f
MIS.
voor de Zuidholland*elte en XeeuHiclie Eilanden.
C. WARNAER.
i
5
;pen.
oor den
o onase
and der
en Heer
itaris.
n
Woensdag 34 October 1906.
31sle Jaargang 1ST. 1188.
Antirevo In tionair
Orgaan
i
1
IN HOC SIGN O VINCES
T. BOEKHOVEN.
Alle stukken voor de ttedaclie bestemd, Advertentlcn en verdere Administratie franco toe fe zenden aan den Uitgever.
Een laatste woord.
Uit de Pers.
vin.
T»isi- en Landleonw.
mos
>pee
W Róssing
laars
•op
is JEz
)SS
der VViele
der Klooster
oper
ogd
Wende Kz
de h d Chr Sch
sra
Kemp
onkhort
ïlstra
eswiet
Voogd Pz
ogd Dz
isten broek Cz
tenbroek Wz
tenbroek Kz
stenbroek Cz
lis
is
1 Bok.
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER
SOMMBÏL8SHJH
Telefoon Intfercomm. Ko. 2.
Advertentiën 10 cent per regel en s/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- e.i Vrijdagmorgen 10 uur.
Twee beginselen strijden om de
overwinning.
De liberale idee vertegenwoordigd
in de heeren tegen-eandidaten De
Gast en Van Schouwen, weigert God
te erkennen op 't terrein der Staten.
Ze weigert niet om den Keizer
te geven, wat des Keizers is, maar
wel om Gode te geven, wat Gods is
Want Hij is de Kontng der Konin
gen en de Heer der HeerenSouve-
rein en alles gebiedend ook in de
Statenvergadering.
Dat ook daar de Bijbel richtsnoer
moet zijn als de Openbaring van dien
Koning, nemen ze "niet aan.
Hun Rede is voor hen de alles
beslissende.
Welnu 1 daar staat tegenover 't
Antirevolutionair beginsel.
Wij zeggenGod is een volkomen
God, geen halve God
En is Hij een volkomen God, dan
moet Hij ook geheel gediend worden
op alle terrein des levens, want Hij
heerscht over alles en alles is 't Zijne.
Daarom eischen onze beginselen ook
voor de Staten een man, welke die
belijdenis is toegedaan.
Die belijdtZonder Hem kan ik
niets doen.
Die belijdtGod is waardig overal
te ontvangen de eere, die Hem als
onze Schepper en Formeerder toekomt.
Wat kiest ge nu, lezer
Niet om den persoon Warnaer gaat
de strijdniet tegen de personen De
Gast en Van Schouwen richten we
ons stembiljet.
Maar 't biljet is uitdrukking, moet
uitdrukking zijn van onze politieke
belijdenis; al geven we toe, dat per
soonlijke sympathie deze keus nog
vergemakkelijken kan.
Welnu danAanvaard dien prin-
cipiëelen strijd! Zonder God in de
politiek, of met God.
En wordt onze innige begeerte ver
vuld, dan klinke van Ouddorp tot
Ooltgensplaat op Donderdag 25 Oct.
uit twee duizend stembiljetten deze
taalVoor God, Nederland en Oranje
Vóór den Heer
De dageraadsmamien.
De vrijdenkers hebben jl. Zondag geju
bileerd. Ze vierden het 50 jarig bestaan
van hun Vereeniging.
Dat hebben deze heeren voor, dat zij
°ptecht zijn. Ze winden er geen doekjes
om> Ze zeggen het vrij uit zooals ze 't
meenen.
Maar wat men te hooren kreeg, was
dan toch kras.
Ze kwamen er voor uit, dat hun strijd
t".g tegen het geloof aan God, tegen
het geloof aan onsterfelijkheid, en ook
natuurlijk tegen de Kerk en tegen al wat
der Kerke is.
Zong men in andere kringenHoog
omhoog, het hart naar boveD, hier beneden
is 't nietvlak daartegenover stond
hun leuzeHier beneden is 't wel
Opmerkelijk waren in deze samenkomst
twee dingen.
In de eerste plaats het optreden van
den oud-minister Van Houten die niet
alleen zijn instemming met de Vereeniging
betuigde, maar er ook op wees, hoe de
val van Dr. Kuyper alleen door de actie
van de vrijdenkers uitgegaan mogelijk was
geweest.
Pijnlijk, als men zich herinnert, hoevele
belijders van den Christus in 1905 als
feitelijke bondgenooten deze actie gesteund
hebben
Eu in de tweede plaats dient er de
aandacht op gevestigd, dat, blijkens een
mededeeling van den heer Geihard, de
eerste Sociaal-democratische actie hier fe
lande, in 1869, van deze groep is uitge
gaan. Zelfs droeg hij er roem op, dat
vooral de Zondagsbijeenkomsten van deze
Vereeniging de Sociaal democratie bevor
deren.
Een bewijs te meer, zoo 't nog noodig was
voor het anti-religieus karakter, dat aan
de Sociaal-democratie inherent is.
(1Standaard
Schorpioenen voor geeselen.
Het platteland, de arbeider, wordt het
kind van de rekening, als Minister De
Meester z'n belastingplannen er door gaan.
Die tot nog toe „nuchter" bleven van
belasting betalen, zullen er ook aan moe
ten gelooven. Zij zullen allerminst gedroomd
hebben dat deze verrassing hun het »Mi-
nisterie van bezuiniging* brengen zou.
Of ze ook blij waren, toen het Ministerie
Kuyper tuimelde- en Harte heenging, die
>de petten en de klompen* 'n paar centen
duurder zou maken!
En nu Betalen is straks de boodschap
De arbeider, die in vele gemeenten ten
platten lande weeks tien gulden verdient
krijgt straks een belastingpapier thuis om
bedrijfsbelasting te betalen.
Terwijl z'n collega in »florisante streken*
of groote steden bij dezelfde verdienste
nog vrij is.
Maar nietwaar? het genot zal toch zoet
zijn, dure tabak te mogen rooken, naar
den belasting-ontvanger te mogen loopen,
bij de wetenschap, dat Kuyper weg is en
we thans een Ministerie hebben, dat graag
wil bezuinigen.
En die het niet recht vatten kan waar
om dusdanige aderlating tot heil van den
»arbeider<t is, ga maar eens op informatie
uit bij de socialistische en vrijzinnige woord
voerders van verleden jaar, die zeiden, het
welzijn van den kleinen man te beoogen
en die daarom aanspoorden den toestand
mee te helpen scheppen, dien we thans
beleven. De Getuige).
De volgende
Gedachten over het Chr. Onderwijs
vonden we in de »Graafschapper en die
we van harte overnemen.
I.
Zoomin een luipaard zich van zijne vlek
ken kan ontdoen, zoomin is een school
zonder den Christus voor christenkinderen
bruikbaar te maken.
H.
Nooit hoop ik mij te laten wijs maken,
dat ik roeping heb om voor een Staats
school zonder den Christus den zegen
Gods af te smeeken.
Ik kan toch niet bidden Heere, zegen
die school, waar Uw eenig geliefde Zoon
is verbannen
III.
Tegen het bouwen van eene Christelijke
School behoeft men nooit op te zien, men
mag daarbij op des Heeren sterken arm
rekenen.
IV.
Te arbeiden aan anderer zielenheil, en
dat voor zijne eigene kinderen na te laten,
door, in strijd met de doopsbelofte, niet
op het onderwijs, dat zij ontvangen, toe
te zien, is met elkander in onverzoenlijken
strijd.
V.
Wie zijne kinderen naar een school
zendt, waar desnoods van God, maar zeker
niet van Christus mag worden gesproken,
kan hen even goed steenen te eten geven.
VI.
Voor drie dingen moeten de kinderen
worden opgeleid.
Voor de vree-ze Gods in dit leven, dat
kan niet buiten den Christus naar de
Schriften.
Voor de maatschappijmaar de Maat
schappij zonder den Christus loopt op
revolutie uit.
Voor de eeuwigheid, maar de eeuwig
heid zonder den Christus is het eeuwig
verderf.
VII.
De Christelijke School is door Gods
ontferming een der machtigste bolwerken
tegen de revolutie. Wie haar tegenstaat,
werkt de reoo'utie in de hand
Wie God liefheeft en zijne kinderen
zonder den Christus laat opvoeden is als
Petrus in Kajaphas' zaal. In het opvoeden
zijner kinderen verloochend ook hij zijn
Heiland.
IX.
De reel,te verkondiging van Gods Woord
zal altijd de eere Gods en de volmaking
der heiligen bedoelen. Zij zal ook aan een
teedere zorg voor het zaad der kerk wor
den gekend.
X.
De Vorst der duisternis maakt de men-
schen wijs, dat er in den hemel niet naar
gevraagd zal worden, waar de kinderen
hebben School gegaan, als men hun maar
eene goede opvoeding geeft.
Maar de geloovige weet, dat de hemel
een voortzetting is van een eeuwig durende
Godverheerlijking, die hier op aarde een
aanvang nam, ook in het laten onderwijzen
uit Gods Woord; en dat Woord moet op
School zijn.
XI.
Ieder die zijn kind naar eene Christelijke
School zendt, alleen, omdat het hoofd der
school zijn vriend is, stelt vleesch tot zijn
arm. God bereikt zijn doel dan wel, maar
de vader zal het oordeel niet ontvlieden.
XII.
Wij zien drie ongerijmdheden rondom
ons, waarvan onze ziel een walging heeft.
a. Een predikerdie kinderen doopt en
niets voor het Christelijk onderwijs doet.
b. Een vaderdie het „Onze Vader"
bidt en zijne kinderen naar de neutrale
school zendt.
c. Een Moeder, die voor het zieleheil
harer kinderen bidt en nimmer er over
gedacht heeft, om haar zaad op de school
met den Bijbel te doen onderwijzen.
XIII.
Vele menschen denken, dat bidden ge
makkelijker is dan werken. Deze menschen
zenden hunne kinderen naar de openbare
school, wat daai ontbreekt zullen zij, zoo
zij meenen, door gebed aanvullen.
XIV.
Een school, die door gebed ontstaan is,
door gebed wordt ondersteund, mag nimmer
om bijzaken worden verlaten. Doet men
dat, dan is zulk een gebed nimmer een
werk des Geestcs geweest.
XV.
Zoodra een Christelijke School niet meer
beantwoord aan haar doel bij de stichting,
dan kan in zulk een school reformatie,
overeenkomstig Gods Woord, tot stand
komen. Dat kan nimmer in een openbare
school.
XVI.
Zoodra de opvoedkunde in strijd is me'
de vreeze des Heeren, die het beginsel
van alle wijsheid is, moet zij buiten God zijn.
Wie haar aanhangt of toestemt, wil den
Heere tegenwerken. Ieder, die dat doet
moet vergaan.
XVII.
Wie de ziel zijns kinds lief heeft, zal
allereerst zorgen, dat die ziel gered wordt.
Om de ziel van het kind te redden,
zal hij elk middel aangrijpen, dat Gode
welgevallig isen dan zal hij als een
heerlijk middel de Christelijke school dank
zeggend gebruiken.
XVIII.
Hij, die weet, dat de kinderen een erf
deel des Heeren zijn, hij alleen zal zorgen,
dat zijn kind als een erfdeel voor den
Heere bewaard blijft, en daarom zendt hij
zijn kind naar de Christelijke school.
Wie zijn kind niet naar de Christelijke
school zendt, mag zich nimmer beklagen,
als hij bemerkt, dat zijn kind niet waardig
is een erfdeel des Heeren te zijn.
Elke ouder, die zijn kind verloren ziet
gaan, waar hij dit kind nooit op een
Christelijke School heeft gezonden, is ver
antwoordelijk voor de ziel van dat kind.
XIX.
Wie meer eischt van het Christelijk
onderwijs, dat er gegeven kan worden,
heeft nimmer een hart gehad dat voor het
Christelijk onderwijs klopte.
XX.
De vijanden van het Christelijk onderwijs
stellen steeds den eenen jongen tegenover
den andere, om hierdoor te bewijzen, dat
ze beiden even ondeugend zijn. 't Zelfde
deed ook het oude volk van Israëllees
slechts Jer. 44 17, 18 en 19.
XXI.
Vele menschen wilden hetzelfde als de
duivel, namelijk van steenen brood maken.
De Heere heeft alzoo nimmer gewild.
Daarom moeten wij onze kinderen naar de
Christelijke school zenden als een verordend
middel.
Wie zegtals mijn kind zalig moet
worden, zal het evenwel zalig worden, laat
zulk een spotter nog verder gaan en zeggen
als mijn kind het abc moet leeren, dan
zal de Heere dat wel doen. Dit is gruwelijk
spotten.
XXII.
Vraagt gij naar de vruchten op de pre
diking des Woords, zie dan of er een
Christelijke school wordt gebouwd. Is er
een, zie dan of deze in een bloeienden of
in een kwijnenden toestand verkeert,
„LANDBOU W-ONDER WIJS."
XIII.
PROEFVELDEN.
We zijn nu al een week of wat van onze
besprekingen betreffende 't werk van „Land
bouwonderwijs" afgehouden. Dus gaan we nu
het voor 'n tijd gestaakte werk vervolgen. De
beurt is aan een proef met uien-variëteiten,
genomen door den heer J. A. Slis te Ooltgens
plaat. Kijnslmrgei' werden vergeleken met Flak
keesche bruine. Als proefveld diende een stuk
zware klei, gelegen in den polder „Groote Blok,"
dat 't vorig jaar suikerbieten droeg op kunstmest.
Het zaad van beide variëteiten werd gezaaid op
19 April. En de bemesting bestond uit 200 KG.
Ammoniak-superpbospbaat per gemet van 0.4997
11 -1 dus rond een halve HA. Opkomst en groei
was^ bij de beide soorten goed. De Plakkeesche
bruine stonden evenwel een weinig voller, waar
aan naar bet verslag vermeldt, moest toegeschre
ven worden, dat Rïjnsburger ongeveer een dag
of acht langer groen bleef. Deze wonnen 't in
opbrengst heel wat van de Flakkeesc.he bruine.
Per gemet bleven de laatste wel 40 IIL. achter.
Dat scheelde dus nogal zoo'n beetje: Per Bunder
80 mud.
Rijnsburger (per gemet) 270 HL.
Flakkeesche bruine 230
De heer Slis had ook nog een cultuurproefveld
met drie aardappelvariëteiten. Dit lag in den
polder Galathee en bestond uit lichten zavel
grond. Als voorvrucht droeg het tarwe op kunst
mest, terwijl de aardappelen op stalmest groeiden.
Uitgepoot werden
Nieuwe Eigenhemer van de Friescbe klei.
Nieuwe Eigenheimer van dalgrond bij Vrooms-
hoop, en
Nieuwe Daisy van dezelfde dalgrond.
Begin April werden de poters gezetze kwamen
goed op en groefden verder ook uitstekend. Doch
i:i Juli werden de Eigenheimers door ziekte aan
getast, de Friesche iets meer dan de andere. Toch
waren die uit Vroomshoop ongeveer 14 dagen
eerder dood. Daisy kreeg geen ziekte. Zij werd
een 14 dagen ruim later gedolven dan de andere
soorten en bracht ook 't meeste op.
Hier zijn de getallen per halve H.A.
Groote. Poters.
Eigenheimers uit Friesland 100 HL. 22 HL.
„Vroomshoop" 80 34
Daisy 150 12
Wat de kwaliteit aangaat, zegt 't Verslag, dat
Eigenheimers uit Friesland zeer goed waren,
Eigenheimers uit Vroomshoop vrij goed en Daisy
goed. M.
Vragen on Antwoorden worden kosteloos geplaatst.
Antwoorden of mededeelingen
zijn met hetzelfde nummer gemerkt als de vragen
waarop ze betrekking" hebben.
I Vragen.
995. Waar liggen m'n winteraardappelen beter,
op zolder of in den kelder?
996. Hoeveel phosphorzuur zit er in Thomas-
I slakkenmeel 'I
Antwoorden en mededeelingen.
993. Bacteriën in verulenten toestand Veru-
lent beteekent etterig. De geachte vrager zal
'tnu wel begrijpen, hopen we.
994. IJzer in welwater? Zeer zeker. Welwater
Komt uit den grond en ook daarin komen ijzer-
zouten voor.
li-s.
üfBsaïeiÊÏasnl.
De Flakkeesche stembus.
Donderdag a s. zal de stemming plaats
hebben Ier vervulling van de vacature-
Roodzant in de Staten van Zuid-Holland.
Onze kiesvereeniging stelde den heer C.
Warnaer, wethouder van Dirksland.
De liberalen zijn verdeeld, als altijd.
De heer van Schouwen is de candidaat
van de eene, de heer De Gast die van de
andere fractie.
Daarin zit juist gevaar voor onzen can
didaat. Want omdat de liberalen met twee
candidaten komen, is het zeker dat alle
liberalen bij eerste stemming opkomen
de een voor Van Schouwen, de ander voor
De Gast. Ze schijnen ook actie te willen
ontwikkelen. De heeren Fatijn en Rood-
huijzen zullen, naar beweerd wordt, de
volgende week voor de kiezers optreden.
Onze vrienden op E"iakkee zitten intusschen
ook niet stil. Al is 't niet denkbaar, dat
Flakkee liberaal of Links zal stemmen, zoo
is onze centrale kiesvereeniging toch op
haar hoede. De heeren van Lummel en
De Wilde zullen in openbare vergaderin
gen optreden. Natuurlijk met debat.
Met eenige spanning wordt de uitslag
verwacht. De vraag is toch, niet of Flakkee
•iaat Links zal zijn overgegaan want
daarvoor valt niet te vreezen; maar of
>nze partij in stemmental zal zijn vooruit
gegaan. En dit behoort toch zoo te zijn,
nu onderzijdsch met een man van Flakkee
en met een uitnemend candidaat is gekomen
vooral ook, nu gebleken is, wat er ge
worden is van de fraaie beloften en de
schitterende toezeggingen waarmede de
vrijzinnigheid verleden jaar zoo vele kiezers
in de war heeft gebracht.
Exceisior moet de leuze van onze
vrienden zijn. Ook met het oog op de
verkiezingen van het volgend jaar.
{Standaard.)
Hi
hé
t
Hi
i
fr
-4*-
uwoaratreung oer antwoorden r Verweij en J. JacobsJT
3 .H' 3-X^Q.Vcl£üjlierda