TWEE BLADEN. MONKEY BRAND 1 Zaterdag 8 Aprif'1905. '8 1 Antirevolutionair 20s,e Jaargang N.° 1022. Orgaan voor ie Z!iidliollainl*clie en Keenwiche Eilanden. I i 1 1 ill y IN HOC SIGN O VINCES Eerste Blad. FEUILLETON, t WAT LIEFDE VERMAG. T. BOEKHOVEN. EN. Alle stukken voor de Hedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Moet Or. Kuyper naar Iinis li. "Waarom haat men hem nu Wie haat hem Hoe openbaart men dien haat Woensdag wezen we er op, waarom men hem haat; niet alleen, omdat hij een beginseldrager was, want die zijn er gelukkig onder alle partijen te vinden, mannen vol ambitie en liefde voor hun idee, waarvoor ze lijden en strijden willenmaar omdat hij een drager was Van de Calvanistische beginselen, wier kernachtige inhoud kort kan weergeven worden in dat woordSoli Deo Gloriaaan God alleen alle eere op alle terrein, voor eiken levenskring, in paleis en hut, in gezin en maatschappij, in vrede en in oorlog, hij bloei en vernedering van individuen, familien en maatschappen. En juist waar dr. Kuiper die Gods gedachte met krachtig woord, mach tig talent indroeg in Kerk en School door zijn Heraut en Standaard, door zijn boeken en brochures, in en bui ten de Kamer, in en buiten de Uni versiteit i waar hij met ongeëvenaard organiseerend talent de Antirevoluti onaire partij schiep, ontwikkelde, deed uitdijen tot een machtige groep in Nederlanddaardoor 't Liberalisme afbrak, 't Socialisme in den wortel aantastte, en een andere toon aan sloeg (hij die de Volksconsientie zoo meesterlijk kon bespelen,) dan vroe ger was aangeheven, daarom haatte men hem. Nog vermeien we ons in 1 April 1897. Toen schreef wijlen dr. Schaepman Toen schreef't Utrechtsch Dagblad (conserv. lib.) Toen schreef de liberale Hoornsche Crt. ('t was eigenlijk op 7 April.) Thans schrijven we 8 April 1905 en in die acht jaar is Dr. Kuyper dezelfde gebleven als weleeralleen met dit onderscheidtoen was hij Kamerlid, nu Minister, Eerste Minis ter toen was er bij de liberale Kabi netten een positie, om de actie der Socialisten in de Kamer te bevredigen, een glimlachen naar den uitersten linkervleugelnu ziet 't Socialisme zich den voet dwars gezet en 't Libe ralisme gedwongen tot helder kleur geharrewar in de Liberale gelederen aanwezig is, nl. een Liberale Unie met een Vrijzinnig-Democratie, die willen opmarcheeren met de Socialis ten, als ze maar niet bang waren, dat ze kiezers zouden verliezen en een gematigd Liberalisme, dat meer aan de zijde van dr. Kuyper staat en hem ook steunen zou, zat het anticlerica- lisme hen niet van de jeugd afin het bloed. En hoe openbaart men nu dien haat? Die is al begonnen toen Dr. Kuyper pas minister was. Doch daar over de volgende maal. Alleen slechts dit stukje van jongen datum, hoe men hem aanpakt Zoo schreef de Groene Amster dammer Ziedaar de haute nouveauté van 't Lenteseizoen Liberale garnituren »Het Volk« is wat ingenomen met de cijfers van den heer Van Rij spartijdige benoemingen, opmerking, dat uit die cijfers blyft, hoe nooit een Socialistisch burge meester is benoemd. Dit echter is onwaar. Die eer, om Socialistische burge meesters te benoemen, komt wel toe, en ze is hem van harte gegund, aan den oud minister Borgesius, vader der Leerplichtwet. We lazen althans dit Ingez. Stuk in 't Volk De heer Van Eck was dus Socia listisch Burgemeester Stel, dat er in Boskoop eens een relletje uitbrak als vroeger en soort gelijk in 4903. Wat zou dan 't Gezag wel hoog gehouden worden Of zou de Burgemeester, vreezende zijn betrekking en brood te verliezen, zijn socialistische plunje uittrekken Wij achten 'teen zeer treurige toe- stand, als een Burgemeester socialist is. De heer Borgesius heeft er eerst Mijnsheerenland en toen Boskoop mee gezegend. 'tls voor de kiezers altijd goed te weten, welke ministers ze gehad heb ben En kunnen krijgen, als zjj Links stemmen Wl UJR E INI Uit de Pers. Dr. Kuyper ligt den vrijzinnigen maar zwaar op de maag. Op hem zijn alle pijlen gericht. Bij de aanstaande stembus zal dan ook niet het minst de leuze „Tegen Kuyper" de vrijzinnigen bezielen. Wil men het ontkennen Dat is niet meer mogelijk. In de Vaderlander toch, het nieuwe weekblad van de fractie Borgesius c. s., lezen we het navolgende „stembus lied", Heel fraai staat er boven,,te zin gen in paganistische vergaderingen". Het luidt: Dat is nu niet een liedeke van de jonge" liberalen. Neen, van de oudere. Tegen een beetje liegen zien ook deze oudere niet op. Want hoewel nog onlangs een vrij zinnig blad royaal moest bekennen, L. VAN BERKEL. 12) Aif lil 1 Tl| ij |1 IS Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsrnimte die zij beslta Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Dit nummer bestaat uit ft -ft Het optreden van dr. Kuiper is allen richtingen ten goede gekomen. Het noopte tot zelf onderzoek het voerde tot klaarder uitspraak van be ginselen het spoorde aan tot zelf standige ontwikkelinghet dwong tot kloeker werkzaamheid het verhelderde den geestelijken gezichtseinder en ver breedde het practiiche arbeidsveld, i Welke buitengewone gave bezit hij om de diepzinnigste vragen den een- voudigen klaar te makende meest alledaagsche onderwerpen te entamee- ren, zonder tot platheid af te dalen. Zijn werkkracht is in al die jaren gebleken een bijna |bovenmenschelijke te zijn. Twee, driemaal acht jaren zouden wij hem nog willen toewen- schen, want hij heeft nog veel te doen. Personen als dr. Kuiper behooren niet aan één partij, zij zijn sieraden van het geheele volk, welks geschie denis zij maken, onder de toejuching of verguizing van voor- en tegen standers.* Wat Kuyper de man, die de grofste middelen niet beneden zich achtvoor wien waarheid en onwaarheid even gemak kelijk te verwisselen zijn als oude in nieuwe plunjewiens onbescheidenheid hem van den aanvang van zijn minister schap af, dreef tot het meest-opzichtig vertoon in den vreemde, als ware hij eer meester dan dienaar der Kroon wat deze man, Neerlands grootste sofist en fantast, die zichzelf en anderen tracht wijs te maken dat hij een geestelijke wereldspijs heeft bereid uit de opgewarmde kliekjes van eeuwenlang in de kerkelijke vliegenkast bewaarde schoteltjes, voor onze buitenlandsche belangen zal durven en kunnen doen, als minister achter de scher men, wie gevoelt zich daarbij gerust Een Socialistisch Burgemeester. Oegstgeest, 30 Maart 1905. Waarde Hoofdredacteur In »Het Volk* van 29 Maart 1905 staat te lezen onder de rubriek Binnen land »En wij voegen er bijin geen enkele provincie éen Socialist, noch onder liberaal, noch onder klerikaal be wind Naar aanleiding van deze zinsnede (de burgemeestersbenoemingen betref fende) deel ik u mede, dat ik onder minister Borgesius eerst te Mijnsheeren- land-Westmaas en later te Boskoop tot burgemeester ben benoemd, terwijl ik vooruit schriftelijk door een later mondeling onderhoud bevestigd den minister had bericht dat ik sociaal de- mokraat was. Destijds was ik echter nog niet aangesloten bij de S. D. A. P. waaromtrent" de minister echter niet bij mij informeerde. Van deze medadeeling machtig ik u gebruik te maken, zooals u zult dienstig oordeelen. Met vrier.delijken groet, Uw partijgenoot, D. A. van Eck, IVOOR HET AFNEMEN I DER GEVERFDE 1 Weer een lied. In naam van de vrijheid moet Kuyper [d,r uit 1 Die 't volk door zijn drijven verdeelt, Die Nederland langzaam aan Rome [verkoopt, Als Paus nu in Nederland speelt Geloofshaat ons brengt, paganisten ons [noemt. Die huichelaars kweekten zich Chris telijk roemt Hij heeft het voorgoed bij de natie [verbruid Werp Kuiper, werp Kuyper d'r uit 1 In naam van de vrijheid moet Kuyper [d'r uit, De man, die zooveel heeft beloofd. Die vier jaren niets voor het volk [heeft gedaan. Maar 't volk van zijn rechten beroofd, De secteschool steunt en de volkschool [bezwaart, De kleineren drukt en de rijkeren spaart. Zoo mag het niet langerDe stembus [spreek, luid Werp Kuyper, werp Kuyper d'r uit 1 EliN VERHAAL dook I hoofdstuk VII. Waar de boerderij. Lena sprak geen woord Er ging veel in haar hart om en zij had moeite om hare tranen te bedwingen. De boerin merkte dit en gaf hier over hare verwondering te kennen. Zij meende, dat Lena eer reden had om zich te ver blijden, dan bedroefd te zijn. »Het zou mij zeer verheugen,* zeidezij onder anderen, »zoo ik u nog bij mijn leven eene gelukkige vrouw zag worden Bij deze woorden zag Lena hare moeder Vragend aan. Vergat moeder dan, dat zij door haar niet meer geholpen kon worden, wanneer zij trouwde? Dacht zij er dan niet aan, dat zij met vader en Wim zon achterblijven Werkelijk, moeder vergat dat. De boerin behoorde tot die soort van vrouwen, zooals Wen er veel vindt, die er met vreugde aan denken, getrouwde dochters te bezitten en niets verzuimen om dit ^rnogelijk te maken, vergetende in welke moeite zij zeiven door zulk een huwelijk geraken. »En zoo iets als Willem aanbiedt,* vervolgde de boerin, »komt niet eiken dag voor. Zijne zaak is geene brood maar eene geldwinning, en als de oude Kramme er met werken uitscheidt, zit gij in eene bloeiende affaire.* Lena zweeg nog steeds. »En daarom,* ging de boerin voort, >achtte ik het noodig u vooraf eens te polsen, hoe gij Willems aanzoek zult op nemen. Wat dunkt u?* »Dat kan ik u niet zeggen, moeder,* was haar antwoord. »Ik moet eerst met hem spreken.* »Goed, maar als hij u nu vraagt, u vraagt om uw jawoord ïDan zal ik hem zeggen,* antwoordde zij op beslissenden en ernstigen toon, »dat ik zijn aanzoek eerst aan den Heere wil voorleggen* »Gij denkt hierover precies als uw vader,* zeide de boerin spijtig. >Maar mij dunkt, gij kunt dat vooraf even goed doen, als gij daar zoo op staat.* >Ik moet toch eerst Willem mij vraagt,* zeide Lena, wachten, totdat Hier werd het gesprek gestoord door de komst van de dienstmaagd. Een paar uren later kwam de boer thuis en kort hierna trad Willem de boeren woning binnen. Hoofdstuk VIII. Eene verklaring. Boer Wenter dacht wel ernstiger over godsdienstige zaken dan zijne vrouw, maar men kon hem toch niet rangschikken onder die soort van Christenen, die eene goede verantwoording kunnen geven van den grond huns geloofs. Hij had van huis uit eene Christelijke of liever zeer godsdienstige opvoeding genoten. Vader en moeder stonden stijf op sommige leerstukken en hadden er toch voor gezorgd, dat hun zoon de twee-en-vijftig vragen en ant woorden van de catechismus goed in het hoofd had. Maar of de vragen en ant woorden nu ook diep in het hart waren gedrongen, dat durf ik niet bevestigen. Eigelijk gezegd, hij had er niet over nagedacht, maar alles wat zijne ouders hem gezegd en de predikanten hem geleerd hadden voor waarheid aangenomen. Maar om over deze dingen te redeneeren, daartoe was hij niet in staat, en wanneer iemand, die liberaler dacht dan hij, hem reken schap vroeg, van 't geen hij geloofde, dan kon hij alleen wijzen op den Bijbel en den daar achter gebonden catechismus. Niet dat hij onverschillig was, in gee- nen deelehij kon boos worden, wanneer iemand de waarheid der H. Schrift be twijfelde, en nooit zou hij zijne stem ge geven hebben bij de keuze van een pre dikant, die de waarheid niet was toege daan. Deze stond bij hem zoo vast als de dag zijner geboorte. Op die waarheid wilde hij de eeuwigheid ingaan. Maar toch, hoe goed ook, het gaf hem geene blijdschap en innerlijken vrede en 't liefst sprak hij er niet meer over. Boer Wenter mocht onzen Willem wel lijden en had met vreugde opgemerkt, dat Lena hem niet onverschillig was. 't Is waar, Willem stond niet vast in de waar heid, maar als hij maar eerst met Lena getrouwd was, dan zou zij hem wel op den waren weg leiden en houden. Want tot zijne vreugde had hij den ommekeer gezien, die er met zijne dochter had plaats gehad. Zij was niet meer de vroolijke, levenslustige Lena van voorheen haar hart was niet meer vervuld met de ijdele dingen dezer wereld. Maar dat dit een hinderpaal zou worden voor het huwelijk, dat hij en zijne vrouw zoo gaarne zag, dat dacht hij niet. Willem werd hartelijk door boer Wenter ontvangen, zoo hartelijk als dit een boer kan doen, die beter den weg weet door zijn knollenland en roggevelden, dan in de wereld van complimenten. De boerin had hare mooiste kopjes en schoteltjes op het theeblad staan en de groote verguldde melkkan prijkte naast den koffieketel, die zoo vol was, alsof de halve stad genoo- digd was. Deze ontvangst verblijde Willem, en denkende aan hetgeen nicht Marie ge zegd had, meende hij reden te hebben haar voor een valsche profetes te verkla ren. Waarom had men hem zoo harte lijk verwelkomt? Waarom had de boerin zich opgetooid en hem op koffie onthaald Was het niet, omdat men hem gaarne in den familiekring wilde opnemen Neen, nicht Marie, gij weet het niet dus dacht Willem, men kan ook wel een meisje kiezen, zonder dat men eerst gaat bidden en smeeken 1 En Lena Wordt vervolgd.J ÏÏ;h "Mm

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1905 | | pagina 1