ens. Zaterdag 18 Mei 1907. 22sle Jaargang IS". 1242, voor de Zuidliollandsclie en ieenwsche Eilanden. EERSTE BLAD. fe 1 Antirevolutionair w'|F Orgaan \H .RDAM, !TE Sz. esse IAM. 1 J I JÜIjK I IN HOC SIGN O VINCES es'k: Linde. ismarkt. tere. [REL. )PERS UITGEVER %I6e stukken voor de Redactie ibestemd, Adverteutiën eu verdere Administratie franco toe te «enden aan den Uitgever tis. 99 Co., gevestigd tegen BRAND- op vaste premie. uiicSsiiijk uano gelieven ver- echte opgeloste eeren. ind bij ten, Rotterdam. ITGE. s- fes tear aolie, Verfwaren, Spijkers, Gaas, enz. \erTcooperg rabat. Ijzen vlugge, [TI KELEN. tappen, Lam- AGES, r qualiteit, lichte het eenig adres N li L X STEM Ut, merk. >foon r- HINES. gsconditiën. SOIIELSBIJK. efoon 47341. el ge •peiScEi prijzen. PFKERDEKIJ. !Wf vt WW. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Csut- Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Ifzonderlijke nummers 5 Cent. T. BOEKHOVEN. SOMMELSBSJH Telefoon Intercomm. So. 2. Advertentiëc 10 cent per regel en s/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regol en */a maal. Bieustaaiivragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent por plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsraimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. yer WSÊËE^ Wegens den invallenden aar feestdag verschijnt het num- rag mer van Woensdag a.s, ril IET. sje, 1 er- >or- ij die zich nu abonneeren, ont-iven vangen de nog in deze maandver verschijnende nummers gxa-^de z eer- wij iar- f .1 I ,1 1^. - S n .nuwt tegen een der middelen, dat levens- gevaar oplevert. Maar de viaag is toch gewettigd, of de Bond zelf niet de aan» leidende oorzaak is van deze gemeene reclame. Hij toch heeft het eerst deze smerige kunst om het menschenras uit te roeien uit de wereld der geneeskundigen naar die der leeken overgebracht. Hij kon dus verwachten, dat vroeg of laat specu lanten zich van deze kunst zouden bedienen om geld te maken. Intusschen opent dit ingezonden stuk onze oogen voor een groot gevaar onzes volks. Als deze moordkunst ongestraft toe neemt, zal ons volk, gelijk het Fransche volk straks gaan afnemen in aantal en invloed, het huiseliik geluk worden onder mijnd, het ongehuwd samenleven worden bevorderd, en wat wel het ergste kwaad is, het huisgezin, het schoonste product der schepping Gods ons bewaard door Zijne gemeene genade, zal ophouden te bestaan. En los van het gezin worden Kerk en Staat en maatschappij tot verdwijning gedoemd. Wij staan hier dus voor een der afgrijselijkste pogingen des Satans om deze aarde tot een hel te maken. Uit het ongestraft voortbestaan van deze gezinsbeperking blijkt hoe noodig het is, dat allen, die nog iets gevoelen voor Christelijke zeden zich vereenigen om onze Wetgeving op dit punt te wijzigen. Mocht de rechterzijde nog eens weer aan het roer komen, zoo zijn strenge straf bepalingen te wachtenlinks heeft men hiervoor geene ooren, uitgezonderd eene kleine groep van mannen, die eigenlijk rechts hooren, maar uit dogmenvrees niet willen strijden onder Christelijke banier. Intusschen wachte men niet op 't geen de Staat doen zal, maar betrekke ieder huisvader de wacht, om slechte zeden uit zijn gezin te weren, door gemeene boeken en couranten te houden buiten bereik der huisgenooten. Ook zie men toe welke artsen in de huizen komen, want deze hebben in menig gezin het kwaad ingevoerd. Allereerst leere men op God te vertrouwen, die de jonge raven voedt, en ook onzen kinderen het brood niet zal onthouden, als ze op Hem wachten, die spijze geeft te zijner tijd. Hilver- en Vechtbode. „Weg niet Gods Woord4'. De groote politieke worsteling gaat alle eeuwen door tusschen geloof en ongeloof. In elk kerkgebouw, waar 's Zondags een orthodox prediker optreedt kan men het hooren. Ook geven de vrijzinnigen in hun ernstige oogenblikken toe, dat het al of niet rekenen met de Heilige Schrift de scheidslijn tusschen de Christelijke partijen en de vrij zinnige richtingen aangeeft. Maar bij verkiezingen wordt dit meer malen betwist. Zoo schreef in 1905 de Nieuwe Rotter- damsche Courant»geloof of ongeloof heeft met den politieken strijd niets te maken*. Tal van vrijzinnige schrijvers als Buys, Van Houten, Coit van der Linden, Treub, enz. hebben dit echter wel anders gezegd. Tlians schrijft weer V. D., in de Arnhem' sche Courant van Vrijdag 10 Mei: -4.- Van een boksen hengst. De minister van Marine zal het denke lijk wel bij de socialisten verbruid hebben! De »Matrozenbond« waarin de mannen van de S. D. A. P op 't fluitje spelen, is blijkbaar bij den minister uit de gunst De gemakkelijke manier, om van den dienst af te komen, als de man er geen zin meer in heeft, is vervallen. De minister houdt het gezag hoog en doet dit blijkbaar krachtiger dan in den aanvang van zijn loopbaan. Als het waar is, wat De Tijd, vertelde, dat hij zelfs weigerde, met den heer Troelstra in zijn kabinet over een ontslagen werkman te spreken, dan kan men wel zeggeD, dat het tafellaken tusschen hem en de S. D. A. P. voorgoed is doorgesneden. Dat kan ook niet anders. Een van tweeën: of de Regeering moet bukken voor de anarchie en 't roer laten glippen, of ze moet het gezag handhaven inzonderheid over allen, die in Staatsdienst zijn maar dan komt ze ook vast in conflict met de sociaal democratie. Zoowel in Frankrijk, als in Nederland. Voor een Kabinet van rechts levert deze keuze geen moeilijkheid op. Ieder weet, dat de Rechterzijde een krachtig gezag voorstaat. Maar voor links is dat lastiger. Noch in Frankrijk, noch hier, noch in België kan een Kabinet van links opstaan zónder den steun der sociaal-democratie. Als Troelstra of Jaurês den stijgbeugel niet vasthouden, komt een liberaal of radi- kaal bewind nooit te paard. Dat geeft verplichtingen. Zulke vrijzinnige ministers beginnen dan ook, net als ónze minister van Marine, met den socialistischen springhengst liefkoozend op den nek te kloppen. Om hem rustig te houden. Maar 'n poos aan 't bewind, beginnen zulke ministers te bemerken, dat die hengst als ze hem z'n vrijheid laten, 't gezag onder den voet trapt r En dan moeten ze van houding ver anderen. Een hengst 'n stevig gebit in den bek wringen. Waarover hij snuift en schuimt en trappelt Daaraan zijn we bij ons ook weer toe, schijnt het wel,! Gelukkig, dat de mannen van rechts er óók nog zijn, om dien hengst te helpen bedwingen, als de minister 't niet af kan! [Onze Courant ff de drie vrijzinnige partijen, is een verbond ter bekamping van het een gemeenschappelijken vijand, gevaar is in laatste instantie het kwes van drijvers door het alleen zaligmak geloof. Tegenover dien vijand zijn vrijzinnigen gedwongen ons te weren openlijk te getuigen, dat wij ons eigen levensbeschouwing willen opbouv zonder gebonden te zijn aan uitspra van Kerk of Heilige Schrift. De itaak der Vrijzinnigen* is dus ii kort deze, dat ze de nu reeds herhaa malen doodverklaarde antithese weer springlevend gebruiken, natuurlijk tot I groot leedwezen, dat begrijpt iedereen want alleen zóó doende kunnen ze bije blijven en hebben ze kans op een overw ning. Het oude liedje dus. Laat V. D. zich nu eens verdienste maken door te gaan schrijven over de i>ta De Antithese moet weg, zeggen de Liberalen, en dat kati niet anders, beweren ze, dan door Rechts in de minderheid te brengen voor goed en in alle Colleges. Ons oordeel is, dat, als men de antithese weg wil hebben, de kiezers ook wel eens beginnen kunnen om Links in de minderheid te houden overal en in alle Colleges. Als de kiezers voor de Tweede Kamer, Eerste Kamer, Prov. Staten en Gemeenteraad Rechtsche mannen kie zen, dan kunnen deze zulke wetsont werpen voorstellen, dat de Linksche partijen, zoo ze ten minste niet al te partijzuchtig zijn, ze kunnen steunen. Welnu, dan is de antithese al weg. Rechts trede Christelijk op in alle Regeeringszaken en Links, dat geene vijand zich noemt van 't Christendom, der Vrijzinnigen* na de S afenverkxezmg J meehel Wat is daar oplegen' Dat .s wel zoo interessant. 0ng k V V Tot zoover »de Standaard.* wmen de Li5eralen dug de antithese Het ^Huisgezin* zegt er vanweg hebben, dan moeten ze ons ver- Of V. D. niet al te optimistisch oorde nieti8en; maar dat zal nooit gelukken over het ineenstorten der Christelijke coalj ze moeten de Rechtsche mannen voor het geval zij in beide Kamers miiidi steunen, als dpze in alle Colleges de heid werd, laten wij voorhands daar. meerderheid hebben. Natuurlijk de Het interessante in de voorstelling v Riberalen redeneeren anders, ze willen V. D. is dit, dat de oud liberalen thj ons in de minderheid brengen, liefst moeten meehelpen om rechts in de mind< doen verdwijnen en dan, in volkomen heid te brengen, maar straks zelf door e heerschappij, de lakens uitdeelen Ons 1 ten nadeele! Maar onze oplossing dunkt ons de beste. Rechts de baas, en Links moet steunen! samengaan van een deel der overwinnal en een deel der overwonnenen zullen word verslagen. Zoo denkt zich althans V, D. in d loop der zaken. Wat zeggen nu de oud liberale blad daarvan f? Bezuiniging. De motie-Talma, om het vraagstuk Be. uiniging inzake de Defensie door deg lijk onderzoek tot klaarheid te breng blijft nog steeds op de griffie rusten Er schijnt geen haast bij te zijn. Men schijnt er niet aan te willen. En ook het Kabinet schijnt er schroef achter te zetten. Dit achten we een veeg teeken. Allerlei program's en plannen van Le( formatie zijn in de lucht, maar de ai ontbreekt, om eens in duidelijke cijfers de natie voor te rekenen, wat deze plac kosten zouden. Van alle kanten rijst vermoeden, dat het op schatten te st zou komen. Ed inmiddels wordt het volk misleid gevleid met valsche voorspiegelingen. Nationale politiek is dit zeker niet. In Frankrijk hebben zelfs de socialis het anti- militarisme als onvaderlandsliev< gebrandn erkt. Ten onzent doen zelfs niet-socialisten 1 dit anti-militarisme mee. Standaard De tank der Vrijzinnigen. Deze belangrijke titel staat boven artikel dat de man, wien is opgedragen Vrijzinnig Democratische pers van hoofda tikelen te voorzien, en die zich V. D. te kent) de wereld heeft ingezonden. Het blij »De Rotterdammer* bespreekt ook uitlatingen van V. D. en zegt Het is toch merkwaardig De heeren wenschen verwijdering van ^Christelijke* politiek. Ronduit wordt het gezegd. Eerst daarna willen zij een splitsing »behoudenden« en »vooruitstrevenden.« Laten zij zich intusschen maar niet te z verheugen, dat de Christelijke partijen ooit toe zullen komen hun ^Christel politiek* te laten varen. Dat geschiedt nimmer. Ook laten de Christenen zich niet verde in conservatieven en democraten. Wii. A- 1 Rechts moet verdwijnen. Wel neen, 'kgeloof er niets van! 'k Geloof er niets van, dathet blij vend gedeelte weg gaat, als Links bij de Prov. Staten wint. De bedoeling is alleenRechts moet uit de Staten; Rechts moet uit de Eerste Kamer, zooals het ook uit de Tweede Kamer gewipt is door de valsche, leugenachtige leuzen. Zou Links dan Rechts niet meer kunnen dulden. Wil Links ons dan niet 'tleven gunnen? Ja, mits Rechts machteloos lam ge slagen wordt. Als Links zijn zin krijgt, mogen we nog wel bestaan, maar niemand poli tieken hinder of overlast aandoen; we moeten over ons laten loopenen als wij getrapt worden, mogen we in stilte: 0wee! roepen. Nu is 't misschien een zwak, maar dan toch een edel zwak der Rechtsche mannen, dat ze zoo maar niet getrapt of in een hoekje gezet willen worden. Voordat Links dus aan de amputatie onzer ledematen begint, schreeuwen we reeds wat luid, en daarna slaan we van ons at. En zoo moet het er nu bij den aan staanden strijd ook naar toe. m» DE9T UITKIJK, Er ligt ergens in Nederland een welvarend dorp. De bevolking, op godsdienstig gebied is tamelijk eensgezind. Men vindt er enkele roomschen en ook een paar joden, maar die zijn van buiten ingekomen; de eersten als bewoners van pachthoeven, die bij open baren verkoop in handen hunner geestver wanten waren geraaktde laatsten, om door negotie hun brood te winnen, Invloed op den gang van zaken hebben ze dus niet en willen ze niet een zeer on aangenaam leven hebben, dan moeten ze zich, zoo immer mogelijk, voegen naar de groote meerderheid der bevolking. Die groote meerderheid is van den protestantschen godsdienst. De s.gereformeerden« hebben er eenige verspreide leden, die bij geuabuurde kerken inwonen*, maar hun aantal is te gering, dan dat zij zich zouden kunnen doen gelden. Ze hebben daar trouwens ook niet veel zin in, want door hun isolement wonnen ze niet aan ikracht*, terwijl door gemengde huwelijken enz. hun aantal eer af- dan toe neemt. Overigens, behoort de gansche gemeente tot de Hervormde Kerk. Deze heeft, hier ter plaatse, steeds orthodoxe predikanten gehad. Voorheen waren ze ^gematigd* orthodoxelang zamerhand werden ze sgoed* orthodox en sinds eenigen tijd staat er zelfs een predikant van confessioneele richting. Zooals ik zei, het dorp is welvarend. Er zitten boeren, die voor een ton niet behoeven op te staan en er zijn er velen, die een bankje van honderd gulden geven kunnen, zonder dat ze er feitelijk iets van merken. Een merkwaardigheid van deze orthodnxe gemeente is, dat ze geen christelijke school heeft. De openbare school heeft zes lokalen, werd voor 'n paar jaren nieuw gebouwd, is naar de eischen des tijds ingericht en bijna al de kinderen uit het dorp gaan er school. Ook die der gereformeerden voor 't grootste gedeelte; zeer enkele bezoeken een christe lijke school in de omgeving. Een halve eeuw geleden stond aan 'thoofd der openbare school een godvreezend man, wien3 nagedachtenis door de oude inwoners nog in eere wordt gehoudeD. Na hem zijn er verschillende hoofden geweest en 'tis langzamerhand minder ge worden. Eerst werd er gebeden en gedankt, 'n psalmvers gezongen en Vrijdags uit den Bijbel verteld. Later, onder een nieuw hoofd, werden Bijbel en psalmboek opgeborgen en bleef alleen een iormulier-gebed gehand haafd. Toen kwam er een, waarmee de gemeente ^bekocht* was. Men had hem benoemd; zonder goed te weten, wat men aan hem had, maar toen hij eenmaal ter plaatse was en in de school stond, ontpopte hij zich als een echte Dageraads-m^n, dat z'n ideëen niet onder stoelen of banken schoof. 't Gebed werd afgeschaft en at en toe kwamen de kinderen thuis met dingen, die ze in school gehoord hadden en waarmee de ouders gansch niet waren ingenomen. Er kwam beroering in de gemeente. Zelfs werd er een vergadering gehouden, waarop in beginsel tot de oprichting ran een christelijke school werd besloten. Een der meest gegoede boeren zegde dadelijk 500 gulden toe zoodra men zou rondgaan. De zaak scheen beslist. Maar even later krijgt het hoofd, die den grond onder zijn voeten voelt branden, een benoeming naar elders, die hij aan neemt. Door samenwerken van den schoolop ziener, den burgemeester en den toenmaligen »gematigd* orthodoxen predikant, werd een opvolger gezocht, die ^gematigd* modern was in zijn godsdienstige opvattingen. 't Gebed bij 't begin van den morgen, en 't einde van den middagschooltijd werd in eere hersteld; de psalmen bleven wel ge bannen, maar enkele liederen, waarin bezon gen werd de grootheid en goedheid Gods, aller schepselen Vader, vestigden den indruk, dat men toch op de openbare school wel weer van godsdienst weten wou. De beroering werd gerust De vereeniging voor Chr. Nation. School onderwijs kwam niet tot stand. Weldra keerde de rust weder Tevreden waren velen niet. Wel zag men 'thoofd der school om de 14 dagen eens in de kerk, maar het onder wijzend personeel was, op zeer zeldzame uitzonderingen na, kerkschuw, las op Zondag liever romans, wandelde en fietste. Maar de beroering van voorheen was voor allen min of meer een les geweest, en ze wachtten zich wel, door hun doen en laten bepaald aanstoot te geven. De dorpelingen werden 't gewoon. Zeer stelden ze 't op prijs, dat de confessioneele pre dikant in de school godsdienstonderwijs ging geven, waarbij hij door het personeel zeer voorkomend werd behandeld. Van een Christelijke school werd niet meer gerept. De weinigen, die er nog voor zouden willen ijveren, vonden geen gehoor. Toch bemerkte de predikant, dat het godsdienstig gehalte er niet op vcoruit ging. Vooral over de jeugd en jongeling schap moest hij zich bedroeven. Wel was hun leven meestal onbesproken, maar er was zoo weinig ernst in hun leven en ze waren zoo onverschillig voor den godsdienst. Erger nog was de onwetendheid, waarvan hij op de catechisatie soms ongeloofelijke staaltjes te hooren kreeg. Dan was het in de naburige gemeente, waar hij als con sulent catechiseerde en waar een Chr. school was, toch anders. Daar wisten de jongens en meisjes ietssoms véél van den Bijbel af. Het doet er niet toe, waar deze ge meente ligt of hoe haar naam is. Dit is zeker, men vindt ze in alle provinciën boven den Moerdijk. Wie een weinig in zijn omgeving rondkeek, kan een heel ristje namen invullen. A i I

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1907 | | pagina 1