voor de Zuidhollandsche en Meeuw^elie Eilanden EERSTE BLAD. Zaterdag 13 Juli 190? 22s,e Jaargang JV'. 1258, An ti rem In li oir Orgaan I N HOC SIGN O VINCES Ifzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER T. BOEKHOVEN. Advertentiën 10 cent per regel en 3/? waalReclames 20 per .regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing, Alle sliBfefeeni voor de üedaetie bestemd, Advertesitsën en verdere Administratie franco toe te xentSen aan «legs Uitgever. Gemeentereiniging in Middel- harms. Wat is dan 't verschil? Christelijke democratie en de miliciens. OP II80A UIT 841J14. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Telefoon Intercomm. Ko. 3. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dia zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Diasdag- en Vrij'dagmorgen 10 uur. Middelharnis wandelt op den weg van eigen- of Gemeenteexploitatie. De historie der Gaszaak is bekend, en verleden week werd in de Raadsver gadering ertoe overgegaan om 't op halen van vuilnis door de Gemeente te laten verrichten. We lazen althans in 't verslag der zitting: Deelt de Voorz. mee, dat voor het ophalen van de haardasch en vuilnis in de Gemeente geen enkel inschrijvings- biljet is ingekomen, zoodat men ge noodzaakt is dit voor eigen rekening te doen. Een tweetal nieuwe wagens zullen worden vervaardigd enz. enz. En met de gasleverantie èn met 't ophalen van vuil staat Middelharnis op den weg van Gemeenteëxploitatie en openbaren we ons dus als de stedelingen, waar die takken der Ge meentelijke huishouding ook zuiver Gemeentebedrijf zijn. Vanzelf valt er nog niet over te oordeelen of die wijze van werken voordeelig zal wezen, maar 't komt ons goed voor, als alle Gemeenten het voorbeeld van Middelharnis volgen kunnen en waar Sommelsdhk met Menneerse samen de Gasfabriek be zitten, evenzoo 't Sommelsdijksche voorbeeld. De vraag is wel eens gedaanStaat ge met Gemeenteexploitatie niet op den weg van 't Socialisme. We ontkennen niet, dat 't Socialisme ook bedoelt; in de eerste plaats zelfs bedoelt: afschaffing van 't privaat bezit en overbrenging der goederen in Communaal of in Gemeente-, dan wel Staatsbezit. We erkennen daarmee tevens, dat Gemeenteexploitatie ligt op de lijn der Sociaal-Democratie; maar al ligt ze op de lijn, daarom is nog de zaak niet direct verkeerd. Als een Socialist er naar jaagt om 't Kapitalisme te beteu gelen en hij daarvoor werkstakingen uitlokt, daarom is een werkstaking op zich zelf nog niet socialistisch Zeker, werkstakingen liggen op de lijn der Socialistische beginselen, behooren bij hun strijdmiddelen maar men hoede zich wel om dan de gevolgtrekking te maken: dus is elke werkstaker een Socialist; wie dat besluit trekt, is de plank ook glad mis. Ieder heeft wel eens hooren praten van Staats spoorvan 's Rijks-veer dienst, van de Rijks verzekeringsbank, van de Rijks-postspaarbankvan het Rijks- post- en telegraaf- en telefoon wezen; van het Aj'te-museum, Yan Staats mijnen enz. maar daarom is ons goede Nederland nog geen Socialistische Staat, 't Lijkt nergens naar. Ieder heeft wel eens hooren praten van de Haagsche Brandweer, de Haagsche Reinigingsdienst; de Rotter- damsche Centrale (Electriciteit), de Amsterdamsche Tram: altemaal dingen, die naar we meenen door de Gemeenten zelf worden beheerd, maar daarom is 't Haagje niet Socialistisch. Dat scheelt nog al wat. Neen, al die dingen bewijzen slechts, dat Rijk en Gemeente zich gelegen laten liggen aan de stoffelijke en gees telijke belangen van een volk; wat ze doen of omdat particulieren dat niet zoo goed, öf niet zoo voordeelig kun nen. De Gemeente of de Staat treden hier slechts als Werkgever op, niet ah Socialist. Want de winsten, die er geleverd worden, dienen niet alleen om er de armen mee te helpen, maar ook de rijken-, die winsten immers gaan in de Gemeentekas, zoodat de hoofdelijke omslag kan worden verminderd; of b v. de Gasprijs voor de [gebruikers kan worden verlaagd. Soms is er zelfs geen winst; maar wordt de zaak der Reiniging b.v. alleen gedreven uit Gezondheids oogpunt; arm en rijk is daarbij gebaat. Genoeg hiervan. De Rijks- of Ge meenteëxploitatie is volstrekt nog^niet socialistisch, al ligt ze op de lijn der Sociaal Democratische beginselen. Moet dan voortaan elke gemeente tot eigen-exploitatie overgaan? Moeten niet, maar iets verkeerds zien we er volstrekt niet in. ,1a maar, zegt men de gemeente ontrooft aan een particulier zijn broodwinning. In Middelharnis echter schijnt die broodwinning al peuterig klein geweest te zijn bij 't ophalen van 't vuil. want er waren geen lief hebbers. Bij de Gasfabriek was't wel zoo en daarom hebben we ons ook tegen de wijze, waarop de Gasfabriek overgegaan is, verzet. We vonden en vinden nog, dat heel die gaskwestie het daglicht niet mag zien. Daarom heeft elke gemeente goed toe te zien, hoe ze eenige exploitatie begintals een soort roover, die op buit uitgaat op buit en plundering van private beurzen dan wel als overneemster eener zaak voor de waarde door beide par tijen in contract vastgesteld. En als zóó de gemeente-exploitatie geschiedt; als de private persoon de waarde voor zijn zaak krijgt, is er niets op tegen De gemeente mag als koopman optreden 1 De eenige vraag, die overblijft is; als 't zaakje niet fleureert, wie draagt dan de risico Maar nog eenseene gemeente moet zich niet op glad ijs begeven En dan is er geen risico Wat is dan 't verschil tusschen Gemeente-ëxpoitatie en Socialisme? DitBij gewone Gemeente-exploita tie staat een Gasfabriek onder controle van den Raad, onder controle van Gedeputeerde Staten, onder controle van de bezittende klasse, die alle beslui ten, zelfs door een Socialistischen Raad genomen, kan vernietigen. Dit: Bij Gemeente exploitatie is en blijft de productiewijze kapitalistisch, d.vv.z, de arbeiders blijven arbeiders, daglooners voor idem zooveel per dag en hebben weinig of niets te comman- deeren of in de melk te brokken. Ze zijn, om in de Socialistische woorden keus te blijvenloonslaven, proleta riërs, uitgebuiten, tegenover den Ge meente-uitzuiger. DitBij Gemeente-exploitatie bedoelt ze winst te maken voor 't algemeen, voor alle klassen des volks, voor heel de Gemeente maar de Socialistische exploitatie bedoelt de arbeiders in betere en de rijkeren in slechtere conditie te brengen; van de Rijken moet atgenomen en bij de arbeiders moet bijgevoegd worden uit de ontvan gen winsten en voordeelen de invloed der arbeiders moet stijgen, die der rijken moet dalen. Dit: Bij Gemeente-exploitatie laat men naast zich, een particulier bedrijf leven in Rotterdam loopen er's nachts allerlei politieagenten rond der ge meente, maar er is ook een particuliere Nacht veiligheidsdienst. De Staatspoor heeft eigen goederenvervoer door de stad; maar een particulier mag ook uw kisten en koffers thuisbrengen. Bij socialistische exploitatie mag dat niet en kan dat niet, immers dan kwam er concurrentie tusschen de Socialis tische Gemeentedienst en de particu liere dienst, en de eenheid van socia listisch regeeren was gebroken niet alleen, maar 't privaat bezit zou weer beginnen op te bloeien en allerlei andere »kapitalistische« gevolgen zou den eruit voortvloeien. Daarom is ook de Socialistische exploitatie in een Socialistischen Staat zoo allerellendigst. Nu reeds, nu we nog »kapitalistisch« zijn, kan een Ge meentedienst de particulieren r egeren en ringelooren, hoewel er dan nog eenige bestaanszekerheid blyftnu nog zou er allerwege naar de hoogere Regeeringscolleges klachten gaan, in dien 't bedrijf werd atgenomen, en waarschijnlijk vond men gehoormaar in een Socialistischen Staat is dat uit gesloten. Daar is alles Rijks-dienst en staats-nf hankelijkheid, waarbij we ech ter niet uit 't oog willen verliezen, dat voor de proletariërs die toestand beter kan zijn dan in particulieren dienst. Voor de toch al af hankelijken, die afhankelijk blijven tot der dood toe, is misschien zoo'n overgang in Rijksdienst in stoffelijk opzicht aan te bevelenmaar voor de particuliere kleinere of grootere eigenaars is de Socialistische exploitatie het wegne men van allen prikkel om nog wat te worden in 't leven en zijn »eigen« brood te eten, al is 't dan soms wat schraal. Want de vrijheid is ook wat waard voor de vrijen. Nederlandsche Militaireboud. Laat, wien een schat van zegeningen Werd toegemeten van Omhoog Laat, vrienden, deze jongelingen Genade vinden in uw oog, Deez' jongelingen, die te zaam Het Nederlandsche leger vormen Het bolwerk in den Staat, een naam Zoo wel verdiend in de oorlogsstor- [men. Als 'tvolk zich redeloos betoonde En radeloos de wijze raad En wie ons gram was, bitter hoonde »Red nu uw reddeloozen Staat® Dan donderde door woud en veld Het eeuwenoud Oranje. Dan werd de zwakkeling een held En sidderde het sterke Spanje. Dan spuwden vuurroer en kanonnen Het alvernielend lood en kruit. En d' oorlog met gebed begonnen Vond met een loflied zijn besluit, Jehova gordde ons leger aan Zoo [was 't voor dezen En wat het ongeloof ook waan 't Zal ook zoo in de toekomst wezen. Als slechts, die 'sHeeren Naam belijden Trots alle spotternij en hoon Hun liefde aan ons leger wijden En daarvoor pleiten bij Gods troon. Zelfs dan, wanneer de vloekbre leer Der anarchie haar macht doet voelen. De stoute kreetNoch God, noch heer! De fundamenten om gaat woelen. Helpt, wat die Bond eens wrocht Door Gods gena bewaren. Maakt 'tzwakke sterk en 'tkleine groot! Verschaft ons leger huiselijk genoegen Beveiligt het voor krot en kroegen Biedt gij ze een Christelijk Tehuis. Zendt »wijn en olie« voordeziele- [wonden Opdat ze met hun schuld en zonden Zich wenden tot 't Kruis. Erger dan 2000 socialisten Me dunkt, het kan schikken! 't Is het vonnis, door den heer Charles Boissevair, directeur-hoofdredacteur van het Algemeen Handelsblad« gestreken over de verpolitiekte predikanten a la dr. De Visser Tweeduizend socialisten kunnen tamelijk veel uitrichten. Als ze hun leven lang ijverig propaganda maken, dan leiden ze, dooreen- genomen, elk wel 2 liberalen tot de alleen gelukkigmakende S. D. A. P. En als ik ze bovendien elk, hudje door mudje 3 kinderen toeken, die in huns «aders ongeloof op groeien, dan worden de 2000 in één menschengeslacht al tol 10 000 welgefon- deerde, waschte sociaal-democraten Maar dat alles is nog niet zoo erg als één predikant, die zijn gewijden mond be zoedelde aan het slobbernat de antithese- politiek. Over den »politieken dominee* is al heel wat geschreven in onze dagen. Op het gladde ijs, waar men beraadslaagt over de kwestie: s>dienstdoend predikant- Kamerlid*, waag ik me niet. Maar ik wil eerlijk zeggen, dat een predikaat, die nu totaal dood is voor de politiek en zoo zijn er in alle kerken de beteekenis van zijn ambt niet verstaat en zijn roeping niet kent. Een politieken kemphaan wil ik niet van hem maken; men hoort tóch al teveel gekraai op de politieke markt. Ook zijn de gaven verschillend er zijn Petrussen onder onze herders en leeraars, maar ook vrouwe lijk zachte Johannesnaturen; wat de een kan doen, zonder dat hst zijn hart krenkt en zijn ernst breekt, is den ander niet mogelijk. Maar toch een predikant, die gewoon doet, of er geen politiek vuiltje aan de lucht is, terwijl zijn gansche gemeente op stelten staat vanwege de verkiezingskoorts, zoo iemand is als de herder, die achter een groen heuveltje 'n dutje doet, terwijl schapen en lammeren woest door elkander vliegen. Ik ken de gewone tegenwerping. »De predikant moet den menschen den weg der zaligheid verkondigen.* Volkomen waar! En wee hem, als hij 'tniet doet! Hij moet »den vollen Raad Gods* prediken. En met het oog daarop durf ik zeggen, dat de predikant, die zóó preekt en zóó leeft, dat niemand kan zeggen, wat hij op politiek terrein is of wat men aan hem heeft bij de verkiezingen, zijn roeping niet ten volle begrijpt. Ik ken al het onaangename van sommiger positie. Menschen van verschillende politieke overtuiging hooren bij hun gemeente en komen bij hen in de kerk. En nu geven ze niet graag aanstoot. Ze preeken A. noch B. graag uit de kerk. Daarbij kunnen zelfs edele motieven in 't spel wezenZe willen de menschen, tot hun eigen heil, niet graag van den godsdienst vervreemden. Nu kunnen ze nog invloed op hen uitoefenen en op hun kinderen, maar hebben dergelijke menschen, die meest uit traditie nog kerken gaan, eenmaal in grammen gemoede het bedehuis den rug toegekeerd, dan komen ze daar niet zoo gauw terug. Daar is iets van waar. Daar is véél van aan. En ik wil niet beweren, dat een predikant in zulk een geval niet de uiterste voor zichtigheid moet iu acht nemen. Maar toch Met zijn zwijgen kan ik mij niet ver eenigen. Eu, wat meer zegt, ook zijn eigen christelijke consciëntie kan daar op den duur geen vrede mee hebben. De volle Raad Gods De volheid der goddelijke ordinantiën. Voor de zaligheid der zielen. Maar ook voor het leven der menschen. Ook voor de politieke verhoudingen. Want Christus is alle macht gegeven in hemel en op aarde. Terecht prediken onze leeraars een »levend christendom.* Met het zwaard des Woords gaan ze alle valsche lijdelijkheid en antinomianisme te keer. Op grond van dat Woord leeren ze met Paulus dat de mensch gerechtvaardigd wordt door het geloof'en met Jakobus, dat het geloof zonder de werken dood is. Op die »werken« dringen ze aan en trotseeren het gevaar, dat ze door al te eenzijdig preeken gemoedelijke men schen, die hem te ^werkheilig* vinden uit de kerk zouden jagen. Maar nu komt de slembus. En de eenvoudige christen ziet óp naar zijn predikant met de vraag, hoe hij nu bij de stembus zijn geloof moet toonen uit zijn werken. En dominee weet het niet. Of verwijst den vrager naarzijnconscienlie. Raadt hem aan, die consciëntie te toetsen aan Gods Woord. 't Gaat toch niet aan, met allen eerbied en heiligen ernst zij het gezegd, op de vraag, hoe men godverheerlijkend zijn stem moet uitbrengen, eenvoudig te antwoorden Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden! Trek die lijn eens dóór. »Moet ik mijn kinderen zenden naar een christelijke of naar een openbare school?* De predikant heeft voorstanders van beide in de kerk, en zwijgt. »Moet ik mij, als werkman aansluiten bij een neutrale vakvereeniging of bij een christelijke?* De predikant verkondigt den weg ter zaligheid en Iaat zich dus niet uit over sociale vraagstukken Maar zoo komt hij geheel buiten het leven te staanzoo handelt hij als een kapitein, die den scheepsjongen wel een kompas, een goed kompas in de handen geeft, maar hem daar niet op bat kijken. Onze vaderen dachten er anders over. O, ik ben niet vanzins het op te nemen voor een Datheen of Modet, noch het goed recht te bepleiten van hen, die den kansel misbruiken, om heeren burgemeesteren den bal terug te kaatsen, op 't stadhuis omhoog geworpen. Maar met onze vaderen ben ik 't van harte eens, dat de leeraar er wel degelijk er voor moet opkomen, dal de ordinantiën Gods ook in 't bestuur van Staat en Stad zullen worden opgevolgd. Toen de schrandere Huijgens een predi kant moest uitteekenen, begon hij zoo >Hij is een Maeckelaer in ongesiene vvaeren, De oore noyt en hoord', in 't herte noyt [en waeren Een Koek van Hemel-kosteen Korrel [Wereld-Sout Een Christelijk Levyt een hand-geleid' in 't woud.* Maar om er straks ook op te laten volgen »En daer hij 't los beleid der Koningeii [siet hellen Tot Godsdienst ondergang en waerheits [achterstellen, Daar roept hij brant, verraed, en Vorsten, [belyht u niet, Ik buyge voor een Wet van Hoogerhands [gebied.* Men ziet het dusHuiigens was wars van apolitieke kemphanen,* maar als de politici afglibberen van 't rechte pad des Woords, is het wel degelijk de plicht van

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1907 | | pagina 1