STE BLAD. Zaterdag 17 November 1906. ^lsUi .Jaargang JV'. 1190, A n tir evolu li o n air IN HOC SIGN O V NCE S voor de XuidhoRlanilsefie en a Alle èflilil&cia voor cfe tcSie bestemd, AdvertentiCn esi verdere Administratie franco Kenden aan «Sen SU aflever. Kien onlslagr* Wijziging- tier wel lol regeling- van liet recht van vereenigissg- en vea- g'a<Ieiisi{8\ OP 2MAW liflTKIJTIi. Uit «Ie Pers. Buitenland. DUITSCHLAND. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Wonderlijke nummers 5 Cent, ÜJTGEYÉA T. BOEKHOVEN. &OHÊMS£Mj MS M. Seleioen Entcrconsim. So. 3. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en i/3 maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters on vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dis zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. v toe te z ij die zich nu abonneeren, ont vangen do nog in deze maand verschijnende nummers gra tis. Bij de stembus van 1905 spraken de Unie Liberalen en Vrijzinnig De mocraten over bezuinigingen de bekende Moloch deed zoowat elke week dienst om den lezers afschrik in te boezemen van de groote oorlogs uitgaven, die in den ieelijken bek van dien afgod werden verslonden. 't Was Moloch voor, en Moloch na, en alles wat democratisch zich wilde noemen stond naar Moloch te kijken En na dien strijd, nadat Moloch achter het gordijn was gezet, kwam de Minister van Oorlog en zei, dat hij cm al die stembusmanoeuvres niets gaf; dat hij verantwoordelijk was voor de veiligheid des Lands. Pas had de Minister zoo gesproken, of daar komt Moloch weer voor 't voetlicht en Z. Ex., attent gemaakt door den Baas van 't Tooneel, staat verstomd over de leelijkheid van dien afgod. Én zoo was Molochs invloed op Z. Ex., dat hij gaat bezuinigenen nog eens bezuinigen, en alweer be zuinigen, totdat de toeschouwers roe pen Excellentie, Moloch braakt goud. 't Was waar. In plaats van in te slikken, was Moloch als 't bekende (vergeef ons de platheid) ezeltje gaan uitgieten zilver en goud. Maar nu Moloch niet meer slikte, was de veiligheid van 't Land in 't gevaar. En de Inspecteur der Cavalerie, de heer Smeding, bedankte, omdat hij de verantwoordelijkheid niet dragen kon en wou van de plannen eens banggenaaakten Ministers. Wat er nu staat te gebeuren, valt niet moeilijk te zeggen Trekt de Minister zijn te groote bezuinigingen niet in, dan valt hij. Trouwens, niet alles is verantwoor delijk, zooals Z. Ex. handelt Bezuinigen achten we uitnemend, en zijne Commissie's tot dat doel, die voor Genie- en Artillerie bezuiniging zijn ons sympathiek, maar men moet voorzichtig zijn. En dat de heer Smeding ontslag neemt, dunkt ons een bewijs van de onverantwoordelijke houding van Mi nister Staal. MolochMoloch je hebt wat op je geweten Voor we de wijziging bespreken willen we de Wet zelf meedeelen in naar hoofdbeteekenis. Ze is deze lot de oprichting eener vereeniging 0rut geen machtiging gevorderd, aar is de vereeniging strijdig met «JPfpar® orde, dan is ze verboden, bare or^ *n strN met de open- Elke vereeniging handelt daarmee in strijd, als ze ten doel heeft le ongehoorzaamheid aan of over treding van de wet of eene wettelijke verordening 2e. aanranding of bederf der goede zeden. 3e. stoornis in de uitoefening der rechten, van wie 't ook zij. Geene vereeniging, buiten die door de Grondwet of andere wetten inge steld, treedt als rechtspersoon op dan na ot door eene wet, of na erkend te zijn door de Hooge Overheid. Alle voor onbepaalden tijd of voor langer dan dertig jaar aangegane vereenigingen, welke als rechtspersoon willen optreden, behoeven een erken ning door de Wet Dergelijke vereeni gingen, voor minder dan dertig jaar aangegaan, kunnen door de Hooge Overheid worden erkend. De erkenning geschiedt door goed keuring Jvan de Statuten of reglemen ten der vereeniging. Ze moeten bevatten het doel, de grondslagen, den werkkring en de overige regelen der vereeniging. De erkenning als rechtspersoon wordt alleen geweigerd op gronden, ontleend aan het algemeen belang. Het besluit der weigering is met redenen omkleed. Wijziging of verandering der goed gekeurde Statuten vereischt nadere goedkeuring. De goedgekeurde Statuten, wijzigin gen of veranderingen worden door de Staatscourant openbaar gemaakt. De afwijking van goedgekeurde Sta tuten geeft aan 't Openbaar Ministerie de bevoegdheid om bij den burgerlij - ken rechter de vervallenverklaring der vereeniging van hare hoedanigheid van rechtspersoon te vorderen; en de rechter die de vervallenverklaring uit spreekt, kan aan de vereeniging, niet tegenstaande hooger beroep of voorzie ning in cassatie, de bevoegdheid tot het plegen van burgerlijke handelingen bij voorraad ontzeggen. De vereffening der zaken eener van haar rechtspersoonlijkheid vervallen verklaarde vereeniging geschiedt on der toezicht des rechters, die de ver vallenverklaring uitsprak op de wijze en met inachtneming der vormen, omtrent onbeheerde nalatenschappen vastgesteld. Zijn van zoo'n vereeniging door den Curator de roerende en onroerende goederen verkocht en de schulden betaald, dan wordt het batig slot, als er een is, aan hen, weike op 't oogen- blik der vervallenverklaring leden dier vereeniging zijn, of aan hun recht hebbenden, elk voor hun aandeel, dat zij iu de vereeniging hebben, uitge keerd Vereenigingen, niet als rechtspersoon volgens de wet ingesteld of erkerd, kunnen als zoodanig geen burgerlijke handelingen aangaan. (Wordt vervolgd.) Terwijl ik dit schrijf is 'l nog zacht herfst weer de kachel brandt, maar verveelt. Wij hebben nu eenmaal een grillig klimaat en zoogoed als 'k me herinner, dat in de eerste helft van November duizenden kilo's bieten bevroren en de boeren per schaats naar de laatste najaarsmarkten gingen, zoo goed herinner ik me ook, dat men op dezelfde data z'n overjas op den arm nam, omdat het er waarlijk te zoel voor was. Maar de zon in haar op- en ondergang kent geen grillen en, zoel of koud de winteravonden zijn er. En met die winter avonden komt de huiselijke gezelligheid en, met name op het platteland, de gelegenheid om elkander vriendschappelijk te bezoeken. Die gewoonte is onder onzen boerenstand ingeworteld. Noem het »buurten«, noem het »kortavonden<r, geef het andere, nog meer gewestelijk klinkende namen, de zaak blijft dezelfde. De boer en de arbeider, die niet menschenschuw zijn, knappen zich na 't avondeten een weinig op, drukken de pet wat dichter op 't hoofd en gaan op bezoek. Men maakt, ter plaatse waar hij zich vertoont, geen diukte voor hem; hij neemt een stoel, zet zich in den kring om de kachel, wordt voorzien van een vlammetje voor zijn pijp of bijt met 'n rukkende tandeubeet de punt van de aangeboden sigaar en na de gebruikelijke informatiëa over huis en hof begint het gespek over de buurtbelangen, de dorpszaken en soms ook over de politiek van den dag. Er wordt bij die avondbezoeken heel wat wijsheid verkondigd en ook heel wat dwaas heid gekald. Niet het minst wanneer de poiitiek aan de orde komt. Menig eenvoudig christen, die op één openbare vergadering, ja op een huishoudelijke bijeenkomst geen mond durft opendoen, komt bij de bóeren- kachel vrijmoedig voor z'n meening uit en is met het bruingerookte pijpstompje in den mondhoek en 'n kom warme koffie tusschen z'n beenen een volijverig propagandist. Maar ook heel wat dwaasheid wordt er gekald en als men dr. Kuyper eens een album kou aanbieden met het merkwaar dig-te uit de boeren avondgesprekken tijdens zijn ministerschap, het zou weinig minder interessant zijn dan het reisverhaal, dat wij weldra van zijn hand hopen te ontvangen. Die avondbezoeken op het platteland vormen een belangrijk deel van het boeren leven In den zomer hebben de menschen geen tijd. Dan vragen zaaïïng en oogst, veld' en vee a! hun tijd en krachten, maar 's winters halen ze hun scha iu! Wat onder Israel het spreken in de poort; wat onder de stadsheeren het srmenzijn op de sociëteit; wat voor de dames haar kransje is, dat is voor de plattelandsbevolking hun vvinter- avondkout. Ze is van zooveel beteekenis, dat ze ver wachten, er ook hun geestelijke leidslieden, den dominé en den meester, aan te zien deelnemen. Wie dan ook op zijn dorp niet vereen zamen wil, wie wil meeleven, wie zijn luidjes wil leeren kennen, wie eenigen invloed wil uitoefenen ten goede, verzuimt die avond gelegenheden niet. Hij ga er echter heen met een eenigszins elastische maag, want de plattelandsbevol king is gul en schenkt op zulke avonden veel koffie, bij 'n extra-gelegenheid veel chocolade en brengt, als ze den predikant of den onderwijzer te gast heeft, een heir- leger van broodjes, koekjes, sinterklaas, ham" en wortschijven ter tafel, alsof ze een Benjamin vijfvoudig te beweldadigen had Dat de avondkout altijd even onschuldig is, durf ik niet beweren. 't Is merkwaardig, hoe bij 't gloeien en snorren van de kachel de zin voor kritiek zich bij den buitenman ontwikkelt. Het dorps- en polderbestuur, de kerkeraad en schoolcommissie moeten menige veer laten. De preek van den dominé wordt er zoo goed besproken als de nieuwe hoed van de mevrouw en de schoolmeester moet er maar op rekenen, dat ze er bij de potkachel een eigen paedagogie opna houden. 1 och zou ik de oude gewoonte van winteravondkout, noch in het eigen gezin, noch bij de buren willen missen. Er schuilt poëzie in. Soms ook een stuk sociaal leven, dat ons volk werkelijk verrijkt. Ik ken streken uit ons land, waar de boer evengoed bij zijn arbeider en zijn daggelder den avond gaat doorbrengen als bij zijn meer gegoede geburen. Het buur-zijn, dat men in de steden niet meer kent, tenzij 't is hun geen oneere! onder de laagste klassen, is bij onze platte landsbevolking een zaak van beteekenis. Bij sterfgeval gaan de buren den dood aan zeggen bij een geboorte, komen de na- burinnen om beurt kraamvrouw en kind helpenis er hulp noodig op den deel of in een koestal de buren snellen ter hulp? Men vraagt daarvoor geen loon, het is een vanzelfsheid, een ongeschreven wet, maar die men niet straffeloos overtreedt! 't Is de gemeenschap-idee, die uit dit alles spreekt. De mensch is niet voor zichzelf alleen op de wereld, maar leeft tusschen anderen in, met wie hij door allerlei banden verbonden is, die oorzaak zijn, dat hij, niet kan handelen naar eigen welgevallen, maar zich telkens naar die andere schikken moet. 't Is het tegengestelde van de Kaïns- gedachte: Ben ik mijn broeders hoeder? Dat dan ook nog lang de buurtgewoouten in eere mogen blijven, al zou er eens iemand zich te buiten mogen gaan aan slappe koffie of een ander zijn maag overladen met zoete koek! De stadsmenschen missen toch veel van de gezelligheid van 't buitenleven, denk ik weieens. Vooral »ons soort menschen«. De sociëteit bezoeken ze niet; de kroeg nog minder. Avondjes met »bal na« zijn niet voor ons. Komedie en concerte be zoeken we niet. Eilieve wat blijft er over? 't Is 'rs een zanguitvoering ot 'n jaarfeest, waarop de traditioneele krentenbroodjes met de nog meer oudvaderlandsche chocolade verschijnen. Voorts zijn 't bestuurs- en leden vergaderingen van velerlei soort, waarop als het summum van verkwikking een karaf met water staat Leve dan de boeren-avond visite, waarop ik al deze heerlijkheden, plus 'n glas goeden wijn, plus gebraden appels, plus late peren, plus plenty noten, plus havannah's, vau de acht, plus zooveel andere diugen, die't ge hemelte streelen, genoten heb En waarop ik vroolijk gelachen heb, om de anecdoten van huis en hof, in leuke boerentaal meegedeeld, dat ik er m'u knagende kiespijn door vergat. Als ouz stadsmenschen wijs waren, dan richtten ze met elkaar zoo'n soort koffie- en chocolade-sociëteit op en ze gingen daar b.v. eens in de week 's een avond heen, als 't kan met d'r vrouw. Als surro gaat voor de winter-avond visite op 't platte land. Niet, om uithuizig te worden. Verre vandaarEén avondje in de week is al mooi. Maar we leven niet alleen in den schoot van ons gezin. We leven ook in de maatschappij. En 't is óók een deel van ons leven, dat we elkaar eens zien en spreken, zouder dat we op 'n vergadering malkander allerbroederlijkst in de wielen rijden, of bij officieel huisbezoek worden bezocht Een protestantsch-christelijke »sociëteit«, zonder »vergunning«. De uitdiukkiug is wat gek. Maar 'tidee is goed UITKIJK. Zwaar weer op til? De politieke atmosfeer-is op het oogen- blik alles behalve zuiver. Zware, zwarte politieke onweerskoppen dreigen aan den politieken horizont. Men vreest zelfs voor het ministerieele gebouw het ergste. Dit doet men niet aan de zijde van rechts, maar juist in den linker hoek gaat men niet zonder vreeze de toekomst te gemoet Ziehier, wat de vrijzinnige democratische Arnli. Ct. Woensdagavond schreel: Wat zal het gevolg zijn van de onweersbui, die dreigend boven ons hangt? Zal de bliksem ergens inslaan? Niemand kan het zeggen, maar inktzwart is op sommige plaatsen de lucht. Drijft de bui over, dau zal de atmos feer even zwoel blijven en weldra zullen nieuwe buien opkomen. Intusschen, zells al verfrischt de komende onweersbui de lucht een beetje, helder wordt het zwerk niet, Waarlijk, geen aangename vrijzinnige weervoorspelliugen voor het thans zittend kabinet. Vooral als men weet, dat het ministerie alles behalve een hecht, weldoortimmerd gebouw is. Een der vrijzinnige bouwheeren heeft het reeds bij de Amsterdamsche beurs verge leken, niet weinig onderheven aan scheuren. Als de politieke stormen eens gaan woeden, zware onweerswolken dreigen en de bliksem het luchtruim doorklieft, wie weet Graafschapper Beu siatl zonder drank. Te Waycross, een bloeiende gemeente in Noord Oostelijk Georgia, in N,-Amerika, besloot nu ió jaar geleden de Gemeente raad, dat iemand vergunning tot drankver koop kon krijgen tegen betaling van de enorme som van 30,000 dollars of f 75,000. Telken jare werd dit besluit vernieuwd en het is te denken, dat niemand kwam opdagen, om voor zoo groote som »ver- gunning« te verkrijgen. Ook wordt in het stadje nauwkeurig nagegaan of iemand zonder vergunning drank verkoopt. En de uitkomst In dit stadje van 9000 inwoners vindt men slechts 4 politieagenten 90 percent der blanke bevolking woont in eigen huizen, er zijn geen armen, zooals iu andere steden en geen zwervers. Van de kinderen bezoeken 93 percent de scholen, terwijl er in de stad 20 kerken gevonden worden, die goed bezocht worden. Graafschapper,) Het is nu wel zoo goed als zeker, dat de regeering maatregelen zal nemen om in den vleeschnood te voorzien. Reeds het feit, dit met de tijdelijke waarneming van het ministerie van land bouw in Pruisen is belast de minister van binnenlandsche zaken, v. Bethmaun Holi- weg, is niet zonder beteekenis. Want deze toch gaat do ir voor een beslist tegen stander van de agrarische staatkunde van minister Podbielski. Maar d.m zijn er ook andere aanwijzin gen dat de regeering eindelijk '/daden» zal laten zien. Mag men de Kölnische geloovea, dan zal naar alie waarschijnlijkheid het m erdere verbruik van buitenlandsch vleescli bevorderd worden door een verlof voorde oprichting van slachthuizen aan de grens, waar het uit het buitenland komende vee aanstonds gesLcht en tot verder gebruik bereid kan worden. Deze maatregel zou met name ook aan de Nederlandsche grens toepassing kunnen vinden. Men zal er straks in den Rijksdag wel meer van hooren Want de vrijzinnigen en sociaal democraten hebben beide n een inter pellatie over de vleeschschaarsckte aange kondigd. De vrijzinnigen vragen den rijkskanselier, of hij den «nood» wil leni gen door, met behoud vau de maatregelen

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1906 | | pagina 1