voor de üëüuidltollaiidsflie en Keenwsehe Eilanden. MONKEY BRAND Woensdag 10 Mei 1905. Antirevolutionair 20sle Jaargang N°. 1031. Orgaan IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. V zVn er no9 9ro°tsch op FEUILLETON. WAT LIEFDE VERMAG. K? 5298 Alle sltslifeeis voor de Kedaetie bestemd, Adverfentiën eis verdere Administratie franco toe te zenden aan den litgever. MUREN Uit de Pers. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslas Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. In het «Nieuws van den Dag* stond verleden week deze advertentie: >Gevraagd in een klein Paganis- tisch gezin een flinke Assistentie, ook zelfstandig kunnende optreden. Brieven fr. letter E. T, 494. N. van den Dage. En de Redactie van de Bredasche Ct. heelt het volgend schrijven ont vangen >M.Wij wenschen den heer Rae- makcrs in de gelegenheid te stellen zijn voor de R. K. Kerk gesloten huwelijk ook Burgerlijk te doen vol trekken. Ingesloten zenden wij U f 6,30 met verzoek U tevens tot het in ont vangst nemen van eventueel verder in komende giften, bereid te verklaren. Wij wekken tevens een ieder op, iets bij te dragen. Wat te veel zal inko men, wordt aan het huisgezin, dat het hoog noodig heeft, afgedragen. >Eenige Pagauisteu.-c Die menschen zijn er waarlijk nog grootsch op, dat ze «paganisten« of »heidenen« genoemd worden. In den Briel, toen de heer Rood huizen gekozen was, riep men Leve de Heidenen J Treurige moed, voorzeker! Want waarlijkin geen Christen land, neen nergens, is het paganisme hulde waard. Godontkenning en Bijbelverscheu ring kunnen niet behooren onder de sieraden van een nietig sterveling, die in alle opzichten van Zijn Schep per afhankelijk is. Gelukkig dat onder onze tegenstan ders nog zoo velen zich voor dien naam van Paganist schamen. Dat is de vrucht van 't Christelijke leven onzer vaderen. Waar wij grootsch op zijn. De heer de Vries, boekverkooper, vierde het 40 jarig bestaan zijner zaak in de Warmoesstraat te Amsterdam. In de N. R. Ct. van 27 April le Blad A. staat er een artikel over. Deze uitgever zei, dat nu nog groo ten aftrek vinden de boeken van oude schijvers, als van Brakel, Comrie, Smy- tegelt, maar de boeken van 1860, door moderne predikanten geschreven kon hij slecht kwijter was geen vraag naar. Zie, daar zijn wij »grootsch« op en dankbaar voor, dat ons Volk nog lust heeft om de Gereformeerde lectuur te lezen van hen, die al zooveel jaren zijn heengegaan. Dat pleit voor on* volk 't ongeloof heeft nog niet overwonnen Met zulk een getuigenis van een boekverkooper gaan we hoopvol de toekomst in. Zulk een Volk is de kroon eener Koningin. En met zulke lezers durven we den verkiezingsstrijd manmoedig aan Mogen toe niet meer hidden We lazen in de N. R. Ct. van 5 Mei le Blad C dit stukje, om niet te vergeten De inmenging van den godsdienst in de politiek schijnt onder het tegenwoordige régime steeds grooter proporties te moe ten aannemen. Dat blijkt uit de mededeeling, die wij aan een katholiek blad ontleend hebben. Het centraal bestuur der katholieke kies- vereenigingen te Amsterdam heeft tot de kerkelijke autoriteit in het bisdom van Haarlem het verzoek gericht, dat de dag voor de stemming over de candidaten voor het Kamerlidmaatschap in alle ker ken tot een dag van gebed worde gemaakt. Het is een kras stukWij hebben reeds beleefd, dat pastoors briefjes rond zenden aan hunne parochianen om be paalde candidaten aan te bevelen en ook dat de kansels worden misbruikt voor de politieke propaganda. Gezwegen dan nog, dat wordt toegelaten dat bij het uitgaan der kerken colporteurs zich posteeren op den drempel dezer gewijde gebouwen, om politieke tijdschriften aan de kerkgan gers uit te reiken. En nu zal het al zoo ver komen, dat er politieke bidstonden worden gehouden in de kerken Natuurlijk zal het wel in de bedoeling liggen van hen, van wie het verzoek aan de kerkelijke overheid uitgaat, dat er onder voorgang van den priester gebeden worde voor de candidaten hunner kiesver- eeniging. Maar waar blijven dan de anders denkenden, zij die hunne politieke voor keur aan andere candidaten geven Doch laten wij niet dieper in de zaak ingaan. Laten wij alleen vragen wat moet er onder dit noodlottige drijven van ons goed» Nederland worden Wat is dat nu Is bidden om Gods zegen over 't werk der verkiezing een «noodlottig drijven Mogen we dan van de N. R. Crt. niet meer om Gods hulp vragen 't Is kras 't Is kras 't Gebed zal men zelfs willen ver bieden, als men maar kon. IVOOR HET AFNEMEN B DER GEVERFDE S Goed begrepen Dezer dagen, 6 Mei, had 't »Volk« 't over de herstemmingen en het alge meen kiesrecht. Ze willen alleen die Unie en andere liberalen steunen bij de herstemming, welke verklaarden vóór de urgentie zijn. Toen sprak dit Blad ook o.m. dit Komt Kuiper iu de minderheid, ter wijl de liberalen toch zeker geene meer derheid krijgen, dan ontstaat in de bur gerlijke politiek een verwarring, die zeker aan de kiesrechtbeweging ten goede komt. Aldus wordt toegestemd a. dat de liberalen zonderde-Socia listen niet regeeren kunnen. b. dat bij aftreding van ons Ministerie 't in de Kamers en in 't Land een verwarring of warboel wordt. c. dat de Socialisten in zulk troebel water het best kunnen visschen om hun algemeen kiesrecht in 't politieke netje te krijgen. Goed begrepen Wie dus met ons van oordeel is, dat de Socialistische zweep de liberalen drijven zal, zelfs waar ze niet begeeren te zijn en de belangen van Volk en Vaderland zullen schade lijden door 't aftreden van dit Ministerie; en de Socialisten daarvan 't meeste voordeel zullen pogen te plukken, die steune geen anderen candidaat dan die onzer Coalitie. Een warboel na de Victorie der Libe ralen 1 Socialenbloei als ons Ministerie blijft 1 Wat wilt ge? Socialen bloei? Kiest dan Rechts 1 Nimmer Links 1 Hoe durft men In 't Liberaal Propagandablad voor 't Hoofdkiesdistrict Zierikzee van 4 Mei staat Partijgenooten en Geestverwanten 1 Gij weet, dat als de kerkelijke coalitie in de volgende maand mocht zegevieren, het dan oök uit is met de verkregen volksrechten, waarvoor onze voorvaderen goed en bloed hebben veil gehad (Gij weet,) dat het dan ook uit is met de gewetensvrijheid. (Gij weet,) dat het dan ook uit is met de gelijkheid van alle burgers voor de wet. (Gij weet), dat het dan ook uit is met den godsdienstvrede 1 Als de Liberalen in ons District nu zulken onzin slikken men houde 't ons ten goede, maar 't leelijke woord moet er uitdan verklaren wij ze voor ideoten. Doch we hebben hooger gedachte van de Liberalen, dan dat Blad van de Partijgenooten« en «Geestverwan ten heeft, Maar waarom schrijft het dan zulke dwaze praat. Waarom Omdat we dicht bij een zekeren stembus staan En dan kraamt men voor onnoozele zielen de grootste nonsens uit om ze bang te maken. Dan komt 't Roomsche Spook voor den dag. Dan weer de Paneelzagerij. Dan weer het persoonlijk leven van den een of anderen Minister. En leu gens als hierboven vermeld staan. Maar weet ge wat niet voor den dag komt, en niet voor den dag behoeft te komen, omdat ieder het weetdit, dat 't Liberalisme: Van huis uit is geweest een beginsel, dat de vrijheid wel begeert, als ze er zelf maar 't meeste garen bijspint Van huis uit is geweest een beginsel, dat wel gelijkheid wil, mits de andere partijen maar niet evenveel genieten als zij. Van huis uit vrede wil, maar om dien te krijgen er nooit tegenop heeft gezien om je de knie op den nek te zetten. Om vrede bad 't Liberalisme, maar vooraf bonden ze ons eerst goed han den en voeten vast,om van ruzie geen last te krijgen. Openbaar onderwijzers, past op je vrienden t In de Kamer heeftjiets plaats gehad, dat niet vergeten mag worden. In iedere Vergadering, waar een voorstander der onder wijs-novelle optrad, kwam altijd de vraag :»Hoe denkt U over de wachtgelden Er werd overal zoo heftig gespro ken over 't feit, dat Dr. K. de wacht gelden niet beter geregeld had, dat hooren en zien verging. En wat gebeurde? Minister Kuyper bracht een ro regeling tot stand. Ja royaal 1 Niet minder dan 95 van 't sala ris zou uitbetaald worden. Nu zoudt ge meenen, dat ieder zou juichen Neen, neen. Geen enkel vrijzinnig blad bracht den Minister den welverdienden dank. Maar wat gebeurt nu in de Kamer Let op de heer Goeman Borgesius vindt die regeling te mild: hij steltvoor 80 °/0 en 't voorstel wordt aangenomen. Openbare onderwijzers kunnen nu zeggen«van je vrinden moet je 't hebben«. Onthoudt het onderwijzers aan Openb. scholen 1 die clericale Kuyper wilde u 95 geven,, maar je Vriend Borgesius 80 Loop nu maar hard voor Uw Vriend Dr. Kuyper is royaal tegenover U, maar Borgesius gaat 11 beknibbelen. Vergeet het niet W ij zullen het ook onthouden 't komt in Juni nog wel te pas. Gooische Cour.) Gedwongen zwijgen. De rechterzijde brengt in deze da gen een zwaar offer. Ze zwijgt, en ze moet wel zwijgen, wil ze de in gang zijnde obstructie niet in de hand werken. Metterdaad zijn we de vorige week opgeschoten, en in deze week zal het EEN VERHAAL DOOR. L. VAN BERKEL. 2l) HOOFDSTUK XIII. In de bedwelming der zonde. Zij, die wellicht dergelijke prettige avon den hebben bijgewoond, avonden, die zij nu nog betreuren, zullen het weten, hoe het in een gezin toegaal, dat vervreemd is van het leven Gods en roekeloos en lichtzinnig zich aan al de lage hartstochten zijner bedorven natuur overgeeft. Eensklaps zijn Willem en Pleuntje uit het vertrek verdwenen. sL'aar moeten wij het onze van hebben roepen Bakker en Smit uit, die thans den molen rondgaan om de vluchtenden te zoeken. Doch deze hebben zich goed ver borgen, achter in den tuin, die den molen omgeeft. Daar zitten beiden in het priëel, en toen de vrienden hen eindelijk vonden, trad Willem met Pleuntje aan den arm, hen te gemoet, met de tijding, dat zij zijn meisje geworden was. In triomf werden nu de beide geliefden naar de huiskamer ge leid, en dat het thans niet aan allerlei dwaze en lichtzinnige scherts ontbrak, be hoef ik u niet te verzekeren. Zoo eindigde eene partij, die er geheel op toegelegd was om Willem te verstrikken. Arme Willem! Gij had goede voor nemens, het ontbrak u niet aan nuttige wenken, maar uwe onbeslistheid spande u een strik, waaruit het u moeilijk zal vallen te ontkomen. XIII. «faloerschheid. Het is een opmerkelijk verschijnsel, dat naarmate de mensch zich vervreemdt van God en zijn dienst, de eerbied, achting en liefde, die hij aan allen, welke over hem gesteld zijn, verschuldigd is, gaandeweg minder wordt. Een kind, dat God niet vreest, kan ook zijne ouders niet waarachtig liefhebben. Is dat kind jongeling en man geworden en staat hij nog steeds in dezelfde vijandige verhouding tot God, dan kan het niet anders, ot de band, die hem nog aan zijne ouders verbindt, wordt langzamerhand door hem verbroken en niet hooger ge schat dan die van louter toevallige bloed verwanschap. Zoo tenminste ging het met Willem. Was de band tusschen vader en zoon vroeger reeds zwak, en er van vaderlijke of kinderlijke liefde en gehoorzaamheid weinig of geen sprake, sedert een jaar na de gebeurtenis u in het vorige hoofdstuk medegedeeld, bestond er eigenlijk geen band meer, en wat hen nog vereenigde was bloot materieel belang. De oude Kramme was volstrekt niet ingenomen met de verloving van zijn zoon. Hij kon de molenaarsfamilie niet uitstaan, niet alleen wegens vroegere onaenighcden, die er tusschen hem en Pleuntje's vader plaats gehad hadden, maar vooral omdat het gezin van den molenaar als zeer licht zinnig en ijdel bekend stond. Hij had dit Willem te kennen gegeven, maar onze jonge man, die sedert zijn omgang met de Wiekels gaandeweg een spottenden toon aangenomen had, was in woede ontstoken en had op hoogen toon geantwoord, dat hij zich tot vrouw zou nemen, wien hij verkoos, en dat, zoo vader haar niet in huis wilde dulden, hij dan in de stad eene eigene zaak zou beginnen, waartoe hij dan ook het moederlijk erfdeel aanvragen en besteden zou. De twist hierover liep tfogal hoog en, de oude Kramme zou zeker zijn zoon de deur gewezen hebben, zoo hij niet het gepraat der buren gevreesd en het werk zonder zijn zoon had kunnen stellen. Toch zou het- hiertoe gekomen zijn, zoo niet nicht Marie tusschenbeide geko men was en het door hare zachte woor den zoo ver gebracht had, dat de twist voor het o ogenblik bijgelegd werd. En inderdaad had de oude Kramme reden om ontevreden te zijn ook op zijn zoon. Hij had gedurende zijn gansche leven hard gearbeid, was van meet af begonnen, had eene harde leerschool gehad, en alles wat hij bezat, had hij te danken aan zijn vlijt en spaarzaamheid. Ook had hij veel geld uitgegeven om zijn zoon niet alleen eene goede opvoeding te geven, maar hem een door en door bekwaam blikslager te doen worden. H:j zelf had er zich weieens op beroemd zijnen ouders nooit een cent gekost te hebben, en niet tegenstaande dit, was hij altijd een dankbare zoon ge weest en had hij hen tot aan hun dood toe verzorgd. En zijn zoon ondankbare die hij was Waanwijze, die zich om zijn vader niet bekommerde, ondankbare Was hij daarvoor opgevoed Moest dit de belooning zijn voor al zijn moeite en zorgen Ja, wel is ondank 's werelds loon. Toch vergat de oude man, dat hij er grootendeels zelf schuld aan had. Had hij hem als vader geleid in de weg Gods, was hij hem voorgegaan in Godzaligen wandel, had hij hem bij voortduring op gedragen aan den troon der genade, voor zeker, Willem zou, onder den zegen des Heeren, anders geworden zijn. Maar dit had de oude blikslager niet gedaan. Hij had meer gelet op zijn winkel dan op zijn zoonhij stelde meer belang in de lof uitingen der menschen over zijn werk, dan dat hij zich bekommerd maakte over het heil, het eeuwig heil van zijn kind. Zeker, hij had zün kind eene fatsoenlijke opvoe ding gegeven, de hoofdwaarheden van den godsdienst waren hem ingeprent, maar het goede zaad was door de zorgvuldigheden des levens in Willem bijna verstikt. Nicht Marie had niet opgehouden te vermanen en te bidden, en zij was het middel in Gods hand geweest om te verhoeden, dat Willem niet reeds vroeger van het pad des heils was afgedwaald. Zij bleef hopen dat hoe donker voor het oogenblik haar de toekomst van Willem ook mocht toeschijnen de Almachtige God zich toch over hem zou ontfermen, en een huwelijk be* letten, dat naar haar gevoelen hem in 't verderf zou storten. f Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1905 | | pagina 1