"Woensdag 20 September 1905. 20sle Jaargang N°. 1069. A n tir evolu 'Orgaan i7®®r tie Xiiidhollaiidsclie en Zeeuwsclie Eilanden. IN HOC SIGN O VINCES FEUILLETON. Eens spelers leven. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. ifzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER T. BOEKHOVEN. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regei en k/3 maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignettan worden berekend naar de plaatsruimte die zij besla n Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. A lie .sinkken voor de fdc JLIJST van de 27e Jaar-Collect? voor de Scholen met den Bijbel. Transport f 15,272.925 Nieuw-Beerta (G. K.)2-37 Achlum45.30 Bornwird met Raard, Foudgum en Hiaure66.00 Gaast20.12 Koudorn339.15 Molkwerum15,00— Siiens69.40 Veenwoudsterwal met Hardegarijp, Rijperkerk en Veenwonden 105.00 Wommels116.64— Woudsend met Smallebrugge, IJpe- colsga en Indijk02.00'/» Elburg104.26 Vreeswijk179,14'/» Eiland Marken43.00 Midsland op Terschelling (G. K.) 4,52'/, Alfen a. d. Rijn met Goudsche Sluis (b. en G. K.)272,30— Bleiswijk84.70. Goudswaard (giften)5.00 Lisse222,66— Nieuwerburg a. d. Rijn69,55 Pernis 177.35 Warmond (h. en k.)26,71'/, Westmaas126,25 Oostburg met jZuidzande108,78 Schoondijke (G. K.) 133,33 Woudrichem met Oudendijk 101,57'/, Totaal van 175 Locale Comité'sf17,568,95 Hedtaclie besiessid, Advenentiëia en verdere Administratie frame» toe ie %esiden aan den Uitgever. 8e a^IJST. Transport f 17,568,95 Eringe met Feerwerd, Gamwerd en Saaxum183,90 Grootegast met Doezum en Sebal- deburen120.15— Zuidhorn met Noordborn (G.K.) 27,25'/, Donkerbroek met Makkinga en ged. Haule45,70 Leeuwarden met Huizum, Lekkum en Snakkeburen (met lijsten in de huizen)423,36 Steenwijk met Steenwijkerwold en Nijensleek108,22 Zalk met Veekaten14,94 Aalst (G.K.)5,88 Herwijnen met Vuren en Dalem 85,25 Koekengen met Sprengen, Porten gen en Laag Nieuwkoop 126,00 Tienhoven met Breukelerveen en MaarsseveenG8,62'/, IJselstein c. a53,45 Beverwijk met Heemskerkerdam, Wijk aan Zee, Assum, Castricum, Uitgeest en Nootdorp158,52 Ameide met Tienhoven126,75 Zuid Beijerland170,00 Den Bommel110,55 De Lier met Burgersdijk 241,95 Nieuwveen72,57 Ouddorp190,15 Wassenaar228,03 Driewegen bij Terneuzen 108,32'/, Koudekerke (W.) met het Zand (G. K. en h.)53,05 Krabbendijke met Oostdijk (G.K.). 81,59 's Gravenmoer met Dongensche Vaart en Oosterhout61,03'/, Willemstad167,94— Totaal van 200 Locale Comité's f 20,551,24 Waar niets staat aangegeven is de collecte aan de huizen gehouden. De Unie-collecte te Alfen aan de Rijn is alleen bestemd voor de Suppletiefondsen der I-Ierv. en Geref. Kerk. Eene Saksische dorpsvertelling. Naar het Hoogduitsch door L. VAN BERKEL. Onder de Unie-collecte te Pernis zijn f5 be grepen van de Chr. Jongedochtersvereeniging. De Unie-collecte, die te Leeuwarden niet aan de huizen is gehouden, omdat B. en W. daarvoor geen toestemming wilden geven, is nu in de huizen van de voorstanders der Chr. school ge houden. Zij heeft tot onze gróote blijdschap vijftig gulden meer opgebracht, dan in het vorige jaar aan de huizen. Ook zijn aldaar nog nagiften te wachten. Te Steenwijk is in liet afgeloopen jaar nog ongeveer f 500 aan extra giften voor de Geref. school bijeengebracht. Behalve de Unie-collecte zijn te Krabbendijke in liet afgeloopen jaar nog in Geref. Kerk aan vrijwillige giften f 350 voor het Suppletiefonds bijeengebracht. I-Iet zal den voorstanders van de School met den Bijbel zeker genoegen doen te vernemen, dat de Unie-collecte bij de 200 gepubliceerde Locale Comité's reeds f 000 hooger is dan bij diezelfde Locale Comité's in het vorige jaar. R. DERKSEN, Secretaris der Unie. IVIÜrRËN Oaa-isfeiijiie Scholen op Eiakhcc. Wie de jeugd heeft, heelt de toe komst. Die waarheid is door 't Liberalisme reeds voor 50 jaar ingezien, en zonder nu de macht en den invloed van het Schoolleven, der Lagere school bp het volksleven te overschatten, mogen we als waarheid aannemen, dat 't liberalis me is en wordt gevoed uit die scholen. De Openbare School is moeder van 't Liberalisme zij kweekte het in Ne derland opzij voedde dat met haar gaven en talentenmet haar gel I, dat, ('t zij tusschen twee haakjes tot mis verstand en tot oneer dier school, er bij gevoegd) ook der Christenen olïer in belastingsbijdrage inhieldzij gaf aan de jeugd onder de vlag van Neu traliteit een Christendom, waaruit de Christus der Schriften was weggeno menzij gaf aan de jeugd een kennis, die van den Kenner der harten Jos waseen wetenschap, die met den Alwetende naar de Schriften niet re kende een deugden- en zedeleer, hoe ook voor het maatschappelijk leven bruikbaar, den toets van de Bijbelsche grondslagen niet kan doorstaan, waar 't het eeuwige leven gold. De Openbare Schooi is moeder van 't Liberalisme. Maar in onze dagen is ze meer. Waar 't Liberalisme tol; Socialisme hoe lang zoo meer overslaat, wordt de openbare school kweekster van 't socialisme. De Openbare School maakt de toe spitsing in de politieke wereld mee, houdt er gelijken tred mee. De Openbare School geelt in hare "onderwijzers aanleiding niet van een Liberale, maar van een Socialistische School te spreken. Dat is de schuld van de School zelf dat is 't gevolg van het principieel standpunt dat ze inneemt, 't ls dus de schuld van den wetgever uit 1857 en dergenen, die dat standpunt nog huldigen. De wet eischt Neutraliteit voor het geestelijk leven op school. Maar zulk een Onzijdigheid bestaat niet op het geestelijk terrein. Men is vriend ol vijand van den Christus. Een mid delweg bestaat er niet. Onverschil ligheid is vijandschap. Zwijgen over Hem is Hein tegenstaan. En die Neutraliteit, dat niet uitko men voor Christus Naam op de Open bare School heeft een geslacht gekweekt van kinderen en mannen en vrouwen, die twijfelaars zijn, öf vol.lagen God- luozen En heel het leven van ons Volk lijdt daaronder. 't Huisgezin lijdt. De kerk van Christus lijdt. De Poliliek lijdt. De burgerlijke grondslagen, waarop ons maatschappelijk leven rust, lijden. Want die geest van Neutraliteit in de jeugd bezonken is op den mannen- leeltijd, tenzij andere huiselijke en kerkelijke krachten beslag legden op hoofd en hart, tot Twijfel en God- verzak ing overgegaan En w.aar nu de geesten in Nederland, de liberale geesten, naar't Socialisme overhellen, juist door hetgeen ook de Openbare School heeft gewrocht en geplant, nu gaat ook die school onder de heerschen.de n.achten van de Soci alistische denkbeelden, hoe langs zoo meer tot T socialistisch ideaal over hellen. 't Eerste kwaad is de moeder van 't tweede En nu zegge men vrij Wij Open bare onderwijzers zijn wel Liberaal, maar nog geen Socialist, en dus zullen wij de socialistische denkbeelden wel uit de school houden dan is ons antwoordGe kunt het socialisme niet uit uw school houden, omdat het leven en de beginselen van 't Libera lisme den socialistischen kant uitgaan. Gij, gematigd liberale onderwijzer, kunt er tegen toornen, dat er nu al veel socialistische onderwijzers zijn in Uw school; gij kunt roepen om ver scherping der wet, om straf voor on derwijzers, die de socialistische denk beelden zoo stiekurn propageeren onder de kinderen bij rekensommetjes over de verdiensten van een Koningin ad f (300.000 tegenover de verdiensten van een arbeider ad f 250 en welke arbeider oneindig harder moet werken dan een koningin, welke slechts uit rijden en feesten gaatgij kunt tegen dien onderwijzer toornen, maar met welk recht en op welken grond Maakt gij dan geen propaganda voor Uw Liberalisme En mag uw collega 't dan niet doen voor zijn Socialisme. Maar wat zou u ook mopperen baten. Meent ge dat ge den Tijdgeest, dien woedenden stroom kunt tegenhouden Neen, in plaats van tegen te houden, sleurt hij U gematigd, zeer, uiterst gematigd man zelfs mee en gij wordt zelf 't slachtoffer van wat door U ge zaaid is. Gij bedoeldet 't zoo kwaad niet met uw Neutraliteitgij waart voor gematigdheid en kalm libera lisme zeer zeker, maar in de wereld der geesten is geen stilstand, doch vooruitgang ook in 't kwade. Uw leerlingen gaan verder dan Gij, hun Meester Zoo is 't in de wereld altoos geweest. En wat niet te vergeten op godsdienstig terrein is het afzakken altoos het gevaarlijkst en 't snelst en 't felst. Geen terrein is er, waar een mensch zoo gauw een duivel wordt dan op 't godsdienstig terrein. Verflauwen wordt zoo spoedig ont kennen. Ontkennen wordt spotten Spotten wordt haten. Haten van den godsdienst is. het kenmerk van den Socialist. En aldus bezitten we nu door de Openbare school een socialistisch ge voelend nageslacht. 't Is door de wetgevers niet gewild; 't wordt door vele onderwijzers be treurd, dat de vruchten zoo wrang zijn, maar de vruchten zijn tocli na tuurlijk 't zij a doornen der doornen struiken. Hoe kon men ook verwachten, dat een distel vijgen zou voortbrengen en een brandnetel rozen 'l Doch Gode zij dank Er komt inzicht in ons Volk, dat 't verkeerd gaat, en dat de jeugd tot behoud van de Christelijke grondsla gen van ons Volksbestaan naar een ander stelsel dan dat der wet moet opgevoed worden. Niet meer de Neutraliteit zonder Christusmaar wel de positieve leer van 't Christendom wil men op den voorgrond geplaatst hebben. Dien weg is 't al vele jaren uitgegaan en dank zij ft Ministerie Kuyper, zal 't nog in de toekomst beter gaan. Daarom roepen we U op, ouders van. Fiakkee, slaat de handen aan den,ploeg Sommelsdijk waar blijft uw Chris telijke School. Ge hebt de bekwame mannen, die zulk een school kunnen oprichten en instandhouden. Welaan dan, begint zoo spoedig mogelijk een vergadering bijeen te roepen en sticht een school. Nieuwe Tonge neusje van den zalm bij de politieke verkiezingen, voor vechter, en voorbeeld voor ons allen, wanneer komt uw Christelijke school We hebben 't klokje al hoorep luiden, maar nog niet hard genoeg. Melissant, Herlangen, steunpilaren der partij, waar is uw actie voor een Christelijke school. Stellendam, dat reeds zoo lang werkt door uw Locaal-Comité, met uw zoo eminente voormannen, vol geestdrift in vroeger dagen, wanneer zult ge loon op uw werken zien? Is die schuur nu nog niet gekocht Zie eens alien naar Stad aan 't Ha ringvliet. Daar zitten geen rijken, geen edelen en toch de eerste steen is ge legd. Is 't niet om jaloersch te worden? En Den Bommelhoe staat 't bij U, broeders en vrienden. WelaanNederland is nog te redden, de God onzer ouders heeft dat Land nog niet verlaten 't zij verreer komt en is overal actie om zijn Naam weer tegen 't ongeloof te handhaven en te eeren. En zou Fiakkee niet met kracht doorzetten Mannen, de winter komtZit niet stil met uw politieke z .ken, maar doe eerst een kranige poging tot verkrij ging eener Christelijke school. Be jeugd is 't plantsoen der kerk De hope des Vaderlands 3 Hoofdstuk II. Toen Wilhelm 20 jaar oud waf, er. in het voorjaar de rivier weer rustig door het dal stroomde, kwam hij tot zijn oom met het verzoek»Oom, laat mij nu ook rei zen: ik moet andere rivieren, andere mo lens en landen en menschen zien, zoolang mijn jeugd nog duurt.Zijn oom, hoewel hij hem op zijne wijze hartelijk liefhad en zich zeer aan hem had gehecht, keurde dat volkomen goed. Hij zelf had door ver tellingen uit zijne jeugd de reislust in hem opgewekt. De reiszak werd dus gepakt. Hij was beter voorzien dan menige arme drommel er een uit zijns vaders huis me- dedraagt. Ten overvloede had ziju tante builen het geen in de reis'asch slak, i.og een dozijn goudstukken in de voering van zijn vest genaaid. En toch ging hij armer heen dan menig arm gezel Want toen de dag van afscheid aanbrak wist zijn oom hem niets anders te zeggen dan »Leer uw handwerk jdeugdelijk, schrijf ons trouw en kom gezond weder k Geen goudstuk van Evangelische waarheid was hem op 't hart gebonden, en den stok en staf der gansche Christenheid, en dus ook van de molenaarszoons, waarvoor in den 23sten Psalm gesproken wordt, gaf hem Diemana in de hand. Zijn eerste tocht gold zijns vaders mo len daar bracht.hij den eersten nacht door. Andreas vertelde hem van zijn eigen reis ervaringen, van Gods genade jegens vrome handwerksgezellen, van Vorst Wolgang zu Anhalt, die in den droevigen tijd van den eersten godsdienstoorlog zijn vorslelijken hoed ter zijde gelegd had en een mole naarsknecht geworden was in den molen te Körau, enkel en alleen om den wille van zijn Evangelisch geloof, dat hem dier baarder was dan zijn Vorstendom. Den volgenden morgen droeg hij zijn bundeltje voor hem nog twee mijlen ver langs de livier naar de Saaie. Onderweg stelde hij hem het beeld van Wilhelms grootvader voor oogen, die een zeer vroom man ge weest was, hem als een arme wees in huis genomen en in de vreeze Gods opgevoed had. Aan den Saaioever nam hij afscheid van hem. Zijne laatste, woorden waren Wilhelm, als gij de waleren van boven af langs de bergen ziet komen, bid dan uwen God, dat hij van de bergen Zijns heils voor u ook een beekje zijner genade late loskomen. Als het water de molen raderen drijft, als zij daar zoo rustig rond wentelen, bid Hem dan, dat Zijn genade water ook uw hart drijve. Als gij ziet, hoe de molen al malende de zemelen en het spelt van het koren afwerkt, bid dan dat Gods genade molen ook de zemelen en het kat van uw hart afvverke. Gods barmhartigheid zij met u Toen werd 't den ouden knecht te machtig. Hij schudde Wilhelm de hand en wandelde langzaam naar zijn molen terug. Wilhelm echter trok nu de Saaie verder langs. Den eersten dag van zijn reis was hij eenigszins plechtig gestemd. Hij hief vaker de oogen op tot zijn God. De groote tak, onder wiens schaduw hij opgegroeid was, breidde zich niet meer uit tusschen hem en den Hemel. In den vreemde wil men toch gaarne iemand heb ben met wien men vertrouwelijk kan om gaan. Wie echter gaat mede, dan de ge trouwe God p In zichzelveu gekeerd, trok Wilhelm den straatweg langs van molen tot molen. De oude mensch was ingeperst als in een keurslijf, alsof er banden om het hart geslagen waren. Maar die heilige aan doening in zijn binnenste was toch niet van grooter beteekenis, dat zijns vaders beek in verhouding tot den Saale-stroom. De lichtzinnigheid en de oude natuur ga ven zich spoedig weer lucht. Toen hij in het reizen en het omgaan met vreemde menschen eerst eenige vaardigheid verkre gen had, sprongen de banden los en barst te het keurslijf open. Gelijk de wateren krom en bochtig loopen, zoo was ook ziju hart niet zuiver e"; richtig voor God. Zijn reislied was dan ook niet het»In Jezus naam de reis aanvaardmaar een oud molenaarslied Evenals de stroomen Reizen nacht en dag, Zoo ook blij de mulder Met hen reizen mag Gaan zij kromme paden, Bochtig als een slang. Voor hun süugertochten Is geen mulder bang En gelijk de stroomen Bruischen ver in 't rond, Zoo klinkt vroolijk 'tliedje Uit des mulders mond, Moest in onze dagen Nog de menschenhand Onze molens draaien, 'k Werd geen muldersklant Daaromheil den stroomen Moedig, koen en sterk Altijd kracht tot draaien, Altijd lust in 't werk Maar daar op dien oever, Langs den waterplas, Staat alweet een molen lusschen 't struikgewas. En des molens mulder Heeft een maagdelijn En veel blanke daalders, <- -'k Wou zijn knecht wel zijn G Wordt vei volgd. Y*»- ai Jaar V-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1905 | | pagina 1