TWEE BLADEN, Antirevolutionair Orgaan JN HOC SIGN O VINCES ONS, r. ;ades, Jateraa« 17 jo eoruan 1906 208te Jaargang N°. 1112. voor de Ziiiidfiollandsclie en Zeeuwsclie Eilanden, Eerste Blad. FEUILLETON. EEN DONKERE WEG. JAM IER1 CD a> 7K m 39 O X CD CD a- U3 CD zn O cr CD a CD 3 seliril- •ieken zijn grossiers, F 0 uiten ;nliage ectie MALIE eotie ran ho! ollandsche bij de Inspec- ïftLl 40 cents waarde. EK s. N \M :n a 50 cts, Apothekers en ,,%nker ïrdam. Pain-Ex- ij DIJKEMA Isdijkbij A. bij A. G. P. en bij A. L. iihod. JOL J. H. VAN tsluis Deze Courant verschijnt eiken IVoeasdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar, Afzonderlijke nummers 5 Ceat. UITGEVER T. BOEKHOVEN. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maai. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en V3 maal. Dienstaaavragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar do plaatsruimte die zij beslaan. Adverteatiën worden ingewacht tot Dinsdag- ei Vrijdagmorgen 10 uur. %!ie sftskfeen voor «ie KteiSaclie Artvertiesïlieii e«e verdere %«l*giisiisfraïie trasiew toe te aentfiem aan den Uitirever. Dit nummer bestaat uit Volkssouvereiniteit. Bij onze tegenstanders is niet altijd het juiste inzicht in onze beginselen, hetwelk noodzakelijk is om goede voor lichting aan zijn eigen partijgenooten te geven of een vruchtbaar debat te voeren, Onkunde van onze beginselen heeft Groen reeds de Torbeckianen aange wreven en herhaalde malen stuit men bij hen op datzelfde euvel. Zoo heerscht er omtrent het woord Volkssouvereiniteit een misverstand. Dezer dagen waren we in de gel -gen - heid daaromtrent een verkeerd inzicht te leeren kennen, toen een liberaal spreker de gedachte uitsprak, dat Groen van Prinsterer ook voorstander was van Volkssouvereiniteit, en wel van grootere of kleinere, al naarmate dat de tijdsomstandigheden eischten. Die gedachte berustte op misverstand Groen heeft de splitsing gemaakt tusschen twee partijeno.m. zei hij dit: in den grond der zaak zijn er maar twee partijen, nl de voorstan der Volkssouvereiniteit en de voorstan ders der Souvereiniteit Gods. Wat is dan de bedoeling der eerste partij? Dit: het geheele persoonlijk huiselijk, kerkelijk, maatschappelijk en staatkundig leven richten naar de inzichten der redemet de historische feiten uit vroeger dagen rekenend rekenend met de natuur der dingen en de ervaring, die daaromtrent vroe ger is opgedaan. Wie dus de Volkssouvereiniteit be lijdt is een Redebelijder, een rationa list; en dus volgens Cort van der Lin den, die het rationalisme of de Bede- leer een tak noemt® van den Revo- lutiestroom, een Revolutionair. Natuurlijk wil dit niet zeggen, dat zulk een revolutionair, zulk een ratio nalist, zulk een voorstander van Volks souvereiniteit, met dolk en sabel klaar staat om eens te moorden en te scha voteeren in het minst nietde meest zachte en humane karakters, de edelste em nobelste mannen, die van bloed en bloedvergieten gruwen, kunnen aan hangers zijn van die leer, en zijn het ook. Maar ze zijn juist hierom revoluti onair, omdat ze de rede, de ervaring, de natuur en de historie alleen raad plegen omdat ze niet erkennen, dat behalve die factoren ook nog noodig is het kennen en erkennen van eene Openbaring Gods. Want dat niet-erkennen isRevolu tie. Immers revolutie is omkeer van begrippen. En wie nu Gods openbaring van het terrein des levens wegbant, hoogstens het toelaat in de binnenka mer, die wordt door ons een revolu tionair genoemd Met bloed en dolk en sabel heeft dit dus totaal niets uit te staan Indien we dus nog kort her halen wat we schreven is dit de saam- vatting Volkssouvereiniteit is het niet-erken nen van Gods Openbaring op het ter rein des levens. Vol kssouvereiniteit bedoelt de erken- ning van de rede als hoogste richtsnoer met wat de ervaring, de historie en de natuur daarbij nog als vingerwij zingen geven. Volkssouvereiniteit heeft absoluut niets te maken met wat Jan Rap en zijn maat, het gepeupel dus, verstaat onder het gooien met straatsteenen en 't ophangen aan een straatlantaarn, hoewel we niet ontkennen, dat de Redemisleiding, en de wegcijfering van Gods Woord meer dan eenmaal reeds de oorzaak is geweest, dat er echte straatrevolutie plaats had hoewel we zelfs constateeren, dat de Volkssou vereiniteit tot dergelijke oproerigheden zonder veel moeite leidt Maar op zich zelf beschouwd, beteekent dit woord nog niet, dat elke voorstander van die souvereiniteit een oproermaker en een guillotinist moet wezen. Tegenover dat idee van Volkssouve reiniteit, van Rede-erkenning en Open baring-miskenning staat nu lijnrecht over de leer der Souvereiniteit Gods. We behoeven dit woord nu niet meer te verklaren het is het belijden, dat God leeft, God regeert en wij als Zijne schepselen Hem in alles moeten kennen, erkennen en eeren. Ook wij gebruiken de Redeook de natuur, ook de historie, ook de ervaringmaar daarnaast gebruiken we den Bijbel, de uitdrukking van Gods wil en welbehagen. We zijn dus niet re vol utionair, want we houden ons aan wat God zelf gebiedt: n.l. handhaving van Zijn Woord en Getuigenis; wij zijn anti revolutionair. Zeggen we daar niet te veel, als we beweren: wij zijn niet revolutionair; zijn al onze daden zoo volkomen rein en goed P Het ware te wenschen ook efeii »antirevolutionair« is revolutio nair, als hij naar Gods Woord niet handelt. Maar we bedoelen nu alleen te letten op de tegenstelling: Volks souvereiniteit of Souvereiniteit Gods. En dan is 'tniet voor tegenspraak vatbaarwie zich aan Gods Woord wil binden op alle terrein des levens door L. VAN RERKEL. a) Hoofdstuk I. Herman Wouters meende het goed met z'n meisje hij hield van Lena Hoogstra ten. Van kindsaf hadden ze elkaar gekend. Ze hadden in dezelfde straat gewoond waren gelijk opgegroeid, hadden samen school gegaan en altijd had er liefde ge- heerscht tusschen beiden. De driftige, niets ontziende jongen had zich door de geheim zinnige, hypnotische kracht, die men liefde noemt, aangetrokken gevoeld tot de zachte, bedaarde Lena, door de schoolmeisjes altijd Leentje genoemd Had de onbesuisde jon gen iets verkeerds gedaan, altijd was Lena bereid het kwaad te herstellen, of zoo dat niet mogelijk was, te verbloemen Htj die allen en alLs trotseerde, die zich vaak onverzettelijk toonde, liet zich dan gewillig leiden door Lena, die er bijzonder slag van had op z'n gevoel en goed hart te werken. Steeds zag men ze samen, en was Lena in gevaar, werd ze bemoeilijkt door de andere schooljongens, dan was Herman oogenblikkelijk aanwezig om Lenadie immers zijn Lena was te ontzetten en den aanvallers zijn gespierde jongensknuisten onder den neus te duwen Zoo kwam het, dat Lena zich tot Herman aangetrokken gevoelde en zich veilig achtte, wanneer hij maar bij haar was. Hoe hadden ze op die onvergetelijke Woensdag- en Zaterdag middagen door de boschjes gedwaald, vaak hand aan hand. Hoe dikwerf was hij in hooge boomen geklommen om prachtige eikels voor haat te halen, onmisbaar voor het maken van portretlijstjes Hoe had Leentje dan angstig naar boven gekeken, ieder oogenbltk vree- zende, dat hij er uit zou vallen Hoe trotsch was ze altijd geweest, als ze op de vraag van moeder »Kind, hoe kom je aan die mooie eikels antwoordde ïdie heeft Herman mij gegeven hij is er heel hoog voor in den boom geklommen Wat prettige uren hadden ze samen aan het Scheventngsche strand doorgebracht met »vluehlheuvels<£ opwerpen en kanalen graven Nog zag zij zichzelve angstig wegvluch ten voor een plots aanrollende golf Hoe bang was zij met geweest ah ze, op den rug van Herman gezeten, een eindje zee in ging, vreezende, dat hij haar zou laten vallen. Die kinderjaren, ze waren onvergetelijk en oorzaak, dat Herman Wouters en Lena Hoogstraten van elkaar hielden De lente wind had langs deze twee kinderzielen geruischt en er was een innige band ge legd. Met het toenemen der jaren was de verhouding tusschen hen geenszins veran derd. Ze bleven van elkaar houdenhun liefde nam, om het zoo eens uit te druk ken, vasleren vorm aan, werd meer belijnd. Ze wisten nu, dat zij van elkaar hielden zij gevoeld n, dat zij niet buiten elkaar konden; dat zij elkaar aanvulden. De ouders van Herman en die van Lena hadden dit ook opgemerkt en er zich niet tegen verzet. Met blijdschap hadden zij die kinderlijke Vertrouwelijkheid gezien en in stilte wenschte zij, dat het zoo mocht blijven en Hermau en Lena eenmaal samen het pad, het vaak zoo moeilijke levenspad mochten bewandelen, het oog gevestigd op Hem, die alles regeert en bestuurt. Reeds als kind werden èn Lena èn Herman gewezen op Hem, van Wien al onze verwachtingen moeten zijn. VanjoDgst af werd beiden kinderen geleerd, wat God van hen eischt, zoodat ze een beslist christelijke opvoeding kregen. belijdt de Souvereiniteit Gods. Wie dat niet wil doen, belijdt de Volkssouvereiniteit We meenen, in korte trekken het verschil te hebben aangegeven en er is dan ook misver stand bij eiken liberaal, die durft zeggendat Groen een voorstander was van Volkssouvereiniteit. Hij was een groot voorstander van Volksinvloed maar dat is een verschil van dag en nacht. Volksinvloed heeft wel met Rede en Openbaring te makenin elk geval maar zijdelingsen alle partijen met of zonder God, kunnen voor ruimen of geringen Volks invloed zijn; dat is soms practische politiek, die daar over beslist. Volks invloed staat tegenover Volks macht. Doch hierover wel eens later. Aan den schandpaal. »Het Volk« mag heusch wel een hoogen toon aanslaan over de zelf bewustheid zijner partijgenooten. Want wat dezer dagen voor lectuur wordt aangeboden, is in één woord beneden alle peil. Er is een kwestie gerezen tusschen de Socialisten Hugenhalzen Wijnkoop, en de eerste wordtgepost", achterna gejouwd, beleedigd, en dat publiek door eigen geestverwanten. Eloor De Wolff, den vriend van Wijnkoop op straat tegen Hugenholz. »Dat is nou een man, die uit »z.g. ethische beginselen in de partij »is gekomen en die nou vcor 200 «pop onderkruiper speelt. «Die vuilak, die ploert. «Waren wij maar in den A. N. »D. B., dan liep ik dien ploert tegen «zijn d «Wij komen je nog eens aan de «Kamer posten, hoor ploert. «Je kunt wel aan de verkiezings- «cijfers merken, hoe de afdeeling «Haarlem door dat stuk Kamerlid «vooruitgaat, maar 't is ook geen «wonder, want 't is een vuilak, een «ploert. «Enz. enz. enz. Dat èn Partijbestuur èn Inzenders daartegen opkomen is begrijpelijk. Partijgenooten schelden elkaar den mantel vol en in »'t Volk« wordt die zelfbewuste kost den lezers dagelijks aangeboden. Wat vermolming in zoo'n partij. Haat en achterdocht, laster en ge- schel daarmee achtervolgen de partijgenooten elkaar. Dan is er een kwestie TroelstraVan der Goes, nu een ander, 't Zijn de vruchten van de Socialistische beginselen, die altijd de beste bedoelingen der burgerlijke partijen minachten en er met haat en nijd over redeneeren. j Dat wantrouwen richt zich nu ook op eigen aanhangers der partij. En op een liederlijke manier. Buiteniavsd. FRANKRIJK. Tot en met Dinsdag hebben er in 7540 kerken boedelbeschrijvingen plaats gehad. Toen de ambtenaren van het ministerie van financiën Maandagmiddag in de kathe draal te fours wilden binnengaan om den inventaris op te nemen, verklaarde bisschop Renon hun, dat hij ten teeken van rouw gesloten had en dat hij het hem als aalmoe zenier van het leger geschonken kruis van het Legioen van Eer niet langer wenschte te dragen. Te Montpcllier leidde de boedelbeschrij ving in de kerk weer tot luidruchtige betoogingen. tiet gansche garnizoen was op de been eu moest de straten afzetten, terwijl genie-soldaten de poorten dtr ker ken van St. Roch en St. Denis moesten openbreken, daar de pastoors geweigerd Deze christelijke opvoeding had bij beiden verschillend gewerktdit was reeds zeer vroeg merkbaar. De zachte, bedaarde Lena schikte zich gemakkelijk naar alles, wat haar ouders zeiden. Haar hart, hoe jong ook, was zeer ontvankelijk voor het goede zaad, dat er een wel toebereiden akker vond. Ze had van nature een godsdienstige neiging, zoodat de opvoeding, die heur ouders haar gaven, gewenschte en goede vruchten zou dragen. Met Herman was dit heel anders. Als kind reeds had hij een beslist, standvastig karakter. Als hij iets wilde, dan moest het ook gebeuren, het ging zoo 't ging. Geen boom was te hoog, als hij zich eenmaal voorge nomen had er in te klimmen. Dat stand vastig karakter was dikwerf oorzaak, dat zijn ouders, eenvoudige menschen, angstig de toekomst tegen zagen. Herman was vaak onverzettelijk, koppig, en die onverzette lijkheid deed moeder in stilte tranen storten. De jeugdige Herman kon zoo wonderlijk zijn, zoo totaal onbegrijpelijk, dat moeder zichzelve dikwijls afvroeg »zou hij wel een hart hebben Een oogenblik later moest zij echter weer zeggen »Ja een hart heeft hij wel. Hij houdt zielsveel van mij en heeft spoedig berouw over een verkeerde daad Herman was een wonderlijk kind en zeer vatbaar voor indrukken, in erge mate voor verkeerde indrukken. Het was daarom een blijdschap voor z'n moeder te zien, hoe er tusschen den knaap en het meisje een kinderlijke vertrouwelijkheid bestond. Die verstandhouding was met den tijd zóó gebleven, en gedurende een jaar waren Herman Wouters en Lena Hoogstraten verloofd. Herman was electricien en ver diende een zeer goed weekgeld, zoodat het naar het uiterlijk te oordeeien niet zoo heel lang zou duren of ze waren getrouwd voor altijd bij elkaar en verbonden door banden, alleen verbreekbaar door den dood. Eer het echter zoo ver was, zou er nog heel wat moeten gebeuren en de weg om tot het huwelijk te komen zou niet op rozen gaan. Heel wat leed moest geleden, heel veel strijd gestreden en veel gebeden zijn, eer zij verbonden werden door den huwe lijksband. Lena had daar een onbestemd, voorgevoel van. Ze kon niet zeggen, wat het was, maar toch gevoelde zij, dat haar weg niet op rozen zou gaan. «Door de diepte naar de hoogte een weg van kruis en lijden,zou haar deel zijn. Wordt vervolgd.) - -.v. -

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1906 | | pagina 1