TWEE BilBEH.
Antirevolutionair
voor de Zuidhollandscfie en
Orgaan
Eilanden,
1 DECEMBER
haag.
I N HOC SÏGN O VINCES
FEUILLETON.
rg.
Eerste Blad.
waarde.
directeur.
II Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
411© sinfchen voor «Se ttedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie frareeo foe te aeitdew aan den Ijitgever.
Vervaardiging van absinth te
verbieden.
Voordeelen van Evenredige Ver
tegenwoordiging.
Mv.V
(Slot volgt.)
'3
7.9
m
p.
m
w
m
•}fr
m
iftt
-X
w
0
SO©©,—
irde.
eeuwarden.
irg
üriseerd
aarvoor
n. Deze
vaarvan
rokken,
extra-
ij uifge-
«3,
gunstig
premien
olgende
igen in
kl. Mk.
4e kl.
en in de
naamste
te geval
300,000,
devrij-
enoodi-
deel te
edrag te
ostwis-
angeno-
50 cis.
75
90
sou, als-
iden zijn
t Staats-
alsmede
dat alle
ordt aan
apen van
er uitge-
oegezon-
ijzen ge-
ïpt onder
ehouden,
van liet
e vóór de
tellingen
nin elk
>5.
en.
ht verder alle
351,65
662,41
024,17
rettr.
nech rijster. Aan
nes, Rosmolens,
melkontroomers
125 liter, prijs
Juddorp.
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER
T. BOEKHOVEN.
SOMMELm MJH
[I Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 par regel.
II Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
I Advertentiën worden ingewacht tot Diasdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Dit nummer bestaat uit
a.s. begint het nieuwe kwartaal.
Zij, die zich nu abonneeren, ont
vangen de nog in deze maand
verschijnende nummers, gratis.
De Administratie.
Ml© Itussische Kevolnüe.
v.
De Joden in Rusland.
Na de Kruistochten der 11e en 12e
eeuw begon in geheel Europa het
lijden der Joden. Zij waren de Chris
tus-kruisigers, en onder de macht van
dat woord werden ze verjaagd en
verbannen uit bijna alle toenmalige
Europeesche Rijken. In Oostenrijk
en Duitschland zuchtten ze onder
zware belastingen, evenals in Rus
land n.l. den iijftol, een belasting ter ver
zekering van hun leven en eigendom. Is
deze benaming niet reeds teekenend
voor hun toestand
In Frankrijk werden ze beschuldigd
van hostieschennis, bronnenvergifti-
ging en vooral van het vermoorden
van Christenkinderen om bloed te
verkrijgen bij het bereiden der Maz-
zoth of de Joodsche Paaschbrooden.
En wie herinnert zich uit Rusland
den moord van ICisjenef niet op Paasch
dag 1903, toen ook door het domme
bijgeloof beweerd werd, dat de Joden
aldaar volgens hun ritus, hun leer,
kinderen hadden geslacht.
Na de kruistochten was de hand
van allen tegen hen, en hun hand
tegen allen uit Rusland werden ze
verbannen in de 15e eeuw maar
Czaar Peter I nam ze weer op. In
1743 onder keizerin Elizabeth ander
maal verdreven, kwamen ze onder
Catharina II in 'tCzarenrijk terug.
Door Alexander I, over wien we reeds
geschreven hebben, (1801 1825) wer
den ze begunstigd, maar onder zijn
de Joden-herberg-grond -
zoon Nicolaas I (18251855) onder de
meest drukkende uitzonderingswetten
geplaatst. Hun werd verboden grond
te bezitten en bepaalde beroepen uit
te oefenen. Waarom geen grond?
En geen bepaalde beroepen Omdat
ze beschuldigd werden, terecht of te
onrecht, dit laten we in 't midden,
aan de boeren niet alleen sterken
drank te verkoopen, de whoski zoo
berucht, zoo zedelijk verlagend en
den Rus verdierlijkend, maar dezen
drank ook onder een buitengewoon
woekerend crediet verkochten, om
daardoor pandrecht op de eigendom
men te krijgen, en bij niet afbetaling,
wat vaak voorkwam, de landerijen in
bezit te nemen.
Hebt ge 't wel opgemerkt, lezer, in de
bladen, die onder uw oogen kwamen,
hoe bij deze revolutie de Jodenher-
bergen het meest toegetakeld zijn.
Dat was niet alleen, omdat het woeste
volk zijn whoski of brandewijn wou
drinken, maar om zich terecht of te
onrecht, dit laten we in 't midden, te
wreken op
bezitters en hun woeker.
Daarvoor werden ze ook in 1881
vervolgd zoodat ze in grooten getale
naar Argentinië uitgeweken zijn waar
ze door Baron Hirsch een veilige
schuilplaats erlangden.
Waarvoor we deze korte historische
toelichting schreven
Om daar mee aan te toonen, dat
het in Rusland tusschen Joden en
Russen mokt.
Dat daaraan de Joden niet onschul
dig zullen zijn, wie zou dit durven
beweren En het verlangen naar geld
en macht, den Jood eigenèn zijn
geestelijke eigenschappen, die ver
boven den dommen Russischen boer
uitblinken zoowel als de verachting,
die hem daar vooral ten deel valt,
omdat hij »een Jood« is, evenzeer als
de krenking zijner rechten en vrijhe
den dit alles is oorzaak, dat het in
Rusland tusschen Joden en bevolking-
niet vlotten wil.
Maar er is nog een andere reden.
Juist dat gekrenkte recht deed den
Jood revolutionair worden.
Want de Joden in Rusland staan
aan de spitse der omwenteling en
hebben daar altijd gestaan.
De Jood wil macht oefenen.
Da Costa. ook een Jood, later chris
ten, heeft 'teens juist gezegd: Wat
uit Abrahams heup geboren is, is Koning.
En dat Koning willen-zijn, dat wil
len heerschen, dat machts-oefenen is
eiken Jood eigen.
Daarom staat hij in de rijen der
liberaal-vooruitstrevenden in Neder
land en overal, waar hij verouderde
toestanden meent te zien, jaagt hij,
drijft hij met de kracht van't geld en
de gaven des verstands naar nieuwe
regelingen, waarin hij als Jood, niet
aan 't kortste eind hoopt te trekken.
De Russische Joden staan vooraan
tegen de reactie, trouwens ze hebben
zooveel actie aan den lijve ervaren,
dat zij naar Westersche beschaving,
naar vrijheid en gelijkheid naar de
wet smachten.
Het Russische proletariaat is een
revolutionaire klasse, die haat den
Czaar en diens geschapen toestanden.
Daarom ook, is het u ontgaan lezer
heeft de ellendige Trepof, de knoet mo
narch, de politiebeul, juist gebruik ge
maakt van 't domme volk tegen de
Joden, om daarmee Witte en de nieuwe
staatkundige omwenteling een stomp
te geven.
Om de reactie te doen triomfeeren,
om alles bij 'toude te doen blijven,
daarom hitste Trepof de inwoners op
tegen de vooruitstrevende Joden. Daar-
om riepen ze, terwijl ze de Joden dood
sloegen Leve de Czaar.
Trepof wou de oude staatsinstellin
gen behouden, en de Joden wilden ze
vernieuwen. Om het oude regime te
handhaven, moesten de Joden het ont
gelden.
De Joden moesten den zondebok
worden, om het verbitterde volk in
deze dagen van roering een afleiding
te geven.
't Was om de Joden te doen, mear
door hun dood om bevestiging der
oude autonomie.
Rusland? revolutie is ook door Joden
bewerkstelligtm tar duizenden niet-
Joden zijn 't met hen eensnochtans
zijn ze 't slachtoffer èn door 't verle
den, dat hen gehaat maakte hij velen,
èn door de contra revolutionairen, die
den Czaar de hand boven het hoofd
willen houden.
Nochtans is en blijft het bloedbad
afschuwelijk en in naam van de
christelijke leer, in naam der bescha
ving protesteeren we tegen de gruwe
len uit Ruslands donkere oorden.
Wor 'f vervolgd.)
noodig is voor
Absinth is naar de bepalingen, die
deskundigen daarover geven een drank
of likeur, bestaande uit een mengsel
van alsem-olie, badiaan-, anijs- en
angelica-olie, gevoegd bij alcohol en
water. Voor 10 liter witte absinth
zijn noodig 5 liter alcohol, 472 liter
water, 3 gram alsemolie. De bereiding
der groene absinth komt hiermee
overeen, met dit verschil, dat bij
voeging van caramel en blauwverf
met 15 gram aluin
de kleurwijziging.
In de Afdeeling der Tweede Kamer
werd door sommige leden op de
wenschelijkheid gewezen de vervaar
diging en den invoer van absinth te
verbieden, alvorens deze drank, wier
groote schadelijkheid bekend is, in-
heemsch worden mocht In Belgie en
Zwitserland zijn ze reeds verboden.
Het is noodzakelijk, dat de Regee
ring ook daarover hare gedachten
laat gaan.
We hebben al zooveel gezondheid -
roovende artikelen te slikken, dat
waarlijk een flink en streng verbod
voor andere noodzakelijk wordt.
Er is alcoholer is sachrrineer
zijn knoeierijen in allerhande artike
len. En het lichaam wordt door al
zulke schadelijke producten geschaad.
Ook op den Gezondheidsdienst houde
de Regeering haar oog gericht.
lage strijdmiddelen komt groo-
tendeels een einde.
5. Herstemmingen en Aanvullings
verkiezingen zullen vervallen.
Natuurlijk is met deze punten de
kwestie niet beslist.
Er zal nog heel wat over geschreven
en gewreven worden, eer het kies
recht dien vorm heeft.
Ontegenzeggelijk zijn de voordeelen
groot
Maar de practijk is niet zoo een
voudig, als 't lijkt.
In elk geval :,al ware punt 4 slechts
te temperen, dan reeds zou de in
voering van zegen zijn en de pro
paganda voor Evenr. Yertegenw. is
daarom reeds een dankbare arbeid.
Naderhand wenschen we op dit
stelsel kortelijk terug te komen.
Roering.
In de Nederlander geeft de heer Van
Koetsveld, de rustelooze propagandist
voor Evenr. Vertegenw., eenige voor
deelen daarvan op.
1Kiesrecht wordt door haarKies-
vermogen.
2. Het Kiesvermogen is voor allen
even groot.
3. De verplaatsing der zetels houdt
gelijken tred met de verplaatsing
der stemmen.
4. Aan het bezigen van kleine en
Er is in Rusland roering.
In Oostenrijk-Hongarije.
In Frankrijk.
In Zweden.
't Zijn politieke schokken, die in
bovengrondsche geleidingen hun oor
zaak en reden vinden.
Er is roering in Engeland door een
hongerlijden, dat tienduizenden wacht;
want honger doet pijn.
Roering in Griekenland en aanhoo-
righeden, waarop de Mogendheden
elkaar in hun enghartige politiek ont
moeten.
Roering op Spanje's beet-geblakerd-
strand.
lleel Europa is in beweging.
Is 't om Revolutie of Reformatie
Is 't Geweldige of Bloedlooze omme
keer, of Wettige omvorming?
'tls beide.
Der tijden roepstem in berg en
vallei, in steppen en olijfgaardenin
verstijvende koude en verslappende
hitte, ze is overalDe banen moeten
verlaten van het zelfvoldane oude
regime.
Het overgangstijdperk van een uit
gestorven Staats- en Machtsbeschou
wing naar de Moderne opvatting van
Gezag en Heerschappij aller onder
danen spoedt ten einde; en een nieuwe
aera, tijdperk breekt aan.
Wilt ge den stroom keeren, al
keurt ge in zijn schuimende koppen
de woede der baren af?
door
L. VAN BERKEL.
9 Hoofdstuk I.
De Bom is nu gemakkelijk van het strand
te ouderscheiden. De romp van het schip
zinkt verraderlijk weg in het verraderlijke
zand, hel achterschip begint zich meer te
verhellen, terwijl de kop begint weg te
duiken als wordt het schip door een onzicht
bare hand naar den bodem der zee ge
trokken. Over het nog duidelijk zichtbaar
blijvend achterschip werpen de golven zich
in toomlooze woede henen, de mast is ge
kapt en over boord gerold, de scheepsboot
door dezelfde golf, die den schipper het
le\en kostte, van boord gespoeld.
Elke poging door de schipbreukelingen
in het werk gesteld om verbinding met het
strand te krijgen, is jammerlijk mislukt.
Zij hebben zich nu allen vereenigd op
het achterdek. Langzamerhand zien ze,
dat zij terrein verliezenen dat de zee
met hare niets ontziende macht terrein
wintZe vreezen, dat hun vaartuig zal
wegzinken, zonder dat het mogelijk geweest
is hen te redden.
Daar staan ze als toonbeelden van schrik.
De handen wringend, schreeuwen ze om
hulp met de kracht der wanhoop, doch
hun geroep wordt overstelpt door het donde
rend geraas der rusteloos aanrollende golven.
Hun menschelijke stem is, niets vergeleken
met de stem der natuur. Toch sluimert
op den bodem hunner ziel nog altijd de
hoop, dat men op het straud alle pogingen
zal in 't werk stellen om hen te redden.
>Als de nood op het hoogst is, is de
redding nabij.ee
Die hoop, in schijn al te stout, ontvangt
meer bewustzijn, als zij bij het ophouden
der sneeuwbuien een ongewone drukte op
het strand zien het voorteeken hunner
redding. Kort daarna onderscheiden zij
de reddingboot, door velen hunner vroeger
meer dan eenmaal bemand. Zij kunnen
zelfs iemand onderscheidendie op de
plecht van het ranke vaartuig den ouderen
zeelieden moed inspreekt
Zij begrijpen dat luidruchtig gebarenspel
maar al te goed en als zij ten laatste de
boot meer en meer de zee zien naderen,
rolt daar reeds over verweerde gezichten
een enkele traan, door het machtig gevoel,
dat hen overmeestert, te voorschijn ge
roepen.
Een kort oogenblik nog voelen zij, die
ter redding snellen, vasten grond onder hun
voeten, doch al een enkele golf rolt tot
halverwege onder de kiel der reddingsboot,
die dan met doffen slag op het strand
terug valt.
Acht wakkere kerels zijn gereed hun
leven te wagen voor hun makkers. Zij
hebben afscheid genomen van de hunnen,
allen aan het strand verzameld. Er is niet
één moeder, die haar zoon terug tracht te
houden van dit nobel, menschlievend stre
ven. Er is niet één vrouw die haar
echtgenoot tracht terug te houden. Ze
sporen hen aan met woorden, waarin vuur
en kracht ligt. Ze houden haar tranen
terug, om ze niet tot twijfelen te brengen.
»Ga«c is het wachtwoord. »Ga« in de
kracht Gods, in den naam des Heeren, in
belang der menschheid. »Ga« om hen,
die in nood zijn te redden en al moet het
uw leven kosten, we zullen het bejamme
ren en beweenen, maar toch zullen we uw
moed eeuwig prijzen.
Tot tweemaal toe reeds heeft men ge
tracht de boot in zee te krijgen, doch telkens
te vergeefs. Voor den derden keer gaat
ze onder een daverend gejuich vau het
strand. Dit staalt hun krachten en het
zwak hulpgeroep der schipbreukelingen ver
dubbelt hun moed en ijver.
De afstand tusschen de reddingboot en
het strand wordt grooter. Voor goed is
zij nu in zee. Vele harten, zooeven nog
vol moed, volgen nu met grooten angst de
bewegingen der boot.
Nu hoog op den kop der golven wie
gend, dan met grootere snelheid dalend en
in de diepte der golven terug vallend is
het een angstig gezicht, die worstelstrijd
tegen de woedende elementen.
En toch het is een grootsch gezicht.
Iets, dat wel zenuwachtige gejaagdheid geeft,
maar toch den toeschouwer met eerbied
vervuld voor zulke kerels.
De helft van den afstand tusschen strand
en schip is afgelegd. De bom is dieper
gezonken en de matrozen verkeeren in
grooter gevaar. Het wordt meer dan tijd,
dat zij uit hun netelige positie verlost wor
den. Over een halt uur is de schuit ge
zonken en de bemanning in de diepte
verdwenen.
Van het strand gezien vordert de red
dingboot maar heel langzaam, en toch roeit
men met inspanning aller krachten De
stuurman geett kalm zijn bevelen en houdt
met gespierde vuist het roer omklemt, ver
trouwend op zijn kennis van stroom en wind,
Tusschen de golven gapen wijde kloven,
diepe afgronden. De golven »wit gekopte
komen met donderend geraas aan rollen
en slingeren de reddingboot her- en der
waarts. Maar hoe heviger de boot slin
gert, hoe kraniger de matrozen zich houden.
Met het gevaar neemt ook hun moed,
hun kracht, hun zelfvertrouwen toe. Kam
pen op leven en dood. Strijden op leven
en dood. dit is de vertolking hunner ge
dachten.
Het schijnt onmogelijk de bom met de
reddingboot dicht genoeg te naderen. Tel
kens wordt ze weggeslingerd, telkens op zij
gedrongen. En toch de stuurman dringt
er op aan, »we moeten, we zullen er
komen cc
Zoo dicht bij de boot en dan niet helpen
v
Kr-