Woensdag^ September 1905. 20stc Jaargang N°. 1071. voor «Ie %ai«lli<»llan<lsclie en Keeuwiche Eilanden. A n fir evo hi tion air Orgaan IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. FEUILLETON. Esns spelers leven. SOMMELSntJH. Alle bukken voor de iiedactie beslerad, AdvertenUën cm verdere Administratie franco toe te xenden aan den Uitgever. Sie seven en twintiysle Auyusttus- of V'nie-col- lecte voos' ile Scholen mei den Hijbei fvetw-wjd ert ROEST en VLEKKEN Ingetrokken. Wordt vervolgd Deze Courant verschijnt eiken Woensdag- en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. 4fzonderlijhe nummers 5 Cent. UJTGEYER Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. 10<le L.IJST van du 27e Jaar- Collects voor de Scholen met den Bijbel Transport f 24; 3 55.71 Siildeburen met Helium n 160.60 Arum met Kimswerd ir Ü8.10 Bozum met Oosterwierum II 50.00— Buitenpost met Lutkepost 244.00— Holwerd met Bruntguin en Bel- werd88.85 - Nijland met Wolsum il 136.00 Oudemirdum met Nijemirdum en Sondel12670 J Opeinde met Nijega (Small) 78.00 Oudega (Wijmbr.) II 82.00 Wierum28.83J Ambt Vo\lenl)°ve met Kwadoe- len, Barsbeek, St. Janskloos- teren de Belt 80.00 Dinxperlo met Hcnrne en Groot en Klein Bredenbroek li 154.37 Kamerik met Oud Kamerik en Teckop134.00 Wilnis met Oudliuizen en Westveen55.65 Nieuwer-Amstel (Amstelveen en e. v.)84.12 Nieuwer-Amstel (OudcrKerk H1 Amstel met Uuivendrecht en Over- Ouderkerk 168.501 Bennebroek17.95 Buiksloot met Nteuwendam en ZunderdorpU 64.90 Egmond aan Zee met Egmond aan de Heef II 7-80 - Haarlem760.20 HalfwegII 166.SI Hillegersberg (dorp) n 68.12 Terbrcgge met ged. Alexan- derpolder (gem. Hillegers berg) a 87.88 Voorburg136.78 IJselmonde741 00 Totaal van 250 Locale Comité's 1' 27.976.38J Waar niet staats aangegeven is de collecte aan de huizen gehouden. De Unie-rollecte bedroeg te Oudemirdum f 35.67J, te Nijemirdum f 51.03 en te Son del i 40. De Unie-eolleete bedroeg te Buiksloot f 41.12 te Nieuwcndam f 9.46 tn te Zunderdorp f 14.32. De ingevulde circulaires w orden met ver langen tegemoet gjzien. Als de correspon denten de bijdrage voor de Uniekas met den zelfden post aan den Penningmeester, Mr. T. P. Baron Maekay te 's-Hage (Nieuwe Uitlog 28) verzenden, waarmede zij de circulaire aan den Secretaris verzenden, dan loopen de zaken geregeld af. Vergeet de n a g i f t e n niet. R. DÉRKSEN, Secretaris der Unie. De Unie, heeft dr. H. Bavinck ge zegd, is het, die in de toekomst onze energie in spanning moet houden en ons met onverdroten ijver moet doen streven naar het ideaal, dat bij het Christelijk onderwijs ons voor den geest staat. Al is er in de toekomst waarschijn lijk een meer onbezorgd leven voor onze Christelijke scholen te wachten, men leide daaruit niet af, dat de alge- meene offervaardigheid eerlang een einde nemen kan. Aan de Unie blijft de taak opgedragen, om de algemeene offervaardigheid ten bate van de Scho len met den Bijbel, met name door de groote jaarlijksche collecte en door het doen houden van voordrachten, aan te moedigen. Want al komt er verlichting van druk, financiëele ge lijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs is vooreerst nog niet te wachten. En allermoeilijkst zal het zijn, om in de toekomst het evenwicht te be waren tusschen den steun, dien wij van de Overheid voor onze scholen begeeren, en de vrijheid, welke wij voor de richting van ons onderwijs noodzakelijk achten. Voor die vrijheid hebben alle vrienden van het Christe lijk onderwijs, heeft inzonderheid de Unie, te waken. Zij schreef toch de leuze»de vrije school voor heel do tiatie« in hare banieren zij zal aan die leuze, tot in lengte van jaren nog, alleen trouw kunnen blij ven, wanneer zij voor de vrijheid der school bij den voortduur aanzienlijke geldelijke offers zich getroosten wil. Daarom zal er, in het belang en tot behoud van onze vrije en Christelijke scholen, ook in de toekomst op onze offervaardigheid een aanhoudend beroep gedaan moeten worden. Er zal geld noodig blijven voor den bouw en het onderhoud onzer scholen, voor de traktementen en de pensioenen onzer onderwijzers, voor de kweekscholen en de opleiding der kweekelingen. Van afschaffing der Unie-collecte, der Unie-spreekbeur ten en der Unie-dagen mag geen men aan invloed en kracht. Alleen in den weg van voortdurende opoffe ring en toewijding is de vrijheid en het Christelijk karakter onzer scholen to handhaven. Al waren wij echter tot deze opof fering niet in het belang van onze eigene scholen verplicht, dan zou ze ons toch opgelegd worden door de taak, welke op de schouders der Unie rust, nl. de propaganda voor ons Chris telijk onderwijs. Wij mogen niet alleen letten op onze eigen belangen, maar hebben het gansche Nederlandsche volk in het oog houden. Het staat ons niet vrij, om in engen kring ons op te sluiten, den band met de natie te verbreken en haar aan eigen lot over te laten. Wij mogen dat niet doen, omdat wij kinderen der Refor matie zijn en belijders van üH Gere formeerde religie, welke den grondslag voor onzen Nederlandschen Staat heelt gelegd, diep in het hart van ons volk is ingegaan en er haar stempel op afgedrukt heeft Wij mogen dat niet doen, omdat wij Christenen zijn, en gelooven, dat de naam van Jezus de eenige naam is, onder den hemel ge geven, waardoor mensehen zalig kun nen worden. Onze Christelijke scholen, tellen thans nog maar eene bevolking van ruim honderdduizend kinderen. Duizenden en honderdduizenden be zoeken nog de openbare school, waar de naam van Jezus niet gehoord wordt en de Bijbel een verboden boek is En naarmate deze openbare school onder verderlelijker invloed komt, rust de heilige taak op ons, om den zegen van het Christelijk onderwijs te ver spreiden over heel ons vaderland heen en zooveel mogelijk alle kinderen onzes volks daarin tt doen deelen. De vrije school niet slechts, doch de Christelijke school moet, niet door staatsmacht en staatsdwang, maar de actie van het volk weer worden de school der natie. Het volkspeti tionnement moet door steeds meerderen onderteekend worden. De meening, dat de natie aan de neutrale, gods dienstlooze school gehecht is, dient hoe langer zoo meer in hare leugen achtigheid ten toon gesteld te worden. Daar zijn nog duizenden ouders, die, bij volkomen vrije keuze, de Christe- Staatsschool begeeren. Als er maar geld en actie was, zouden de Christe lijke scholen niet met drie of vier, maar met tien en twintig percent jaarlijks toenemen. De zevenhonderd scholen die wij thans bezitten, zouden eerlang tot duizend en hooger stijgen. Daarom past ons geen rusten en stil zitten, maar voortzetting van den arbeid, naar binnen en naar buiten versterking onzer scholen in Christe lijk gehalte, maar ook vermeerdering in aantal en uitbreiding over heel ons vaderland heen. Het gaat om de toe komst van ons volk, om de uitbreiding van het Koninkrijk Gods, om de heer lijkheid van den Naam des Heeren Als de Unie aan deze taak in ver hoogde mate hare krachten gaat wijden, zal zij nog rijker vrucht op haar arbeid zien, dan haar reeds ge schonken werd. Zij werd opgericht naar aanleiding van eene bepaalde gebeurtenis en scheen bij den aanvang niet veel meer dan een voorloopig, tijdelijk karakter te zullen dragen. Maar zij heeft rechtspersoonlijkheid gevraagd en verkregen in het hart der natie. Zij is eene niet te versma den kracht geworden in onze actie voor het Christelijke onderwijs. Dat zij dan aan de dankbare herdenking van het verleden het ootmoedig ver trouwen ontleene, om haar arbeid voort te zetten en tot de volmaakt heid voort te varen. En worde zij daartoe bekrachtigd door Hem, in Wiens naam nu en steeds al onze hulp staat Uit de Feestrede van Dr. H. Bavinck. De vaccinewet is ingetrokken. En in deze periode komt ze beslist niet meer op tafel. Dat spijt ons. Niet vaccine zijn. Integendeel we beschouwen de inen- dat we tegenstanders van de om de npokkeiu te kunnen weren; om te kunnen stuiten het oordeel, dat God over den mensch, gezin of volk brengt. Maar waar we tegenopkomen is de dwang tot vaccinatie. Niet alleen om den dwang zeiven, omdat we over ons eigen lichaam en dat onzer kinderen wenschen »baas« te blijven, maar omdat de statistieken en de historie bewijzen, dat afscheiding van poklijders ook één der beste mid delen is tot niet uitbreiden der ziekte. En waar 't Ministerie Kuyper een bescheiden poging deed om aan dien dwang tot inenting te ontkomen, daar betreuren we 't, dat deze minister dat ontwerp intrekt. De Landbouwraden zijn ingetrokken. Weg dus de organisatie van den boerenstand, want ook zulk een ont werp komt zeer waarschijnlijk niet meer ingediend te worden. Ook deze intrekking betreuren we. Als de Landbouwers aan één zaak behoefte hebben is 't aan Organisatie en Ver tegenwoordiging. De Koningin rnoet een orgaan hebben, waardoor zij de behoeften der boeren en pachters en arbeiders te weten komt. Het platte land moet als één man zijn gedachten 1 voor den troon kunnen neerleggen. Maar door de intrekking van dit ont werp is 't nu onmogelijk geworden. De Arbeidswet is ingetrokken. We hebben hoop, al staat er in de Troon rede niets van, dat deze weer zal worden ingediend, en dan gewijzigd. Of die wijzigingen verbeteringen zul len zijn de toekomst zal 't uitwijzen. De ziektewet is ingetrokken. Zal zij opnieuw worden ingediend? De Troonrede zegt het. We hopen ghet voor de werklieden en hunne gezinnen. Wat al arbeid is er toch door het vorige Ministerie verricht. En 't ligt nu alles tegen den grond Nu kunnen de arbeiders afwachten, wat er komt was 't ministerie Kuyper gebleven, hoeveel verder zou de sociale wetgeving in 1909 zijn dan thans, nu men weer van voren aan gaat opbouwen. Roekeloos hebben de Liberalen ge handeld. Want ze sloegen op dr. Eene Saksische dorpsvertelling. Naar het Hoogduitsch door L VAN SIERKEL. 5 Hoofdstuk III. Ook Wilhelm Rothmund begon zijn hu welijksleven in zijn Zondagschen rok. Reeds als verloofde had hij zijn Sophie den he mel op aarde beloofd. Den eersten tijd was hij een juweel van een man een man netje als uit den eersten den besten roman zijn vrouw kon hem wel om haar vinger winden. De eerste weken waren voor de vrouw als boter en suiker op de rijstebrij. De geheele menagerie van wilde dieren, die anders in Wilhelms leven rondgespron gen hadden waren in den stal geborgen en de grendel voor de deur geschoven. Maar wat kon dit alles baten Zijn geheele nieuwe levenswijze berustte niet op de kracht. Gods, die ook in zwakheid sterk is, maar op eigen kracht, die zwak is ook in den sterke Al hangen twee blaadjes van denzelfden boom ook nog zoo vast ■aan elkaar maar de tak is geknakt, die ze met den stam verbind, dan helpt al die eenheid hun volstrekt niets. Zij hebben geen levenssap, en de yerste de beste windvlaag werpt ze samen, tegelijk op den grond, waar ze vertrapt worden.Al dragen twee echtgenooten elkander ook nog zoo veel natuurlijke liefde toe, maar het ge loof, het twijgje, dat ze met den stam van den Levensboom in verbinding houdt, is geknakt, dan beslat ei geen vaste grond voor de liefde. Het eerste tochtje van be rouw kan beiden nederwerpen op den glib- berigen weg van onverschilligheid en af keer. De wittebroodsweken waren nau welijk voorbij, of reeds knabbelden en klop ten de opgesloten beesten aan de deur hunner gevangenis zij werden allengs on rustiger en luidruchtiger. Toen er een maand of drie voorbij waren had de beer reeds een gat in de deur gekrabt en beknabbeld hij stak zijn snoet en zijn halven kop er door en bromde af en toe naar binnen in 't huis »Ik voor mij vind dat stil zitten lang zoo vroolijk niet als het vrije leis- leven er bestaat niets vervelenders in de wereld dan dat muffen in huis Op een anderen keer gluurde de aap ock al eens door liet gat, dat de beer gemaakt had en meesmuilde »Men kan hier niet eens een spelletje doen 1« Wilhelm had moeite gedaan om vriendschap aan te knoopen met de voornaamste lieden van 't dorp Hij had ze bezocht, zij hadden hem vriendelijk ontvangen, hadden gansche avonden met hem zitten praten over huis en hof, over de wereldsche zaken, over Gods Woord enz. Hij had toen gevraagd of zij niet eens een spelletje wilden doen. Maar in dit opzicht heerschte er juist een bijzondere geest in het dorp. Kcrt te voren had een der meest gegoeden het met spelen zoo ver gebracht, dat hij zonder buidel of male zijn vaderlijk erfgoed voor altijd den rug kon toekeeren. Zijn opvolger had met de vier andere meest vermogenden de afspraaak gemaakt dat zij voor eens en voor altijd voor het spel zouden afzien. Toen dus Wilhelm met zijne vraag voor den dag kwam antwoordden zij hem: «Wij spelen niet, er rust geen zegen op het spel De andere inwoners waren Wilhelm te gering en te arm. Om »klontjes en pe perneuten-s wilde hij niet spelen, zooals hij zich uitdrukte. IV. En juist deze omstandigheden hadden hem tot grooten zegen kunnen worden Daar bij het bovengenoemde vijftal in de plaats van het kaartspel het lezen der Schrift en van andere stichtelijke en leerzame boeken gekomen was noemde hij hen spot tenderwijze s-de vijf kapittelsc, en de drie wakkere zonen van een hunner, die onder de jongelieden denzelfden geest trachtte op te wekken als de vader onder de ouderen »de drie artikelen-s. Al die spot echter ontnam hun en gaf hem de vrede niet. De opgesloten beesten braken eindelijk door de deur heen, en de beer liep op klaar lichten dag in den molen rond. Wrevel en spijt waren op Wilhelms aangezicht te lezen. Vrouw en dienstboden konden niets meer naar zijn zin doen het stille huis werd hem een gruwel. De arme vrouw verschool zich van deu et-nen hoek in den anderen. Op haar verzoeken kreeg zij ruwe antwoorden. De nachtvorst was over de mei haars levens gekomen, en de bloesems begonnen te verwelken. Het ging baar als de arme nimfen en waterwijven, die de man daaraan herkent, dat zij altijd een natte punt aan haar voorschoot hebben. Maar, lieve vrien den, den eenen weent men zacht, en den anderen weent men hard. Wilhelm behoorde tot de laatste soort. »Als ge huilen wilt, als ge hier in huis wilt loopen jammeren en klagen,sprak hij tot zijn vrouw, >dan ga ik mijns weegs.Hij had allang zijns weegs willen gaan, doch hij zocht slechts naar een oorzaak, om zijn vrouw den rug toe te keeren en haar van alles de schuld te kunnen geven. En hij ging zijns weegs. Op een uur afstand van zijn woning lag een herberg, de Drakenkroeg, ook wel de Kaartenburg genaamd, -omdat, de kaarten er b?stendig aan het woord waren. Daar verzamelden zich geregeld de goddelooze huisvaders, die meer van de herberg hielden dan van het stille huis. Die speelhel lag tusschen verscheidene dorpen en een klein stadje zoo ongeveer middenin. Aan haar was voor meer dan één familie zooveel droefheid en harteleed verbonden, dat de vrouwen als zij van de Drakenkroeg spraken, er al tijd binnensmonds een verzuchting bijvoeg den. Daar wendde Wilhelm zijne schreden heen. Zijn weg liep langs een steilen berg over een uitgestrekte vlakte heen, i n dan verder in de laagte door het dal. Toen hij binnentrad, vond hij er reeds 'een ta melijk talrijk gezelschap. Aan drie tafels had men het druk over »het kruisc, maar helaas niet over het heilige Kruis. Ook stond er nog een overcompleele,, die reik halzend uitzag tot het zijn beurt was om mee te doen. Een poosje had Wilhelm eerst rondgeloopen en ter loops zoo eens in het spel gegluurd, totdat een oude stamgast opstond en hem zijn plaats aan bood. Hij liet zich niet lang nooden. De aftredende echter voegde zich bij den over- compleete en beet hem in 't oor»Neem mij niet kwalijk, broertje, dat ik hem heb laten invallen die molengans heeft veeren, die moet geplukt worden, wij moeten ze vasthouden. Als ze 't nu de eerste maal maar niet te druk aanleggen Het inschik kelijk broertje knikte dadelijk ten teeken van bijval. Ook den anderen gaf men een he'.melijken wenk dat zij voortzichtig moes ten omgaan met den nieuwen makker.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1905 | | pagina 1