Zaterdag II Januari 1908.
22ste Jaargang Nw. 1310.
voor tie ZuitlliolhiiitlKclie en Zeenw§rlir Eilanden.
EERSTE BLAD.
Antirevolutionair
IN HOC SIGNO VIN CES
T. BOEKHOVEN,
SOMMELSDtJK.
%lle stukken voor (Ie Itedactie bestemd, Kdverfenfiëii ets verdere tdsisiiiistratie franco loe te xeuilen aan den lit sever.
Een medische faculteit
op GereJ or sneerden
ffróndslay.
Links heeft afgedaan. Ook in
ons District
Christelijke Bestuur der sbond.
Paganistische factoren.
OP DDI fJIYÜiJIA,
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER
Tvlefoon Intercoium. IVo. 3.
Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal.
Dieustaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingpwachf tof Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Al wie den Christus belijdt, heeft,
behoort althans te hebben, hoog res
pect voor den Arts
Wij gelooven toch dat alle dingen,
en dus ook gezondheid en krankheid,
niet bij geval, maar van Gods Vader
hand ons toekomen. Nu is élke krank
heid »het luiden van den alarmklok
in ons lichaam, ter waarschuwing dat
wij sterven moeten.
Die gedachte»ik moet sterven« is
voor ons menschen, in wier hart de
eeuwigheid is gelegd (Prediker 3 11)
zoo huiverend.
Geen wonder, dat de mensch dus
naar middelen omziet om de krankheid
te weren en het leven te verlengen.
Ook wie gelooft, grijpt gaarne naar
die middelen.
Hij acht zich daartoe ten duurste
verplicht. Van een genezen zonder
middelen moet, wie waarlijk vroom is,
niets hebben zoolang er middelen ter
zijner beschikking zijn. Hij leest in
zijn Bijbel, dat Hiskia genezen werd.
maardoor middel van de klomp
vijgen, die op raad van Jezaia op het
gezwel werd gelegd (Jes. 38
Timotheüs kon vr.n de zwakte zijner
maag genezenmaar dan moest hij
niet enkel water doch ook een weinig wijn
gebruiken. (4 Tim. 5:23) Nu komt
het er echter op aan om de juiste
geneesmiddelen, en ook het rechte ge
bruik er van te kennen. Dat nu behoort
tot de kundigheden van den Arts.
Daarom moet wie krank is, niet
alleen de Ouderlingen der Gemeente
(Jacobus 5 14) maar ook den Arts
tot zich roepen. In Mat 9:12 zegt
Jezus nadrukkelijk dat «wie ziek zijn,
die hebbenden Medicijnmeester noodig
Daarom reeds behoort al wie ge
looft, hooge achting te hebben voor
den Arts. Wij erkennen in hem den
man, dien God ons geeft om het lijden
dat om der zonde wil ons deel is, te
verzachten of tijdelijk weg te nemen.
Wij zoeken dus den Arts, niet om
als koning Asa (2 Kron. 16 12) meer
op den Arts dan op den Heere te
vertrouwen. Dat zou afgoderij wezen.
Maar wij zoeken en waardeeren den
Arts, omdat hij voor ons is de man,
die van God de kundigheden verkreeg
om ons in den nood te kunnen bijstaan.
Onze genezing verwachten wij wel
dus door middel van den Arts, maar
van den zegen des Heeren
Wij bidden daarom niet enkel in
gezonde dagen Heere, zegen de
spijze maar ookinkrankheid: »Heere
zegen de medicijnen
Maar wat een voorrecht is het nu
om een Arts in huis te ontvangen van
wien wij weten dat hij óók gelooft en
dus ook met ons mede bidt. Een Arts,
die met zijn heerlijke wetenschap God
zoekt te dienen. Een Arts, die als hij,
ons behandelt er rekening mede houdt,
dat wij niet alleen een lichaam maar
ook een ziel hebben. Een christelijke
Arts dus, die met ons geloolt dat wij
van Gods geslacht dwz niet een
veredeld dier, maar een mensch zijn,
die God naar Zijn beeld, en voor de
eeuwigheid geschapen he ft Zulk
een Arts is ons in dagen van krankheid
dubbel welkom.
In zulk een Arts eert Christus zelf
ae gaven der wetenschap. Dat blijkt
wel daaruit, dat Hij onder Zijn Apos
telen ook heeft aangesteld »een Lukas
de Medicijnmeester Welnu, zulke
Artsen op te leiden, dat is het doel
eener Christelijke Medische faculteit.
Het eerste begin van zulk een fa
culteit is er. Doch zij moet uitgroeien.
Thans heeft zij nog maar één pro-
lessor, die werd aangesteld om aan
de Vrije Universiteit onderwijs te
geven in die;, wetenschappen, welke
zich allereerst richten op oorzaken,
werking en bestrijding van wat ge
noemd wordt «zielsziekten.
Het streven is, om binnen vijf en
twintig jaren minstens drie medische
professoren te bezitten.
Zoo'n medische faculteit kost jaar
lijks een aanzienlijke somme geld. #al
zij dus kunnen bestaan en aan haar
doel beantwoorden, dan moetzij worden
gesteund door allen die prijs stellen
op het hebben van christelijkegeloovige
Artsen. Doch om haar dien steun te
verwerven is noodig, dat haar bestaan
en het doel van haar bestaan en ook
den grondslag, waarop zij staat door
mannen die der zake kundig zijn,
worde uiteengezet en toegelicht voor
het volk.
Waar ik nu werd verzocht om ook
op ons eiland belangstelling te wekken,
voor dit echt noodzakelijk volksbelang,
heb ik aanstonds dat verzoek inge
willigd. Mijn doel nu is, om evenals
in andere streken van ons land is
geschied, ook op ons eiland een vast
comité gevestigd te krijgen, dat werk
zaam zal wezen om de belangen
eener «medische faculteit op Gerefor
meerden grondslag« te behartigen.
Daarvoor op een of meer plaatsen op
ons eiland sprekers te laten optreden,
en alzoo velen kon het zijn, te doen
besluiten om, niet de Vrije Univer
siteit als daartegen bezwaar is, maar
uitsluitend haar medische facultejt gelde
lijk en zedelijk te steunen.
Ik verzoek daarom dringend aan
allen, die de opleiding onzer toekom
stige artsen begeeren in overeenstem
ming met de beginselen der Heilige
Schrift, hun naamkaartje aan mij te
willen toezenden.
Ik hoop er velen uit alle plaatsen
van ons eiland te ontvangen, en dan
door nadere correspondentie spoedig
te geraken tot een flinke organisatie
in het belang unzer medische faculteit
op Gereformeerd n grondslag.
Zend dan spoedig uw naamkaartje
aan H N BASOSKI te Ouddorp.
De leekenen der tijden wijzen er
op, dat Links in de politiek heeft
afgedaan. Ze mist al jaren de kracht
om de teugels van het bewind te
voeren. Vertrouwen hebben ze niet
veel meer. Dit zit em in de verschil
lende beginselen, die de eenmaal
groote Liberale partij belijdt en of
conservatief of zoogenaamd liberaal
of wat meer of minder democratisch
zijndie schakeeringen van grauw
naar rood of rose zijn niet bevorderlijk
om fn politiek beleid stevig en vast
te staan. Onder de fracties van Links
zelf heerscht geen vertrouwende
fractie Tydeman vertrouwt de fractie
Borgesius niet; en deze wordt niet
door de groep Treub vertrouwden
de Socialisten vertrouwen weer de
groep van Treub niet.
Eén stuk wantrouwen, dat onder
elkaar heerscht. En juist vertrouwen
bij alle deelen eener partij is een
broodnoodig vereischte om te kunnen
regeeren.
Zonder onderling vertrouwen gaat
elke partij naar de maan. Kibbelarijen
mogen er soms kunnen zijn, (tn die
zijn in alle partijen) maar als 't er
op aan komt, moet er eenheid zijn en
d"é eene fractie wat inschikken en
opofferen om 't groote doel niet te ver
liezen uit 't oogregeeren om wat
tot stand te brengen.
En om wat tot stand te brengen is
onderlinge hulp, onderling vertrou
wen in dagen van spanning, bij stem
mingen, bij debatten absoluut noodig.
Nu is 't door heel Nederland be
kend, dat zulk een 'samenwerking bij
Links niet bestaateer tegenwerking
mekaar in de wielen zittenmekaar
een vlieg afvangen opbieden om voor
de kiezers den mooisten man te wezen.
Daardoor is het vertrouwen geschokt.
In Links onderling; maar ook de bui
tenstander ziet geen kracht van regee
ren uitgaan van die groepen Daarom
heeft Links afgedaan en komt Rechts
weer aan de beurt.
üok op Flakkee met Schouwen en
Duiveland Zal de heer Patijn vallen
Alles hangt van Schouwen af. Maar
we blijven hopen, dat de tijd rijp is'
om weer een Rechtsch Kamerlid te
zenden naar de Staten-Generaal. De
dagen van mr. Patijn zijn, meeuen
we. geteld. En ons District gaat, we
wenschen het, weer den Recntschen
kant uit. Als in 4901. Weer Rechts!
Nooit weer Linksch 1
Unitas, de Christelijke Katoenbe-
werkersbond, heeft den eersten stap
gedaan tot de oprichting van een
Christelijk Vakverbond Do eerste ver
gadering: zal spoedig gehouden wor
den. Wat is het doel
De plaatselijke vakvereenigingen
moeten in de eerste plaa s zich aan
sluiten bij een nationalen bond, die
alle organisaties van dezelfde beginse
len en uit hetzelfde bedrijf omvat.
Waar is dit noodig voor
Dit is noodig om als vakvereeni-
ging sterker te staan naar binnen en
naar buiten en om meer stevigheid
en kracht te brengen in den arbei
dersstand Ook om zooveel mogelijk
gelijkhpid van arbeidsvoorwaarden te
verkrijgen Ook om beter op de hoogte
te komen en geregeld te blijven van
den toestand van het bedrijf en daar
door eenheid en doelmatigheid van
actie te bevorderen. Ook om bij het
wisselen van arbeidsaangelegenheden
een leidend en regelend orgaan te
bezitten. Ook om tegenover de wereld-
concurrentie een machtig, krachtig,
internationaal 'verbond van werklieden
te kunnen plaatsen
We juichen dat plan van harte toe.
Er is een Nederlandsch Vakver
bond, dat zoo ongeveer geheel in han
den is van de Socialistische leiders.
En onze mannen moeten hun eigen
weg gaan; geheel los van 't Socialisme.
Dat sluit federatief* of bondgenoot
schappelijk saamwerken in sommige
conflicten niet uitmaar afzondering
moet onze leus zijn en blijven. Wij
voeren geen klassestrijd De Socialisten
wel. Die klassestrijd is hun beginsel;
hun dogma; hun maatschappelijke en
vak-leerregel Onze mannen wenschen
daaraan niet mee te doen. Toenade
ring en daardoor verbetering is onze
leus. Overleg en saam werking is ons
doel. totdat de onderhandelingen
stooten en helaas dé staking niet kan
uitblijven. Maar die blijft dan tee
verantwoording van de werkgevers
Een Christelijk Vakverbond van
mannen met dezelfde beginselen. Al
die neutrale vereenigingen verloopen
in heel of half socialistische organi
saties. En daar mogen wij niet aan
meedoen.
Voor den Christen een Christelijk
Vakverbond met Christelijk doel en
Christelijke eischen Dat is tegenwoor
dig vooral plicht.
De cijfers der Statistiek kunnen zoo
vaak welsprekend zijn, vooral als ze
aan de Rechtbank ontleend zijn En
mr J R de Roos gevoelt dat ook
wanneer hij, die getallen overziende,
ondermeer dit schrijftEen zeer zorg
wekkend ver. chijnsel is gelegen in het
sterke toenemen der meer ernstige mis
daden. De veroordeelingen wegens moord
doodslag en zware mishandeling stegen
met schommelingen van 58 in 1896 tot
116 in 4905; die wegens verkrachting
en onzedelijkheid met kinderen van 93 tot
152. Het aantal gevangenisstraffen van
zes maanden of meer is stijgende nl. van
lé percent in 1896 tot ruim 17 percent
in 1905. Ook het aantal zelfmoorden
steeg nl. sedert 1900 van 8 tot 9,3 per
100 000 inwoners.
Wat zijn de oorzaken van deze toe
neming?
Dronkenschap bekleedt daarin een
voorname plaats. Trouwens, waar die
duivel heerscht is de ellende niet te
overzien' Daarom moet een onophou
delijke strijd tegen dien titaan gevoerd
worden; z»ijn aanhangers zijn legio en
moord en doodslag en onzedelijkheid
zijn herhaaldelijk de verschrikkelijke
gevolgen van drankmisbruik.
Alle man op Flakkee, ja overal,
moet zich tegen hem aangorden. En
ieder wake over zich zeiven. Weg,
weg met dat vergif, de bron van zoo
veel levensleed en jammer, van armoe
en schande!
Wat zijn de oorzaken van de toe
neming?
Alleen de dronkenschap? Ook de
verwildering onder een breeden zoom
onzes volks is de oorzaak; de verre
gaande onverschilligheid voor eigen en
anderer leven; de prikkelbaarheid en
zenuwachtigheid en gejaagdheid des
levenshet materialistisch jagen naar
levenslol en weelde, die niet vervuld
kunnen worden; het pessimisme dezer
dagen, dat 't leven van geluk niet in
Christus vinden wil en in zich zelf nog
veel minder vinden kan.
Het zijn altemaal paganistische fac
toren, die alleen door een krachtige
Evangelieprediking kunnen bestreden
worden en door een saamwerking van
alle goedgezinden in huisgezin, school
en werkplaatsen.
Hier moet de hand aan den ploeg
geslagen worden door mannen en
vrouwen van alle religie en humani
teit; van allerlei stand en geslacht.
Maar niet 't minst door een krachtige
prediking van het Koninkrijk der
hemelen!
Laat me ditmaal in een vreemde taal
mogen beginnen, ODder belofte, dat er één
zij in dit geval Uitkijk zelf die het
uitlegt
Wij hebben een ^demissionair Kabinet.
Tenminste, terwijl ik dit schrijf. Is er
tusschen schrijven en lezen verandering ge
komen, dan verandere men »hebben* in
^hadden* en ik ben alevel waar.
Het wil zeggen, een Kabinet dat aan
blijft, de zaken aan den gang houdt, maar
in afwachting van nieuwe Ministers die de
taak zullen overnemen, daar het de Konin
gin eerbiedig om zijn ontslag heeft verzocht.
Vooral in zulke dagen moeten wij, tot
in ons spraakgebruik toe, antirevolutionair
blijven. Want ook de manier, waarop men
een zaak bespreektde woorden die men
gebruikt, toonen vaak van welke beginselen
men uitgaat.
En nu raakt men zoo licht in de ver
leiding, om te zeggen -dat het Ministerie
ontslag aanvroeg, was toch zeer begrijpe
lijk, het moest wel, want de meerderheid
der Kamer had den Minister van Oorlog
het vertrouwen opgezegd.
Neen dat moest niet.
Zeker, ik geloof ook, dat het gansche
Kabinet het zich aan te trekken had, toen
de Begrooting van Oorlog was afgestemd.
Maar wij allen moeten weigeren de
meening te huldigen, alsof de Ministers
door de Kamer worden ingehuurd, zoodat
ze, als deze hen den dienst opzegt, wel
genoodzaakt zijn, hun matten op te rollen.
De Grondwet leert het anders.
Daarin staatDe Koning(in) benoemt
en ontslaat de Ministers naar welgevallen.
Men mag daarvan in de praktijk niet
gaan maken De Kamer handhaaft hen of
zendt hen naar huis, naar welgevallen
Dat is de »Volkssouvereiniteit.*
Oudste dochter van »de Revolutie.*
En. dus door ons anti- revolutionairen,
te schuwen tot in ons spraakgebruik toe.
Toch zijn er onder ons, die dit in hun
hart noemen spelen met woorden.
In de praktijk des levens, zeggen ze,
komt het toch hierop neer, dat de Konin
gin geen andere Ministers handhaven kan,
dan die de Kamer wil dulden.
Immers, in het budget-recht, d. i. het
recht om de gelden tot den Staatsdienst
goed te keuren of te weigeren, hebben de
Kamers te allen tijde het middel, om de
Koningin te noodzaken, een of meer Mi
nisters die de Kamers mishagen, naar huis
te zenden en anderen te kiezen naar den
zin der Kamers.
Tot op zekere hoogte is dit zoo.
Dat middel hebben de Kamers.
Maar daarom hebben wij dan ook een
artikel in ons Progrem, waarin het afstem
men van Begrootingen, om redenen buiten
die Begrooting gelegen, wordt afgekeurd.
De Kamer, dit doende, maakt misbruik
van haar macht.
Een antirevolutionair, die geen over
wegende bezwaren heeft tegen de Begro
tingsposten zelve, kan en mag niet tegen
stemmen, omdat hij bezwaren heeft tegen
den persoon en het beleid van den Minister.
Daarom heeft Mr. Heemskerk dan ook,
voor de verwerping der Oorlogs-begrooting
aangetoond, dat uit die Begrooting zelve
het verkeerd beleid van den Minister, of
het gemis aan beleid, duidelijk gebleken was.
De antirevolutionairen hadden bezwaar
tegen Minister Van Rappard, op grond van
zijn Begrooting. En daarom stemdenzij tegen
Daarmee is de taak der Kamer afge-
loopen.
En begint het werk der Koningin.
Laten we eens zien, waarin dit bestaat.
Het is niet zoo, dat Zij van de Kamer
de boodschap gekregen heeftDie of die
Minister of allen te zamen zijn onbruik
baar, dus dat Zij nu maar te zorgen heeft,
dat een ander s-stel* bijeengezocht wordt.
De zaak staat anders. Wat we noemen
hetgemeen overleg* tusschen de Kroon
en de Staten-Generaal, is verbroken. Zonder
dat 3>gemeen overleg* kan geen wetgeving
geschieden en dus is het nu de taak der
Koningin, maatregelen te nemeD, om dit
»gemeen overleg* te herstellen.
Hel is er echter verre vandaan, dat Zij