voor de Zuidhollandsclie en Eilanden. BiJ¥0E$SEL. Yrijdag 80 December 1904. Negentiende Jaarg. N°. 1002. Antirevolutionair Orgaan Alle Plukken voor de Mftedactie bestemd, Advertesiliên ess verdere Administratie franco toe te zenden aan den KJit#ever. IN HOC SIGN O VIN CE S T. BOEKHOVEN. Deze Courant verschijnt eiken Yrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/a maal- Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaat. Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10unr. UITGEVER: mifiifS EBjSBMJK Bij dit nummer behoort een hebben we een kcurigen Kalender ge reed, die met het a.s. Nieuwjaar wordt verzonden. Om zeker te zijn dat dezelve in ongeschonden staat aan bnn adres komt, zal hij kunnen worden afgehaald te Ouddorp bij den lieer Brievengaarder. n Stellendam Brievengaarder. Melis sant J. A. KLEIN ENBERG. Uirkslanrl P. J. OVERBEEKE. JIer kingen 3. KALLE. Nieuwe Tunge Th. ItOBER. Oude Tunge J. v. BALLEGOOTJ Jz. ff Ooltgenspl. I,. DONKERSLOOT Wz. Vooi Sommelsdi.jkMiddelharnisSlad aan 'f, Haringvliet, Den BommelGoede reede en buiten ons eiland zal hij wor den bezorgd. De Administratie. Oudejaarsavond. En ik hoorde achter mij een groote stemme, als eener bazuin, zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega. Openb. 1 10 en 11a. Ezechiël, Daniël en Johannes vor men het hoogeerwaardig' Drieman schap, dat of in de Oudtestamen tische öf in de Nieuwe Bedeeling het Koninklijk gunstbewijs ontvangt om toegelaten te worden in de Raadszalen en 't Kabinet van den God des He mels en der aarde, om alzoo te door dringen de nevelen der toekomst en te aanschouwen wat in den Tijd en daarna geschieden zou. Zoo geschiedde het, zegt Ezechiël, dat de hemelen werden geopend en ik gezichten Gods zag. Kapt. 1:1. Daniël antwoordde en zeideIk zag in mijn gezicht bij nacht en ziet. Dan. 7 2. En Johannes was in den geest op den dag des Heeren en hij hoorde achter zich een gioote stemme, als een bazuin. Ook Paulus kende iets van die ver- Tukking en machtige uitstraling van »en inwerking van den Geest, want Ihij erkende, dat hij opgetrokken is geweest tot in den derden hemel, in het Paradijs voegt hij er bij, en ge hoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mensch niet is geoorloofd uit te spreken. 2 Cor. 124. Ook Petrus vernam iets, maar toch "weer op andere wijze dan Paulus en de profeten, en 't ré onze overtuiging, dat elk kind des Heeren momenten heeft, waarin hij met den ziener van Patmos, als los van de aarde met vleugelen der arenden opstijgt en met het oog des geloofs inblikt in de ver borgenheden van de toekomst, en de geheimen der Eeuwigheid. •Johannes dan hoorde een stem, een 'geluid als dat eens menschen, in ver staanbare staal, in geregelde orde. Buiten hem hoorde niemand het; hij was in den geest; niet als Paulus op den weg van Damascusdeze hoorde de stem, maar ook de mannen, die met hem reisden. En krachtig klonk hetIk len de A If a en de Omega, of zooals in vers 17 staat11c ben de <erste en de laatsteof in Jes. 44 6 Ik ben de eerste en de laatste-, Heere, Koning van Israël en zijn verlosser, de Heere der heirscharen en behalve Mij is er geen Godof in Openb. 2:8: Dit egt de eerste en de laatstedie dood ge weest is en weder levend is geworden of in üpenb. 1:8: Ik ben de Alfa en de Omega, het begin en het einde, zegt de Heere, Oie is en Die was en Die komen zal, de Almachtige. Oudejaarsavond. En de gebeurte nissen van Personen en Volken, van Gezinnen en Maatschappijen, van Kerk en Staat, al 't verleden, al de wed er- vaardigheden van 't jaar 1904 doen als een bazuin, achter ons, machtig aangrijpend en de ziel ontroerend tot heilige meditatie 't van oord tot oord, van de zee tot aan de einden der wereld weerklinken Ik ben de Alfa en de Omega. Ik ben de Eerste. Ook ben ik de Laatste. Laat een koud realisme bruut zich uitspreken in kunst en litteratuur wij zien hem nietwij hooren hem nietwe merken hem niet opwij aanbidden slechts wat het leven aan ons openbaart en huldigen in pen en siiit en beitel de intense werkelijkheid in haar schoonheid en grofheid noch tans Hij was in dat varieerend leven de Eerste en de Laatste, Die de realiteit schiep, in haar zich openbarend als de Schepper en OnderhouderDie de realiteit vervormde naar eigen wil en welbehagen schiep, opdat ze in angstige afschrikwekkendheid het be wustzijn van zonde en schuld voor Hem, clen Schepper, wakker riep, of ze deed blinken als ware ze afstraling- van Goddelijke heerlijkheid. In die rea liteit des levens was God. Hij was er de Eerste in, die ze schiep de Laatste, die ze handhaafde of verbrijzelde. Wel moge prof. Daubanton bewe ren, dat onder de mannen der weten schap de theorie van 't materialisme dood is, ontkend kan niet, dat de koude herfstwind van strijd en levens lijden nog altijd door afschudt de eens groene blaadjens van hoopvolle idealen en knakt de rose twijgkens van verlangend geluk.'t Materialisme in theorie, als wetenschappelijk na tuurkundig, of economisch-historisch stelsel, of hoe ook door ZHG. bedoeld moge dood zijn, 't jaar 1904 was niet minder dan de reeds uitgeluide in deze verlichte eeuw, een jaar waarin brood en spelen met klimmend ver beiden werden verlangd. Een jaar, waarin Idealisme over de Stofvergo- ding nog niet in de geringste mate heeft getriomfeerd. Nochtanshet daghet in 't Oosten Op 't terrein der Wetenschappen straalde nog niet overal dester in Bethlehem opgegaan. Nog wordt gezocht onder schijnbaar klem mende betoogen naar de Waarheid, hoewel met Leo Tolstoi kan getuigd wordenDe Waarheid is binnen ulieden, maar de Wetenschap stoeit immers met 't Geloof, zoo ze het niet vertrapt en als antiquiteit en curiosi teit van een verouderde levensopvat ting in haar musea heeft te pronk gehangen, of in. hare aula's als Bol land de filosoof, aan de spotlust van htfar auditorium prijs geeft. En wat vorderingen maakte de Kerk in innerlijken groei, in uitstraling van de door den Heiligen Geest voortijds beloofde gaven, krachten, talenten en geestelijke levensopenbaringen Wat was de Kerk als Organisme Was er ontwikkeling of versteening? Leven of doodschheid Wat was de Kerk als instituut? Was zij een stad op een berg, of een kaars onder de koornmaat, zonder licht, warmte, gloed of glans Was er onderscheid tusschen haar en de haar omringende wereld, bloeide 't broederlijk leven op, werd er veel gedaan tot hare plaatselijke groei en bloei? Oudejaarsavond Ge vermenigvul digt onze gedachten. Wat deden de Koningen voor hun onderdanen De Overheden in 't algemeen voor hun ondergeschikten? Wat leverde op 't Staatkundig leven 't Maatschappelijk leven in zijn landbouw, industrie en arbeid Hoe was 't met de saamwer king tusschen meerderen en minderen? Saamwerking Of Klassenhaat toene ming? Hoe stond 't met 't Zedelijk vraagstuk in onze Maatschappij Is er verbetering ten goede. Komt er ken tering in de geesten en wordt afbreuk gedaan aan 't rijk der duisternis op 't terrein van alcoholisme, prostitutie en zondagsontheiliging Doel) genoeg. Op een Oudejaars avond klinkt hetWachter, wat is er van den nacht? Is de morgen al gekomen of is 't nog nacht? Dit weten we: Hij is de Alfa en de Omega. Uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen. En wat er in i904 ook geschied zij 't is niet zonder zijn toelating of zonder zijn wil. En in de wetenschap, dat Hij de Eerste was, die 't levensplan der volken en individuen uitstippelde en de Laatste, die '^eindresultaat in zijne hand heett, zijn we stil. Want geen duim gronds kan 't ongeloof veroveren, tenzij dan onder zijn beschikking. En toch ein- j digt de strijd met zijn overwinning. Alleen deze vraag klemt: Hoe heb ben wij, belijders van die leer der eeuwige Almacht Gods, ons ten op zichte van dat Ongeloof gedragen Hebben we meegebeuld Het stof gegeven tot twijfelen aan onze heer lijke beginselen? Hoe hebben wij Ghrist-geloovigen dat jaar 1904- door gebracht Moge er geen verwijtende stem ons bang maken om te ontmoeten, als de laatste slag der twaalf geklon ken heelt in de nachtelijke stilte, Hem, die Johannis hoorde achter zich, en 't met een geluid als eener bazuin deed klinken lk ben de Alfa en de Omega Die zegent en Die vloekt. De Christen-Demoeraat van 21 December. Op ons artikel «Staalmans actie verloopt« komt de Christen-Democraat met '1V2 kolom of 150 regels een antwoord geven. Of liever geen ant woord op ons stuk, maar een aanval op ons Blad in de dagen der Juni- verkiezingen; een aanval op de bekende en gerenommeerde »bende«, op de conservatieve slavenhandelaars, alias boeren en werkgevers van Flakkee. 't Is precies de debattrant van den heer de Vries. En wij krijgen ook persoonlijk een veeg uit de pan, want de Christen Democraat noemt ons een broodschrijver. De heer de Wilde en wij deelen dus in 't zelfde lotAangenomen, maar toen de heer de Vries dien beruchten brief schreef, dat hij Staalman zou loslaten als hij een betrekking kreeg van Min. Kuyper, wat was dat dan voor geschrijf? Doch die aanvallen op ons Blad in de Junidagen, zoeter gedachtenisen die veeg uit de pan aan ons adres zijn allemaal praatjes. We moeten de hoofdzaak hebben. En dan is de vraagVerloopt de actie, ja of neen! Van der Pers zegt: ja en 't Blad zegt daaromtrent niets. Dat is ook't eenige verstandige, dat uit heel 't artikel blijkt, 't Zwijgt en gebruikt een hoop woorden om gedachten te verbergen. Of 'tBlad gelijk heeft. Natuurlijk. Wie praat er over zijn echec in 't publiek dan alleen de »hollende« van der Pers. Maar aangezien we dezen zeer goed begrepen hebben en de Christen- Democraat een raren draai aan de zaak geeft door de opmerking over de actie van maatschappelijk welzijn, wat door v. d. Pers niet bedoeld kan zijn, waar hij tegen Carton klaagt ovèr hem en zijn confraters, die maar tegen web Len en" hem alleen laten staan (of zat Carton ook in dat »Comite« van Maatschapp. Welzijn?) daar blijven we beweren de actie verloopt Van d. Pers publiceert het en die kan 't weten, en weet en gevoelt het maar al te zeer. Wil dat nu zeggen, dat de Christen- Democratische beginselen sterven Vol strekt niet, maar daar hadden we het niet over, Alles wat de Christeh- Democraat daarover zegt is een slaan naar de maan en een hakken in de lucht. Maar beginselen zijn niet de propaganda. De actie loopt dood, omdat ze verkeerd is opgezet en doorgedre ven. En dat verblijdt ons. Critiek oefenen op 't regeeringsbeleid hebben we ook gedaan. De Christen-Demo craat heeft vroeger eens een stuk uit ons Blad opgenomen met groot wel gevallen, over de niet wijziging der Leerplichtwet. »A1 weer een,« schreef ze toen, die protesteert. Maar dat is een gansch andere actie als de door den heer Staalman op touw gezette. Prof. Fabius en ds Sikkel protes teerden ook inzake den verzekerings- dwanghet is ieder bekend maar verschilt dat optreden niet hemels breed met dat der Christen-Demo craten. Waarschuwen voor verkeerde be ginselen in de wetgeving is plicht en als de heer--Staalman dat doet is hij onze vriend, en vindt hij in ons een warm medestander. Maar voor betere beginselen pleiten is niet hetzelfde als een Ministerie met woord en daad ajbreken. En dat is de actie geweest niets anders. Nu komt ze met de kous op 't hoofd thuis. Dat de Christen-Democraat de zaak verdraait en de actie van Maatschap pelijk welzijn noemt als gedoemd om ten onder te gaan in plaats van eigen actie is zoo klaar als de dag. Van der Pers schrijft En dan, weet gij, hoe door de slappe actie van zoovelen onzer Christen-demo craten reeds zoovele van onze mede standers, die op een flinke actie met het oog op 1905 hadden gerekend en die zoo gaarne tijdig een zelfstandige parlijformatie hadden gezien, hoe velen daarvan nu zeggen»Ik doe er maar niet meer aanwant die heele actie wordt allengs »een doodgeboren kindje met een lam handjet't Vertrouwen gaat weg daarvan kunt ge verzekerd zijn. Vrage nu die zelfstandige partij- formatie en die actie in 1905 en die vele medestanders, is dat. Staal mans actie of 't onbekende Maatschappelijk Welzijn van van der Pers? De Bisschop in de Minahassa De Nieuwe Crt., *t feit besprekend dat.de Gouv. Generaal van Heutz den Bisschop te Batavia heelt toe gestaan in de Minahassa het vormsel te gaan toedienen, schrijft onnoodig bitter Wordt de rust in de Minahassa, worden de degelijkheid, de heilzame gevolgen der protestantsche zending aldaar door een protestantsch minis ter geofferd aan de rust in de gele deren der regeeringscoalitie in Ne derland Of zonder die welsprekendheid Omdat de coalitie Roomsche Ministers en Kamerleden bevat, durft Minister Idenburg daarom niet te weigeren Zeer vriendelijk voor den Minister, niet waar Toen we 't eerste bericht over die toestemming in de bladen lezen dacli- we aanstonds O weedaar komen dr. Bronsvelt en ds. Quast als raven op los; maar zoowaar, 't is meege vallen, en noch de Marnixstemmen, noch de Waarheid- en vrededienaars deden den mond open. Weleen li beraal blad, de Nieuwe Courant. Maar wat is 't leukste van geval? Dat de oorzaak van pen en ander niet bij Min. Idenburg te zoeken is, maar slechts een consekwentie is van libe rale besluiten. Hoe is de kwestie? Reeds ongeveer 1880 hebben R. K. priesters bij hun reizen aan de Mi nahassa het hun toen gegeven ver bod om propaganda te maken, over treden. Door de Protestanten werd daarover geklaagd, tot in 1888 er toe overgegaan werd om de vestiging van een Rootnsche statie aldaar toe te staan. Als natuurlijk gevolg van dat be sluit werd in 1898 aan den toenma- ligen Bisschop te Batavia toestemming verleend om naar de Minahassa te gaan, maar Mgr. bereikte zijn doel niet. omdat hij onderweg stierf. Zijn opvolger die in ,t jaar 1899 te Bata via aankwam, diende in 't voorjaar van 1900 't verzoek in, om de door den dood van zijn voorganger afge broken reis te mogen voortzetten, welk verzoek niet werd ingewilligd uit 't oogpunt van orde en rust.-Maar nu heeft onze Minister voor die ver storing van rust en orde niets vree- zende aan den Bisschop de toestem ming gegeven, te meer waar vermoe delijk, zooals de Java Bode vermeldde beperkende instructies zijn meege geven om n.l. niet in 't binnenland in te dringen, maar de reis te be palen tot Menado. Terecht is door een »zeer bevoegd inzender van een Ingezonden Stuk in de Nederlander (14 Dec. j -1.) daarom geschreven »De groote fout zit in 't besluit »van 1886. De thans gegeven toe- 2-stemming is daarvan eeu consekvven- «tie, waaraan moeilijk te ontkomen is. Het vormsel is nu eenmaal een »van de sacramenten der Roomsche 2>Kerk,dat alleen door een Bisschop »kan worden toegediend, Men zal wel- >licht van Roomsche zijde «enige ^reclame maken over de thans ge- ïgeven toestemming, maar daarvoor 2>bestaat geen grond. Terecht schrijft hij op een andere plaats Laat de regeering uitgaan van 't beginsel, dat wat onvermijdelijke in- consekwentie is van het beginsel van 1886 wordt toegestaan. De Nederlander heeft 't ook over deze zaak in zijn nommer van 2L Dec. en noemt den schrijver van datIngez. Stuk, dat die toestemming goedkeurt iemand, »die zijn heele leven wijdt aan de zending, door studie en per: soon lijk bezoek de Minahassa kent als weinigen en die volkomen buiten de actueele politiek staat« Zeer neutraal en deskundig. Heel dat geschrijf van de Nieuwe Crt. is dus onwaardig; en komt door 't gebeurde in 86 geheel op 't Liberale hoofd neer.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1904 | | pagina 1