje-vereeniging, de »anti- these« in 't vuur moest brengen Maar de zaak is, dat onze lieden lang zamerhand wat wijzer worden. In bedoeld stedeken staat het ongeveer halt-om-half, maar op zulke vergaderingen hebben de vrijzinnigen steeds 'n kleine meer derheid, wijl een klein smaldeel der onzen, uit verkeerd begrepen vroomheid, aan zulke »wereldsche« feesten niet wil meedoen. Waarvan aleens meer het resultaat was geweest, dat wij per gratie een manneken in 't Bestuur hadden, die bij voorkomende gelegenheden met een welwillenden glimlach werd aangehoord, maar onmiddellijk daarna werd overstemd. Zulke ervaringen doet men telkens op. Onze mannen zijn in 't oog der vrijzinni gen, ook voor zulke neutrale vereenigingen wel verkiesbaar, maar niet verkieslijk, Hun geldelijke bijdragen echter worden op den zelfden prijs gesteld als die, welke van vrij zinnige zijde komen, 't Is niet te verwonderen, als men zulke ervaringen heeft opgedaan, dat men dan te wei k gaat als Jantje Secuur en het ronduit zegt, dat de niet-vrijzinnigen evenveel recht moeten hebben óók in de praktijk als de anderen. Zoodoende kan men weieens gedwongen worden, om de anti-these in te halen, waar men ze eigenlijk zou kunnen missen. Om nu op de sport terug te komen. Daar is 't niet zoozeer de keuze van een bestuur, als vaak de aard van 't gansche gezelschap, dat ons dwingen zou tot afzon dering. Vooreerst: Sport kan schoon zijn, maar ze kan ook ontaarden in stofvergoding en menschonteering, waar wij niet aan mógen meedoen. Ook de sport kan beoefend worden ter eere Gods. Sport dient tot sterking, tot oefening, ter staling van het lichaam en al zijn onder deden, tot het verkrijgen van een betere houding, een sneller tredzij leert het lichaam vlug en vaardig elke beweging uit oefenen, die de ziel van haar eischtzij dient, om de schoonheid des lichaams te verhoogen en te beter te doen uitkomen. Daar steekt op zichzelf niets zondigs in. Integendeel. Als de Heere God het niet beneden zich achtte af te dalen op deze aarde en het eerste menschenlichaam te boetseeren uit het stof; als Hij de eerste vrouw, mogen we 't zoo zeggen, met god delijke studie bouwde uit de rib van Adam dan mogen wij allerminst dat lichaam verslungelen en veronachtzamen en ligt het op onzen weg, waar we kunnen, de schoon heid des lichaams te verhoogen, opdat God ook in dezen de eer ontvange. Ja, dat licht vooral op ónzen weg. De materialist gelooft aan een vergaan- tot-stof en een stoi-blijvende christen daarentegen belijdt de heerlijke waarheid ook van de^ opstanding des vleesches hoe zou hij voor zijn lichaam onverschillig kunnen zijn Maar hoort nu de sport-taal en zie de sportmanieren Het lichaam is hier alles. Een paar dikbespierde turnersarmen en Hink getrainde voetbalbeenen worden zoo ongeveer als de grootste gaven Gods beschouwd indien nog maar als gaven Gods Voor zielegrootheid hebben die sportmen geen oog, want met de ziel kan men geen

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1908 | | pagina 1