TWEE BilBEH. Antirevolutionair voor de Zuidhollandscfie en Orgaan Eilanden, 1 DECEMBER haag. I N HOC SÏGN O VINCES FEUILLETON. rg. Eerste Blad. waarde. directeur. II Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. 411© sinfchen voor «Se ttedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie frareeo foe te aeitdew aan den Ijitgever. Vervaardiging van absinth te verbieden. Voordeelen van Evenredige Ver tegenwoordiging. Mv.V (Slot volgt.) '3 7.9 m p. m w m •}fr m iftt -X w 0 SO©©,— irde. eeuwarden. irg üriseerd aarvoor n. Deze vaarvan rokken, extra- ij uifge- «3, gunstig premien olgende igen in kl. Mk. 4e kl. en in de naamste te geval 300,000, devrij- enoodi- deel te edrag te ostwis- angeno- 50 cis. 75 90 sou, als- iden zijn t Staats- alsmede dat alle ordt aan apen van er uitge- oegezon- ijzen ge- ïpt onder ehouden, van liet e vóór de tellingen nin elk >5. en. ht verder alle 351,65 662,41 024,17 rettr. nech rijster. Aan nes, Rosmolens, melkontroomers 125 liter, prijs Juddorp. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER T. BOEKHOVEN. SOMMELm MJH [I Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 par regel. II Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. I Advertentiën worden ingewacht tot Diasdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Dit nummer bestaat uit a.s. begint het nieuwe kwartaal. Zij, die zich nu abonneeren, ont vangen de nog in deze maand verschijnende nummers, gratis. De Administratie. Ml© Itussische Kevolnüe. v. De Joden in Rusland. Na de Kruistochten der 11e en 12e eeuw begon in geheel Europa het lijden der Joden. Zij waren de Chris tus-kruisigers, en onder de macht van dat woord werden ze verjaagd en verbannen uit bijna alle toenmalige Europeesche Rijken. In Oostenrijk en Duitschland zuchtten ze onder zware belastingen, evenals in Rus land n.l. den iijftol, een belasting ter ver zekering van hun leven en eigendom. Is deze benaming niet reeds teekenend voor hun toestand In Frankrijk werden ze beschuldigd van hostieschennis, bronnenvergifti- ging en vooral van het vermoorden van Christenkinderen om bloed te verkrijgen bij het bereiden der Maz- zoth of de Joodsche Paaschbrooden. En wie herinnert zich uit Rusland den moord van ICisjenef niet op Paasch dag 1903, toen ook door het domme bijgeloof beweerd werd, dat de Joden aldaar volgens hun ritus, hun leer, kinderen hadden geslacht. Na de kruistochten was de hand van allen tegen hen, en hun hand tegen allen uit Rusland werden ze verbannen in de 15e eeuw maar Czaar Peter I nam ze weer op. In 1743 onder keizerin Elizabeth ander maal verdreven, kwamen ze onder Catharina II in 'tCzarenrijk terug. Door Alexander I, over wien we reeds geschreven hebben, (1801 1825) wer den ze begunstigd, maar onder zijn de Joden-herberg-grond - zoon Nicolaas I (18251855) onder de meest drukkende uitzonderingswetten geplaatst. Hun werd verboden grond te bezitten en bepaalde beroepen uit te oefenen. Waarom geen grond? En geen bepaalde beroepen Omdat ze beschuldigd werden, terecht of te onrecht, dit laten we in 't midden, aan de boeren niet alleen sterken drank te verkoopen, de whoski zoo berucht, zoo zedelijk verlagend en den Rus verdierlijkend, maar dezen drank ook onder een buitengewoon woekerend crediet verkochten, om daardoor pandrecht op de eigendom men te krijgen, en bij niet afbetaling, wat vaak voorkwam, de landerijen in bezit te nemen. Hebt ge 't wel opgemerkt, lezer, in de bladen, die onder uw oogen kwamen, hoe bij deze revolutie de Jodenher- bergen het meest toegetakeld zijn. Dat was niet alleen, omdat het woeste volk zijn whoski of brandewijn wou drinken, maar om zich terecht of te onrecht, dit laten we in 't midden, te wreken op bezitters en hun woeker. Daarvoor werden ze ook in 1881 vervolgd zoodat ze in grooten getale naar Argentinië uitgeweken zijn waar ze door Baron Hirsch een veilige schuilplaats erlangden. Waarvoor we deze korte historische toelichting schreven Om daar mee aan te toonen, dat het in Rusland tusschen Joden en Russen mokt. Dat daaraan de Joden niet onschul dig zullen zijn, wie zou dit durven beweren En het verlangen naar geld en macht, den Jood eigenèn zijn geestelijke eigenschappen, die ver boven den dommen Russischen boer uitblinken zoowel als de verachting, die hem daar vooral ten deel valt, omdat hij »een Jood« is, evenzeer als de krenking zijner rechten en vrijhe den dit alles is oorzaak, dat het in Rusland tusschen Joden en bevolking- niet vlotten wil. Maar er is nog een andere reden. Juist dat gekrenkte recht deed den Jood revolutionair worden. Want de Joden in Rusland staan aan de spitse der omwenteling en hebben daar altijd gestaan. De Jood wil macht oefenen. Da Costa. ook een Jood, later chris ten, heeft 'teens juist gezegd: Wat uit Abrahams heup geboren is, is Koning. En dat Koning willen-zijn, dat wil len heerschen, dat machts-oefenen is eiken Jood eigen. Daarom staat hij in de rijen der liberaal-vooruitstrevenden in Neder land en overal, waar hij verouderde toestanden meent te zien, jaagt hij, drijft hij met de kracht van't geld en de gaven des verstands naar nieuwe regelingen, waarin hij als Jood, niet aan 't kortste eind hoopt te trekken. De Russische Joden staan vooraan tegen de reactie, trouwens ze hebben zooveel actie aan den lijve ervaren, dat zij naar Westersche beschaving, naar vrijheid en gelijkheid naar de wet smachten. Het Russische proletariaat is een revolutionaire klasse, die haat den Czaar en diens geschapen toestanden. Daarom ook, is het u ontgaan lezer heeft de ellendige Trepof, de knoet mo narch, de politiebeul, juist gebruik ge maakt van 't domme volk tegen de Joden, om daarmee Witte en de nieuwe staatkundige omwenteling een stomp te geven. Om de reactie te doen triomfeeren, om alles bij 'toude te doen blijven, daarom hitste Trepof de inwoners op tegen de vooruitstrevende Joden. Daar- om riepen ze, terwijl ze de Joden dood sloegen Leve de Czaar. Trepof wou de oude staatsinstellin gen behouden, en de Joden wilden ze vernieuwen. Om het oude regime te handhaven, moesten de Joden het ont gelden. De Joden moesten den zondebok worden, om het verbitterde volk in deze dagen van roering een afleiding te geven. 't Was om de Joden te doen, mear door hun dood om bevestiging der oude autonomie. Rusland? revolutie is ook door Joden bewerkstelligtm tar duizenden niet- Joden zijn 't met hen eensnochtans zijn ze 't slachtoffer èn door 't verle den, dat hen gehaat maakte hij velen, èn door de contra revolutionairen, die den Czaar de hand boven het hoofd willen houden. Nochtans is en blijft het bloedbad afschuwelijk en in naam van de christelijke leer, in naam der bescha ving protesteeren we tegen de gruwe len uit Ruslands donkere oorden. Wor 'f vervolgd.) noodig is voor Absinth is naar de bepalingen, die deskundigen daarover geven een drank of likeur, bestaande uit een mengsel van alsem-olie, badiaan-, anijs- en angelica-olie, gevoegd bij alcohol en water. Voor 10 liter witte absinth zijn noodig 5 liter alcohol, 472 liter water, 3 gram alsemolie. De bereiding der groene absinth komt hiermee overeen, met dit verschil, dat bij voeging van caramel en blauwverf met 15 gram aluin de kleurwijziging. In de Afdeeling der Tweede Kamer werd door sommige leden op de wenschelijkheid gewezen de vervaar diging en den invoer van absinth te verbieden, alvorens deze drank, wier groote schadelijkheid bekend is, in- heemsch worden mocht In Belgie en Zwitserland zijn ze reeds verboden. Het is noodzakelijk, dat de Regee ring ook daarover hare gedachten laat gaan. We hebben al zooveel gezondheid - roovende artikelen te slikken, dat waarlijk een flink en streng verbod voor andere noodzakelijk wordt. Er is alcoholer is sachrrineer zijn knoeierijen in allerhande artike len. En het lichaam wordt door al zulke schadelijke producten geschaad. Ook op den Gezondheidsdienst houde de Regeering haar oog gericht. lage strijdmiddelen komt groo- tendeels een einde. 5. Herstemmingen en Aanvullings verkiezingen zullen vervallen. Natuurlijk is met deze punten de kwestie niet beslist. Er zal nog heel wat over geschreven en gewreven worden, eer het kies recht dien vorm heeft. Ontegenzeggelijk zijn de voordeelen groot Maar de practijk is niet zoo een voudig, als 't lijkt. In elk geval :,al ware punt 4 slechts te temperen, dan reeds zou de in voering van zegen zijn en de pro paganda voor Evenr. Yertegenw. is daarom reeds een dankbare arbeid. Naderhand wenschen we op dit stelsel kortelijk terug te komen. Roering. In de Nederlander geeft de heer Van Koetsveld, de rustelooze propagandist voor Evenr. Vertegenw., eenige voor deelen daarvan op. 1Kiesrecht wordt door haarKies- vermogen. 2. Het Kiesvermogen is voor allen even groot. 3. De verplaatsing der zetels houdt gelijken tred met de verplaatsing der stemmen. 4. Aan het bezigen van kleine en Er is in Rusland roering. In Oostenrijk-Hongarije. In Frankrijk. In Zweden. 't Zijn politieke schokken, die in bovengrondsche geleidingen hun oor zaak en reden vinden. Er is roering in Engeland door een hongerlijden, dat tienduizenden wacht; want honger doet pijn. Roering in Griekenland en aanhoo- righeden, waarop de Mogendheden elkaar in hun enghartige politiek ont moeten. Roering op Spanje's beet-geblakerd- strand. lleel Europa is in beweging. Is 't om Revolutie of Reformatie Is 't Geweldige of Bloedlooze omme keer, of Wettige omvorming? 'tls beide. Der tijden roepstem in berg en vallei, in steppen en olijfgaardenin verstijvende koude en verslappende hitte, ze is overalDe banen moeten verlaten van het zelfvoldane oude regime. Het overgangstijdperk van een uit gestorven Staats- en Machtsbeschou wing naar de Moderne opvatting van Gezag en Heerschappij aller onder danen spoedt ten einde; en een nieuwe aera, tijdperk breekt aan. Wilt ge den stroom keeren, al keurt ge in zijn schuimende koppen de woede der baren af? door L. VAN BERKEL. 9 Hoofdstuk I. De Bom is nu gemakkelijk van het strand te ouderscheiden. De romp van het schip zinkt verraderlijk weg in het verraderlijke zand, hel achterschip begint zich meer te verhellen, terwijl de kop begint weg te duiken als wordt het schip door een onzicht bare hand naar den bodem der zee ge trokken. Over het nog duidelijk zichtbaar blijvend achterschip werpen de golven zich in toomlooze woede henen, de mast is ge kapt en over boord gerold, de scheepsboot door dezelfde golf, die den schipper het le\en kostte, van boord gespoeld. Elke poging door de schipbreukelingen in het werk gesteld om verbinding met het strand te krijgen, is jammerlijk mislukt. Zij hebben zich nu allen vereenigd op het achterdek. Langzamerhand zien ze, dat zij terrein verliezenen dat de zee met hare niets ontziende macht terrein wintZe vreezen, dat hun vaartuig zal wegzinken, zonder dat het mogelijk geweest is hen te redden. Daar staan ze als toonbeelden van schrik. De handen wringend, schreeuwen ze om hulp met de kracht der wanhoop, doch hun geroep wordt overstelpt door het donde rend geraas der rusteloos aanrollende golven. Hun menschelijke stem is, niets vergeleken met de stem der natuur. Toch sluimert op den bodem hunner ziel nog altijd de hoop, dat men op het straud alle pogingen zal in 't werk stellen om hen te redden. >Als de nood op het hoogst is, is de redding nabij.ee Die hoop, in schijn al te stout, ontvangt meer bewustzijn, als zij bij het ophouden der sneeuwbuien een ongewone drukte op het strand zien het voorteeken hunner redding. Kort daarna onderscheiden zij de reddingboot, door velen hunner vroeger meer dan eenmaal bemand. Zij kunnen zelfs iemand onderscheidendie op de plecht van het ranke vaartuig den ouderen zeelieden moed inspreekt Zij begrijpen dat luidruchtig gebarenspel maar al te goed en als zij ten laatste de boot meer en meer de zee zien naderen, rolt daar reeds over verweerde gezichten een enkele traan, door het machtig gevoel, dat hen overmeestert, te voorschijn ge roepen. Een kort oogenblik nog voelen zij, die ter redding snellen, vasten grond onder hun voeten, doch al een enkele golf rolt tot halverwege onder de kiel der reddingsboot, die dan met doffen slag op het strand terug valt. Acht wakkere kerels zijn gereed hun leven te wagen voor hun makkers. Zij hebben afscheid genomen van de hunnen, allen aan het strand verzameld. Er is niet één moeder, die haar zoon terug tracht te houden van dit nobel, menschlievend stre ven. Er is niet één vrouw die haar echtgenoot tracht terug te houden. Ze sporen hen aan met woorden, waarin vuur en kracht ligt. Ze houden haar tranen terug, om ze niet tot twijfelen te brengen. »Ga«c is het wachtwoord. »Ga« in de kracht Gods, in den naam des Heeren, in belang der menschheid. »Ga« om hen, die in nood zijn te redden en al moet het uw leven kosten, we zullen het bejamme ren en beweenen, maar toch zullen we uw moed eeuwig prijzen. Tot tweemaal toe reeds heeft men ge tracht de boot in zee te krijgen, doch telkens te vergeefs. Voor den derden keer gaat ze onder een daverend gejuich vau het strand. Dit staalt hun krachten en het zwak hulpgeroep der schipbreukelingen ver dubbelt hun moed en ijver. De afstand tusschen de reddingboot en het strand wordt grooter. Voor goed is zij nu in zee. Vele harten, zooeven nog vol moed, volgen nu met grooten angst de bewegingen der boot. Nu hoog op den kop der golven wie gend, dan met grootere snelheid dalend en in de diepte der golven terug vallend is het een angstig gezicht, die worstelstrijd tegen de woedende elementen. En toch het is een grootsch gezicht. Iets, dat wel zenuwachtige gejaagdheid geeft, maar toch den toeschouwer met eerbied vervuld voor zulke kerels. De helft van den afstand tusschen strand en schip is afgelegd. De bom is dieper gezonken en de matrozen verkeeren in grooter gevaar. Het wordt meer dan tijd, dat zij uit hun netelige positie verlost wor den. Over een halt uur is de schuit ge zonken en de bemanning in de diepte verdwenen. Van het strand gezien vordert de red dingboot maar heel langzaam, en toch roeit men met inspanning aller krachten De stuurman geett kalm zijn bevelen en houdt met gespierde vuist het roer omklemt, ver trouwend op zijn kennis van stroom en wind, Tusschen de golven gapen wijde kloven, diepe afgronden. De golven »wit gekopte komen met donderend geraas aan rollen en slingeren de reddingboot her- en der waarts. Maar hoe heviger de boot slin gert, hoe kraniger de matrozen zich houden. Met het gevaar neemt ook hun moed, hun kracht, hun zelfvertrouwen toe. Kam pen op leven en dood. Strijden op leven en dood. dit is de vertolking hunner ge dachten. Het schijnt onmogelijk de bom met de reddingboot dicht genoeg te naderen. Tel kens wordt ze weggeslingerd, telkens op zij gedrongen. En toch de stuurman dringt er op aan, »we moeten, we zullen er komen cc Zoo dicht bij de boot en dan niet helpen v Kr-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1905 | | pagina 1