Zaterdag II Januari 1908. 22ste Jaargang Nw. 1310. voor tie ZuitlliolhiiitlKclie en Zeenw§rlir Eilanden. EERSTE BLAD. Antirevolutionair IN HOC SIGNO VIN CES T. BOEKHOVEN, SOMMELSDtJK. %lle stukken voor (Ie Itedactie bestemd, Kdverfenfiëii ets verdere tdsisiiiistratie franco loe te xeuilen aan den lit sever. Een medische faculteit op GereJ or sneerden ffróndslay. Links heeft afgedaan. Ook in ons District Christelijke Bestuur der sbond. Paganistische factoren. OP DDI fJIYÜiJIA, Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER Tvlefoon Intercoium. IVo. 3. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dieustaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingpwachf tof Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Al wie den Christus belijdt, heeft, behoort althans te hebben, hoog res pect voor den Arts Wij gelooven toch dat alle dingen, en dus ook gezondheid en krankheid, niet bij geval, maar van Gods Vader hand ons toekomen. Nu is élke krank heid »het luiden van den alarmklok in ons lichaam, ter waarschuwing dat wij sterven moeten. Die gedachte»ik moet sterven« is voor ons menschen, in wier hart de eeuwigheid is gelegd (Prediker 3 11) zoo huiverend. Geen wonder, dat de mensch dus naar middelen omziet om de krankheid te weren en het leven te verlengen. Ook wie gelooft, grijpt gaarne naar die middelen. Hij acht zich daartoe ten duurste verplicht. Van een genezen zonder middelen moet, wie waarlijk vroom is, niets hebben zoolang er middelen ter zijner beschikking zijn. Hij leest in zijn Bijbel, dat Hiskia genezen werd. maardoor middel van de klomp vijgen, die op raad van Jezaia op het gezwel werd gelegd (Jes. 38 Timotheüs kon vr.n de zwakte zijner maag genezenmaar dan moest hij niet enkel water doch ook een weinig wijn gebruiken. (4 Tim. 5:23) Nu komt het er echter op aan om de juiste geneesmiddelen, en ook het rechte ge bruik er van te kennen. Dat nu behoort tot de kundigheden van den Arts. Daarom moet wie krank is, niet alleen de Ouderlingen der Gemeente (Jacobus 5 14) maar ook den Arts tot zich roepen. In Mat 9:12 zegt Jezus nadrukkelijk dat «wie ziek zijn, die hebbenden Medicijnmeester noodig Daarom reeds behoort al wie ge looft, hooge achting te hebben voor den Arts. Wij erkennen in hem den man, dien God ons geeft om het lijden dat om der zonde wil ons deel is, te verzachten of tijdelijk weg te nemen. Wij zoeken dus den Arts, niet om als koning Asa (2 Kron. 16 12) meer op den Arts dan op den Heere te vertrouwen. Dat zou afgoderij wezen. Maar wij zoeken en waardeeren den Arts, omdat hij voor ons is de man, die van God de kundigheden verkreeg om ons in den nood te kunnen bijstaan. Onze genezing verwachten wij wel dus door middel van den Arts, maar van den zegen des Heeren Wij bidden daarom niet enkel in gezonde dagen Heere, zegen de spijze maar ookinkrankheid: »Heere zegen de medicijnen Maar wat een voorrecht is het nu om een Arts in huis te ontvangen van wien wij weten dat hij óók gelooft en dus ook met ons mede bidt. Een Arts, die met zijn heerlijke wetenschap God zoekt te dienen. Een Arts, die als hij, ons behandelt er rekening mede houdt, dat wij niet alleen een lichaam maar ook een ziel hebben. Een christelijke Arts dus, die met ons geloolt dat wij van Gods geslacht dwz niet een veredeld dier, maar een mensch zijn, die God naar Zijn beeld, en voor de eeuwigheid geschapen he ft Zulk een Arts is ons in dagen van krankheid dubbel welkom. In zulk een Arts eert Christus zelf ae gaven der wetenschap. Dat blijkt wel daaruit, dat Hij onder Zijn Apos telen ook heeft aangesteld »een Lukas de Medicijnmeester Welnu, zulke Artsen op te leiden, dat is het doel eener Christelijke Medische faculteit. Het eerste begin van zulk een fa culteit is er. Doch zij moet uitgroeien. Thans heeft zij nog maar één pro- lessor, die werd aangesteld om aan de Vrije Universiteit onderwijs te geven in die;, wetenschappen, welke zich allereerst richten op oorzaken, werking en bestrijding van wat ge noemd wordt «zielsziekten. Het streven is, om binnen vijf en twintig jaren minstens drie medische professoren te bezitten. Zoo'n medische faculteit kost jaar lijks een aanzienlijke somme geld. #al zij dus kunnen bestaan en aan haar doel beantwoorden, dan moetzij worden gesteund door allen die prijs stellen op het hebben van christelijkegeloovige Artsen. Doch om haar dien steun te verwerven is noodig, dat haar bestaan en het doel van haar bestaan en ook den grondslag, waarop zij staat door mannen die der zake kundig zijn, worde uiteengezet en toegelicht voor het volk. Waar ik nu werd verzocht om ook op ons eiland belangstelling te wekken, voor dit echt noodzakelijk volksbelang, heb ik aanstonds dat verzoek inge willigd. Mijn doel nu is, om evenals in andere streken van ons land is geschied, ook op ons eiland een vast comité gevestigd te krijgen, dat werk zaam zal wezen om de belangen eener «medische faculteit op Gerefor meerden grondslag« te behartigen. Daarvoor op een of meer plaatsen op ons eiland sprekers te laten optreden, en alzoo velen kon het zijn, te doen besluiten om, niet de Vrije Univer siteit als daartegen bezwaar is, maar uitsluitend haar medische facultejt gelde lijk en zedelijk te steunen. Ik verzoek daarom dringend aan allen, die de opleiding onzer toekom stige artsen begeeren in overeenstem ming met de beginselen der Heilige Schrift, hun naamkaartje aan mij te willen toezenden. Ik hoop er velen uit alle plaatsen van ons eiland te ontvangen, en dan door nadere correspondentie spoedig te geraken tot een flinke organisatie in het belang unzer medische faculteit op Gereformeerd n grondslag. Zend dan spoedig uw naamkaartje aan H N BASOSKI te Ouddorp. De leekenen der tijden wijzen er op, dat Links in de politiek heeft afgedaan. Ze mist al jaren de kracht om de teugels van het bewind te voeren. Vertrouwen hebben ze niet veel meer. Dit zit em in de verschil lende beginselen, die de eenmaal groote Liberale partij belijdt en of conservatief of zoogenaamd liberaal of wat meer of minder democratisch zijndie schakeeringen van grauw naar rood of rose zijn niet bevorderlijk om fn politiek beleid stevig en vast te staan. Onder de fracties van Links zelf heerscht geen vertrouwende fractie Tydeman vertrouwt de fractie Borgesius niet; en deze wordt niet door de groep Treub vertrouwden de Socialisten vertrouwen weer de groep van Treub niet. Eén stuk wantrouwen, dat onder elkaar heerscht. En juist vertrouwen bij alle deelen eener partij is een broodnoodig vereischte om te kunnen regeeren. Zonder onderling vertrouwen gaat elke partij naar de maan. Kibbelarijen mogen er soms kunnen zijn, (tn die zijn in alle partijen) maar als 't er op aan komt, moet er eenheid zijn en d"é eene fractie wat inschikken en opofferen om 't groote doel niet te ver liezen uit 't oogregeeren om wat tot stand te brengen. En om wat tot stand te brengen is onderlinge hulp, onderling vertrou wen in dagen van spanning, bij stem mingen, bij debatten absoluut noodig. Nu is 't door heel Nederland be kend, dat zulk een 'samenwerking bij Links niet bestaateer tegenwerking mekaar in de wielen zittenmekaar een vlieg afvangen opbieden om voor de kiezers den mooisten man te wezen. Daardoor is het vertrouwen geschokt. In Links onderling; maar ook de bui tenstander ziet geen kracht van regee ren uitgaan van die groepen Daarom heeft Links afgedaan en komt Rechts weer aan de beurt. üok op Flakkee met Schouwen en Duiveland Zal de heer Patijn vallen Alles hangt van Schouwen af. Maar we blijven hopen, dat de tijd rijp is' om weer een Rechtsch Kamerlid te zenden naar de Staten-Generaal. De dagen van mr. Patijn zijn, meeuen we. geteld. En ons District gaat, we wenschen het, weer den Recntschen kant uit. Als in 4901. Weer Rechts! Nooit weer Linksch 1 Unitas, de Christelijke Katoenbe- werkersbond, heeft den eersten stap gedaan tot de oprichting van een Christelijk Vakverbond Do eerste ver gadering: zal spoedig gehouden wor den. Wat is het doel De plaatselijke vakvereenigingen moeten in de eerste plaa s zich aan sluiten bij een nationalen bond, die alle organisaties van dezelfde beginse len en uit hetzelfde bedrijf omvat. Waar is dit noodig voor Dit is noodig om als vakvereeni- ging sterker te staan naar binnen en naar buiten en om meer stevigheid en kracht te brengen in den arbei dersstand Ook om zooveel mogelijk gelijkhpid van arbeidsvoorwaarden te verkrijgen Ook om beter op de hoogte te komen en geregeld te blijven van den toestand van het bedrijf en daar door eenheid en doelmatigheid van actie te bevorderen. Ook om bij het wisselen van arbeidsaangelegenheden een leidend en regelend orgaan te bezitten. Ook om tegenover de wereld- concurrentie een machtig, krachtig, internationaal 'verbond van werklieden te kunnen plaatsen We juichen dat plan van harte toe. Er is een Nederlandsch Vakver bond, dat zoo ongeveer geheel in han den is van de Socialistische leiders. En onze mannen moeten hun eigen weg gaan; geheel los van 't Socialisme. Dat sluit federatief* of bondgenoot schappelijk saamwerken in sommige conflicten niet uitmaar afzondering moet onze leus zijn en blijven. Wij voeren geen klassestrijd De Socialisten wel. Die klassestrijd is hun beginsel; hun dogma; hun maatschappelijke en vak-leerregel Onze mannen wenschen daaraan niet mee te doen. Toenade ring en daardoor verbetering is onze leus. Overleg en saam werking is ons doel. totdat de onderhandelingen stooten en helaas dé staking niet kan uitblijven. Maar die blijft dan tee verantwoording van de werkgevers Een Christelijk Vakverbond van mannen met dezelfde beginselen. Al die neutrale vereenigingen verloopen in heel of half socialistische organi saties. En daar mogen wij niet aan meedoen. Voor den Christen een Christelijk Vakverbond met Christelijk doel en Christelijke eischen Dat is tegenwoor dig vooral plicht. De cijfers der Statistiek kunnen zoo vaak welsprekend zijn, vooral als ze aan de Rechtbank ontleend zijn En mr J R de Roos gevoelt dat ook wanneer hij, die getallen overziende, ondermeer dit schrijftEen zeer zorg wekkend ver. chijnsel is gelegen in het sterke toenemen der meer ernstige mis daden. De veroordeelingen wegens moord doodslag en zware mishandeling stegen met schommelingen van 58 in 1896 tot 116 in 4905; die wegens verkrachting en onzedelijkheid met kinderen van 93 tot 152. Het aantal gevangenisstraffen van zes maanden of meer is stijgende nl. van lé percent in 1896 tot ruim 17 percent in 1905. Ook het aantal zelfmoorden steeg nl. sedert 1900 van 8 tot 9,3 per 100 000 inwoners. Wat zijn de oorzaken van deze toe neming? Dronkenschap bekleedt daarin een voorname plaats. Trouwens, waar die duivel heerscht is de ellende niet te overzien' Daarom moet een onophou delijke strijd tegen dien titaan gevoerd worden; z»ijn aanhangers zijn legio en moord en doodslag en onzedelijkheid zijn herhaaldelijk de verschrikkelijke gevolgen van drankmisbruik. Alle man op Flakkee, ja overal, moet zich tegen hem aangorden. En ieder wake over zich zeiven. Weg, weg met dat vergif, de bron van zoo veel levensleed en jammer, van armoe en schande! Wat zijn de oorzaken van de toe neming? Alleen de dronkenschap? Ook de verwildering onder een breeden zoom onzes volks is de oorzaak; de verre gaande onverschilligheid voor eigen en anderer leven; de prikkelbaarheid en zenuwachtigheid en gejaagdheid des levenshet materialistisch jagen naar levenslol en weelde, die niet vervuld kunnen worden; het pessimisme dezer dagen, dat 't leven van geluk niet in Christus vinden wil en in zich zelf nog veel minder vinden kan. Het zijn altemaal paganistische fac toren, die alleen door een krachtige Evangelieprediking kunnen bestreden worden en door een saamwerking van alle goedgezinden in huisgezin, school en werkplaatsen. Hier moet de hand aan den ploeg geslagen worden door mannen en vrouwen van alle religie en humani teit; van allerlei stand en geslacht. Maar niet 't minst door een krachtige prediking van het Koninkrijk der hemelen! Laat me ditmaal in een vreemde taal mogen beginnen, ODder belofte, dat er één zij in dit geval Uitkijk zelf die het uitlegt Wij hebben een ^demissionair Kabinet. Tenminste, terwijl ik dit schrijf. Is er tusschen schrijven en lezen verandering ge komen, dan verandere men »hebben* in ^hadden* en ik ben alevel waar. Het wil zeggen, een Kabinet dat aan blijft, de zaken aan den gang houdt, maar in afwachting van nieuwe Ministers die de taak zullen overnemen, daar het de Konin gin eerbiedig om zijn ontslag heeft verzocht. Vooral in zulke dagen moeten wij, tot in ons spraakgebruik toe, antirevolutionair blijven. Want ook de manier, waarop men een zaak bespreektde woorden die men gebruikt, toonen vaak van welke beginselen men uitgaat. En nu raakt men zoo licht in de ver leiding, om te zeggen -dat het Ministerie ontslag aanvroeg, was toch zeer begrijpe lijk, het moest wel, want de meerderheid der Kamer had den Minister van Oorlog het vertrouwen opgezegd. Neen dat moest niet. Zeker, ik geloof ook, dat het gansche Kabinet het zich aan te trekken had, toen de Begrooting van Oorlog was afgestemd. Maar wij allen moeten weigeren de meening te huldigen, alsof de Ministers door de Kamer worden ingehuurd, zoodat ze, als deze hen den dienst opzegt, wel genoodzaakt zijn, hun matten op te rollen. De Grondwet leert het anders. Daarin staatDe Koning(in) benoemt en ontslaat de Ministers naar welgevallen. Men mag daarvan in de praktijk niet gaan maken De Kamer handhaaft hen of zendt hen naar huis, naar welgevallen Dat is de »Volkssouvereiniteit.* Oudste dochter van »de Revolutie.* En. dus door ons anti- revolutionairen, te schuwen tot in ons spraakgebruik toe. Toch zijn er onder ons, die dit in hun hart noemen spelen met woorden. In de praktijk des levens, zeggen ze, komt het toch hierop neer, dat de Konin gin geen andere Ministers handhaven kan, dan die de Kamer wil dulden. Immers, in het budget-recht, d. i. het recht om de gelden tot den Staatsdienst goed te keuren of te weigeren, hebben de Kamers te allen tijde het middel, om de Koningin te noodzaken, een of meer Mi nisters die de Kamers mishagen, naar huis te zenden en anderen te kiezen naar den zin der Kamers. Tot op zekere hoogte is dit zoo. Dat middel hebben de Kamers. Maar daarom hebben wij dan ook een artikel in ons Progrem, waarin het afstem men van Begrootingen, om redenen buiten die Begrooting gelegen, wordt afgekeurd. De Kamer, dit doende, maakt misbruik van haar macht. Een antirevolutionair, die geen over wegende bezwaren heeft tegen de Begro tingsposten zelve, kan en mag niet tegen stemmen, omdat hij bezwaren heeft tegen den persoon en het beleid van den Minister. Daarom heeft Mr. Heemskerk dan ook, voor de verwerping der Oorlogs-begrooting aangetoond, dat uit die Begrooting zelve het verkeerd beleid van den Minister, of het gemis aan beleid, duidelijk gebleken was. De antirevolutionairen hadden bezwaar tegen Minister Van Rappard, op grond van zijn Begrooting. En daarom stemdenzij tegen Daarmee is de taak der Kamer afge- loopen. En begint het werk der Koningin. Laten we eens zien, waarin dit bestaat. Het is niet zoo, dat Zij van de Kamer de boodschap gekregen heeftDie of die Minister of allen te zamen zijn onbruik baar, dus dat Zij nu maar te zorgen heeft, dat een ander s-stel* bijeengezocht wordt. De zaak staat anders. Wat we noemen hetgemeen overleg* tusschen de Kroon en de Staten-Generaal, is verbroken. Zonder dat 3>gemeen overleg* kan geen wetgeving geschieden en dus is het nu de taak der Koningin, maatregelen te nemeD, om dit »gemeen overleg* te herstellen. Hel is er echter verre vandaan, dat Zij

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1908 | | pagina 1