SUNLIGHT- SUNLIGHT- EERSTE BLAD. Antirevolutionair Orgaan Bet Feuilleton IN HOC SIGN O VINCES Zaterdag'9 Maart 1907. 22sle Jaargang K°. 1222 I voor de Zuldliollandsclie en Keeawiche Eilanden Afzonderlijke nummers 5 Cent. i Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. I Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. ,411e stukken voor De Hetiaetle tiestemd, Advertentiën en verdere Administratie traneo toe te eenden aan den Uitgever Daar zitten we in 't moeras. De aap uit den mouw. €3od regeert. OP DËA UITKIJK. Nationale Militie, Mting 1907. de beste IagEKP» is ZUIVE ALS GOUD Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. UITGEVER T. BOEKHOVEN. SOMMELSMJH. Telefoon Intercom». Ho. 2. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. I Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. is j.l. Woensdag, gelijk onze lezers gezien hebben, afgeloopen. Die nu deze vellen wil laten inbin den, voor slechts 30 Cent, zende ze ons toe, en heeft voor dat prijsje een keurig boekje meer in zijne verzameling. W. BOEKHOVEN, SOMMELSDIJK. In ongerechtigheid is dit Kabinet geboren Op allerlei manier, in allerlei toon aard heeft men 't Ministerie Kuyper belasterd en belogen, «In naam van de vrijheid, moet Kuyper d'r uit«, zoo zong Jan Rap neen, ware die 'tmaar geweest, dan had men glimlachend de schouders kunnen ophalenmaar zoo werd het luid uitgeroepen door mannen, die leiders heetten te zijn en wier plicht het was geweest eerlijk en waar de kiezers voor te lichten. Leugen en bedrog; scheeve voor stellingen verduisteren, wat in het licht had moeten gebracht worden en valsch verlichten, wat het daglicht slechts noodig had om te blinken dat was 't werk van de Liberalen en al degenen, die met hen saamwerkten. En hun opperofflcier, Mr. Borgesius, onnoozel genoeg om te gelooven, dat die tegen-Kuyperleus voldoende was om, wat bij de stembus te hoop liep, ook bijeen te houden, zocht een Ka binet, dat op een onduidelijk program de Regeering aanvaardde. De reactie kwam. Oud-Liberalen meenden vóór de herstemming '05, dat het blanco van de baan was maar ze vonden het in de Troonrede en waren teleurgesteld. De Vrijzinnig- Democraten hoorden de eerste rede van Minister Staal in '05 en ergerden zich over zijn militairisti- schen geest en wroken zich in "06. De Unie-Liberalen, meer taktisch dan principieel aangelegd, juichten in de ouderdomsverzekering. nadat de inva- liediteitsverzek. er was afgenomen, maar joegen daarmee weer Oud-Libe ralen in 't harnas die dan toch be grepen, dat een belofte bij de stembus schuld maakte. 't Werd een onzekerheid, waarinde Linksche Staatspartijen leeldende eenheid bij de stembus was gebroken en er was een verscheidenheid zonder overeenstemming. De Unie-Liberalen waren maar met 34 man en konden 't Kabinet niet be waren voorden val. Het program was geen lundamènt gebleken voor geza menlijk regeeren en de Socialisten met Vrijzinnig-Democraten jaagden Minister Staal naar legerformatie, die voor anderen veel te ver ging. En zoo ploeterde dat daar voort Totdat de Eerste Kamer het Kabi net deed duikelen. En nu zitten we 1 Niet door de stem ming in de Eerste Kamer, maar door de onhandigheden van 1905. Mr. Bor gesius lijmde aan elkaar wat bij eenigszins flinke aanraking moest breken. Want niet alleen 't Kabinet is getroffen, maar de Linksche partij zelf is in den hartader geraakt. De politieke verdeeldheid van Links is grooter geworden dan ooit. Alleen het blij vend gedeelte« was een aanleiding dat de vlam uitsloeg; en de Eerste Kamefe heeft slechts den brand wat vroeg doen oplaaien. Maar gekomen was hij toch 1 Wie zal 't Land nu redden Toen het Nederlandsche Verbond van Vakvereenigingen werd opgericht, kregen we uit al het geschrijf erover door Polak c.s. den indruk, dat dit Verbond neutraal was dat allerlei vereenigingen zich erbij konden aan sluiten, omdan met elkaar krachtig te kunnen staan tegen mogelijke aanvallen. Op 1 Aug. 1905 zei Polak, de voorzitter «Elementen van de meest uiteenloopende levensbeschouwing en richting en zonder levensbeschouwing en richting, moeten worden bijeen gehouden door het eene doel, waar voor zij bijeenkomen. Wat was dat »ééne doek Art. 2 der Statuten zegt Het verbond heeft ten doel het bijeenbrengen van vakbonden en ver eenigingen tot behartiging en bevorde ring van die industrieele en sociale belangen, welke zij niet elkander gemeen hébben en die het best door hun blijvende en georganiseerde samen werking bevorderd kunnen worden. Wie kan daar nu iets anders uit lezen, dan dat de Bond van Vakver eenigingen neutraal moet zijn, en zal zijn. Alleen de gemeenschappelijke be langen, zoo industrieel als sociaal zouden door hem voor alle toegetreden leden behartigd worden. Maar wat schrijft »de Vakbeweging» het orgaan van den Bond verleden week Wij (dat is dus de Bond) hebben onze eigen beginselen, onze eigen taktiek, maar de klassenstrijd is ons uitgangs punt en daarom is de Sociaal De mocratische Arbeiderspartij de partij in de oogen van de vakbeweging. Daar komt nu de aap uit den mouw. De Bond is dus niet, wat in de Statuten ervan gezegd wordt. Hij staat op den grondslag van den klassenstrijd. De Socialistische partij is in zijn oog de partij, die de vakbeweging moet voortstuwen. Geen fraaie ervaring voor die Ver eenigingen en Afdeelingen, die reeds bij den Bond zijn aangesloten. Men dénkt met een hond te doen te hebben, die van zich afbijten zal en ge hebt den wolf als uw gids gekregen door het moeilijke pad van ae vakorganisatie. Wie dus lid van 't Vakverbond wordt, zit aan de Socialisten en de Socialistische Vakbeweging vast. Een ieder zij dus tegen toetreding ernstig gewaarschuwd. De Bond deed zich neutraal voor maar is tot het Socialisme vol komen overgegaan De schoolkwestie te Bergentheim in Overijsel is reeds door ons vermeld. Hoe de rentmeester, de heer Van der Sande eemge arbeiders wegjoeg, om dat ze hunne kinderen naar de daar opterichten Christelijke school wilden zenden. Hoe deze arbeiders in een adres deze handelwijze van den rent meester aan H. M. de Koningin in hebben bekend gemaakt. Heel Nederland kent de treurige historie, hoe men daar van liberale zijde consciëntiedwang toepaste. Maar wat niet iedereen weet is dit en 't wordt ons door Patrimoniums weekblad meegedeeld. De Christelijke werklieden wisten dat v. d. Sande raasde, maar dat er een God is, die regeert. Toen de school aanbesteed was en de aannemer een tijd van afle ring aangenomen had. geraakte hij spoedig in eenigemoeilijkheid. Destand van het water werd zoo laag, dat hem de gekochte steen voor de school, in de buurt van Arnhem, niet kon worden gebracht. Ten einde raad gaat de aan nemer naar Zwolle en vraagt bij een scheepsbevrachter of het deze ook bekend is, dat er nog steenen in den omtrek van Zwolle te koop zijn. De aannemer ontvangt een adres en komt terecht aan de steenfabriek van den heer mr. v Rooyen, denzelf den heer, voor wien v. d. Sande rent meester is te Bergentheim. De baas van de steenfabriek des heeren van Rooyen verkoopt aan den aannemer de steenen, waarna het contract geteekend wordt De aannemer, blij, dat hy nu voor de school te Bergentheim steenen heeft waar de Rijnsteen niet te vervoeren was door 't lage water, vervoegt zich weer bij denzelfden scheepsbevrachter en vraagt hem of hij niet een schipper weet, om de Zwolsche steen naar Bergentheim te varen. Ook dat gelukt. De aannemer sluit dat contract evenzeer en zoo reist hij opgewekt naar 't dorpje om mee te deelen, dat de steen in aantocht is. Maar Twee dagen later ontvangt de aan nemer een telegram uit Zwolle, dat de steenen niet mochten geladen worden. Waarom niet? vroeg deze tevergeefs. Hij begreep het nog niet. Maar spoedig werd hij op de hoogte gebracht, dat, omdat die steenen voor de «fijne schook wasze daarom niet werden afgeleverd. De aannemer stak natuurlijk het contract in den zak met den vracht brief, gaat er mee naar een advocaat en .de steenen moeten komen, en komen ook. Doch toen kreeg de schipper moeite, want v. d. Sande had hypotheek op dat schipnochtans de vrachtbrief was in orde, dus onze schipper moest varen en v. d. Sande, kon toekijken. Slot: de schipper heeft de steenen te Bergentheim gebracht en de geschie denis is nu deze, dat de «fijne schook gebouwd is met steenen van den heer mr. v. Royenen welke steenen vervoerd zijn met een schip, waarop geld geleend was door v. d. Sande. Zoo werkten deze twee vijanden mede tot de stichting eener door hen gehate school, een school, die reeds met 80 kinderen begint. Ja, voorzeker de mensch wikt, maar God beschikt. «Radikalen wat zijn dat vroeg me onlangs een der mijnen, onvolgroeid bak- vischje mij, maar die ook al 't zit in de lucht of in 't bloed, dat weet ik niet op haar eigen houtje «aan de politiek doet.* Ik leunde antwoord-wikkend wat achter over. «Wat je goed weet, kun je goed zeggen ook,« zei mijn oude leeraaraltijd, metschool- meesterlijke securiteit. Maar hij kon dat ik niet. Er werd echter op antwoord gewacht. Want ze zijn lastig de knapen en meiskens op dien leeftijd. Met een kind kom je allicht klaar. Die gelooft in je als in een orakel. «Mijn pa heeft het gezegd,* - dat is voor die snaken en deerntjes het einde van alle tegenspreken, en wie tegen d&t argument zich nog verweren durft, wordt door den knaap met felle vuiststooten en door het meisken met snibbige snibbeprikken van de onaantastbaarheid der vaderlijke uit spraak overtuigd. Maar als ze wat ouder worden Als de knobbel der critiek groeien gaat, dan is 't oppassen. Dan weten ze 't kluitje wat handig weg te trappen, waarmee ge hen in 't riet sturen wilt! «Radikalen «Ja, kind dat kan ik zoo met een paar woorden niet zeggen. Daartoe behooren allerlei soorten van menschen. Je hebt ze nogal onder de jongelui, die veel ledigen tijd en weinig geld op zak hebben. Die passeeren van kind tot man drie tijdvakken, waarin ze eerst dol zijn op sigaren en siga retten, vervolgens op allerlei soort van sport en eindelijk op de politiek. Als ze zich de beenen murw getrapt hebben met voetballen en 'n ander lichaamsdeel zéér gezeten hebben op de fiets, na eenige jaren met de biljartkeu hun vingers te hebben bevijld en koning van de kegelbaan geweest te zijn, ontwaakt niet zelden op meer gevorderdenjongelingsleeftijd bij zulke lieden het besef, dat ze toch tot dingen van hoogere orde geroepen zijn, dan de oefening des lichaams alleen. En zoo werpen ze zich op de politiek, met den wellust, waarmee de echte zwem mer in 't water springt. Gelijk hij, maken ze met armen en beenen veel beweging, doen het politieke schuim opspatten om zich heen, duiken, liggen op hun rug, ja weten dra alle standen aan te nemen en alle bewegingen uit te voeren, die in het politieke badwater gebruikelijk zijn. Hen hoorende, noemt men het jammer, dat zij de wereld niet geregeerd hebben, totdusverre, want er is ongeveer niets dat deugt. Tusschen twee potjes bier kun nen ze critiseeren, dat de vlokken eraf vliegen. Ze staan nergens voor. Zelfs de schitterendste rede van een beroemd staats man, weten ze uit elkaar te halen, zooals ze met hun zakmes 'n noot pellen. Met schoppen en stooten moet de wereld vooruitgebracht worden. De gansche wetge ving, de rechtspraak, het leger, alles moet «hervormd* worden. Inzake het hoe kan men bij hen gratis consult krijgen. De historie is voor hen 'n oude-wijven- sproobjesboek. Voor historische rechten en vrijheden en verplichtingen voelen ze Diets die stooten ze weg, gelijk ze met den neus van hun laars steentjes wegschoppen. De «ouden* waren zotte pruikenzij wandelen in 't nieuwe licht. Op den godsdienst hebben ze het niet begrependat is wel mee 't hinderlijkste struikelblok op den weg der vooruitgang. Tenminste wat betreft het ouderwetsche Christendom, waar zij, voor zich, overigens aan ontgroeid zijn. Het zijn de echte politieke levenmakers. Geen vergadering slaan ze over hun krant houden ze bij en hun mond roeren ze, waar ze «r ook maar een vinden, die naar hen luisteren wil. Deze menschensoort is voorts nog hier door merkwaardig, dat ze, zeer enkele exemplaren uitgezonderd, op later leeftijd een eigenaardige gedaanteverwisseling onder gaat. Eigenaardig, omdat er uit de ingepopte larven twee zeer verschillende vlindersoorten te voorschijn komenhel-roode en bleek- grauwe, die ook zeer verschillende eigen schappen toonen. Die van de eerste soort, als ze na een jaar of wat zien, dat er van dat hervor men* toch weinig terecht komt, tenminste naar hun zin, gaan twijfelen of ze totdusver de kwaal ook soms in de takken gezocht hebbenterwijl die toch in den wortel te vinden is. Ze worden dan wat stiller, spinnen zich 'n poosje in, tot ze op 'n mooien dag uit de cocon kruipen als een roode vlinder, met een mooie letterteekéning op de vleuge len S. D. A. P. Die van de tweede soort worden met de jaren wat kalmer, óf 't gaat hun best in de zaken, of ze trouwen een rijk meisje, of ook ze krijgen wat meer gezond verstand en dikwijls komt hun nu het spreekwoord voor, dat men toch geeD ijzer met haDden breken kan. Ook zij worden een poosje wat stiller, ook zij spinnen zich in en op 'n goeden dag ontpoppen zij zich, als 'n dood-gewoon, nuchter, liberaal vlindertje dat niet hooger gaat dan de boonenstaken, en niet verder vliegt dan de koolblaadjes in eigen tuin. Tenslotte heb je der ook, die al hun leven blijven, wat ze zijn Alles wat hun niet naar den zin is, schuiven ze op den rug der «conservatieven,* zij zijn en blijven mannen van den vluggen vooruitgang; zoodra hun tochtgenooten achterblijven, roepen ze kregel, dat er geen tijd te verliezen is en wie niet hard genoeg meedraaft, die krijgt een smeer uit den conservatieven verfpot over zijn kleeren. Groot in aantal zijn dus die radikalen niet, maar ze zijn toch lastig. De meeste menschen in ons vaderland houden niet erg van de politiek, en daar maken zij gebruik van. Een brutaal mensch heeft de halve wereld denken zij. 't Gaat er net mee, als wanneer een boer de kalvers voert, dan drinkt de permantigste, zich den buik het meest dik. Drijven, drijven dat is hun parool. De kiesvereeniging drijven ze, omdat de thuisblijvers er vele zijn. Daardoor drijven ze bij de stembus en brengen hun mannen in de Kamer. Daar drijven ze al wederom door groote woorden te gebruiken en de meer bedachtzamen bang te maken voor het «volk Dat volk is niet radikaal, maar dat volk is wat vadsig. Niet in eigen zaken, maar wel waar het de zaken des lands betreft. Het ziet tegen de moeite op, om die radikale snuiters eens flink op hun neus te tikken. Men laat hen maar betobben, ho pende, dat ze 't niet al te gortig zullen maken. Alleen als ze te mal met de dub- beltjes gaan omspringen of de goede órde in gevaar brengen, dan wordt het volk eens voor 'n korte poos goed wakker, gaat es op z'n andere zij liggen en schudt daarmee al die roode op-den nek-zitters van zich af. Maar op die andere zijde slaapt het weer iD en de roode politikers kruipen weer tegen den lobbes op, om feest te houden op z'n rug en in z'n pruik. Ze zijn lastig, die radikalen, want uit vrees voor hun buitensporigheden worden de christenen niet zelden te conservatief en durven zich soms aan een gezonden voor uitgang, Daar goede beginselen, niet wagen. Vreezende voor het radicale spook. Begrepen «Ja,* knikte 't kind, maar heur hoofd wipte verdacht-snel opwaarts en 't knippen van haar dodderige oogen streelde mijn eigenliefde, die zich nogal kittelt met den naam van welbespraakt te zijn, nu juist niet UITKIJK. Aan de Ouders «Bidt en werkt Is dat uw levensspreuk Wilt er dan ook om denken als aanstonds uw zoon weggaat naar de kazerne of het

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1907 | | pagina 1