Zaterdag 7 December 1907. 22sle J aargang IV'. 1300. voor de Knidliollandbelie en Zeeuwselie Eilanden. EERSTE BLAD. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN. «OH.RKLVUI/H. Jie stukken voor de Kedaeüc tiestensd, Advertentiën en verdere .%dsiaiuistratie tra-eicn toe te ventlen «sas§ «len Uitgever. OP »HN UI r Hl JU. Voor Slof er? glials. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij Yooruitbetaling f 4,50 per jaar. ifzonderlijke nnmmers 5 Cent. ÜÏTGEVEB Telefoon Infercowm. So. 8. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaar. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nur. De Christen-Socialisten. En ka, de bekende propagandiste, heeft te Rotterdam een openbare ver gadering belegd, om voor haarchris- telijk-socialisme een lans te breken. Ze trachtte aan te toonen, dat christen dom en socialisme niet met elkaar in strijd zijn. Maar hoe doet ze dat! Door het zoogenaamde Marxisme van 't socia lisme los te mdken. Met het woordMarxisme, bedoelt men de leer van Marx, den stichter der socialistische partijwelke heel het stelsel heeft in mekaar gezet en er een wetenschappelijke en godsdienst- boze kleur aan heeft gegeven. Nu redeneert Enka zóó, volgens de verslagen uit de bladen Er is een groot getal van personen, onder de socialisten, die het ongeloof van het Marxisme niet hebben aanvaard en desniettemin goede socialisten zijn. Onder de 30 socialistische parlements leden der onafhankelijke arbeiderspartij in Engeland is geen enkele ongeloovige, geen enkele Marxistische socialist. Spreekster belijdt den Christus als haar Heiland en voelt zich daardoor juist, door het gebod van haar Heiland ver plicht, voor het socialisme te werken. Het gaat er nu om of 't christendom zich in zijn optreden naar buiten zoo vertoont, als door het moeilijk gebod van Jezus wordt gevergd. Vreemder logica of redeneering hebben we nog nooit gehoord. De socialistische partij noemt zich Marxis tisch. Neen, zegt Enka, daar stoor ik me niet aan. hoe zij zichzelf noemen ik doe net als die en die 30 zich noemende socialisten en ik moet van dat ongeloovig Marxisme niets hebben. Maar zoo kan men allen wel socia list gaan noemen, die vijanden zijn van het privaat bezit. Zoo scheidt men een gedeelte, dat men niet aanvaarden wil, van het socialistisch stelsel af; maar dan is men ook geen »socialist« meer. Dan is men blootweg vijand van de maatschappelijke verhoudingen, zooals die zich nu openbaren, en wil die op de wijs der socialisten verbe teren. Wil men zich dan ook socialist noemen goed maar dan is men toch iets anders. Het debat behoeft dun met juffrouw Enka alleen te loopen over deze vragen- le. Heelt Gods Woord het privaat bezit als fundament van het maat schappelijk leven ingesteld 1 '2e. Zoo neen, is dan de weg, die de socialisten inslaan nl. omver werping der maatschappelijke instellingen door desnoods revo lutie, de eenig aanwijsbare Enka is, zegt ze, door het gebod van den Heiland verplicht, voor het socialisme te werken. Maar weer niet door revolutie desnoods, zooals de socialisten dat begeeren. Dus werkt ze alleen maar voor haar socialisme, dat maar een stuk is van het socialis tische stelseldat niet is de heele wereld- en levensbeschouwing van die partij Enka heeft vroeger in hare brochure gepoogd aan te toonen, dut de ge meenschap der goederen noodzakelijk is, en ze daarom socialiste is geworden. Onze meening is. dat de gemeen- schap van goederen niet leiden zal tot het doel en dat dus Enka en 't socialisme, zooals zij zich dat maakt, totaal liasco zal formeeren. Het woord van Christus blijft nog waarZoek eerst het Koninkrijk der hemelenen dat zoeken is bij eiken socialist uitgesloten. En wel toevallig. Toen Enka té Rotterdam sprak, zei ze PJen socialist sprak lot mij'k Hoop niet dat Enka tot de socialistische partij komt, ze zou er door afschrikktn. En toch zoekt Enka hun steun »Het gaat er nu maar om, zegt Enka. of het Christendom zich in zijn optreden naar buiten zoo vertoont, als door het moeilijk gebod van Jezus wordt gevergd. Natuurlijk, daar gaat alles om! Leven ook in de maatschappij naar 'sHeilands bevel. Maar als de Socialisten dien Heiland niet 'erkennen; over dien Heiland en zijn Kruis twijfelend de schouders ophalen, dan zouden we ons niet met den naam van Cliristen- Socialiste willen tooien. Dat breekt de propaganda af. En wie in de Maatschappij naar 's Heeren bevel wil leven, zooals Enka gedreven wordt volgens haar beweren, moet ook eerst aantoonen, dat zo zelf staat op een ordinantie des Heeren en we zien nog niet in, dat de ge meenschap der goederen als een or dinantie Gods ons is gegeven. Het tegendeel is voor ons meer duidelijk. Ja, zegt Enkamet 't streven van het socialisme om de kleinen, de nooddruftigen op te heffen uit den ellendepoel, wordt gehandeld naar den wil van den Christus. Natuurlijk maar dat streven heeft niets socialistischdat is een dood gewoon Christelijk streven, dat door de Kerk des Heeren al 6000 jaar is toegepast. Dat streven verschijnt onder allerlei naam van Christendom, De mocratie, Socialisme, Liefdadigheid, enz. enz Kleinen en Nooddruftigen ophelfen was er al in de dagen van den Heiland, toen de Socialisten nog niet onder dien naam bekend stonden. Hij is er in voorgegaan. Opheffing der kleinen en nooddruf tigen kan plaats hebben, al is er geen eene Socialist meer op de wereld mits het Christendom zich maar meer bewust worde van de roeping, hem opgelegd. Maar daarvoor is geen ge meenschap van goederen noodig geen socialiseering van grond, fabrieken, spoorlijnen enz. Daarvoor is noodig een meer losmaking van de koorden der beurs, anders niemendal Daar voor is noodig e<m zich geven van de rijken met hun geheele hart (want 't geld alleen lielpt niet) en hun geheele ziel aan de armen De armen zijn met het geld der rijken alleen niet geholpen. Zoo blijft de verbittering toch nog. Maar het hart der rijken moet ge bogen worden tot de armen en dat van de armen tot de rijkendan krijgt men een gezonde maatschappij van liefde en vrede. Maar denkt Enka dat ze er al is, als de rijken hun geld maar overgestort hebben in de beurs der armen Och, ochdan is de maatschappij nog geen duimbreed verbeterd! En 't is toch om verbetering te doen Werkeloosheid. Ernstig is reeds de toestand, maar hij schijnt dreigend te wordenin publieke meetings worden motie's aangenomen, om zich zeil het brood te verschaffen, als de particulieren en de Overheid het niet geveneen dreiging dus van roof, geplunder en diefstal. En ook de straatbetoogingen, de hongeroptochten beginnen, die nu reeds aanleiding gaven tot schermut seling tusschen betoogers en politie. Wat is in dezen toestand te doen Herhaalde malen is 't al gevraagd, maar niemand weet 't antwoord Want wat baat het of men roeptdie wer keloosheid is de vloek van 't kapita lisme afgedacht van het feit, dat onzes inziens ook in het stelsel der Socialisten werkeloosheid zal zijn, omdat een alpassing naar iemands behoeften tot de onmogelijkheden be hoort en dus toch steeds een rijkdom naast armoe zich zal ontwikkelen wat baat het of men al op dat Kapi talisme schimptdaarmee zijn de magen niet gevuld. Een economische crisis is uitge broken nog te zwaarder gedrukt door de ontzettende geldelijke verliezen der laatste maanden, die beurzen heeft geplat, het crediet geschondende ondernemingsgeest geknakt. liet verschijnsel der werkeloosheid is internationaal, d.w.z. overal Maar hoe deze nu in Nederland wal in haar allertreurigste gevolgen te verzachten. Wij zien geen anderen weg, dan de oprichting van een Nationaal Fonds. Laat men in alle steden en dorpen collecten organiseeren en die overdra gen aan de bekende Commissie, die voor de verdeeling wel zorgen zal Zooveel levensleed is door één stad of meer niet te dragen. En ook die werkeloozen in Amsterdam en Den Haag zijn onze naasten. Wie hier vlug helpt, voorkomt aller lei ellende en bevordert orde en rust. Wat is een z>onderkruiper« Niet zoo'n ongepaste vraag voor een examen, dunkt me Men kan aan de ant woorden ten eerste zien, of de candidaat z'n gedachten gebruiken kan, ten tweede, of hij die gedachten in goed Huliandsch weet neer te schrijven en ten derde of hij wat kennis heeft van sociale toestanden. De hedendaagsche vak-organisatie heeft geen genialer uitvinding gedaan, dan die van den modernen ^onderkruiper.Die uitvinding deed haar mèèr goed, dan een paar duizend gulden in de >weerstandskas.« De >onderkruiper« strijdt tegen de idee der saamhoorigheid of solidariteit. En om nu niet uit te glibberen op de gladde keien van afgetrokken beschouwingen zal ik maar dadelijk met voorbeelden uit de praktijk des levens aantoonen, hoe machtig die idee zijn kan. Een bekend advokaat uit de hoofdstad heeft kort geleden een interessant boek ge schreven Uit de misdadigerswereld, waarin hij uit zijn rijke ervaringen heel wat mee deelt Geheel alleen is hij bv. in de be ruchte herberg van Lammetje Zondag geweest en zoo al meer. Maar, daar wou ik op wijzen, frappante staaltjes geeft hij, om te laten zien, dat de boeven elkaar zelden of nooit erin laten draaien Ze laten zich heel gemoede reerd een paar jaren meer geven, die ze niet verdienen en die er zeer zeker af zou den gaan, als ze 't aandeel hunner kame raden aan bepaalde misdaden openbaar den en toch doen ze dat niet. Dat wordt in die boevenwereld als de grootste van alle misdaden beschouwd, dat een boef 'n boef verklaptHet komt daar vandaan, dat ze goed begrijpen, hoe de zelfde belangen de geheele boevenklasse vereenigen en, zonder het te weten, han delen ze naar 't Woord der Schrift. Een huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, kan niet bestaan. Van een boef naar 'n kostschoolmeisje is 'n heele sprong. Maar er is overeenkomst Wee de élève van het Instituut voor jonge dames, die »klikken« durft en uit brengt, wie aan de kostschoolboeverijtjes schuldig staan Zelfs, waar er geen sprake meer zijn kan van verraderlijk aanbrengen maar waar 't niet anders zijn zou, dan een verplicht geluigenis geven ten behoeve der waarheid daar zwijgen ze koppig; lippen op elkaar. 't Brandmerk van ^klikspaan? duchten ze meer, dan iets anders. Want dan krijgen ze de gansche klasse, waartoe ze behooren, tegen zich. En de klikvrees is daii ook vaak de wanhoop der onderwijzeressen, waar toch één rotte appel vele gave aansteken kan, zonder ontdekt te worden, omdat de gave zijn rotheid verbergen, vanwege een zieke lijke overdrijving van wat men pleegt te noemt n, >solidariteit.« Zoo is 't nu ook met de onderkruipers. De vakbeweging heeft het zoo ver weten te brengeD, dat het de heerschende publieke meening is in de gansche arbei dende klasse. De onderkruiper vergrijpt zich aan zijn gansche klasse. Weet wel, wat dit zeggen wil. Dat ie drinktdat ie z'n vrouw slaat dat ie met 'n dansmeid looptdat ie gapt desnoods dat en veel meer kan hem vergeven worden, nadat er de noodige hartige woorden over gevallen zijn. Maar dat hij »onderkruipt« is iets heel aparts Dat is als bij de Batavieren de laf aards, die voor een \ijand vluchtte. Bij de Joden de besnïd me, die christen wordt. Dat is de vijand van zijn eigen klasse. Dat is 'n rotte stee, 'n melaatsche plek. De ^onderkruipers De bisschoppen in de middeneeuwen beschikten over den banvloek en maakten er gebruik van ook de moderne vakbewegiug heeft voor haar banvloek de veroordeeling als onderkruiper. Nu moet ik dan ook zeggen, dat ik in de meeste gevallen den 011 lerkruiper een zeen onsympathiek schepsel vind, maar ik voeg erbij, dat hij ook een held zijn kan De vieze slijmslak van de arbeiders beweging kan hij zijn, de man die 't slag veld van den vakooriog afloopt en de ge vallenen plun 'ert. Hij moet in zrn hart erkennen, dat de arbeiders gelijk hebben in hare twistzaak met de werkgevers. Maar hij voor zich persoonlijk heeft er voordeel van, te blijven arbeiden en om dat voordeeltje onder kruipt hij. Met tartenden blik gaat hij tusschen de agenten door naar 't weik laat s Zaterdags de verdiende Judaspen ningen rammelen in z'n broekzak. Dat is de hyena van do vakbeweging Als dan bovendien zulke »onderkruipers« blijken te zijn een dolle horde zoo als voor een week of wat uit Duitschland naar Rot terdam werd gevoerd, dan, ja dan behoort er meer dan gewone wilskracht toe, om de knuisten in den zak te houden, als zoo'n individu je in den weg komt. Doch er zija ook andere typen Daar is die huisvader, die zijn groot gezin, naar zijn meening aan de onzekere kansen van een staking niet wagen mag. Daar is de gemoedelijke christen, die zijn geweten bezwaard voelt, als hij 't werk neerlegt. Daar zijn de plattelanders, die in hun dorpen zonder werk en brood zitten, gaarne op de vermaarde voorwaarden der stakers aan 't werk willen gaan en er behoorlijk van kunnen beslaan ook. Dat zijn toch heele andere catagoriën van meDschen Voeg er bij hen, die tegen een staking op zichzelf geen bezwaren hebben, maar een of andere bepaalde staking niet kun nen goedkeuren. Maar de vakorganisatie staat gereed, 't Gloeiend ijzer in de hand. Onderscheid wordt niet gemaakt. Allen zijn ze precies eender. Onderkruiper^ wordt hun tot eeuwige schande op 't voorhoofd gebrand. Ik zeg, dat er in sommige gevallen hel denmoed toe behoort om te blijven door werken, als de stakingswind waait. Wees eens altijd op uw hoede 'n Stuk ijzer, dat verkeerd valt'n por in een nau ve steeggereedschap dat uit- s;hiet en wondt 't is in de arbei derswereld nu eenmaal zoo je moet met elkaar verkeeren, en wee den arme, op wien de anderen »de pik« hebben. W. t bij dit alles maar jammer is Dat onze christelijke organisaties nog zoo weinig beteekenen. In Rotterdam ook weer. Met de chris telijke bootwerkers werd niet gerekend. Als de christelijke arbeiders kwamen tot eigen vakorganisatie, dan had ods christeli-k publiek behoorlijk houvast en dan hadden onze christen arbeiders den zedelijken steun tenminste van een deel van het publiek Dat publiek zou dan tevens leereD onder scheiden, ware en vermeende onderkruipers kunnen ontwarren. Wat soms hoog noodig blijkt UITKIJK. Asch en roet worden dikwijls als waardeloos weggeworpen, toch hebben deze als meststoffen vaak vrij wat waarde. Van de aschsoorten is houtasch het beste, zij bevat gemiddeld van 8 tot 12 pCt. kali, van 3 tot 10 pCt. phos- phorzuur en 30 pCt. of meer kalk. Vooral is ze dus rijk aan kalk en kali en heeft daardoor bij sommige gewassen, die van deze stoffen veel behoeven, een voortreffelijke werking. Dit is het geval bij de z.g. vlinderbloemige gewassenerwten en boonen, tuinboonen en klaver. Houtasch, aangewend op klaver- of grasland, werkt z'chtbaar. Maar ook bij de verschillende koolsoorten kan ze uitnemend werken kool 'behalve n.l. in haar asch ook een groote hoeveelheid kalk en deze is, zoo we zagen, wel voor een derde of meer in houtasch aanwezig. Wie in den winter zijn asch bewaart of op zijn koolland tegelmatig uitstrooit, zal er veel pleizier van hebben. Daar houtasch ook rijk is aan kali, kan ze inzonderheid op kali armen bodem, dus op het zand, van nut zijn, en wegens haar kalk- gehalte is ze niet minder dienstig op natten zuren grond, die door haar dan ontzuurd' wordt. Een vroegtijdige aanwending is wenschelijk. Turf- en steenkolenasch zijn niet met houtasch op één lijn te steilen. Turfasch bevat slechts 1—4 pCt. kali, 6-40 pCt. kalk en 2 6 pCt. phosphorzuurmen zou haar dus ook onder de phosphorzuurhóudende meststoffen kunnen rekenen. Steenkolenasch is nog veel armer aan plantenvoedsel1 pCt. kali en 7a—2 pCt. phosphorzuur, bemestingswaarde heeft ze derhalve zeer weinig, alleen kan ze dienen om stijve kleigronden wat losser te maken. Wanneer men ze aanwendt, moet ze eerst woiden gezeefd: de groote slakachtige stukken bevatten zwavelcuicuim, een vergiftige stof voor de planten, en men doet daarom goed deze uit te houden en te gehruiken voor verbetering van wegen of paden. Roet is een stikstof mestafkomstig van hout en turf, bevat ze 3 k 4 pCt. steenkolenroet minder. Met water vermengd al roerende kleine hoeveelheden tegelijk werkt ze uitstekend, als giermest, bij bladgroenten, a's sla, spinazie, raapstelen, ook bij koolals extra bemesting is roet ook zeer loonend bij aardbeiplanten, die dan vele en groote vruchten geven.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1907 | | pagina 1