Woensdag 7 November 1006
A n tirevo hi lion air
'21sie Jaargang N°. 1187.
Orgaan
t; boekhoven.
IN HOC SIGN O VINCES
Bi
■%l!e «tukken voor «ie Hedactie bestemd, Advertessliën en verdere Administratie trauco toe Ie zenden aan den Uitgever.
lie finasitieele oul-
werpesi.
Uil «Ie !®er§.
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
szaesaoSK: w.-g-2=gg
UJTGEYEK
Telefoon Interconiin. Sc. S.
Advertenties 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal.
i Dienstaanvragen on Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaat^.
1 Advert en tiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
De wetsontwerpen zijn
Inkomstenbelasting.
Successie.
Zegelrecht op effecten.
Registratie.
Wijnbelasting.
Tabaksbelasting.
Tariefherziening.
Jeneveraccijns.
Suikeraccijns.
Speelkaarten.
Accres der Grondbelasting aan de
gemeenten.
Minister Harte stelde accijnsver-
hooging voor op den drank, doch
geen vermindering van den suiker
accijns. Minister De Meester wil ver
hooging van den drankaccijns, doch
tevens een flinke verlaging van den
suikeraccijns.
Aldus worden de twee Ministers
tegenover geplaatst door Vooruit.
Nu is't onjuist, om te beweren,'dat
Mr. Harte geen vermindering van den
suikeraccijns voorstelde, want den
2'lsten Febr. 1903 werd door hem in
gediend een wetsontwerp tot nadere
bepalingen betreffende den accijns op
de suikerdaarvan verscheen een
Voorloopig Verslag en bij brief van
10 Juni 1903 de Memorie van Ant
woord op dat Verslag.
Men mag zeggendie verlaging
bedroeg maar i 3, maar men moet
niet schrijven wat Vooruit doetMi
nister Harte stelde wel accijnsverhoo-
ging op den drank, doch geen vermin
dering van den suikeraccijns voor.«
De woorden »geen verminderinga
laat ze nog al cursief drukken, maar
dat dit niet noodig is, blijkt wel uit
hetgeen we boven meedeelden over
het bestaan van een Wetsontwerp
tot vermindering van dien accijns
Wel is de verlaging van den suiker-
accijns niet gelijktijdig geweest met
de verhooging van den drankaccijns,
want de eerste werd ingediend op'21
Febr. '03, zooals we zeiden en de
laatste was reeds ingediend op '12
Dec. '02.
Ook de beweegredenen en oorzaken
waren niet dezelfde; de suikeraccijns
werd verlaagd, omdat de premiën
waren afgeschaften de drankaccijns
werd verhoogd, omdat er een tekort
was in de schatkistmaar dat doet
niets af aan 'tfeit, dat de verminde
ring plaats had.
Rij Minister De Meester staan ze
afhankelijk van elkaar; deeenomoet
dienen om terug te betalen wat aan
de andere wordt verlorenbij Mr.
Harte stonden ze los van elkaar, maar
de uitkomsten blijven dezelfde.
Dat Mr. Harte dus door Vooruit
bestreden moet worden en Minister
De Meester niet, is ons niet duidelijk
al de ontwerpen behelsden verhooging
en verlaging en dienden tot steun van
de schatkist en der kleine luyden
Minister Harte stelde een geringe
verhooging van den drankaccijns voor,
zegt ze, en de herbergier zou dat zelf
wel betalen; maar Minister De Meester
stelt een zware verhooging voor, en
de herbergier laat 't den gebruiker
betalen.
Die eerste conclusie zal wel niemand
onderschrijven, want de herbergier
zit voor zijn brood en de 7 cent per
kan betaalt niet hij, maar die de kan
haalten gaat 't per glaasje, dan zorgt
de herbergier toch wel, dat hij »bin-
nen« isen natuurlijk Dat de her
bergier de t 27 zal laten dragen door
den gebruiker is ook natuurlijk, maar
juist, waar de drankver mindering zal
uitblijven, omdat de herbergier de kan
niet met alle 27 cent zal opslaan, om
juist de vermindering tegen te gaan
daar zal de kan met surrogaat gevuld
worden.
Is 't niet eigenaardig, dat er onder
de herbergiers zoo
verzet is
tegen 't ontwerp? Je hoort niemendal.
En toch 27 cent per kan beteekent
nog al wat. Waarom verzetten ze zich
niet? Uit liefde voor hun liberalen
Minister? We twijfelen er aan. Neen,
ze verzetten zich niet, omdat ze, net
zoo goed als bij de f 7 van Harte, er
wel uit zullen spelen, en wil men
weten, hoe ze zelfs bij die f 27 nog
wat garen spinnen, dan leze men eens
wat in 't Voorloopig Verslag staat over
de ontduiking van den accijns door
't gebruik van 't accijnsvrije brand
spiritus.
zegt,
gevoelende dat haar
argument tegen Mr. Harte geen
Vooruit
eerste
steek houdt en dat de verkooper de
27 cent wel kan, maar niet zal doen
dragen door den gebruiker
Er is eeu tweede argument, nl. het
drankgebruik zal wel afnemen, blij
kens de ervaring is dat te wachten.
Ons is van die ervaring niets bekend
en ze zal ons verplichten, evenals
zeer zeker tal van Kamerleden, als
ze eens in cijfers iets van die ervaring
mededeelt.
In 't Voorloopig Verslag stond dit
(Wetsontwerp Harte)
De herhaalde verhooging van deze
belasting, welke in 1862 f 22 bedroeg
en nu f 63 per HL. bedraagt heeft geen
vermindering met zich gebracht.
Nergens is de belasting zoo hoog als
in Engeland, maar nergens wordt zooveel
sterke drank gebruikt als in dat Land.
er cijfers te vinden,
van Vooruit be-
Nergens zijn
welke die
vestigen.
En we zijn zeer benieuwd naar haar
cijfers, zóó ze er wel zijn.
En als ze dan ten slotte beweert:
»Men ziet, het is gemakkelijk genoeg
te verklaren, dat zij. die 't ontwerp
Harte bestreden, het ontwerp De
Meester verdedigen,dan is die ver
dediging op te merken, waarmaar
)>met grond kunnen verdedigen« is nog
iets anders.
Jade f 27 is verdedigbaar, maar
men handhave dan nog meer de ver
kiezingsleuzen van 1905 over de
knoeierij van den herbergier en over
de kleinere glaasjes enz.
Jade f 27 is verdedigbaar, als de
Minister zegtvoor de verlaging van
den suikeraccijns heb ik een equiva
lent (vergoeding) noodig; ze is ver
dedigbaar. omdat ze tot vermindering
van drankgebrnik kan leiden, wat een
zegen zou zijn voor onze natie maar
wat tegen Mr. Harte's ontwerp werd
aangevoerd, geldt in nog sterker mate
tegen dat van Minister De Meester nl.:
Ie. de band tusschen de finantiên
des Rijks en dezen accijns wordt
nauwer aangehaald.
2e. de verhooging komt ten laste
van den minderen man, wiens
economische verhoudingen (wo
ning, voedsel, arbeid, levensom
standigheden) tot drinken zoo
vaak aanleiding geven.
3e. de smokkelarij zal toenemen.
4e. de vervalsching zal worden be
vorderd ten nadeele der volks
gezondheid.
5e. dat er andere middelen zijn om
de schatkist te steunen nl. een
hoogere progressie.
Wie na deze vijf bezwaren nog veel
gevoelt voor een verhooging ad f27,
hij zal moeten bewijzen, dat ze niet
zeer ernstig zijn.
Zelfzucht en Naastenliefde.
Nu ongeveer 50 jaar geleden verscheen
er een boek in Duitschland, waarin het
Egoïsme (de Zelfzucht), als de eenige ware
leer verkondigd werd.
De volgende stellingen waren in dit boek
te vinden
»Er is geen waarheid. Waarheden zijn
phrasen, leuterpraat, woorden. Netjes ach
ter elkaar gezet vormen zij de logica, de
wetenschap, de philosophie.
Er zijn ook geen plichten. Of wat ik
denk en doe, christelijk is, wat geef ik er
om
Of het menschelijk, liberaal, humaan of
onmenschelijk, onliberaal, onhumaan is, ik
vraag er niet naar. Als ik er maar mee
bereik, wat ik wil, dan kunt ge het precies
noemen, zooals het u goed dunkt. Het
laat mij koud.
Liefde Ik heb hef, omdat ik egoïst
be.11omdat het liefhebben mij gelukkig
maaktomdat ik het prettig vind.
Er is geen recht alleen macht. Wat
gij door uw macht zijn kunt, daar hebt gij
het recht toe. Ik ben tot alles gerechtigd,
waar ik de macht toe bezit.
Er is geen vrijheid zonder macht. Gij
snakt naar de vrijheid? Dwazen! Zorgt
dat gij de macht krijgt, dan komt de vrij
beid van zelf.
Ik wil genieten. De hoogste wet voor
het individu is zijn eigen welzijn. Hoe
geniet ik het meest, dat is de eenige vraag.
Hoe lijnrecht gaat dit alles in tegen de
heilige wet des Heeren. Hoe driest en
brutaal openbaart zich hierin de eigenliefde
van den gevallen mensch. Hij is de spil,
waarom alles draait; waaraan alles opge
offerd moet worden.
Met God wordt in het geheel niet ge
rekend, en de naaste wordt vertrapt, als
hij onze belangen in den weg staat. En
dat noemt men dan nog wel »de eenig
ware leert. Dat noemt men de rechte
levens- en wereldbeschouwingzorg voor
uzelven alleen Macht is recht, macht geeft
vrijheid tot alles Maak dus, dat ge mach
tig zijt, en geniet, zooveel als ge kunt
En zou deze leer geen aanhangers heb
ben
Bij duizenden en tienduizenden heeft zij ze.
O zeker, niet allen durven zich openlijk
voor de theorie verklaren, zooals deze
hierboven tot uitdrukking is gebracht. Dat
klinkt toch ook al te bar.
Maar in de praktijk blijkt het wel, dat
er door eene gansch groote menigte naar
deze regels wordt gehandeld. De grooten
der aarde gaan voor en ze brengen in
toepassing 3>Macht is rechte.
En de kleineren volgen hen op hunne
wijze na Heder voor zich zelvenc.
Als de kleine volken de wereldrijken in
den weg staan, worden ze doodeenvoudig
van hunne zelfstandigheid beroofd.
En door oneerlijke concurentie werden
velen, zeer velen doodgedrukt. De voor
uitgang van den een is op deze wijze de
achteruitgang van den ander Het genieten
van den sterke is het lijden van den zwak
ke. Welk een ellende is er alzoo in het
menschelijk leven. En wel krijgt de Heilige
Schrift gelijk, waar ze zegt: 2>Uit het hart
des menschen komen voort booze beden
kingen* enz.
Maar wat zou het dan ook in de wereld
zijn, indien er niet nog een zeer krachtige
nawerking ware van het Christendom bij
velen, die het reeds lang den rug hebben
toegekeerd.
Indien daar nog niet altijd een Christe
lijke Kerk op aarde ware, met hare mach
tige prediking»Hebt God lief boven
alles, en den naaste als uzelven*
Waarlijk, dan zouden de tijden, die er
voor den zondvloed geweest zijn, in al
hunne schrikkelijkheid terug gekomen, en
weer zou de gansche aarde met wrevel
vervuld zijn.
Selectie, ja, dat is ten slotte de ver
derfelijke leuze der wereldwijsheid. »De
sterken moeten bloeien; de zwakken on
dergaan^
Electie, dat is het groote woord der
Heilige Schrift. »Het arme en het zwakke
en het verachte der wereld, dat heeft God
uitverkorene
En daarom moet de een voor den ander
leven, opdat niemand voor zich zeiven
behoeve te levenbovenal moet ons
mededoogen uitgaan tot de armen en de
zwakken en de elleudigen van ons geslacht,
opdat onze liefde eenigszins aan Gods rijke
en eeuwige liefde gelijkvormig moge zijn.
Zoo zij het. Oranjevaan
Vaccine-dwang verdubbeld.
De hatelijke vaccine-dwang drukt jaren
op ons volk.
Bezorgd door een vrijzinnigheid die alle
vrijheidszin haat, gaan vele Christenen on
der dien dwang gebukt.
Doch het schijnt nog niet erg genoeg.
Immers een medicus te IJselmonde heeft
wat nieuws, een verlengstuk voor dien dwang
uitgevonden.
Hij wil dien dwang verdubbelen.
Altijd natuurlijk als men het toelaat en
er zich toe leenen wil.
Wat toch is het geval Die dokter geeft
den kinderen tien zegge TIEN lieve prikjes
en durft dan als er volgens zijn eigen ver
klaring zich daarna vier koepokken hebben
ontwikkeld, m. a. w. gezworen van belang,
door te schrappen de woorden„die een
zoodanig beloop hebben gehad, dat zij voor
behoeding tegen kinderpokken zooveel mo
gelijk waarborgenMen heeft dan aan het
pokkenbriefje niets en weer kunnen zulke
ouders van nieuws af hun kinderen laten
prikken.
Christenouders waagt uw kinderen toch
niet aan zulk een dubbelen dwang maar
gaat naar een medicus die ook overeen
komstig de wet het anders doet.
{Fakkel.)
Tariefverhooging.
Naar men weet, zijn de Vrijzinnigen, wel
niet alle, maar toch in hun meerderheid,
sterke tegenstanders van lariefsverhooging;
vooral wanneer met dien tegenstand in
verkiezingsdagen een 2>clericaal« Kabinet
kan worden bestookt. Maar moet een vrij
zinnig Kabinet geld maken, dan gaan de
heeren zonder blikken of blazen óók het
tarief herzien; alleen zeggen ze met een
plechtig gezicht er dan bij, dat hun her
ziening een héél andere is, dan die van het
2>clericale« Kabinet; hun herziening wordt
dan gedoopt een ^fiscale*.
En zoo heeft dan ook het Kabinet-
Borgesius de Meester gedaan; voor hier en
voor Indië.
Over de herziening van het Indisch tarief
verscheen onlangs .in de uitgaven van de
Tariefvereenigingdie een heilzaam werk
verricht tegenover de Vereeniging, die Het
Vrije Ruilverkeer heet, een beschouwing,
die niet bedoelde de herziening van het
Indisch tarief te bestrijden, maar wel deed
zien, dat dit wetsontwerp vlak tegen de
beginselen der vrijhandelaars ingaat.
De Nieuwe Crt. kwam daar tegenover
het Ministerie beschermen, en beweerde, dat
de beschouwing van de Tariefvereeniging
onjuist zou zijn. Onder meer mocht niet
vergeten worden, dat de artikelen, die voor
Indië hooger belast waren, het meestgebruikt
De Tariefvereeniging is het antwoord
niet schuldig gebleven, en zegt o.m.
Wat nu de voorgestelde verhooging
aangaat, zij opgemerkt, dat niet alle
Europeanen in Indië tot de vermogen-
den kunnen worden gerekend, juist
verschillende artikelen, die vooral door
de minder vermogenden gebruikt wor
den, vallen onder deze verhooging.
Daar is bijv. het bier, waarvoor het
recht van 10 op 13 percent van de
waarde wordt gebracht. Terwijl de
meervermogenden ook wijn drinken, is
het bier meer de drank der minder-
vermogende Europeanen en wordt o. a.
zeer veel in de militaire cantines ge
bruikt. Het bierverbruik doet althans
afbreuk aan hel gebruik van sterken
drank. Voorts wordt het recht op
manufacturen, uitgezonderd katoenen
goederen, van 6 op 10 percent ge
bracht en heeft de Kamer van Koop
handel te Enschedé daarin reeds aan
leiding gevonden, tegen dit voorstel
op te komen en er op te wijzen dat
van die artikelen in Britsch-Indië slechts
een recht van 31/2 tot 5 percent wordt
geheven. De verdubbeling van het
recht op sigaren tot f 100 per 100
kilo zal onzen export benadeelen ten
bate der sigarenfabrieken op Java, Het
is dus een beschermend recht, waar
tegen men vroeger verklaarde over
wegende principieele bezwaren te
hebben.
De Tariefvereeniging wijst er dan verder
op, dat de belasting op buitenlandsch vee
allerminst het vrije verkeer bevordert en
somt dan 'teen en ander op:
Door het nieuwe Indische Tarief
worden o.m. zwaarder belast: band,
bedden, bessensap, boter, buffels, cider,
doeken en shwals, dranken, eetwaren,
garneersel, gebreide kleedingsstukken,
hoeden, kaas, keukensiroop, kleedereu,
mineraalwater, kousen, kussensloopen,
lakens, lampen, matrassen, lint, mode
waren, paarden, ezels, muilezels,
rijtuigen, runderen, parapluies, petten,
passement, servetten, spek, tafelkleeden,
tapijten, thee, speelkaarten, veters,
vleesch, varkens, wollen stoffen, was
doek, worst.
De »Nieuwe Courant* zal toch zeker
wel de illusie niet gekoesterd hebben
dat al deze artikelen slechts door de
meergegoeden in Indië worden ge
bruikt? en dat geen van die artikelen
in Indië worden voortgebracht?
Zeer juist wordt ten slotte gezegd:
Maar men mag niet met tweeërlei
maat meien en eene gel-genheidspoli-
tiek volgen. Is men vrijhandelaar, dan
moet men óf het tarief verlagen, óf
als de schatkist dit niet toelaat,
het onveranderd laten, althans zich
bepalen tot eene zuiver technische
herziening, zonder verhoogingen. Thans
stelt men daarentegen voor, hooge
invoerrechten te bestendigen in vele
gevallen nog belangrijk te verhoogen.
Men zegge niet dat dit mag, omdat
het een zuiver fiscale maatregel is Dat
is het niet, maar bovendien: ook
Mr. Harte noemde zijn tarief fiscaal
en niettemin heeft men het hevig
bestreden en juist de fiscale rechten
in dat tarief, zooals die op de tabak,
het hevigst van alle. Ons hoofdbezwaar
tegen de handelspolitiek, welke in het
aanhangig voorstel hetwelk wij op zich
zelf niet bestrijden, hoewel erkennende
dat er bezwaren aan zijn verbonden,
is belichaamd, is dan ook dat men
zijn eigen stelsel niet consequent toe
past, waardoor de verwarring in onze