o'ensc a£ 81aimari 1VHÏ IN HOC SIGN O VINCE S voor <te Xuidhollaitdsclie en Keenwsche Eilanden. %\rlK Jaargang JM Antirevolutionair Orgaan Uit de Pers. Een uil weinigen. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nnmmers 5 Cent. UJTGEYER T. BOEKHOVEN. SOMMEBjSBBBJ Bi Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en V3 ma-al. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- ea Vrijdagmorgen 10 uur. %IIe «Itfifekess voor de Kedactie bestemd, Advertesitiën en verdere Administratie franco toe te eenden aan den Uitgever. Ware woorden van Mr. Van Houten. Mr. Van Houten is de vader van onze tegenwoordige Kieswet. Dat weet iedereen. Over dit kindeke sprak de papa eens. in eene redevoering, die hij hield te 's Gravenhage. Het was op den 9den Mei 1903. En al komt het nooit in ons op, te denken, dat wij met onze meenin gen dicht bij den heer Van Houten staan, toch sprak hij "op den avond van den 9den Mei 1903 woorden, die wij ten volle beamen. Hij zeide »er wordt op de Kieswet van 1896 gescholden, maar zij wordt niet gebruikte. »De looncijfers, die aanmerking geven om kiezer te wor den, worden thans als hongerloonen beschouwd«. Daaruit mocht Mr. Van Houten zeer terecht concludeeren, dat de ar beiders, die kiezers willen worden, het ook kunnen worden. En hij herinnerde aan een feit, dat hij eens inhet socialistische hoofd orgaan aldus zag beschreven Toen Troelstra in district IX te Am sterdam niet verkozen was, riep hij allen op die kiezer konden worden, zich aan te melden. s-Op die wijze konden in dat district-? zeide hij duizenden het kiesrecht erlangen-?. Op deze woorden mag in onzen tijd, waarin de beweging voor alge meen kiesrecht weer gaande is, wel eens worden gelet. Velen kunnen het kiesrecht krijgen, als ze zich maar even aanmelden. Als er maar geen onverschilligheid heerscht. Zij er onder de Christelijke partijen activiteit. En worde de arbeid der besturen onzer kiesvereenigingen dooreen rijken oogst beloond. Rotterd. Typisch. We lezen in »De Volksonderwijzers het orgaan der sociaal-democratische onderwijzers-vereeniging,het volgende: AAN DEN TAND VOELEN VAN SOLLICITANTEN. Door het hoofd Rodrnburg is in tegenwoordigheid van Holtzappel aan een sollicitant naar de betrekking van onder wijzer te Amsterdam o.a. gevraagd»of hij bezwaar maakte tegen 't laten zingen van vaderlandsche liederen. Deze vraag is blijkbaar door de rond trekkende keurmeesters gesteld in opdracht van hun autoriteiten. Amsterdam en Den Haag geven dus een mooi voorbeeld. Collega's die wat vooraan staan in de beweging, worden reeds zorgvuldig buiten de gebiedpalen van Amsterdam gehouden. Het zal niet baten i De Algemeene Vergadering van den Bond heeft een waardig antwoord gegeven op dit vrijzinnig gedoe« 't Is dus reeds zoover gekomen, dat aan onderwijzers in Nederlandsche scholen, die aangesteld zijn door Neder landsche autoriteiten en betaald worden met Nederlandsch geld, geput uit Neder landsche beurzen, gevraagd moet worden of ze ook bezwaar hebben tegen het laten zingen van Nederlandsche liederen! En als ze bezwaar hebben en dit eerlijk erkennen Dan worden ze niet benoemd in Amsterdam of Den Haag; maar blijven aan de openbare school waar ze zijn Dat is de school, waar de natie aangehecht is! Eerst geen plaats voor Christus, den Hemelschen Koning, straks ook geen plaats meer voor Wilhelmina, de aardsche Koningin 't Is typisch en zeer ernstig. N. Prov. Gr. Crt.fl Liberalisme en Godsdienst. Verleden week sprak prof. Dr. L. Knap pert alhier voor een vereeniging van vrij zinnig-Hervormden in den Haag, waarin hij er zich bitter over beklaagde, dat de vrij zinnigen in de Hervormde kerk, die naar hun begrip godsdienstige menschen willen zijn, van degenen, die zich in de politiek liberaal noemen, zoo weinig steun ontvangen voor hun streven. Nu is dat voor ons, die aan de Schrift vasthouden, geen nieuws. Men moest maar eens zien, hoeveel menschen er in de kerk komen op plaatsen, waar de bevolking dertig of veertig jaar de zegeningen van m<: derne prediking heeft genoten, b. v. op 't platteland van Noord-Holland, Groningen of Drente. Het godsdienstig modernisme heeft geen vat op de menigte, het houwt zich naar het woord van den profeet, gebroken bakken uit, die geen water houden. De Nieuwe Courant vond het optreden van prof. Knappert zoo merkwaardig, dat er in 't nummer van Zondagochtend een hoofdartikel aan gewijd werd. Hierop komt prof. Knappert in een ingezonden stuk Woensdagmorgen terug. In dat stuk komen eenige merkwaardige uitspraken voor, waard om aan de vergetelheid ontrukt te worden. Prof. schrijft >Op bijna elk ander gebied staan liberalen en wij vrijzinnig-hervorm den dicht naast elkander, wij missen hun belangstelling in den godsdienst, Dit is in 't geheel geen politieke questie. Wij zien met groote bekommernis, dat 't godsdienstig leven voor 't minst kwijnt en in vele kringen (waarin ook wij verkeeren) wegsterft, dat het in de huisgezinnen, zijn invloed niet meer oefent, in het openbare leven nauwelijks' wordt genoemd, dat de onkunde omtrent den godsdienst en zijn eigenlijke wezen en die omtrent den bijbel eigenlijk barbaarsch is, dat onze Zondagen en Christelijke feest dagen hun gewijd karakter ten eenen male inboeten en dat er een geslacht opgroeit, dat volstrekt staat buiten den gezegenden invloed, den godsdienstigen en zedelijken invloed van 't Christendom. Wij zouden professor willen toeroepen dit is wel een politieke kwestie. Het toont ten duidelijkste, dat de religie in handen der liberalen niet veilig is en dat dus alle man, die godsdienstig voelt en denkt, mede moet werken om de politieke macht te onthouden of te ontworstelen aan hen, die in verkiezings dagen nog wel eens de witte das omdoen of zich erg bezorgd toonen voor de Hervormde kerk, maar die de gebouwen dier kerk ge woonlijk alleen van buiten gezien hebben en liever in den schouwburg zitten dan in een godsdienstige bijeenkomst. Leidenaar Waar gaat het heen Onze lezers weten dat wij meer dan eens deze vraag deden in 'verband met het gedoe der vrijzinnigen in de dagen der verkiezing en niet minder in verband met het optreden en handelen van het tegenwoordig kabinet. Is het partijzucht die zulks doet vragen Het zou er den schijn van hebben, wanneer alleen in de christelijke bladen deze vraag werd gedaan zij het dan ook met deugdelijke redenen omkleed. Doch ook de vrijzinnigen gaan nu de oogen open. Wij vonden deze week in de Standaard" een schrijven gedeeltelijk overgenomen van een liberaal-oud-burgemeester Van der Zee die van Antirevolutionaire en katholieke smetten vrij is. Deze liberaal schrijft dan Waar gaat het heen in ons land Wij hebben bij de begrootingsdebatten in de Tweede Kamer reeds moeten ervaren, dat een minister van Oorlog plaats heeft ge nomen in een Ministerie, die er volgens eerlijke beginselen naar den politieken strijd absoluut niet* in past. Wij hebben moeten ervaren, dat een nieuw departement in het leven is geroepen, waarvan ieder Nederlander bij nadenken absoluut het nuttelooze inziet, omdat de werking van dat departement zeer gemakkelijk over Binnenlandsche Zaken en Waterstaat ver deeld had kunnen worden. Het is zuiver geld wegsmijten. Zoo er door de Ministers, zoowel als door de ambtenaren, wat meer en langer in Den Haag gewerkt werd, dan zouden honderdduizenden guldens bespaard worden. Maar geen der Ministers durft den stier bij de horens vatten, omdat naar de tegenwoordige toestanden zij er zitten, zoolang de hoofdambtenaren dat wensche- lijk achten en dat is een gevolg hiervan, dat ons land niet meer geregeerd wordt door eerste klasse lui, zoowel in 's lands Regeering als in Provinciale Staten en gemeenteraden. Omdat het beheeren van land, pro vincies, stad of dorp een baantjesjagerij wordten niet anders. En ik vraag mij zelf af, die verre afsta van 't antirevolu- tionairisme en katholicismewaarvoor al dat kabaal gemaakt om een vorige regee ring te doen vallen en waarvoor gij in de plaats hebt gegeven een onsamenhangend, een beginselloos iets. Niet de personen zelf ieder in het bijzonder maar de regeering als geheel treft zulks. Is er daarvoor zoolang moeten geschar reld worden om eene regeering samen te stellen Indien zulks, wat thans geschiedt, tijdens het Ministerie-Kuyper had plaats gegrepen* heel de liberale groote pers had al het gif en het venijnige, waartoe de Neder landsche taal zich leent, over dat minis terie uitgestort. Maar thans worden er alle flauwe uilvluchtingen gezocht. En zoo is er nc-g zooveel meer in dit ministerie Nietwaar van zijn vrienden moet men het maar hebben dan ben je uit 't Zal den ernstig denkenden liberalen toch wel groen en geel voor de oogen worden als ze zoo afgestraft worden. Of zouden ze ongevoelig zijn P dat is ook nog mogelijk. Getuige. Ook niet lekker. Dat de samenstelling van het tegen woordige Kabinet uit een politiek oogpunt beschouwd een bespotting was, hebben wij aangetoond. Met de socialisten mee vormden de vrijzinnigen een meerderheid en dan alleen was er een plaats voor dit kabinet, maar rekende men de socialisten niet tot zijn kring, hoe kon men dan toch ter wereld den moed hebben om als ka binet op te treden. Ook daarop wijst de heer Van der Zee en niet minder o-p de misleiding der kiezers. Hoor het maar. Want men kan in de Tweede Kamer zoo mooi als men wil, met schoone wo r- den om de kaars heendraaien, heelde liberale pers was het te doen om den persoon van Kuyper ten val te brengen. En strompelende op de krukken der so cialisten, is dat gelukt, maar dat zal zich geweldig straffen. Pin nog geweldiger zal zich straffen, dat de opdracht voor de samenstelling eener nieuwe Regeering niet werd gedaan aan iemand behoorende tot de élite van een regeeringsbeginsel, doch aan een modderaar op regeeringsgebied. De omstandigheden waren te ernstig. Maar uit alles blijkt, dat men een stel letje Ministers bijelkaar heeft gezocht uitdrukkelijk zij hier nogmaals vermeld, dat zulks de personen individueel niet geldt om toch maar een Regeering samen te flansen. En wees verzekerd, dat zulks op het oogenblik door duizenden nadenkende en eenvoudige menschen gevoeld wordt. Duizenden kiezers zijn heel eenvoudig beetgenomen. Zie je, daar kunnen de heeren Vrijzinni gen het voorloopig wel aardig mee doen. En dit woord zal door duizenden wor den beaamd Niet minder wat de schrijver zegt van het vertrek van minister Kraus, waarover wij de vorige week schreven. Daarvan zegt hij Men heeft onbewezen Minister Kuyper verweten, dat hij door zijne reizen in het buitenland en het aanraking zoeken met regeeringspersonen van andere landen, ons land bespottelijk maaktemaar nog zotter en bespottelijker wordt het, als een Neder landsch Minister een particulier baantje in den vreemde gaat waarnemen. FEUILLETON. DOOR L. VAN BERKEL. 9) IV. (Stot Na van elkander afscheid genomen te hebben, ging Nelly naar huis. Een paar dagen, nadat Marie begraven was, kwam er een boodschap, dat de timmerman zeer achteruit ging. Dadelijk liep Nelly naar hem toe. Wat was die man veranderd! Toch kende hij Nelly nog. en toen ze. bij zijn bed gekomen was, sprak hij»Het is goed van u, dat ge nog eens gekomen zijt. Ik wilde u ook zoo gaarne bedanken voor alles wat ik van u ontving. »0, zwijg daar van,« sprak Nelly, want eigenlijk ben ik u veel meer dank ver schuldigd. Door Kaatje ben ik met 11 bekend geworden, maar gij zijt in des Heeren hand het middel geweest om mij tot den Heiland te leiden. En denkt ge nu spoedig naar dien Heiland te gaan j> [a, juffrouw antwoordde Jansen. »en ik verlang nu ook om ontbonden te worden en met Christus te zijn. Het gaat mij nu ook, gelijk het dien dichter ging, die eens zong »Hoe dichter ik nader Aan 't huis van mijn Vader, Hoe sterker ik hijg Naar de eeuwige woning, Het feest van mijn kroning En 't eind van den krijg. Er waren intusschen ook nog andere vrienden van den stervende binnengeko men. Hij gaf allen de hand en zeide »God geve, dat we elkander allen Boven wederzien. Daarop vroeg hij, of zij met elkander nog eens wilden zingen het ze vers van Psalm 68 Aan dit verzoek werd voldaan. Hij zelf zong tot het laatste woord mee toen volgde één flauwe zucht en de lijder was van al zijn pijnen verlost en de eeuwige heerlijkheid ingegaan. Dit was voor Nelly nieuwe droefheid, maar toch dankte zij in stilte den Heere, dat zij nog den stervende ontmoet en ge sproken had en dat zij van dit blijmoedig heengaan getuige was geweest. Hoe vurig wenschte en bad zij, dat ook haar ouders zulk een leven mochten zoe ken, en hoe gaarne zou zij dit geloovig heengaan eens in alle bijzonderheden ver teld hebben, doch zij dacht aan de voor waarde, door haar pa gesteld en hoe ongaarne ook zij zweeg, maar dacht aan de waarheid van het schriftwoord: >Let op den vrome en zie naar den oprechte, want het einde van dien man zal vrede zijn«. V. Nelly kon zich nu weer vrij bewegen. Zij was ook weer in den huiselijken kring, doch gevoelde zich daar weinig thuis. Dit was dan ook oorzaak, dat zij heel dikwijls uitging. Eu hierdoor had zij vele vrienden en vriendinnen in den Heere. Ook onder de rijken waren er nog wel enkelen, die Godvreesden. Voor menig bedroefde had zij woorden van troost, en aan menig arme bood zij hulp om Jezus'wil. Gods genade werk, in haar begonnen,, openbaarde zich in woorden en daden. Enkele jaren zijn vooarbij gegaan. In een visschersplaatsje aan de Noordzee kust, vinden we Nelly terug als de echtge- noote van een predikant. Ook daar was zij een goede hulp in diens vaak moeilijken en zwaren arbeid. Weldoen bleef ook hier haar liefste bezigheid, en niet alleen bracht zij den armen tijdelijke weldaden en den kranken lichamelijke verkwikkingen, maar zij maakte hun ook bekend met het Woord des Heeren. De Bijbel haar in der tijd door haar zuster geschonken, deed daarbij altijd gerrouw dienst. Algemeen was haar echtgenoot daar ook als leeraar hoog geacht, en een talrijke schare vulden eiken Zondag het kerkge bouw. Hier had Nelly een zeer gelukkig leven. Doch ook nu viel nog menig bittere droppel in haar lijdensbeker. Kort na haar huwelijk waren reeds haar ouders ge storven, en toen zij nog niet vele jaren getrouwd was ontviel haar heur echtvriend, haar broeder in Christus. Typhus sleepte hem ten grave. Groot was de belangstelling bij de be grafenis, en plechtig klonk langs de doo- denakker «Gedenk o Heer, hoe zwak ik ben, hoe kort [van duur. Het leven is een damp, de dood wenkt [ieder uur, Zou 't menschdom dan vergeefs op aarde [zijn geschapen? Wie leeft er, die den slaap des doods niet [eens zal slapen Wie redt zijn ziel van 'tgraf? Ai! heipons [als te voren, Gelijk Gij bij uw trouw aan David hebt [gezworen. »Ai, help ons als te vorenJa, dat deed de Heere. Hij zorgde voor de weduwe en haar zoon. Zij mocht het nog beleven, dat haar zoon Bedienaar des Goddelijken Woord werd. Als 'n dame met zilverwitte haren mocht zij getuige zijn van z'n be vestiging en intreepreek. Ruim een jaar later ging zij de eeuwige heerlijkheid in, de ruste, die er overblijft voor het volk van God met 't loflied op de stervende lippen vGij zijt verlostGod heeft u wel gedaan

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1906 | | pagina 1