Zaterdag 15 Juli 11)05.
Ah tir e vo lu tiona i r
20sle Jaargang N°. 1050.
Orgaan
wmmr «Ie ZiiiilItolUindisclie en Zeeuwsclie Eilanden*
BIJV0E6SEL
juf
IN I IOC SIGN O VINCES
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Amerika by vooraitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nemitters 5 CeHt.
UITGEVER
T, BOEKHOVEN.
SOMM ML §M»MJ Mi
Advertentiën 10 cent per regel en s/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslast
Adverientiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Alle stukken voor tie Sledaelae toestemd, Advertentiën ess verdere Administratie franco toe te aewden a-an den gJalyever.
Bij dit nummer behoort een
We Biandhaven
onze Coalitie.
Na de uitspraak der stembus op
28 Juni, toen de Liberaal-Socialisti
sche Coalitie nog in haren roes van
opgewondenheid en woeste losbandig
heid niet inzag, dat zij zelve in ge
vaar verkeerde om hare onmacht den
Volke op zijn duidelijkst te doen
blijken en wij aldus uit ons verlies
een winst konden boekenna die
uitspraak schreven we: Moge er van
Rechts een eensgezinde Samenwerking
zijn, een loyale oppositie.
Op den bodem van ons hart lag
n.l. de wensch, dat de Christelijke
Coalitie mocht gehandhaafd blijven in
de eerste plaatsen dat ze met ce-
mentduurzame vastheid eikaars willen
en begeeren zouden verstaan en ver
sterken. En zoo sa am verbonden »in
lief en leed« de goede ontwerpen der
Concentratie zouden steunen, om de
partijdige flink en kras af te stem
men, al koste het in één jaar de helft
der ministers.
Vergissen we ons niet, en hebben
we Nederlander, Maasbode, Centrum
en Tijd, Standaard en Rotterdammer
met de andere zusterblnden goed be
grepen, dan zou ook hen een vast
houden en nauwer saamleven der
Christelijke Coalitie hoogst aangenaam
zijn
We verheugen er ons in, dat de
pers van de Rechterzijde zoo eenstem-
bondgenooten
het volko-
m deze begeerte.
beginselen
't
ont-
Woord
We hooren bij elkaar.
Onze staatkundige
spruiten uit één wortel
Gods.
Ons hoofdbeginsel is 't zelfdeGods
dienst, en Staatkunde moeten elkaar
dekken.
Ons staatkundig doel verschilt geen
streep de modernelevens- en wereld
beschouwing door wet en besluit, op
indirecte en directe wijze, plaats te
doen maken voor de nog in ons Va
derland in breede rijen gezochte en
begeerde Christelijke traditien.
Over Christelijke vrijheid zijn de
Christelijke
men eens.
Over de handhaving van 't Gezag is
niet één seconde verschil; èn van
theorie, èn practijk geweest.
Op 't verband tusschen Wet en ste
delijkheid hebben ze alle een zelfden
kijk.
Voor de Sociale eischen van deze eeuw
zijn de oogen aller gecoaliseerden
helder open.
Voor 't Geestelijk leven des Volks wil
ieder in de bres springen.
Voor 't rauw geschreeuw der Socialen
en de afzakking van 't Liberalisme
naar Rood is niemand hunner doof
en blind.
Wij waren één en blijven één.
Er zal zijn een »clericaal bloc«.
Een sclericaal bloc« tegenover een
onsamenhangende massa van Oud en
Nieuw-Liberalen.
Zoo en dat eischt de toekomst, die
we tegengaan. Een toekomst, die
voor 't Christendom dan alleen donker
is, als de Christenen elkaar loslaten
en niet als oen vast aangesloten re
giment pal staan tegenover het roode
Roode
gevaar.
Want niet Rome, maar 't
Gevaar dreigt.
Daaromgehandhaafd de Coalitie
en bij een volgende verkiezing over
de heele linie getriumfeerd.
Of dr. Knijper de Socialisten
aandurft
Het Congresbesluit der Socialisten
luidde: alleen besliste algemeen-kies
recht-mannen moesten bij de herstem
ming gesteund worden De praktijk
was andersEn Roëll, en v d. Vlugt,
en alles wat Oud-Liberaal was, werden
door de Socialisten geholpen.
Over die praktijk waren v. d. Goes
en Pannekoek en meer andere Socia
listen 't niet eens. Dat was 't Congres
een klap in 't aangezicht gevenmen
had zich voorde Oud-Liberalen moeten
onthouden, omdat zij antipoden, tegen
voeters zijn van 't Algemeen kiesrecht.
uitge-
Maar de redactie verdedigt de prak
tijk en zegt
Onthouding zou, als zij door onze
kiezers algemeen gevolgd ware, betee -
k"nd hebben een voortzetting gedu
rende vier jaar van het regime Kuyper-
Talma met een meerderheid van 56
64 stemmen. En daardoor zou
de Sociaal democratie tegenover de
Nederlandsche arbeiders verantwoor
delijk hebben gestaan.
En dan volgt deze belangrijke zin
Het zou een zware slag voor de
partij geweest zijn, waarvan de gevol
gen zich jaren lang zouden hebben
doen gevoelen.
Begrepen
Als dit Kabinet aan 't bewind was
gebleven, zou dat voor de Socialisten
een zware slag geweest zijn. En de
Regeering zou op die partij zoodanigen
invloed gehad hebben, dat de gevolgen
jaren lang gevoeld zouden zijn.
Of de Socialisten voor ons Ministerie
ook bang waren
Natuurlijk is_ nu alle vrees
schud.
Onder een Liberaal Kabinet zitten
ze veilig
*sDr. Kuyper geworgd.
Een inzender in de Alblasserwaard
sehreet
Men spreekt van Rome en Dordt,
van schavot en brandstapel, doch le
zer, wat dunkt u zekere G. te B
liberaal van 't eerste water, lid van 't
steipbureau zeials dr. Kuyper met
vier paarden van e'kaar werd getrok
ken, zoo zou hij ook gaarne zijn vosje
laten trekken.
Dat is dus de trek-methode der
woeste onverdraagzaamheid.
Geen schavot, geen brandstapel der
Roomschen maar't vierendeelen door
Liberalen.
't Zondagsblad van 't Volk zag lie
ver de Worging toegepast.
Daar staat een plaat in, met 't op
schriftRevanche wraak.
Een werkman heeft een lus in zijn hand
dr. Kuyper ligt op den grond met 't touw
om zijn neken de arbeider is bezig met
worgen.
Vroeger ieder herrinert zich de
processen, was er een plaat in't Volk
geweest (bij de stakingsweeën) waarop
dr Kuyper ('t Was verregaand bru
taal en schandelijk!) een werkman
worgde.
N11 is de Revanche gekomen, zegt
de Socialist,
Bah wat gemeenheid
Is 't woord »ploertig« te zwak
Zulke »adderengebroedseis« waren
de steun der Liberalen op 28 Juni
1905.
En met zulke personages moet de
verdraagzaamheid hoogtij vieren.
Lood om oud ijzerdie liberale of
socialistische verdraagzaamheid
De eene wil »van mekaar trekken.«
De andere »worgen.«
Uit de Pers,
Dwang.
Zooals men zich wel zal herinneren,
hebben in de »warme« verkiezings
dagen tal van nfrontmakersa zich be
ijverd, om de goegemeente diets te
maken, dat onzerzijds oneerlijke mid
delen worden aangewend, om leerlin
gen op onze Chr. Scholen te doen
inschrijven.
Met het oog daarop deelen wij nu
uit de Chr. Onderwijzer het volgende
feit mee.
Voor eenigen tijd overleed het
hoofd der Christelijke School op één
onzer dorpen in Zuid Holland, Bi] zijn
leven was door hem aan een leerling
zijner school onderwijs indeFransche
taal verstrekt.
Met het oog op de toekomst van
den knaap, vervoegde diens vader
zich bij het hoofd der Openbare school
in diezelfde gemeente, met het verzoek
zijn zoontje tegen betaling verder de
gewenschte Fransche lessen te ver
strekken.
Het hoofd dier school verklaarde
zich bereid aan dit verzoek te vol
doen, onder beding, dat de knaap,
die nog één jaar heeft school te gaan,
de Christelijke School verliet en als
leerling der Openbare zou worden
ingeschreven.
Aangezien er cp dat moment geen
andere gelegenheid te vinden was,
besloot de vader, hoewel tegen zijn
zin, maar in 't belang van zijn kind,
aan deze voorwaarde te voldoen.
In de liberale, vrijzinnige pers
vonden wij dit feit nog niet vermeld,
nog minder zagen wij, dat over deze
wijze van handelen de staf werd ge
broken.
Graafschapper
Tegen
Drankwet.
de Drankwet is in de Kamer
en in de pers eenvoudig amok ge
maakt.
Dit brengt er-nu allerlei half-ken-
ners toe, om telkens met allerlei tech
nische bezwaren tegen deze wet aan
te komen.
Maar wat blijkt dan slag op slag?
Dit, dat de heeren niet goed lazen.
Zoo nu weer schreef X. in het
«Weekblad voor Gemeenteambtena
ren
Mijnheer de Redacteur
Art. 14 der Drankwet zegt, dat
wanneer het aantal vergunningen be
neden het maximum is gedaald, B. en
W. aan zooveel personen, die op de
lijst in art. x 3 bedoeld, bericht moe
ten zenden, als er vergunningen be
schikbaar zijn, en in art. 14, 2e lid,
wordt hen 10 dagen tijd gegeven,
zoodat wanneer er 6 namen op de
lijst staan en geen der personen de
verklaring bedoeld in art. 14, 2e lid,
-inzendt, er 80 dagen over kunnen
verloopen. Maar B. en W. moeten
binnen 1 week het verzoek tot ver
gunning ter openbare kennis brengen,
terwijl er binnen 2 weken bezwaren
kunnen worden ingebrachtvervolgens
moeten ze 4 weken na afloop van den
termijn beslissen, mitsdien voor 6
weken, terwijl dit niet kan blijkens
bovenstaande. Hoe te handelen in
zoodanig geval
En wat antwoordt de redactie
Dat X. weer niet goed las.
Ziehier het antwoord der redactie
3>Het komt ons voor, dat de heer
X het laatste gedeelte van het tweede
lid van art. 14 niet nauwkeurig ge
lezen heeftimmers door hetgeen
daar bepaald is, wordt elke moeielijk-
heid afgesneden. De termijn van een
week, genoemd in het eerste lid van
FEUILLETON.
WAT LIEFDE VERMAG.
EEN VERHAAL
door
L. VAN BERKEL.
38)
Hoofdstuk XXI.
De ware schuldige.
Lief met eene reine, echt onwankelbare
lietde en juist die liefde was het die haar
dreef hem te behouden, zelfs daar waar
de wereld het eene onmogelijkheid acht.
Dat is de zegen der liefde, die de wankel-
moedigen te hulp komt en alle steenen op
zijde werpt, die het ongeloof haar in den
weg zou leggen. Een ander zou misschien
gezegd hebben 3>Zie, ik heb deze zaak
den Heere overgegeven. Hij doe, wat
goed is in Zijn oogen. Ik heb gebeden
en zal nu stil verbeiden en afwachten, wat
de Heere doet.« Zoo deed en dacht Lena
niet. Zij had gebeden en bad nog, doch
zij had ook gewerkt, ja zij werkte nog om
de vervulling mogelijk te maken, zoodra
zij zag, dat God met de verhooring bezig
was. Zij dacht niet alleen aan het ora
»bid,« maar ook aan het labora »werk.«
De liefde zegt Paulus denkt geen kwaad
en daarom dacht Lena er geen oogenblik
aan, dat de menschen haar gedrag zouden
at keuren. Haar doel was »behouden.«
Hare leuze Haast u om zijns levens wil,«
haar wachtwoord voorwaartse, haar doel
»Excelsior« en met dat doel voor oogen
zag zij over alle zwarigheden heen.
Tot haar leedwezen was de predikant
uit de stad en kwam eerst over drie dagen
tehuis.
Zou zij zoo lang wachten Zou zij een
onschuldige nog drie lange dagen in den
kerker laten smachten Neen, beslist als
zij in alles was, aarzelde zij geen oogen
blik en begaf zich naar het Raadhuis,
waar zij verzocht den Burgemeester wegens
een dringende zaak te mogen spreken. Zij
werd toegelaten, niettegenstaande zich nog
een heer in de kamer bevond, welke heer
later bleek de Officier van Justitie te zijn.
Ik zal u wel niet behoeven te vertellen,
wat Lena den Burgemeester mededeelde.
Met belangstelling werd zij aangehoord,
terwijl de Officier van Justitie een en ander
noteerde en daarop met den Burgemeester
ter zijde ging, overleggende wat hun te
doen stond.
Kort daarop wende zich de Burgemeester
tot Lena en zcide»Ik dank u zeer voor
uw mededeeling en wij zullen terstond het
noodige onderzoek instellen. Ik druk het
u echter zeer op het hart voorloopig er
met niemand over te spreken en moet ook
uwe familie verzoeken de zaak nog geheim
te houden
Lena ging heen.
Hoe zij te moede was, kunt gij wel
eenigszins beseffen, vooral als uw hart ook
zoo door den Heere bereid is, dat gij, met
beslistheid hem dienende, dan nog zelts
blijft liefhebbeu, al schijnt het voorwerp
uwer liefde voor u verloren.
De Burgemeester hield zijn woord.
Zonder eenigen ophef te maken en als
gold het iets geheel onschuldigs, wist hij
Jamal tot zich te lokken, liet zich door
hem nog eens de geheele toedracht ver
halen, en het gelukte hem, hoewel niet
zonder veel tranen van Jamalhet voor
werp dat de onnoozele gevonden had, in
bezit te krijgen. Thans vorschte hij uit of
de smid, wien het pijpje toebehoorde, ook
in eenige betrekking tot den verslagene had
gestaan, en weldra kwam hem ter oore,
dat Smit, die eerste klerk en gemach
tigde was van den Rijks-Ontvanger
dikwijls moeielijkheden met Struik had ge
had, en daar de smid gedurig in gebreke
bleef de belastingpenningen aan te zuiveren,
hem gedreigd had scherpe maatregelen te
nemen en hiertoe werkelijk was overgegaan.
Dit had bij den smid kwaad bloed gezet
althans meer dan een getuige bevestigde
later, dat Struik gezegd had »ik zal 't dien
vent met zijn rooien neus wel inpeperen
Twee dagen later traden twee veldwach
ters de woning van den smid binnen.
Zij hadden er op gerekend tegenstand
van hem te oudervinden, daar Struik be
kend stond als een man met twee krachtige
vuisten, die reeds menigeen afgeschrikt
hadden. Maar tot hun verbazing was er
geen sprake van tegenstand.
De smid trad hun te gemoet.
2>Ik zag u van verre aankomen,zeide
hij op norschen toon, *en begreep, dat
het om mij te doen was. Het verwondert
mij, dat gij niet reeds eerder hier gekomen
zijt, en zoo gij nog langer uitgebleven
waart, had ik mij zelf aangegeven, want
de duivel moge het met een moord op zijn
geweten twee volle maanden uithouden,
maar ik kan het niet. 'k Heb dag noch
nacht rust, en ieder oogenblik hoor ik het
schot knallen, dat Smit 't levenslicht uit
blies. Die rakkertWaarom kwam
hij mij ook te na
De beide dienaren der gerechtigheid vol
brachten nu hun plicht en voerden smid
Struik weg.
Gij kunt denken, hoe het zieh thans in
het stadje roerde. Alle harten en monden
waren in beweging, en zij die sinds eenige
weken het huis van Kramme hoofdschud
dend waren voorbij gegaan, zochten thans
den ouden man op, en zeiden»Ja, wij
hadden het wel gedacht, dat uw zoon
onschuldig was. Den smid hebben we allang
niet vertrouwd, want die kerel ziet er net
uit als iemand, die tot alles in staat is
Zoo is het volk.
Den eenen dag roept het^Kruist Hem
en den anderen dag galmt een Hosanna
door de lucht.
Niemand echter van al die schreeuwers
dacht aan Lena, die stil naar haar kamertje
was geslopen en haar hart in aanbidding
en dankzegging ontlastte. Zij kon thans
zeggen
»Zij, die met een stillen traan,
Afgtobd door duizend zorgen,
's Avonds naar hun loger gaan
Juichen weieens in den morgen.
Houdt de Heere donk'ro wegen
Met ons iu dit tijdsgewricht,
Is den nood ten top gestegen,
Zwijgen is dan onze plicht.
Namaals zullen wij verstaan,
Dan zal zioh 't waarom ontvouwen.
Laat ons 't oog op Jezus slaan,
Onze zaak Hem toevertrouwen.
Wordt vervolgd, f
I