AdvertenUën,
t
ee
|C. C.BEN DER
Boot- en Tramdiensten,
Cr B M T.
HelflloBBingeB,
T. 8CHILPER00RD,
Spiegels sa Schilderijen
40S. W ESS EL
ESSE.,,
übz. 8CHBAMM,
- ROTTERDAM. -
LllMAl-ITZETTEii.
LUI KAMA HU
VERZEKERIHfi lp BRA1SEHADE.
Duitschland.
Want dat is de kern der kwestie.
De bescherming heeft zoodanig den
levensstandaard verhoogd, dat tal van
stedelingen, van fabrieksarbeiders zich
niet meer tevreden stellen en behoeven
te stellen wegens flinke verdiensten
met een schraal stukje spek, maar
dat ze behoorlijke voeding zich kun
nen aanschaffen.
En de bevolking neem); gaandeweg
toe, krachtig toe. Emigratie op groote
schaal naar het vrijhandelend Neder
land of Engeland heeft niet plaats.
Alles wijst op vooruitgang, op wel
vaart, op bloei.
Letten we nog eens op onderstaande
staatje
III. Loonen, brooden vleeschprijzen.
Volgens de ambtelijke statistiek
hebben bedragen
fl
a
fl
fl
fl
fl
- 0
fl
fl
fl
fl
2
rö3
73
fl
T.CO O
OO3-
De rijzing van den vleeschprijs ad
9 pCt. compenseert dus nog niet de
daling van den broodprijs ad 21 pCt.
De totale voeding van den arbeider
was dus gemiddeld in de laatste vijf
jaar (1Ö0U/4) goedkooper dan voor 20
(1881/85). Daartegenover staat eene
loonsverhooging van 44 event. 53 pCt.
De brood- en vleeschprijs was blij
kens de ambtelijke statistiek in de
maand Augustus 190c
Gemiddeld voor tarwe en rogge 160 Mk
rund- en varkens-
vleesch 134 Mk.
Dat is dus tegenover het gemiddelde
van 1881/85
voor broodkoren 16 pCt. daling.
vleesch 28 rijzing.
De gemiddelde rijzing van de brood-
en vleeschprijzen blijft dus aanzienlijk
terug tegenover de rijzing der loonen.
Deze ambtelijke cijfers zijn verplet
terend voor al degenen, die beweren,
dat de hooge loonen weggaan met de
verhoogde voedingsprijzen.
'tls niet zoo.
En al was het zoo, dan nog zou de
verhooging van welvaart, die in betere
voeding zich openbaart, nog tot dank
baarheid moeten stemmen.
En dat juist is het geval in Duitsch
land.
Wat baat goedkoop brood, als ge het
toeh niet betalen kunt.
Wat baat het den tienduizenden
werkeloozen, die in. Engeland uit nood
Schreeuwen, den Minister Balfour
reeds om hulp hebben gevraagd, die
reusachtige optochten hebben gehou
den, wat baat het die aanstonds tot
oproer uitslaande bevolking of in En
geland de broodprijzen en spek- of
vleeschuitgaven minder zijn dan in
Duitschland.
Ze hebben nietsom zelfs het goed
koopste te betalen. Neen, veel beter
duur brood bij voortdurende werk
zaamheden, dan goedkoop brood bij
werkeloosheid. Dezer dagen werd in
«Het Volk« door Wibaut in zijn Eco
nomische kroniek een staatje gezet
over de duurdere prijzen van Amerika
en de hoogere verdiensten.
Het stukje was van 11 Nov. jl. en
luidt aldus
Het departement van arbeid in de
Vereenigde Staten van N.-Amerika
maakt een overzicht openbaar van
gemiddelden gang der loonen over het
geheele land over het jaar 1904 verge
leken met den gemiddelden prijs van
levensonderhoud.
Er zijn met groote zorgvuldigheid
over alle Staten gegevens verzameld,
geschrift en gegroepeerd, op grond
waarvan de uitkomst geacht wordt
een juist beeld te geven van de gemid
delde verhouding over het heele land.
In 1904 dan waren de loonen ruim
12 cent per gulden (122/10 pCt.) hooger
dan gemiddeld over het tijdperk 1890-
'1899. Doch de prijzen in het klein
van levensmiddelen, dat wil zeggen
het grootste aandeel in de kosten
van levensonderhoud stegen ook met
bijna 12 ceni per gulden fll7/10pCt.)
Met hun gemiddelde weekloon kon
in 1904 slechts een kleinigheid meer
voedingsmiddelen worden gekocht dan
in 1890 -1899 namelijk slechts één
tweehonderdvijftigste gedeelte, of voor
nog geen halve cent per gulden.
De cijfers toonen ons alweder, dat
enkel loonopgaven ons geen beeld
geven van mindere of meerdere wel
vaart der arbeidersklasse, wanneer er
niet naast worden vergeleken de kos
ten van levensonderhoud. Want in
dit geval heeft eene loonsverhooging
die aanzienlijk lijkt, niet tot eenige
meerdere welvaart geleid.«
Aangenomen nu, dat de loonen ste
gen met 122/10 pCt. en de levens
middelen met 117/10 pCt. zoodat er
van oversparen geen sprake was, dan
nog moeten we verheugd zijn over
den economischen toestand, die er
heerscht.
En hoe staat het in België, in Fran
krijk
Heeft de »N. Rott. Crt.,« vergissen
we ons althans niet, in zijn Economisch
overzicht eens een kijk gegeven op
de Spaarbanken en bleek daaruit niet
krachtig, hoe ouk in Frankrijk onder
de werkende.klasse welvaart heerscht?
We eindigen ój^-ze artikelen met
een opmerking.
»De Kölnische Zeitung« schreet aan
zijn lezers: Hebt ge geen vleesch,
eet dan bananenee «Fleischer Zei-
tung« ried visch aan, en we weten
allen, dat duizenden waterbewoners
v'erorberd zijn; het «Berliner Tage-
blatcc wil Gemeentelijke varkensfok
kerij 't is ons alles goed door wat
middelen men in Duitschland het volk
goed voeden wil, want èn bananen
èn visch, ze zijn uitstekende voedings
middelen maar er blijkt des te meer
uitDuitschlands volk kan goed voed
sel koopenbananen en visch zijn ook
niet goedkoop en Gemeentelijke var
kensteelt zal 't spek in geenendeele
goedkooper makendoch het volk
wil goed voedsel, omdat het er de verdiensten
naar heeft
Door de protectie dan het welvaren
van Duitschland
En dwaasheid is het, van haar
te beweren, dat ze d"e dood is voor
den werkman
met naam en woonplaats
Een Hoofdagent van een sedert
jaren bestaande Levensverzekering-
Maatschappij vraagt op iedere plaats
op Flakkee een
Een keurige gelegenheid om in dc
aanstaande wintermaanden een flinke
bijverdienste te hebben.
Adres„Agent" aan W. BOEK
HOVEN, SOMMELSDIJK.
fpriieuw or. vangen een partij
Luxe cloozen
Postpapier en Enveloppen in
prijzen vanaf 30 cent tot /'3.
Boekhandel ran
worden gesloten met I a 2 borg ai,
zonder levensverzekering ot korten of
langen termijn.
Brieven franco No. Bureau van
dit Blad.
Mahonie- en Notenkasten en
Tafels.
Meubelfabrikant,
JOS. WESS EL,
Doopgoed te huur.
A. A. MIJS, SoniüDeisdijk
1
1 s
5 s
fl
fl
fl
91
neii trer pruieuiie vuur
CD
t S
A sc.;
53 c-
- fl
O
P* <D fl I K* O
CD *"0 W
•-ZTi-23 CQ r-< fl
'kI S
CD O
QT
<n
a m
fl
IO
brj
:c
".flp
fl
O
fl
O m
D- O) fl
2 ÖJjfl A
C/5 O d) 11
C -a 00-5
fl o CQ
5 fl
03 fl ffl
A3 O fl 'fl
flc; 03 fl
I
Oi
■O)
fl
O
'OD fl
fl
T2
<V
Q
X>
cc
fl
05
•73
O
CD
CD _Q
bD A
O
X>
«73
CZÏ
fl <D
<D -fl
C
CL) "C .fl Ah 03
«2
t/Ü
o £c k
O CD A3
fl CO
1S
to
fl
X)
r—t
s
X
biD
CD
,.o^
cc to
b£
.9
15
r-
tb
T-l 0
CM
b£
2 .9
CS3
O
öf ft)
lO
'X
ÓD
8 3*
C3
Duur brood is niet erg, als er maar
genoeg van te koopen valt.
tjootien en Kosten van levens
onderhoud.
worden legen scherp eoncurreerende prij
zen geleverd door
J. TIËI1AM. Soimnelstliik.
I
w. êmiïiÉMiM'M,
- SOMMELSDIJK. -
j)gaiiac)t(3MsiiagoiP®gi?S5Mi)oot5)@i)])«g)otgc^|
MEBJiSELiMABïWËJL,
Westdijk, ftliddclharnis.
Door ruimer loculiteit, groote voor
raad van solide Meubelen in alle stijlen.
Stroo-, Riet- en léusseiistoeleii,
in alle mogelijke modellen.
in ruime keuze.
Zeer solide geschilderde Meubelen
Massive Tegelhaardplaten,
verder alles wat lot de Meubelzaak
behoort.
Solied concurreerende, maar vaste prijzen.
tel
vraaöfc Catalogus aam
LEIDEM-AM5TERDAWI)
ROTTERDAM Wijnhaven ZZ.94"
KIPSTRA AT 84,
ROTTERDAM.
Heeft steeds voorradig een groote
partij eigengemaakte
Een ieder koopt tegen fabrieksprijzen,
dus voor u uw inkoopen doet eerst eens
kijken bij
Meubelfabriek, Kipstraat 84, Botterdam
eerste Meubelwinkel vanaf de Stadhuis-
steeg
PASSAGE 25, (vroeger Hang 7),
Magazijn aan
14 i sst!er- C-osi tecS ie
35N
Leveren een complete soliede
in de prijs van f 10, f 15, f20, f25
en hooger in prijs.
De firma DE JONGE Go., gevestigd
te Amsterdam, verzekert tegen BR4ND-
SCHADE. Ondeiling en op vaste premie.
A&ent
MIDDELHARNIS.
Stoomboot-Mij. „Overflakkee en Goedereede".
Winterdienst van 1 September 1905 tot 1 April 1906.
Afvaart Maaskade W.Z.
Vertrekuren van Rotterdam: In November,
December en Januari 8.30 en 1.45. Februari en Maart
8.30 en 2 uur.
Y a a r t ij dSchiedam 30 minuten, VLaardingen 45
minuten, Spijkenisse 1,15 uur. Den Tol 1.45 uur,
Nieaw-Beierland 2 uur, Den Biersum 2,15 uur, Zuid-
land 2,30 uur Middólhamis 3 uur.
Y er trek uren van MiddelharnisIn November
Maandag en Dinsdag 5.en 2.overige dagen 6 30
en 2.— December en Januari Maandag en Dins
dag 5.— en 1.30, overige dagen 6,30 en 1.30 Febr
uari en Maart Maandag enDinsdag 5.en 2.—overige
dagen 6 30 en 2.uur.
Geen dienst op Zondag, 1 e Kerstdag en Nieuw
jaarsdag.
II)EN BOMMEL.
SloombooLMaatschap ij „Den Bommel".
Y interdicnst van 2 Oct. 190., toten met 31 Maart 1906.
Afvaart Maas' ade \V.Z.
Ye rekuron van RotterdamDagelijks nm. 1,30
uur.
Y aartijd: Schiedam een half uur, Vlaardingen
45 min., Spijkenisse 1.15 uur, Hekelingen 1.45 uur.
Nieuw-Beierland 2 uur, Den Biersum 2,15 uur,
Koorndijk en Zuidland 2.30 uur, Stad aan't Haring
vliet 3 uur, Den Bommel 3.30 uur.
Y ertrekuren van Den BommelMaandag en
Dinsdag vm 4,30* uur. Donderdag, Yrijdftg en Zaterdag
vm. 6 uur.
2e Kerstdag vm. 6 uur.
Extra dienst Woensdag 27 Dec. '05. Yan den
Bommel naar Rotterdam vm. 6 uur. Vau Rotterdam
naar Den Bommel nm 1,30 uur.
Geen dienst op Zondag en Woensdag, le Kerst
dag en Nieuwjaarsdag.
HELLEVOETSLUIJS.
Stoomboot-Maatschappij „Maasnymph."
Winterdienst van 1 Oct. 1905 toten met 31 Maart 1906.
Afvaart Maaskade W.Z.
Y ertrekuren van RotterdamZondag 8.30 en
4,30, Maandag 8,30, 12,45, 1,30 4,30 en 7 uur. Dins
dag 8,30, 12,45, 1,30 en 4,30, Overige dagen 8.30,
12.45, 1,30 en 4,15 uur.
Y a a r t ij d Schiedam, eirca 20 en van Ylaardin-
gon circa 35 min. na het vertrek van Rotterdam.
Vertrekuren van Hellevoetsluis r Zondag 7,20
en 3,50, Maandag 4,30, 5,45, 7, 8,30, 12 en 3,50 uur.
Dinsdag 4,30, 5,45, 7, 8,30, 12 en 3.50, Overige dagen
7, 8,30, 12 en 3,50 uur.
Aankomst te Vlaardingen circa 1,35 uur en te
Schiedam circa 1.55 uur na het vertrek uit Hellevoet-
sluis.
Nieuwjaarsdag, le en 2e Kerstdag dienst als op
Zondag.
Extra dienst op 23 Dec. en 2e Kerstdag, van
Hellevoetsluis 's av. 6 eu van Rotterdam's av. 6 uur.
Van Nieuwesluis naar Rotterdam:
Y ertrekuren: Maandag en Dinsdag vm. 5,30,
circa 7, 8, circa 9,15, nm. 1 en 5 uur. Oveiige dagen
vm 8, circa 9,15, nm. If en 5 uur.
f Vervalt op Zondag.
tfftlEIXE.
Stoomboot-Maatschappij „Maa9nymph".
Win'erdienst van 1 Oct. 1905 tot en met 31 Maart 1906.,
Afvaart Maaskade W.Z.
Vertrekuren vanj Rotterdam, Dinsdag vm. 8.30
nm. 1,30 en 4,30. Overige dagen vm. 8,30, nm. 12,45,f
4,30 en 7 uur.
Y e r t r e k van Schiedam circa 20 en van Vlaardin
gen 35 min. na het vertrek uit Rfftt rdam.
Y ertrekuren van Brielle Maandag en Dinsdag
vm. 5, 7,30, 8,45, nm. 12,30 en 4,30. Overige dagen
vm. 7,30, 8,45,f nm. 12,30f en 4,30 uur.
A ankiomst te Vlaardingen circa 1,10 uur en te
Schiedam circa 1,30 uur na het vertrek uit Brielle.
f Deze dienst vervalt op Zondag.
Alleen Zondag én Maandag, doch niet op 24 en
25 December.
Nieuwjaarsdag, le en 2e Kerstdag, dienst als op
Zondag.
Extra dienst op 23 Dec. en 2e Kerstdag, van
Brielle 's av. 6,30 en van Rotterdam 's av. 6 uur.
Van Nieuwesluis naar Rotterdam.
Vertrekuren: Maandag en Dinsdag vm. 5,30,
circa 7, 8, circa 9, i5, nm. 1 en 5 uur. Overige dagen
vm. 8, circa 9,15, nm. lf en 5 uur.
f Vervalt op «Zondag.
STELLENDAM.
„Stoombootmaatschappij Maasnymph."
Winterdieusfc van 1 Oct. 1905 toten met 31 Maart 1906
Afvaart Maaskade WZ.
Vertrekuur van Rotterdamdagelijks, behalve
Zondag, nm. 1.30 uur.
Vaar tijd: Schielam 20 mia., Vlaardingen 35
min., na het verlrek uit Rotterdam.
Vertrekuren van Stellendam: Maandag en
Dinsdag 5 en overige dagen 6 uur.
Vaartjjd: Ylaarxiinge i :2,10, Schiedam 2,30 uur
na het ven rek uit SteUendani.
Geen dteiist op /Zondag, le en 2e Kerstdag en
Nieuwjaarsdag.
RHJiiASYEER
van Hellevoetsluis op Goedereede en
Overflakkee
Winterdienst aangevangen 1 Oetob9r 1933.
I-öji Stellendam naar'Middelharnis en Ilelleeoetsluis.
Voorm. 5.30 uur en nam. 1,uur.
Van Middelharnis naar Hellevoetsluis.
Voorm. 6,45, 8.30 eu nam. 2,uur.
Van Hellevoetsluis naar Middelharnis.
Voorm. 7,30, en nam. 3,uur.
van Hellevoetsluis naar Stellendam.
Voorm. 11 uur.
Van Middelharnis naar Stellendam.
Nam. 3,30 uur.
De vertrekuren zjj'n in Amsterdamschen tijd op,,
gegevoa.
PERNIS.
Stoombootreederij „Pernia".
Peijenoordstraat 41.
Afvaart Maaskade W.Z.
VERTREKUREN van Rotterdam: Zondag 9 eu 4
uur, Maandag 9, 12.15 en 4.30. Dinsdag 9, 12.15,
2.15 en 4.30 uur, overige dagen 9,12.15 en 4.30 uur.
Vaar tijd: Charloia 10 minuten, Schiedam 20
minuten, Pernis 30 minuten.
V ertrekuren vau PernisZondag 8 en 3
uur. Maandag 7,30, 10 en 3 uur, Dinsdag 7,30, 10, 1
en 3 uur, overige dagen 7.30, 10 en 3 uur.
(Vau af 15 Februari Maandag en Dinsdag vertrek
7 uur in plaats 7,30.)
OUD-BEIERLAND.
Stoombootmaatschappij „Oude Maas."
Afvaart Mauskade W.Z.
VERTREKUREN van Rotterdam naar Oad-Ueier-
land alle werkdagen 8.30, 1.30.
V a a r t ij dSchiedam 30 minuten, Vlaardingen
45 minuten, Spijkenisse 1 uur "5 minuten. Oud-ileier-
land 1 uur 30 minuten.
Vertrekuren van Oud-Beierland alle werk
dagen 6.30. (Dinsdag 6) en 10.30 uur.
ROTTERDAM D.P. RRIELLE.
Via Vlaardingen Postboot.
Vertrek. Aankomst.
9.— 10.20
1,32 3.15
3.29 5,10
6,50 8,15
BRIELLE. ROTTERDAM D.P.
Vis Vlaardingen Postboot.
Vertrek. Aankomst.
6.40 8,6
12,— 1,31
3,25 5.—
7.— 8.45
Kotterd. Hellevoet-
B.P. sluis,
via Vlaard. Postlio.
Vertrek. Aankomst.
5,11
12,20
3,29
6.50
-8,53
6,45
10,35
2.—
5,30
8.30
10.30
Hellevoet- Hotterd.
sluis. D.P.
via Vlaard. Postbo.
Vertrek. Aankomst.
6.10
7.35
12.35
3.—
6,40
2,—
9,39
2.34
5-
8.45
11,55
S'&'oo.wfim&ai.
Rot erdaiu, Barendrecht, Blaakschedijk, Oud-Beierland, Klaaswaal, NumaBsdorp-
Haven en tuescliengelegeu halten.
Rotterdam, Rosestraat, Vertrek 6,— 7.30 9.40 11.57
Barendrecht 6,26 7 50 10.7 12.21
Blaakso.hedijk 6.44 8.11 10.30 12.43
Oud-Beijerland 7.3 8.15 10.35 - 12.50'
Klaaswaal 7.29 9.47 11.13 1.26
Numansdorp-Haven, Aankomst 7.50 9.8 1.46
SQ
o O
2 se
-4 -a
1.10
1,36
2,-
2.6
2.50
3.10
1.50
4.10
6.23
8.37
t*
2.9
4.40
n
6.45
9.—
2.30
5.3
-o
7.6
9.19
a
2.38
5.11
-.e
7-10
o.
3.8
5.45
O
7.43
CS
3.24
6,4
-4
8.3
co
Numansdorp-Haven, Vertrek s
Klaaswaal g a
Uud-Beijerland 3 5
Blaakschedijk a
Barendrecht
Rotterdam,Rosestr. Aank.
X bo
-q -o
4.17
4.43
5.1
5.55
6.26
6.57
6.33
6.56
7.3
7.42
8.1
8.26
(8.57
19.17
'9.27
'9.59
10.18
10.40
10.50
11.13
11.28
12.2
12.21
12.45
1.48
2.7
2.15
2.47
3.4
3.26
3 12
3.39
3.54
4.30
4.50
5.14
5.25
5.45
5.59
6.38
6.55
7.20
7.52
8.8
8.16
8.44
9.—
9.22
9.44
10.21
10.38
11
Rotterdam, Middeldijk, Rjjsoord, Zwijnd.eciit en tusaeiiengelegeu halten.
Zwijndrecht
Rijsoord
Middeldijk
Rotterdam
Vertrek
Aankomst
"1
r. c
3 5
Rotterdam
Middeldijk
Rijsoord
Zwijndrecht
Verfrek
Aankomst
5.22
o-g
7.12
9.29
1.35
4.5
5.48
2
7.33
9.49
1.53
4.23
6.9
3 JQ
S-m
7.33
10.11
2.13
4.44
6.57
cS
8.26
10.40
3.26
5.14
7.30
9.40
1.50
4.20
7 56
10.14
,3.—
4.47
8.17
10.34
3.23
5.8
8.36
10.53
3.48
5.27
6.7
6.26
6.48
7.20
6.25
6.51
7.13
7.34
ajT
■co o
b a
Strijen f HavenJ(Jillaarshoek, Puttershoek, Blaasehedijk, Rotkrdam
en tusschengelegen halten.
Stnjen (Haven)
Vertrek
ca
5.—
g
6.50
9.12
1.40
3.45
5.54
Cilluarshoek
B O
5.17
pc O
7.10
9.29
1.58
4.1
6.10
o.
Puttershoek
1
5.29
CP
7.25
9.41
2.13
4.11
6.20
O
Blaaksehedijk
Aankomst
-ej
5.46
3-
7.39
9.56
2.28
4.25
6.31
5 e
Rotterdam
a
6.57
8.26
10.40
3.26
5.14
7.20
Rotterdam
Verti ek
7.30
9.40
1.50
4.10
6 25
Blaak: 'ïedijk
Tl
8.11
10 30
2.47
5.3
7.6
O-*
Puttershoek
8.23
'10.43
3.—
5.15
7.19
<P
Cillaarshoek
8.33
10.55
3.11
5.25
7.32
O
Strijen (Haven)
Aankomst
8.48
11.12
3.27
5.40
7.50
Rotterdam, Numansdoip-Haven, Zuid Beijerland en tusschengelegen halteD,
alleen op t ij d i g verzoek.
Rotterdam Vertrek 6.7.30 9.40 11.57 1.50 4.10 6.25 Stt*
Numansdorp-Haven 7.56 9.18 2.54 3.30 '6.10 8.13 o
Zuid-Beijerland Aankomst 8.8 9.30 11.40 3.6 3.42 6.23 8.25 r S.
Zuid-Beijerland Vertrek 'O 3.39 6.12 8.20 10.18
Numansdorp-Haven 3 g 3.57 6.28 8.32 10.30
Rotterdam Aankomst g p 6 57 8.26 10.40 12.45
G-eregelde 8 toom bon tveordie.net Numansdorp-Haven-
1.8 2.56 4.40
1 20 3.8 4.52
3.26 5.14 7.20
-Willemstad—Zijpe.
7.30 S: f
7.42 S t
9.22 S- o
Rotterdam, Rboon, Spijkenisse, Zuidland, Oudenhoorn, Hellevoetsluis
Rotterdam Rosestraat Vertrek
Rhoon
Spijkenisse
Zuidland
Oudenhoorn
Hellevoetsluis Aankomst
Helle vootsluis Vertrek
OudeDhoorn
Zuidland
Spijkenisse
Rhoon
Rotterdam, Rosestraat Aankomst
en tusschengelegen halten.
6.20
8.55
12.35
1.—
4
6.30
6.58
9.29
cc
1.25
1.38
4.40
7.—
c
7.25
9.52
2.7
2.5
5.10
7.25
3
7.46
10.11
2.35
2-26
5.28
7.44
k
8.3
10.25
O
3
2.43
5.43
7.59
<0
8.20
10.40
O
3.20
3.—
6.—
8.15
er
4.45
6.30
8.50
1.5
4.20
6.25
5.5
6.45
9.9
1.21
4.35
6.41
5.30
6.59
9.28
1.36
4.49
6.57
P
6.5
p CO
7.23
9.55
2.2
5.13
7.22
6.33
fl p
7.43
10.17
2.22
5.31
7.43
O
7.15
crq
8.20
11.—
3.—
6.5
8.20
S eenbergen en
tusschengelegen
halten.
Brouwershaven Vertrek -g
5.22
7.30
10.20
2.7
4.10
7.55
10.10
Iv
Ziorikzoe g
6.3
8.21
10.6
11.2
2.53
4.58
8.40
11.20
O
Zijne Aankomst ^3
6.50
9.8
10.44
11.50
3.40
5.45
9.27
12.7
0
Anna Jacobapolder Vertrek §4 30
7.20
12.5
6.—
10.2
St. Philipsland 4.51
7.43
12.26
6.23
10.22
Steenbergen Aankomst 5.30
8.30
1.10
-T
7.10
11.2
f
Steenbergen Vertrek g 5.50
9.30
4.15
7.25
11.16
St. Philipsland g 6.29
10.18
4.55
8.5
11.53
O
Anna Jacobapold. Aankomst ^3 6.50
10.40
5.15
8.25
12.10
Zijpe Vertrek
7.36
9.20
11.5
1.35
5.45
8.40
10.5
12.30
fl
Zieiikzee g3
8.26
11.53
2.25
6.36
9.26
10.55
1.21
0
Brouwershaven Aankomst
9.8
12.35
3.8
7.18
10.5
11.30
2.—
T
Geregelde Stoombooveerdienstt ZjjpeAnna JacobapolderStavenisse.
cenige mm
Toen zij
achteruit,
van bet be
kinderen
V«n het
knaagd en
had een d:
geneesheer
te behoudt
droefheid ei
toestand.
Federate
bedi
Jl. week!
tie de exar
Handelscor
Duitsch er
dam, Utreo
mens name
Boekhoude
correspondt
voorjaarsex
candidaten
Handelscor
aizoo meer
20 Candida
examens w
De oude pi
van 1907
nieuwe prt
op de iaa
Federatie i
Wij leze:
Te Exlot|
die in zee
keert. Vo<
gezin in
Eenige arl
besloten v
slaan. In
wen Van
sluiks bomt
Toen eet
krooiplanke
ze alle war
aan de hut
spoedig me
met het
gesloopt is
met hare
hemel.
Eenigen
van een a,
uit Gelder
arbeid i
richten,
gevecht, gt
Dezer da
werd de
dier vt
aangevallei
dit woedef
door het
De ii
Te Roe
vreeselijk
De vroti
had de 1<
gezet, waai
die met tl
Onder
onr en m
petroleum
kinderen
heel door
De moi
niet bede
ergerde,
mee naar
vlammen
haar cige
Het wa
buren poi
drie slacb
Zij sla
want de v
De moede
inschiet,
blijven, zo
verbrand.
Op Zat'
ingezetene
wed. Spre
Het heugt
de omsta
volle bezit
Granen.
kilo 7 a 7
Haver per 1
Aardappt
Ajuin 1' 1
Boter 70
Eieren 8
Aardappt
heimers f3.1
Friesche B
f2.50 a 2.7
Weinig
Ajuin.
Men best
1.90 a 1.9
Prima ktj
Granen, j
Rogge pej
Gerst. V
niet aangev
a 8.80 per
Haver pe
Puike, bhin
Witte Bo
Bruine B
Blunke en j
Blauwe
Meel wo
algemeen tb
opvregen <J
offerten zij
Vele molei
zoodoende
Heden oi
Zaden. I
zaad in b;
Hectol. 18.i
Vee. Aar
151 vette-
Schapen en
De prijzc