|IER, siden. EERSTE BLAD. I i \m Zaterdag 16 Mei 1908. idsm^ 1 A n tirevo lu tionair 23&le Jaargang 1346. Orgaan de ^oidhollandiclie en Zeenwsche Eilanden» 1 i I I i i zekering IN HOC SIGNO VINCES [ELSDIJK. [EMAN. T. BOEKHOVEN, II. s- iskundig Adviseur, )EN HAAG. ff IT BANG ie Weiden n attesten is bestel- ry blijvend. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. VII De vergissing hersteld. Neutraal. 1 M kEBTi. Imededeeling gedaan er deze Maatschappij verzekerden hoogst tgen in de polissen, rzekerden in groote niets viel te doen. chten over de han- is, zijn bekend ge van „Tbemis" eens dezer Maatschappij, In hoofdzaak wil ik ;ht te 's-Gravenhage, 1 maken. Ik meen - en veeverzekering en hoogst schadelijk root nadeel lijdt en dat ik mij met een waarvan de heer yne klachten in elk en. h. en in zijn eigen ük Uw goed zal ilight zijn geen leelen, die gaten Het feit, dat kken Sunlight j cocht worden, >ede hoedanig- id. F.io.ooo, als belooning een ieder, die brvalsching ponen. SE!»®*»-" .510 j& erd handelsmerk v. Ballegooij. C. A. Poots. van Bestoren. V. Zaaijer UITGEVER SOMMELSDIJK. Telefoon Entercomm. Ulo. 2. -irrw i in ii i p i ii %Iie stukken voor tie lletiaetie bestemd, .Atfivertenliën ess verdere Administratie franco toe te y.eaiüega aan den Uitgever. z ij die zich nu aboDneeren, ont vangen de nog in deze maand verschijnende nummers gra tis lie siE'ijti in onse paré ij. (Slot.) (CONSERVATISME-DEMOCRATIE.) In dit laatste artikel wenschen we kort te zijn. Het Ministerschap van dr. K. is aangevallen van de zijde der Rotter dammer. En zoo luidde haar klacht, had ieder maar geklaagd, ware ieder een maar 't spoor gevolgd door prol. Fabius betreden en eerlijk en rond de critiek uitgesproken. Maar de Stan daard zelf dacht over zulke kritiek iets anders: zóó, zei ze, gaat elk Kabinet van Christelijken huize naar beneden en welke Christen-Staatsman zal zoo dwaas zijn om een portefeuille te aarvaarden, als hij weet, dat hij van eigen vrienden en in 't heetst van 't gevaar door critiek zal ondermijnd worden. Dr. Kuiper wenschen we weer op den voorgrond, en ondanks alle critiek, ja juist door die critiek komen we tot de slotsom, dat hoe eer hoe beter een Kabinet Kuiper zou moeten optreden. Er wordt in onze partij een sluimerende strijd wakker gemaakt, een strijd over democratie tegen con servatisme. Die strijd brak fel uit in 1894 toen de Vrij-antirevolutionairen ons verlieten en wij door de kieswet Tak, die een groote uitbreiding brengen zou van kiezertal, lijnrecht kwamen te staan tegen mr. Lohman en de zijnen Die strijd brak uit in de artikelen der Rotterdammer die strijd breekt uit in onze huidige dagen naar aanleiding van het Kabinet Heems kerk. De Ned. voelt zelf zeer goed, dat 't over dat conservatisme gaat Dit Kabinet Heemskerk steunt en moet steunen op oud Liberalendit Kabinet is een Christelijk Kabinet, maar abnormaal, dat zoo spoedig mogelijk door een normaal Kabinet moet vervangen worden, en nu toornde de Nederlander dag aan dag ze vindt het, zegt ze, bespottelijk, om dit Heemskerk Kabinet als voorlooper van een Kuiper kabinet te beschou wenze vindt het niets dwaas, dat ongeloovigen ook rechts kunnen re- geerenze beroemt er zich steeds op zakelijke politiek te hebben gevoerd ze is van gedachte, dat een meer derheid van 58 Kamerleden, die we onder 't Kabinet Kuiper hadden, om daarop volkomen te steunen inconsti tutioneel, tegen de Grondwet isze wil het Gezag van de Kroon hooger houden dan »dat« des volks, wat met onze antirevolutionaire, met onze democratische beginselen in strijd is, die erkennen, dat ons antirev. pro gram twee pijlers heeft, twee steun pilaren nl. eenerzijds de Monarchie, maar ook anderzijds de rechten en vrijheden des volks, die geeerbiedigd moeten worden rechten en vrijheden om als de Stembus in 1909 gesproken heeft niet de Kroon volkomen vrij te laten. Maar om de Kroon te vragen het volk wil een andere koers, wil ook naar de volksstem luisteren. En zoo breekt de strijd op alle terrein door en op 't gebied van Kiesrecht, en op dat der Sociale wet geving en op dat der Staatsrechtelijke vraagstukkeu niet 't minst over de kwestie Deputatenrecht of volksin vloed dan welEigenwilligheid van kamerleden. Vooral voor dr. Kuiper is men hui verig. De Ned. is scherp, waar de Standaard op het jaar 1909 wijst, hoe dan ons antirev. kiezersvolk in andere koers misschien varen zal, en dr. Kuiper weer in de eerste rijen komt te staan. Ze zegt Een principieel Kabinet van rechts dat wil de Stand, kan eerst komen, als met het conservatisme van alle gading, inclusief de Christ. Hist, partij, niet meer zal behoeven te worden gerekend. Het is de roeping van het nieuwe Kabinet Heemskerk flinkweg de Christelijke beginselen uit te sprekeD, maar daarna niets te doen dat den conservatief, dien men nu eenmaal noodig heeft, aanstoot zou kunnen geven. Zoo staat men sterk. Is dan in 1909 de natie rustig genoeg, om aan rechts de zegen te bezorgen, waarschijnlijk zijn dan de Christ. Hist, weer waardeerbare bondgenooten, dan is het schip door de branding heen. De loods (mr. H.), die het zoo ver bracht, heeft zich verdienstelijk gemaakt jegens het Land. Het oogen- blik, zegt de Std., zal dan zijn aan gebroken om te zien naar een volbloed rechtsch Kabinet, Eenige minister verwisseling zal dan noodig worden. Maar de beste antirev. op een na zitten reeds in 't Kabinet. Die eene die nog ontbreekt en den tocht door de branding niet verkoos mee te maken, zal dan het bevel kunnen overnemen. We zullen op dien strijd niet verder ingaan, de toekomst zal openbaren wat het einde wezen zal. En ook die toekomst is in Gods band. Ook Hij schrijft de historie onzer «antirevolutionaire partij. Te samen als belijders van Jezus Christus strijden we onder de leus Tegen de Revolutie. Het Evangelie. Dat beginsel is ons allen dierbaar, omdat het 't eenige goede beginsel is. Maar boe die leus in praktische politiek moet omgezet worden: dat is het hoofdpunt van den huidigen strijd in onze eigen partij. Tegen de Revolutie is prof. Fabius is de Rotterdammer; is de Neder lander zijn alle Christenen en allerlei niet-christenen. En in dien oorlog op leven en dood tegen die revolutie kan niemand gemist worden. Aan sluiting is dringend noodzakelijk tegen over allen, die in al te radicale of socialistische ideeën pleitgrond vinden voor een roekeloos jagen naar onder mijning der Christelijke grondslagen van ons volksleven. Tegen de Revolutie is aller Christe nen-leus. Vóór Het Evangelie. Die antithese is zuiver. Maar de vraag, die daarnaast wordt geopperd is deze Wat is voor U de geest en strekking van dat Evangelie met 't oog op het huidige politieke leven. En hier scheiden de wegen. Som mige broederen hebben op dat huidige politieke leven, bezien in 't licht des Evangelies, een anderen kijk dan velen onzer. Nog eenswat de gevolgen daar van wezen zullen, valt nog niet te beoordeelen. De Heere regeert. Ook over onze partij. Hem geven we de eere en heer lijkheid, wat ons ook verder moge overkomen want die eere komt Hem alleen toe. De Vrije Westfries van 13 Mei maakt ons opmerkzaam op een ver gissing inzake de stemming der Chr. Hist, en de 120 gld. We hadden ge schreven, dat bij dit wetje Sabron de Chr. Hist, partij verdeeld was, en dat is niet zoo. Ze was verdeeld bij de stemming over de Oorlogsbegrooting van Min. Bappard. Hoewel de stelling, die we neerschreven, daardoor nochtans in niets wankelt, erkennen we die vergissing en herstellen we ze bij dezen. HP i)Ël UITklJIi. Als men wat ouder wordt, ik bedoel opklimt tot wat meer bezadigden leeftijd, dan wordt men in den regel wat verdraag zamer. Men leert beter de menschen en zich zelf kennen. Een kennis, die het oordeel niet zelden wat verzacht, al wordt het niet gewijzigd. Toch is 't me onlangs overkomen, dat het in mij kookte van verontwaardiging, 'k Zat in een treiD, die naar een provinciale hoofdstad voerde en van halte tot halte werd het gezelschap in onze coupé's, ik zeg niet verrijkt, doch vermeerderd met jongelui, die verschillende inrichtingen van onderwijs bezochten, maar waarvan de meesten gingen op de H. B. S. Voor de trein stilhield, hingen ze al uit 't raampje, om elkaar de plaats van 't rendez vous aan te wijzen en wij, grooteren, had den de eer hun praat aan te hooren en zwijgend neer te zitten in de herrie, die zij schopten, wel begrijpende, dat elk woord onzerzijds olie zou zijn in 't vuur. Ik heb me over die ^Hoogere Burgers<r verbaasd en ontzet. 'k Heb me afgevraagd, of we nu wel waarlijk woonden in een christenland. Daar waren er bij, die vloekten als een grijze zandstrater of zeedijker, al bleek het me, dat anderen, zeker door hun opvoeding, nog aarzelden dit voorbeeld te volgen. 'n Drietal van de grooteren onttrokken zich wat aan de herrie en zaten om mij heen te boomen over alles en nog wat. Soms had ik mijn ooren wel willen sluiten. Dat praatte en zwetste en sneed op over boeken, die ze gelezen, over avontuurtjes die ze gehad .hadden, zoo geheel gespeend aan elk gevoel van ingetogenheid, van godsdienstzin, van eerbied voor den wil der ouders of 't gebod Gods, dat het mij koud werd om 't hart. Dat waren geen christen-jongens meer. Dat waren cynische heiden-kinderen. 'k Heb er naderhand met kennissen over gesproken, die me zeiden, dat ik 't wel slecht getroffen haddat ze óók jongelui kenden, die de H, B. S. bezochten en goede hope gaven voor de toekomst, maar dit moesten ze toegeven, dat de levensfoow, het gansche \evensmilieu onder die schare onchristelijk, ongodsdienstig en vaak on hebbelijk is. Er zijn tal van ouders onder ons, die met beving hun zoons in dienst zien gaan. Maar ik voor mij zou er nóg meer tegen opzien, om den 12- of 13-jarigen knaap naar een openbare H. B. S. te sturen. De heele opzet van de tegenwoordige H. B. S. deugt niet. Het is een echt product van het welvoldane liberalisme uit het midden der vorige eeuw, dat ons dan trouwens ook met de Wet op het Mid delbaar Onderwijs heeit opgeknapt. 't Was de tijd van het platte, vette, dorre materialisme. ^Kennis is macht«, zeiden de wijzen. Wat je bentwat je gelooftwat je gevoeltwat je geniet, dat doet er min der toeje komt er niet mee door de wereldje kunt er geen geld mee maken Alleen wat je kent en kunt, dat helpt je Op dien grondslag is de H. B. S. ge bouwd. Veel meer nog dan op de lagere school is 't er op toegelegd, om de hersens der jongelui vol te proppen met allerlei weten schap. Der »vakken« is geen einde Dat ze, en vooral op dien leeftijd, bo venal wat noodig hebben voor hun hart, voor hun gemoeddat ze niet slechts ge leerde eksters en werkezels, maar dat ze mannen moeten worden, vroom en vroed mannen van karakter en van hooge begin selen die groot zijn, omdat ze voor God hebben leeren knielen mannen met idealen in hun leven wat 'n poeah zei men Idealen geen hooger ideaal, dan 'n mooie betrekking, 'n gevulde brandkast, 'n lekker glas wijn en 'n aardige deern. Dat werd niet met zooveel woorden gezegd, maar het koude, dorre, droeve materialisme van de H. B. S. heeft dui zenden jongelui voor altijd in die richting gestuurd. Ik zou erbij kunnen schreien, als ik een jongen zie van nog geen twintig, die ver leerd heeft te jagen naar hooge idealen en die zichzelf beschouwt als een ^-scheikundig products dat geen hoogere bestemming heeft dan 't zoolang mogelijk uit te houden tegen de vele iavloeden, die ontbindend op dat product inwerken. En hoevelen zijn er zoo niet 1 Gelukkig heeft nu toch minister Heems kerk den draad weer opgevat, die dr. Kuyper in 1905 met woest geweld was ontrukten stelt hij voor, ook het bizonder middelbaar onderwijs door een flinke subsidie 't bestaan mogelijk te maken. Het wetsontwerp wacht reeds bij de Kamer op afdoening. Dat geeft voor onze mannen weer nieuw werk aan den winkel. Want onze jongens en meisjes in den moeilijksten tijd van-'t leven, mógen niet blootgesteld blijven aan den killen wind des ongeloofsOok voor hén geldt de bede, die Christus ons voorzei2-Leid ons niet in verzoeking Ik heb ze gekend, jongens van 12-jarigen leeftijd, die den christelijken onderwijzer schoone hope gaf voor de toekomst. Ze hadden een helder hoofd en een toegenegen hart voor de dingen van het Koninkrijk Gods Ze gingen naar de H. B. S., om te leeren, wat onze middenstand noodig heeft voor 't maatschappelijk leven onzer dagen en eenige jaren later, ja praat'ten ze Fransch en Duitsch en Engelsch, maar de sprake der kinderen Gods verstonden ze niet meer en meenden, dat dezen waren »vol zoeten wijns.« Moeilijke koopmansrekeningen wisten ze tot een goed einde te brengen en met algebra vele onbekenden vaardig op te lossen, maar hun dagen alzóó te tellen, dat ze een wijs harte bekwamen, waren ze verleerd en de Schepper van de einden der aarde was hun een onbekende geworden, dien ze niet vinden konden Aan dat gevaar mógen onze kinderen niet blootgesteld worden De christelijke H. B. S. zal evenmin als de lagere school een »bekeerings-instiluut« worden. Over 25 jaren zal de S. D. A. P. mannen in haar midden aanwijzen, die op een chr. Hoogere Burgerschool werden be kwaam gemaakt voor 't leven en de wapenen, die ze daar leerden hanteeren, zullen rich ten tégen God en légen Zijn Gezalfde. Maar dat is altijd zoo geweest, Saul was onder de profeten en toch vervolgde hij de kinderen Gods. Maar de vrucht zal óók niet uitblijven. Ja, ik koester de stille hoop, dat de chr. H. B. S. nogeens baanbreekster zal zijn op 't gebied van ons middelbaar onder wijs. Want men hoort vele klachten. De jongens, zegt men, worden topzwaar van geleerdheid, waarmee ze in 't practische leven geen raad weten. En waarlijk, als ik de jongelui zoo zie zwoegen onder zoo- en-zóóveel kilo's boeken en ze hun stapel cahiers zie aftellen, waarin ze maar aldoor huiswerk maken sommen, thema's, opstel len, haast je niet, zoo kom je d'r niet dan vraag ik me af, of 't in hun hersens toch niet 'n echts tolco worden moet, waar ze zich niet meer in bewegen kunnen zonder de dingen van hun plaats te gooien. Kennis is noodigvooral in onzen tijd. Maar wie grondig onderlegd is komt daar in 't leven verder mee, dan wie vele dingen oppervlakkig weet. En wie met een beschei den hoeveelheid kennis woekeren ban, zal er meer profijt van hebben, dan wie kennis opdeed bij 't mud, maar niet geleerd heeft, ze in toepassing te brengen. Terwijl ten slotte een hoofdvol kennis bij een ledig hart, den mensch zielsziek maken kan, dat hij grijpt naar de flesch of naar de revolver. Ons christelijk middelbaar onderwijs heelt een schoone toekomst Met de oude energie ons dan gewijd aan deze nieuwe taak Tot de eere Gods en het welzijn van ons zaad I UITKIJK. Voor Muis ess Hof. Wil men een heerlij Ke soep bereiden, dan nemo men het volgende in acht. Zet het vloeach, na dit gewasscben te hebben, in koud water op. Doet ge dit in beet water, dan wordt het vleesch van buiten hard en kookt niet genoeg uitde soep heeft dan weinig smaak. Vóór de soep kookt, moet zij goed worden afgeschuimd en ook elk deeltje vet verwijderd worden. Laat de soep gesta dig, niet te hard, koken 1 Doe er de vermicelli of de groenten bij, wanneer het vleesch gaar isia het bijgevoegde klaar, dan is ook de soep ter opdiening gereed. Het visch-schrapen, d.w.z. ontdoen van de schubben, gaat vrij gemakkelijk, wanneer men de visch eerst in heet water doopt. Dit moet men ook lever doen, welke men van de vellen ontdoen Wil. Indien men visch levend wil verzenden, doet men dit het best, door stukjes broodkorst, ge drenkt in brandewijn, in den bek van den visch te stoppen en dezen daarna in stroo te verpakken. De visch blijft dan dagen lang goed. Is het vleesch wat taai, zoodat men het niet goed gaar kan koken, dan voege men een weinig dub bel koolzure soda toe. het wordt dan heerlijk inalseh. Om dit smakelijk te maken kan men in het water, waarin men 't vleesch wascht, wat suiker doen vooral bij kalfsvleeseh is dit een goed middel. Om bloedvlekken te verwijderen, gehruike men eerst helder koud water en daarna water met witte zeep. Vetvlekken verdwijnen door alcohol, waarvan men eenige druppels op de vlek laat vallen en eenige oogenblikken daarop laat staan, om ze daarna met zuiver water uit te wasschen. Heeft uw hond last van vlooien, maak dan een oplossing van 2 ons potasch op 1 L. water en wrijf hem daarmee 3-daags in. Laat het dier op versche krullen slapen 1 Is uw kelder vochtig, plaats dan een schoteltje met chloorkalk daarin, verversch dit nu en dan! Misacbien duurt het vele weken, eer al het vocht is aangetrokken. Dan brandt men in den goed gesloten kelder zwavelstop ook het sleutelgat toe. Na een etmaal kan men den kelder openen. OBSERVATOR. SJIt tie Pers. Wat is neutraal? Neutraal te zijn is de eisch, dien men stela aan de openbare school, aan de pers, die allen dienen wil en aan zooveel dingen meer. Maar neutra liteit is een onding, een onmogelijkheid. Het brengt degenen, die er werkelijk naar willen streven in de grootste moeilijkheden. Wat is neutraal? De redacteur van de »Telegr.« geeft daarop het antwoord: »Wat is neutraal Als neutraal redacteur J 19 In 1 SS jfl ti r i

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1908 | | pagina 1