BIJVOEGSEL Zaterdag 5 Augustus 1905. 20ste Jaargang N°. 1056. Antirevolutionair Orgaan voor «Ie Znidliollandsclie en Zeeuwichc Eilanden, IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. FEUILLETON. BIJNA VERLOREN. Wat nu ROEST en VLEKKE sg m.. jl M Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per driemaanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER ij Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel, j Boekaankondiging 5 Cent per regel en fc/s maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. G-roote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaat Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- ei Vrijdagmorgen 10 nur. Alle Pëufefcen voos* de Mledactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te aesnfen aan den Uitgever. Bij dit nummer behoort een 28 Juni 1905. 'tWas de dag der Socialisten. Kuyper er onder de liberalen er niet bovenop hoe kon die dag voor Troelstra en volgelingen ooit triom fantelijker zijn In het troebele water was te van gen; de Groot-Hengelaar naar Alge meen Kiesrecht, de Groot-Redenaar der Algem. Werkstaking, de Groot- Vizier der Stembusmoties en politieke sjacherij en klink-klank manifesten, hij zou in de komende periode winst en buit wegdragen. De zweep van Troelstra zou klappen Maar de liberalen hadden toch de winst der stembusactie? Hoe kunt ge dan van Socialistische victorie spre ken. Wel, let dan eens op deze dingen, die zoo teekenend zijn voor de toekomst Eerstens. Toen in Juli '97 mr. Troel stra gekozen werd voor Winschoten schreef het liberale dagblad de »Prov. Gron. Crt« In Winschoten krijgen de liberalen nog kans op een zetel. Trou wens geen groote kans; dit district schijnt voor goed aan de radicalen oi socialisten ten deel te zijn gevallen. 't Blijft in elk geval in de familie. Tweedens. Het «Utrechts Dagblad«, dat in '97 zoo dapper voor Karnebeek en Bastert streed, schreef van den Sociaal-Democraat, den heer Oude geest, ter aanbeveling voor lid van den Gemeenteraad van Utrecht in Oct. 1900 Het staat hier nu tusschen een principieel tegenstander eenerzijds, anderzijds een banierdrager van onze eigen uitersten linkervleugel. (Die banier drager der uiterste liberale was Oude geest, de bekende Chef der Spoorweg stakers.) En het vervolgdeTusschen libera len en socialisten ligt bij eenheid van levensbeschouwing slechts een nuance van zacht rose tot vurig purper. Derdens. Drie weken geleden is in den Haag in plaats van het aftredend oud-liberaal raadslid Rèpelaar van Molenaarsgraaf gekozen de socialist Ter Laan, en in plaats van den Roomsch Katholiek Leesberg, de liberaal Bour- drez en het blad «Land en Volk® jubelt, dat de Haagsche Raad nu twee vrijzinnigen meer telt. De heer Ter Laan wordt dus nu even als Oudegeest bij de vrijzinnigen ingelijfd. Als we dus zeggen de liberalen had den nietde socialisten wel de victorie, dan is dit in dubbel opzicht waar. Waar, omdat de socialisten op de wip zitten en 't heft in handen hebben in de Tweede Kamer; en ook waar, omdat de liberalen in de socialisten hoe langs zoo meer hun natuurlijke familie gaan zien, met wien ze op goeden voet moeten leven. De liberaal zwenkt hoe langs zoo meer naar Rood en bij elke verkiezing zullen we een dichtere opschuiving van Unie-Liberalen en Vrijzinnig-Democraten zien naar den socialistischen hoek. Natuurlijk was 'tdus geweest, en nu komen we op de crisis terug, dat èn socialist met liberaal samen 't kabi net geformeerd hadden. Maar de roode neven weigeren, omdat in de kamer debatten hun kracht zit, en ze in de zoogenaamde oppositie meer winst kunnen behalen dan door plaats te nemen aan de groene tafel. Dit is natuurlijk socialistische tastiek. Wat ze - van de familie »plukken en trek ken® kunnen, laten ze niet vast zitten. Adres aan de circulaire van 't Spoor- en Trampersoneel, die door 't blad van mr. Borgesius met animo is opgenomen en waarin met teekenende juistheid geschreven is, dat nu de door Minister Kuyper vertrapte spoorweg-organisa ties weer kunnen gaan leven en dar telen zooals dat behoort. Ieder begrijpt dat deze circulaire al een waarschu wing is aan 't komend kabinet, een dreigement van de socialistische ver- eenigingen om haar door geen soort stakingswet af te breken of te onder mijnen. Maar de socialisten willen geen zitting. Wat nu 't Centrum verneemt dat de pogin gen van mr. Goeman Borgesius om een vrijzinnig concentratie kabinet saam te stellen, niet zijn geslaagd. Men verwacht nu een kabinet van zaken met liberale tint. De Oud-Liberalen willen geen zit ting hebben, althans niet die der Tweede Kamer. Wat een toestand! Een victorie der socialisten Een victorie der socialistisch gezinde libe ralen. En niet in staat om een kabi net te formeeren. Wat flinke politici aan den linkerkantOm er van te watertanden. Wat nu Een kabinet van Zaken Maar dat voert voor den werkman niets uit Sociale wetten komen niet tot stand. Geen ziekteverzekering. Geen pensioneering, welke ook. Geen ongevallenwet voor den Land arbeider. Geen ongevallenwet voor den vis- scher. Geen arbeidswet voor den fabrieks arbeider. 't Wordt een nietsdoenerij. 't Kabinet-van-Zaken doet geen za ken. Dat is nu de vrucht van 't Weg met dr. Kuyper. Is 't niet treurig. Ja, bij de stembus, toen schreeuwden de Liberalen 't uit Op, op, voor den werkman Maar nu de Liberale kopstukken klaar moes ten staan om den arbeider te helpen door hem sociale wetten aan te bie den, nu gaan ze naar 't Buitenland om daar hun vacantie door te bren gen. Zij durven niet lijden en strijden voor dat arbeidende volk, waarvoor ze in de verkiezingsdagen zoo lawaaie rig optraden. Dat is nu de werkmansliefde der liberalen Vergete 't niemand der arbeiders, hoe de 52 overwinnaars weigeren in 't kabinet zitting te nemen. Zulke droeve feiten moeten onthouden wor den voor een volgende stembus. Wat nu De wetgeving zit in den Put. De arbeider, hij moet den inzet be talen en wachten, als de speler op 't ganzenbord, tot hij verlost wordt. Aan ons, christelijke partijen het voorrecht om die verlossing te be werkstelligen. Partijdig i De heer Wirtz, antirevolutionair, nu arrond. sehoolopz. in Slochteren is benoemd tot districtsschoolopziener. 't Vaderland noemt het een erger lijke partijdaad en 't blad acht, dat minister Kuypers «laatste daad heel zijn bedrijf karakteriseertDeze be noeming, zegt 't blad, is wel een van de brutaalste, die minister Kuyper heeft aangedurfd. 't Handelsblad zegt ironischNa tuurlijk is hier geen sprake van par tijdigheid Maar wat is dan eigenlijk 't par tijdige? Wel, in Groningen zijn 261 open bare en 69 bijzondere scholen op de eerste gaan 24317 kinderen en op de laatste 12396. En waar nu de meeste kinderen »openbare« scholieren zijn, daarom had de nieuwe districtsschool opziener liberaal moeten zijn, volgens die bladen. Wat een dwaasheid. In de gewesten, die benoorden den Moerdijk liggen, bestaan twintig dis tricten, en tot 1884 waren deze alle bezet door Liberalen In dat jaar is er één antirevolutionair te Zutfen ge komen. En toen beeft het weer zestien jaar geduurd, eer er ook in Zwolle en Middelburg een antirevolutionair bijkwam. Toen het tegenwoordig Kabinet op trad, bestond er alzoo deze verhouding, dat er op de twintig personen niet minder dan zeventien liberalen waren. Thans, na de benoeming van den heer Wirtz, is deze proportie onder dit Kabinet veranderd van 17 3 in die van 14 6. Maar daar hoor je die bladen niets van kikken. Dat mag wel. Maar nog wat. Kan een antirevolutionair de bepa lingen der onderwijswet ook niet uit voeren evengoed als een liberaal. Een schoolopziener moet de wet uitvoeren en toezien dat ze door be sturen en Gemeenteraden uitgevoerd wordt. Kan dat de heer Wirtz niet? Dan hadden die bladen reeds aan merking moeten maken toen Wirtz tot arrondissements-schoolopziener be noemd is. Maar nu hij een trap hoo- door L. VAN BERKEL. 3) Hoofdstuk II. ilïarie en haar vader. Geen wonder ookzij had nu zooveel te denken en was in hare gedachten nog aan de zijde van hem, die haar zooveel zoete woordjes had ingefluisterd. En daarbij zij moest het aan haren vader bekend maken, dat meester Bimmel haar gevraagd had. Hoe zou zij dat doen en hoe zou vader het opnemen Zij had wel, om ik weet niet .wat, gewild, dat vader thans in Lerwick zat en zij hem door een brief van het aanzoek had kunnen kennis geven, liever dan het hem persoonlijk te zeggen, want daartoe ontbraken haar de woorden. Nu is het een bewezen waarheid, dat iemand nooit twee dingen tegelijk goed kan doen en derhalve verwondert het ons niet, dat Marie in haar verstrooidheid de dingen verkeerd deed, en om slechts iets te noemen, in plaats van de kofife in haars vaders kopje te gieten, deze in de melk kan uitstortte. ïHoe heb ik het nu met u, Marie?* ytoeg vader, wiens scherp oog reeds dadelijk gemerkt had, dat het niet pluis was met zijn dochter. Marie kleurde tot achter de ooren, en was zoo verlegen, zoo geheel van streek, dat zij zichzelf voor den tweede keer ver giste en nu de melk in den suikerpot goot. »Maar hoe heb ik het nu met u, Marie vroeg de visscher, op een toon tusschen scherts en berisping in. »Is er iets gebeurd, dat u van den koers heeft gebracht Hebt gij onderweg onaangenaamheden gehad? Was oom Bongers niet vriendelijk, of maar zeg het mij dan toch, want ik zie het aan uwe kleur, dat er iets bijzonders moet gebeurd zijn En wat begint gij nu P« vroeg hij, daar hij zag, dat Marie begon te schreien en de oogen met hare handen bedekte. Was het van innerlijke vreugde, dat Mane thans tranen vergoot? Waren het blijdschap-, liefdetranen Ik zou het bij kans denken, want van het o ogenblik af, dat een meisje haar hart heeft gegeven aan den man, dien zij liefheett, doorstroomt een bijzonder gevoel hare borst. Maar toch, louter vreugdetranen waren het niet. Zij werd bewogen door de gedachte, dat vader de verbintenis zou afkeuren en hiervoor bestonden alleszins redenen. xNu Marie,hernam de visscher, krijg ik antwoord Ik wist niet, dat gij voor uw vader geheimen hadt. hetgeen ook zeer af te keu. en zou zijn en niet pleiten zou voor de liefde en onderwerping, die gij mij, als uw vader, schuldig zijt.« Eenige oogenblikken gingen voorbij en eindelijk was het meisje in staat tot spreken, 't Kwam er wel bij horten en stooten uit, wat zij zeide, maar zooveel verstond de oude Van Bierum dan toch, dat Marie haar jawoord had gegeven. ïEn wie is de man vroeg Van Bierum. Meester Bimmel,was het verlegen antwoord. s-Dat spijt mij kind, dat spijt mij zeide de visscher, die het boek, dat voor hem lag, dicht sloeg en haar aanzag. »Ik heb het al lang gemerkt, en zelfs heeft Bongers er iets van tegen mij gezegd, maar ik dacht, dat gij wijzer zoudt geweest zijn en den meester voor zijn aanzoek bedankt hebben.* >En waarom, vader vroeg Marie hoewel zij het antwoord^ heel goed wist. 2.Vraagt gij dat nog? Weet ik niet, wie de meester is en hoe hij overgeloofs- zaken denkt. Maar vader,waagde zij te zeggen, ^meester is niet zoo ongodsdienstig als u denkt. Hij heeft mij gezegd, dat hij eiken Zondag trouw naar de kerk gaat, en bij voorkeur zulke predikanten hoort, die de zuivere waarheid verkondigen.* »Dat moge waar zijn en «oo het waar is, vind ik dit zeer goed. Maar iemand kan zelfs tweemaal 's Zondags en nog eens in de week bovendien naar de kerk gaan, zonder dat hij daardoor een geloovige is.* ï>Zeer waar vader. Maar zoo hij dat niet is, is dit toch een der wegen om het te worden. Vader zegt immers zelf met de Schrift, dat het geloof uit het gehoor komt. O, als meester niet naar de kerk ging, als hij spotte met Gods Woord, dan vader, houd u verzekerd, dat ik er nooit aan gedacht zou hebben met meester in aanraking te komen. Maar nu hij blijk geeft godsdienstzin te bezitten, heb ik alle hoop, dat hij eiken Zondag trouw naar de kerk gaat, en bij voorkeur zulke predikanten hoort, die de zuivere waarheid verkondigen. Oom Bongers zegt ook, dat meester Bimmel christelijk gezind is »Och Marie,viel de visscher haar in de rede, terwijl zijn gelaat gemelijkheid uitdrukte, »doe mij het genoegen en beroep u nooit in dergelijke zaken op het oordeel van uw oom. Hij heeft daarvan niet de minste kennis, en kan er evenmin over oordeelen als een landbouwer over de zee vaart. Oom Bongers moge in vele zaken een goed oordeel hebben, maar hierin ziet hij zwart voor wit aan. En dit kan ons ook niet verwonderen. De Schrift zegt het duidelijk »De natuurlijke mensch begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onde- scheiden worden. Oom Bongersliet spijt mij, dat ik het zeggen moet,® om dat ik van hem houd en nog altijd de hoop koester, dat zijn oogen voor do waarheid opengaan, oom Bongers weet niet eens, wat geloof isdat wil zeggen, wat wij, christenen, onder geloof verstaan, namelijk die gave Gods en des Heiligen Geestes, waardoor wij verzekering hebben ontvangen van de vergeving onzer zonden en van onze eeuwige gelukzaligheid. Zie, daar weet oom Bongers net zooveel van als er nu op mijn hand ligt. En hoe kan hij dan oordeelen over een ander P Hoe kan hij dan zeggen, dat meester Bimmel christelijk gezind is. En hoe kan hij de hand ertoe leenen, om u de vrouw van den meester te doen worden >Oom Bongers meent het zoo goed, vader. Hij zeide mij ook, dat meester nog wel niet zoo dacht als vader denkt in ge loofszaken, maar hij voegde erbijwat niet is, dat kan nog worden, en als meester maar eens eenige gesprekken met vader gehouden heeft, dan zal hij wel geheel anders worden.* »Mooie dingenriep de visscher uit, »net alsof het in des menschen macht ligt iemands hart te veranderen Neen, Marie dat moet God doen. Hij alleen kan dat, en al onze redeneeringen zijn ijdel, zoo God niet werkt.* (Wordt vervolgd.1

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1905 | | pagina 1