TWEEDE SLM)
Zaterdag 28 December 1905,
mle Jaargang JV\ 1096,
2 Antirevolutionair
Orgaan
oor de Xuidhollandsche en Meenwselie Mi landen.
I9®6.
JN HOC SIGN O VINCES
j T. BOEK HO VE N.
Alle stukken voor de Hedactie bestemd, Advertentiën en verdere Admfnlstratte franco toe te «enden aan den Uitgever
Herzieesing.
Uil de Ntaatsbegrootinff
Hoofdstuk X.
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER
Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en V3 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
i/eKKöl't
vsu. (3u 'sav. Ds. Koppe.
jiïScUrp, tra. en nam. dhr. Basoski.
Aangaande de predikbeurten op den lsten
ters'.dag hebben wij geen opgaai' ontvangen.
.1 OUD-O EREEORMEE R DE KERK.
poltgenaplaat, v:unam. en ,'s ar. O" Hartkamp.
"Éerkingen, vin., nam. en 'sav. leeskork.
-lelissant. ,vm.. nam. en 's av.. on laten Kerstdag
In het nummer van dit blad, hetwelk
in den morgen van 1 JANUARI a s.
verschijnt, zullen, evenals vorige jaren,
gebracht aan Familie, Vrienden en
Begunstigers, opgenomen worden,
tegen den geringen prijs van slechts
25 Cents, indien de advertentie 5 of
minder regels bedraagt. Elke regel
meer 5 Cents.
Daar van deze wijze om elkaar
geluk te wenschen, steeds meer wordt
gebruik gemaakt, omdat het 't om
slachtige verzenden van naamkaartjes
kan vervangen, zal bet ons aange
naam zijn, reeds nu de advertentie^
daarvoor te ontvangen, teneinde voor
eeri goede plaatsing te kunnen zorg
dragen.
De Uitgever.
De Minister heeft over eene her
ziening der Tariefwet gesproken, Ze
zou technisch zijnmisschien, dat
enkele, posten zouden gewijzigd wor
den, maar de opbrengst zou, dat
voorspelde hij, luttel zijnte weten,
de hoogere opbrengst der- gewijzigde
rechten. In geen geval dacht hij aan
een protectionistisch tarief. Nu hebben
we ook voor die technische herziening
een open oog. De Tariefwet is van
een ouden datum, gewijzigd in ver
schillende jaren, en beeft gebreken,
die uit den weg moeten geruimd
worden. Reeds door vorige Minist rs
is daarop gewezen, evenzeer als door
Kamers van Koophandel. De romp
slomp van verplichtingen voor doua
nen en importeurs en ontvangers is
niet zoo luttelde artikels, die per
gewicht kunnen berekend worden, zijn
te vermenigvuldigende prijzen der
goederen kunnen den toets der critiek
niet doorstaan groepeering van aan
verwante artikelen is noodzakelijk in
èèn woord een technische herziening
is goed te keuren. Maar en dit is
minder goed ze brengt geen geld in
de Schatkist. En daarom zou het ons
toch in de eerste plaats te doen zijn.
Hoe het stelsel, het belastingstelsel
van den nieuwen bewindsman, den
heer de Meesters, er uit zal zijn, is
nog niet hekend, maar dat het beter
.zal wezen dan het verhoogen van In
voerrechten naar het stelsel van Mr.
Harte is ondenkbaar. Vergissen we
ons niet, dan heeft de Minister be
weerd een 16 millioen noodig te heb
ben. Welnu, zonder fiscale of protec
tionistische herziening,, of hoe ge de
revisie ook noemen wiltbloot bij een
technische verandering moeten die
16 millioen komen uit de zakken der
Nederlanders. Dat zou bij een Ta
riefwet a la Harte niet zoo geweest
zijn ook de Buitenlander zou daaraan
mee betaald hebben. De Minister is
reeds begonnen 10 pCt. voor te stellen
op de vermogens- en bedrijfsbelas
ting minister Harte had maar 5 pCt.
begeerd. Zonder dat er voor de burgerij
ook maar èèn enkel klein voordeel
tegenover staat, wordt ze dus al met
den löden penning belast.
Waar een fiscale of protectionistische
herziening kansen biedt tot meer ar
beid, minder werkeloosheid, hooger
loon, meer welvaart, en dus de bur
gerij daar direct en indirect van
profiteert, zal ze nu moeten betalen
zonder ook maar door meerdere in
komsten eenig equivalent te kunnen
vinden.
Waar de pensioneering van den
werkman kon voor een groot deel
bekostigd worden uit het nieuwe
Tarief Harte, daar zal nu door den
belasting-schroef van directe lasten
in zoo'n groot bedrag moeten worden
voorzien. We vreezen dat het nieuwe
stelsel aan duizenden niet zal voldoen.
Indirecte belastingen, zooals de in
voerrechten hebben altijd dit vóór
gehad op de directe, dat ze met kleine
beetjes kunnen betaald worden, en
dat is dan ook een der grondregelen
van belastingheffingmaakt het den
menschen gemakkelijk te betalen
Daarom zijn de accijnsen ook zoo'n
lokkelijk belastingmiddel het gaat
met halve centen en centen en toch
die kleine hoeveelheden brengen mil-
lioenen op.
Fraude kan er niet bij de betaling
gepleegd worden terwijl ieder weet,
hoe bij vermogensbelasting en zelfs
bij bedrijfsbelasting kan gesjacherd
worden om minder te betalen, dan
waarop de wet recht heeft.
Een technische herziening van 't
tarief, juichen we toe; maar ons was
veel aangenamer daarbij een fiscale
of protectionistische, ook terwijl van
de belastingbetalers, die aanstonds
bij aanneming van de voorstellen de
Meesters met aanslagbiljet en boeten
hij wanbetaling gedreigd worden,
weer eiscben gesteld werden zonder
eenig idee, dat zij door grooterkoop
kracht zullen kunnen betalen wat
gevraagd wordt
Maar de directe belastingen kunnen
gesproken wordt. Hij
ten volle
met die waardeering
nog best naar boven, zegt men
We zullen niet ontkennen, dat de
cijfers die daaromtrent herhaalde
malen gegeven zijn, niet tot die con
clusie leiden maar evenzeer is waar,
dat een ontnemen van Kapitaal de
maatschappelijke kracht verzwakt.
Wat de schatkist int, is voor den
burger improductief. Niet geheel, zeer
zeker maar toch voor een belangrijk
deel. En daarom blijven we de voor
keur schenken aan een protectionis
tisch tarief.
Ilde Afdeeling.
Bevordering van den landbouw.
Het was den ondergeteekende aan
genaam, kennis te nemen van de
waardeerende wijze, waarop in het
Voorloopig Verslag over de werkzaam
heid van den directeur-generaal van
den landbouw
stemt
in en is overtuigd, dat de zelfstandigheid
dezer afdeeling thans veilig kan wor
den gehandhaafd. Ook naar zijne
meening wordt voor dit gewichtig
volksbelang zeker niet te veel uitge
geven.
Dat de Staatszorg niet eenzijdig op de
ontwikkeling van het landbouwbe
drijf moet gericht zijn, maar dat ook
aan eene billijke verdeeling van de
vruchten daarvan de noodige aandacht
moet worden gewijd, is de stellige
overtuiging van den ondergeteekende.
In het algemeen kan hij zeggen, dat
bij het streven, om eiken tak van het
landbouwbedrijf tot zijn recht te doen
komen en met de belangen van elk
der daarbij betrokken categorien van
personen gelijkelijk rekening te hou
den, ook naar zijne meening een alles
beheerschende groote maatregel uit
den aard der zaak is uitgesloten, maar
gezocht moet worden naar eene reeks
van kleinere maatregelen, die voor
practische toepassing vatbaar blijken.
Daarbij dient met omzichtigheid en
niet dan na verkregen volledige ken
nis van zaken te worden gehandeld.
Wel is daarover in de laatste twintig
jaren vrij wat licht opgegaanmaar
het is de vraag, of in dit opzicht reeds
eene zoo volledige kennis van feiten
verkregen is, als aan eene uitbreiding
der sociale wetgeving ten grondslag-
dient te liggen Het maakt dan ook
bij den ondergeteekende een punt van
overweging uit, overeenkomstig den
door enkele leden geuiten wenscli,
onder leiding van den directeur-gene
raal van den landbouw, een onderzoek
te doen instellen naar den toestand
van de landarbeiders, mede in ver
band met het klein grondbezit.
het krachtigst, wanneer hij zoowel
door het groot- als door het middel
en het kleinbedrijf wordt vertegen
woordigd en de verhouding tusschen
deze bedrijven eene normale is. Uit
de statistiek (Verslagen en Mededee-
lingen van de afdeeling Landbouw
1905, no 3, bladz. 96 en 97) blijkt
dat hier te lande het kleinbedrijf ge
stadig toeneemt, het middelbedrijf on
geveer op dezelfde hoogte blijft en het
grootbedrijf afneemt. Tevens blijkt
daaruit, dat de exploitatie der be
drijven door eigenaars afneemt, en,
alzoo het- aantal pachters toeneemt.
Omtrent de oorzaken en den omvang
van dit verschijnsel is eveneens het
doen instellen van een onderzoek, dat
zich bij het hierboven bedoelde zal
aansluiten, bij den ondergeteekende
in overweging.-
In antwoord op de vraag, welke
voorstellen op wetgevend gebied, ter
bevordering van den landbouw kunnen
worden verwacht, mag in de eerste
plaats worden gewezen op het in de
Troonrede aangekondigd wetsontwerp
tot afschaffing der tienden, waarvan
de ondergeteekende, in samenwerking
met zijne daarbij betrokken ambtge-
nooten, de spoedige indiening hoopt
te bevorderen. Voorts ligt het in zijne
bedoeling voorstellen aanhangig te
maken tot bescherming van vogels,
tot bevordering der botercontrole en
tot verplichte keuring van voor uit
voer bestemd vleesch, mede in ver
band met binnenlandsch verbruik.
Wanneer de arbeidder Staatscommissie
voor de jacht zal zijn voltooid, hoopt
hij ook dit onderwerp ter hand te
kunnen nemen. Wordt het aanhangig
wetsontwerp tot verzekering van per
sonen, werkzaam in de landbouwbe
drijven, tegen geldelijke gevolgen van
ongevallen tot wet verheven, dan zal
hij zich beijveren orn de invoering
daarvan zooveel mogelijk te bespoe
digen.
Ten opzichte van het meerendeel
der overige in het Voorloopig Verslag
genoemde onderwerpen moet de onder
geteekende, met het oog op het door
hem in overweging genomen twee
ledig onderzoek, zich thans van het
doen van toezeggingen onthouden en
zich zijn gevoelen alsnog voorbehou
den.
Omtrent de in het Voorloopig Ver
slag genoemde onderwerpen zij voorts
het volgende aangeteekend,
le. Ruilverkaveling. Gelijk aan de
Kamer bekend is (Memorie van Ant
woord betreffende hoofdstuk IX der
Staatsbegrooting voor 1905 heeft het
Nederlandsch Landbouw-Comité eene
commissie benoemd om een wetsont
werp
samen te stellen. De comissie is met
haren arbeid nog niet gereed en de
zaak is alzoo in het Comité nog niet
behandeld.? De ondergeteekende ziet
de uitkomsten van dezen arbeid, die,
is hij wel ingelicht, zijn voltooiing
nadert, met belangstelling tegemoet.
2e. Herziening der Onteigeningswet
met het oog op ontginningen en ver
betering van" cultures. Zooals die her
ziening hier wordt geformuleerd,, kan
de ondergeteekende de wenschelijk-
heid daarvan vooralsnog niet beamen.
Althans onteigening voor cultuur
verbetering zoude een gevaarlijk, in
de practijk uiterst moeilijk toe te passen
middel zijn om iemand tegen zijnen
wil uit zijn eigendom te ontzetten-
Wel acht de ondergeteekende de mo
gelijkheid niet uitgesloten, dat bij het
in overweging genomen onderzoek de
wenschelijkheid blijkt om eenige uit
breiding te geven aan den kring van
publieke belangen, ter wille waarvan
onteigening ten algemeene nutte kan
worden toegelaten. Ook in dit geval
zoude hij intusschen niet wenschen
af te wijken van het beginsel der
Onteigeningswet, ook bij de Woning
wet gehuldigd, dat de werkelijke
waarde van het onteigende moet ver
goed worden.
o
3e. De instelling van pachtcommis-
sien, optredend als verzoeningsraden
en commissiën van advies. Voor
zoover den ondergeteekende is geble
ken, heeft de instelling van pacht-
commissiën vanwege enkele particu
liere vereenigingen tot dusverre slechts
weinig resultaat opgeleverd. Waar van
wege de rechtstreeks belanghebbenden
zoo weinig belangstelling in deze
aangelegenheid betoond wordt, komt
het hem voor, dat er voorals nog
geene aanleiding bestaat, ten deze
geldelijke steun te verleenen. Het in
overweging genomen onderzoek zal
intusschen allicht aanleiding geven,
dat dit onderwerp nader ter sprake
komt.
4e. Het grondgebied der boeren.
De ontwikkeling van het landbouw-
bedrijt wordt van Regeeringswege
nauwlettend gadegeslagen waar het
noodig mocht blijken, zal niet ver
zuimd worden te trachten haar in
goede richting te leiden. Intusschen
bestaat er voor den ondergeteekende
geene reden, om tot de toepassing
van een der in het Voorloopig Ver
slag aangegeven middelen betreffende
de verkrijging of de vererving van
grondbezit over te gaan. Omtrent de
werking der Irish Land Act 4903 valt
nog weinig te zeggen. Aanvankelijk
heeft zij wel aan de verwachtingen
voldaan, daar 'van 1 Nov. 1903 tot