f MIS. voor de Zuidholland*elte en XeeuHiclie Eilanden. C. WARNAER. i 5 ;pen. oor den o onase and der en Heer itaris. n Woensdag 34 October 1906. 31sle Jaargang 1ST. 1188. Antirevo In tionair Orgaan i 1 IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. Alle stukken voor de ttedaclie bestemd, Advertentlcn en verdere Administratie franco toe fe zenden aan den Uitgever. Een laatste woord. Uit de Pers. vin. T»isi- en Landleonw. mos >pee W Róssing laars •op is JEz )SS der VViele der Klooster oper ogd Wende Kz de h d Chr Sch sra Kemp onkhort ïlstra eswiet Voogd Pz ogd Dz isten broek Cz tenbroek Wz tenbroek Kz stenbroek Cz lis is 1 Bok. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER SOMMBÏL8SHJH Telefoon Intfercomm. Ko. 2. Advertentiën 10 cent per regel en s/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- e.i Vrijdagmorgen 10 uur. Twee beginselen strijden om de overwinning. De liberale idee vertegenwoordigd in de heeren tegen-eandidaten De Gast en Van Schouwen, weigert God te erkennen op 't terrein der Staten. Ze weigert niet om den Keizer te geven, wat des Keizers is, maar wel om Gode te geven, wat Gods is Want Hij is de Kontng der Konin gen en de Heer der HeerenSouve- rein en alles gebiedend ook in de Statenvergadering. Dat ook daar de Bijbel richtsnoer moet zijn als de Openbaring van dien Koning, nemen ze "niet aan. Hun Rede is voor hen de alles beslissende. Welnu 1 daar staat tegenover 't Antirevolutionair beginsel. Wij zeggenGod is een volkomen God, geen halve God En is Hij een volkomen God, dan moet Hij ook geheel gediend worden op alle terrein des levens, want Hij heerscht over alles en alles is 't Zijne. Daarom eischen onze beginselen ook voor de Staten een man, welke die belijdenis is toegedaan. Die belijdtZonder Hem kan ik niets doen. Die belijdtGod is waardig overal te ontvangen de eere, die Hem als onze Schepper en Formeerder toekomt. Wat kiest ge nu, lezer Niet om den persoon Warnaer gaat de strijdniet tegen de personen De Gast en Van Schouwen richten we ons stembiljet. Maar 't biljet is uitdrukking, moet uitdrukking zijn van onze politieke belijdenis; al geven we toe, dat per soonlijke sympathie deze keus nog vergemakkelijken kan. Welnu danAanvaard dien prin- cipiëelen strijd! Zonder God in de politiek, of met God. En wordt onze innige begeerte ver vuld, dan klinke van Ouddorp tot Ooltgensplaat op Donderdag 25 Oct. uit twee duizend stembiljetten deze taalVoor God, Nederland en Oranje Vóór den Heer De dageraadsmamien. De vrijdenkers hebben jl. Zondag geju bileerd. Ze vierden het 50 jarig bestaan van hun Vereeniging. Dat hebben deze heeren voor, dat zij °ptecht zijn. Ze winden er geen doekjes om> Ze zeggen het vrij uit zooals ze 't meenen. Maar wat men te hooren kreeg, was dan toch kras. Ze kwamen er voor uit, dat hun strijd t".g tegen het geloof aan God, tegen het geloof aan onsterfelijkheid, en ook natuurlijk tegen de Kerk en tegen al wat der Kerke is. Zong men in andere kringenHoog omhoog, het hart naar boveD, hier beneden is 't nietvlak daartegenover stond hun leuzeHier beneden is 't wel Opmerkelijk waren in deze samenkomst twee dingen. In de eerste plaats het optreden van den oud-minister Van Houten die niet alleen zijn instemming met de Vereeniging betuigde, maar er ook op wees, hoe de val van Dr. Kuyper alleen door de actie van de vrijdenkers uitgegaan mogelijk was geweest. Pijnlijk, als men zich herinnert, hoevele belijders van den Christus in 1905 als feitelijke bondgenooten deze actie gesteund hebben Eu in de tweede plaats dient er de aandacht op gevestigd, dat, blijkens een mededeeling van den heer Geihard, de eerste Sociaal-democratische actie hier fe lande, in 1869, van deze groep is uitge gaan. Zelfs droeg hij er roem op, dat vooral de Zondagsbijeenkomsten van deze Vereeniging de Sociaal democratie bevor deren. Een bewijs te meer, zoo 't nog noodig was voor het anti-religieus karakter, dat aan de Sociaal-democratie inherent is. (1Standaard Schorpioenen voor geeselen. Het platteland, de arbeider, wordt het kind van de rekening, als Minister De Meester z'n belastingplannen er door gaan. Die tot nog toe „nuchter" bleven van belasting betalen, zullen er ook aan moe ten gelooven. Zij zullen allerminst gedroomd hebben dat deze verrassing hun het »Mi- nisterie van bezuiniging* brengen zou. Of ze ook blij waren, toen het Ministerie Kuyper tuimelde- en Harte heenging, die >de petten en de klompen* 'n paar centen duurder zou maken! En nu Betalen is straks de boodschap De arbeider, die in vele gemeenten ten platten lande weeks tien gulden verdient krijgt straks een belastingpapier thuis om bedrijfsbelasting te betalen. Terwijl z'n collega in »florisante streken* of groote steden bij dezelfde verdienste nog vrij is. Maar nietwaar? het genot zal toch zoet zijn, dure tabak te mogen rooken, naar den belasting-ontvanger te mogen loopen, bij de wetenschap, dat Kuyper weg is en we thans een Ministerie hebben, dat graag wil bezuinigen. En die het niet recht vatten kan waar om dusdanige aderlating tot heil van den »arbeider<t is, ga maar eens op informatie uit bij de socialistische en vrijzinnige woord voerders van verleden jaar, die zeiden, het welzijn van den kleinen man te beoogen en die daarom aanspoorden den toestand mee te helpen scheppen, dien we thans beleven. De Getuige). De volgende Gedachten over het Chr. Onderwijs vonden we in de »Graafschapper en die we van harte overnemen. I. Zoomin een luipaard zich van zijne vlek ken kan ontdoen, zoomin is een school zonder den Christus voor christenkinderen bruikbaar te maken. H. Nooit hoop ik mij te laten wijs maken, dat ik roeping heb om voor een Staats school zonder den Christus den zegen Gods af te smeeken. Ik kan toch niet bidden Heere, zegen die school, waar Uw eenig geliefde Zoon is verbannen III. Tegen het bouwen van eene Christelijke School behoeft men nooit op te zien, men mag daarbij op des Heeren sterken arm rekenen. IV. Te arbeiden aan anderer zielenheil, en dat voor zijne eigene kinderen na te laten, door, in strijd met de doopsbelofte, niet op het onderwijs, dat zij ontvangen, toe te zien, is met elkander in onverzoenlijken strijd. V. Wie zijne kinderen naar een school zendt, waar desnoods van God, maar zeker niet van Christus mag worden gesproken, kan hen even goed steenen te eten geven. VI. Voor drie dingen moeten de kinderen worden opgeleid. Voor de vree-ze Gods in dit leven, dat kan niet buiten den Christus naar de Schriften. Voor de maatschappijmaar de Maat schappij zonder den Christus loopt op revolutie uit. Voor de eeuwigheid, maar de eeuwig heid zonder den Christus is het eeuwig verderf. VII. De Christelijke School is door Gods ontferming een der machtigste bolwerken tegen de revolutie. Wie haar tegenstaat, werkt de reoo'utie in de hand Wie God liefheeft en zijne kinderen zonder den Christus laat opvoeden is als Petrus in Kajaphas' zaal. In het opvoeden zijner kinderen verloochend ook hij zijn Heiland. IX. De reel,te verkondiging van Gods Woord zal altijd de eere Gods en de volmaking der heiligen bedoelen. Zij zal ook aan een teedere zorg voor het zaad der kerk wor den gekend. X. De Vorst der duisternis maakt de men- schen wijs, dat er in den hemel niet naar gevraagd zal worden, waar de kinderen hebben School gegaan, als men hun maar eene goede opvoeding geeft. Maar de geloovige weet, dat de hemel een voortzetting is van een eeuwig durende Godverheerlijking, die hier op aarde een aanvang nam, ook in het laten onderwijzen uit Gods Woord; en dat Woord moet op School zijn. XI. Ieder die zijn kind naar eene Christelijke School zendt, alleen, omdat het hoofd der school zijn vriend is, stelt vleesch tot zijn arm. God bereikt zijn doel dan wel, maar de vader zal het oordeel niet ontvlieden. XII. Wij zien drie ongerijmdheden rondom ons, waarvan onze ziel een walging heeft. a. Een predikerdie kinderen doopt en niets voor het Christelijk onderwijs doet. b. Een vaderdie het „Onze Vader" bidt en zijne kinderen naar de neutrale school zendt. c. Een Moeder, die voor het zieleheil harer kinderen bidt en nimmer er over gedacht heeft, om haar zaad op de school met den Bijbel te doen onderwijzen. XIII. Vele menschen denken, dat bidden ge makkelijker is dan werken. Deze menschen zenden hunne kinderen naar de openbare school, wat daai ontbreekt zullen zij, zoo zij meenen, door gebed aanvullen. XIV. Een school, die door gebed ontstaan is, door gebed wordt ondersteund, mag nimmer om bijzaken worden verlaten. Doet men dat, dan is zulk een gebed nimmer een werk des Geestcs geweest. XV. Zoodra een Christelijke School niet meer beantwoord aan haar doel bij de stichting, dan kan in zulk een school reformatie, overeenkomstig Gods Woord, tot stand komen. Dat kan nimmer in een openbare school. XVI. Zoodra de opvoedkunde in strijd is me' de vreeze des Heeren, die het beginsel van alle wijsheid is, moet zij buiten God zijn. Wie haar aanhangt of toestemt, wil den Heere tegenwerken. Ieder, die dat doet moet vergaan. XVII. Wie de ziel zijns kinds lief heeft, zal allereerst zorgen, dat die ziel gered wordt. Om de ziel van het kind te redden, zal hij elk middel aangrijpen, dat Gode welgevallig isen dan zal hij als een heerlijk middel de Christelijke school dank zeggend gebruiken. XVIII. Hij, die weet, dat de kinderen een erf deel des Heeren zijn, hij alleen zal zorgen, dat zijn kind als een erfdeel voor den Heere bewaard blijft, en daarom zendt hij zijn kind naar de Christelijke school. Wie zijn kind niet naar de Christelijke school zendt, mag zich nimmer beklagen, als hij bemerkt, dat zijn kind niet waardig is een erfdeel des Heeren te zijn. Elke ouder, die zijn kind verloren ziet gaan, waar hij dit kind nooit op een Christelijke School heeft gezonden, is ver antwoordelijk voor de ziel van dat kind. XIX. Wie meer eischt van het Christelijk onderwijs, dat er gegeven kan worden, heeft nimmer een hart gehad dat voor het Christelijk onderwijs klopte. XX. De vijanden van het Christelijk onderwijs stellen steeds den eenen jongen tegenover den andere, om hierdoor te bewijzen, dat ze beiden even ondeugend zijn. 't Zelfde deed ook het oude volk van Israëllees slechts Jer. 44 17, 18 en 19. XXI. Vele menschen wilden hetzelfde als de duivel, namelijk van steenen brood maken. De Heere heeft alzoo nimmer gewild. Daarom moeten wij onze kinderen naar de Christelijke school zenden als een verordend middel. Wie zegtals mijn kind zalig moet worden, zal het evenwel zalig worden, laat zulk een spotter nog verder gaan en zeggen als mijn kind het abc moet leeren, dan zal de Heere dat wel doen. Dit is gruwelijk spotten. XXII. Vraagt gij naar de vruchten op de pre diking des Woords, zie dan of er een Christelijke school wordt gebouwd. Is er een, zie dan of deze in een bloeienden of in een kwijnenden toestand verkeert, „LANDBOU W-ONDER WIJS." XIII. PROEFVELDEN. We zijn nu al een week of wat van onze besprekingen betreffende 't werk van „Land bouwonderwijs" afgehouden. Dus gaan we nu het voor 'n tijd gestaakte werk vervolgen. De beurt is aan een proef met uien-variëteiten, genomen door den heer J. A. Slis te Ooltgens plaat. Kijnslmrgei' werden vergeleken met Flak keesche bruine. Als proefveld diende een stuk zware klei, gelegen in den polder „Groote Blok," dat 't vorig jaar suikerbieten droeg op kunstmest. Het zaad van beide variëteiten werd gezaaid op 19 April. En de bemesting bestond uit 200 KG. Ammoniak-superpbospbaat per gemet van 0.4997 11 -1 dus rond een halve HA. Opkomst en groei was^ bij de beide soorten goed. De Plakkeesche bruine stonden evenwel een weinig voller, waar aan naar bet verslag vermeldt, moest toegeschre ven worden, dat Rïjnsburger ongeveer een dag of acht langer groen bleef. Deze wonnen 't in opbrengst heel wat van de Flakkeesc.he bruine. Per gemet bleven de laatste wel 40 IIL. achter. Dat scheelde dus nogal zoo'n beetje: Per Bunder 80 mud. Rijnsburger (per gemet) 270 HL. Flakkeesche bruine 230 De heer Slis had ook nog een cultuurproefveld met drie aardappelvariëteiten. Dit lag in den polder Galathee en bestond uit lichten zavel grond. Als voorvrucht droeg het tarwe op kunst mest, terwijl de aardappelen op stalmest groeiden. Uitgepoot werden Nieuwe Eigenhemer van de Friescbe klei. Nieuwe Eigenheimer van dalgrond bij Vrooms- hoop, en Nieuwe Daisy van dezelfde dalgrond. Begin April werden de poters gezetze kwamen goed op en groefden verder ook uitstekend. Doch i:i Juli werden de Eigenheimers door ziekte aan getast, de Friesche iets meer dan de andere. Toch waren die uit Vroomshoop ongeveer 14 dagen eerder dood. Daisy kreeg geen ziekte. Zij werd een 14 dagen ruim later gedolven dan de andere soorten en bracht ook 't meeste op. Hier zijn de getallen per halve H.A. Groote. Poters. Eigenheimers uit Friesland 100 HL. 22 HL. „Vroomshoop" 80 34 Daisy 150 12 Wat de kwaliteit aangaat, zegt 't Verslag, dat Eigenheimers uit Friesland zeer goed waren, Eigenheimers uit Vroomshoop vrij goed en Daisy goed. M. Vragen on Antwoorden worden kosteloos geplaatst. Antwoorden of mededeelingen zijn met hetzelfde nummer gemerkt als de vragen waarop ze betrekking" hebben. I Vragen. 995. Waar liggen m'n winteraardappelen beter, op zolder of in den kelder? 996. Hoeveel phosphorzuur zit er in Thomas- I slakkenmeel 'I Antwoorden en mededeelingen. 993. Bacteriën in verulenten toestand Veru- lent beteekent etterig. De geachte vrager zal 'tnu wel begrijpen, hopen we. 994. IJzer in welwater? Zeer zeker. Welwater Komt uit den grond en ook daarin komen ijzer- zouten voor. li-s. üfBsaïeiÊÏasnl. De Flakkeesche stembus. Donderdag a s. zal de stemming plaats hebben Ier vervulling van de vacature- Roodzant in de Staten van Zuid-Holland. Onze kiesvereeniging stelde den heer C. Warnaer, wethouder van Dirksland. De liberalen zijn verdeeld, als altijd. De heer van Schouwen is de candidaat van de eene, de heer De Gast die van de andere fractie. Daarin zit juist gevaar voor onzen can didaat. Want omdat de liberalen met twee candidaten komen, is het zeker dat alle liberalen bij eerste stemming opkomen de een voor Van Schouwen, de ander voor De Gast. Ze schijnen ook actie te willen ontwikkelen. De heeren Fatijn en Rood- huijzen zullen, naar beweerd wordt, de volgende week voor de kiezers optreden. Onze vrienden op E"iakkee zitten intusschen ook niet stil. Al is 't niet denkbaar, dat Flakkee liberaal of Links zal stemmen, zoo is onze centrale kiesvereeniging toch op haar hoede. De heeren van Lummel en De Wilde zullen in openbare vergaderin gen optreden. Natuurlijk met debat. Met eenige spanning wordt de uitslag verwacht. De vraag is toch, niet of Flakkee •iaat Links zal zijn overgegaan want daarvoor valt niet te vreezen; maar of >nze partij in stemmental zal zijn vooruit gegaan. En dit behoort toch zoo te zijn, nu onderzijdsch met een man van Flakkee en met een uitnemend candidaat is gekomen vooral ook, nu gebleken is, wat er ge worden is van de fraaie beloften en de schitterende toezeggingen waarmede de vrijzinnigheid verleden jaar zoo vele kiezers in de war heeft gebracht. Exceisior moet de leuze van onze vrienden zijn. Ook met het oog op de verkiezingen van het volgend jaar. {Standaard.) Hi hé t Hi i fr -4*- uwoaratreung oer antwoorden r Verweij en J. JacobsJT 3 .H' 3-X^Q.Vcl£üjlierda

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1906 | | pagina 1