Zateroag 13aiiuan" 1906. voor de %uidholland§ehe en leeuwscl Eilanden, TWEE BLADEN, 1 Antirevolutionair Orgaan JN HOC SIGNO VINCES Eerste Blad» FEUILLETON. T. BOEKHOVEN. %iie smukken voor «Se kfiedactie foesfemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te «enden nasi den Süits?ever. Aiet «onder Ilijlsel, Ken uit weinigen. 100.000. 4KP Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER &OMMELSMÏBJH Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames A0 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienst aanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Diasdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Dit nummer bestaat uit Een Colporteur zag op den stoep van een rijk heerenhuis den bezitter daarvan staan en vroeg hem, of hij ook een Bijbel hebben wou. Neen, luidde het antwoord, 'k wil er niets van weten. Dan hebt ge er juist een noodig, sprak de colporteur. Ik wil er niets van weten, hernam de heer, pak u wegEn hij stiet hem van den stoep at. Mijnheer, antwoordde de moedige verkooper, als u me zóó beloont, geef ik er u een cadeauen legde er te gelijkertijd een op de banktoen groette hij beleefd en vertrok. He, dacht de rijke man, als dat Boek tot zulk een moed aanspoort, moet de inhoud toch wel waardij be zitten. Van dien dag is hij er in beginnen te bladeren, te lezen, te vorschen en vond in het onderzoeken zijn lust en leven. Hij wilde er zeer veel van weten en wie weet 4 De Bijbel, dat is een van zijn ken merkende eigenschappen, geeft den eenvoudigste wijsheidden wijste eenvoudigheidden zwakmoedige kloekheid en aan den kloeke bedacht zaamheid. De Bijbel schenkt een moed, die den brutaalste verbijstert. En waarom Omdat de Bijbel het Woord van den Levenden God is. En dat Woord is waarachtig. Alle twijfel is absoluut uitgesloten. Wat daar staat is de positieve, stellige, onmiskenbare zekerheid. En wie nu dat rctsvaste geloof be zit, dat de Bijbel zoo onwankelbaar waarachtig als God zelf is, die deinst op niet één terrein voor niet één tegenstander opzij. Het argument, waarmee hij optreedt, is 't slagzwaardGod zegt het. De grond, waarop hij zijn meeningen indraagtGod wil het. »Daar staat geschreven» het is het borstkuras, net harnas, waar tegen alle mogelijke in vergif ge doopte pijlen terugketsen. »Daar staat geschreven» De meest bloemrijk versierde leugen, de in een waas van geleerdheid gehulde ongeloofsprediking, de fijnste sofisterij van den vrijbuiter op dat Heilig Boek, het wordt alles onschadelijk gemaakt door hetZóó spreekt de Heere Het geloof in, het omklemmen van, het leven naar dat Woord geeft vas ten steun en richting aan ons ge- heele bestaan. Zonder Bijbel! Dat is de kwaal van onzen tijd. Vandaar ook dat heen- en weer- geslinger, dat twijfelzuchtige onzer dagen. Men is het steunpunt kwijt. »Mijn volk heeft geen kennis daar om gaat het geestelijk en zedelijk ver-, loren.« Een ezel kent de kribbe zijns heeren, maar mijn volk verstaat niet. Vandaar die donkere levensbeschou wingen der pessimisten die roepen »Wie zal ons 't goede doen zien«, terwijl dat Goede op elke bladzijde van dat Gods Woord te vinden is. Vandaar die optimistische openba ringen van een jong geslacht, dat 't uitspreektZegent (vloek) den Heere en sterft. Vandaar dat onfrissche mysticism e hetwelk aan de sterren om liefde en vrede vraagthetwelk genot vindt in onklaarheid en den vrede zoekt in de gevoelswisselingen van het geslingerd hart. Niet zonder Bijbel In het huisgezin moet de Bijbel het beste Boek zijn. Eiken dag worde het gelezen. In de school een onderwijs, waarbij de Bijbel de eerste plaats inneemt. In de Maatschappij het geheele leven gericht naar dat Woord. In de Staatkunde uit dat Woord geput. Ouden en jongen allen gebonden aan 't Woord. Met dat Woord levenmet dat Woord sterven Met dat Woord strijden; met dat Woord zijn studiën beginnen en voort zetten. Dat Woord kompas, gids, stok en staf. Wel zij, de gelukkigen die U, o Gods Woord, liefhebben en er de regelen huns levens in zoeken. t Oude en H eigen. 't Loopt in de kijkers. Dit jaar zijn er bij de Begrootingeu weer honderden vellen volgepraat. Steeds maakt zich het een of ander Orgaan op om vergelijkingen te ma ken tuschen de veelpraterij van het afgeloopen kwartaal en de dito's in een vorig jaar. DOOR L. VAN BERKEL. 4) II. »Dat wil ik wel gelooven,* zei de tim merman, ernaar ga zitten, juffrouw, ik gevoel mij nog al tamelijk welwe willen nog eens samen praten, en dan hoop ik, dat de Heere ons gesprek ten zegen mogen stellen. Hebt ge uw Bijbel ook wellicht hij u »Jawel, was haar antwoord ik heb maar een kleintje gekocht, want die kan ik ge makkelijk weg stoppen en kan ik altijd meedragen.«- »Ja, maar,* zei de timmer man, u moet toch nog een Oud-Testa mentje koopen, want dat staat er niet in Ik zal mijn eigen Bijbel maar eens nemen Maar laat ons eerst bidden. Jansen bad nu om de leiding en de voorlichting van den Heiligen Geest, en Kelly verwonderde er zich weer over, hoe nu die eenvoudige man zoo de juiste en gepaste woorden kon vinden, en dat niet alleen, veel meer verwonderde zij er zich over, hoe hij zoo juist met haar toestand bekend kon zijn. Zij had hem toch nog zoo weinig daarvan medegedeeld. Nadat hij »Amen* gezegd had, gaf hij Nelly den Bijbel en liet haar Genesis 3 lezen, waarna hij het hoofdstuk met haar besprak. Hij wees haar op den val van Adam en toonde haar duidelijk aau, dat, waar Adam als ons stamhoofd gevallen was, heel de menschheid voor God verdoeme lijk was. Ook onderrichtte hij haar in het verlossingswerk. Nelly luisterde aandachtig. Zoo iets had zij nog nooit gehoord. Dit was heel iets anders dan wat zij hoorde bij de predi kanten, bij wie zij trouw ter kerke ging. Deze spraken altijd over brave menschen. Van »zonden« en »diepe verdorvenheid* veel minder nog van een ^verdoemelijk* zijn voor God, hoorde zij bij hen nooit iets. Zij gevoelde in haar hart, dat het was, gelijk deze eenvoudige timmerman zeide. Menige vraag werd door haar aan hem gedaan, die ook door hem beantwoord werd. en toen zij vertrekken zou, werd God gedankt en gebeden om verlichting om den Heiligen Geest. Dikwijls herhaalde Nelly baar bezoeken sedert dien tijd. Minstens driemaal in de week kwam zij baar nieuwen vriend, die haar altoos met blijdschap ontving, en ook altijd zooveel schoons uit Gods Woord wist mede te deelen. En telkens ook weer verwonderde zij er zich over, dat de tim merman zich zoo geheel in haar toestand kon verplaatsen en ook, dat deze man zoo helder haar de beteekenis van Gods Woord kon verklaren. Het ging haar betrekkelijk gelijk Lydia. Zij gaf acht op hetgeen gesproken werd. Ook haar hart zou weldra geopend worden. Op zekeren dag had zij wederom eenige uren bij den zieke doorgebracht en wellicht nog meer dan anders had hij met veel opgewektheid gesproken over de dierbaar heid en onmisbaarheid van den Heere Jezus. En het was voornamelijk dit gesprek, dat de Heere aan Nelly's hart heiligde. Wel bracht ze nog eenige bange dagen en nachten door, wel werd zij nog bestreden door satan en zijn trawanten, wel dreigde zij te bezwijken onder haar zondenpak, eer ze tot de volkoraene zekerheid des geloofs kwam en zeggen durfde, dat Jezus ook haar Zaligmaker wasmaar toen zij op een avond geknield voor haar stoel lag, en haar beangst gemoed voor God uitstortte, kwamen baar deze woorden voor den geest: »Ik heb u lief gehad met een eeuwige liefde, daarom heb ik u getrokken met goedertierenheden Zij raakte nu het zware pak harer zon den kwijt. Het was nu, alsof alles nieuw voor haar was. Zij had nu vrede met God, en gevoelde den vrede in haar hait, die alle verstand te boven gaat. En toen zij Verleden jaar was de Standaard de polsvoeler en nu was het de Vrijz. Democraat, die de temperatuur der babbelkoorts heeft aangegeven, 't Is bedroefd met de patiente. Wat tegen dat gebabbel te doen Elk jaar hoort ge dezelfde middelen tot verbeting aangeprezen. A. Afzonderlijke begrootingscom- missies. B. Een spreker voor elke partij. C. De algemeene beraadslaging bij de Troonrede doen plaats hebben. D Een dag gesteld, waarop moties worden behandeld en afzonderlijke punten kunnen ter sprake komen. E. Betere voorbereiding door de Kamerleden. K. Vroegere indiening der Memories van Antwoord. G. Goed samengestelde commissies. H. Meer Staats- dan particuliere zaken behandelen. I. Meer Volks- dan Kiezers- of dis trictsvertegenwoordiger zijn. Maar zal er door deze dingen ver betering komen. Een zaak zal rectie tegenhouden onzen tijd. Want zij legt het erop toe de Tweede Kamer te gebruiken als po dium, spreekgestoelte om aan de kie zers te kunnen toonen, hoe men zich weert. 't Is een wedstrijd, wie tot het volk (niet altijd voor en in 't belang van 't Volk het woord zal voeren. En die democratie is met geen lap middelen te genezen. Er is maar één afdoend middelde s/aafsbegrooting laten wat ze is begrooting van uit gaven voor den Staat. alle mogelijke cor- de demoratie van Rusland. rust keert terug. revolutionairen De De socialistische hebben verloren. 'tls zeer gelukkig Maar nu ook de hand flink aan den ploeg geslagen door de Regeering. De beloften van milder politiek moeten worden ingelost Volksvertegenwoordiging en sociale wetten moeten haa plicht doen. 't Economisch leven in beter bed ding geleid. Eu aan den Godsdienst de eereplaats ingeruimd in gezin en School, Kerk en Staat. Want 't is de bandeloosheid geweest die los van God, Rusland heeftgebracht aan zijn ondergang. Ook de reactie had schuldmaar het Russische leven zonder kerkelijke actie, zonder geloof, en godsdienstzin, is één van de oorzaken, dat het revo lutionaire zaad zoo wortel schoot. Ruslands politici moeten nu op twee dingen bedacht zijn ten eerste het geestelijk leven des Volks verheffen en ten tweede voor het sociale stoffe lijke leven een effen weg banen. Voor het eerste is noodigKerk reformatie Schoolbouw ten platten landevoor het laatsteregeling van den Arbeid Want 'tis in Rusland als in Neder land waar de Kerk kwijnt, daar sterft het volk een geestelijken dood en wordt het overgegeven aan verkeer de machten, Zonder Kerk, kerkgeloof, beleetde belijdenis gaat een Volk ten onder. Maar bij kerkelijk leven en Geloof houdt een Volk het hoofd boven zelfs bij hevige politieke stormen. De historie bewijst het. En blijft Rus!and zijn dooden kerk vorm behouden zonder geestelijk ont waken het zal door de sociale wetten een zoo materialistisch gezinde bevol king krijgen, dat de eischen op den duur niet te voldoen zijn en een nieuwe revolutie voor de deur staat. Rome ging .onder, toen de roep om Brood en Spelen het meest werd ver vuld maar Amerika ging een onme- telijken bloei te gemoet, toen de Pel grim vaders de spa in de dorre aarde staken. Het stoffelijk leven is veel, maar het geestelijk leven is meer. De Vorwarts. het Duitsche Socialis tenblad Vooruit heeft den öden Jan. zijn lOO.OOOsfen abonné gekregen. Het had er in 1884 2400in 1900 56000; in 1905: 80,000; in 1905: 88,000. Nu 100 000. Wel een bewijs, dat. dit centraal des morgens ontwaakte sprak zij bij zich zelf »Ik lag en sliep gerust, Van 's Heeren trouw bewust. Tot ik verfrischt ontwaakte; Want God was aan mijn zij, Hij ondersteunde mij In 't leed, dat mij genaakte. Ik zal, vol heldenmoed, Daar mij zijn hand behoedt, Tienduizenden niet vreezen, Schoon ik van alle kant Geweldig aangerand En fel geprangd moog wezen. Het verwondert ons nu ook volstrekt niet, dat we in den namiddag van dien dag Nelly weer bij den kranke aantreffen. Hij allereerst moest deelgenoot gemaakt wor den van haar blijdschap. Zoo dikwijls hadden zij den Heere samen gebeden om redding en om het licht des Heiligen Gecstes. en nu de Heere die red ding geschonken had, en dat licht in haar ziel had doen opgaan, nu moesten zij ook samen den Heere danken. >0. mijn vriend zoo sprak Nelly nu, thans kan ik ook zeggen »Ik ben verlost, God heeft mij welgedaan.* »Lieve juffrouw zeide Jansen, »U is nu op den smalle levensweg en nu moet u strijden en-daarom roep ik u van harte toe Wees welkom in den strijd. Want ook in uw omgeving zult u, als u getrouw wilt blijven, veel strijd ontmoeten. Maar de Heere blijft de Getrouwe, die niet laat varen de werken Zijner handen. Bid nu ook maar gedurig om het licht des Heiligen Geestes en om getrouwmakende genade en kracht om in Zijn naam pal te staan legen de velerlei verleidingen der wereld, die in allerlei vormen u zullen omringen. Daarop nam Nelly afscheid van den tim merman en ging naar huis. Onderweg dacht zij Wat moet ik nu toch aan mijn ouders zeggen Ik ben tot nu toe eiken Zondagmorgen nog met heq meegegaan naar de Kerk, ondrr het gehoor van een leeraar, die een zedepreek hield, waarin de Christus werd gemist, maar dat kan niet meer. Dat zou gelijk slaan met Jezus te verloochenen. Liever wil ik ster ven, dan Hem, die met zijn bloed mij kocht, ontrouw zijn. Ik zal zoo dacht zij van avond maar zwijgen, maar voor het Zondag is zal ik het pa en ma vertellenDe Heere wilde echter, dat Nelly niet lot den volgenden dag zou wachten, maar nog dienzelfden dag voor Zijn Naam en zaak zou uitkomen en Hij zeil zou haar daartoe den weg banen. De eerste beproeving, het begin van den geestelijken strijd wachtte haar nog heden. Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1906 | | pagina 1