TWEE BLADEN.
MONKEY BRAND
1
Zaterdag 8 Aprif'1905.
'8
1 Antirevolutionair
20s,e Jaargang N.° 1022.
Orgaan
voor ie Z!iidliollainl*clie en Keenwiche Eilanden.
I
i
1
1
ill
y
IN HOC SIGN O VINCES
Eerste Blad.
FEUILLETON, t
WAT LIEFDE VERMAG.
T. BOEKHOVEN.
EN.
Alle stukken voor de Hedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever.
Moet Or. Kuyper naar
Iinis
li.
"Waarom haat men hem nu
Wie haat hem
Hoe openbaart men dien haat
Woensdag wezen we er op, waarom
men hem haat; niet alleen, omdat
hij een beginseldrager was, want die
zijn er gelukkig onder alle partijen te
vinden, mannen vol ambitie en liefde
voor hun idee, waarvoor ze lijden
en strijden willenmaar omdat hij
een drager was Van de Calvanistische
beginselen, wier kernachtige inhoud
kort kan weergeven worden in dat
woordSoli Deo Gloriaaan God
alleen alle eere op alle terrein, voor
eiken levenskring, in paleis en hut,
in gezin en maatschappij, in vrede en
in oorlog, hij bloei en vernedering van
individuen, familien en maatschappen.
En juist waar dr. Kuiper die Gods
gedachte met krachtig woord, mach
tig talent indroeg in Kerk en School
door zijn Heraut en Standaard, door
zijn boeken en brochures, in en bui
ten de Kamer, in en buiten de Uni
versiteit i waar hij met ongeëvenaard
organiseerend talent de Antirevoluti
onaire partij schiep, ontwikkelde, deed
uitdijen tot een machtige groep in
Nederlanddaardoor 't Liberalisme
afbrak, 't Socialisme in den wortel
aantastte, en een andere toon aan
sloeg (hij die de Volksconsientie zoo
meesterlijk kon bespelen,) dan vroe
ger was aangeheven, daarom haatte
men hem.
Nog vermeien we ons in 1 April
1897.
Toen schreef wijlen dr. Schaepman
Toen schreef't Utrechtsch Dagblad
(conserv. lib.)
Toen schreef de liberale Hoornsche
Crt. ('t was eigenlijk op 7 April.)
Thans schrijven we 8 April 1905
en in die acht jaar is Dr. Kuyper
dezelfde gebleven als weleeralleen
met dit onderscheidtoen was hij
Kamerlid, nu Minister, Eerste Minis
ter toen was er bij de liberale Kabi
netten een positie, om de actie der
Socialisten in de Kamer te bevredigen,
een glimlachen naar den uitersten
linkervleugelnu ziet 't Socialisme
zich den voet dwars gezet en 't Libe
ralisme gedwongen tot helder kleur
geharrewar in de Liberale gelederen
aanwezig is, nl. een Liberale Unie
met een Vrijzinnig-Democratie, die
willen opmarcheeren met de Socialis
ten, als ze maar niet bang waren,
dat ze kiezers zouden verliezen en een
gematigd Liberalisme, dat meer aan
de zijde van dr. Kuyper staat en hem
ook steunen zou, zat het anticlerica-
lisme hen niet van de jeugd afin het
bloed.
En hoe openbaart men nu dien
haat? Die is al begonnen toen Dr.
Kuyper pas minister was. Doch daar
over de volgende maal. Alleen slechts
dit stukje van jongen datum, hoe men
hem aanpakt
Zoo schreef de Groene Amster
dammer
Ziedaar de haute nouveauté van
't Lenteseizoen
Liberale garnituren
»Het Volk« is wat ingenomen met
de cijfers van den heer Van Rij
spartijdige benoemingen,
opmerking, dat uit die cijfers blyft,
hoe nooit een Socialistisch burge
meester is benoemd.
Dit echter is onwaar.
Die eer, om Socialistische burge
meesters te benoemen, komt wel toe,
en ze is hem van harte gegund, aan
den oud minister Borgesius, vader der
Leerplichtwet.
We lazen althans dit Ingez. Stuk
in 't Volk
De heer Van Eck was dus Socia
listisch Burgemeester
Stel, dat er in Boskoop eens een
relletje uitbrak als vroeger en soort
gelijk in 4903.
Wat zou dan 't Gezag wel hoog
gehouden worden
Of zou de Burgemeester, vreezende
zijn betrekking en brood te verliezen,
zijn socialistische plunje uittrekken
Wij achten 'teen zeer treurige toe-
stand, als een Burgemeester socialist is.
De heer Borgesius heeft er eerst
Mijnsheerenland en toen Boskoop mee
gezegend.
'tls voor de kiezers altijd goed te
weten, welke ministers ze gehad heb
ben En kunnen krijgen, als zjj Links
stemmen
Wl UJR E INI
Uit de Pers.
Dr. Kuyper ligt den vrijzinnigen
maar zwaar op de maag.
Op hem zijn alle pijlen gericht.
Bij de aanstaande stembus zal dan
ook niet het minst de leuze „Tegen
Kuyper" de vrijzinnigen bezielen.
Wil men het ontkennen
Dat is niet meer mogelijk.
In de Vaderlander toch, het nieuwe
weekblad van de fractie Borgesius c. s.,
lezen we het navolgende „stembus
lied",
Heel fraai staat er boven,,te zin
gen in paganistische vergaderingen".
Het luidt:
Dat is nu niet een liedeke van de
jonge" liberalen.
Neen, van de oudere.
Tegen een beetje liegen zien ook
deze oudere niet op.
Want hoewel nog onlangs een vrij
zinnig blad royaal moest bekennen,
L. VAN BERKEL.
12)
Aif
lil
1 Tl|
ij |1
IS
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Amerika bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER:
Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsrnimte die zij beslta
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Dit nummer bestaat uit
ft -ft
Het optreden van dr. Kuiper is
allen richtingen ten goede gekomen.
Het noopte tot zelf onderzoek het
voerde tot klaarder uitspraak van be
ginselen het spoorde aan tot zelf
standige ontwikkelinghet dwong tot
kloeker werkzaamheid het verhelderde
den geestelijken gezichtseinder en ver
breedde het practiiche arbeidsveld, i
Welke buitengewone gave bezit hij
om de diepzinnigste vragen den een-
voudigen klaar te makende meest
alledaagsche onderwerpen te entamee-
ren, zonder tot platheid af te dalen.
Zijn werkkracht is in al die jaren
gebleken een bijna |bovenmenschelijke
te zijn. Twee, driemaal acht jaren
zouden wij hem nog willen toewen-
schen, want hij heeft nog veel te doen.
Personen als dr. Kuiper behooren
niet aan één partij, zij zijn sieraden
van het geheele volk, welks geschie
denis zij maken, onder de toejuching
of verguizing van voor- en tegen
standers.*
Wat Kuyper de man, die de grofste
middelen niet beneden zich achtvoor
wien waarheid en onwaarheid even gemak
kelijk te verwisselen zijn als oude in
nieuwe plunjewiens onbescheidenheid
hem van den aanvang van zijn minister
schap af, dreef tot het meest-opzichtig
vertoon in den vreemde, als ware hij
eer meester dan dienaar der Kroon
wat deze man, Neerlands grootste sofist
en fantast, die zichzelf en anderen tracht
wijs te maken dat hij een geestelijke
wereldspijs heeft bereid uit de opgewarmde
kliekjes van eeuwenlang in de kerkelijke
vliegenkast bewaarde schoteltjes, voor
onze buitenlandsche belangen zal durven en
kunnen doen, als minister achter de scher
men, wie gevoelt zich daarbij gerust
Een Socialistisch Burgemeester.
Oegstgeest, 30 Maart 1905.
Waarde Hoofdredacteur
In »Het Volk* van 29 Maart 1905
staat te lezen onder de rubriek Binnen
land »En wij voegen er bijin geen
enkele provincie éen Socialist, noch
onder liberaal, noch onder klerikaal be
wind
Naar aanleiding van deze zinsnede
(de burgemeestersbenoemingen betref
fende) deel ik u mede, dat ik onder
minister Borgesius eerst te Mijnsheeren-
land-Westmaas en later te Boskoop tot
burgemeester ben benoemd, terwijl ik
vooruit schriftelijk door een later
mondeling onderhoud bevestigd den
minister had bericht dat ik sociaal de-
mokraat was. Destijds was ik echter nog
niet aangesloten bij de S. D. A. P.
waaromtrent" de minister echter niet bij
mij informeerde.
Van deze medadeeling machtig ik u
gebruik te maken, zooals u zult dienstig
oordeelen.
Met vrier.delijken groet,
Uw partijgenoot,
D. A. van Eck,
IVOOR HET AFNEMEN I
DER GEVERFDE 1
Weer een lied.
In naam van de vrijheid moet Kuyper
[d,r uit 1
Die 't volk door zijn drijven verdeelt,
Die Nederland langzaam aan Rome
[verkoopt,
Als Paus nu in Nederland speelt
Geloofshaat ons brengt, paganisten ons
[noemt.
Die huichelaars kweekten zich Chris
telijk roemt
Hij heeft het voorgoed bij de natie
[verbruid
Werp Kuiper, werp Kuyper d'r uit 1
In naam van de vrijheid moet Kuyper
[d'r uit,
De man, die zooveel heeft beloofd.
Die vier jaren niets voor het volk
[heeft gedaan.
Maar 't volk van zijn rechten beroofd,
De secteschool steunt en de volkschool
[bezwaart,
De kleineren drukt en de rijkeren spaart.
Zoo mag het niet langerDe stembus
[spreek, luid
Werp Kuyper, werp Kuyper d'r uit 1
EliN VERHAAL
dook
I
hoofdstuk VII.
Waar de boerderij.
Lena sprak geen woord Er ging veel in
haar hart om en zij had moeite om hare
tranen te bedwingen.
De boerin merkte dit en gaf hier over
hare verwondering te kennen. Zij meende,
dat Lena eer reden had om zich te ver
blijden, dan bedroefd te zijn.
»Het zou mij zeer verheugen,* zeidezij
onder anderen, »zoo ik u nog bij mijn
leven eene gelukkige vrouw zag worden
Bij deze woorden zag Lena hare moeder
Vragend aan. Vergat moeder dan, dat zij
door haar niet meer geholpen kon worden,
wanneer zij trouwde? Dacht zij er dan
niet aan, dat zij met vader en Wim zon
achterblijven
Werkelijk, moeder vergat dat. De boerin
behoorde tot die soort van vrouwen, zooals
Wen er veel vindt, die er met vreugde aan
denken, getrouwde dochters te bezitten en
niets verzuimen om dit ^rnogelijk te maken,
vergetende in welke moeite zij zeiven door
zulk een huwelijk geraken.
»En zoo iets als Willem aanbiedt,*
vervolgde de boerin, »komt niet eiken
dag voor. Zijne zaak is geene brood
maar eene geldwinning, en als de oude
Kramme er met werken uitscheidt, zit gij
in eene bloeiende affaire.*
Lena zweeg nog steeds.
»En daarom,* ging de boerin voort,
>achtte ik het noodig u vooraf eens te
polsen, hoe gij Willems aanzoek zult op
nemen. Wat dunkt u?*
»Dat kan ik u niet zeggen, moeder,*
was haar antwoord. »Ik moet eerst met
hem spreken.*
»Goed, maar als hij u nu vraagt, u
vraagt om uw jawoord
ïDan zal ik hem zeggen,* antwoordde
zij op beslissenden en ernstigen toon, »dat
ik zijn aanzoek eerst aan den Heere wil
voorleggen*
»Gij denkt hierover precies als uw vader,*
zeide de boerin spijtig. >Maar mij dunkt,
gij kunt dat vooraf even goed doen, als
gij daar zoo op staat.*
>Ik moet toch eerst
Willem mij vraagt,* zeide Lena,
wachten, totdat
Hier werd het gesprek gestoord door
de komst van de dienstmaagd.
Een paar uren later kwam de boer thuis
en kort hierna trad Willem de boeren
woning binnen.
Hoofdstuk VIII.
Eene verklaring.
Boer Wenter dacht wel ernstiger over
godsdienstige zaken dan zijne vrouw, maar
men kon hem toch niet rangschikken onder
die soort van Christenen, die eene goede
verantwoording kunnen geven van den grond
huns geloofs. Hij had van huis uit eene
Christelijke of liever zeer godsdienstige
opvoeding genoten. Vader en moeder
stonden stijf op sommige leerstukken en
hadden er toch voor gezorgd, dat hun
zoon de twee-en-vijftig vragen en ant
woorden van de catechismus goed in het
hoofd had. Maar of de vragen en ant
woorden nu ook diep in het hart waren
gedrongen, dat durf ik niet bevestigen.
Eigelijk gezegd, hij had er niet over
nagedacht, maar alles wat zijne ouders
hem gezegd en de predikanten hem geleerd
hadden voor waarheid aangenomen. Maar
om over deze dingen te redeneeren, daartoe
was hij niet in staat, en wanneer iemand,
die liberaler dacht dan hij, hem reken
schap vroeg, van 't geen hij geloofde,
dan kon hij alleen wijzen op den Bijbel en
den daar achter gebonden catechismus.
Niet dat hij onverschillig was, in gee-
nen deelehij kon boos worden, wanneer
iemand de waarheid der H. Schrift be
twijfelde, en nooit zou hij zijne stem ge
geven hebben bij de keuze van een pre
dikant, die de waarheid niet was toege
daan. Deze stond bij hem zoo vast als de
dag zijner geboorte. Op die waarheid
wilde hij de eeuwigheid ingaan. Maar
toch, hoe goed ook, het gaf hem geene
blijdschap en innerlijken vrede en 't
liefst sprak hij er niet meer over.
Boer Wenter mocht onzen Willem wel
lijden en had met vreugde opgemerkt, dat
Lena hem niet onverschillig was. 't Is
waar, Willem stond niet vast in de waar
heid, maar als hij maar eerst met Lena
getrouwd was, dan zou zij hem wel op
den waren weg leiden en houden. Want
tot zijne vreugde had hij den ommekeer
gezien, die er met zijne dochter had plaats
gehad. Zij was niet meer de vroolijke,
levenslustige Lena van voorheen haar hart
was niet meer vervuld met de ijdele dingen
dezer wereld. Maar dat dit een hinderpaal
zou worden voor het huwelijk, dat hij en zijne
vrouw zoo gaarne zag, dat dacht hij niet.
Willem werd hartelijk door boer Wenter
ontvangen, zoo hartelijk als dit een boer
kan doen, die beter den weg weet door
zijn knollenland en roggevelden, dan in de
wereld van complimenten. De boerin had
hare mooiste kopjes en schoteltjes op het
theeblad staan en de groote verguldde
melkkan prijkte naast den koffieketel, die
zoo vol was, alsof de halve stad genoo-
digd was. Deze ontvangst verblijde Willem,
en denkende aan hetgeen nicht Marie ge
zegd had, meende hij reden te hebben
haar voor een valsche profetes te verkla
ren. Waarom had men hem zoo harte
lijk verwelkomt? Waarom had de boerin
zich opgetooid en hem op koffie onthaald
Was het niet, omdat men hem gaarne in
den familiekring wilde opnemen
Neen, nicht Marie, gij weet het niet
dus dacht Willem, men kan ook wel
een meisje kiezen, zonder dat men eerst
gaat bidden en smeeken 1
En Lena
Wordt vervolgd.J
ÏÏ;h
"Mm