Zaterdag 4 Augustus 1906. voor de Knidhollandiehe en Mieeiiwsciie iiïlanden. BIJVOEGSEL 21sie J aargang 1160. Antirevolutionair wOrgaan IN HOC SIGN O VI MCE S T. BOEKHOVEN. üjtgeyeb: Alle stukken voor de Kiedactie bestemd, Advertentiëm ess verdere Administratie franco toe te «enden aan «leis Uitgever. Vacaatie voor den werkasian. Technische herziening-. OP UITKIJK. Uil «Ie Pers. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 CeHt. tSOMMEijSn IJH Telefoon Intereonun. So. 8. Ad vertentie tl 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel, Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. Menstaanvragem en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Diasdag- ei Vrijdagmorgen 10 uur. Bij dit nummer behoort een Een goede gewoonte gaat beerschen onder verschillende patroons nl. deze, dat ze hun werklieden eenige dagen vrijaf geven met behoud van loon. 'tls toch een natuurlijke zaak, dat een fabrieksarbeider, die dag aan dag hij de machines staatdat een werk man, al is zijn loon behoorlijk en al wordt het niet in borrels of andere liefhebberijen uitgegeven in een stad wonend tusschen andere huizen en zelfs niet ruim, vaak nauw behuisd, er wel eens graag eenige dagen tus- schenuit wil trekken, oin zoo mogelijk op 't platteland eens vrij en genotvol uit te blazen. Het leven in een stad heett vele bezwarenook eenige voordeelen, 't is zoo; maar voor den werkman zijn de bezwaren vele, al was 't alleen maar de bekrompenheid van woning is hij 's avonds teruggekeerd van zijn werk, dan kan hij op een klein bin nenplaatsje zijn pijp opsteken, maar de rook stijgt vaak nauwelijks tusschen de enge muren van zijn »achteruitje« op. Hij zit te kijken tegen huizen of fabriekende vuile grachten ruiken hem op zijn bed tegen. Frissche lucht ademt hij ternauwernood in. En 't werk dat hij doet, hoe degelijk ook de machinerieën zijn, en hoe goed ook voor luchtverversching in de fabriek is gezorgdhoe goed ook verdeeld de rusttijden en hoe uitne mend ook de wasch-, kleed- en bad kamers (wat, dit even er bij gevoegd, op vele fabrieken nog al te wenschen overlaat): toch zit hij heel den dag tusschen de vier muren. Welnu, we juichen het toe, dat aan die werklieden eenige dagen vacantie wordt gegeven met behoud van loon. Zeer zekerde Zondag is de rust dag en menig werkman kan er van profiteeren om dan de stad eens uit te gaan in de frissche natuur, tenzij de groote afstanden geen beletsel zijn voor de kinderen. Maar de Christen werkman heeft niet den heelen Zondag disponibel, want de kerk roept hem en daar hoort hij te zijn, als 't Woord en de Sacramenten bediend worden. Helaas dat de groote vermoeidheid meermalen de mannen in hun huis terughoudt en zij, in plaats van naar de kerk te gaan. laat opstaan of een groot deel van dien Zondag blijven slapen, zoodat er van kerkgaan, dat toch den geest kan verkwikken, noch van wandelen buiten de stad, ook maar iets komt. Zóó is in menig opzicht 't stadsleven voor den fabrieksman. Altijd in de weer en 's Zondags eens uitslapen. Welnu, we juichen het toe, dat aan die werklieden eenige dagen vacantie wordt gegeven met behoud van hun loon. Er zijn patroons, die wel vacantie willen geven, maar met aftrek van loon. Nu kan daar in 't algemeen weinig of niets tegen gezegd worden, mits het loon maar hoog, genoeg is om eens eenige spaarduiten te kunnen wegleggen voor zoo'n zomerreisje. ar of dit zoo is, daarover valt in Algemeen niet te oordeelen, 0oori1''/iac^tten het persoonlijk zeer p j/lat, al is 'tloon van een werk- cantied^001^' hij toch v00r de agen zijn loon krijgt uitbetaald, va- om de heel eenvoudige reden, dat vacantiedagen veel duurder zijn dan normale dagen. En gaat men uit, dan moet men ook onetjes« kunnen uitgaan en niet benauwd zijn om een cent of een halfje meer of minder uit te geven. Uitgaan doet men voor zijn plei- zierdan is men vrijdan is 't een feestgetij. En dan moet men centen hebben of niet benauwd behoeven te zijn om eens dit of dat liefhebberijtje te koopen. En zijn er, die zeggen de patroon heeft nooit vacantiedie moet altijd maar in de weer zijnwaarom dan- een werkman. Nu gelooven we, dat daar een kern van waarheid inzit; dat er tal van patroontjes zijn, di® nog harder moe ten zwoegen dan hun knechtdie ailerlei zorgen dragen, als de fabrieks- deur reeds lang achter den arbeider is dichtgevallen. En voor zulken geldt het in der waarheid, dat ze een slechter leven hebben dan hun werkman. Voor zulke patroontjes, voor wien de strijd om 't bestaan ernstig is, is er dan ook geen doen aan om hun knechts eenige dagen vrijaf te geven met behoud van loon. Wat niet wegneemt, dat toch door hen naar dit doel gemikt moet wor den. Ze moeten dat doel in 't oog houden. En gaat 't niet, welnu, een flinke knecht, die met zijn patroon meeleeft, zal 't dezen niet kwalijk nemen, als hij de vacantiedagen niet uitbetaalt. Wat niet kan, dat kan niet. Maar wat wel kanals de »zaak« 't maar eenigszins toelaat, moet de patroon er toe overgaan. Want, dit komt er nog bij: dat uit gekeerde loon op vacantiedagen komt terugeen flinke knecht waardeert dat en zijn ontspannen geest en lichaam zijn vooreen krachtigen aan pak na den rusttijd in staat en genegen. Zoo'n uitgaanstijd maakt sympa thieën dat wordt gewaardeerddat versterkt den band tusschen de »zaak« en den knecht. Welnu, we waardeeren het in eiken patroon, als hij de loonen uitbetaald bij vacantietijden. Op 't platte land zijn de toestanden anders. Een fabrieksarbeider met een landarbeider te vergelijken in dit opzicht zou dwaas zijn. 's Winters is er vacantie te veel, en dat is heel wat erger Wat men niet al doet, als men in den knel zit. Er is alweer een Staats-Commissie benoemd, de zooveelste, die een tech nische herziening moet ontwerpen van 't Tarief van Invoerrechten. De heerj Sprenger van Eik gaf ook een herziening, zoo gezeid. om de fraude te voorkomen, en de Schatkist had er een vijf millioen voordeel van. De heer Pierson gaf ook een her ziening en ze had op moeten brengen een paar millioen. De Minister van Koloniën heeft een wetsontwerp ingediend om de invoer rechten in Indië te verhoogen, waar over we aanstaande week een stuk zullen plaatsen verspreid door de Tariefvereeniging, en dat brengt ook een paar millioen op. En zoo roepen de liberale heeren maar steeds, alsof ze met onnoozele en onkundige menschen te doen heb ben, (maar eigenlijk omdat ze in den knel zitten en de verkiezingsleugens niet weg kunnen moffelen)we her zien slechts technisch. Technischmaar minister Harte gaf een wetsontwerp, dat door zijn verdeeling in 55 rubrieken de ondui delijkheden der oude wet geheel weg nam. Minister Harte heeft een echt tech nische verbetering gegeven. Daarvoor behoeft dus de huidige Minister geen Staats-Commissie te benoemen. Neen verhooging der invoerrech ten is de bedoelingmaar in plaats dat de Minister nu eens zoo flink was om te zeggenik wil meer uit jullie zakken halen durft hij niets anders doen dan een Commissie benoemen, die dan wel tot de conclusie zal komen, dat eenige verhooging mogelijk en noodzakelijk is. Geen bescherming, ziet Umaar luttele verhooging der invoerrechten zal 't heeten en weer geen verhoo ging om meer geld uit de zakken der onderdanen te halen, zal 't genoemd worden, maar een ongewild gevolg der technische verbeteringen. En met zulke smoesjes werden de 4 millioen invoerrechten er 9; en de 9 werden elf; en de elf zullen nu in de toekomst '13 worden. Met zulke smoesjes. Alles door dat »technisch.« En »technisch« klopt men de men schen de centen uit den zak. Da's technisch-politiek. De uitersten raken elkaar, zegt men wel met een bekend spreekwoord. En hoewel er vele uitersten zijn, die met een hyper bolische lijn zich steeds verder van elkander verwijderen, heeft men toch ook van het a> raken voorbeelden te over. Een bekend figuur in de letterkundige wereld van ons vaderland gedurende het tijdvak »vóór '8o«, voor dus de zondvloed van de Nieuwe Gids wegsloeg of over stelpte wat tot dien tijd in onzen Iitlerairen tuin groendeeen bekend figuur was de heer Jan Holland. Natuurlijk een schuilnaam. Maar ieder wist, wie Jan Hol land was, evengoed als men Hildebrand bij z'n doopnaam kende. Ieder wist, dat de man geducht liberaal was en op gods dienstig gebied een vrijdenker, die de fijnen niet uitstaan kon en van den godsdienst een grapje maakte. 's Mans werken getuigen er van Waar hij een fijne beschuit tusschen de vingers kon krijgen, daar kon hij 't kruimelen niet laten. Op hem afgaande zou men zoo zeggen, dat alle »geopenbaarde godsdienst(( een uitvindsel is van menscfcen, om hun minder snuggere en meer bijgeloovige pla- neeigezellen bij deu neus te nemen en 't geld uit den zak te kloppen. Fijvan den geestelijken domper des bijgeloofs. En diezelfde man werd in 't eind zijns levens roomsch devoot »katholiek« Uitersten, die elkander raken Er zijn meer voorbeelden. Het toonwoord van den nieuweren tijd is Vrijheid*. Voorwaar een kostelijk goed, onze vaderen hadden er een strijd van tachtig jaar voor over. Ook van de ware vrijheid kan men zeggen, als van de vrijheid dat ze beter is dan robijnen. Maar we leven in een tijd van vele vervalschingen zoo gaat veel onder den naam van svrijheid* naar de markt, dat niets anders is dan een gemeen, schadelijk 2-surrogaaU, dat met echte vrijheid weinig meer dan den naam gemeen heeft. En nu is het eigenaardig, als men van die zoo genaamde vrijheid inslaat en zich aan 't gebruik verslaaft, dat men dan komt onder 't juk van ondraaglijke tyrannie. De historie leert het duidelijk. Het oude Rome, prat op zijn vrijheid* zoodat de titel »Romeinsche burger® we reld adel uitdrukte, dat Rome bukte onder, kroop weldra voor zijn Cesars. De Fransche Republiek, die de vrijheid* kocht met het bloed van honderdduizenden harer beste burgers, zag zich na weinig jaren door Napoleon de handboeien aan - gelegd en aan zijn keizerstroon vastgeketend. En waar geen Cesar of Napoleon opkomt daar staat een andere, een onpersoonlijk tyran gereed, harder, wreeder, onweerstaan baarder nog dan eenig mensch, een tyran, die verplettert, wie hem tegenstaat, zonder mededoogen, gevoelloos, cynisch. De meer derheid van den dag, oftewel de helft plus één. Domela Nieuivenhuis heeft de sociaal democraten van tegenwoordig eens toege zegd, dat de wereld nooit grooter tyrannie gezien zal hebben, dan in hun komenden heilstaat heerschen zai, en de man had gelijk. Zou er reeds nu wel een staatkundige partij zijn, waarvan de leden meer hun persoonlijke vrijheid hebben verloren aan de partij discipline dan de S. D. A. P. P Zeker ze hebben vrijheid van praten van razen en schelden, ook tegen elkaar, ook tegen 't partijbestuur. Maar als de meerderheid eenmaal gesproken heeft, dar} is het onderwerpen of de laan uit. leder weet nog, wat met de redactie van de Yorwarts in Duitschland gebeurd is. En dat b.v. een Schaper bij ons nog in de partij geduld wordt, hoewel hij zich durft verstouten er een eigen meening op na te hebben en soms »maling« heeft aan de officiëele uitspraken der partij of aan de opinie der meerderheid, dat komt doordat de broederen nog niet in hun Kanaan zijn aangekomen en nog in de woestijn van het kapitalisme moeten rondzwerven. Nu kunnen ze geen mannetje missen. Maar hebben ze eenmaal het »Land der Belofte« bereikt, dan wordt elk tegenspreker en tegenstrever onmeedoogend naar het Over- jordaansche en verder verwezen. Natuurlijk moet, wie van de ^vrijheid* den mond vol heeft en desniettemin, den staf der tyrannische verdrukking zwaait, daar een voorwendsel voor hebben, een schitte rende verontschuldiging voor zoeken. Die is tegenwoordig niet moeilijk te vin den. Men noemthaarhet ^algemeen belang. Zie bijna alles wordt u veroorloofd en vergeven, als ge 't maar weet klaar te maken, dat het s-algemeen belang« er mee gebaat is. Wie een schurkenstreek uithalen wil en op den koop toe als volksweldoener geprezen worden, goochele met woorden, tot ieder overtuigd is, dat het ^algemeen belangd zoo'n streek eischt en hij heeft kans op een standbeeld na zijn dood. Met de zeis van het ^algemeen belang* kunnen de laatste uitspruitsels der »persoon- ke vrijheid* worden afgesneden. Gij denkt over uw bezittingen naar welge vallen te kunnen beschikken In het »alge- meen belang* wordt uw bezit aan honderd zegelen gebonden en als ge het tenslotte, beu van dat alles, verkoopen wilt, dan wordt het in »'t algemeen belang* onteigend en met den vast te stellen prijs hebt ge tevreden te zijn. Ja, wat al niet in naam van dat »A. B,« wordt bepleit Ge meent, dat, indien ooit, daar inzake uw huwelijk wel persoonlijke vrijheid in eigen vrije keur zal bestaan? Verwacht dat in de toekomst zoo zeker niet. Immers, 't is in het >£lgemeen belaug« dat ei gelukkige huwe lijken gesloten worden en dus heeft de »Staat« het recht om door een nauwkeurig examen onderzoek te doen, of bij u en uw verkorene de elementen aanwezig zijn, die de wetenschap aangeeft, dat tot een geluk kig huwelijk worden vereischt. Het is in het s>algemeen belang,dat er gezonde kinderen komen en dat zwakkelin gen, erfelijk belasten e. d. g, zich niet voortplanten, maar dat slechts huwelijken tusschen zooveel'mogelijk j»ziektekiemvrije« personen worden gesloten, daarom eischt de Staat zoo goed als een maatschappij voor levensverzekering onderzoek en genees kundig attest, eer hij den ondertrouw in schrijft. En als 't gezin eenmaal kinderen krijgt, wat is dan al niet in het »algemeen belang« Dat die kinderen goed onderwezen worden dat ze tegen pokken, typhus, pest, roodvonk etc. worden ingeent'; dat hun tanden tijdig worden nagezien dat ze rein gehouden worden dat ze vóór ze vol wassen zijn met geen sdogma's* worden beziggehouden, Het lijstje is gemakkelijk te vergrooten. Dat ^algemeen belang« is de knuppel waarmee men elke ritseling der persoonlijke vrijheid neerslaan kan. Driedubbel gevaarlijk is de hand van hen, die God niet eeren De Heere onze God gaf Zijn ordinantiën ook voor het persoonlijke leven en de per soonlijke vrijheid Wie naar die ordinan tiën vraagt, weet waar hij die vrijheid moet ontzien en eerbiedigen. Maar voor de anderen is 't een rekensom metje, de wil van één tegenover de wil der »gemeenschap« 't belang van dien éénen tegenover 't »algemeen belang* Dat moet de eenling verliezen. Laten we toch dubbel voorzichtig zijn met dat A. B, waar tegenwoordig zoo mee geschermd wordtWie deze A en deze B eenmaal gezegd heeft, weet niet op te houden, eer hij 't alphabet ten einde is. UITKIJK. De antithese die dood is. De verkiezingen van 1905 stonden in het teeken van de antithese. D. w. z. met nadruk was vóór de ver kiezingen door den minister-president Kuyper gewezen op het groote verschil in levensbeschouwing, dat in ons volk aan den dag komt. Aan ide eene zijde staan zij, die hoewel onderling weer verschillend toch allen aan nemen, dat ook voor het politieke leven de geopenbaarde wil Gods, richtsnoer moet zijn. Aan de andere zijde staan zij, die dat loochenen en zich meenen te tooien zoo ze den naam van vrijzinnig zich toeëigenen. Die antithese, dat verschil is zoo goed als door niemand geloochend. Zelfs niet door hen, die van de antithese ï>verkiezingsleuze« niets weten wilden. Van hun standpunt hadden deze laatsten vol komen gelijk want als werkelijk elk kiezer die antithese alsbeheerschendhad beschouwd voor de invulling van zijn stembiljet, dan had de vrijzinnigheid van nog kouder kermis thuis gekomen dan ze nu is met haar leuze „tegen Kuyper". Een leuze, die wel wat opgeprikt werd met »wat willen de vrijzinnigen en met het concentratiepogram, maar die tcch bleef de stormram tegen het bestaande regeeringskasteel. De heeren hebben wel hun zin gekregen, dat Kuyper weg ging, zelfs heel ver weg ging zoover zelfs, dat bijna alle berichtten, die omtrent hem verteld werden in die vreemde Oostersche plaatsen praatjes bleken te zijn en toch Eerst heette het na den uitslag der ver kiezingen dat de antithese dood was. Wat daarmee bedoeld werd, is ons nooit duidelijk geweest, en we durven de meening uitspreken dat velen met ons, of niet snappen.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1906 | | pagina 1