Zaterdag 10 Augustus 1907. 22sle Jaargang JN". 1266 voiir de Zuiilhollaiid§ciuk en Keenwselie Eilanden. BIJVOEGSEL. 1 If I D I Antirevo air Orgaan aOMMELSMJH n ïnscise T. BOEKHOVEN. 1S- a s IN HOC SIGN O VINCE S Alle si tikken voor tie Kedactie bestemd, Advertentiën ess verdere Administratie franco toe te «enden aan den Ellgever, Een vast Jtlinister. Voor Slof en Sluis. Ell de Pers. j| li li i r3,ct^ 3nz. t5 ct. i. als KAAS- IJTUIGEN, oar. J. TIEMAN, O zn G O <u tsa -H O u <D <U a o w Jh O <si Sh O O -O s 2 75 a a a o si o ci te ,a s a a s) a -r< <u a 00 a 2 tsa G .2 *3 D rG a c/2 S O -C O CG c G a> a> nd S G G a> G <3 g bO 1 CD -H» ii 02 02 zn I'S b a 5) 3 a e 3 - 2 en t5 -a a O jQ a a> SO To 00 Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per poBt 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER Telefoon Intercom». So. 2. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 inaal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan (Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 unr. Bij dit nummer behoort een Het is niet de eerste maal, dat er allerwege stemmen ;opgaan om de Ministers van Oorlog en Marine buiten alle politieke verwikkelingen van een Kabinet en Kamers te plaatsen. Zoo dat deze beide bewindsmannen »aan«- bleven, al vielen ook de andere zeven Ministers. Dat denkbeeld, zoolang reeds besproken, heeft veel dat aan trekt. Oorlog en Marine zijn toch wel in de eerste plaats aangewezen om buiten alle politieke beslommeringen te blijven. Leger en vloot behooren niet aan één partijbehooren zelfs niet aan een partij, maar zijn nationaal. De antirevolutionair, zoo goed als de liberaal van wat kleur of tint hij ook wezen moge, stelt belang in de solda ten en de matrozenin het veldleger als in de slagschepenieder van wat politieke kleur hij ook zij, ottert zijn belastingpenningen met blijdschap aan de doode of levende strijdkrachten, die ons Land, onze vrijheid en onaf hankelijkheid moeten verdedigen. Het leger, zoowel als de vloot is nationaal en daarom trekt het denk beeld ons aan, om, wanneer een Ka binet valt, de Ministers van Oorlog en Marine te behouden. Maar blijven die heeren dan tot hun dood Ministers? Dat zal van bun actie en wetsvoorstellen afhangen. Geen denken aan, of als mannen als Staal en Cohen Stuart eens in de toe komst vaste Ministers werden, los dus van 't aftreden van 't Kabinet, en zij deden dan wat genoemde Excellenties deden met 't blijvend gedeelte en de reorganisatie van het corps Mariniers geen denken aan of ze zouden hun wetsontwerpen ook verworpen ziereen moeien aftreden. Een vast Minister wil dus volstrekt nog niet zeggen een levenslang Mi nister. Maar feit is en blijft, dat de wisseling van Regeeringspersonen bij Oorlog en Marine nimmer een gun- stigen invloed kan uitoefenen op 's Lands defensie, om de heel een voudige reden, dat 4 jaar zittens (en de meeste Kabinetten zitten maar 4 jaar) te kort zijn, om flinke, degelijke plannen in eikaar te zetten en vol ledig uit te voeren.'t Blijft stukwerk hier eens wat reformeeren, daar eens wat besnoeien ginds iets goed opbou wen, elders weer afbreken waar een voorganger goede fundamenten gelegd heeft. Een sstelsek is er niet; 'tzijn stukken van »stelsels« iedere Minister heeft weer wat nieuws, maar niet altijd iets beters Het komt ons dan ook voor, dat 't denkbeeld om vaste Minis ters te krijgen voor Oorlog en Marine niet moet losgelaten worden. Vrede in 't Palace-Ilolel te Scke- veningen. Japan en Amerika kijken elkaar met nijdige oogen aan, en de stille Oceaan zal wellicht binnen weinige jaren het treurig tooneei worden van een ver woeden strijd om de hegemonie of oppermacht in en rondom die reusach tige zee. Maar in Scheveningen eten en drinken en toosten de gedelegeer den der Vredesconferentie in 't Palace- Hotel. Japan heeft Korea alle vrijheid en zelfstandigheid ontnomende Koreanen wreken zich door moord en doodslag op de gehate vijandende Japansche vlag wordt verscheurd de Japansche officieren gehoond, het Japansche ge zag gevloektzelfs kregen de Kore- aansche afgevaardigden, die kwamen klagen bij de Vredesconferentie over 't optreden van Japan, geen gehoor maar Japan toost en drinkt en klinkt in 't Palace Hotel te Scheveningen ter eere van den vrede. In Rusland kookt en bruist het van Noord tot Zuidvan West tot Oost binnenlandsche onlusten zijn aan de orde van den dag; gouverneurs van steden, hooggeplaatsten van 't Hof worden de een na den ander doodge schoten op straatheel Rusland trilt, en de derde Doema of Tweede Kamer binnen een paar jaar is in aantocht China ontplooit zijn vleugels en broedt op wraak tegen Japan Engeland loert op Rusland als 't Perzie betreft en Duitschland kijkt naar Marokko, hoe en wat de uitgezonden Fransche en Spaansche oorlogschepen daar in al die hedendaagsche troebelen zullen uitvoeren, maar te Scheveningen drin ken ën klinken de gedelegeerden der Vredesconferentie tot laat inden nacht. De Vredesconferentie't Hof van Arbitragede stichting van Carnegie 't zijn alle mooie woordeneven zoet voor 't gehoor, als de Scheveningsche diners smakelijk voor den tongmaar draagt een en ander ook maar iets hij tot den zoo gewenschten Wereldvrede? Wat nut sticht de Conferentie? Helaas, we zieninonafzienbare tijden geen vrucht. We willen niet zeggen: 't is al comedie, wat men in den Haag afspeelt, maar wel durven we te bewe ren De herinneringen aan de Confe rentie zullen bij de leden sterker zijn dan bij 't Volkwant een prettig feestmaal blijft meesttijds lang in 't geheugen bij hem, die er aan deelnam. De toeschouwer wachtte echter wat anders €*F EBT Bi IJ li. In de Rotterdamsche haven woedt reeds vele weken lang de strijd tusschen mensch en machine. Dat is een gevolg der zonde. Een tegenstander, maar in zijn soort een goed man, maakte eens de opmerking, dat wij toch wel een zwarte ziel moesten heb ben, omdat we overal zonde in zien en gevolgen der zonde en straf der zonde Hij dacht daar anders over, vond den mensch-in-doorsnee nog zoo kwaad niet en vond den hoogen God veel te goed, dan dat Hij allerlei kwalen en rampen, gebreken en twistingen onder en tusschen de menschen zenden zou, waardoor dezen hun eigen en elkanders leven bederven. Dat is verschil van levensopvatting. Dat de menschen van nature zijn hatelijk en elkander hatende* wil er niet in, om de eenvoudige reden, dat wie op grond van Gods Woord aan de menschen in 't gemeen zulk een testimonium uitreikt, zichzelf óók moet insluiten. Maar het kind van God weet er alles van 1 Als hij aan de hand der Schrift en geleid door zijn geheiligd verstand zich tracht in te denken de heerlijkheid van het nieuwe Jeruzalem en hij vergelijkt daarmee de toestanden op deze oude aarde, dan heeft hij geen verder bewijs of redeneering meer noodig. 't Is met de zonde als met het kolenstof. In de echte mijnstreken heeft dat stof alles met millioenen zwartseltjes overstoven. Overal dringt het dóór. De menschen, de huizen, de bloemen, de boomen, alles ziet vaal en zwartig van dat fijne stof. Het gansche landschap krijgt een treurig aan zien door het alles-doordringende en ver vuilende stof. Zoo neemt ook de zonde weg den glans en de heerlijkheid van de aarde en het aardsche leven en maakt beide vuil en vaal Maar wat hebben nu die elevators die nieuwe reuzen-machines voor den Rotterdamschen graanhandel met de zonde te maken Gij kunt dit informeeren bij de sociaal - democratie. De sociaal democraten hebben een fijnen neus, als 't er op aankomt, na te gaan, waar eigenlijk de fout zit en een weergalooze handigheid, om te constateeren aan welke kwalen de maatschappij lijdt. Ze kunnen, om in dokterstaai te spreken uitnemend de diagnose stellen, als ge u bij hen maar niet om geneesmiddelen vervoegt, wijl ze van de leer zijn, dat het de beste medicamenten zijn, waarmee het »er op of er onder* gaat. Om nu op de elevators en in 't algemeen op den strijd tusschen mensch en machine terug te komen. De socialisten hebben goed gevat, hoe het een tegen-natuurlijke zaak is, dat de krachtbesparende machine, die den arbeid vereenvoudigt en verveelvoudigt, begint met een zeker aantal menschen het werk uit de hand en dies het brood uit den mond te nemen. Voor het menschdom is de machine een zegen. Maar voor den enkelen mensch kan ze, in sommige omstandigheden, gelijk staan met het breken van den staf zijns broods. Ja, niet slechts voor den enkele, maar ook voor een gansche categorie. De stoommachine, toegepast op de rivier vaartuigen, is de ondergang geworden van den oud-vaderlandschen trekschuitschipper. Het stalen stoomros heeft den ouderwetschen postiljon van zijn bok gereden. En wie weet, of niet in de toekomst het luchtschip of de »onderaardsche schietblaasbalg* den beurtschipper op non-activiteit brengt Al deze toepassingen der machine heb ben ons menschelijk leven verrijkt, vermoord, zijn een zegenen dat is géén gevolg der zonde, maar dat danken we aan Gods ge- meene gratie doch dit is niet geschied, zonder aan de andere zijde telkens het evenwicht in de maatschappij min of meer te verstoren, waardoor een aantal personen tijdelijk in de knel kwam. En dat laatste is wel degelijk een gevolg der zonde. De kundige bijbellezer denkt uit zichzelf, bij dit ons zeggen, reeds aan de mannen, op wien de toren van Siloam viel I In het hoofd van niemand onzer zal de gedachte opkomen, dat zij, wier heden en toekomst door de verdere toepassing van de machine wordt bedreigd, zondaren zijt bóven anderen, omdat hun dit kwaad overkomt. Maar 't is de zonde van ons gansche geslacht, waardoor de harmonie in de ont wikkeling der Schepping is verbroken, die dit verschijnsel veroorzaakt. We leven echter in een materialistischen tijd en ik kan me best voorstellen, dat de betrokken personen als hun meening uiten, dat ze met dat »filosofeeren« over de zonde van het menschelijk geslacht geen voedsel in de maag krijgen. 't Kan zijn. De geneesheer, die een juist ziekte-beeld verkregen heeft, zal echter eerst zien te vragen, wat de oorzaak der kwaal kan zijn en of er ook bij-oorzaken invloed uitoefenden. Hij vraagt naar leeftijd, arbeid, afkomst, familie, erfelijke gebreken enz., om eerst daarna het geneesmiddel vast te stellen. Dat zoeken naar de oorzaak helpt wel niet, maar 't dient toch vooraf te gaan. Zoo is 't ook hier. De onontwikkelde arbeider ziet alleen aan, wat hij voor oogen heeft en zijn haat keert zich tegen de machine zelf. Zooals in de Rotterdamsche haven, waar de arbeiders het daarheen wilden leiden, dat die elevators met hun eigenaars en bedieners geboycot en daardoor stop gezet zouden worde. Het middel is echter hier een tweesnij dend scherp zwaard, omdat het tegenna tuurlijk is. Alleen als de arbeiders in de havens van een gansch werelddeel gemeene zaak maakten, zou het hun misschien, voor een tijd, gelukken. Maar 't zou slechts een tijdelijk onderdrukken zijn der kwaal, want de ervaring leert, dat de gansche maat schappij niet slechts behoefte heeft aan steeds sneller machinale hulp bij den arbeid, maar dat deze haar ook tot zegen is. Tegenhouden doet men de machine tóch niet. En dat is maar gelukkig ook De socialisten vatten de zaak dieper op grondiger. Ze zien zeer goed in, dat de strijd van den mensch tegen de machine met de overwinning der laatste eindigen moet. Maar zij zoeken de oorzaak van het onheil, dat de machine over den mensch brengt dan ook daar, waar ze de bron van alle kwalen ontdekt hebben in het kapitalisme. Als de bodem in alle productie-middelen, volgens hun stelsel, eigendom worden der »gemeenschap«, dan vallen vanzelf de machines daar óók onder en komt het nut en het voordeel, dat zij geven, allen ten goede. Het is thans m'n doel niet, een boom tegen de sociaal-democratie op te zetten, maar ik vrees, als we ooit op hün rails mochten overglijden, dat er niet veel nieuwe machines meer vervaardigd zouden worden! Immers, de grootste prikkel zou wegge nomen zijn. Voor louter plezier, of uit liefde tot de ^gemeenschap*, zullen niet velen hun best doen, om den arbeid door nieuwe machinerieën te vereenvoudigenhet zou zijn een wijngaard planten en met vele millioenen misschien één druifje van de opbrengst te mogen plukken Het zit 'm dan ook niet in een of ander stelsel, maar in de zonde. En daar moet mee gerekend worden. De invoering van arbeid-besparende machines dient gepaard te gaan met een regeling, waardoor een behoorlijk tijdvak van overgang wordt gewaarborgd, zoodat niet de honderden werkloozen, wrevelig en hongerig naar het draaien en stampen van de machine staan te kijken, die hen uit hun werk geschoven heeft. Dat de arbeiders een machine, als den elevator, die in weinige uren den reuzen- buik van een zeeschip leegzuigt, weren willen, is niet goed gezien. Het is een strijd tegen de overmacht, die in 't eind tóch wordt verloren. Terwijl bovendien met al die machines, over 't algemeen, de werk loosheid niet grooter wordt. Maar als de arbeiders de invoering der machines geleidelijk willen doen geschieden; als ze een tijd van overgang wenschen, waarin zonder groote schokken het even wicht kan worden hersteld, dan zijn ze, dunkt me, volkomen in hun recht. Dat ligt ook op de christelijke lijn. Immers, de oorzaakde zonde, wegnemen, kunnen we niet. Maar wel ligt het op onzen weg, de gevolgen te verzachten en zooveel mogelijk weg te nemen. UITKIJK. De paarden hebben soms veel te lijden van de larven der paardenhorzel of paardenmaagborzel, welke zich in den maag of dunne darmen dier beeaten ophouden, de wanden uitzuigen of zwe ringen veroorzaken en alsdan, naar bet schijnt zich met den etter voeden. Vooral jonge, half volwassen paarden kunnen er veel van te lijden hebben, de voeding is dikwijls treurig, de groei wordt zeer gestoord, vaak ontstaat ontsteking van het darmvlies en alsdan krijgt het dier stuiptrek kingen, welk niet zelden in den dood eindigen. Hoe komen deze larven in de maag, zal men vragen. De paardenhorzel, welke aan onze lezerg wel bekend zal zijn, vliegt in de zomermaanden van Juni tot October rond, het wijfje zoekt de paarden op in de wei of op de straat niet in den stal en legt haar eieren in de manen of haren op borst en voorpooten, ze daaraan vast klevende, eenige honderden bfj elkaar. Uit deze eitjes komen naden, die het paard jeuking ver oorzaken het dier gaat daarom likken en krijgt aldus de maden in den bek en vervolgens met de spijzen in maag en ingewanden, waar ze de genoemde verschijnselen veroorzaken. Soms zijn de wanden geheel met maden bezet, die met hun sterke mondklauwen zich stevig vasthechten en het paard bloed en wei uitzuigen. Een maand of tien verblijven ze aldaar, om dan met de mest te worden uitgeworpen, dit heeft plaats van Mel tot October, meest van in Juli en Augustus. In den grond gekropen, verpoppen ze en na een maand ongeveer komt er uit het bruinachtige, later zwarte tonnetje een horzel. Wat tegen deze parasieten te doen f Ze dooden met een bijtend middel, is tot heden niet mo gelijk gebleken, zonder ook de maag en ingewan den van het paard te schaden. Men kan alleen trachten te voorkomen, dat de larven in de maag komen, en wel door de eitjes uit de manen en het haar te zoeken, nog beter door het haar met de eieren weg te knippen. Zijn de larven nog niet uitgekropen, dan zijn de eitjes gevuld, anders plat en hol. Door aldus te handelen, bewijst men het paard een weldaad en zichzelf tevens een grooten dienst, 't Is een eenvoudig middel en kost alleen eenige moeite. Door goed acht te ge ven en de haren gedurig te onderzoeken, voor komt men veel lijden en schade. Tweeërlei aanwas. In onze Christelijke bladen heeft men in den laatsten tijd herhaaldelijk gewezen op den aanwas van het Socialisme in ons Va derland, zooals deze bij de jongste verkie zingen voor de Provinciale Staten tot open baring is gekomen. Dat de Socialisten in aantal en in betee- kenis toenemende zijn in deze landen, kan toch niet worden ontkend. En zoo heeft men gevraagd naar de oorzaken van dit verschijnsel. Liggen ze allereerst en allermeest in de ongunstige toestanden op maatschappelijk gebied Wij gelooven het niet. Deze zijn de laatste jaren zeer gebeterd. De werkloonen zijn niet weinig gestegen. De kinderen van de werklieden hebben het beter dan hunne vaderen. Trouwens, het Socialisme krijgt ook zijne aanhangers onder de lieden uit de hoogere volksklassen. Men heeft al kunnen spreken van salon-socialisten.* Wel blijkt daaruit, dat de maatschappelijke positie lang niet altijd beslissende is ten opzichte van het Socialisme. Neen, de oorzaak van den bloei van het Socialisme ligt dieper. De hoofd- eD grondoorzaak ligt in de voortgaande ontkerstening van een deel onzer natie. De godsdienst heeft bij velen afge daan. Voor het geloof in Gods Woord is het ODgeloof in de plaats gekomen. En dat ongeloof voert tot Socialisme. Men behoeft maar te vragen naar de streken, waar de aanwas van het Socialisme het duidelijkst op te merken is. Het antwoord luidtin de Noordelijke Provinciën, Groningen en Drenthe ;inNoord- Holland boven het IJ, en in de grootere steden van ons land. Waar het Modernisme zijn meeste volge lingen heeft, daar viert ook het Socialisme zijn grootste triomfen. En dat is wel te begrijpen. De ideën staan niet stil. De beginselen werken door. De radicalen en de consequenten krijgen altijd den grooten hoop met zich mede. Afval van God geeft het verval der natie in godsdienst en zedelijkheid, en leidt lot de partijen der omwenteling, frankrijk is het krachtig sprekend voorbeeld daarvan. Doch daarmede is ook meteen de weg ons aange wezen, om de voortwoekering van het Socia lisme tegen te gaan. Het ongeloof moet met alle wapenen worden bestreden. Ons volk moet met alle middelen teruggebracht tot het Woerd des Heeren. »Tegen de Revolutie en tegen het So cialisme het Evangelie dat moet altijd meer de leuze worden bij hen, die het wèl meenen met het lieve Vaderland. Wij hebben alle reden, om met goeden moed den arbeid en den strijd voort te zetten, die tot de heerschappij vaD het I r' I yi 11 'T

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1907 | | pagina 1