Woensdag 7 November 1006 A n tirevo hi lion air '21sie Jaargang N°. 1187. Orgaan t; boekhoven. IN HOC SIGN O VINCES Bi ■%l!e «tukken voor «ie Hedactie bestemd, Advertessliën en verdere Administratie trauco toe Ie zenden aan den Uitgever. lie finasitieele oul- werpesi. Uil «Ie !®er§. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. szaesaoSK: w.-g-2=gg UJTGEYEK Telefoon Interconiin. Sc. S. Advertenties 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal. i Dienstaanvragen on Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaat^. 1 Advert en tiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. De wetsontwerpen zijn Inkomstenbelasting. Successie. Zegelrecht op effecten. Registratie. Wijnbelasting. Tabaksbelasting. Tariefherziening. Jeneveraccijns. Suikeraccijns. Speelkaarten. Accres der Grondbelasting aan de gemeenten. Minister Harte stelde accijnsver- hooging voor op den drank, doch geen vermindering van den suiker accijns. Minister De Meester wil ver hooging van den drankaccijns, doch tevens een flinke verlaging van den suikeraccijns. Aldus worden de twee Ministers tegenover geplaatst door Vooruit. Nu is't onjuist, om te beweren,'dat Mr. Harte geen vermindering van den suikeraccijns voorstelde, want den 2'lsten Febr. 1903 werd door hem in gediend een wetsontwerp tot nadere bepalingen betreffende den accijns op de suikerdaarvan verscheen een Voorloopig Verslag en bij brief van 10 Juni 1903 de Memorie van Ant woord op dat Verslag. Men mag zeggendie verlaging bedroeg maar i 3, maar men moet niet schrijven wat Vooruit doetMi nister Harte stelde wel accijnsverhoo- ging op den drank, doch geen vermin dering van den suikeraccijns voor.« De woorden »geen verminderinga laat ze nog al cursief drukken, maar dat dit niet noodig is, blijkt wel uit hetgeen we boven meedeelden over het bestaan van een Wetsontwerp tot vermindering van dien accijns Wel is de verlaging van den suiker- accijns niet gelijktijdig geweest met de verhooging van den drankaccijns, want de eerste werd ingediend op'21 Febr. '03, zooals we zeiden en de laatste was reeds ingediend op '12 Dec. '02. Ook de beweegredenen en oorzaken waren niet dezelfde; de suikeraccijns werd verlaagd, omdat de premiën waren afgeschaften de drankaccijns werd verhoogd, omdat er een tekort was in de schatkistmaar dat doet niets af aan 'tfeit, dat de verminde ring plaats had. Rij Minister De Meester staan ze afhankelijk van elkaar; deeenomoet dienen om terug te betalen wat aan de andere wordt verlorenbij Mr. Harte stonden ze los van elkaar, maar de uitkomsten blijven dezelfde. Dat Mr. Harte dus door Vooruit bestreden moet worden en Minister De Meester niet, is ons niet duidelijk al de ontwerpen behelsden verhooging en verlaging en dienden tot steun van de schatkist en der kleine luyden Minister Harte stelde een geringe verhooging van den drankaccijns voor, zegt ze, en de herbergier zou dat zelf wel betalen; maar Minister De Meester stelt een zware verhooging voor, en de herbergier laat 't den gebruiker betalen. Die eerste conclusie zal wel niemand onderschrijven, want de herbergier zit voor zijn brood en de 7 cent per kan betaalt niet hij, maar die de kan haalten gaat 't per glaasje, dan zorgt de herbergier toch wel, dat hij »bin- nen« isen natuurlijk Dat de her bergier de t 27 zal laten dragen door den gebruiker is ook natuurlijk, maar juist, waar de drankver mindering zal uitblijven, omdat de herbergier de kan niet met alle 27 cent zal opslaan, om juist de vermindering tegen te gaan daar zal de kan met surrogaat gevuld worden. Is 't niet eigenaardig, dat er onder de herbergiers zoo verzet is tegen 't ontwerp? Je hoort niemendal. En toch 27 cent per kan beteekent nog al wat. Waarom verzetten ze zich niet? Uit liefde voor hun liberalen Minister? We twijfelen er aan. Neen, ze verzetten zich niet, omdat ze, net zoo goed als bij de f 7 van Harte, er wel uit zullen spelen, en wil men weten, hoe ze zelfs bij die f 27 nog wat garen spinnen, dan leze men eens wat in 't Voorloopig Verslag staat over de ontduiking van den accijns door 't gebruik van 't accijnsvrije brand spiritus. zegt, gevoelende dat haar argument tegen Mr. Harte geen Vooruit eerste steek houdt en dat de verkooper de 27 cent wel kan, maar niet zal doen dragen door den gebruiker Er is eeu tweede argument, nl. het drankgebruik zal wel afnemen, blij kens de ervaring is dat te wachten. Ons is van die ervaring niets bekend en ze zal ons verplichten, evenals zeer zeker tal van Kamerleden, als ze eens in cijfers iets van die ervaring mededeelt. In 't Voorloopig Verslag stond dit (Wetsontwerp Harte) De herhaalde verhooging van deze belasting, welke in 1862 f 22 bedroeg en nu f 63 per HL. bedraagt heeft geen vermindering met zich gebracht. Nergens is de belasting zoo hoog als in Engeland, maar nergens wordt zooveel sterke drank gebruikt als in dat Land. er cijfers te vinden, van Vooruit be- Nergens zijn welke die vestigen. En we zijn zeer benieuwd naar haar cijfers, zóó ze er wel zijn. En als ze dan ten slotte beweert: »Men ziet, het is gemakkelijk genoeg te verklaren, dat zij. die 't ontwerp Harte bestreden, het ontwerp De Meester verdedigen,dan is die ver dediging op te merken, waarmaar )>met grond kunnen verdedigen« is nog iets anders. Jade f 27 is verdedigbaar, maar men handhave dan nog meer de ver kiezingsleuzen van 1905 over de knoeierij van den herbergier en over de kleinere glaasjes enz. Jade f 27 is verdedigbaar, als de Minister zegtvoor de verlaging van den suikeraccijns heb ik een equiva lent (vergoeding) noodig; ze is ver dedigbaar. omdat ze tot vermindering van drankgebrnik kan leiden, wat een zegen zou zijn voor onze natie maar wat tegen Mr. Harte's ontwerp werd aangevoerd, geldt in nog sterker mate tegen dat van Minister De Meester nl.: Ie. de band tusschen de finantiên des Rijks en dezen accijns wordt nauwer aangehaald. 2e. de verhooging komt ten laste van den minderen man, wiens economische verhoudingen (wo ning, voedsel, arbeid, levensom standigheden) tot drinken zoo vaak aanleiding geven. 3e. de smokkelarij zal toenemen. 4e. de vervalsching zal worden be vorderd ten nadeele der volks gezondheid. 5e. dat er andere middelen zijn om de schatkist te steunen nl. een hoogere progressie. Wie na deze vijf bezwaren nog veel gevoelt voor een verhooging ad f27, hij zal moeten bewijzen, dat ze niet zeer ernstig zijn. Zelfzucht en Naastenliefde. Nu ongeveer 50 jaar geleden verscheen er een boek in Duitschland, waarin het Egoïsme (de Zelfzucht), als de eenige ware leer verkondigd werd. De volgende stellingen waren in dit boek te vinden »Er is geen waarheid. Waarheden zijn phrasen, leuterpraat, woorden. Netjes ach ter elkaar gezet vormen zij de logica, de wetenschap, de philosophie. Er zijn ook geen plichten. Of wat ik denk en doe, christelijk is, wat geef ik er om Of het menschelijk, liberaal, humaan of onmenschelijk, onliberaal, onhumaan is, ik vraag er niet naar. Als ik er maar mee bereik, wat ik wil, dan kunt ge het precies noemen, zooals het u goed dunkt. Het laat mij koud. Liefde Ik heb hef, omdat ik egoïst be.11omdat het liefhebben mij gelukkig maaktomdat ik het prettig vind. Er is geen recht alleen macht. Wat gij door uw macht zijn kunt, daar hebt gij het recht toe. Ik ben tot alles gerechtigd, waar ik de macht toe bezit. Er is geen vrijheid zonder macht. Gij snakt naar de vrijheid? Dwazen! Zorgt dat gij de macht krijgt, dan komt de vrij beid van zelf. Ik wil genieten. De hoogste wet voor het individu is zijn eigen welzijn. Hoe geniet ik het meest, dat is de eenige vraag. Hoe lijnrecht gaat dit alles in tegen de heilige wet des Heeren. Hoe driest en brutaal openbaart zich hierin de eigenliefde van den gevallen mensch. Hij is de spil, waarom alles draait; waaraan alles opge offerd moet worden. Met God wordt in het geheel niet ge rekend, en de naaste wordt vertrapt, als hij onze belangen in den weg staat. En dat noemt men dan nog wel »de eenig ware leert. Dat noemt men de rechte levens- en wereldbeschouwingzorg voor uzelven alleen Macht is recht, macht geeft vrijheid tot alles Maak dus, dat ge mach tig zijt, en geniet, zooveel als ge kunt En zou deze leer geen aanhangers heb ben Bij duizenden en tienduizenden heeft zij ze. O zeker, niet allen durven zich openlijk voor de theorie verklaren, zooals deze hierboven tot uitdrukking is gebracht. Dat klinkt toch ook al te bar. Maar in de praktijk blijkt het wel, dat er door eene gansch groote menigte naar deze regels wordt gehandeld. De grooten der aarde gaan voor en ze brengen in toepassing 3>Macht is rechte. En de kleineren volgen hen op hunne wijze na Heder voor zich zelvenc. Als de kleine volken de wereldrijken in den weg staan, worden ze doodeenvoudig van hunne zelfstandigheid beroofd. En door oneerlijke concurentie werden velen, zeer velen doodgedrukt. De voor uitgang van den een is op deze wijze de achteruitgang van den ander Het genieten van den sterke is het lijden van den zwak ke. Welk een ellende is er alzoo in het menschelijk leven. En wel krijgt de Heilige Schrift gelijk, waar ze zegt: 2>Uit het hart des menschen komen voort booze beden kingen* enz. Maar wat zou het dan ook in de wereld zijn, indien er niet nog een zeer krachtige nawerking ware van het Christendom bij velen, die het reeds lang den rug hebben toegekeerd. Indien daar nog niet altijd een Christe lijke Kerk op aarde ware, met hare mach tige prediking»Hebt God lief boven alles, en den naaste als uzelven* Waarlijk, dan zouden de tijden, die er voor den zondvloed geweest zijn, in al hunne schrikkelijkheid terug gekomen, en weer zou de gansche aarde met wrevel vervuld zijn. Selectie, ja, dat is ten slotte de ver derfelijke leuze der wereldwijsheid. »De sterken moeten bloeien; de zwakken on dergaan^ Electie, dat is het groote woord der Heilige Schrift. »Het arme en het zwakke en het verachte der wereld, dat heeft God uitverkorene En daarom moet de een voor den ander leven, opdat niemand voor zich zeiven behoeve te levenbovenal moet ons mededoogen uitgaan tot de armen en de zwakken en de elleudigen van ons geslacht, opdat onze liefde eenigszins aan Gods rijke en eeuwige liefde gelijkvormig moge zijn. Zoo zij het. Oranjevaan Vaccine-dwang verdubbeld. De hatelijke vaccine-dwang drukt jaren op ons volk. Bezorgd door een vrijzinnigheid die alle vrijheidszin haat, gaan vele Christenen on der dien dwang gebukt. Doch het schijnt nog niet erg genoeg. Immers een medicus te IJselmonde heeft wat nieuws, een verlengstuk voor dien dwang uitgevonden. Hij wil dien dwang verdubbelen. Altijd natuurlijk als men het toelaat en er zich toe leenen wil. Wat toch is het geval Die dokter geeft den kinderen tien zegge TIEN lieve prikjes en durft dan als er volgens zijn eigen ver klaring zich daarna vier koepokken hebben ontwikkeld, m. a. w. gezworen van belang, door te schrappen de woorden„die een zoodanig beloop hebben gehad, dat zij voor behoeding tegen kinderpokken zooveel mo gelijk waarborgenMen heeft dan aan het pokkenbriefje niets en weer kunnen zulke ouders van nieuws af hun kinderen laten prikken. Christenouders waagt uw kinderen toch niet aan zulk een dubbelen dwang maar gaat naar een medicus die ook overeen komstig de wet het anders doet. {Fakkel.) Tariefverhooging. Naar men weet, zijn de Vrijzinnigen, wel niet alle, maar toch in hun meerderheid, sterke tegenstanders van lariefsverhooging; vooral wanneer met dien tegenstand in verkiezingsdagen een 2>clericaal« Kabinet kan worden bestookt. Maar moet een vrij zinnig Kabinet geld maken, dan gaan de heeren zonder blikken of blazen óók het tarief herzien; alleen zeggen ze met een plechtig gezicht er dan bij, dat hun her ziening een héél andere is, dan die van het 2>clericale« Kabinet; hun herziening wordt dan gedoopt een ^fiscale*. En zoo heeft dan ook het Kabinet- Borgesius de Meester gedaan; voor hier en voor Indië. Over de herziening van het Indisch tarief verscheen onlangs .in de uitgaven van de Tariefvereenigingdie een heilzaam werk verricht tegenover de Vereeniging, die Het Vrije Ruilverkeer heet, een beschouwing, die niet bedoelde de herziening van het Indisch tarief te bestrijden, maar wel deed zien, dat dit wetsontwerp vlak tegen de beginselen der vrijhandelaars ingaat. De Nieuwe Crt. kwam daar tegenover het Ministerie beschermen, en beweerde, dat de beschouwing van de Tariefvereeniging onjuist zou zijn. Onder meer mocht niet vergeten worden, dat de artikelen, die voor Indië hooger belast waren, het meestgebruikt De Tariefvereeniging is het antwoord niet schuldig gebleven, en zegt o.m. Wat nu de voorgestelde verhooging aangaat, zij opgemerkt, dat niet alle Europeanen in Indië tot de vermogen- den kunnen worden gerekend, juist verschillende artikelen, die vooral door de minder vermogenden gebruikt wor den, vallen onder deze verhooging. Daar is bijv. het bier, waarvoor het recht van 10 op 13 percent van de waarde wordt gebracht. Terwijl de meervermogenden ook wijn drinken, is het bier meer de drank der minder- vermogende Europeanen en wordt o. a. zeer veel in de militaire cantines ge bruikt. Het bierverbruik doet althans afbreuk aan hel gebruik van sterken drank. Voorts wordt het recht op manufacturen, uitgezonderd katoenen goederen, van 6 op 10 percent ge bracht en heeft de Kamer van Koop handel te Enschedé daarin reeds aan leiding gevonden, tegen dit voorstel op te komen en er op te wijzen dat van die artikelen in Britsch-Indië slechts een recht van 31/2 tot 5 percent wordt geheven. De verdubbeling van het recht op sigaren tot f 100 per 100 kilo zal onzen export benadeelen ten bate der sigarenfabrieken op Java, Het is dus een beschermend recht, waar tegen men vroeger verklaarde over wegende principieele bezwaren te hebben. De Tariefvereeniging wijst er dan verder op, dat de belasting op buitenlandsch vee allerminst het vrije verkeer bevordert en somt dan 'teen en ander op: Door het nieuwe Indische Tarief worden o.m. zwaarder belast: band, bedden, bessensap, boter, buffels, cider, doeken en shwals, dranken, eetwaren, garneersel, gebreide kleedingsstukken, hoeden, kaas, keukensiroop, kleedereu, mineraalwater, kousen, kussensloopen, lakens, lampen, matrassen, lint, mode waren, paarden, ezels, muilezels, rijtuigen, runderen, parapluies, petten, passement, servetten, spek, tafelkleeden, tapijten, thee, speelkaarten, veters, vleesch, varkens, wollen stoffen, was doek, worst. De »Nieuwe Courant* zal toch zeker wel de illusie niet gekoesterd hebben dat al deze artikelen slechts door de meergegoeden in Indië worden ge bruikt? en dat geen van die artikelen in Indië worden voortgebracht? Zeer juist wordt ten slotte gezegd: Maar men mag niet met tweeërlei maat meien en eene gel-genheidspoli- tiek volgen. Is men vrijhandelaar, dan moet men óf het tarief verlagen, óf als de schatkist dit niet toelaat, het onveranderd laten, althans zich bepalen tot eene zuiver technische herziening, zonder verhoogingen. Thans stelt men daarentegen voor, hooge invoerrechten te bestendigen in vele gevallen nog belangrijk te verhoogen. Men zegge niet dat dit mag, omdat het een zuiver fiscale maatregel is Dat is het niet, maar bovendien: ook Mr. Harte noemde zijn tarief fiscaal en niettemin heeft men het hevig bestreden en juist de fiscale rechten in dat tarief, zooals die op de tabak, het hevigst van alle. Ons hoofdbezwaar tegen de handelspolitiek, welke in het aanhangig voorstel hetwelk wij op zich zelf niet bestrijden, hoewel erkennende dat er bezwaren aan zijn verbonden, is belichaamd, is dan ook dat men zijn eigen stelsel niet consequent toe past, waardoor de verwarring in onze

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1906 | | pagina 1