EERSTE BLAD. Zaterdag 14 September1907. Antirevo 22ste Jaargang JY'. 1276, Orgaan voor de Kiiidhollandselie en Zeeuwsche Eilanden. IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. 1 Alle sfsaiiliesê voor de Kedacfle foestemd, Advertentiëi» ess verdere Administratie franco toe te «enden aass den Uitgever Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij TOOrnitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER Telefoon Intercom». No. 2. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regol. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */g maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsraimte die zij beslaa Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- ei Vrijdagmorgen 10 uur. Ken I rpitmijre Cen trale op Klakliee. In Vooruit wordt aangekondigd de morgenstond van eenen nieuwen Vrijzinnig-democratischen dag, die in glans van roserood opgaan zal en wegvagen de mistige nevellucht, die over 't Flakkeesche Vrijzinnigdom al jaren in grijzen waas zwaarmoedig neerhangt. De Vrijzinnig-democraten hadden jaren geleden de pretentie, de glin sterende pretentie op te treden als de verlossers van Flakkee. Hunner, zoo schalde hun woord en schetter den hun klanken, was de voorbe schikking om Flakkee op te wekken uit zijn liberalen slaap en aan te gorden tot den heiligen krijg, die van üuddorps haaigemeten tot de Plaat- sche gorzen zou gestreden worden tegen de «klerikale benden®, die als «Farizeeën® zich den (Jhristennaam alleen waardig keurden, en als brie schende leeuwen te keer gingen, zoo kende het Vrijzinnigdom te verslinden De Vrijzinnig-democraten kregen bekwame woord- en penvoerders maar de heilige oorlog bracht niet aan de afgematte strijders de lauwe ren, waarop ze hoopten; wel wap perde het vaandel der »Democratie« en klapperde in den stormwind, die over den legertros soms loeide maar slechts een paar officieren vermeiden zich in het streelend tak-tak van het fladderend rozeroode dundoek, ter wijl de mindere strijders zich in hun tenten terugtrokken, en het noodlot verwenschten, die hen zooveel onheil stichtte. Zelfs kwam er muiterij onder de eertijds zoo idealistisch aangeschoten baardvolle en baardelooze jonchelin- gen en ouden van dagen. De officie ren raakten handgemeen velen dei- soldaten, roer en stuur en leiding kwijt, dwaalden her- en derwaarts en werden opgepikt door de socialis tische wachtposten, die vooiuitge schoven, reeds lang geloerd hadden om uit bet verwarde en verspreide en uiteengeslagen en innerlijk ver deelde. gescheurde, hopelooze Flak keesche corps nog eenigen te redden en ze rust te schenken onder de bloedrooae vaan, die van victorie en onuitwischbare zege sprak. Die tijd van Vrijzinnige malaise, van crisis, van inzinking is volgens Vooruit, nu voorbij. Want uit de weeën van politieke desorganisatie staat geboren te worden (en 16 Oct. is 't de dag, waarop de moedervreugd gesmaakt zal worden) een Centrale Vrijzinnige Kiesvereeniging Goedereede en Overflakkee. Lang bad Vooruit er omgeroepen; het huwelijk tusschen haar en de Democratie was pas gesloten of ze telde de maanden, dat haar dat zaad zou geboren warden. Helaas! On vruchtbaar was haar smeeken ijdel haar wensch. maar de zoo vurig begeerde, de afgebeden Centrale zal nu na zeven jaar vruchteloos wachten eindelijk het levenslicht aanschouwen, mits geen politieke abortus de ge streelde verwachtingen de bodem in slaat Wee nu ons! Anti-liberalen 1 Want die vrucht zal een Enakskind zijn, en opgroeien tot een Simson, die met een ezelskinnebak wel duizend man versloeg. Nu zal de Democratie, de Vrijzin nige, die krast als een raaf, aanzwel len tot 't gebrul van een leeuw, die zijn prooi niet spaart. Daar vallen ze, de Anti's, onder de geweldige slagen der Centrale Vrij zinnig-Democratische Kies vereeniging, die als een zeer zwaar heir optrekt als sprinkhanen in menigte, om de Flakkeesche clericalen te verwoesten neer te werpen alle clericale wallen te vernagelen alle clericale geschut. Die Vrijzinnige Centrale zal nu eens bijlichten en toelichten en inlichten, wat Flakkee noodig heeft in 't ster ven, dat ons nu reeds is geprofeteerd, nu, d. w. 7. van 16 Oct. af, als Enak zal geboren zijn. Zoo is dan de dag der eerstelingen van een nieuwen politieken oogst op ons Eiland aanstaandezóó, dat is, op 16 October, als Simsons haar zal beginnen te wassen. Maar wij, de «Farizeeën,de «Chris telijke Broeders«, de «Huichelaars.® wachten in kalme berusting het wereld wonder af. De Vrijzinnigen op Flakkee, ze mogen en moeten zich organiseeren dat is hun plicht; dat is eisch des tijds en der omstandighedenmaar we voorspellen aan de Centrale een kwijnende ziekte want wat het cement van elke partij is nl. een zelfbewust streven naar een vast doeleen steun punt hebben, dat niet in drijfzand ligteen welberaamd plan bezitten, dat het geestelijk en stoffelijk leven van het Flakkeesche Volk beoogt; dat cement, dat doel, dat steunpuut, dat plan mist Vooruit en de heele vrij zinnige Centrale. En daarom wachten we haar, bij luide fanfares ingehaald, af en aanvaarden den eventueelen strijd. Verandering van W ethouders op Flakkee. In Sommelsdijk was gestorven de Wethouder J. B. Mijs (lib.)gekozen werd de heer Van Beek (antirev.) In Middel harnis trad af de heer Kolff (lib);.in zijn plaats werd ver kozen de heer Born (antirev.) In Stad aan 't Haringvliet bleven de heeren van der Gevel en de Rui ter beiden (antirev.) In Den Bommel trad af de Wet houder J. Mijs (lib.)gekozen werd de heer Borgdorff (antirev.) In Ooltgensplaat trad af de heer Hobbel (lib.)gekozen werd de heer Jacobs (Roomsch-Kath.) In Oude Tonge werd niet herkozen de heer Van Es, maar de heer Oomens als de aftredendeliberaal In Nieuwe Tonge werd herkozen de heer Breesnee, aftredend liberaal. In Herkingen bleven idem de af tredenden Munters (lib.) en Kastelein (antirev.) In Dirksland kwam geen verande ring en bleven de Wethouders (antir.) In Melisssant idem de heer L. van Beek (antirev.) In Stellendam bleven Wethouder de aftredende antirev. Nagtegaal en Meijer. In Goedereede bleven de heeren Vogel en Troost beiden (Vrijz. Dem.) Ook in Ouddorp geen verandering de heeren S. van der Wiele en T. Hameeteman beiden (antirev.) bleven. Mogen we de heeren Wethouders gelukwenschen met hunne benoemin gen, en den wensch uitspreken, dat ze de geestelijke en stoffelijke belangen met flinkheid mogen behartigen. Was taxatie zoo dom? In Helle- voetsluis dan? In de kwestie der Gasfabriek hebben we steeds in onze artikelen gevraagd om taxatie. Wel neen, zeiden zelfs onze antirev. Raadsleden (op één na)geen taxatie dan geeft de Gemeente haar macht uit handen. Daartegenover hebben wij weer staande gehouden, ten eerste, dat de Gaszaak geen machts-, maar een rechtszaak was; ten tweede, dat de Gemeente kon accordeeren om, als de taxatieprijs te hoog was, men tot ge meen overleg kon komen tot zoodanige overdracht der fabriek, die én voor de Gemeente èn voor den eigenaar in beider belang was. Doch neen! wij waren onjuist, zeiden de vrienden. Maar wat lezen we nu indeBrielsche Crt. van 8 Septb., over Hellevoetsluis, waar ook sprake was om de fabriek der Vennootschap over te nemen. Met ingang van i Octb. 1902 werd concessie verleend voor 't exploiteeren eener gasfabriek. En dan volgt: In 't contract komt o a. de bepaling voor, dat de gemeente 't recht heeft met 1 Octb. 1907 de fabriek over le nemen tegen 10 °/0 boven de taxatie waarde (te bepalen door drie des kundigen) plus vergoeding van even tueel minder dan 6 °,0 gesloten dividend gedurende die 5 jaar. Erge:.!In Hellevoetsluis handelde men zooals wij 't ook hier graag gezien hadden. Niet wij, maar de vrienden waren onjuist. Politieke weerhaan gin »Vooruit« wordt een der Raads leden, die met Rechts menigmaal samenwerkt een politieken weerhaan genoemd. Nu moest »Vooruit« zeer voorzichtig zijn in het aldus veroordeelen van menschen, waar z1 zelf nooit die poli tieke zelfstandigheid heeft bezeten, die de lezers van dat Blad recht hadden te vragen. Het feit is, dat »Vooruit« doorzijn zwijgen, als bet soms spreken; en spreken, als het zwijgen moest, veler vertrouwen als politiek zelfstandig orgaan verloren heeft en om dan aan anderen te verwijten, dat zeweerhanen zijn, valt bij weinigen dunkt ons, in goede aarde. Het bedoelde Raadslid is gekozen als «Liberaal» zegt het Blad en woont nu toch trouw de Clubvergaderingen der Anti's bij. Maar dan schijnt de liberale kies vereeniging te Middelharnis toch eigenaardige Candidaten te stellen. Harer was ook de heer Kardux, die door zijn thuisblijven, een paar jaar geleden, de gelukkige oorzaak was, dat de heer Korvink werd gekozen en de wethouder Slis viel. Nu weer is het een Candidaat dier zelfde Liberale Kiesvereeniging, de heer v. d. Baan, die de niet minder gelukkige oorzaak is, dat de heer Born wethouder wordt en de heer Kolft valt. Twee liberale wethouders, twee kop stukken uit die liberale kiesvereeniging worden gewipt door twee Candidaten, welke ze zelf stelde. De kinderen ver slonden de moeder. Maar zit cm dan de fout niet bij de liberale Kiesvereeniging De fout dat ze maar candidaten stelt ter wille van een oogenblikkelijk succes bij de stembus, om dan die «gelijmde# leden aan haar liberale snoer te krijgen voor vast, wat die candidaten ten slotte weigeren, naar eed en geweten. Is de heer v. d. Baan liberaal, dan is hij dit onder pertinente weigering om mee te werken aan een finantieel beheer, dat in zijn oog en van vele anderen niets anders dan noodlottige gevolgen hebben kan voor de welvaart der Gemeente. De heer v. d. Baan is door de praktische politiek der liberale partij van Middelharnis tot de overtuiging gekomen, dat zijn liberaliteit hem dvungen en dringen moet meer de samenwerking van Rechts dan van Links te zoeken. Is de heer v. d. Baan liberaal, dan is die liberaliteit van gansch anderen aard en karakter dan door de kop stukken der liberale partij te dezer plaatse wordt opgevat Over de kwestie der Club vergadering der Antirev. wenschen we de volgende maal iets in 't midden te brengen. OP DEI KIT HIJ Si. Ter inleiding geef ik eerst een zin uit Het Volk: «Na eenige plichtplegingen en eenige gelegenheidsmoties ging het parlement der Internationale uileen, om in ieder land het ontvangen zaad te strooien óp den door het kapitalisme gemesten akker.« 't Is de slotzin van een artikelenreeks over het onlangs te Stuttgart gehouden internationale Congres der Sociaal-Demo cratie. 't Moet zijn een soort van pederalie. D. w. z. een verheven slot aan een schoone rede, waarin de spreker op den wiekslag zijner stoute verbeelding ver de toekomst indringt. Erg verheven is nu de beeld spraak van dien «gemesten akker« juist niet, maar de S. D. A. P. is de partij van het «historisch materialisme,-! en houdt er zoodoende ook een eigen beeldspraak op na, die in mijn «kapitalistische-! ooren 'k heb ook m'n weinige spaarduitjes op de R. P. S. staan weieens wat plat klinkt. Zulk een socialistisch Congres doet me altijd denken aan de Conciliën of kerk vergaderingen uit de eerste eeuwen na Christus. Tusschen Congres en Concilie is groot verschilèn groote overeenkomst. Ook dat laatste. Vergelijk ze maar eens met elkander. De Kerk van Christus trad op in de wereld, met het zeggen, dat bij haar, en haar levensmilieu, alleen te vinden was het ware geluk voor tijd en eeuwigheid. De sociaal-democratie zegt hetzelfde, met dit verschil, dat ze echt materialistisch, alleen spreekt van tijdelijk geluk. De Kerk van Christus in die eerste eeuwen was in alle landen in de minderheid en moest zich tegen het heidendom, zoowel als tegen de joden verdedigen. Toch had zij het hooge ideaal, om de gansche wereld te overwinnen en zich uit te breiden tot aan de einden der aarde. Met de sociaal-democratie is 't net zoo. Ook zij is alom in de minderheid tegen alle «burgerlijke! partijen gaat haar strijd. En ook zij stelt zich ten einddoel, de gansche aarde te veroveren. En steeds gaat de overeenkomst dóór. In de eerste tijden der Kerk, meenden veleu, dat de eindtriomf, dc wederkomst van Christus en de oprichting van Zijn koninkrijk nabij waren, voor de deur. In Paulus' dagen vonden sommigen al, dat het lang duurde, te lang. Ongeduldig gingen ze vragen naar den dag waarop en de wijze, hoe die groote ommekeer zou plaats hebben. Ja, enkelen klaagden alWaar blijft de belofte Zijner toekomst Later werd dat anders. Niet slechts bedaarde de driftige onrust, maar het besef werd levendig, dat eerst na langen strijd, na het overwinuen van duizend moeilijkheden, wellicht over vele, vele eeuwen, het Evangelie des Koninkrijks aan alle creaturen gepredikt zou zijn en de groote Dag des Heeren kon worden verwacht. Hetzelfde ziet men in de geschiedenis der sociaal-democratie. Voorheen werd de «heilstaat! als aeer nabij gedacht. Elk geslacht hoopte nog in zijn dagen le zullen ingaan en wie weg stierf, vóór dat heerlijk oogenblik was aan gebroken, ging toch in de verzekerdheid, dat zijn kindeten na hem zouden ingaan. Maar ook dat is veranderd. Zelf erkennen de socialisten thans, dat die dag en die ure nog verre zijn. Dat het valsche evangelie der sociaal- deihocratie nog pas begonnen is de wereld te overwinnen. Dat die wereldverovering slechts langzaam voortgaat, schrede na schrede en dat er eeuwen over kunnen voorbijgaan, voor de laatste wederstand is vernietigd. Ook hierin komen de Kerk van Christus en de sociaal-democratie overeeD, dat ze beiden zijn internationaal Dat wil zeggen, beiden willen omvallen en van hun begin selen doordringen alle volken, natiën, rassen en tongen. De Kerk kent geen onderscheid tusschen blank en zwart, tusschen man en vrouw, tusschen rijk er arm, allen zijn haar welkom, behooren in haar midden, die dit ééne kenmerk vertoonen Geloof in en liefde tot den Heete Jezus Christus. De sociaal-democratie maakt evenmin onderscheid. Ook niet tusschen rijk en armde millionair is haar even welkom als de proletariër, mits ze maar voldoen aan dezen eisch Geloof in de sociaal democratie en haat jegens het kapita lisme. Ja, ik kan nog verder gaan Ook de ontwikkeling van de sociaal- democratie vertoont overeenkomst met de ontplooiing van de Kerk van Christus, in de eerste eeuwen van haar bestaan. Die Ke k had den strijd niet slechts naar builen, maar ook in eigen boezem De Brieven der Apostelen getuigen ervan op vele plaatsen. De Conciliën zijn daarvan eveneens het bewijs. Telkens weer moest ze afscheiden, wie niet bij haar behoorden. Telkens weer de leer der waarheid tegen dwaalgeesten ver dedigen. Telkens teruggaan tot de groote springbron harer eeuwige beginselen, om de Waarheid, die zij voorstond, nader te omlijnen, zuiverder onder woorden te bren gen, toe te passen op allerlei toestanden, waarmee ze in aanraking kwam. Met de sociaal-democratie ging het even eens. Haar eerste internationale congressen waren een zuiverings-proces. Te Londen verscheen Domela Nieuwenhuis, de anar chist te Brussel kwam mevr. Drucker, de burgerlijke «vrije vrouw« op het socia listisch Congres. En zoo ging het dan op het Congres, als op het Concilie. Door de omstandigheden gedwongen, kwamen de partijgenooten er toe, om de zuivere, de orthodoxe sociaal democratische leer steeds juister en uitvoeriger onder woorden le brengen, zoodat ter eener zijde de anarchisten en aan den anderen kant de burgerliike elementen werden uitgeworpen of weggestooten. Maar nu het verschil De vraag kwam in den laatsten tijd hier

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1907 | | pagina 1