Woensdag 13 Juli 1905, A n tirevo lu tionair 30sle Jaargang N°. 1049. Orgaan, voor de Misiftliiillaiiftseïi© eis Keenwiche Eilanden IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN. MMMKIJHihjh. FEUILLETON. WAT LIEFDE VERMAG. „€5ods verborgen onsgangr vinden ROEST enVLEKKEN, Uit de Pers. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika by vooruitbetaling f 4,50 per jaar. ifzonderlijke nummers 5 Cent. UJTGEVEK Advertontiëu 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal. Diengtaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dia zij beslaat Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- ea Vrijdagmorgen 10 uur. Alle sSsalifeess voor de Redactie bestemd, Advertentlën ea verdere Administratie fraaico toe te zenden aan den Uitgever. De antithese, de tegenstelling tus- schenChristelijke en moderne levensbe schouwing bestaat, en heeft bestaan van den val der menschen af. Wel is de vorm, waarin die tegen stelling zich openbaarde, niet steeds dezelfde geweestde haat tegen den Gezalfde schoot in de eeuwen van 't Oude Testament hare pijlen op Israels Volksbestaan door den afgoden dienst ingang te doen vinden in de harten van dat Verbondsvolk. En 'de «moderne,de heidensche levensbeschouwing bleek de macht te bezitten om Israels schoone traditiën totaal te verwoesten. Zonder efod, zonder teralim, zonder tempel, zonder Koning ziedaar de ruïne vanlsraëls volksleven, nadat de heidensche emancipatiegeest dat Volk van God en Godsdienst had ver vreemd. Maar in de dagen van Christus rondwandeling op aarde klonk als een rauwe kreet uit den mond van dat geëmancipeerde Verbondsvolk den reinen, vlekkeloos heiligen Zaligmaker dit brute honen toe Hij is een wijn zuiper, de overste der duivelen. En heidenen en Schriftgeleerden, Herodes, Pilatus met Kajafas en Judas: ze spanden samen om aan 't kruis te nagelen den in Psalm twee reeds aan gewezen Heiland, wiens banden men verscheuren en weg werpen zou. Maar na de Reformatie van Israëls Volk vertoonde de antithese zich op haar felst en venijnigst. Het heidendom met zijn Keizers voorop trachtte het Christendom te worgen aan de palen in de arena's Polycarpus, Justinus, Ignatius met Blandina en Vivia Perpetia dragen de onverwelkelijke kroon van 't mar telaarsschap en blijven voor de nage slachten de trofeeën van Christus overwinning in de benauwde dagen, waarin de Christelijke levensbeschou wing als een lieflijke zuidenwind de velden van 't dorre heidendom over waaide. Weer later, in de Middeleeuwen zien we 't Humanisme worstelen tegen de Roomsch-Katholieke Kerk. Zien we de Libertijnen hun wapenen smeden tegen de Reformatie. Ook daar woelde de Antithese. Ook in 't Humanisme en Liberty- nisme een emancipeeren, een weg nemen yan God uit't leven; een vrij- heidbegeeren om van God vrij te zijn en verlost van de zedelijke banden eener kerk een verdraagzaamheid en humaniteit, die zelfs 't afbreken van 't werk Gods toejuichte. Want 't Humanisme en 't Liberty- nisme voerde niet als Luther en Cal- vijn en Zwingli en Melanchlon en Huss en Knox of welke reformatoren ge ook noemen wilt, den strijd tegen de misbruiken in de kerk, om dat Godsgebouw edeler en hechter stutten en steunsels te geven dan door con cilies en Pauselijke besluiten waren gegevenmaar die moderne levens beschouwingen der Middeleeuwen had den 't op de kerk als kerk gemunt. Niet zuivering was de toelegmaar ondermijning. Niet verbetering van bint en balk en stijl was de innige begeerte, maar op verbrokkeling en afschuiving van de grondslagen, bres maken en slooping was de toeleg gemikt. En in onze dagen We kunnen daarover gevoegelijk zwijgen De eenvoudigste kiezer weet, hoe de antithese zich ook nu openbaart in eenWeg ga God uit 't Staatsrecht weg zij Hij uit de schoolweg uit de kerk weg uit 't Huisgezin. «Weg met den godsdienst, leve Reine,dit werd in Kampen gedrukt over onze aanplakbiljettende in de moderne levensbeschouwing groeiende en steeds lévendige gedachteWeg met God en godsdienst vond op de aanplakbiljetten tegen prof. Noordtzij haar uitweg. En toen de heeren Roëll en Karne- beek, die bekend staan als mannen met vroom gemoed, welke met prof. v. d. Vlugt «Gods verborgen omgang vinden« wisten, dat ze herkozen waren door den invloed van 'tISocialisme, door Oudegeest' trawanten, toen gingen ze naar buiten, aanvaardden de ovatie van socialist en atheïst, en spraken ze die mannen van het Noch God, noch Meester, toe met een warmte en een gloed, die ieder Christen het hart deed schrompelen van pijn. Neen, dia lieeren van den «stillen verborgen omgang met God« bleven niet in hun kamer, schaamrood voor zulk een overwinningze bleven niet in hun woning, om den modder te ontgaan, die Socialist met Jan Rap en zijn Maat over ons, de tegenstan ders, uitgootmaar zij die stillen- omgang-zoekers van God stonden te spreken en te wuiven en te prijzen en te bewierooken degenen, die 't Weg met God zoo rauw hadden uitgestoo- ten. Daan was de Antithese scherp hoor- en zichtbaar. alsof zij Gods verborgen omgang von den in de binnenkamer; maar laat men er in de toekomst nooit meer van spreken. »Die verborgen omvangt heeft zich op den avond der herstemmingen in Utrecht wel anders geopenbaard. Leve de vijanden van God aan dat zege vierend krijschen staan schuldig de »vrome« mannen, die beweren, zijn omgang verborgen te zoeken. Daar werd dat vrome gebazel aan de kaak gesteld. Daar was de Antithese op straat en bordes. En steeds zullen we op die schandelijke bedriegerij wij zen, zoolang die heeren niet betuigen, dat ze zich nu schamen over de fei ten van den Herstemmingsavond. Gods verborgen omgang met de Socialisten, Jan Rap en zijn Maat op 28 Juni. Is 't geen profanie Wie ontkent na zoo'n avond nog de Antithese Ja, voorzekermen mag van Libe rale zijde roepen over mannen als van der Vlugt en zijn gezelschap, De meerderheid? Hebben de vrijzinnigen bij de laatste stembus-campagne de meerderheid onder het volk behaald De vraag is natuurlijk niet zonder beteekenis en de vrijzinnige heeren zouden haar om een lief ding gaarne bevestigend beantwoord willen zien. Niet zonder beteekenis is deze vraag, omdat in de liberale en socialistische pers »bij hoog en laag« den volke wordt verzekerd dat het «Kuyper- regimeo: door de kiezers is veroor deeld, verpletterd, enz. Wij ontkennen dit beslist. De geheele vrijzinnige verzekering- is in strijd met de werkelijkheid En die werkelijkheid is, dat de Rechterzijde niet door de kiezers, maar door de cfo'sfrj'cien-verdeeling in de minderheid is gebracht. Wy gaan zelfs veel verder en be weren, dat gedurende de laatste 30 jaren de liberale heeren nooit de meerderheid onder het volk hebben gehad, al hadden zij ook de teugels van het bewind in handen en in de Eerste en Tweede Kamer de meer derheid. De uitgebrachte stemmen wijzen dat duidelijk genoeg uit. In 't jaar 1879 reeds werden op de gezamelijke candidaten van onzen kant rechts38000 stemmen uitge bracht, terwijl de gezamelijke vrij zinnige candidaten (links) slechts 28000 stemmen kregen. In 1881 werden uitgebracht rechts 37000, links 27000 stemmen. In 1883 werden uitgebracht rechts 43000, links 32000 stemmen. In 1884 werden uitgebracht rechts 47000, links 40000 stemmen. In 1886 werden uitgebracht rechts 54000, links 48000 stemmen. In 1887 werden uitgebracht rechts 39000, links 33000 stemmen, In 1888 werden uitgebracht rechts 145000, links 102000 stemmen. In 1891 werden uitgebracht rechts 123000, links 92000 stemmen In 1897 werden uitgebracht rechts 257000, links 174000 stemmen. De Vrijzinnigen waren dus in en sinds 1879 altoos in de minderheid. En hoe is 't nu bij de eerste stem ming, Vrijdag 16 Juni j 1. geweest? Volgens de opgave van het liberale Vad. kregen de oud-lib. 17.625 stem. de Unie-liberalen 110817 de Vrijz.-democraten 52.411 de Soc - democraten 65.500 links samen 246.353 stem. de antirevolutionairen 140.881 stem. de Roomsch-Kath. 69.632 de Chr.-Historischen 49.816 de Friesch Chr. Hist. 9.269 de Christ.-democraten 5.176 de Nat. Historischen 2.572 rechts samen 277.346 stem. Hierbij moesten nog de stemmen geteld worden van de zes districten, waar zonder stemming de rechtsche candidaten gekozen werden en samen 40000 kiezers tellen. 5? 51 55 EEN VERHAAL door L. VAN BERKEL. 37) Hoofdstuk XXI. ware schnldlge. «Maar gij voelt het nu toch niet meer,-!: •zei Lena op weiwillenden toon. >Neen, dat is waarriep Jamal, terwijl hij dadelijk zijn tranen droogde, >en zie, ■de schrammen zijn ook weg.« «Derhalve,ging Lena voort, die den ■onnoozele tot vertellen uitlokken wilde, «derhalve kroopt gij door de struiken. «Ja, maar een heel eind, wel zoo ver ;als naar gindschen boom. En toen zag ik de pijp liggen met den hoogen hoed.c «Die gij u dus toegeëigend hebt,t zei -de boerin verwijtend. «Dat is niet mooi van je, Jamal. «Neen, niet mooi. Maar ik dacht aan unijn hoogen hoed en was zoo blij zoo blij, dat ik dadelijk recht door liep, hard Tieel hard, zonder om te zien.« «En waarom liept gij zoo hard vroeg de boerin. «Ik wou de diligence te gemoet gaan en den hoogen hoed van de pijp aan den conducteur laten zien.« «Hebt gij dat g«daan P« vroeg Lena nadenkend. «Neen,« antwoordde Jamal. «Ik heb het vergeten. Wel ben ik met hem mee gereden, wel een kwartier lang, en toen ik in de straat kwam, hoorde ik dat Smit dood was.ee Hiermede eindigde dit gesprek. Jamal stond volgens ouder gewoonte, haastig op en ging heen, gevolgd door Lena, die de achterdeur opende en over het bleekveld heen den weg insloeg naar den hof van Kramme den koperslager. Zachtjes opende Lena de haar welbe kende achterdeur, die zij in vroeger, en in menig opzicht gelukkiger dagen, binnen getreden was. Hoe stil was het in huis Geen hamerslag verkondigde het dat de werklieden bezig waren met den arbeid geen rammelend gedreun van bladen koper en blik, dat haar weleer wel eens verschrikt had, klonk haar thans te gemoet geen enkele stem werd vernomen. Het was alsof het huis, sedert de droevige gebeur tenis met Willem, uitgestorven was. De oude Kramme had allen levenslust verloren, dwaalde door het stadje rond, bracht den meesten tijd door in gesprek ken met zijn oude buren, gesprekken, waarvan de schering en inslag was, dat hij plan had huis en zaak te verkoopen en ver zeer ver van deze plaats des onheils het overige zijner dagen door te brengen. Lena ging den gang door, schoof zachtjes de deur open van het binnenvertrek, waar zich nicht Marie gewoonlijk ophield, en daar zat de goede oude vrouw voorover gebogen met 't hoofd op den Bijbel, die op tafel lag, terwijl de poes naast haar zat en geen begrip had van de droefheid harer meesteres. Behoedzaam tikte Lena de sluimerende op den schouder. Zij ontwaakte en zag hare bezoekster verwonderd en vragend aan. En niet zonder reden. Sedert Willem's afwijzing had Lena nog geen voet over den drempel gezet, - - schoon nicht Marie hare bezoeken op de boerderij niet had opgegeven. «Vraag mij maar nietszeide Lena, wier opgetogen gelaat te kennen gaf, dat zij iets gewichtigs mee te deelen had, «vraag mij maar niets. Laat mij u liever zeggen, dat het God behaagd heeft een lichtstraal in deze duisternis te zenden. Ik begin te zien, dat de Heere aanvankelijk ons gebed wil verhooren.c »Ik begrijp u niet, zeide nicht Marie. «Laat mij u dan zeggen,hernam Lena, «dat ik nu bijna de zekerheid heb, dat zij wilde eerst den naam verzwijgen, maar haar overkropt gevoel gedoogde 't niet «dat Willem de misdaad niet begaan heeft. «MenschWat zegt gij riep nicht Marie uit, die hare gewone kalmte verloren had en opgesprongen was. O, God, zou het toch nog uitkomen, dat mijn goede jongen onschuldig was Zij stond met gevouwen handen voor Lena, die haar nu, zoo beknopt mogelijk, verhaalde, wat Jamal had medegedeeld. «Hoe is het mogelijk riep nicht Marie uit. «Maar hoe kan ik ook zoo dom vragen. Is iets den Heere onmogelijk Heeft Hij zelf niet gezegd in Zijn woord Ik zal de duisternis tot licht maken I «Maar wat zult gij nu doen P« vervolgde zij, Lena bij den arm grijpend. «Ik zal zorgen, dat hij zoo spoedig mogelijk uit de gevangenis koml,< ant woordde Lena beslist. «Vraag mij niet wat ik ga doen. Vertel ook nog niemand iets van hetgeen ik u heb medegedeeld De Heere zal mijn weg leiden. En haastiger dan zij gekomen was, ver liet zij het binnenvertrek en ging den win kel door naar de voordeur, vanwaar zij de straat bereikte, terwijl nicht Marie nog op dezelfde plek staan bleef, van verwonde ring en aandoening niet wetende, wat zij beginnen zou. Lena ging de straat op. Bijna niemand uit het stadje sloeg acht op deze dienstmaagd des Heeren, die stil haren weg vervolgde. Niemand van allen, die haar voorbij gingen, kon vermoeden, wat haar met snelle schreden dreef naar de woning van den predikant. Zij kenden het hart niet, dat onder het eenvoudige boerengewaad verborgen en vervuld was van liefde, niet die zinnelijken hartstoch telijke liefde, die het bloed als met golven door de aderen jaagt, maar eene liefde, die haar leven en kr&cht put uit God, die niet moede wordt om het verlorene te be houden. Lena zou u niet verheelen, dat zij Willem liefhad, lief met al de reinheid harer ziel. Lief met eene liefde, die ster ker werd naar mate de tegenspoeden en teleurstellingen talrijker werden. Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1905 | | pagina 1